00:00:03 Hudba
00:01:37 Jmenuje se Vilém Reichmann.
Říká se mu však většinou Džepy,
00:01:41 ale i Japy,
00:01:42 a někteří to dokonce vyslovují
přesně podle litery,
00:01:45 s dvěma pé, Jappy.
00:01:56 Jakožto takový,
kreslíval už v 30. letech pilně
00:01:59 do našich kulturně-politických
časopisů zvučných jmen.
00:02:03 Terčem jeho pera byly
morové hlízy fašizmu.
00:02:47 Kreslí dodnes.
00:02:49 Terčem jsou klíčové
nešvary epochy;
00:02:52 a těmi kresbami,
byť se jim říká satirické,
00:02:54 ostré a tepavé,
00:02:55 a byť někdy zabrousí až na pomezí
černějšího humoru,
00:02:59 jakoby stále citelněji prostupoval
nostalgický sen.
00:03:07 Sen o ústupu dravosti
a nadvládě hravosti
00:03:11 onoho prvopočátečního živlu,
00:03:13 věčně dětského živlu,
jenž nedává okorat.
00:03:39 Hudba z děl starých mistrů.
00:05:35 Antipatie.
00:05:41 Erotoman.
00:05:46 Deflorace.
00:05:52 Defraudace.
00:05:57 Synchronizace.
00:06:02 Synkopa.
00:06:08 Sextet.
00:09:48 Nad kreslířem ale pomalu
nabývá vrchu fotograf.
00:10:27 Už kdysi,
v ruinách poválečného Brna,
00:10:30 ho přitahovala bizardní setkání
věcí, které logicky k sobě nepatří,
00:10:35 které však, přiřazeny k sobě
podle zákona náhody,
00:10:39 vykřesávají lyrizmus
jímavý i břeskní,
00:10:42 především však
lyrizmus inspirativní.
00:10:46 Takový, který má moc uvést
v divákovi do pohybu
00:10:49 poetické spodní vrstvy.
00:10:51 Vrstvy skryté v každém člověku,
začasté však navěky dřímající.
00:11:42 Ani fotografie nezapřou grafika.
00:11:44 Chumle drátů vytvářejí
jakoby fantaskní kresby.
00:11:48 Šlahouny obepínají
imaginární postavu.
00:12:06 Sníh modeluje černou
a mluví bílými místy
00:12:09 jako na starých čínských kresbách.
00:12:27 Negativní fotografie
převrací otřelou skutečnost
00:12:30 a odkrývá rub věcí.
00:12:48 Stovky a stovky fotografií,
pořádaných s pečlivostí
00:12:53 až pedantickou,
se léty vydělují v cykly.
00:12:57 Nejtrvaleji v cyklu podvojností,
00:13:00 v onen věčně rozkomíhaný souboj
živlu ženského s živlem mužským,
00:13:05 v ono magnetické pole
trvalého napětí.
00:13:09 Ale i pole pro ryze
kompoziční um výtvarníka.
00:13:27 Chodí po Brně jako seriózní,
elegantní pán
00:13:30 a snímá hříchy města.
00:13:33 Snímá je tím,
že z nich činí poezii.
00:13:37 Ale není to, zdá se,
pověstná chvála civilizace,
00:13:41 není to ono
tolikrát skloňované
00:13:42 opojení technicizmem
tohoto věku.
00:13:45 Těm fotografiím se stýská
po volnosti přírody.
00:14:15 Ty komíny a stožáry
by se rády převtělovaly ve stromy,
00:14:20 ty věže v hory.
00:14:25 Chodí po Brně
zdánlivě nepřístupný a chladný,
00:14:28 zdánlivě zcela rozumářský,
a snímá obrysy snů.
00:14:34 Říká se mu Džepy,
ale i Japy,
00:14:36 a někteří to vyslovují přesně podle
litery, s dvěma pé, Jappy.
00:14:42 Ale jmenuje se Vilém Reichmann.
00:14:46 Skryté titulky: Daniela Marečková
00:14:48 .