Úvod » Impact – ze zahraničí » Připojený cestovatel

Připojený cestovatel

Přidat do mého PORTu

15. 9. 2010

Připojený cestovatel

V Evropě jezdí na silnicích více než 250 miliónů aut a toto číslo stále roste. To znamená, že na silniční sítě bude vyvíjen vyšší tlak, který ovšem již dnes mnohde dosahuje krajní meze. Šedesát dva partnerů z celé Evropy pracuje na řešení. Největší výrobci aut, dodavatelé, správci silnic, zástupci univerzit i výzkumníci vyvíjejí technologie, které by učinily dopravu bezpečnější, rychlejší a ekologičtější.

Hustota dopravy se v Londýně v příštích patnácti letech zvýší o polovinu. Celkově ovšem v Evropě jezdí více než 250 miliónů aut a toto číslo stále roste. Šedesát dva partnerů z celé Evropy nyní hledá řešení. Nové technologie umožní, aby doprava byla bezpečnější, rychlejší a ekologičtější.

Nový projekt CVIS má přinést revoluci vytvořením „vždy připojeného cestovatele“. Vozidla budou vybavena palubní jednotkou a budou komunikovat mezi sebou i s dopravní infrastrukturou, jako jsou semafory, parkovací místa nebo platební automaty. Informace se budou předávat mobily, sítí Wi-Fi, infračervenými a mikrovlnnými kanály i GPS. Vše bude propojeno.

Řidiči budou informováni o nehodách a nebezpečích číhajících na celé silniční síti mnohem rychleji a podrobněji než dnes. Poskytnou však i další služby. Například zásobování se uskuteční účelněji a dodávky nebudou muset parkovat proti předpisům.

Rana Ilgaz, Transport for London: Chceme vyjít vstříc budoucím nárokům na silniční síť. Doprava bude problém. A zvyšující se objem provozu také. Spolupracující systémy mohou představovat jedno z řešení.

Operátoři si mohou předběžně zajistit překládací místo, ještě než vůz vyjede ze skladu – a odstavný pruh bude prázdný, když tam auto přijede. V italském Turíně zase probíhají zkoušky načasování semaforů. Řidič obdrží informaci o doporučené rychlosti a naladí se na zelenou vlnu.

Fabrizio Arnaudo, ředitel pro výzkum a vývoj, Centrum silničního provozu: Toto je operační centrum pro silniční provoz. Naši kolegové tu monitorují a řídí semafory v Turíně a mají přehled o hustotě provozu a hromadné dopravě.

Signály posílané jednotkami stojícími podél ulice jsou propojeny se semafory a s řídícím centrem. „Zelená vlna“ v Turíně je příkladem, jak mohou spolupracující systémy snížit spotřebu paliva a množství emisí.

Neustálé napojení ale nastoluje otázku uchování osobních dat. Proto se vyvíjejí „metody rozšiřující soukromí“, k nimž patří šifrování, anonymizace nebo subdominace.

Během deseti let budou do vozů zavedeny první palubní jednotky. Auta pak budou využívat služeb, které si dnes ještě ani neumíme představit.

Šárka Speváková

Vstoupit do diskuse

komentářů: 0

Zajímavé odkazy

Nejsledovanější