Obrazový životopis slavných – tentokrát Marty Kubišové – díky kterému si uvědomíte, jak plyne čas a jak formuje každého z nás (2008). Režie M. Škarpa
00:00:02 Marta má obrovský dar od Boha. To je famózní hlas.
00:00:05 Kubišovou si nelze splést.
00:00:08 Prožila neuvěřitelný život. To je prostě na film.
00:00:12 Nikdy nezradila své svědomí.
00:00:16 Kdybych měl sestru, tak to bude Marta.
00:00:46 Marta Kubišová se narodila 1.11.1942
00:00:50 v Českých Budějovicích do rodiny lékaře kardiologa.
00:00:54 V jejích 10 letech se rodina přestěhovala do Poděbrad,
00:00:57 kde Marta později vystudovala gymnázium.
00:01:00 Přání stát se lékařkou se jí nikdy z kádrových důvodů nesplnilo.
00:01:04 Začala pracovat v poděbradských sklárnách.
00:01:07 Stále víc se věnovala zpěvu.
00:01:10 Marta zpívala už v Poděbradech na čajích s kapelou.
00:01:15 Marta chtěla zpívat od malička.
00:01:21 V roce 1961 postoupila Marta až do finále soutěže
00:01:24 Hledáme nové talenty.
00:01:26 Vyhrála konkurz do pardubického divadélka Stop,
00:01:29 na který ji přihlásila maminka.
00:01:31 Příští sezónu získala angažmá v proslulém plzeňském Divadle Alfa.
00:01:35 Pomalu se před ní otevírala cesta k profesionální pěvecké dráze.
00:01:41 Byla to souhra náhod, že jsem pro měsíčník Melodie
00:01:46 recenzoval její první premiéru začátkem 60.let.
00:01:51 Marta se tam skutečně blýskla nadstandardním výkonem,
00:01:55 který mě okamžitě zaskočil.
00:01:57 Shodou okolností tentýž večer přijeli ostřílení vlčáci z Prahy.
00:02:04 Darek Vostřel, proslulý principál divadla Rokoko.
00:02:10 Dirigent Josef Vobtruba. Možná i režisér Jaromír Vašta.
00:02:16 Prali se o Martu Semafor, Paravan a Rokoko.
00:02:21 Rokoko vyhrálo.
00:02:25 Marta odešla v roce 1964 do Rokoka.
00:02:31 Marta zpívá v Divadle Alfa, že? Ano.
00:02:34 Jak dlouho, Marto? Jednu sezónu.
00:02:37 Jaké máte plány?
00:02:39 Na příští sezónu jsem podepsala smlouvu s pražským divadlem Rokoko.
00:02:45 A tak s tím zouvákem, stal jsem se světákem.
00:02:49 Tak jsem Martu uvítal tím,
00:02:51 že jsem pro ni napsal takový útvar, kterému jsem říkal
00:02:54 kapesní nemuzikál kolem písniček. Chan & Son Company.
00:03:00 Marta mohla zpívat šanson
00:03:02 Víc nechtěl by snad ani D Artagnan.
00:03:05 Pro Martu a Waldemara Matušku, protože ti se k sobě hodili nejenom
00:03:11 projevem, ale i hlasově velice skvěle.
00:03:20 Jenom duše příbuzná.
00:03:22 S nebývalou ochotou, vopáou-jéé.
00:03:28 Já jsem ji zaregistrovala v roce 1965 v divadle Rokoko,
00:03:34 kam jsem dostala nabídku do angažmá ve stejnou dobu
00:03:39 jako Vašek Neckář.
00:03:42 Proč nás týden rozdělí, vopáou-jéé.
00:03:47 Stůj a zpívej mi, kdo má koho rád.
00:03:54 Marta je o rok ode mne.
00:03:58 Ona vždycky říkala, to jsou ty naše děti.
00:04:01 Jako Helena a já.
00:04:03 Vždycky dělala, že ona je ta patronka.
00:04:09 Já jsem k ní vzhlížela s obdivem, protože měla krásné dlouhé nehty,
00:04:15 nádherně upravené.
00:04:18 Cigarety kouřila s takovou grácií. Mně se to hrozně líbilo.
00:04:27 K tomu měli boží požehnání, haleluja.
00:04:35 Každý dělal sólově,
00:04:38 ale koncertní prezentace byla už tehdy více méně společná.
00:04:42 Naše hlasy krásně ladí dohromady. Barevně ideální spojení.
00:04:48 Vlastně i typem každého z nás.
00:04:53 Vašek byl rozpustilý kluk. Marta už zkušená dáma.
00:05:04 Denně zámek odmykám, tak jako dřív.
00:05:09 Jejich sólové projekty se týkaly desek, televizních show.
00:05:13 V případě Marty filmových aktivit.
00:05:17 Pro Martu tehdy pracoval, napsal jí několik scénářů,
00:05:22 sám jako režisér je natočil, její tehdejší manžel Jan Němec.
00:05:27 Ten první vznikl už v roce 1968. Jmenoval se Náhrdelník melancholie.
00:05:33 V tom černobílém filmu zazněly všechny tehdejší hity
00:05:36 Marty Kubišové,
00:05:38 provázané příběhem a výtvarným jednotným řešením.
00:05:42 Moc nevěřím. Stejně čekám dál.
00:05:48 Já jsem totiž na svou přízeň skoupá, o-ou-jé, o-o-o-jé.
00:05:54 V roce 1968 už ta sláva byla na plné pecky.
00:05:57 To bylo neuvěřitelné, jak Martě šlo všechno.
00:05:59 I Heleně i Vaškovi.
00:06:01 Přijeli na Midem,
00:06:04 což byl mezinárodní veletrh pop-music v Cannes.
00:06:07 Kde už prostě triumfovali.
00:06:11 Přítomný šéf pařížské Olympie jim dal okamžité angažmá
00:06:18 na letní hostování v Olympii v Paříži.
00:06:24 Hej, pane zajíci, knír na nás mající.
00:06:32 Tam někde vznikl ten nápad, že bychom mohli udělat
00:06:37 Golden Kids.
00:06:39 Zdeněk Rytíř vymyslel název
00:06:44 Myslím, že to byl první cílený manažérský počin.
00:06:50 Ale mezi námi, to byli v té době tak báječní zpěváci,
00:06:55 že se to nemohlo nepodařit.
00:06:58 V počátku tato trojice měla kromě těch vokálních dispozic
00:07:03 také ohromné pohybové dispozice.
00:07:06 Zejména zahraniční hosté to tak vnímali,
00:07:09 když zpívali taková čísla, jako bylo Hej, pane zajíci.
00:07:14 Měli jsme rafinované kostýmy.
00:07:17 Opravdu show jak má být.
00:07:20 Můžeš bejt maharadža, nám je to fuk.
00:07:25 V Olympii je obecenstvo velmi náladové.
00:07:29 Všichni nás na pařížské publikum upozorňovali, tak to je křest.
00:07:33 Takže máte své zkušenosti.
00:07:36 Fandíte československému obecenstvu?
00:07:38 Samozřejmě.
00:07:40 Oni fandí také vám.
00:07:49 Po tom úspěchu v Paříži jsme si mysleli,
00:07:54 že máme Evropu otevřenou.
00:07:58 Úspěch a ohlas v zahraničí na sebe nenechal dlouho čekat.
00:08:04 Oni byli hosty celé řady televizních show.
00:08:09 Všichni podepsali exkluzivní kontrakty na nahrávání svých desek
00:08:15 se zahraničními firmami.
00:08:27 Golden Kids si vesele skotačili, ale skotačení je přešlo,
00:08:32 když přijely tanky.
00:08:34 To přešlo každého ledacos.
00:08:37 Tanky za sebou na pásech vlekly nedozírné následky.
00:08:54 Rok 1968 otřásl nadějemi všech,
00:08:57 kteří věřili v socialismus s lidskou tváří.
00:09:00 Okupační vojska, která vpadla na naše území,
00:09:02 zadusila první výhonky demokracie.
00:09:05 V dramatických kulisách, hesly polepené Prahy,
00:09:07 se pohyboval štáb televizního seriálu Píseň pro Rudolfa III.
00:09:14 Část příběhu se odehrávala mezi tanky sovětských okupantů.
00:09:18 Tehdy se tam objevila i Marta Kubišová v takové nezvyklé roli.
00:09:21 Byla tam to taková scénka, kdy společně s Ivou Janžurovou
00:09:24 byly navštívit tehdejšího generálního tajemníka ÚV KSČ
00:09:27 Alexandra Dubčeka.
00:09:29 Přinášely mu malý dárek v podobě takového medailónku,
00:09:33 který se samozřejmě, jak už to tak bývá, ztratil.
00:09:37 K předání toho medailónku vlastně nikdy nedošlo.
00:09:41 Já jsem vám chtěla poděkovat za všechny mé kolegy.
00:09:44 Chtěla jsem vás ujistit o naší oddanosti.
00:09:47 Tady jsem vám chtěla předat maličkost.
00:09:50 Ono mi to zapadlo dovnitř.
00:09:52 Kdyby mi to vypadlo, to by bylo strašné.
00:09:55 Ono mi to vypadlo do auta asi. Já to donesu jindy.
00:10:02 Symbolem odporu proti okupaci se stala píseň Modlitba pro Martu
00:10:06 skladatele Jindřicha Brabce a textaře Petra Rady.
00:10:09 Ještě se nikdy slova, melodie a interpret tak dokonale
00:10:13 nepropojili s rozjitřenou dobou.
00:10:15 Jako by se jednalo o bolestný výkřik okupovaného národa.
00:10:27 Ať mír dál zůstává s touto krajinou.
00:10:41 Shodou okolností se jedna z písní z repertoáru paní Kubišové
00:10:46 Modlitba pro Martu stala hymnou těch srpnových dnů.
00:10:55 To je určitě tou shodou událostí, které se staly.
00:10:59 Bylo to v tu dobu, na tom místě, s tímto textem.
00:11:02 To je věc, která se nedá naplánovat.
00:11:07 Tam určitě sehrál své ten zákaz, který potom tuto písničku postihl.
00:11:15 Takto možná vznikají hymny.
00:11:18 Naše hymna taky vznikla jenom jako bezvýznamná písnička
00:11:21 z nějakého divadelního představení.
00:11:24 Ta písnička dodnes zůstává povzbudivá.
00:11:26 Dneska žijeme úplně jiný čas.
00:11:29 Já každý recitál Marty uvádím,
00:11:31 takže se dívám lidem do očí, jak tu písničku vnímají.
00:11:33 Je pro ně nesmírně povzbudivá. Je to apel i dnes.
00:11:45 Navzdory sílící normalizace
00:11:47 byla kariéra Golden Kids na vzestupu.
00:11:49 Marta Kubišová vyhrává Zlatého slavíka.
00:11:51 Slavné trio vyprodává koncerty se svými programy.
00:11:54 Pokračují i sólové kariéry všech tří zpěváků.
00:11:58 Pro Martu Kubišovou natáčí režisér Jan Němec
00:12:01 už druhý písničkový film.
00:12:03 Tentokrát s názvem Proudy lásku odnesou.
00:12:08 Opět to byl krátký film složený z jednotlivých písniček.
00:12:11 Ty písně byly opět provázané jednotným výtvarným řešením,
00:12:15 zajímavou kamerou a příběhem.
00:12:18 Setkání Marty Kubišové s režisérem Janem Němcem bylo v mnohém
00:12:21 šťastné pro Martu Kubišovou.
00:12:24 Byla tam rovina jejich osobního přátelství,
00:12:26 které se později naplnilo i manželstvím.
00:12:29 Honza Němec byl takový bouřlivák.
00:12:33 Ona si vůbec s těmi chlapy docela užila.
00:12:36 Tenhle byl asi nejbujnější.
00:12:52 Normalizační režim, dosazený a podporovaný okupanty,
00:12:55 začal hledat viníky.
00:12:57 Uděloval první exemplární tresty.
00:12:59 Zničit slavné trio Golden Kids nebylo jednoduché.
00:13:03 Podle předem připraveného scénáře byla vybrána zpěvačka na vrcholu
00:13:06 kariéry, která se netajila svými názory na sovětskou okupaci.
00:13:11 Bylo neštěstím, že ten prst ukázal právě na paní Kubišovou.
00:13:19 V úřadovnách Státní bezpečnosti vznikl celý ten plán,
00:13:27 jak tuto zpěvačku kompromitovat.
00:13:30 Bylo to zapotřebí ji zostudit před společností a obdivovateli.
00:13:35 Objevil se pornografický časopis s fotomontážemi paní Kubišové.
00:13:42 Bylo od počátku jasné, že se jedná o podvrh.
00:13:47 Pozvali si tam jako experta Vaška,
00:13:51 aby zjistil, jestli je to ona nebo ne.
00:13:56 To byl pro mě jeden z nejtěžších rozhovorů, který jsem v životě měl.
00:14:05 Vlastně mě nutili k tomu,
00:14:09 abychom s Helenou udělali to turné bez Marty.
00:14:13 Bylo to takové velmi potupné.
00:14:16 Pak se ukázalo, že důvodem je jiná okolnost,
00:14:20 že je to angažovanost Marty v tehdejší politické situaci.
00:14:27 Po roce úsilí, kdy jsme se snažili to změnit, zjistili jsme,
00:14:34 že není šance, tak jsme se rozešli.
00:14:37 Celý ten fenomén Golden Kids trval pouhých 15 měsíců.
00:14:43 O to je zajímavější, že právě legenda Golden Kids přetrvala
00:14:48 až do dnešních dnů.
00:14:50 Včetně toho, že tam byla 20 letá absence paní Kubišové.
00:15:04 Zákaz byl okamžitý.
00:15:06 Přes všechny snahy se nepodařilo zvrátit rozhodnutí o ukončení
00:15:09 pěvecké dráhy Marty Kubišové.
00:15:12 Její poslední nahrávka z roku 1970 byla sešrotována.
00:15:15 Přestože soud s ředitelem Pragokoncertu v kauze
00:15:18 podvržených fotografií vyhrála, bylo jasné, že si veřejně
00:15:21 na dlouhá léta nezazpívá.
00:15:25 Tak se Marta musela poohlídnout po nějakém občanském povolání.
00:15:31 Nejdříve různě pracovala doma, protože byla tou černou ovcí,
00:15:35 kterou nechtěli přijmout do kolektivu,
00:15:39 aby nenakazila ostatní pracující
00:15:42 a budovatelské nadšení našeho lidu.
00:15:45 Já si myslím, že samozřejmě ji to muselo hodně štvát,
00:15:50 ale ona vždycky, když jsme se viděli,
00:15:54 nedala nic najevo.
00:16:06 Nějaký čas po novém manželství s filmovým režisérem Moravcem,
00:16:13 odešla na Českomoravskou vrchovinu, kde žila v obci
00:16:20 s malebným názvem Pohled.
00:16:26 Nejprve jsme byli v kontaktu.
00:16:28 Když doba přitvrdila, tak už jsme se vídali velmi sporadicky.
00:16:32 Upřímně řečeno,
00:16:35 bylo nám trošku nepříjemné, že my jsme mohli pracovat a ona ne.
00:16:43 Dlouholeté okolnosti jejího postoje v ústraní scény ji dohnaly
00:16:53 až k podpisu Charty 77.
00:16:57 Jeden čas byla její mluvčí.
00:17:10 Charta 77 byla neformální iniciativa,
00:17:13 která kritizovala politickou a státní moc za nedodržování
00:17:16 lidských a občanských práv.
00:17:19 Všichni její signatáři se dostali do zorného pole StB.
00:17:22 Byl na ně vyvíjen nekompromisní nátlak.
00:17:25 Na Chartu 77 normalizační režim zareagoval hysterickou kampaní.
00:17:31 Pohrdáme těmi, kdo v nezkrotné pýše, ješitné nadřazenosti,
00:17:36 sobeckém zájmu a s neúprosnou logikou se stávají nástrojem
00:17:41 antihumanistických sil.
00:17:45 Jak byla vydělena od bývalých kolegů,
00:17:49 našla jiný obzor lidí, se kterými se stýkala.
00:17:56 To byli převážně lidé z disentu.
00:17:59 Hodně se sblížila s Václavem Havlem.
00:18:03 Co mi vyprávěla, jaké různé věci jí přichystával tehdejší režim.
00:18:12 Vždycky ji zatkli, když měla vzít malou ze školky.
00:18:17 To byla taková pravidelná věc.
00:18:19 Ta neúnavnost, že ta Marta se s tím vyrovnala,
00:18:22 tak vzala vítr z plachet jejím protivníkům.
00:18:25 A myslím si, že to jí pomáhalo přežít.
00:18:32 Myslím si, že jsou věci, se kterými se člověk narodí.
00:18:35 Pak jsou věci, které přicházejí cestou.
00:18:38 Marta se dostala do situací, ve kterých by leckdo neobstál.
00:18:45 Myslím, že dobrý námořník se pozná na rozbouřeném moři.
00:18:50 Ona je fantastický námořník.
00:18:57 1.7.1979 se Martě Kubišové narodila dcera Kateřina.
00:19:01 Po mateřské dovolené nastupuje do zaměstnání ve stavebním podniku.
00:19:05 Vzpomínka na hvězdnou kariéru zpěvačky
00:19:08 je už jen vzdálenou ozvěnou.
00:19:12 Martu jsem poznal, když jsem nastoupil do Výstavby sídlišť
00:19:16 na oddělení hospodářské správy.
00:19:18 Marta tam dělal referentku přes drobné vydání
00:19:24 a nakupování drobného materiálu.
00:19:26 Byl jsem překvapený, když jsem tam přišel, že tam pracuje,
00:19:30 ale zapůsobila úplně normálně. Chovala se skutečně vstřícně.
00:19:34 Dokonce, když jsem tam byl nový, mi pomáhala v práci.
00:19:40 Já jsem byl za ní několikrát v kanceláři.
00:19:44 Několikrát jsem jí říkal,
00:19:48 Marto, já bych rád, abys byla znovu na jevišti.
00:19:55 Budu připravovat koncert s hosty. Ona říkala, abych si nezlomil vaz.
00:20:05 Já jsem to zkoušel celých 20 let.
00:20:11 Ironií osudu to měl přislíbené, v kapse podepsanou smlouvu,
00:20:17 že bude hostem jeho příští show v divadle v Karlíně.
00:20:22 Mezitím už zaplavili náměstí zvonkoví lidé,
00:20:27 o nichž se zpívalo v jedné písni Golden Kids už dávno předtím.
00:20:33 Poměry se k naší radosti radikálně změnily,
00:20:39 že všichni mohli vystupovat znovu společně.
00:20:48 Listopad 1989 zastihl Martu Kubišovou
00:20:51 v její kanceláři referentky zásobování.
00:20:54 Události se řítí vysokou rychlostí.
00:20:57 Marta se opět dostává do středu revolučního dění.
00:21:02 Marta Kubišová vystoupila poprvé 21.11.1989 z balkónu Melantrichu.
00:21:08 Tenkrát redakce Svobodného slova.
00:21:11 Veřejně zazpívala hymnu a následně Modlitbu pro Martu.
00:21:15 Tam se poprvé jako zjevení pro mnoho lidí po 20 letech objevila.
00:21:24 Sólový koncert svůj vlastní měla v červnu roku 1990 v Lucerně.
00:21:28 Narvaná Lucerna Martu uvítala ovacemi neuvěřitelnými.
00:21:35 Tam jí byl dodatečně předán Zlatý slavík z roku 1970,
00:21:38 který jí nebyl předán.
00:21:41 Spousta lidí zaznamenala její famózní comeback.
00:21:45 Ono to zní zprofanovaně,
00:21:47 ale Marta je se svou mentalitou je antihvězda.
00:21:49 Svět showbyznysu, jak funguje u nás, je jí bytostně vzdálený.
00:21:55 Marta vlastně ani součástí toho showbyznysu být nechce.
00:22:03 Odklon od velkých koncertů, návrat do komorního malého divadla,
00:22:07 moderování pořadu Chcete mě?,
00:22:10 to vše symbolizuje Martu Kubišovou dnešních dnů.
00:22:16 Vždycky chtěla někomu pomáhat. Vždycky tíhla hlavně ke zvířatům.
00:22:21 Pořad Chcete mě? vznikl, ale řekli jí, musíte to uvádět.
00:22:26 Dnes nás čeká nabídka opuštěných pejsků,
00:22:28 kteří vás vyhlížejí z kotců trojského útulku.
00:22:32 Martička nám moc pomáhala už na začátku s umisťováním
00:22:36 zvířat k novým majitelům
00:22:38 Začínali jsme s kapacitou 50 míst. To bylo pro Prahu málo.
00:22:42 Dělali jsme všechno možné, aby zvířata, která k nám přišla,
00:22:45 vlastně i díky Martičce,
00:22:47 co nejrychleji odcházela k novým majitelům.
00:22:50 Já jsem pro ta zvířata kamarád mužský,
00:22:55 ale Martička je pro ně máma.
00:22:57 Ale to není jenom pro pejsky a pro kočičky,
00:23:00 to je pro každé zvířátko.
00:23:03 To je taková neměřitelná láska.
00:23:11 Život je chlap, po kterém každá blázní.
00:23:17 My jsme se s Martou potkali asi před 11 lety.
00:23:20 Já jsem si vymyslel, že by mohla být jedinou zpěvačkou
00:23:23 v mém divadle, tak jsem jí nabídl komorní pěvecký recitál.
00:23:29 Tak vznikl pořad Vítej, lásko.
00:23:31 Recitál, který se hraje v Divadle Ungelt.
00:23:35 Právě to, že z porevoluční doby nemá nový repertoár,
00:23:39 tak jsem si říkal, že je to výzva.
00:23:42 Já jsem to zkusil. Mně se to zalíbilo.
00:23:45 Pak to dopadlo tak, že jsem napsal 14 nebo 15 věcí.
00:23:52 Je zvláštní, že hodně lidí si myslí, že máma je na ústupu,
00:23:56 že moc nic už nedělá, ale ona pořád něco dělá
00:23:59 Je pravda, že jsou to méně viditelné akce.
00:24:02 Do Ungeltu se taky asi každý nedostane.
00:24:05 Marta se zabydlela v mém soukromém divadle,
00:24:07 snad dnes kumštýřsky prestižním,
00:24:09 Nicméně malém, pro sotva 100 diváků.
00:24:12 Přišla, rozhlédla se a řekla, v malém divadle jsem začínala.
00:24:16 V tom nejmenším skončím. Je mi tu hezky.
00:24:21 Marta je člověk, který je neskutečný.
00:24:25 Ten její sametový hlas, to je jenom forma,
00:24:30 jak se s námi může povídat.
00:24:32 Ale já ji miluji celou. Takovou, jaká je.
00:24:35 Ona je pro mě lidský vzor.
00:24:38 Že je to báječná zpěvačka, to je jasné.
00:24:43 Marta je silná osobnost. Marta se nevzdává.
00:24:54 Pořád je taková pozitivní.
00:24:57 Dává sílu nám všem ostatním, že to má smysl tady.
00:25:01 To se mi na ní líbí.
00:25:04 Myslím, že i za to ji mají všichni moc rádi,
00:25:06 že je taková, jaká je.
00:25:09 Tou opravdovostí pěveckou a lidskou nás strhává ode dna.
00:25:13 Pak si myslím, že je to krásná žena.
00:25:16 Krásná byla za mlada. Krásná je i dnes.
00:25:18 Protože umí stárnout.
00:25:26 Titulky zpracovala Yveta Bartlová
00:25:28 .
Zpěvačka, moderátorka a trojnásobná Zlatá slavice Marta Kubišová netíhla ke klavíru (i když na něj chodila jedenáct let) ani k jiným hudebním nástrojům. Zpívat začala s taneční kapelou z lázeňského orchestru. Zúčastnila se soutěže Hledáme nové zpěváky. Později účinkovala v pardubickém kabaretu, pro který ji objevil Boban Ondráček. S ním také v roce 1963 odchází do plzeňské Alfy. Zde ji objevili zástupci divadla Rokoko a Marta v srpnu 1964 nastoupila do jejich divadla. Jejím prvním velkým hitem byla píseň Loudá se půlměsíc. Martě Kubišové se poštěstilo zaujmout i filmovou kameru (Mučedníci lásky, Jak se krade milion, Píseň pro Rudolfa III., Náhrdelník melancholie, …). Její píseň Modlitba pro Martu se stala při okupaci vojsk Varšavské smlouvy 1968 symbolem národního odporu. Ve stejném roce vzniklo rovněž populární trio Golden Kids. Od února 1970 měla zakázanou uměleckou činnost. Po podepsání Charty 77 se její stíhání a sledování StB ještě přitížilo, a tak se její jedinou radostí stala dcera Kateřina. V roce 1989 se ale vše změnilo. Na zcela zaplněném Václavském náměstí zpívá Modlitbu pro Martu a hymnu. Poté následoval koncert ve vyprodané Lucerně, reedice alba Songy a balady, studiové nahrávky a samostatné koncerty. Jak ji vidí její kolegové a přátelé? Vydejte se společně s námi po stopách Marty Kubišové.