00:00:16 Naše letectvo mělo vždy
ve svých řadách
00:00:19 výrazné osobnosti,
00:00:20 vynikající velitele
a skvělé piloty i techniky.
00:00:25 Výkony letců a jejich letadel
byly v době mezi světovými válkami
00:00:29 srovnatelné s nejvyspělejšími
státy.
00:00:33 Po okupaci republiky
v březnu 1939 prchali za hranice,
00:00:38 aby na frontách 2. světové války
bojovali
00:00:41 proti nacistické rozpínavosti.
00:00:44 Mnozí z nich, než sami odešli,
byli donuceni svádět
00:00:47 nebezpečný boj s okupační
zvůlí doma, především proto,
00:00:52 aby pomohli emigrovat druhým.
00:00:55 K takovým statečným bojovníkům
a vlastencům
00:00:59 patřil letec a zkušený velitel,
plukovník Josef Hamšík.
00:01:11 Pocházel ze Zádveřic u Zlína,
kde se narodil 7. března 1895.
00:01:17 Po maturitě na učitelském ústavu
narukoval
00:01:20 a zúčastnil se bojů v první
světové válce
00:01:23 jako důstojník pěchoty
rakousko - uherské armády
00:01:26 na ruské a italské frontě.
00:01:29 Na bojištích často vídával
letadla
00:01:32 a se zájmem sledoval
vzdušné souboje.
00:01:36 Nakonec se sám rozhodl.
00:01:45 l. května 1918 nastoupil
do důstojnické letecké školy
00:01:50 ve Vídeňském Novém Městě.
00:01:54 V té době se již první
světová válka chýlila ke konci.
00:01:57 Po krátkém výcviku byl proto
00:01:59 odeslán na frontu
v severní Itálii,
00:02:01 jako letecký pozorovatel.
00:02:05 Tam také poprvé na vlastní kůži
00:02:06 poznal nebezpečí leteckých
bojových operací.
00:02:14 Po porážce rakousko - uherské
armády
00:02:16 se v nastalých zmatcích
dobrodružným způsobem vrátil domů.
00:02:21 Po krátkém odpočinku
již za dva dny
00:02:24 přijel do Prahy a hlásil se
v tehdejších Josefských kasárnách
00:02:29 u velitele Leteckého sboru
Jindřicha Kostrby,
00:02:32 kde se soustřeďovali letci,
účastníci 1. světové války.
00:02:41 Bojoval na Slovensku.
00:02:42 S pilotem Bedřichem Starým
jako první česká osádka
00:02:46 létali ve francouzské setnině
Breguet 590.
00:02:50 Za statečnost v bojích
byli vyznamenáni.
00:03:08 Po skončení bojů na Slovensku
Hamšík prodělal pilotní výcvik
00:03:12 a jeho další životní dráha
je spojena
00:03:15 s československým vojenským
letectvem.
00:03:18 Byl vynikajícím velitelem
a pedagogem.
00:03:21 Díky svým mimořádným dálkovým
letům a několika rekordům
00:03:26 se stal i populárním letcem.
00:03:28 Jako velitel pilotní školy
vycvičil mnoho znamenitých pilotů.
00:03:35 V roce 1922 se,
v té době již kapitán,
00:03:39 Josef Hamšík seznámil
ve Františkových Lázních
00:03:42 s mladičkou a krásnou
Eliškou Hartmanovou.
00:03:46 O tom, jak se měli rádi,
00:03:48 asi nejpřesvědčivěji
mluví skutečnost,
00:03:51 že slečna Hartmanová,
po dosažení plnoletosti,
00:03:54 úspěšně ukončila pilotní výcvik.
00:03:58 V roce 1928 jí byl vystaven
ženský pilotní diplom číslo 2
00:04:03 a stala se druhou českou pilotkou.
00:04:06 "Z lásky k Jožkovi",
jak sama říkala.
00:04:11 Ještě téhož roku na Silvestra
se slavila velká letecká svatba
00:04:15 a o dva roky později
křtiny dcery Dagmar.
00:04:27 Josef Hamšík se v té době
již stal
00:04:29 velmi známou a uznávanou osobností
československého letectva.
00:04:34 Létal na strojích různých
kategorií a typů,
00:04:37 prototypech i sériových kusech.
00:04:41 Nové výrobky domácího
leteckého průmyslu
00:04:44 dokázal velmi úspěšně propagovat
v republice i v zahraničí.
00:04:48 Přitom vytvořil několik
národních a mezinárodních rekordů.
00:05:02 Na malém akrobatickém
dolnoplošníku AVIA
00:05:05 zvítězil v závodě o Cenu
prezidenta republiky v roce 1925
00:05:09 v kategorii lehkých letadel.
00:05:13 Ještě pozoruhodnější však byl
jeho dálkový let
00:05:16 Praha - Reval v září 1927,
00:05:20 kdy uletěl s týmž strojem
bez mezipřistání 1 230 km.
00:05:27 Mezinárodní dálkový rekord
1 400 km
00:05:30 vytvořil již předtím
v červenci.
00:05:33 To vše zaletěl na sériové
Avii B - 10 s motorem Walter
00:05:38 o výkonu pouhých 44 kW.
00:05:44 Neméně výjimečným výkonem
byla jeho cesta pobaltskými státy
00:05:47 na školním stroji Letov Š - 118
v roce 1926.
00:05:54 Kapitán Hamšík s mechanikem Virtem
00:05:57 startovali ze kbelského letiště
21. září 1926,
00:06:02 aby přes Olomouc, Varšavu,
Kovno a Rigu
00:06:06 zaletěli do Revalu a zpět.
00:06:08 Tentokrát činila vzdálenost
přes 3 000 km.
00:06:13 Cesta měla nejen propagační,
ale také obchodní úspěch.
00:06:17 Do Finska byla například
dodána série Š - 118
00:06:22 a později i výkonnější
verze Š - 218,
00:06:25 na kterou Finové koupili
dokonce licenční práva.
00:06:31 Nejznámějším a také
nejnáročnějším
00:06:34 Hamšíkovým dálkovým letem
00:06:35 bylo dvouetapové propagační
turné Evropou
00:06:39 na prototypu školního stroje
Avia BH - 29 s motorem Walter
00:06:44 o výkonu 88 kW.
00:06:47 Štábní kapitán Josef Hamšík
s mechanikem Jaroslavem Kučerou
00:06:51 startovali k první etapě ze Kbel
7. května 1928,
00:06:57 aby předvedli svůj letoun
v hlavních městech západní Evropy.
00:07:02 Po ulétnutí 4 135 km
se vrátili do Prahy.
00:07:08 Během této etapy strávili
ve vzduchu přes 70 hodin.
00:07:13 Po krátkém odpočinku odstartovali
26. června ke druhé etapě,
00:07:17 tentokrát po severských státech.
00:07:20 Přitom ulétli dokonce
přes 5 570 km.
00:07:25 Jejich let, sečteno dohromady,
měřil tedy 9 705 km
00:07:31 a proběhl bez jediné poruchy.
00:07:35 Navíc šlo o prototyp nepříliš
úspěšného letounu,
00:07:38 jehož letové vlastnosti
bylo nutno
00:07:40 radikálními konstrukčními
úpravami
00:07:43 před dálkovým letem
pracně zlepšovat.
00:07:46 Tím více zasluhuje uznání
tento vynikající Hamšíkův výkon
00:07:50 skutečně světové úrovně.
00:08:02 Ve 30. letech zastával
Josef Hamšík
00:08:05 velitelské funkce
u leteckých pluků.
00:08:08 Byl povýšen na majora
00:08:11 a ve 2. polovině 30. let
na podplukovníka.
00:08:14 Jeho manželka Eliška
se zúčastňovala
00:08:16 významných společenských událostí.
00:08:19 Josef Hamšík také doprovázel
vojenské delegace cizích států
00:08:23 při návštěvách československých
letišť
00:08:26 nebo leteckých závodů.
00:08:40 Není bez zajímavosti,
že byl ve 30. letech
00:08:43 i přímým nadřízeným našich
nejlepších leteckých akrobatů,
00:08:48 včetně Františka Nováka,
Petra Širokého a Josefa Hubáčka.
00:08:53 Podílel se na jejich výcviku
a doprovázel je
00:08:55 jako velitel skupiny
00:08:57 na některé mezinárodní soutěže
v letecké akrobacii.
00:09:07 Tragické mnichovské události
00:09:09 a následující okupace
okleštěné republiky
00:09:12 zastihly podplukovníka
Josefa Hamšíka
00:09:15 ve funkci velitele Leteckého pluku
č. 4 na kbelském letišti.
00:09:20 Jeho nejmladší bratr Timotheus
sloužil jako nadporučík
00:09:24 ve Vojenském leteckém učilišti.
00:09:28 Německý velitel kbelského letiště
00:09:30 zakázal Josefu Hamšíkovi
vstup do objektu
00:09:33 a nařídil mu,
00:09:34 aby do 48 hodin vyklidil
služební byt.
00:09:42 Ihned po okupaci se
podplukovník Hamšík
00:09:44 zapojil do odbojové činnosti.
00:09:47 Jeho úkolem bylo pomáhat
odchodu letců do zahraničí.
00:09:51 Akci řídil Svaz letců
republiky Československé
00:09:55 v čele s plukovníkem
Otakarem Svitákem.
00:10:01 Ve skupině byli další důstojníci
československého letectva,
00:10:04 mezi nimi i zkušební
pilot Avie,
00:10:07 štábní kapitán Vladimír Černý.
00:10:13 Josef Hamšík zajistil přechod
do Polska
00:10:15 svému bratru Timotheovi
00:10:18 a zanedlouho se pokusil
se svým druhým bratrem Janem
00:10:20 také emigrovat.
00:10:23 Byli však prozrazeni
a oba se museli vrátit.
00:10:27 Den po jeho svátku,
20. března 1940,
00:10:31 jej s ostatními členy
odbojové skupiny
00:10:34 gestapo zatklo.
00:10:39 Timotheus Hamšík se zatím
dostal do Francie
00:10:42 a jako československý stíhač
v květnu 1940
00:10:46 v prostoru Sedanu zahynul.
00:10:49 Je pohřben,
00:10:50 spolu s Františkem Novákem
a dalšími našimi letci,
00:10:54 na Československém vojenském
národním hřbitově
00:10:57 nedaleko Arrasu.
00:11:03 Josef Hamšík byl s ostatními
vlastenci vězněn
00:11:06 sedm měsíců v Praze
a v Drážďanech.
00:11:10 Perzekuce postihla i jeho rodinu.
00:11:12 Paní Eliška Hamšíková se snažila
pomoci všemi silami,
00:11:16 někdy i nebezpečnými prostředky:
00:11:19 pašovala jídlo a zprávy vězněným
a z věznice vzkazy rodinám.
00:11:40 Odbojová skupina československých
vojenských letců
00:11:43 se nakonec dostala do pravomoci
tzv. Lidového soudu v Berlíně.
00:11:50 Tam byli všichni, včetně Hamšíka,
odsouzeni k trestu smrti.
00:11:55 Bezprostředně před popravou
00:11:57 napsal Josef Hamšík
své ženě a dceři
00:11:59 dopis na rozloučenou.
00:12:01 Promlouvá z něj nejen láska
k rodině a k životu,
00:12:04 ale i ryzí vlastenectví
00:12:07 a charakter československého
letce.
00:12:19 Podplukovník Josef Hamšík
byl popraven 8. dubna 1943
00:12:26 v 19 hodin 9 minut
v Berlíně - Charlottenburgu.
00:12:35 Po válce povýšený "in memoriam"
na plukovníka, Josef Hamšík,
00:12:40 patří k nezapomenutelným
osobnostem
00:12:43 československého letectva.
00:12:46 Nemohl s nepřítelem bojovat
v otevřeném boji,
00:12:48 přesto za osvobození své vlasti
obětoval to nejcennější, co měl,
00:12:54 svůj život.