Téma stomatologie zahrnuje nejen péči o zuby, ale i operativní zákroky – například operace rozštěpů či vadných čelistních kloubů. Režie P. Horký
00:00:31 Většina z nás cítí podvědomý strach ze zubařů a tedy vlastně z bolesti.
00:00:37 Na hlavě a tedy i v ústech
00:00:38 má člověk nejvíce nervových zakončení,
00:00:41 a tak je tato obava zčásti na místě.
00:00:44 Pokud je však problém řešen včas,
00:00:47 předejde se často závažnějším komplikacím.
00:00:52 Podíváme se, jak taková stomatologická klinika vypadá
00:00:54 a z jakých pracovišť je složena.
00:00:59 Stomatologie sama o sobě se skládá z mnoha oborů.
00:01:01 Obecně znamená stomatologie léčbu onemocnění vad zubů,
00:01:09 onemocnění dutiny ústní, obličejové části
00:01:12 a dá se říct i hlavy a krku, v tom širším slova smyslu.
00:01:18 Zahojené to je pěkně.
00:01:21 Dětská stomatologická klinika
00:01:22 je součástí 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy
00:01:29 a je současně nedílnou částí Fakultní nemocnice v Motole.
00:01:34 Je to velmi speciální klinika.
00:01:36 V Čechách a na Moravě už není obdobné zařízení,
00:01:40 které by se čistě specializovalo na dětskou a dorostovou péči.
00:01:46 Takových center i po světě je relativně málo.
00:01:51 Práce dětské stomatologické kliniky je vlastně trojího charakteru.
00:01:55 Jednak máme vlastní ambulantní část a jednak máme lůžkovou část,
00:01:58 ale náplní tady je především a z názvu to vyplývá,
00:02:04 péče o dětský chrup.
00:02:08 Sanace chrupu, to znamená spravování zkažených zoubků u dětí,
00:02:12 tak náplní kliniky by měla být sanace handicapovaných,
00:02:16 to znamená pacienti, kteří mají různé handicapy - srdeční vady,
00:02:20 krevní choroby, psychiatrické diagnózy nebo neurologické diagnózy.
00:02:27 Těchto pacientů má klinika asi tak třetinu.
00:02:31 Druhou třetinu tvoří pacienti,
00:02:33 kteří spadají už do stomatochirurgické péče,
00:02:39 to znamená drobné chirurgické výkony na čelistech a zubech,
00:02:46 což je vybavování neprořezaných zubů, vytahování zubů moudrosti,
00:02:51 resekce zubů, vybavování cyst a podobně.
00:02:54 A třetí složkou jsou chirurgie
00:02:58 nebo chirurgické výkony velkého rázu
00:03:02 na celém obličejovém skeletu,
00:03:05 dá se říct od base lební až po krk.
00:03:10 A tam patří klasické chirurgické korekce čelistních anomálií,
00:03:15 to znamená různé předkusy horní, dolní čelisti.
00:03:21 Patří tam poúrazové stavy, řešení poúrazových stavů,
00:03:24 patří tam nádory, úrazy samy o sobě.
00:03:30 Nejčastější úrazy začínají doma na různých odstrkovátkách.
00:03:37 Pak samozřejmě horší úrazy jsou kola, kolečkové brusle.
00:03:41 Velmi nešťastné úrazy jsou samozřejmě motorky,
00:03:44 ale řada polytraumat vzniká z automobilových nehod.
00:03:52 Poskytujeme také tuto péči s úrazy, především dětem, ale i dospělým,
00:03:57 to znamená úrazy obličejového skeletu.
00:04:01 A jak na tom české děti a jejich zoubky jsou?
00:04:06 Co může být příčinou špatného stavu chrupu
00:04:08 a jaké jsou možnosti nápravy?
00:04:13 Polovina dětí v České republice má úplně zdravé zuby.
00:04:17 To je velká výhoda.
00:04:18 Tam ať se rodiče starají nebo nestarají,
00:04:20 tak to dítě má zdravé zuby a je, dalo by se říci, vyhráno.
00:04:26 Druhá polovina má minimálně jeden kaz
00:04:31 a pouze 7 procent dětí má kazy spravené,
00:04:37 a to je skutečně zjištění, které je alarmující.
00:04:41 Pokud se kaz nespraví, tak dítě samozřejmě strádá.
00:04:44 Většina z nás ví, jak bolí zub.
00:04:48 A pokud kazů je tam celá hromada
00:04:51 a ošetřující lékař se tomu nevěnuje,
00:04:53 tak je to, řekla bych, tragické zjištění.
00:04:57 Potom sem děti přijdou
00:04:59 a najednou jim vytrhneme deset i dvacet zubů
00:05:03 a to je samozřejmě veliké poškození zubního zdraví.
00:05:10 Pro optimální zubní zdraví je základem,
00:05:17 že by dítě mělo zavčas navštívit stomatologa
00:05:23 a ten by měl s rodiči probrat,
00:05:27 co je potřeba z hlediska hygienických návyků.
00:05:33 Do dvanácti let by rodiče měli dohlížet na hygienu dítěte.
00:05:37 Většinou když pošlete dítě,
00:05:39 aby se umylo, nebo si vyčistilo zuby,
00:05:42 tak ono si tam chvíli hraje, pak udělá bzík bzík,
00:05:46 a tím je hygiena hotová.
00:05:48 Třetí věc je, že by rodiče měli obecně,
00:05:52 ať už z hlediska diety dítěte, tak z hlediska zubního zdraví,
00:05:56 měli dávat pozor na to, co dítě jí,
00:06:01 aby mělo potraviny nejen dostatečně pestré,
00:06:05 ale aby samozřejmě po přísunu potravin,
00:06:09 které v uvozovkách z hlediska kazu jsou nebezpečné,
00:06:12 došlo k vyčištění chrupu.
00:06:18 A samozřejmě aby to u dětí,
00:06:21 kde je zvýšená kazitelnost velmi často s genetickou příčinou,
00:06:26 aby byla zvýšena péče za pomoci podpůrných metod,
00:06:33 jako je třeba fluoridace.
00:06:36 Ví se, že tam, kde není cukr,
00:06:38 tak tam není zubní kaz, nebo úplně minimální množství.
00:06:43 Dítě může třeba, ať si vezme třeba tři dortíky nebo celou čokoládu,
00:06:47 ale v tom okamžiku, kdy tu čokoládu zkonzumuje,
00:06:51 tak by ho nějaký dospělý měl motivovat,
00:06:55 aby si vzalo zubní kartáček a zoubky si vyčistilo.
00:06:59 Takhle zjednodušeně by to mělo vypadat.
00:07:02 Samozřejmě velmi nebezpečné,
00:07:04 jak se ukázalo v řadě preventivních studií,
00:07:07 je třeba noční pití sladkých nápojů,
00:07:10 čili samozřejmě dítě se probudí a chce napít.
00:07:14 Takže maminka vstane a dá mu něco sladkého.
00:07:18 A už tam, přestože si dítě večer vyčistilo zuby,
00:07:22 tak zase v nočních nápojích je velmi často cukr,
00:07:25 a jsme zase tam, kde jsme byli,
00:07:28 že by bylo dobře, aby dítě pilo v noci nesladké nápoje
00:07:34 a aby hygiena byla dokonalá.
00:07:37 Součástí dobrého fyzického a psychického vývoje dítěte
00:07:41 je samozřejmě zdravý chrup.
00:07:44 Mnoho rodičů však toto podceňuje.
00:07:46 Dítě brečí, nechce k zubaři,
00:07:48 a rodiče se tomuto stresu pak podvědomě vyhýbají.
00:07:53 To, že se dítě zubaře bojí, je normální.
00:07:55 Jde o to, dítě tomuto strachu odnaučit dřív, než je pozdě.
00:08:01 Co se týče ambulantní péče,
00:08:02 tak tady existují ještě specielní poradny,
00:08:04 to znamená poradny ortodontické.
00:08:07 Naše klinika má zřízené ortodontické centrum,
00:08:11 kde se jednak ortodonti školí,
00:08:13 jednak tam pracují již zkušení ortodonti,
00:08:16 a připravují svým způsobem i pacienty
00:08:19 na pozdější operace ortognátní.
00:08:24 Dále jsou zde poradny paradentologické,
00:08:28 poradna implantologická, protetická,
00:08:31 protetická především pro dospělé,
00:08:33 protože protetika v dětském věku je řekněme relativně vzácná.
00:08:39 Součástí kliniky je samozřejmě i vědecko-výzkumná práce,
00:08:42 ze které pak vycházejí speciální programy.
00:08:44 My, díky různým výzkumným záměrům a grantům,
00:08:49 máme několik řekněme směrů.
00:08:53 Jeden, na kterém se podílím já, spolu s panem docentem Kozákem,
00:08:57 je takzvané centrum distrakční osteogenezie,
00:09:00 to znamená prodlužování malých kostí obličejového skeletu.
00:09:04 Tam se řeší vrozené vývojové vady,
00:09:07 anebo získané vývojové vady obličejového skeletu,
00:09:11 jak u dětí malých, tak samozřejmě i starších a dospělých.
00:09:17 Dalším takovým nosným novým programem
00:09:19 je Centrum pro náhrady čelistního kloubu,
00:09:25 to znamená, sem patří takzvané částečné, subtotální,
00:09:29 anebo totální nebo celkové náhrady čelistního kloubu.
00:09:33 -Dobrý den!
-Dobrý den.
00:09:36 Posaďte se, odložte si támhle k sestřičce.
00:09:40 Tady mám zprávu.
00:09:42 Devatenáctiletá pacientka měla problém,
00:09:44 že jako novorozenec prodělala septické onemocnění,
00:09:47 zánět s postižením kyčelních a čelistních kloubů.
00:09:52 -Tak jak to vypadá? Jak se cítíte?
-Už to nebolí a cvičím.
00:09:55 -A nebolí?
-Ne, už ne.
00:09:57 -Ukažte, kolik otevřete?
-No, krásný.
00:10:00 Opřete si hlavičku, při záklonu je to důležité.
00:10:02 Zavřete pusu...
00:10:04 S tím, že jsme my v dětství
00:10:06 jednak rozrehabilitovávali kontrakturu čelistních kloubů,
00:10:12 jednak jsme ji museli operovat.
00:10:15 Pacientka rehabilitovala, dá se říct celý život,
00:10:18 i když se to po operaci zlepšilo.
00:10:22 Zvládala perfektně i ortodontickou léčbu rovnátky,
00:10:26 ale teď v devatenácti letech
00:10:28 už otevírala opět jenom na jedenáct milimetrů.
00:10:32 Tak jsme před půl rokem pacientce provedli
00:10:34 totální náhradu čelistních kloubů
00:10:38 a pacientka teď otevírá na třicet milimetrů.
00:10:41 Jak se cítíte teď?
00:10:43 Už je to lepší, pusa jí jak nezjednaná a i jsem přibrala.
00:10:53 Je to lepší.
00:10:54 Sice zezačátku po operaci čtrnáct dní
00:10:58 to bylo ještě takové mrtvé, to ještě nebolelo,
00:11:01 pak se to probralo, tak to docela bolelo,
00:11:04 ale teď už je to dobré.
00:11:06 Teď už jsem spokojená.
00:11:11 Vrozených a vývojových vad obličejového skeletu je celá řada.
00:11:16 Patří sem rozštěp nebo předkus, ale i další, závažnější,
00:11:22 jako třeba srůst lebečních švů.
00:11:24 Tyto vady je třeba řešit operací.
00:11:27 Maxillo faciální chirurgie,
00:11:29 nebo v současnosti se ten název světově rozšířil
00:11:32 na cranio maxillo faciální chirurgii,
00:11:34 česky bychom to přeložili
00:11:35 jako ústní, čelistní a obličejová chirurgie,
00:11:37 je vlastně řešení vad celého obličejového skeletu,
00:11:41 nejenom zubů.
00:11:42 Jednak se to týká vrozených vývojových vad,
00:11:45 ale týká se to samozřejmě i získaných vývojových vad,
00:11:48 to znamená vady, které vznikly během růstu obličejového skeletu,
00:11:51 to znamená, došlo k traumatu, úrazu nebo k zánětu v době,
00:11:56 kdy se obličejový skelet ještě vyvíjí, kdy roste.
00:12:01 Došlo k poruše růstu
00:12:02 a pak, samozřejmě, vznikla jakási vada.
00:12:09 Tento obor vznikal dlouhá a dlouhá léta
00:12:12 syntézou stomatochirurgie a plastické chirurgie,
00:12:18 takže nakonec výsledkem byl stav,
00:12:20 kdy se propojily znalosti z těchto oborů
00:12:23 a od těch dob hovoříme o takzvané čelistní a obličejové chirurgii.
00:12:29 Vývoj byl strašně dlouhý.
00:12:31 První zmínky o rekonstrukci obličeje
00:12:33 se objevily již ve starých indických knihách
00:12:38 asi tři tisíce let před naším letopočtem.
00:12:42 Další zmínky se objevily ve středověku,
00:12:44 kde se jednalo o rekonstrukce nosu u pacientů,
00:12:48 kteří ho ztratili zejména v soubojích po sečné ráně mečem.
00:12:55 Ale hlavní přínos a hlavní exploze znalostí, poznatků v tomto oboru,
00:13:01 vznikla po I. světové válce,
00:13:04 kdy se nakupily stovky nebo možná tisíce poraněných,
00:13:09 kteří potřebovali nějakým způsobem zrekonstruovat defekty,
00:13:15 které během válečného konfliktu utrpěli.
00:13:20 U nás to byl hlavně profesor Burian,
00:13:22 který se začala věnovat syntézám těchto poznatků
00:13:28 a ten je zakladatelem klasické chirurgie obličeje.
00:13:38 Jednou z nejčastějších indikací
00:13:39 pro chirurgický zásah tohoto typu je rozštěp.
00:13:44 Rozštěpové vady se vyskytují v lidské populaci již odpradávna
00:13:48 a navzdory veškerým intenzivním výzkumům posledních padesáti let,
00:13:52 směřujícím k prevenci výskytu těchto vrozených vad,
00:13:56 jich bohužel nikterak neubývá.
00:14:00 Léčba rozštěpových vad
00:14:02 je v současnosti u každého pacienta samozřejmě zahájena co nejdříve,
00:14:06 tedy již v dětském věku.
00:14:09 To je klasický případ ne u všech, ale v celé řadě rozštěpů,
00:14:13 že jim horní čelist neroste, zůstane malá, dolní čelist roste normálně,
00:14:20 takže se to dostane do této situace.
00:14:23 Pacient nemá velkou dolní čelist, což je klasický předkus.
00:14:29 Klasický předkus je,
00:14:31 když pacient má velkou dolní čelist a normální horní.
00:14:37 Kdežto tady má pacient normální dolní, ale malou horní,
00:14:41 která mu nevyroste díky rozštěpu a díky jizvám, které má na patře.
00:14:49 Rozštěp obličeje je vrozená vada,
00:14:51 která způsobuje rozpolcení rtu, čelisti nebo patra
00:14:55 v různém rozsahu.
00:14:58 Z pohledu svislé osy obličeje
00:14:59 může být postižení jednostranné nebo oboustranné.
00:15:04 Pokud je rozpolcen ret, čelist i patro,
00:15:07 pak mluvíme o rozštěpu úplném.
00:15:11 My tady čelist v tomhle uvolníme,
00:15:13 tady, jak vám ukazuju prstem, nad zuby,
00:15:17 a pak ji takhle vysuneme dopředu do normálního postavení.
00:15:26 Takže bude kousat tak, jak je normální anatomická situace.
00:15:34 Důvod k takovému zákroku je funkční i estetický.
00:15:38 Z hlediska funkce je třeba,
00:15:40 aby oba zubní oblouky navzájem spolu korespondovaly
00:15:44 ve správném anatomickém postavení
00:15:46 a pacient mohl správně rozmělňovat potravu.
00:15:51 Další důvod je pochopitelně kosmetický.
00:15:57 Operace vypadá velice náročně a ne příliš esteticky.
00:16:03 Je spojená i s určitou ztrátou krve.
00:16:07 Ale na druhé straně pacienti nemívají příliš velké obtíže.
00:16:15 První tři dny mají zejména obrovský otok,
00:16:19 někteří mají i krevní výrony ve tvářích v místech,
00:16:23 kde se operovalo,
00:16:25 ale otoky i krevní výrony rychle ustupují.
00:16:30 Dá se říct, že během poměrně krátké doby čtyř, pěti dnů
00:16:35 pacienti jsou bez obtíží.
00:16:39 Rozhodně nemívají výrazné bolesti,
00:16:41 protože čelisti jsou stabilizovány, fixovány,
00:16:46 a oni tím pádem nevyžadují nějaké zvláštní dávky analgetik
00:16:53 nebo dalších utišujících prostředků.
00:16:58 Rány v ústech se velice rychle hojí
00:17:01 a krytí antibiotiky přispívá
00:17:05 k velice rychlému a dobrému zahojení ran.
00:17:15 V posledních letech se velice vyvíjí
00:17:19 takzvaná cranio-faciální chirurgie, které se také věnujeme.
00:17:26 Je to obor, ve kterém spolupracuje
00:17:30 zejména naše specializace s neurochirurgií.
00:17:37 Syntéza poznatků z těchto oborů
00:17:40 zase umožňuje operovat i v takzvané hraniční oblasti,
00:17:45 kterou představuje oblast přední jámy lební,
00:17:49 neboli strop očnice.
00:17:54 Indikací k těmto operacím
00:17:56 je takzvaný předčasný srůst lebních švů,
00:17:59 který pak negativně ovlivní vývoj lebky i tvar.
00:18:08 Že se vývoj lebky dá ovlivnit, nás přesvědčili již staří Májové,
00:18:12 kteří malým dětem formovali hlavičku tím způsobem,
00:18:17 že ji stahovali dvěma prkýnky k sobě.
00:18:20 Tím ji vzadu prodlužovali a dosahovali tak ideál krásy.
00:18:27 Že to pochopitelně bylo spojeno s obrovským utrpením toho dítěte,
00:18:30 nemožností kojení a tak dále, to je samozřejmě pochopitelné.
00:18:37 My rovněž dovedeme měnit tvar lebky,
00:18:40 ale ze zcela jiných důvodů, než tito staří Májové,
00:18:43 protože my se snažíme tvar lebky znormalizovat tak,
00:18:50 aby se hlavička dítěte vyvíjela normálně,
00:18:54 protože v případě, že se normálně nevyvíjí,
00:18:57 tak dochází jednak k tvarovým změnám,
00:19:03 ale zejména dochází ke kompresi mozku, který se nemůže rozvíjet.
00:19:11 Zároveň takovému dítěti hrozí i další problémy,
00:19:15 to znamená zvýšení nitrolebního tlaku,
00:19:18 negativně může ovlivnit i stav optického nervu
00:19:23 a celé řady publikací mluví o tom,
00:19:26 že to má vliv i na zhoršení intelektu dítěte.
00:19:33 Proto provádíme uvolnění lebních švů
00:19:38 a takzvanou remodelaci lebky.
00:19:42 Při této remodelaci jedním ze základních principů
00:19:46 je uvolnění nadočnicového oblouku,
00:19:51 který vysuneme do požadovaného postavení
00:19:54 a zároveň jej můžeme dalšími nářezy formovat.
00:20:00 K tomu pak můžeme přimodelovat a upravit i tvar čelní kosti.
00:20:07 Všechny uvolněné segmenty
00:20:09 potom zafixujeme vstřebatelnými destičkami,
00:20:14 které se během jednoho roku uvolní,
00:20:17 a předpokládáme, že mozek už si upraví konečný tvar hlavičky
00:20:23 svým dalším růstem.
00:20:36 Obličejová a čelistní chirurgie
00:20:38 v posledních letech prodělala rozvoj právě díky novým technikám
00:20:42 a také novým materiálům.
00:20:45 Dá se říct, že nové techniky jsou,
00:20:47 že dřív se operoval předkus čelisti jenom na jedné čelisti a podobně,
00:20:50 v posledních dvaceti letech je to posun obou čelistí.
00:20:56 Dále se nám vyvinuly nové metody,
00:20:58 jako je třeba distrakční osteogeneza,
00:21:00 to znamená prodlužování, zvětšování malých kostí.
00:21:03 Co to vlastně je distrakce?
00:21:05 Laicky řečeno prodloužení kostí, malých kostí,
00:21:08 odborně řečeno distrakční osteogeneza.
00:21:13 To znamená, rozvolní se kost,
00:21:15 rozřízne se kost, zafixuje se nějak,
00:21:18 aby se segmenty nepohybovaly proti sobě,
00:21:21 počká se určitý čas, to znamená tři, pět dní,
00:21:24 než se v té lomné linii vytvoří řekněme vrstva buněk
00:21:29 a pak se pomalu segmenty od sebe oddalují.
00:21:34 Rychlost distrakce by neměla být větší
00:21:36 než jeden milimetr za 24 hodin.
00:21:39 Díky tomu se buňky, buněčná matrix, vrstva buněk pomalu rozšiřuje,
00:21:44 vputovávají do této vrstvy i takzvané fibroblasty,
00:21:49 vazivové buňky, které časem i kostnatí, osifikují.
00:21:53 To znamená, my jsme schopni
00:21:55 za jeden milimetr denně, to znamená za deset dní,
00:21:59 získat centimetr kosti.
00:22:02 To se týká jak dolní čelisti, tak střední etáže obličeje.
00:22:07 Výhoda distrakční osteogeneze,
00:22:09 prodlužování kostí v dětském věku je ta,
00:22:13 že zatímco čelistní anomálii
00:22:16 řešíme klasicky po dokončení růstu,
00:22:18 to znamená rovným posunem čelistí najednou
00:22:23 a potom nějakou fixací, ale musí být ukončený růst,
00:22:26 tak distrakční osteogenezi lze dělat i v době,
00:22:30 kdy obličejový růst ještě není ukončen,
00:22:32 to znamená i u dětí, kdy zároveň předejdeme různým obtížím,
00:22:38 které to dítě už má během dětského věku,
00:22:40 to znamená třeba dýchací obtíže, poruchy žvýkání, poruchy mastimkace,
00:22:48 poruchy mluvení, fonace.
00:22:51 Ale také tam je důležitá funkce estetická.
00:22:54 To znamená, děti přeci jenom nesou těžce, že mají určitou vadu,
00:22:59 jdou s tou vadou všemi dětskými kolektivy,
00:23:02 a ne vždy děti jsou řekněme k těmto vadám vstřícné.
00:23:08 Každá taková korekce obličeje
00:23:10 velmi přispěje k fyzickému i psychickému zdraví.
00:23:15 Tvář pacienta s tímto typem vývojové vady je nápadná pro okolí.
00:23:20 Obličej je vlastně zrcadlo osobnosti
00:23:23 a každá změna tvaru oproti normálu
00:23:25 vyvolá u pacienta zpětně nejrůznější psychické poruchy,
00:23:30 které negativně ovlivňují život pacienta.
00:23:34 Záleží, jakého stupně je deformace čelisti.
00:23:37 Někdy je pouze lehkého stupně,
00:23:40 který se nějak výrazně navenek neprojeví.
00:23:46 Vy si třeba u pacienta všimnete,
00:23:48 že má jizvu na rtu a načervenání rtu,
00:23:53 ale nepostřehnete, že má nějakou výraznou deformitu čelisti.
00:24:00 Na druhé straně jsou zase pacienti, kteří mají těžký stupeň deformity,
00:24:06 že obličej má tvar téměř takové obrácené misky.
00:24:12 A to je potom velmi nápadné a působí to kosmetické,
00:24:17 ale zároveň i psychické problémy pacienta.
00:24:22 Každá úprava tvaru čelistí a mezičelistních stavů
00:24:27 potom znamená velké plus pro pacienta,
00:24:32 protože tito pacienti také třeba nemají,
00:24:35 nebo schází jim určitý počet zubů v oblasti rozštěpové linie.
00:24:43 V případě, že už mají normální postavení čelistních oblouků,
00:24:50 tak je možné je ošetřit proteticky,
00:24:55 to znamená zhotovit jim nejrůznější můstky,
00:24:57 anebo v dnešní době i zavést do těchto rozštěpových linií
00:25:02 implantáty a na ně potom nasadit ztracený zub,
00:25:08 takže se tím výrazně zlepší estetika třeba úsměvu pacienta.
00:25:17 Někdy se zlepší i srozumitelnost řeči,
00:25:20 protože někteří pacienti mají poruchu
00:25:22 při tvorbě nejrůznějších hlásek.
00:25:28 K tomu všemu může dojít
00:25:29 po indikované úpravě těch mezičelistních vztahů.
00:25:36 Skryté titulky: Vlasta Malíková Česká televize 2009
Pod slovem stomatolog si každý z nás asi představí zubaře. Pod téma stomatologie se ovšem dají zahrnout i ostatní operativní zákroky hlavy – jako jsou například operace rozštěpů či vadných čelistních kloubů. Pokud například dítěti srůstají lebeční švy, což by mohlo negativně ovlivnit vývoj mozku, dokáží lékaři lebku otevřít, srostlé švy rozřezat a vše upravit tak, aby další vývoj mohl pokračovat bez komplikací.