Ty, který žiješ
Švédský režisér Roy Andesson předkládá divákům sled padesáti portrétů obyčejných lidí lapených v absurditě civilizační existence uvnitř velkoměsta. Bizarně vyšinuté figurky žijící své životy v trudné šedi se marně pokouší o komunikaci, která ovšem troskotá na apatii jejich okolí. Stejně jako ve svém předchozím snímku Písně z druhého patra (2000), který získal Cenu poroty na MFF v Cannes, i tentokrát přináší jízlivě ironickou vizi lidství prodchnutou existenciálním zoufalstvím. Znovu také využil formu dlouhých pečlivě konstruovaných záběrů s několika plány a osobitou výpravu, která ve studiových kulisách pečlivě vyvolává dojem vybledlé všednosti. Film Ty, který žiješ byl uveden na MFF v Cannes a jeho přítomnost na desítkách dalších přehlídek, a především široká světová distribuce stvrdily Anderssonův návrat mezi přední světové autorské osobnosti. Režisér náleží do generace výrazných tvůrců konce šedesátých let. Debutoval delikátním generačním snímkem Švédská lovestory (1970), ale získaný mezinárodní věhlas záhy pohřbil svým negativně přijatým druhým filmem Giliap (1975). Následující roky natáčel reklamy či zakázkové středometrážní projekty jako Něco se stalo (1987) a Nádherný svět (1991). Právě zde vykrystalizoval Anderssonův osobitý lakonický a absurdní styl, s nímž slavil nadšeně přijatý comeback s Písněmi z druhého patra.