Režie: William Wyler
WYLER
Americký režisér William Wyler (1902-1981) si filmařinu ozkoušel tak říkajíc
od píky, než se v polovině 20. let dostal k samostatné režii. Záhy proslul
jako obratný, svědomý iscenátor, kterého nelákaly žádné formální
experimenty. Spoléhal především na sílu a výmluvnost příběhu (vyhovovala mu
zejména dramatička Lilian Hellmanová), ale současně vyžadoval přesně
zacílené herectví. Z množství vzpomínek se dovíme, že Wyler často postupoval
intuitivně - nedokázal herci přesně sdělit svou představu, ale nechal jej
tak často obměňovat tentýž výstup, dokud nebyl plně spokojen. Vynikal
smyslem pro jemnou kresbu rozporuplných ženských postav, často
ztělesňovaných Bette Davisovou (např.Jezebel či Lištičky). Požadoval tvůrčí
svobodu, a proto se často dostával do konfliktů se všemocnými producenty -
než se po druhé světové válce rozhodl podílet se i na výrobě svých filmů.
Dokonce prosadil i opětovné zfilmování téže látky - například Vražedné lži,
kterou poprvé z cenzurních důvodů nemohl natočit podle svých představ.
Proslul jako tvůrce v ateliéru natáčených dramat, ale stejně sebejistě si
vedl i v plenéru. I když se soustředil na psychologická dramata (proslavila
jej především sága o návratu válečných vysloužilců Nejlepší léta našeho
života), uspěl prakticky v jakémkoli žánru. Skvěle zvládl komedii
(Prázdniny v Římě, Jak ukrást Venuši), western (Velká země), i
psychopatocký thriller (Sběratel), ohromil jedním z nejnákladnějších
historických filmů (Ben Hur). V dokumentu vzpomínají na spolupráci s ním
nejen herci (Davisová), ale také jeho nejbližší. Vyvstává tak portrét nejen
často tvrdohlavého muže, ale také citlivého umělce, který dokázal jak
mistrovsky pobavit, tak zaujmout přesně vyhmátnutým problémem.