Meditace nad základními milníky lidského života ve světle biblických principů (2008). Režie M. Benc
00:01:23 Jsme na Slavíně, na Vyšehradě. Kolem nás pomníky slavných.
00:01:28 A můžeme se ptát: co je to, co je všechny spojuje?
00:01:31 Je to naše téma, talent?
00:01:33 Patrně bychom o tom nepochybovali
00:01:36 a bez problémů bychom jim přiřkli, že všichni talent měli.
00:01:41 Z psychologického hlediska je to ovšem trochu složitější.
00:01:46 Učebnice říkají, že talent je mimořádné nadání.
00:01:51 Nebo vloha. To co nám bylo dáno.
00:01:56 Nadání, které ale není jasné,
00:01:59 kde je ta hranice, aby už bylo mimořádné.
00:02:03 U těch, co zde leží, u těch je to asi jasné.
00:02:07 U nich nepochybujeme. Ale spousta lidí pochybuje u sebe.
00:02:11 A ptá se: mám talent, nemám? A kdy ho vlastně mohou mít?
00:02:19 Kdy se talent rozezná? Hned po narození?
00:02:22 Nebo musíme čekat kratší, či delší dobu. Až do dospělosti?
00:02:26 Jsem přesvědčen, že talent se rozeznává,
00:02:29 až vydám své první plody. To znamená, až dokážu něco,
00:02:34 co okolí, společnost, označí jako mimořádný výkon.
00:02:41 Jako výkon, hodný pozornosti.
00:02:43 Do té doby je to vlastně předpoklad.
00:02:47 Předpoklad talentu, který je potřeba rozvíjet.
00:02:51 Tady na Slavíně odpočívají ti nejtalentovanější z talentovaných.
00:02:55 Mnozí se sem nedostali, přestože talent měli také.
00:03:00 Ale co my ostatní?
00:03:02 Máme nárok, právo, hledat talent v sobě?
00:03:06 A ptát se, jestli také talent máme?
00:03:10 Mnozí z těch, co talent mají, nebo měli a zde odpočívají,
00:03:15 popisují, že je to naplňovala.
00:03:19 Že cítili impulz. Že je to bavilo.
00:03:23 A v tomto smyslu já si pro sebe uzavírám,
00:03:28 že jestliže budeme sledovat impulz, který v nás je,
00:03:33 budeme sledovat ty impulzy, budeme sledovat co nás baví,
00:03:36 budeme to rozvíjet a pracovat na tom,
00:03:38 tak budeme dělat přesně to, co dělali ti slavní.
00:03:41 Tedy budeme rozvíjet své schopnosti ve směru k talentu.
00:03:45 Nebo svůj talent k čemukoliv.
00:03:47 Tak jak Jan Werich zpíval, ten dělá to a ten zas tohle.
00:03:51 To znamená, že talent není jenom umělecká záležitost.
00:03:55 Talent je úspěšná činnost, která mě naplňuje a která mě baví.
00:04:04 -Myslím, že mám talent na basketbal.
00:04:06 -Myslím, že mám talent na jazyky.
00:04:08 -Já jestli mám talent, tak je to určitě na nějaký blbosti.
00:04:11 -Já nevím, jestli mám talent. To posuzují vždycky ti druzí.
00:04:14 Pokud ano, tak dělám architekturu, takže na navrhování domů.
00:04:19 -Talent mám třeba na kuchařinu.
00:04:22 -Tak myslím si, že mám talent.
00:04:23 A je to hlavně na vyhledávání, případně psaní textů.
00:04:26 -Já si myslím, že mám talent. Především na komunikaci s lidmi.
00:04:31 -Já si myslím, že mám hudební talent.
00:04:34 -Tak v některých ohledech mírně nadprůměrný.
00:04:37 Třeba v komunikaci s lidmi.
00:04:39 Nebo různé dovednosti ve vyřizování problémových věcí.
00:04:45 -To je těžké hodnotit sám sebe.
00:04:47 Možná dovedu vycházet slušně s lidmi.
00:04:50 -Na jazyky. Umím zatím čtyři.
00:04:54 -A víte, že mám do dneška talent na pletení?
00:05:27 Talent v souvislosti se mnou ve mně vzbuzuje promarněný talent.
00:05:35 Tak, jak mě někteří říkají, nebo mě nazývají.
00:05:38 Talent je podle mě něco, co člověk dostane do vínku.
00:05:44 A je to něco, v čem je lepší než jeho vrstevníci, nebo ostatní lidé.
00:05:54 A je to něco, co si myslím, že by člověk měl hýčkat a rozvíjet.
00:06:00 Když se tak někdy probírám tady tím, co jsem vlastně
00:06:04 kdysi vytvářela a co mě vlastně ve škole všechno naučili,
00:06:08 tak tady jsou třeba nějaké grafické listy.
00:06:12 Potom nějaké křídy. Také pokusy o nějaké kopie.
00:06:24 Třeba suchá jehla.
00:06:27 To jsou všechny věci, které jsem vytvářela a malovala.
00:06:30 A vlastně v té škole se už ukázalo, že asi nějaký talent ve mně bude.
00:06:38 Vždycky jsem dostali od paní profesorky nějaké zadání
00:06:42 na nějaké téma. Všechny děti společně.
00:06:45 A potom, když ta práce byla dokončená, tak jsme se sešli.
00:06:49 Všechny ty práce jsme dali na zem a všichni jsme je hodnotili.
00:06:53 Nejdřív děti a potom paní profesorka.
00:06:56 A to probíhalo vlastně vždycky tak, že se všichni shodli na tom,
00:07:00 že to moje dílo je jakoby nejhezčí, nebo nejlepší, nejpovedenější.
00:07:13 Když mě bylo 15 let, tak člověk se rozhodovalo dál.
00:07:17 Co by měl v životě dělat. Rozhodoval se o střední škole.
00:07:20 Tak já si vlastně vůbec nepamatuji, že bych
00:07:25 o umělecké škole vůbec uvažovala.
00:07:27 Takže jsem asi i tím, jak to u nás doma bylo.
00:07:31 Maminka všude říkala, že půjdu na gymnázium.
00:07:34 Tatínek se sestrou zase tíhli ke sportu,
00:07:37 protože jsou spíš realisti. Tak já jsem se potom rozhodla,
00:07:42 že půjdu na střední průmyslovou školu stavební.
00:07:45 Samozřejmě trošku na truc mamince, která říkala že půjdu na gymnázium.
00:07:49 Kde byla moje sestra. Tak se mě tam prostě nechtělo.
00:07:52 Tak jsem si dala přihlášku na stavební průmyslovku.
00:07:55 A dál jsem dělala sport. A to výtvarno, to jsem úplně utla.
00:07:59 A dnes s odstupem, když se na to dívám,
00:08:02 tak s těmi zkušenostmi životními co mám, tak člověk ví,
00:08:06 že ten sport, protože jsem dělala basketbal,tak proporce na to nemám.
00:08:10 Tak abych to dotáhla na nějakého vrcholového sportovce,
00:08:14 tak vlastně už tenkrát nepadalo v úvahu.
00:08:17 I když jsem jistě dobrá byla a basketbal mně šel. Bavilo mě to.
00:08:22 Ale myslím si že ten poměr talentu sport a výtvarna,
00:08:25 tak určitě to výtvarno převládalo.
00:08:28 Ale dodnes ten sport dělám vlastně rekreačně.
00:08:32 To jsem dělala i tenkrát.
00:08:33 Ale to výtvarno by mě ten život naplňovalo mnohem víc, než sport.
00:08:38 Ten dělám okrajově.
00:08:40 A stejně to k tomu směřovalo, že bych ho tak okrajově dělala.
00:08:58 Dneska mám pocit, že jsem svůj talent promarnila.
00:09:02 Samozřejmě ještě nejsem tak stará, aby se s tím nedalo něco dělat.
00:09:06 Ale byla v mém životě určitá rozhodnutí, která vedla k tomu,
00:09:09 že můj život se směřoval trošku jinak,
00:09:12 než jak to dnes s odstupem času vidím.
00:09:15 Jak bych to chtěla udělat, kdybych to mohla všechno vrátit zpátky.
00:09:23 -Já myslím, že určitě.
00:09:24 Protože pokud ho nerozvíjíte, tak o ten talent potom přijdete.
00:09:29 Takže řekla bych, že je to dost zásadní věc pro to,
00:09:32 aby člověk potom později nějaký talent v životě měl.
00:09:36 -Tak myslím, že určitě.
00:09:38 Protože se říká, že talent je vlastně jenom nějaký základ
00:09:41 a že ta práce je hrozně důležitá, aby člověk něčeho dosáhl.
00:09:45 Že ten samotný talent nestačí.
00:09:47 -Určitě je to důležité. Protože mě se to osvědčilo.
00:09:49 Já jsem na tom nepracovala a vymstilo se mě to.
00:09:52 Takže určitě je důležité to rozvíjet.
00:09:54 -Talent je jen jistý předpoklad a je potřeba,aby byl dále rozvíjen.
00:09:58 -Dovednosti lze rozvíjet tím,
00:10:00 že člověk komunikuje se zkušenějšími lidmi
00:10:04 s snaží se pořád něco dělat.
00:10:08 Čímž se vlastně i empiricky zdokonaluje.
00:10:14 -No, to si myslím, že jo. Obzvlášť u mladých lidí.
00:10:17 Když mají talent,tak by se měli tomu obzvlášť dobře věnovat.
00:10:22 Raz, dva.
00:10:45 Tak mnozí rodiče se ptají, jak vlastně mohou objevit,
00:10:47 že je dítě nadané, nebo výjimečné v určité oblasti.
00:10:51 Myslím si, že každý vnímavý a milující rodič
00:10:54 nemusí mít strach o to, že by nerozpoznal včas,
00:10:57 že jeho dítě je nadané.
00:10:59 A je to vlastně jako při objevovaní nějakého podzemního pramene vody.
00:11:04 Je ho potřeba objevit, vykopat, pročistit a umožnit mu vytrysknout.
00:11:09 A potom ho nechat proudit tak, aby přinesl užitek.
00:11:13 Tak zkusíme to zahrát. Palec musíš dát takhle.
00:11:19 Zkus do toho trošku víc fouknout.
00:11:24 Výborně! Zkusíme teď jenom tu výměnu D/E.
00:11:30 Myslí, že každé dítě je v něčem výjimečné, nadané.
00:11:34 A je úkolem rodiče to objevit. Umožnit mu se nějak rozvíjet.
00:11:39 Mnohé děti se dnes potýkají s tím, že mají komplexy méněcennosti.
00:11:44 Málo sebedůvěry. Ale to je vlastně opak důvěry v to,
00:11:49 že jsme byli dobře vymyšleni, že jsme byli bohatě obdarováni.
00:11:53 A hlavně že jsme milováni.
00:12:13 To ti určitě půjde.
00:12:15 Myslím, že talent a nadání se může projevit
00:12:18 v jakékoliv oblasti života.
00:12:20 Každého napadne něco jiného, když se řekne talent.
00:12:23 Někoho v prvé řadě napadne hudba, výtvarná činnost, sochařství.
00:12:28 A nebo někoho napadne sport, tanec, pohyb.
00:12:31 Vědci se pravděpodobně nejvíce zabývají
00:12:34 tím inteligenčním talentem.
00:12:37 Ale nesmíme zapomenout také na tvůrčí a kreativní dovednosti,
00:12:42 technické schopnost, manuální zručnost.
00:12:45 A myslím si, že opomíjeným druhem talentu je nadání
00:12:50 v té sociální oblasti a mezilidských vztahů.
00:12:54 Někdo třeba dokáže třeba dobře zorganizovat velkou akci.
00:12:58 Někdo dokáže vést velkou skupinu lidí.
00:13:01 Někdo má obdarování naslouchat druhým lidem.
00:13:05 Popřípadě jim dát radu v nějaké složité životní situaci.
00:13:14 -Talent je schopnost cokoliv dělat dobře bez nějaké velké námahy.
00:13:20 Rychle a snadno.
00:13:21 -Já myslím, že talent je určitý dar.
00:13:24 -Já si myslím, že to je něco, co je dáno naprosto mimi vás.
00:13:28 To nemůžete ani zvětšit, nebo zmenšit.
00:13:31 To prostě buď máte, nebo nemáte.
00:14:18 Talent je sebeuvědomění. To je talent.
00:14:21 Když si uvědomíte, co vás baví a začnete to dělat.
00:14:25 To je jedno jestli vám to jde, nebo nejde.
00:14:28 Tam jde o to, jestli z toho máte dobrý pocit.
00:14:31 A to, jestli vám to jde nebo nejde, to nedokáže nikdo posoudit.
00:14:36 Protože někomu se to líbí a někomu se to nelíbí.
00:14:39 Vždycky jsou kladné a záporné reakce.
00:14:43 Člověk vůbec nesmí dát na okolí. Musí se řídit sám sebou.
00:15:00 Když jsem se přestěhoval na tohle místo a rozhodl jsem se,
00:15:03 že budu dělat to, co dělám, tak jsem prožíval šílený stres.
00:15:07 Protože to bylo hrozné vypětí to tady všechno dát dohromady.
00:15:14 Udělat si tu kovárnu. Zařídit se. Všechno stálo spoustu peněz.
00:15:20 Ty stroje, jenom je sem převést. Tady nebyla střechy, nic.
00:15:26 To bylo všechno náročné. Ale stejně. Právě to je ono.
00:15:31 Že člověk se do toho musí pustit, aby to zvládnul.
00:15:36 To bylo šílené vypětí.
00:15:49 Než jsem začal dělat tohle, tak jsem prožíval,
00:15:52 ale asi jako každý člověk v tom věku, totální chaos.
00:15:58 Nedokázal jsem se rozhodnout pro nic a dělal jsem všechno možné.
00:16:06 Dělal jsem na baru, jezdil jsem taxíkem, dělal jsem instalatéra.
00:16:13 Vydělával jsem si úpravou interiérů. Všechno možné.
00:16:22 A když jsem si tohle našel, tak se mě strašně ulevilo.
00:16:27 Ale na druhou stranu jsem začal prožívat totální stres.
00:16:31 S tím, dostat to do dnešní podoby.
00:16:40 No, na sebedůvěře je to všechno postavené.
00:16:44 Bez sebedůvěry nedokážete vůbec nic.
00:16:48 To je jedno, co děláte.
00:16:49 Sebedůvěra je důležitá v celém životě.
00:17:18 -Myslím si, že můj talent bude ovlivňovat moji práci.
00:17:24 Protože jinak by mě práce nebavila. A to je na tom dost důležité.
00:17:28 -No já už jsem se rozhodovala. Ale nevyšlo mě to.
00:17:31 Takže teď se zaměřuji na rozum.
00:17:34 A ten talent spíš využívám jako koníček.
00:17:37 -Já si myslím, že ano.
00:17:38 -Můj talent byl pro to rozhodujícím kritériem. Byl to jeden z faktorů.
00:17:44 -V té době vůbec nehrálo toto slovo roli a to z toho důvodu,
00:17:48 že jsem byl přesvědčen o tom, že žádný talent nemám.
00:17:51 A že je potřeba na sobě pracovat, procovat a pracovat,
00:17:55 abych vůbec něčeho dosáhl.
00:17:58 -Ne, nehrál v tom roli.
00:18:01 -Já si spíš myslím, že v tom hrálo roli to,
00:18:04 na co rozhodně talent nemám.
00:18:06 -Myslím si, že v tom co dělám, tak v tom talent nehrál roli.
00:18:29 Zavírá se brána Co úzká cesta k ní vede
00:18:45 Rozvírá svá křídla A letím, letím, letím skrz tebe
00:19:18 Co ty otevíráš Co ty otevřeš
00:19:23 Nikdo nezavře
00:19:34 Co ty zavíráš Co ty zavřeš
00:19:39 Nikdo neotevře
00:19:51 Zavírá se brána Co úzká cesta k ní vede
00:20:08 Rozvírá svá křídla A vletí, vletí, vletím skrz tebe
00:20:32 Já letím, letím, letím skrz tebe
00:20:44 Talent. Talent to je prostě úžasná výhra v životě.
00:20:49 Protože když se člověk narodí s nějakým talentem,
00:20:53 já myslím, že se s talentem narodí každý. Je to určitá schopnost.
00:20:58 Ale teď jde o to, ji rozvinout.
00:21:03 Buď domácím prostředím a nebo nějakými vnějšími záležitostmi.
00:21:11 Někdo se dívá a nevidí nic.
00:21:16 A druhý se dívá a dějí se mu věci.
00:21:42 Tak ten talent, za prvé si myslím, že je to vyloženě Boží dar.
00:21:50 To je podstata. Potom je to jistým způsobem dědičné, genetické.
00:21:55 Od rodičů, prarodičů, nebo tam někde se to muselo vzít.
00:21:58 Ale to zásadní je, že Bůh každého obdarovává něčím.
00:22:05 Třeba muzikant, malíř. Nebo kopáč.
00:22:08 Může to být klidně kopáč. Který s radostí kope svou rýhu v zemi.
00:22:13 Uspokojuje ho to. Nebo pekař. Kdokoliv.
00:22:18 Nebo holič, který stříhá hlavy. Třeba ho to těší.
00:22:23 Ale nemusí ho to těšit. Teď jde o to, zda má
00:22:27 skutečně talent být holičem, nebo kadeřníkem.
00:22:31 To samé je s umělci.
00:22:56 Když někdo promarní talent, tak je to buď tím prostředím,
00:23:01 ve kterém vyrůstal, které ho nějakým způsobem nepodpořilo.
00:23:06 Nebo on sám ho nějakým způsobem zmačkal a zahodil.
00:23:12 To je také možné. Nějakou spekulací třeba.
00:23:15 Toto je neužitečná věc, proč bych já měl malovat,
00:23:18 když můžu být inženýrem. A pak si to třeba ve stáří,
00:23:22 nebo v nějakém zralém věku uvědomí.
00:23:26 Že tu hřivnu, kterou mu Bůh dal, vlastně promarnil.
00:23:30 To je biblický příběh o hřivnách.
00:23:32 Ten dostal jednu hřivnu, druhý dostal deset hřiven a ty proměnil.
00:23:39 A o dalších deset je zvětšil. Kdežto ten, co tu hřivnu zakopal,
00:23:44 tak ji vrátil zase tomu majiteli a ten řekl: hochu, takhle ne.
00:23:48 Tak ho neodměnil, kdežto ten druhý dostal deset měst.
00:23:52 A hřivna, to tenkrát byl majlant. To byly veliký peníze.
00:23:56 Jako dnes milion, můžeme říct.
00:24:01 Takže ono to podobenství je vlastně platné i dnes.
00:24:06 Každý tu hřivnu dostane. Ale jde o to, co s ní udělá.
00:24:11 Jestli ji zúročí, nebo promarní.
00:24:19 Ten lidský život by měl obsahovat takové uspokojení.
00:24:25 Jsem tady, stvořil mě Bůh, tak bych ho měl nějakým způsobem slavit.
00:24:30 Ten talent taky dal on, vlastně.
00:24:33 Tím pádem, já mu to musím, no nemusím, ale měl bych
00:24:38 mu to nějakým způsobem oplatit.
00:24:41 A to je takové spíš vnitřní pnutí. Ne se do toho nutit.
00:24:46 To je v podstatě takové latentní, skryté ve mně. A chce to ven.
00:24:52 A to je to, co Bůh do toho člověka vložil.
00:24:55 Chce to ven.
00:24:58 A tak i to moje dílo ho slaví.
00:25:01 Mně to tak přichází, že nic jiného nedělám, než že maluji boží slávu.
00:25:37 Skryté titulky Martina Vrbská
00:25:38 .
Cyklus Základy představuje soubor zamyšlení nad klíčovými okamžiky lidského života. Každý díl je tvořen mozaikou složenou z výpovědi odborníka, z názorů veřejnosti a z konkrétní zkušenosti jednoho lidského života. Závěr pak patří některé z křesťanských osobností, která k tomu, co zaznělo, připojí odkaz na biblické normy.
Třetí díl cyklu soustředí svoji pozornost na vrozené schopnosti člověka. Představují šanci, potenciál vnitřního uspokojení a radosti, ale také užitku pro mnohé. Ne každý má ale dost odvahy k tomu, aby svůj talent začal rozvíjet, aby na něm pracoval a přetvořil ho ve skutečný užitečný nástroj tvorby. Potkáváme tu velký úkol rodičů, učitelů, ale třeba i přátel, kteří mohou poskytnout ten základní impuls, povzbudit k rozvíjení schopností, které v každém člověku dřímou.