Zastavárník
Americký snímek Zastavárník (1964) známého režiséra Sidneye Lumeta vznikl mimo tehdejší hollywoodskou produkci a také se od ní svojí tématikou i zpracováním zásadně liší. Příběh stárnoucího židovského obchodníka, který se nemůže zbavit hrůzných vzpomínek na dobu, prožitou v nacistickém koncentračním táboře, je natočen na černobílý materiál (vynikající kamera Borise Kaufmana) v reálném prostředí newyorského Harlemu. Byl jedním z prvních amerických filmů, které se zabývaly následky holocaustu, ale jeho přijetí v době premiéry bylo mírně řečeno nejednoznačné. Byl napadán židovskými skupinami kvůli tomu, že hlavní postava Sola Nazermana je vykreslena jako necitlivý obchodník, který myslí jen na peníze a na vlastní utrpení, a spokojeni nebyli ani černošští aktivisté, jimž se zase nelíbila postava bezohledného černého pasáka Rodrigueze. Kampaň proti snímku rozpoutala také Liga mravnosti kvůli obnaženým ňadrům herečky Thelmy Oliverové (byl to první záběr nahého ženského těla v běžných amerických kinech). Film, který působivě pracoval s krátkými flashbacky, se formálně blížil spíš tomu, co v té době vytvářeli evropští tvůrci (např. Alain Resnais). Svoji první velkou filmovou úlohu tady vytvořil významný americký herec Rod Steiger (nar. 14.4.1925), jemuž v době natáčení bylo teprve 39 let, dovedně skrytých pod maskou starého muže. Úloha Sola Nazermana mu přinesla nominaci na Oscara, Cenu BAFTA (britského Oscara), Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně a řadu nabídek na práci v Hollywoodu. Z jeho dalších filmů u nás dobře známe V žáru noci (za roli bigotního jižanského šerifa dostal svého jediného Oscara), Takhle se s dámou nejedná, Seržant, Waterloo, Nevinní se špinavýma rukama aj. Zastavárník je u nás uveden v premiéře jako připomínka Steigerova životního jubilea. Za pozornost stojí i další herci - Jaime Sanchez v roli Ortize (známe ho např. jako Angela z Divoké bandy) nebo černý herec Brock Peters (Rodriguez). Epizodní úlohu starého Mendela vytvořil režisérův otec Baruch Lumet.