Vrcholy a nejdůležitější momenty loňského ročníku mezinárodního leteckého šampionátu a novinky před startem nadcházející sezony
00:00:01 RED BULL AIR RACE
00:00:24 -Letecké závody jsou o pilotovi, jeho stroji a času.
00:00:28 Ale lidé nechápou, jak těžké závodění je.
00:00:32 Musíte se zaměřit na maličkosti.
00:00:35 -Máte jen jednu šanci, jednu minutu.
00:00:38 Musíte všechno zvládnout, není tu prostor na chybu.
00:00:42 -Chcete udržet správný úhel v bráně,
00:00:45 zároveň všechno správně načasovat.
00:00:48 -Letadlo se otočí o 400 stupňů za sekundu
00:00:50 a my dostáváme penalizaci, pokud se jen o 10 stupňů
00:00:54 vychýlíme.
00:00:55 -Máš asi 5 setin sekundy, aby ses rozhodl.
00:00:58 Je úžasné, když uvažujete o tom, jak rychle je člověk
00:01:02 schopen reagovat.
00:01:03 A my to ještě děláme v rychlosti více než 300 km/h.
00:01:16 -Přetížení je takový neviditelný nepřítel v kokpitu.
00:01:19 Snaží se vás vyřadit ze hry.
00:01:22 -Přetížení, která zažíváme v letadlech,
00:01:25 jsou velmi, velmi vysoká.
00:01:27 Jdeme na 12 g, to je mnohem více,
00:01:29 než zažívají piloti F1, takže je to pro tělo
00:01:32 opravdu těžké.
00:01:34 -Moje tělo se všemi vybaveními váží 75 kg.
00:01:37 A při 12 g na něj působí síly 900 kg.
00:01:40 A moje páteř to musí vydržet.
00:01:52 -Celé tělo se musí protáhnout a stlačit,
00:01:55 ale vaše ruka musí být stále klidná.
00:02:01 -Vaše ruka váží 10x víc a musí ovládat knipl.
00:02:05 A když se ho pokoušíte přesunout o milimetr,
00:02:08 abyste získali správná g, je velmi obtížné být tak přesný.
00:02:14 -Tohle je o svalové paměti.
00:02:16 Neexistuje žádný přístroj, který byste mohli sledovat.
00:02:20 Nehlídáme měřidlo, které pomalu stoupá na 10,
00:02:22 pak se tam zastavíme a otočíme se.
00:02:25 Je to okamžité, jsou to 3 setiny sekundy k 10 g.
00:02:33 -Když jdete do trati, všechno musí být automatické,
00:02:37 všechno musí být přesné, máte zlomek sekundy na reakce.
00:02:41 -Opravdu, opravdu dobrý pilot nemusí myslet na nic jiného,
00:02:45 než jen aby letěl rychle.
00:02:48 -Musíte mít letadlo, kterému důvěřujete.
00:02:51 Musíte mít tým, kterému důvěřujete.
00:02:53 Tým se stará o letadlo a také o vás.
00:02:59 -Musíte být schopen ustát ten obrovský tlak,
00:03:02 který na vás vytváří všechny vnější faktory.
00:03:05 Jste pilot, musíte letět co nejrychleji.
00:03:08 A to je ten rozdíl mezi vítězstvím a porážkou.
00:03:11 Jak dobře dokážete pod tlakem zaletět absolutní hranu.
00:03:24 -Jsou to jen ti nejlepší.
00:03:27 Ve světové letecké sérii RED BULL AIR RACE
00:03:30 závodí 14 nejlepších pilotů planety, kteří mají kvalitu
00:03:33 soutěžit na nejvyšší úrovni.
00:03:36 Od svého návratu v roce 2014 se v RED BULL AIR RACE
00:03:39 každým rokem zvyšuje rivalita.
00:03:41 V roce 2018 často rozhodovaly tisíciny sekundy,
00:03:45 což je otázka centimetrů v cílové bráně.
00:03:47 Bylo to jedno z nejzajímavějších období.
00:03:50 Tři piloti se v posledním závodě mohli stát mistry světa.
00:03:53 Dělilo je pouhých 7 bodů před závěrečným podnikem sezony
00:03:57 ve Fort Worth v Texasu.
00:04:11 Když Mike Goulian loni vyhrál první závod v Abú Dhabí,
00:04:14 přeměnil se z průměrného pilota v kandidáta na titul.
00:04:32 -Máme jeden z nejlepších týmů, jestli ne nejlepší.
00:04:39 Dělají dobrou práci, udržují mě soustředěného
00:04:42 a zaměřeného na jediný cíl.
00:04:45 A to je jeden z klíčů k úspěchu.
00:04:48 V letošním roce pracujeme skvěle, všichni mi pomohli
00:04:52 být lepším pilotem.
00:04:55 -Je to výsledek toho, že jsme všichni v pohodě,
00:05:00 důvěřujeme si a víme, co musíme dělat.
00:05:03 -Mluvíte s velmi sebevědomým pilotem.
00:05:06 A díváte se na velmi sebejistý tým.
00:05:10 Víme přesně, co musíme dělat, víme, kam se chceme dostat.
00:05:14 A myslíme si, že můžeme vyhrát.
00:05:17 -Dostat se sem bylo součástí plánu,
00:05:21 kterého se držíme od roku 2014.
00:05:26 -Zvýšili jsme intenzitu, celý rok jsme na tom pracovali.
00:05:30 Tohle je tým, který se chce pořád zlepšovat.
00:05:35 -Přijít sem a říci, že nechceme vyhrávat,
00:05:38 že nebojujeme o titul, to by byla lež.
00:05:41 Samozřejmě že jsme tu kvůli tomu.
00:05:48 -Druhým z kandidátů na titul byl Australan Matt Hall.
00:05:52 Poté, co v letech 2015 a 2016 skončil 2.,
00:05:56 v roce 2017 vyměnil letadlo a strávil rok jeho vylepšováním.
00:06:00 V roce 2018 byl připraven znovu bojovat o titul.
00:06:10 -Sny by neměly mít časovou hranici,
00:06:14 protože pak na sebe akorát vytváříte tlak.
00:06:18 A sen začíná být víc noční můrou.
00:06:22 Hodněkrát v životě jsem byl pod časovým tlakem,
00:06:25 ale nakonec je to jen sport, nejde o život,
00:06:29 pokud dostanu třeba trest.
00:06:34 Takže jsem docela uvolněný, protože všechno, co musím udělat,
00:06:38 je, dělat tenhle sport co nejlépe.
00:06:42 A jestli to povede k tomu, že budu mistr světa,
00:06:45 bude to skvělé.
00:06:50 -Ne, není nic takového jako pohodové závodění,
00:06:53 to neexistuje.
00:06:56 Jiní lidé to možná dokážou, ale já ne.
00:06:59 Mám tenhle cirkus pod kůží.
00:07:06 -Ke konci sezony je to tlak, ale my nebudeme dělat nic jiného
00:07:10 než to, co jsme dělali v průběhu celého roku.
00:07:13 Existují jen malé rozdíly v tom, co je mojí úlohou,
00:07:16 na co se já musím zaměřit.
00:07:18 Někdy říkáme, že jsme jako kachna.
00:07:20 Pod vodou se všechno děje velice rychle
00:07:23 a nad hladinou to vypadá naprosto klidně.
00:07:26 A pokud si tým myslí, že jsme nic moc neudělali,
00:07:29 pak jsme udělali naši práci dobře.
00:07:32 -Posledním z tria kandidátů na titul byl český pilot
00:07:35 Martin Šonka, který v roce 2017 skončil 2.
00:07:38 O rok později se tento výsledek rozhodl vylepšit.
00:07:42 Když došlo na lámání chleba ve Fort Worth,
00:07:45 ze tří rivalů se brzy stali dva, protože Mike Goulian
00:07:48 měl problémy s letadlem a vypadl.
00:07:50 Jeho motor ztratil sílu a výkonem se nemohl vyrovnat
00:07:53 svým soupeřům.
00:07:56 Pro Gouliana byl tenhle závod hodně dramatický.
00:07:59 Problémy s motorem ve čtrnáctce, problémy s trefováním pylonů
00:08:03 v tréninku, dvouvteřinová penalizace
00:08:05 za špatný průlet brankou č. 7.
00:08:08 To Gouliana připravilo nejen o šanci na Final Four,
00:08:11 ale i o šanci na titul.
00:08:13 Nabídl Martinu Šonkovi zlatou příležitost.
00:08:28 Celá jeho tvrdá práce se zhroutila ve špatném okamžiku
00:08:31 a musel se vyrovnat se 3. místem.
00:08:35 Zbývali ještě dva piloti, kteří mohli titul získat.
00:08:38 Matt Hall a Martin Šonka.
00:08:41 Každý měl k dispozici jen jeden let.
00:08:43 Ten, kdo poletí rychleji, vyhraje.
00:08:46 Australan popadl svou šanci a předvedl nejlepší výkon dne.
00:08:58 Dostal Martina Šonku pod velký tlak.
00:09:01 Český pilot byl ve stejné pozici přesně před rokem.
00:09:05 Tehdy to nezvládl, opět měl svůj osud
00:09:07 ve vlastních rukách.
00:09:09 Jeho zapálení a nastavení mysli bylo ve srovnání s rokem 2017
00:09:13 úplně jinde.
00:09:18 -Martin je rozhodně zkušený pilot, ví, jak zvládnout tlak.
00:09:21 Snažíme se mu pomoci, aby se zbytečně nerozptyloval,
00:09:24 aby se dostal do správné závodní nálady.
00:09:33 -Víme, že prohrát je superjednoduché.
00:09:37 Výsledky jsou velmi těsné a závod může rozhodnout
00:09:40 každá maličkost.
00:09:43 Myslím jen na vítězství v šampionátu, na nic jiného.
00:09:48 -Myslím, že je to určitě lepší než v loňském roce,
00:09:51 protože máme zkušenosti s tím, jak jsme loni bojovali
00:09:55 až do posledního letu a nezvládli jsme to.
00:09:57 Díky tomu nejsme pod takovým tlakem jako loni.
00:10:05 Naučili jsme se pár důležitých věci,
00:10:08 jak být lepší.
00:10:10 Nikdy nesmíte přestat věřit, to se snažíme dělat.
00:10:21 -Martin Šonka teď na startu posledního letu sezony 2018.
00:10:24 Český pilot k tomu, aby získal titul mistra světa,
00:10:29 potřebuje překonat čas 53,1, který určil před ním Matt Hall.
00:10:33 Podobná situace jako v loňské sezoně.
00:10:36 Martin Šonka znovu v posledním letu celého ročníku.
00:10:40 Tentokrát nikoli proti Japonci, ale proti Australanovi.
00:10:43 Podívejte se, můžete přímo porovnávat
00:10:46 let Martina Šonky s duchem letadla Matta Halla.
00:10:49 První mezičas hovoří jasně ve prospěch českého pilota.
00:10:52 184 tisícin sekundy náskok pro Martina Šonku.
00:10:56 Teď šikana.
00:10:57 Tady pozor na branku č. 7, tady chyboval Michael Goulian.
00:11:01 Martin Šonka to zvládl stejně jako pravotočivou zatáčku
00:11:04 a jeho náskok narůstá.
00:11:06 Český pilot má náskok 3 desetin před Mattem Hallem
00:11:09 a před Martinem Šonkou je poslední vertikální manévr.
00:11:12 Královská disciplína pro Martina Šonku v této sezoně.
00:11:16 Martin Šonka zvládl i tenhle obrat a je stále před Mattem Hallem.
00:11:21 Už jenom poslední branky.
00:11:23 Martina Šonku už dělí jenom pár vteřinek
00:11:26 od zisku titulu mistra světa.
00:11:28 Martin to dokázal. Martin Šonka je mistrem světa!
00:11:46 Neuvěřitelné finále v podání Martina Šonky
00:11:49 a Matta Halla.
00:11:54 Martin Šonka dokázal jak sobě, tak svým konkurentům,
00:11:57 že má výkonnost, kterou musí mít všichni ti,
00:12:00 kteří chtějí ovládnout RED BULL AIR RACE
00:12:03 a stát se mistry světa.
00:12:12 Úspěch vyžaduje maximální výkon. Týmy a piloti jdou až na hranici.
00:12:17 Stejně jako u všech motoristických sportů je k tomu třeba
00:12:21 také ten nejlepší závodní stroj.
00:12:23 Letouny RED BULL AIR RACE jsou navrženy tak,
00:12:26 aby byly rychlé, lehké a nadměrně agilní.
00:12:29 Ale také robustní a dostatečně odolné,
00:12:32 aby zvládly namáhání až 12násobku síly gravitace.
00:12:35 Dokonce ani bojové stíhačky neprostupují vzduchem tak rychle
00:12:39 jako tyto malé jednosedadlové závodní stroje.
00:12:42 Nejoblíbenější je Edge 540, ale MXSR
00:12:47 je jeho nejmodernějším rivalem.
00:12:50 Každé letadlo má rozpětí křídel zhruba 7,5 m
00:12:53 a je přibližně 6,5 m dlouhé.
00:12:55 Stejně jako u každého akrobatického letounu
00:12:58 mají křídla symetrický design, který jim umožňuje
00:13:01 letět vzhůru nohama jen tím, že zvednou špičku.
00:13:04 Každé letadlo může nastoupat přes 1000 m za minutu.
00:13:08 Rychlost obratů kolem osy je 420 stupňů za sekundu.
00:13:11 Pro bezpečnost a spravedlivou konkurenci
00:13:14 má každé letadlo identicky výkonný motor.
00:13:23 -Tento motor je speciálně navržen pro RED BULL AIR RACE.
00:13:26 Od roku 2014 jsou motory standardizovány,
00:13:29 což znamená, že týmy ho nemohou žádným způsobem
00:13:32 měnit nebo vyladit.
00:13:34 Je tomu tak ze dvou důvodů.
00:13:36 Prvním důvodem je zajistit, aby všechny závodní týmy
00:13:39 měly k dispozici stejný počet koňských sil.
00:13:42 To zajišťuje, že bitva o titul je spravedlivá a vzrušující.
00:13:45 Druhým a ještě důležitějším důvodem je bezpečnost.
00:13:48 Mít nemodifikovaný motor je spolehlivější než modifikovaný.
00:13:51 A když létáte více než 300 km/h 20 metrů nad zemí,
00:13:54 spolehlivost je velmi dobrý přítel.
00:13:56 Motory třídy Master Class patří do kategorie boxerů,
00:13:59 mají šest válců chlazených vzduchem.
00:14:02 Tyhle jednotky mají výkon přibližně 320 koní
00:14:04 při 2950 otáčkách za minutu.
00:14:07 Jakmile jsou letadla na trati, běží na plný plyn.
00:14:10 Jsou vybaveny systémem oleje Christen.
00:14:12 Ten sestává z několika hlavních komponentů.
00:14:15 Je tam odlučovač vzduchového oleje a olejový ventil.
00:14:18 Oba tyto komponenty mají vážicí ventily uvnitř,
00:14:21 takže když se letadlo otočí, zajistí,
00:14:23 aby byl motor stále promazáván v libovolné poloze.
00:14:27 S pomocí odlučovače vzduchového oleje
00:14:30 a olejového ventilu umožňuje tento jednoduchý systém
00:14:34 letadlu letět obráceně s přívodem oleje.
00:14:36 Stejně jako u motoru je i vrtule pro RED BULL AIR RACE
00:14:40 standardizována už od roku 2014.
00:14:43 Vrtule jsou třílopatkové hartzelly.
00:14:46 Mají nože 67/90 udělané převážně z kevlaru
00:14:51 se stopkou z nerezové oceli.
00:14:53 Na čelní hraně mají štít z niklu.
00:14:56 Než byly vrtule standardizovány, většina pilotů
00:14:59 už je stejně používala, protože jsou nejlepší.
00:15:01 Jak vrtule funguje?
00:15:03 Konstrukce čepelí je velmi podobná konstrukci křídla.
00:15:06 Křídlo má úhel náběhu na přívod vzduchu,
00:15:09 aby se vytvořil podtlak.
00:15:11 Čím větší je úhel, tím větší je tah.
00:15:14 Takže každé křídlo má úhel náběhu,
00:15:16 kde pracuje nejúčinněji.
00:15:19 V nejjednodušším slova smyslu vrtule není nic jiného
00:15:22 než otočená křídla, která táhnou letadlo vzduchem.
00:15:25 Podobně, jako se šroub zařezává do kusu dřeva.
00:15:28 Jak jsme řekli, existuje specifický úhel,
00:15:32 kdy křídlo funguje nejúčinněji.
00:15:34 Ale u vrtule jsou dvě rychlosti.
00:15:36 Rychlost otáčení vrtule a dopředná rychlost letadla.
00:15:39 Výsledkem je relativní proudění vzduchu,
00:15:42 kterému by měl odpovídat úhel vrtule.
00:15:45 Špička lopatky je mnohem rychlejší než střed,
00:15:49 takže kvůli tomu má špička mnohem plošší úhel
00:15:52 než kořen čepele.
00:15:59 Letadlo se pohybuje různými rychlostmi.
00:16:02 Při nízké rychlosti je nejvhodnější plochý náklon,
00:16:05 jako když jede auto se zařazeným
00:16:08 nízkým rychlostním stupněm.
00:16:10 Ale při vyšších rychlostech, jako jsou rychlosti v závodě,
00:16:13 je zapotřebí mnohem strmější náklon,
00:16:16 tedy v podstatě auto se zařazeným vysokým rychlostním stupněm.
00:16:19 Vrtule Hartzell má protizávaží.
00:16:21 Při odstřeďování se tato závaží snaží vytlačit vrtuli
00:16:24 na velký úhel náklonu.
00:16:26 Na druhé straně působí tlak oleje, který se snaží
00:16:29 naklánět lopatku opačně.
00:16:31 Tento systém umožňuje pilotovi řídit náklon vrtule z kokpitu.
00:16:34 -Kromě motoru a vrtule není na žádném z letounů
00:16:36 žádná část stejná.
00:16:38 Každý z nich je konstruován a vyladěn k dokonalosti
00:16:41 pro maximální výkon.
00:16:43 Mají také minimální závodní hmotnost, 697 kg.
00:16:46 Vyvážení směrem k ocasu znamená, že zadní křídlo
00:16:48 musí dělat menší přítlak, aby rovinu vyvážilo.
00:16:51 Méně přítlačné síly znamená menší odpor
00:16:54 a menší odpor znamená větší rychlost.
00:16:57 Ale tím pádem může být letadlo hůře vyvážené a hůře ovladatelné.
00:17:01 To je nejistota ve světě pilotů.
00:17:08 Nejviditelnější tuningovou částí jsou winglety nebo křidélka.
00:17:12 Cílem je snížit indukovaný odpor na konci křídla.
00:17:15 Plynulejší proudění vzduchu znamená menší odpor
00:17:18 a větší rychlost letadla.
00:17:26 Ale nejsou to jen winglety, které jsou rafinované.
00:17:30 Každá součást letadla je aerodynamicky optimalizovaná.
00:17:33 Směrovka, kryt kola, kabina.
00:17:40 Některé týmy také pracují s vírovými generátory,
00:17:43 které zlepšují výkon tím, že udržují stálý proudu vzduchu
00:17:46 nad křídly.
00:17:58 Jedna z hlavních částí, na které se neustále pracuje,
00:18:01 je kryt motoru.
00:18:02 Čím studenější motor, tím větší výkon.
00:18:05 Existuje však rovnováha mezi efektivním chlazením
00:18:08 a zároveň snížením tahu v přední části letadla.
00:18:11 Zvyšující se požadavky na výkon kladou na techniky
00:18:15 v RED BULL AIR RACE těžké úkoly.
00:18:23 -Už je to několik let, co technici udělali
00:18:27 z těchto letadel opravdu rychlé stroje.
00:18:30 V roce 2009 prováděli výrazné změny
00:18:32 a značně letadlo odlehčili.
00:18:34 A pak přišel rok 2014.
00:18:36 V průběhu let se všechno zlepšovalo a zdokonalovalo.
00:18:40 Technici se v podstatě přesunuli do inženýrské role.
00:18:47 Jejich úkolem v dnešní době je zajistit, aby letadlo využilo
00:18:51 vešker svůj potenciál.
00:18:53 A pak samozřejmě aby bylo co nejspolehlivější
00:18:56 a nejbezpečnější.
00:19:10 -Někdy, pokud změníte třeba velikost nebo tvar krytů koleček,
00:19:14 změníte tok vzduchu.
00:19:17 A to vám může získat 1 uzel k dobru.
00:19:20 Můžete říct: "Dobře, jeden uzel, to nic není.?
00:19:23 No, jsou to 2 setiny sekundy a to je v dnešní době hodně času.
00:19:44 -V kvalifikaci je nás 14, 12 z nás dělilo půl vteřiny.
00:19:47 Půl vteřiny, to nic není.
00:19:50 -V téhle hře se musíte přizpůsobovat.
00:19:54 Pokud se jen na chvíli zastavíte, budete pozadu.
00:19:56 -Jedním z klíčů ke konkurenceschopnému letadlu
00:20:00 bylo v roce 2018 přidání vody do systému vzduchového chladiče,
00:20:03 aby byl motor mokrý, jak říkají piloti.
00:20:05 -Nejsem si jistý, že je to tak velká výhoda,
00:20:08 jak si každý myslí.
00:20:10 Naše letadlo má tendenci být velmi horké,
00:20:13 takže válce musíme chladit tekutinou,
00:20:15 abychom během závodu udrželi teplotu motoru
00:20:19 pod kontrolou.
00:20:21 -Kopírujete-li jiné týmy, jste vždycky krok za nimi.
00:20:27 Musíte být nebo se pokusit být prvním, který udělá změnu,
00:20:30 protože pak kopírují vás a budou za vámi.
00:20:33 -Inovace a tvořivost, dvě neocenitelné dovednosti,
00:20:37 které mohou dramaticky zlepšit tým i důvěru pilota.
00:20:40 Francois Le Vot se významně posunul po nástupu technika
00:20:43 Tobiase Odewalda, který vyhrál šampionát
00:20:45 s Matthiasem Doldererem v roce 2016.
00:20:56 -Proč jsme se v roce 2018 zlepšili?
00:20:59 Tak zaprvé si myslím, že jsem v letadle víc sebejistý.
00:21:04 Konečně se mi podařilo nastavit letadlo tak,
00:21:08 jak jsem chtěl.
00:21:11 Tobi je obrovský nadšenec pro nové věci,
00:21:15 takže se snažíme držet jeho tempo.
00:21:25 -Občas ho musíte k něčemu postrčit.
00:21:29 Musíme ho hodně nutit, aby zkoušel nové věci,
00:21:34 letět různé linie, zkoušet různé styly,
00:21:37 občas přitlačit, občas ubrat.
00:21:44 -Po celou dobu se pokouší létat horizontálně
00:21:48 a dělá malé korekce, protože je tak zvyklý z akrobacie.
00:21:51 To není způsob, jakým se závodí, protože korekce snižují rychlost.
00:21:56 Závodění je o rychlosti.
00:22:00 -Je to náročné, protože jsem se tři roky učil,
00:22:03 abych létal plynule a najednou se musím vrátit
00:22:07 k ostrým zatáčkám.
00:22:13 -Francois je jedním z nejlepších pilotů,
00:22:16 s kterými jsem kdy pracoval.
00:22:18 Pokud mu řeknu, že má určitým způsobem
00:22:21 letět manévr, tak to tak udělá.
00:22:23 -Teď musí využít svůj potenciál.
00:22:26 -Chtěl bych se pravidelně dostávat do Final Four.
00:22:29 A proč rovnou nevyhrávat závody?
00:22:43 -Myšlenka leteckých závodů je jednoduchá.
00:22:45 Piloti musí co nejrychleji proletět po trati
00:22:48 vyznačené nafukovacími pylony.
00:22:51 V průběhu let se pylony staly symbolem RED BULL AIR RACE,
00:22:54 ale dramaticky se změnily v konstrukci a bezpečnosti.
00:22:57 V roce 2019 měří každý pylon 25 metrů a má tvar kužele,
00:23:01 jehož spodní část má průměr 5 metrů, vrchol 75 cm.
00:23:08 Všechny vzdušné brány jsou vyrobeny ze speciálního
00:23:11 plachtového materiálu, který se okamžitě roztrhne,
00:23:14 když dojde ke kontaktu s letadlem.
00:23:16 Každý pylon je rozdělen do 9 segmentů,
00:23:19 tzn. že v případě pylon hitu může být nahrazena
00:23:23 pouze poškozená část.
00:23:30 Tento design umožňuje traťové rychlé rotě
00:23:33 postavit pylon zpátky do vzpřímené polohy
00:23:36 za méně než 90 sekund.
00:23:38 Na trati jsou pylony, které mohou buď stát samostatně,
00:23:41 nebo tvoří vzduchovou bránu jako pár.
00:23:44 Nebo mohou být součástí řady tří v šikaně.
00:23:46 Mohou být umístěny kdekoli nad zemí nebo nad vodou,
00:23:49 což sérii umožňuje závodit v celé řadě
00:23:52 jedinečných, exotických, okouzlujících lokalit
00:23:55 po celém světě.
00:24:02 Týmy dostanou přesné údaje o trati a tráví hodiny na simulátoru,
00:24:05 aby objevily tu nejrychlejší závodní linii.
00:24:08 Objevování strategie je neustálou výzvou.
00:24:11 Různé přístupy vyhovují různým pilotům
00:24:14 a každý víkend upravují týmy svou strategii
00:24:17 po porovnání údajů ze simulátorů s reálnými výsledky z trati.
00:24:21 Vizualizace jsou také klíčové pro to, aby se piloti naučili
00:24:25 své linie nazpaměť.
00:24:40 -Velcí sportovci se rodí z chyb.
00:24:44 -Museli jsme hodně pracovat na psychické přípravě,
00:24:48 protože létání je hlavně o hlavě.
00:24:51 Cílem je být v den závodu v co nejlepším duševním stavu.
00:24:57 -V každém sportu s vysokou konkurencí
00:25:00 soutěžíte jak fyzicky, tak psychicky.
00:25:13 -Juan je velmi tvrdohlavý a je to perfekcionista,
00:25:16 což je dobré.
00:25:20 Ale také si myslím, že musíte mít limity.
00:25:24 Ještě se má jak rozvíjet.
00:25:27 -Na mentalitě sportovce závisí to, jak bude konkurenceschopný
00:25:31 a jak využije svého talentu při výkonu.
00:25:44 -Mezi dobrou mentální přípravou a dobrým výkonem
00:25:47 platí jednoznačně přímá úměra.
00:26:09 -Aby byly závody ještě dramatičtější a napínavější
00:26:12 pro tisíce fanoušků po celém světě,
00:26:15 RED BULL AIR RACE se létá formou duelů.
00:26:18 Ve čtrnáctce se vytvoří dvojice podle kvalifikačních výsledků.
00:26:22 Nejrychlejší proti nejpomalejšímu, druhý nejrychlejší
00:26:25 proti druhému nejpomalejšímu atd.
00:26:53 Sedm vítězů a nejrychlejší poražený
00:26:56 postoupí do dalšího kola, do osmičky.
00:26:59 Soupeři se řadí do pavouka podle časů ze čtrnáctky.
00:27:07 Čtyři vítězové v osmičce pak postupují do Final Four,
00:27:10 které je čistě o časech.
00:27:13 Nejrychlejší čas vyhrává závod.
00:27:30 Novinkou pro rok 2019 je zcela nový bodový systém,
00:27:34 který udělá závody ještě napínavější
00:27:37 a šampionát ještě konkurenceschopnější.
00:27:41 Vítěz závodu získá 25 bodů místo 15.
00:27:44 Druhý bude mít 22 místo 12 a za třetí místo bude 20 bodů,
00:27:49 přičemž body se budou rozdávat až do 13. místa.
00:27:53 V roce 2019 bude poprvé v historii bodována i kvalifikace.
00:27:58 Body získají pouze první tři piloti.
00:28:01 Tři body za 1. místo, dva za 2. a jeden za 3.
00:28:05 Cíl však zůstává stejný.
00:28:08 Pilot s nejvíce body na konci sezony
00:28:11 bude korunován mistrem světa letecké série RED BULL AIR RACE.
00:28:16 Aby šampionát zůstal bezpečný a spravedlivý,
00:28:19 má RED BULL AIR RACE knihu pravidel,
00:28:21 jejíž dodržování kontrolují rozhodčí a ředitel závodu.
00:28:25 Pravidlo 1 je spojeno s tzv. kouřem.
00:28:29 Piloti musí zajistit, aby jejich letadlo za sebou
00:28:32 zanechávalo kouřovou stopu.
00:28:35 V opačném případě dostávají dvousekundovou penalizaci.
00:28:39 Druhým pravidlem je náletová rychlost.
00:28:42 Každá trať má specifickou rychlost,
00:28:45 kterou pilot nesmí překročit při průletu startovní branou.
00:28:49 Pokud pilot překročí limit o 1,9 uzlu,
00:28:52 přichází jednosekundový trest.
00:28:55 Pokud o 2 uzly nebo víc, je diskvalifikován.
00:29:02 Každý pylon musí být v horní části označen červeně.
00:29:05 Referenčním bodem letounu je hlava pilota
00:29:08 a pokud je v okamžiku průletu pod červeně označenou částí brány
00:29:11 nebo nad ní, je to dvousekundový trest.
00:29:15 Klasifikace prohřešku, buď příliš nízký
00:29:18 nebo naopak vysoký průlet.
00:29:24 Při průletu branami musí být křídla horizontálně.
00:29:27 Maximální povolená odchylka je 10 stupňů.
00:29:29 V případě většího náklonu následuje opět
00:29:32 dvouvteřinová penalizace.
00:29:34 Piloti nesmí v bráně stoupat ani klesat.
00:29:37 V opačném případě budou přidány další 2 sekundy.
00:29:40 Srazit pylon je divácky atraktivní vsuvka, drahá vsuvka.
00:29:45 Stojí 3 vteřiny navíc.
00:29:47 Srazíte další pylon a jsou to další 3 vteřiny.
00:29:50 Srazíte třetí v jednom letu a jste diskvalifikováni.
00:29:59 Pokud pilot překročí tzv. crowd linu,
00:30:02 přesně definovanou hranici mezi tratí a prostorem pro diváky,
00:30:06 je okamžitě diskvalifikován.
00:30:15 Jedním z nejdůležitějších předpisů je pravidlo o přetížení.
00:30:19 I to je pro nadcházející sezonu modifikované.
00:30:22 V roce 2019 umožňuje pilotům dosáhnout až na 11 místo 10 g.
00:30:27 Hodnota až do hranice 11,9 g je za vteřinovou penalizaci.
00:30:32 Více než 12 g znamená okamžitou diskvalifikaci.
00:30:39 Nová sezona RED BULL AIR RACE slibuje, že bude ještě napínavější
00:30:43 než kdy dřív.
00:30:45 Od svého oficiálního zahájení v Rakousku v roce 2003
00:30:48 se série stala největší leteckou výzvou na světě.
00:30:56 -První závod byl právě tady za mnou v Zeltwegu
00:31:01 před dávnými lety.
00:31:03 -Bylo to docela dobrodružství.
00:31:07 Poprvé jsem slyšel o nějakých plánech
00:31:10 na RED BULL AIR RACE v roce 2002.
00:31:13 -Měl jsem nějaké náčrty s branami, se startovní a cílovou.
00:31:22 -Volal mi Peter Besenyei.
00:31:25 -A můj telefon zazvonil asi v 10 hodin večer.
00:31:28 Byl jsem doma.
00:31:30 Peter to vysvětloval a já jsem si myslel,
00:31:33 že je úplně šílený.
00:31:34 Řekl jsem: "Jo, udělám to, zní to skvěle.?
00:31:37 Bonhomme to také udělá, zní to pro něj dost bláznivě.
00:31:40 A tak to začalo. Od té doby se dobře bavíme.
00:31:48 První závody byly takové hodně syrové.
00:31:51 Víte, my jsme pravidla tvořili tak nějak za běhu.
00:31:55 -Všichni jsme přišli z akrobacie, kterou posuzují rozhodčí.
00:31:59 A chtěli jsme mít něco víc měřitelného.
00:32:03 -Bylo to takové "ukažte, co máte,
00:32:06 vezmeme to na Zeltweg a uvidíme, jak to funguje?.
00:32:13 Letadla nebyla speciálně konstruována pro Air Race.
00:32:17 Ruská letadla byla fantastická pro akrobacii,
00:32:20 ale pro závodění už tolik ne.
00:32:22 Pylony byly hodně odlišné.
00:32:25 -Jestli si to dobře pamatuji, byl to takový druh klobásy
00:32:28 s tisícem lan, aby byl pevný, a byl velmi citlivý na vítr.
00:32:33 -Při přetížení dost často docházelo
00:32:36 k tunelovému efektu vidění.
00:32:38 Prostě jste za to vzali moc a vaše vidění
00:32:41 se stalo černobílé a vy jste doslova museli trefit
00:32:44 světla na konci tunelu.
00:32:46 A pravidla o tom, jak nízko nebo vysoko
00:32:48 se smí létat, neexistovala.
00:32:51 -Když jste do pylonu narazili, mohl vám utrhnout křídlo.
00:32:54 Nebylo to takové jako teď.
00:32:57 -Teď jsou pylony fantastická, každá část Air Race
00:33:00 během těchto let ušla dlouhou cestu,
00:33:02 je to úžasné.
00:33:13 -Celé se to vyvinulo v opravdový motoristický sport,
00:33:16 jak ho známe dnes.
00:33:18 -Teď jsou všichni hrozně soutěživí.
00:33:20 -Všichni utrácí neuvěřitelné peníze na vývoj letadel,
00:33:23 aby ušetřili setinu sekundy.
00:33:26 Myslím, že je to skvělé, lepší podívaná
00:33:29 než kdykoli předtím.
00:33:31 Ušli jsme dlouhou cestu.
00:33:47 -Pouze letecká elita má potřebné dovednosti k tomu,
00:33:50 aby létala tak vysokou rychlostí tak nízko nad zemí
00:33:53 ve speciálně navržených závodních tratích
00:33:56 na nejkrásnějších místech na planetě.
00:34:09 Současný formát s piloty ze všech koutů zeměkoule
00:34:12 je daleko od těch průkopnických dnů,
00:34:14 kdy Kirby Chambliss patřil do skupinky
00:34:17 zakladatelů Air Race.
00:34:19 Američan je jediný pilot z té doby,
00:34:21 který stále soutěží.
00:34:23 A jeho historie ukazuje proč.
00:34:25 Dva světové tituly a 32x na stupních vítězů
00:34:28 včetně 10 vítězství.
00:34:30 Je jedním z největších jmen v letectví.
00:34:33 Zůstává hladový a drží krok se změnami.
00:34:35 Zlepšuje letadlo, využívá nových technologií
00:34:38 a nabírá nové členy týmu, aby se udržel na nejvyšší úrovni.
00:34:42 -Tým se mění, ale to je nevyhnutelné.
00:34:44 Lidské životy ubíhají, takže já jen přemýšlím,
00:34:48 jak to bude vypadat v roce 2019.
00:34:54 -Jeden z jeho nedávných rekrutů byl taktik Paulo Iscold,
00:34:57 který ještě před čtyřmi lety pomáhal k titulu
00:35:00 trojnásobnému mistru světa Paulu Bonhommovi,
00:35:03 který v roce 2015 odešel do důchodu.
00:35:05 Chambliss ho podepsal a hned viděl výsledky,
00:35:08 když vyhrál dva závody v roce 2017 a mohl vyhrát i titul.
00:35:12 Texasan a Brazilec se stali sehranou dvojkou.
00:35:15 -Milujeme se a nenávidíme zároveň samozřejmě.
00:35:20 -Víte, na leteckého inženýra je docela diplomatický
00:35:24 a má nějaké sociální dovednosti.
00:35:28 -Když je všechno v pořádku, je to jako láska.
00:35:31 Každý je šťastný.
00:35:33 Ale většinu času to taková idylka není.
00:35:44 -Kdybych nevěřil tomu, co mi říká, nebyl by důvod, abych ho měl.
00:35:47 Myslím, že je to člověk na svém místě.
00:35:50 -Pro počítač je supersnadné létat. Ale pro něj ne.
00:35:53 Musím si to vždycky uvědomit.
00:35:56 Když ho požádám o trochu víc géček,
00:35:59 jako například o 0,1, ptá se mě:
00:36:03 "Opravdu si myslíš, že to mohu udělat uvnitř kokpitu??
00:36:06 Říkám: "Jo, samozřejmě, jsi Kirby Chambliss.?
00:36:10 A Kirby je jedním z nejlepších pilotů na světě.
00:36:14 Pokud ne nejlepším.
00:36:17 -Je také dobré, že mi vždycky dá vědět.
00:36:21 "Hej, i když nejsme na 1. místě, ty body my potřebujeme.?
00:36:25 Musíte se na to dívat obšírněji, když chcete vyhrát šampionát.
00:36:40 Všechno, co můžete udělat z pohledu pilota, je,
00:36:43 že vyjedete a pokusíte se zaletět nejrychlejší čas, který můžete.
00:36:47 A doufat, že to bude stačit.
00:36:57 -Vzkaz od přicházející generace v roce 2018 byl jasný.
00:37:01 Kirby Chambliss, pilot s největšími zkušenostmi
00:37:04 v Air Race, byl vyřazen ze dvou závodů
00:37:07 britským pilotem a debutantem Benem Murphym.
00:37:17 Murphy získal body ve svém prvním závodě
00:37:20 v kategorii Master Class a také okamžitý respekt
00:37:23 od svých soupeřů.
00:37:25 Není překvapení, že bývalý vůdce Red Arrows
00:37:28 vyzařuje před novou sezonou klid a sebedůvěru.
00:37:38 -Abych byl upřímný, pro mě byl přechod do Master Class
00:37:41 z třídy Challenger pravděpodobně odlišný
00:37:44 od zkušenosti většiny lidí.
00:37:48 Pro mě byl ten tlak obráceně, protože v Red Arrows
00:37:51 jsem vedl tým více než 100 lidí a 13 letounů.
00:37:59 Takže jsem byl zvyklý fungovat v týmu.
00:38:03 Umím si vyčistit mysl od všech ostatních rozptýlení,
00:38:07 což je přesně to, co potřebujete pro tenhle sport.
00:38:11 Víme, že letoun pracuje dobře, víme, že tým pracuje dobře
00:38:16 a v nové sezoně se chceme v každém závodě dostat
00:38:20 minimálně do osmičky.
00:38:22 -Dvě účasti ve Final Four v řadě udělaly z Murphyho
00:38:25 nejúspěšnějšího debutanta.
00:38:27 Překonal všechna očekávání.
00:38:40 -Hodně jsme se toho naučili, snad se nám na to letos
00:38:43 podaří navázat.
00:38:45 Často se stává, že když se nějakému týmu daří,
00:38:48 tak se následující sezonu trápí.
00:38:50 Pokusíme se, aby naše výkony měly stoupající tendenci.
00:38:57 -Murphy nebyl jediný z nováčků, komu se dařilo.
00:39:00 Výborné výkony předváděl také Mika Brageot,
00:39:03 který skončil ve své teprve druhé sezoně v šampionátu 4.
00:39:06 Z Challenger Cupu přišel v roce 2016
00:39:09 a jeho mentorem byl mistr světa z roku 2014, Nigel Lamb.
00:39:20 -Myslím, že bylo dobré, že si Mika prošel
00:39:23 Master Mentoring Programem.
00:39:27 Poznal celý tým a pak to pro něj bylo
00:39:29 mnohem jednodušší.
00:39:31 -Byla to příležitost poznat všechny zákonitosti
00:39:34 RED BULL AIR RACE, závod a jeho atmosféru.
00:39:36 Začalo to uklízením letadla a končilo organizací
00:39:39 týdenního programu a nahlédnutím pod pokličku
00:39:42 opravdového závodění.
00:39:47 Na konci sezony už to byl přirozený přechod od Nigela na mě.
00:40:00 -Je to hrozně pohodovej kluk, dobře se s ním pracuje a myslím,
00:40:04 že mluvím za celý tým, když řeknu, že ho všichni respektují.
00:40:08 -Můj táta byl úplně jiný, diskutovali jsme taktiku
00:40:12 a co chceme v konkrétním letu dosáhnout, on šel a zaletěl to.
00:40:15 Když jsme chtěli udělat nějakou změnu,
00:40:20 postupně jsme se k ní dopracovali.
00:40:23 Kdežto Mika udělá přesně, co chceme
00:40:26 a pak je schopen to naprosto drasticky změnit a vyzkoušet,
00:40:30 co to udělá.
00:40:31 A pak je zase schopný všechno vrátit
00:40:34 a najít takový zlatý střed.
00:40:36 -V roce, kdy ještě závodil Nigel, jsme nevěděli, jaké to je,
00:40:40 nebýt ve Final Four.
00:40:46 Ale myslím, že teď jsme ještě silnější,
00:40:49 máme za sebou všechny ty pocity, kdy se nám nedařilo.
00:40:52 Pak jsme se postupně zlepšovali a zlepšovali.
00:40:55 A teď jen tlačíme Miku do dalšího a dalšího kola.
00:41:04 -Francouz má ambice létat ke hvězdám,
00:41:07 ale je i dost skromný, aby zůstal nohama na zemi.
00:41:29 -Každý závod se můžeme dostat do Final Four
00:41:33 a atakovat stupně vítězů.
00:41:35 To by bylo fantastické, to je náš cíl pro další sezonu.
00:41:40 -Další francouzský pilot, Nicolas Ivanoff,
00:41:43 je na opačném konci kariéry.
00:41:45 Ví, jaké to je, vyhrát závod a podobně jako Chambliss
00:41:48 má stále chuť po vítězství.
00:41:50 Jenže sezona 2018 pro něj byla jednou z nejhorších v kariéře.
00:41:56 -Nadcházející sezona bude mnohem lepší než ta minulá.
00:41:59 Chci se postavit zpátky na stupně vítězů,
00:42:02 pokud možno na nejvyšší stupínek.
00:42:05 -Optimismus a ambice jsou společným rysem všech pilotů.
00:42:08 Odpočinutí a plní sil vidí rok 2019
00:42:11 jako další příležitost zazářit.
00:42:16 -Rok 2019 bude lepší.
00:42:21 Věřím, že minulá sezona se nebude opakovat.
00:42:24 -Mám všechny potřebné znalosti, mám za sebou dvě celé sezony,
00:42:27 takže už jsem na dalším schodu, což je významný posun.
00:42:31 A moje výkony tak budou lepší a lepší.
00:42:33 V Abú Dhabí budeme velmi silní.
00:42:41 -Myslím, že dělat nějaké odhady je velmi těžké.
00:42:44 Líbí se mi myšlenka, že se zlepšujeme.
00:42:47 Pracujeme na tom.
00:42:55 -Že v RED BULL AIR RACE je to nahoru dolů
00:42:58 jasně ukazuje kariéra Matthiase Dolderera.
00:43:00 V roce 2016, kdy získal titul, byl nedotknutelný.
00:43:04 Od té doby je všechno jinak.
00:43:06 Občas se nadechl v kvalifikaci, ale v závodě šanci
00:43:09 většinou vinou vlastních chyb spálil.
00:43:12 Kdyby tak opět nalezl vítěznou formu.
00:43:15 -Mezi úspěchem a neúspěchem je strašně tenká hranice.
00:43:20 A protože všichni stále zrychlují, ještě více se hranice přibližuje.
00:43:25 Všichni se učí, všichni ví, jak to funguje.
00:43:30 Je stále těžší vyhrát závod.
00:43:33 Pokud se chcete stát mistrem světa,
00:43:36 jste pod obrovským tlakem, očekávání jsou obrovská,
00:43:39 a to se pak přenáší na trať.
00:43:41 Říkáte si: "Musím vyhrát, potřebuji vyhrát.?
00:43:44 -Doldererův nástupce, mistr světa z roku 2017,
00:43:47 Yoshi Muroya, s ním může souznět.
00:43:49 V minulé sezoně nevyhrál ani jeden závod,
00:43:52 přičemž v té předchozí ovládl čtyři.
00:43:55 Ale v roce 2019 chce opět překonat rekord.
00:43:58 -Letadlo je na rok 2019 připraveno.
00:44:03 I tým se v mnoha ohledech posunul.
00:44:06 Nové technologie, nový výzkum.
00:44:09 Musíme se zaměřit hlavně na létání,
00:44:12 pilotní dovednosti a na správné linie.
00:44:16 A to bude možná stačit, abychom vyhráli závody.
00:44:20 Letadlo je dost rychlé na to, abych se znovu mohl stát
00:44:24 mistrem světa.
00:44:27 -Muroya a Dolderer alespoň vědí, jaké to je, být nejlepší na světě.
00:44:32 Mike Goulian byl blízko v roce 2018.
00:44:35 Najít motivaci a pokusit se o titul už v 11. aktivní sezoně
00:44:39 nebude lehké.
00:44:51 -Myslím, že v podstatě každý se může naučit pilotovat letadlo.
00:44:55 Je to jen naučená dovednost.
00:44:58 A pokud to hodně chcete, stanete se pilotem.
00:45:01 Je rozdíl mezi pilotem a letcem.
00:45:03 Piloti jen létají letadlem po obloze,
00:45:06 necítí to, neprožívají to.
00:45:09 Ale letec do toho dává všechno.
00:45:25 To, co dělám, je mnohdy hodně na hraně.
00:45:41 Když vylezu z letadla, chci, aby divák řekl:
00:45:44 "Ten chlap do toho dal všechno.?
00:45:47 Pokaždé, když odcházím od letadla s pocitem, že jsem udělal všechno,
00:45:51 co bylo v mých silách, jsem na sebe hrdý.
00:45:55 Jsem hrdý na tu snahu.
00:45:57 Možná nejsem vždycky spokojený s výsledkem, ale jsem spokojený,
00:46:01 že jsem makal naplno.
00:46:11 Co si myslím o tlaku?
00:46:13 Bude ho víc nadcházející sezonu než tu minulou.
00:46:17 Bude těžké zůstat v klidu, zvláště pokud v Abú Dhabí
00:46:20 nevyhrajeme, protože od sebe hodně čekáme.
00:46:23 Myslím, že budeme o dost silnější.
00:46:26 Mé létání i můj tým udělaly progres,
00:46:29 naučili jsme se vyhrávat, a to je v Air Race velká výhoda.
00:46:33 Snažit se o to každý týden je těžká práce,
00:46:36 ale my víme, jak na to.
00:46:50 -Mattovu sílu nikdo nemůže zpochybňovat.
00:46:52 Australan skončil v posledních čtyřech sezonách
00:46:56 3x druhý a nedá si pokoj, dokud nezíská
00:46:58 tu nejcennější trofej.
00:47:01 Má všechny zkušenosti světa.
00:47:12 -Nepamatuji si, kdy jsem se rozhodl,
00:47:16 že budu pilotem.
00:47:21 Nepamatuji si to.
00:47:25 Všechny moje vzpomínky jsou spojené s letectvím,
00:47:28 ale nevím, kdy jsem si řekl: "Hele, to je letadlo.?
00:47:32 Pamatuji si jen, jak letím, takže někdy předtím
00:47:35 jsem se pro tohle povolání rozhodl.
00:47:51 Co jsem si za ta léta uvědomil, je, že stát se mistrem světa
00:47:55 je sen, ne cíl.
00:48:00 Stanu se letos světovým šampionem? To by bylo skvělé.
00:48:05 Ale nemyslím si, že bych svým snům
00:48:09 měl dávat časovou hranici, protože pak se sen
00:48:13 stane noční můrou, když se nesplní včas.
00:48:17 Sen je prostě něco, co by člověk měl mít.
00:48:20 A tím to končí.
00:48:26 -Svůj sen žije dál a čeká na svou chvilku.
00:48:30 -Minule mě napadla taková vtipná věc,
00:48:33 že na konci roku člověk ztratí všechny pečlivě nasbírané body
00:48:38 a musí začít od píky.
00:48:40 Je to, jako byste najednou přišli o všechny peníze,
00:48:44 co jste měli uložené v bance, protože jste je nepoužili.
00:48:49 No, ale teď je tu nový rok a můžeme založit nový účet.
00:48:54 -Další bývalý armádní pilot, Martin Šonka, se stal mužem,
00:48:57 kterého ostatní budou chtít porazit.
00:49:00 Obhájit titul si bude žádat ještě větší koncentraci a zápal.
00:49:03 Jen jednomu pilotovi v historii se to povedlo, Paulu Bonhommovi.
00:49:15 -Vždycky jsem chtěl být bojový pilot.
00:49:18 Četl jsem o tom hodně knížek, můj táta jich měl hrozně moc.
00:49:23 Chtěl jsem být pilot jako ti hrdinové.
00:49:27 Byl jsem obrovský letecký fanoušek,
00:49:30 ale vlastně jsem nevěděl, jaké létání je.
00:49:34 Nevěděl jsem, jestli mi z toho nebude třeba špatně.
00:49:42 Když mi bylo 17, letěl jsem poprvé v Táboře.
00:49:47 To je moje rodné město. A změnilo mi to celý život.
00:49:55 Strávil jsem 50 minut v krásném motorovém větroni.
00:50:00 Letěl jsem pomalu v tom nádherném letadle
00:50:03 české výroby a těchhle 50 minut bylo zlomových.
00:50:10 Hned po přistání jsem se zapsal na pilotní kurz
00:50:14 a od té doby jsem pořád ve vzduchu.
00:50:18 Žádný tým tady není slabý, každý je velmi rychlý.
00:50:23 A my uděláme všechno pro to, abychom znovu vyhráli.
00:50:26 Bude to těžké, ale my budeme připraveni
00:50:30 postavit se každému.
00:50:38 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2019
Vrcholy a nejdůležitější momenty loňského ročníku mezinárodního leteckého šampionátu a novinky před startem nadcházející sezony
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 11