S láskou jsi doma i daleko od domova. Bez ní jsi všude sám. Hongkongský film, oceněný za nejlepší režii na MFF v Cannes.
Hrají: Leslie Cheung Kwong-Wing, Tony Leung Chiu-Wai, Chang Chen a další. Scénář a režie Kar-Wai Wong.

Hongkongská kinematografie patřila po desítky let k největším světovým produkcím, hned za Hollywoodem a Bollywoodem. Zvláštní postavení Hongkongu jako britské kolonie ji stavělo na jedné straně do podmínek volného trhu, na straně druhé jí ovšem dávalo i možnost svobodného vyjádření v rámci čínsky mluvícího světa. Hongkongský film tak neznamená pouze akční trháky všech druhů bojových umění, či líheň na herecké superhvězdy kung-fu. Na přelomu 70. a 80. let se v rámci obrovské a rozmanité produkce objevilo i pár režisérských jmen, která svým autorským přínosem filmovému vyprávění získala hongkongské kinematografii nové jméno na prestižních filmových festivalech a přehlídkách ve světě i v Evropě.

Pro filmy těchto mladých režisérů se vžilo označení "hongkongská nová vlna". Jejich zásluhou vtrhla do hongkongského filmového průmyslu současná realita, synchronní zvuk při natáčení, převaha kantonštiny (většina filmové produkce byla do té doby natáčena v mandarínštině - jazyce pevninské Číny), témata osobních dramat, sociálních problémů i politicky nepohodlných jevů.

Režisér Kar-Wai Wong, jehož portrét nyní uvádí Česká televize, patří již k tzv. "druhé vlně" této mladé hongkongské generace. (Z práce jeho kolegů jsme již měli možnost vidět např. film režisérky Clary Lawové "Podzimní měsíc", který ČT uvedla v roce 1996.)

Sám Kar-Wai Wong se narodil v Šanghaji (1958) a s rodiči se přistěhoval do Hongkongu jako pětiletý. Multikulturní prostředí tohoto, do nedávna ještě "svobodného" ostrova, v němž se mísí vlivy imigrantů z pevninské Číny, jihovýchodní Asie a ze všech ostatních koutů světa, je však tím, co vytváří zvláštní charakter místní společnosti. Např. Wongův dvorní kameraman Christopher Doyle je původem Australan. Poté, co zcestoval kus světa a vyzkoušel mnoho profesí, stal se dnes jedním z nejoceňovanějších filmových kameramanů, navíc mluví plynně mandarínsky i kantonsky.

Kar-Wai Wong absolvoval na hongkongské Polytechnické universitě obor grafického designu a poté nastoupil v televizi TVB jako scenárista. V polovině 80. let se jako scenárista a režisér dostal k produkční společnosti, kterou vlastnil herec a producent Alan Tang Kwong-Wing. Tento muž měl zásadní vliv na Wongovu pozdější tvorbu. Jednak tím, že financoval Wongův první krimi film "As Tears Go By" (1988), který zůstal dodnes jediným "kasovním trhákem" ve Wongově filmografii, ale financoval i první film, v němž Wong již použil mnohé z osobitých postupů typických pro jeho další tvorbu. Původně kriminální velkofilm "Days of Being Wild" (1991) tehdy proto v kinech propadl, natáčení druhého dílu bylo zastaveno a Alan Tang na něm prodělal miliony. Dnes, po Wongových mezinárodních úspěších, se tento film o teenagerech na počátku 60. let stal naopak kultovním a je považován za jeden z nejlepších hongkongských filmů vůbec (stejně jako i další Wongovy filmy).

Poté Wong založil vlastní produkční společnost a natočil několik dalších filmů, mezi jinými i Chungking Express (1994, ČT vysílala v roce 1999), který posbíral řadu mezinárodních cen. V té době se už filmy Kar-Wai Wonga staly senzací zejména mezi čínskými emigranty po celém světě. Nejen pro vlastní pohled na známé čínsko-hongkongské reálie, ale především díky originálnímu filmařství suverénního tvůrce. Kar-Wai Wong se nenechá omezovat žádnými pravidly pro užívání filmových vyjadřovacích prostředků. Zejména ne takovými, která vymezují pravidla známých žánrů. Nakládá zcela volně s rytmem, prostorem, časem a podobně tak i se zavedenými škatulkami slavných herců. Je známo, že své filmy točí strašlivě dlouho, nikdy nemá před natáčením scénář, improvizuje, mění, přerušuje natáčení, film žije až do posledního střihu? A přesto nebo snad právě proto se mu nakonec do tohoto chaosu podaří vnést řád, který fascinuje diváky i filmové poroty.

Byli dva a kromě nich nebylo nic důležité. Vydali se na dlouhou cestu a najednou není, co bylo, a naopak je, co nikdo nechtěl. A na druhém konci světa, v pronajatém pokoji uprostřed Buenos Aires přemýšlí Lai Yiu-Fai, co tu vlastně chtěl? Film Šťastni spolu znamenal pro Kar-Wai Wonga první skutečný vstup na mezinárodní filmové scény, když za něj na MFF v Cannes 1997 získal Cenu za režii. Příběh homosexuální dvojice, jejíž láskyplný a zdánlivě pevný vztah se rozpadne, aniž by jeden nebo druhý věděli proč, částečně šokoval svou otevřeností a zároveň fascinoval originálním způsobem filmového vyprávění, okázale ignorujícím jakákoliv známá pravidla.

Do hlavních rolí obsadil režisér superstar hongkongského filmu. Leslie Cheung Kwong-Wing, hongkongská hvězda první velikosti, herec (za svůj život natočil kolem 60 filmů, u Wonga se objevil už ve filmech Days of Being Wild a Ashes of Time) a od 80. let idol tzv. "kanto-popu" (vydal na 30 alb!) byl jedním z mála hongkongských herců, kteří se na počátku 90. let odvážili přijmout roli homosexuálního muže (první takovou příležitostí byla role herce čínské opery ve filmu Sbohem, má konkubíno, v ČT 1998 a 1999). Sám veřejně vyhlásil, že je bisexuál a v době uvedení filmu Šťastni spolu představil médiím svého životního partnera. Naneštěstí v roce 2003 podlehl záchvatu deprese a skončil svůj život skokem z jednoho hongkongského hotelu. Přes tehdejší epidemii SARS přicestovaly na jeho pohřeb desítky tisíc fanoušků.

Druhá superhvězda Tony Leung Chiu-Wai se věnuje především herectví, a dnes je mnohými považován za nejzajímavějšího herce své generace. Za své výkony už posbíral kromě diváckého ohlasu i řadu cen. Ty mezinárodní jsou téměř vždy spojeny s filmy Kar-Wai Wonga. My jsme jej měli možnost vidět již v uvedeném Chungking Expressu (ČT 1999) a uvidíme jej i v dalších filmech tohoto portrétu, Stvořeni pro lásku a 2046.

V portétu tohoto režiséra postupně uvedeme:

Šťastni spolu (1997)

Buenos Aires Zero Degree (1999) - dokument o natáčení filmu Šťastni spolu

Stvořeni pro lásku (2000)

2046 (2004)

Napište nám