Matka noc
Romány proslulého amerického spisovatele Kurta Vonneguta, Jr. (nar. 1922) se svojí složitou vyprávěcí strukturou vzpírají filmovému zpracování. Dva filmy podle jeho knih Groteska (1982; režie Steven Paul) a Snídaně šampionů (1999; režie Alan Rudolph) jsou považovány za naprosté nezdary a filmová adaptace jeho nejznámějšího románu Jatka č. 5 (1972), kterou v exteriérech rozbořeného severočeského Mostu natočil režisér George Roy Hill, se dočkala rozporného odborného přijetí a divácky zcela propadla. Pravděpodobně nejzdařilejší je filmová verze jeho třetí knížky Matka noc (1961), natočená v roce 1996. Její hrdina Američan Howard W. Campbell, Jr. (Nick Nolte) žije v Německu jako úspěšný dramatik a manžel populární divadelní herečky. Před vypuknutím druhé světové války se rozhoduje, zda se vrátit do Spojených států. Je však naverbován americkou tajnou službou, zůstává v Berlíně a stává se rozhlasovou celebritou protiamerického vysílání. Prakticky nikdo neví, že jeho projevy obsahují pro spojence důležité zakódované informace. Hluboce zasažen rodinnou tragédií i tím, co viděl v osvobozených táborech smrti, žije po válce nepoznán v New Yorku, ale jeho minulost "zrádce" jednoho dne vyjde najevo. Poměrně věrná adaptace Vonnegutovy předlohy je postavena na bezchybných hereckých výkonech, jimž dominuje Nick Nolte v hlavní roli, přesvědčivě postihující Campbellovu rozporuplnost. Režisérem byl Keith Gordon (nar. 1961), který sám začínal jako herec (ve slavném snímku All That Jazz např. ztělesnil mladého Roye Scheidera) a předtím natočil působivý přepis válečného románu Williama Whartona, známý u nás z televizního uvedení jako Hlídka v Ardenách (1991). V závěru filmu se symbolicky objevuje i sám Kurt Vonnegut, Jr. jako "muž v davu", sledující se směsí smutku a pohrdání Campbella, který se zastaví na chodníku, jako by už neměl důvod jít dál.