Ohlédnutí za závodem série leteckého šampionátu, který se konal v okolí Balatonu
00:00:01 RED BULL AIR RACE MAĎARSKO
00:01:14 Sportu zdar a tomu leteckému zvlášť!
00:01:17 Vítejte u třetího závodu
00:01:19 světové letecké série Red Bull Air Race.
00:01:21 Zbrusu nové místo pro nejlepší piloty světa
00:01:24 v rámci 13. ročníku.
00:01:26 Jezero Balaton je druhou nejoblíbenější
00:01:29 turistickou destinací v Maďarsku.
00:01:31 Rozsáhlá jezera jsou obklopena kopci
00:01:34 a panuje tu velmi proměnlivé počasí.
00:01:40 Balaton je místem, kde Maďaři relaxují,
00:01:43 je to největší jezero ve střední Evropě.
00:01:46 Měří skoro 80 kilometrů
00:01:48 a je snadné pochopit, proč je tak populární.
00:01:57 -Pokud chcete uniknout shonu města
00:02:00 a relaxovat u vody, toto je ideální místo.
00:02:02 Miluju to.
00:02:06 -Sotva hodinu jízdy od Budapešti
00:02:08 jste u vody v resortech Siófok a Zamárdi na jižním břehu.
00:02:19 -Je to obrovský kontrast oproti Budapešti,
00:02:21 kde létáme nad městem. Tady létáme nad jezerem.
00:02:24 Bude to hodně o větru, takže nás čeká vzrušující víkend.
00:02:27 -Krajina na severu je velmi odlišná.
00:02:30 Tady se tyčí sopečné kopce
00:02:32 a jsou některé z nejznámějších maďarských vinic.
00:02:38 -Je to krásné místo,
00:02:41 jen dvě hodiny letu od mé domovské země,
00:02:43 takže to bereme jako domácí závod.
00:02:46 -Lidé jsou tu, aby se pobavili.
00:02:48 Můžete tady tu energii cítit a je to super.
00:02:51 -Jezero Balaton lze považovat za takové maďarské moře.
00:02:54 Snad Red Bull Air Race zapadne do nového prostředí.
00:03:06 Podívejme, jakým způsobem se vyvíjí
00:03:09 dosavadní průběžné pořadí světové letecké série.
00:03:12 První závod v únoru v Abú Dhabí vyhrál Japonec Yoshi Muroya
00:03:15 o pouhé 3 tisíciny sekundy
00:03:18 před českým mistrem světa z roku 2018 Martinem Šonkou.
00:03:22 I druhý závod v Kazani se stal kořistí japonského pilota.
00:03:28 Yoshi Muroya si tak výrazně řekl o druhý titul mistra světa.
00:03:33 Takhle vypadalo pořadí
00:03:36 před třetím a předposledním závodem roku 2019.
00:03:39 Yoshi Muroya na prvním místě,
00:03:41 druhý Martin Šonka, třetí Matt Hall.
00:03:56 -Vítejte ve třetím kole Red Bull Air Race 2019
00:03:58 u krásného jezera Balaton v západním Maďarsku.
00:04:01 Máme tady 14 bran a 3 high-G manévry.
00:04:05 Zvládnout je bude zásadně důležité
00:04:07 pro stanovení dobrého času.
00:04:10 Skočíme do letadla a podíváme se na trať.
00:04:19 Kouř zapínám na pokyn ředitele závodu a jdeme na to!
00:04:24 Plný výkon na 190 knotů, rychlá korekce kolem prvního pylonu.
00:04:27 To mě bude stát jednu desetinu. Rychle do šikany.
00:04:31 Tato kostkovaná brána bude také cílová.
00:04:35 Musím letět ne moc doprava, protože tady je track limit line,
00:04:39 a když ji překročím, bude mě to stát sekundu.
00:04:44 Připravte se na výlet do šikany.
00:04:47 Tady jsem byl trochu pozdě, to mě bude stát nějaký čas.
00:04:50 Kolem singl pylonů.
00:04:54 V tomhle vétéemku nemůžu letět vpravo,
00:04:56 protože je tady safety line
00:04:59 a její překročení znamená diskvalifikaci.
00:05:02 Teď přes poslední bránu, rychlá korekce,
00:05:05 to je zase 1 desetina.
00:05:07 Každá korekce, kterou udělám, mě stojí 1 desetinu vteřiny.
00:05:11 Opravdu ztrácím drahocenný čas. Musím to zlepšit.
00:05:15 Zkusím to vlevo, uvidím, co se stane.
00:05:19 Nechci příliš riskovat,
00:05:21 ale myslím, že to může být dobrá cesta.
00:05:24 Tak tohle je trať Red Bull Air Race Balaton 2019.
00:05:27 Je to krásná trať.
00:05:39 -Nová trať, stále se měnící vítr a nedostatek tréninku v týdnu
00:05:42 dělá z této kvalifikace tu nejnáročnější v sezoně.
00:05:46 Ale ne pro jednoho pilota,
00:05:48 mistra světa 2018 Martina Šonku.
00:06:01 -Trať zejména s těmito větrnými podmínkami
00:06:05 je náročná a zajímavá, navíc s tolika rychlými piloty.
00:06:08 Jsem nadšený.
00:06:10 -A není divu.
00:06:13 Čas Martina Šonky je o víc než sekundu rychlejší než ostatních.
00:06:16 A vydělal mu 3 body.
00:06:19 Juan Velarde se umístil na druhém místě
00:06:21 a Mika Brageot třetí příčkou navázal
00:06:24 na své kazaňské kvalifikační vítězství.
00:06:27 Matt Hall stejně jako jiní soupeři udělal pár chyb a skončil šestý.
00:06:33 Joshi Muroya si vedl podobně v obou svých letech a byl devátý.
00:06:39 To znamená,
00:06:42 že poletí proti jednomu z nejrychlejších pilotů v závodě.
00:06:45 Nejrychlejší kvalifikant poletí proti nejpomalejšímu,
00:06:47 druhý nejrychlejší proti druhému nejpomalejšímu a tak dál.
00:06:51 Pouze sedm vítězů postupuje do osmičky
00:06:53 plus nejrychlejší poražený.
00:07:04 Joshi Muroya nemohl mít těžšího soupeře.
00:07:07 To bude hodně sledovaný duel proti Mattu Hallovi.
00:07:10 Souboj 3 mohl mít velké důsledky pro poraženého,
00:07:13 obzvláště by to byl Australan.
00:07:15 Šonka, vítěz kvalifikace, letěl proti Matthiasi Doldererovi.
00:07:19 Juan Velarde šel proti Cristianu Boltonovi,
00:07:22 Pete McLeod proti Nicolasovi Ivanoffovi.
00:07:25 To měl být souboj dvou pilotů,
00:07:27 kteří spoléhají především na svůj instinkt.
00:07:30 Pete McLeod je specialistou na větrné podmínky,
00:07:33 jaké jsou na Balatonu. Naučil se na v Kanadě.
00:07:37 Ale Ivanoff našel svůj rytmus.
00:07:44 -Nemyslím na šampionát,
00:07:47 přemýšlím o závodě, ne o celkovém pořadí.
00:07:50 Je to zvláštní závod, takže to nebude tak snadné.
00:07:52 Ale mým cílem je užít si to.
00:07:55 -Je tam pár míst, kde můžete s tímhle větrem udělat chybu.
00:07:58 Když budu riskovat, je tu nebezpečí penalizace
00:08:02 za překročení track limit line nebo za překročení géček.
00:08:05 Když poletím na jistotu, budu zase pomalejší.
00:08:16 -Jako první v ostrém závodě na Balatonu
00:08:19 vyzkoušel trať právě Kanaďan Pete McLeod,
00:08:22 desátý nejrychlejší muž kvalifikace.
00:08:26 V Maďarsku Red Bull Air Race v podstatě vznikl v roce 2003.
00:08:29 Jistě si pamatujete na Petera Besenyeiho,
00:08:32 maďarského vzdušného vlka,
00:08:35 který patřil k zakladatelům světové letecké série.
00:08:38 Po letech, kdy se v Budapešti létalo pod Řetězovým mostem,
00:08:42 se závod přesunul právě nad Balaton.
00:08:45 Pete McLeod jako první ze čtrnáctky
00:08:48 elitních světových pilotů vyzkoušel tuhle trať.
00:08:52 A jak předpovídal, tak se také stalo.
00:08:57 Pete McLeod chyboval při prvním vertikálním manévru
00:09:00 a překročil povolenou hranici géček,
00:09:03 dostal penalizaci jednu vteřinu.
00:09:05 Na první pohled se zdála tato 4,7 km dlouhá trať
00:09:09 jednoduchá a rovná,
00:09:12 ale detailnější pohled ukázal,
00:09:14 že hodně záleželo na tom, jakou taktiku piloti zvolí,
00:09:18 protože tato trať dovolovala pilotům velkou fantazii
00:09:22 právě při vertikálních manévrech.
00:09:27 Pete McLeod prolétl cílem v čase 59,871.
00:09:34 Nicolas Ivanoff byl na tahu.
00:09:37 Nicolas Ivanoff byl v kvalifikaci výrazně lepší, skončil pátý.
00:09:41 Stačilo neudělat chybu
00:09:43 a zopakovat svůj výkon právě z kvalifikace.
00:09:46 Naváděcí pylon do šikany.
00:09:49 Záleží na tom, jakým způsobem piloti mají natrénované linie,
00:09:53 jakým způsobem dokážou přenést právě do praxe
00:09:57 nalétané hodiny na simulátorech.
00:10:00 Nicolas Ivanoff zvolil podobný vertikální manévr číslo 1
00:10:04 jako Pete McLeod a je rychlejší na prvním mezičase o 1,227.
00:10:10 Teď nálet do druhého kola.
00:10:13 Jakákoli korekce, jak říkal Steve Jones,
00:10:16 znamená desetinu vteřiny navíc.
00:10:22 A to je časový údaj, který v tomto závodě rozhoduje.
00:10:25 Nicolas Ivanoff sice něco ztratil ze svého náskoku,
00:10:28 ale pořád je v zelených číslech. I na třetím mezičase.
00:10:32 Poslední vertikální manévr.
00:10:35 Podobně jako Pete McLeod volí zatáčku doprava.
00:10:38 Poslední vteřinky, jenže Nicolas Ivanoff také překročil
00:10:42 povolenou hranici géček.
00:10:45 Jeden špatný tah ze strany Francouze
00:10:48 zhatil veškerou dobrou práci.
00:10:50 Jeho naděje na úspěch v šampionátu zmizely v kouři.
00:10:53 A Pete McLeod byl poprvé v této sezoně v dalším kole.
00:10:59 -Vítr je trochu mírnější než včera
00:11:02 a je mnohem stabilnější, takže jsem se cítil docela dobře.
00:11:05 Také to byl další den na trati, neměl jsem moc tréninku,
00:11:08 ale cítil jsem se opravdu dobře a s výkonem jsem spokojený.
00:11:12 -Duel číslo 2, François Le Vot proti Benu Murphymu,
00:11:16 skončil pro Francouze po penalizaci v bráně číslo 4.
00:11:19 Další trest dostal ve dvanáctce
00:11:22 a bylo jasné, že nenaváže na čtvrté místo v Kazani.
00:11:26 Ben Murphy se mohl uvolnit
00:11:28 a ušetřit energii pro větší bitvy v dalším kole.
00:11:31 A když už mluvíme o větších bitvách,
00:11:34 další duel, Yoshi Muroya proti Mattu Hallovi,
00:11:38 byl největším soubojem dosavadního průběhu sezony.
00:11:41 Vedoucí muž šampionátu proti kandidátovi na titul.
00:11:44 Yoshi Muroya vylepšil svoje letadlo
00:11:46 a chtěl zlepšit dojem z kvalifikace.
00:11:49 Australan věděl, že jeho úspěch v sezoně 2019
00:11:52 závisí na jeho vítězství v tomto duelu.
00:11:55 Neúspěch by znamenal konec.
00:12:02 -Yoshi létá raketovým tempem.
00:12:06 Vždycky je rychlý, takže se o to moc nestaráme.
00:12:08 Je tu hodně možností,
00:12:10 můžu postoupit i jako nejrychlejší poražený.
00:12:15 -Chci si vychutnat ten okamžik,
00:12:17 kdy můžu rozhodnout o svém osudu v šampionátu.
00:12:20 Klíčové je, jak si poradím s větrem.
00:12:23 Když zaletím dobrý čas,
00:12:25 automaticky se dostanu do osmičky
00:12:28 a pak snad i do final four.
00:12:34 -Yoshi Muroya versus Matt Hall.
00:12:36 Nejsledovanější souboj ve čtrnáctce
00:12:39 v dosavadním průběhu sezony,
00:12:43 která bohužel je zkrácena pouze na čtyři závody,
00:12:46 tudíž tady nad Balatonem byl předposlední závod
00:12:50 s pořadovým číslem 3.
00:12:52 Yoshi Muroya ovládl předcházejí dva závody.
00:12:55 Vyhrál závod v Abú Dhabí a také v Kazani
00:12:58 a udělal velký krok k tomu,
00:13:01 aby získal svůj druhý titul mistra světa po roce 2017,
00:13:04 kdy v posledním letu sezony porazil Martina Šonku.
00:13:09 Yoshi Muroya preferuje jiný typ tratí,
00:13:12 spíš rychlejší než techničtější.
00:13:16 A tato trať byla hodně technická.
00:13:20 Yoshi Muroya má hodně vytuněný stroj,
00:13:23 jenomže v těch technických pasážích je jeho dnešní soupeř,
00:13:27 Australan Matt Hall, mnohem lepší.
00:13:30 To už se potvrdilo v předcházejících letech.
00:13:36 Yoshi Muroya teď zvolil hodně vysoký vertikální obrat
00:13:40 v porovnání s předcházející dvojicí.
00:13:43 Yoshi Muroya byl až devátý v kvalifikaci,
00:13:46 teď čas 1:01,016.
00:13:50 To pro tým tohoto Japonce neznamenalo dobré vyhlídky.
00:13:56 A už je tady Matt Hall,
00:13:58 trojnásobný vicemistr světa z let 2015, 2016,
00:14:02 kdy naháněl nejprve Paula Bonhommea,
00:14:06 potom Matthiase Dolderera
00:14:09 a v roce 2018 skončil také na druhém místě
00:14:12 těsně za Martinem Šonkou.
00:14:15 Tady je krásné porovnání zvolených trajektorií obou pilotů.
00:14:18 Ta Hallova byla mnohem rychlejší po prvním vertikálním obratu.
00:14:22 Na prvním mezičase náskok 7 desetin.
00:14:33 Matt Hall je opravdu velmi dobrý technický pilot.
00:14:39 teď nálet do šikany.
00:14:41 Je důležité, aby piloti udrželi letadlo stále v identickém směru,
00:14:45 bez jakýchkoli zbytečných korekcí.
00:14:49 Teď přece jen musel Matt Hall malinko zamanévrovat.
00:14:52 Zvolil zatáčku doleva, zatím jako první ze všech pilotů,
00:14:55 kteří se vydali na trať.
00:14:58 Matt Hall je rychlejší než Yoshi Muroya.
00:15:02 Pro Matta Halla to nemohlo být lepší.
00:15:04 Podmínky si dokonale přečetl
00:15:07 a už teď získal spoustu bodů do šampionátu.
00:15:13 -Letěl jsem možná až moc konzervativně
00:15:16 a nakonec jsem rozhodl v posledním vétéemku.
00:15:19 Tam jsem letěl naplocho doleva,
00:15:21 což překvapilo dost lidí včetně mého týmu.
00:15:24 Ale rozhodl jsem se na základě Yoshiho času.
00:15:27 Věděl jsem, že musím být lepší.
00:15:29 Což neměl být problém s jeho časem.
00:15:32 -Japonec nezažil tak špatný den už dva roky.
00:15:35 Všechno bude mít v rukou v září ve svém domácí závodě,
00:15:38 pokud bude chtít podruhé vyhrát titul.
00:15:41 -Než jsem se dostal do tratě, hodně foukalo,
00:15:43 ale když jsem odstartoval, změnil se vítr
00:15:46 a už nebyl čas měnit náš plán a trajektorie, tak to byla smůla.
00:15:49 -Příprava na trať v novém místě je výzvou nejen pro piloty.
00:15:52 Rozhodčí musí zvážit celou řadu faktorů,
00:15:55 aby zajistili co nejlepší akci.
00:16:06 -Vítejte v další epizodě seriálu Za oponou Air Race.
00:16:10 Já jsem Paul Bonhomme.
00:16:12 Stojím u Balatonu v Maďarsku, kde závodíme poprvé.
00:16:15 Chci se dozvědět všechno o plánování trati
00:16:17 nad prázdným plátnem. V tomto případě jezerem.
00:16:31 Toto je Sergio Pla, hlavní rozhodčí Red Bull Air Race.
00:16:35 Sergio, kde začínáte,
00:16:37 když potřebuje navrhnout závodní dráhu?
00:16:40 Všechno začíná návštěvou daného místa.
00:16:43 Shromažďujeme informace a navrhneme mapu,
00:16:46 na které se podílejí ředitelé jednotlivých závodů,
00:16:48 bývalí piloti a podobně.
00:16:51 A všichni k tomu mají co říct.
00:16:56 -Takže máte takovou základní stopu, kterou pak otestujete?
00:17:00 -Znovu se na to podíváme a předáme to našemu sportovnímu,
00:17:03 technickému manažerovi Alvaru Navasovi.
00:17:11 -To zní parádně, rád bych s ním mluvil. Kde ho najdeme?
00:17:14 -Najdete ho na kontrolní věži.
00:17:16 -Tak se tam půjdeme podívat.
00:17:21 Jsem v kontrolní věži s Alvarem.
00:17:23 Alvaro, tým vám dal základní plán pro trať.
00:17:27 Co s tím uděláte? Digitálně to reprodukujete?
00:17:33 -Dají mi mapu se zvýrazněnými oblastmi,
00:17:35 kde je vertikální obrat nebo šikana.
00:17:39 Pak si hraju s trajektoriemi.
00:17:41 Dám to dohromady s bezpečnostní linií a track limit line.
00:17:45 A pak na základě těchto informací
00:17:48 udělám první koncept trati na počítači.
00:17:51 -Jak se vám podaří zajistit, aby se trať skutečně dala letět?
00:17:56 -V průběhu roku shromažďujeme mnoho informací,
00:17:59 telemetrických dat z letadla.
00:18:01 Program simulátoru jsme upravili tak,
00:18:04 aby používal stejnou dynamiku letu.
00:18:07 Všechno, co je k dispozici, je proveditelné i ve skutečnosti.
00:18:11 -Díky, Alvaro.
00:18:14 Sergio, Alvaro nám právě vysvětlil spoustu podrobností
00:18:17 o problematice technických a softwarových věcí
00:18:20 se závodní dráhou. Co se stane dál? Jak postupujete?
00:18:25 -Vrátí nám návrh založený na našich vstupech.
00:18:28 Můžeme to ještě poupravit,
00:18:30 a když jsme všichni spokojeni, předáme to závodním týmům.
00:18:34 Mají na to nějaký čas a také oni k tomu mohou mít poznámky.
00:18:37 A když jsou spokojené i týmy,
00:18:40 představíme trať místnímu úřadu pro civilní letectví,
00:18:43 který nám musí dát poslední schválení.
00:18:48 -Díky, Sergio, za tenhle fascinující pohled.
00:18:52 Tady to máte, tak se tvoří trať Red Bull Air Race.
00:18:59 -Další na řadě byli Kirby Chambliss a Mika Brageot.
00:19:02 Americký šampion, který v závodě Red Bull Air Race už dosáhl všeho,
00:19:06 proti nové francouzské hvězdě seriálu,
00:19:09 jejíž poslední průlomový moment byl v kvalifikaci v Kazani.
00:19:18 -Vyhrát kvalifikaci bylo skvělé jak pro mě, tak pro náš tým.
00:19:23 A teď jsme připraveni na závod.
00:19:28 -Rozhodně jednou z jeho největších předností je,
00:19:31 že dokáže dodržovat plán, s nímž jsme přišli.
00:19:34 Ať už je to plán dobrý nebo špatný, provede ho.
00:19:41 -Budapešť 2018 pro nás byla naprosto fantastická.
00:19:45 Cítili jsme, že nyní jsme ve hře,
00:19:47 a ještě víc si věříme v sezoně 2019.
00:19:55 -Od tohoto roku si myslím,
00:19:57 že pracujeme jako tým a jsme profesionálnější než kdy jindy.
00:20:03 -Naším cílem je brzy vyhrát nějaký závod,
00:20:06 třeba to bude už tenhle víkend.
00:20:08 -Je připraven. Chce všem ukázat, že na to máme.
00:20:16 -Třetí místo v kvalifikaci nad jezerem Balaton
00:20:19 jen podtrhlo jeho ambice být dalším vítězem závodu.
00:20:22 Chambliss by se potřeboval zlepšit.
00:20:26 -Víte, máme pocit, že máme problém s motorem.
00:20:29 Nemá takovou sílu, kterou potřebujeme.
00:20:32 Ale chystám se odvést lepší práci na vratných branách.
00:20:35 To je plán pro dnešek.
00:20:40 -Kirby Chambliss, v 59 letech nejstarší pilot v šampionátu.
00:20:45 Už toho leccos pamatuje.
00:20:48 Pamatuje starý Red Bull Air Race od roku 2003 do roku 2010,
00:20:51 pamatuje i novou éru.
00:20:54 V letech 2004 a 2006 se stal mistrem světa
00:21:00 v tomto progresivním leteckém sportu.
00:21:04 Ale v této sezoně a už v té předcházející
00:21:06 to nebyl ten starý Kirby Chambliss.
00:21:09 Problémy s letadlem, které naznačil,
00:21:12 ho provázely už v roce 2018.
00:21:14 Je to takový divoch ve větru.
00:21:17 Znovu se vracím ke slovům Steva Jonese,
00:21:19 který hovořil o korekcích z přímého směru letadla,
00:21:23 které znamenají desetinky vteřin navíc.
00:21:29 A Kirby Chambliss letí hodně trhaně.
00:21:33 A už ten mezičas naznačoval,
00:21:35 že to nebude úplně ideální v podání tohoto bodrého Texasana.
00:21:39 Kirby Chambliss byl až dvanáctý v kvalifikaci.
00:21:47 Jeho výsledný čas ve čtrnáctce 1:00,223,
00:21:52 ještě o jednu desetinku horší čas než v kvalifikaci.
00:21:58 Pokud Mika Beageot zopakuje svůj výkon z kvalifikace,
00:22:01 neměl by to být problém,
00:22:04 aby se tento nejmladší pilot v celém seriálu probojoval
00:22:07 podruhé za sebou až do osmičky.
00:22:10 Mika Brageot skončil třetí v sobotní kvalifikaci,
00:22:14 která byla de facto teprve druhým okamžikem,
00:22:18 kdy se piloti dostali na trať,
00:22:21 protože páteční tréninky musely být zrušeny
00:22:24 kvůli špatnému počasí a také kvůli špatnému benzinu,
00:22:29 který dostali piloti do svých strojů.
00:22:35 Mika Brageot skončil tedy na třetím místě
00:22:38 a připsal si do celkového hodnocení světové letecké série
00:22:41 jeden důležitý bod.
00:22:43 Na druhém mezičase francouzský pilot rychlejší o 4 desetiny,
00:22:47 jediný pilot z celé čtrnáctky, který létá na stroji MX SR,
00:22:52 nesedlá tedy klasický Edge 540 V3.
00:22:56 Jenomže Mika Brageot to všechno zazdil v předposlední brance.
00:23:03 Brageot by měl štěstí,
00:23:05 kdyby postoupil jako nejrychlejší poražený.
00:23:08 Ale pro Kirbyho Chamblisse to byl vzácný úspěch
00:23:11 v jinak frustrujícím roce.
00:23:16 Pátý duel Petr Kopfstein proti Michaelu Goulianovi.
00:23:19 Petr Kopfstein navzdory silné české podpoře
00:23:22 letěl pomaleji než v kvalifikaci, kde skončil na osmém místě.
00:23:25 A Michael Goulian tuhle výzvu zvládl.
00:23:28 Letěl o víc jak půl sekundy rychleji.
00:23:31 Petr Kopfstein se mohl spoléhat už jen na to,
00:23:33 že postoupí jako nejrychlejší poražený.
00:23:37 V dalším duelu se utkali dva španělsky mluvící piloti
00:23:39 Cristian Bolton a Juan Velarde,
00:23:42 kteří se navíc zabydleli v sousedících hangárech.
00:23:45 Chilan Cristian Bolton létal rychle, ale chyboval,
00:23:48 Španěl Juan Valverde byl ve formě celý týden.
00:23:51 V kvalifikaci skončil druhý.
00:23:54 -Tahle trať je velmi rychlá,
00:23:56 takže musíte udržet energii letadla.
00:23:58 A čím víc hladce letíte, tím budete rychlejší.
00:24:01 Musíme si také pohlídat géčka,
00:24:03 to jsou dva hlavní klíče k úspěchu.
00:24:06 -Letím jako první, což mám rád. Uvidíme, jak to dopadne.
00:24:12 -Cristian Bolton má za sebou jednu nekompletní
00:24:14 a dvě celé sezony v Red Bull Air Race v kategorii Master Class
00:24:19 a sezonu od sezony se tenhle druhý jihoamerický pilot
00:24:23 v historii Red Bull Air Race zlepšuje.
00:24:27 V roce 2019 předvádí zlepšení v každém závodě,
00:24:30 v kterém se představil.
00:24:37 Cristian Bolton v kvalifikaci nebyl spokojený,
00:24:41 protože ani v jednom z kvalifikačních letů
00:24:43 se nevyvaroval zbytečné penalizace,
00:24:46 a to ho odsoudilo až na třináctou pozici.
00:24:49 Kdybychom ovšem odečetli od jeho výsledného času
00:24:53 vteřinovou penalizaci za překročení géček,
00:24:57 Cristian Bolton by pouze potvrdil slova o tom,
00:25:00 že se zlepšuje po každé dobře zaletěné brance.
00:25:07 Teď vertikální manévr, poslední, který na trati čeká na všechny.
00:25:14 Jeho čas 59,982.
00:25:18 Cristian Bolton zaletěl čas na úrovni svého kvalifikačního,
00:25:22 ale tentokrát čistě, což bylo hodně klíčové.
00:25:26 Juan Velarde, druhý nejrychlejší muž kvalifikace
00:25:29 a také čerstvý majitel dvou mistrovských bodů.
00:25:33 Naváděcí pylon, hodně ostrý zlom letadla,
00:25:36 kde musí piloti velmi rychle vmanévrovat
00:25:40 do horizontální brány a potom se sešikovat do šikany.
00:25:46 Znovu jsme mohli vidět aspoň nástin toho,
00:25:49 jakou taktiku zvolili tito dva soupeři
00:25:53 při náletu do vertikálního manévru.
00:25:55 Juan Velarde byl na prvním mezičase pomalejší
00:25:58 o 25 tisícin sekundy.
00:26:02 Jenže v technické pasáži už se dostával před Chilana
00:26:05 a na druhém mezičase byl jeho náskok více než 2 desetiny.
00:26:10 Znovu vertikální manévr, tentokrát Juan Valerde nezaváhal
00:26:13 a byl v něm úspěšnější než Cristian Bolton.
00:26:16 Je to hodně těsné,
00:26:19 ale tady už se Juan Velarde dostává před svého soupeře.
00:26:22 Náskok navyšuje o jednu desetinu.
00:26:26 Vertikální manévr,
00:26:28 podobně jako Matt Hall zvolil levotočivou zatáčku.
00:26:32 A Juan Valerde to nakonec stihne, 59,326.
00:26:35 Juan Velarde měl jeden z těch víkendů.
00:26:38 kdy létal velmi rychle.
00:26:41 Bolton byl momentálně nejrychlejší poražený
00:26:44 a zbýval jeden jediný duel.
00:26:49 Matthias Dolderer minule přišel o závod,
00:26:51 když si v kvalifikaci vážně poškodil křídlo.
00:26:54 Teď to chtěl všechno odčinit na Balatonu.
00:27:05 -Dobrý den, vítejte v Tech Talk. Jsem Jim Reed.
00:27:08 Ti z vás, kteří sledovali poslední závod v Kazani,
00:27:10 možná viděli, že Matthias Dolderer zažil těžké chvilky.
00:27:20 Většina škod byla napáchána na křídle.
00:27:23 Technický vývoj křidélek začal tím,
00:27:26 že Nigel Lamb je jako první pilot použil na závodním letadle.
00:27:32 Od té doby si i ostatní týmy vyvíjely vlastní verzi wingletů,
00:27:35 s jejichž pomocí dosáhli lepšího vztlaku při obratech.
00:27:43 Na závodních letadlech lze teď vidět mnoho typů wingletů.
00:27:46 Neexistuje žádná univerzálně vhodná velikost
00:27:50 pro všechny situace.
00:27:52 Konstrukce tratě hraje velkou roli.
00:27:55 Podle toho se vybírají co nejvhodnější winglety.
00:27:57 To je důvod, proč týmy vozí různé typy na jeden závod.
00:28:02 Nezáleží na tom, který z nich se tým rozhodne použít.
00:28:05 Pokud dojde k tak tvrdému pylon hitu,
00:28:08 jak jsme viděli v případě Dolderera,
00:28:11 letadlo se musí vrátit na letiště.
00:28:14 Technický tým pak posoudí stav letadla
00:28:17 a ověří, jestli je schopné pokračovat
00:28:20 nebo jestli může letět až v dalším závodě.
00:28:25 -V závěrečném souboji
00:28:27 to však pro Dolderera nebyl žádný pohádkový návrat.
00:28:30 Třísekundový trest za špatnou horizontálu a překročení géček
00:28:34 poslal do dalšího kola obhájce titulu Martina Šonku.
00:28:43 Český pilot stanovil nejrychlejší čas dne.
00:28:46 Matta Halla překonal o 5 setin sekundy.
00:28:49 Bylo to těsnější než v kvalifikaci.
00:28:52 Yoshi Muroya a další mistr světa Matthias Dolderer
00:28:55 už nebyli součástí závodu.
00:29:03 Impozantní tempo Martina Šonky a Matt Halla znamenalo,
00:29:06 že se nepotkali v dalším kole.
00:29:08 Ve dvojici byli proti pomalejším pilotům,
00:29:11 Kirbymu Chamblissovi a Cristianu Boltonovi.
00:29:14 v hitech tři a čtyři.
00:29:17 První byl na řadě severoamerický souboj
00:29:19 mezi Michaelem Goulianem a Petem McLeodem.
00:29:22 Goulian se právě dostal do tempa z roku 2018,
00:29:25 kdy vedl šampionát až do finálového závodu.
00:29:28 Ale i Kanaďan si na nové trati vedl dobře.
00:29:36 -Existují různé taktiky,
00:29:38 ale myslím, že já se budu držet té své dosavadní.
00:29:41 Pak mám šanci.
00:29:45 -Vítr se pořád mění,
00:29:48 takže se rozhodnu až na poslední chvíli,
00:29:50 jakým způsobem poletím vertikální manévr.
00:29:59 -Michael Goulian odstartoval druhou fázi závodu.
00:30:03 Náletová rychlost 199,9 knotů,
00:30:07 zatím nejrychlejší náletová rychlost,
00:30:10 kterou jsme během závodního dne měli možnost vidět.
00:30:16 Celkem čistě provedená šikana, teď vertikální manévr,
00:30:19 znovu poměrně vysoký,
00:30:23 a Michael Goulian nalétává do druhého kola,
00:30:26 kde chybí naváděcí pylon a letí se rovnou do šikany.
00:30:38 Michael Goulian a jeho druhý vertikální obrat,
00:30:41 celkem tři obraty na vysokých géčkách,
00:30:44 která musejí piloti velmi bedlivě kontrolovat,
00:30:47 10 až 10,99 G je v pořádku.
00:30:50 11 až 11,99 G znamená vteřinovou penalizaci.
00:30:54 Jakmile se piloti dotknou hranice 12 G,
00:30:57 znamená to konec jejich nadějí v závodě,
00:31:00 protože jsou diskvalifikováni.
00:31:03 Michael Goulian, čas 1:00,108,
00:31:07 to je zatím nejhorší,
00:31:10 co Michael Goulian v rámci balatonského závodu předvedl.
00:31:13 Teď Pete McLeod.
00:31:16 Pete McLeod se poprvé v této sezoně dostal
00:31:18 do další fáze závodu.
00:31:23 A potřeboval si dokázat,
00:31:25 že umí zaletět nejen v kvalifikaci,
00:31:28 ale právě i v samotném ostrém závodě.
00:31:32 Znovu porovnání trajektorie.
00:31:34 Pete McLeod točil doleva, Michael Goulian doprava
00:31:37 první vertikální manévr
00:31:40 a nakonec tato taktika Petea McLeoda
00:31:43 byla rychlejší o 7 setin sekundy.
00:31:49 Tentokrát zvolil Pete McLeod klasiku, polovinu kubánské osmy,
00:31:54 tedy prvek z letecké akrobacie.
00:31:59 Jeden z mála prvků,
00:32:01 který se z letecké akrobacie vyskytuje
00:32:03 v závodech Red Bull Air Race.
00:32:06 Létá se mezi 15 až 25 metry nad zemí
00:32:08 nebo nad vodní hladinou jako v tomto případě.
00:32:11 Pete McLeod s náskokem více než jedné vteřiny
00:32:15 postupuje do finale four, poprvé v této sezoně.
00:32:20 Pete McLeod byl s každým kolem rychlejší.
00:32:22 Byl to nejlepší čas dne a jeho první finále v roce 2019.
00:32:31 -Bylo to podobné jako první let, malá korekce géček,
00:32:34 čímž jsem asi trochu ztratil,
00:32:37 ale jinak jsem se na trati cítil moc dobře.
00:32:41 -Oba piloti v dalším souboji. Ben Murphy a Juan Valerde
00:32:44 měli také zájem postoupit do finále v roce 2019.
00:32:47 Murphy věděl, že bude muset zabrat,
00:32:50 protože Juan Velarde celý týden předváděl velmi dobré časy.
00:32:57 -Prozatím chci být trochu agresivnější
00:33:00 při manévrech na velkých géčkách,
00:33:03 letět trochu víc na hraně
00:33:05 a držet se stejného plánu a stejných linií.
00:33:08 Myslím, že trochu zlepším čas.
00:33:10 -Juan je rychlý celý týden.
00:33:13 Ale naše čisté časy byly ještě lepší.
00:33:15 Takže pokud poletím bez penalizace
00:33:18 a dokážu se povznést nad ten tlak, bude to velmi těsné.
00:33:26 -Ben Murphy létá svou druhou sezonu v kategorii Master Class
00:33:30 a je to opravdová kometa mezi čtrnáctkou elitních pilotů.
00:33:38 Když už jsme naťukli téma wingletů,
00:33:40 Ben Murphy v minulém závodě v Kazani
00:33:43 měl tyhle koncovky křídel otočené směrem dolů,
00:33:46 to pravidla dovolují.
00:33:49 A jak říkal Jim Reed, hlavní technik Red Bull Air Race,
00:33:52 pro každou trať se hodí trochu jiné zakončení křídel,
00:33:56 které má na starosti eliminaci indukovaného odporu,
00:33:59 aby letadlo bylo mnohem ohebnější
00:34:04 v prudkých manévrech na velkých rychlostech.
00:34:09 A právě pro tenhle typ tratě zvolili mechanici Bena Murphyho
00:34:13 winglety obrácené směrem vzhůru.
00:34:16 Teď přišla malá korekce od britského pilota.
00:34:20 A také ostrá zatáčka doleva podobně jako Matt Hall,
00:34:24 který to předvedl jako první. Čas 59,935 pro Bena Murphyho,
00:34:28 který usiluje o vůbec první postup do final four.
00:34:33 Proti němu Juan Velarde.
00:34:38 Juan Velarde, druhý nejrychlejší kvalifikant.
00:34:41 Můžeme pozorovat vzdušný souboj Španělsko versus Velká Británie.
00:34:50 Tady si Ben Murphy naletěl trochu jinak,
00:34:53 aby to měl blíž do náletové branky.
00:34:58 A tento manévr se zdá být v tuto chvíli rozhodující,
00:35:01 protože Ben Murphy byl rychlejší než Juan Velarde
00:35:05 na prvním mezičase. Španělský pilot ztrácí,
00:35:09 jenomže na druhém už si Španěl vzal tu ztrátu zpátky.
00:35:14 A naopak nadělil nějaké setinky svému soupeři.
00:35:18 Hodně těsný souboj, tady se bude rozhodovat
00:35:21 opravdu až v posledním vertikálním manévru.
00:35:25 Jak si s ním poradí Juan Velarde? Volí zatáčku doprava.
00:35:31 Která varianta bude rychlejší? Velarde, nebo Murphy?
00:35:35 Je to nakonec Juan Velarde. Čas 59,001.
00:35:39 Jenomže to ještě není úplně jasné.
00:35:42 Hlavní ředitel závodu
00:35:46 Juanu Velardeovi přidal navíc jednu vteřinku.
00:35:52 Stal se poslední obětí pravidla track limite line.
00:35:55 Murphyho sebevědomí bylo oprávněné.
00:35:59 Juan Velarde v závodě skončil.
00:36:06 Ve třetím souboji Cristian Bolton versus Matt Hall šlo o hodně.
00:36:10 Byla to Hallova šance dostat se do čela šampionátu poté,
00:36:14 co Yoshi Muroya vypadl ve čtvrnáctce.
00:36:16 Ale potřeboval jeho zaváhání využít.
00:36:31 -Vyhrávat je pokaždé sen,
00:36:36 ale musíte se vždycky ujistit, že jste si zvolili správnou cestu.
00:36:40 Duševně jsme se na to připravili, jsme ready vyhrát závod.
00:36:45 A troufnu si tvrdit, že jediné, co nás může zastavit, je počasí.
00:36:52 Je to jednoduché.
00:36:54 Každý ví, co může během závodního víkendu dělat,
00:36:57 všichni víme, kde musíme být.
00:37:02 -Dobře si rozumíme, a to ani nemusíme říkat příliš mnoho.
00:37:06 Vždycky musíme posoudit, jak na tom pilot je.
00:37:10 A to určuje způsob, jakým s nimi pak mluvím.
00:37:13 Matt je velmi technický typ. Je to velmi chytrý pilot
00:37:16 a snadno se s ním rozebírají všechny technikálie.
00:37:20 Takže mu mohu ukázat detaily a grafy a on všemu dobře rozumí.
00:37:24 Jsme momentálně asi nejzkušenější v Red Bull Air Race.
00:37:29 Pokud tým dělá svou práci dobře,
00:37:32 všechno je pak na trati ponecháno na Mattovi.
00:37:46 -Máme skvělé nastavení, skvělý tým, dobré letadlo
00:37:49 a umíme se poprat s tlakem. Tak na tom momentálně jsme.
00:37:55 -Myslím, že jsme v posledních šesti sezonách hodně pokročili.
00:37:58 Byli jsme třikrát na druhém místě,
00:38:01 opravdu blízko k vítězství v celém šampionátu,
00:38:03 to bylo naprosto zřejmé.
00:38:08 -Chceme to udělat, chceme dokončit tuhle cestu.
00:38:11 Končí dřív, než jsme si mysleli,
00:38:13 ale i tak to chceme dokončit. Chceme být jedničkou.
00:38:16 -Budeme kontrolovat, co kontrolovat můžeme.
00:38:19 Pojďme si užít poslední dva závody
00:38:21 a dát do toho opravdu všechno.
00:38:25 -Cristian Bolton věděl, že v souboji je outsider.
00:38:28 Postoupil jako nejrychlejší poražený
00:38:30 a tíha okamžiku teď byla na jeho soupeři.
00:38:38 -Yoshi ještě není venku ze hry, takže Matt je pod velkým tlakem.
00:38:41 To musíme využít v náš prospěch.
00:38:48 -V předcházejících sezonách
00:38:50 Cristian Bolton ještě ani jednou Matta Halla nedokázal porazit.
00:38:55 Zlomí tohle prokletí vzájemných soubojů tady na Balatonu?
00:39:01 Za necelou minutku už budeme chytřejší.
00:39:04 Cristian Bolton má za sebou šikanu.
00:39:07 Vertikální manévr.
00:39:10 Tady piloti volí téměř všichni identickou stopu.
00:39:14 Důležité je srovnat se do náletové branky do kola číslo 2.
00:39:20 Velmi napjatý pohled týmu Cristiana Boltona.
00:39:27 Tohle byla poměrně ostrá korekce,
00:39:30 takže časová ztráta výrazná na straně Cristiana Boltona.
00:39:39 Chilan zdaleka neletí tak čistě, tak jistě jako ve čtrnáctce,
00:39:43 i když po čtrnáctce byl se svým letem nespokojený.
00:39:46 Říkal, že je rád, že postoupil do osmičky, to samozřejmě,
00:39:50 ale s tím, co předvedl na trati, na to pyšný úplně nebyl.
00:39:55 A to, co předvedl teď v osmičce...
00:40:01 No, ještě horší výkon Cristiana Boltona než ve čtrnáctce.
00:40:06 Jak odpoví Matt Hall? Ten hraje velkou hru na Balatonu.
00:40:10 Matt Hall potřebuje tento závod vyhrát tak,
00:40:13 aby se dotáhl na zatím průběžně vedoucího Yoshiho Muroyu
00:40:17 a také Martina Šonku.
00:40:26 Jediné, co Mattu Hallovi nevyšlo, byla kvalifikace.
00:40:29 Na jeho poměry mu nevyšla, byl až šestý.
00:40:32 Jenže pak ve čtrnáctce zaletěl skvělý výsledek.
00:40:36 Vyřadil Yoshiho Muroyu
00:40:38 a teď je o 278 tisícin sekundy pomalejší než Cristian Bolton,
00:40:42 což je trochu překvapující záležitost,
00:40:47 ale Matt Hall je hodně technický pilot.
00:40:50 A znovu volí překvapivou levotočivou zatáčku,
00:40:53 znovu tím možná zaskočil i svůj tým,
00:40:56 každopádně přeskočil svého soupeře, a to dost výrazně.
00:40:59 I když to na druhém mezičase ještě nebylo znát,
00:41:02 tak na třetím už je náskok celkem markantní,
00:41:05 počítáno v intencích závodu Red Bull Air Race.
00:41:08 A znovu levotočivá zatáčka, Matt Hall to stihne!
00:41:12 Čas 59,949, Matt Hall postupuje do final four.
00:41:17 Australan měl minimálně 18 bodů v kapse,
00:41:20 a přeskočil tak Yoshiho Muroyu.
00:41:23 A zařadil se na druhé místo za Martina Šonku.
00:41:30 -Nevěděl jsem moc o jeho času, takže úplně nevím, co mám dělat,
00:41:34 ale asi můžu letět ještě trochu agresivněji a snad to vyjde.
00:41:37 -Martin Šonka poletí v duelu proti Kirbymu Chamblissovi jako druhý.
00:41:40 Texasan vyhrál v Maďarsku před dvěma lety,
00:41:43 ale tenhle rok má stále trochu problémy s letadlem.
00:41:46 A jeho čas nemohl Šonku ohrozit.
00:41:48 Český pilot byl o sekundu rychlejší.
00:41:51 Odškrtl si tak další účast ve final four
00:41:54 a náskok na Muroyu na prvním místě se zvětšoval.
00:41:59 -Teď na to nemyslím, jen přemýšlím o příštím letu.
00:42:03 Takže je to určitě dobrá zpráva, že jsem na prvním místě.
00:42:06 Je mi moc líto Yoshiho, ale naším cílem je ukázat
00:42:09 nejlepší možný výkon ve final four, a na to se soustředím.
00:42:15 -Na Balaton se o víkendu přišlo podívat téměř 100 tisíc diváků.
00:42:19 A mohli vidět, na jaké úrovni jsou dovednosti pilotů,
00:42:22 jejich odlišné taktiky a klíčové okamžiky na trati.
00:42:32 Finále je tady. Se třemi bývalými vítězi závodů
00:42:36 Petem McLeodem, Mattem Hallem a Martinem Šnkou.
00:42:39 A pak tu byl Ben Murphy,
00:42:41 létající teprve druhou sezonu v Red Bull Air Race.
00:42:44 Kdo z nich zvládne tuhle trať proletět nejrychleji?
00:42:47 Pro Matta Halla a Martina Šonku
00:42:50 se rovnováha sil v šampionátu mohla jeden závod před koncem
00:42:53 výrazně přiklonit na jejich stranu.
00:42:55 Ale oni letěli poslední.
00:42:58 Nejdříve byla řada na Murphym a jako první letěl Pete McLeod.
00:43:05 Zatím to vypadá jako den Petea McLeoda.
00:43:09 Sympatický Kanaďan usiluje
00:43:12 o své první vítězství v sezoně 2019.
00:43:17 Je to jeho poslední let v rámci třetího závodu Red Bull Air Race.
00:43:21 Naváděcí pylon do šikany.
00:43:23 Podle kouře za letadlem můžeme sledovat,
00:43:26 jaké jsou jeho linie.
00:43:28 Zatím Pete McLeod létá stejně jako ve čtrnáctce a osmičce.
00:43:32 Ve čtrnáctce sice vyfasoval jednu vteřinu navíc,
00:43:35 ale i tak byl jeho čas dostatečně rychlý
00:43:38 a Pete McLeod postoupil do další fáze závodu.
00:43:44 Teď si užívá první final four v roce 2019.
00:43:51 Mezičas pro Petea McLeoda je hodně rychlý.
00:43:54 Zatím nejrychlejší čas dne zaletěl právě tento Kanaďan,
00:43:58 čas 58,963 v osmičce.
00:44:07 Počasí se umoudřilo
00:44:10 a dovolilo pilotům dostávat časomíru pod 59 sekund
00:44:14 jako v tomto případě pro Petea McLeoda.
00:44:18 Čas 57,966.
00:44:25 Pod 58 sekund ještě nikdo v ostrém závodě nedostal.
00:44:28 Jenomže Pete McLeod zase vyfasoval jednu vteřinu navíc.
00:44:38 Nebýt dodatečné penalizace,
00:44:40 kanadský pilot by se přiblížil traťovému rekordu.
00:44:43 Ukázal svým soupeřům, co ještě je v těchto podmínkách možné.
00:44:46 Murphy byl první, kdo mohl odpovědět.
00:44:50 Pro Bena Murphyho je toto teprve jedenáctý závod v jeho kariéře
00:44:54 v Red Bull Air Race, bavíme-li se o kategorii Master Class,
00:44:58 protože Ben Murphy má dost odlétáno v nižších kategoriích,
00:45:03 v challengerech.
00:45:05 Létá teprve svou druhou sezonu.
00:45:10 Ta loňská měla v kalendáři celkem osm závodů.
00:45:13 A toto je závod číslo 3 v této sezoně.
00:45:16 Ben Murphy dostal také vteřinovou penalizaci
00:45:19 podobně jako Pete McLeod.
00:45:22 Ben Murphy překročil v brance číslo 5 povolenou hranici géček.
00:45:31 Jenomže jeho mezičasy jsou stále rychlejší
00:45:34 než mezičasy Petea McLeoda.
00:45:36 Kdyby Murphy dokázal porazit svého kanadského soupeře,
00:45:39 znamenalo by to pro britského pilota jistotu stupňů vítězů,
00:45:44 vůbec poprvé v jeho tak krátké kariéře v Master Class.
00:45:49 Ben Murphy, nebo Pete McLeod?
00:45:52 Nakonec je to Ben Murphy o 9 tisícin sekundy.
00:45:58 Přesně o tenhle okamžik Brit a jeho tým usilovali celý týden.
00:46:02 A to byla výzva pro uchazeče o titul.
00:46:07 Po radosti Bena Murphyho byl na řadě Matt Hall.
00:46:17 Matt Hall celý týden proklamoval,
00:46:20 že tento závod zkrátka a dobře musí vyhrát.
00:46:24 Podaří se mu to?
00:46:28 Odpověď budeme znát za malý okamžik.
00:46:32 Znovu sledujeme velmi technický let šikanou
00:46:36 v podání Matta Halla.
00:46:40 Časy k poražení: Pete McLeod 58,966 a jedna trestná vteřina,
00:46:44 Ben Murphy 58,957 a také jedna trestná vteřina.
00:46:51 Matt Hall zatím letí velmi čistě s náskokem 3 desetiny.
00:46:59 Matt Hall už ve čtrnáctce zaletěl skvělý čas 59,232,
00:47:03 v osmičce znovu 59,949,
00:47:07 ale vzhledem k tomu, že se vítr utišil,
00:47:10 dovoluje pilotům nad Balatonem létat ještě rychleji,
00:47:14 pod 59 vteřin.
00:47:19 Poslední mezičas je na úrovni toho druhého,
00:47:22 tedy 6 desetin před Benem Murphym.
00:47:25 Matt Hall a jeho čas 58,839 a celkem výrazný náskok.
00:47:29 Matt Hall jde momentálně průběžně na první místo.
00:47:43 Jako poslední ve final four se předvede Martin Šonka.
00:47:54 Český pilot má obrovskou šanci
00:47:57 zvýšit svůj náskok v čele průběžné klasifikace šampionátu.
00:48:00 Vzhledem k tomu, že potřetí v této sezoně
00:48:03 zatím jako jediný pilot postoupil do final four,
00:48:07 a vzhledem k tomu, že Joshi Muroya vypadl už ve čtrnáctce,
00:48:10 se český pilot ještě před začátkem final four
00:48:14 dostal do čela klasifikace Red Bull Air Race 2019.
00:48:18 Jenomže přišel pylon hit,
00:48:22 Martin Šonka je venku ze hry o vítězství v tomto závodě
00:48:26 a o výrazné navýšení náskoku v celkové průběžné klasifikaci.
00:48:32 V první třetině byl Martin Šonka rychlejší než Matt Hall,
00:48:36 jenže pak přišla chyba,
00:48:38 kterou Martin Šonka nepředvedl snad za celou loňskou sezonu.
00:48:43 A samozřejmě že ta ztráta už je obrovská.
00:48:48 Martin Šonka skončí v tomto final four,
00:48:51 ve třetím final four v řadě, na čtvrtém místě.
00:48:55 V těch předcházejících vždy uspěl a skončil na stupních vítězů.
00:48:59 Čtvrtá pozice a jen 18 bodů,
00:49:03 a to znamená, že velké oslavy mohl chystat Australan Matt Hall.
00:49:20 Matt Hall se tak mohl radovat
00:49:23 ze svého sedmého vítězství v kariéře Red Bull Air Race.
00:49:28 -Cítil jsem se na trati výborně,
00:49:31 cítil jsem jednotlivé brány a úhly,
00:49:33 prostě jsem věděl, že to musím zvládnout.
00:49:36 Šlo o důležité body.
00:49:39 Teď rozhodne Čiba. Bude to ještě napínavé.
00:49:43 -Matt Hall splnil svou misi.
00:49:45 Stanovil si vyhrát v Maďarsku, a to se podařilo.
00:49:48 Navíc porazil oba své hlavní rivaly,
00:49:51 Yoshiho Muroyu a Martina Šonku.
00:49:56 Úsměv Bena Murphyho ukazoval,
00:49:59 jak je pro něj cenné jeho první pódium
00:50:02 v jeho teprve jedenáctém závodě v kariéře.
00:50:05 Pro Petea McLeoda to byl vítaný návrat mezi elitu.
00:50:08 Být mezi trojkou nejlepších
00:50:10 se mu podařilo teprve podruhé za téměř dva roky.
00:50:13 Martin Šonka v roce 2019 ještě nevyhrál.
00:50:16 Juan Velarde a Kirby Chambliss
00:50:19 dosáhli nejlepších výsledků v sezoně.
00:50:21 Yoshi Muroya tentokrát narazil.
00:50:24 Změny na jeho letadle si asi vybraly svou daň.
00:50:27 Yoshi Muroya tak ztratil vedení v šampionátu.
00:50:30 Jeho devítibodový náskok po Kazani je pryč.
00:50:33 Do čela se dostal Martin Šonka
00:50:36 s náskokem čtyř bodů na Matta Halla
00:50:38 a deseti bodů na Yoshiho Muroyu.
00:50:41 Vysoké karty má na své straně Matt Hall.
00:50:44 O titulu se rozhodne ve finálovém závodě v září v Japonsku.
00:50:47 To bude poslední šance stát se mistrem světa Red Bull Air Race
00:50:50 a s Českou televizí můžete být u toho.
00:50:54 Díky za pozornost, a pokud někam letíte, hladké přistání.
00:50:58 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2019
Ohlédnutí za závodem série leteckého šampionátu, který se konal v okolí Balatonu
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 13