Jak jinak než z lodi nám architekt David Vávra ukáže krásy Otavy – Rabí, Strakonice, Horažďovice a Písek. Režie R. Lipus
00:00:23 Během vánočního putování jsme poznali Otavu v okolí Sušice.
00:00:29 Dnes dále od hradu Rabí s dětmi řeku splaví,
00:00:34 naše posádka pádlováním se baví.
00:00:38 A první zastávku navštivte s námi.
00:00:41 Horažďovice jsou před branami,
00:00:44 háček i kotrčník, pádlujeme sami.
00:00:57 Přistaneme, tady máte provaz na uzlování.
00:01:04 Tak cvičit a žádné lelkování.
00:01:08 Nehádejte se nic, než vrátím se z Horažďovic.
00:01:14 V siluetě města Horažďovic zaujme, především věž,
00:01:19 přistavěná v roce 1937
00:01:20 ke gotickému kostelu Nanebevzetí Panny Marie během rekonstrukce.
00:01:25 Jež sice poškodila interiér, ale tradicionalistické strohé
00:01:29 tvarosloví ladí s architekturou o 500 let starší.
00:01:35 Ale nás v Horažďovicích zajímá především sociální výstavba.
00:01:40 A tu zde reprezentují tři domy
00:01:42 významných současných českých architektů.
00:01:45 Jako první je to císařovna české moderní architektury Alena Šrámková
00:01:51 ta společně s Tomášem Koumarem a Janem Hájkem
00:01:54 osadila r. 2002 dvě pevné hmoty domů s pečovatelskou službou.
00:02:01 Z lícového zdiva nekompromisními hranoly
00:02:05 vystupují zasklené lodžie druhého patra.
00:02:08 Zatímco o metr zapuštěné atrium vytváří pocit důvěrnosti,
00:02:14 které staří lidé vykořeněni z navyklých domovů,
00:02:18 ve svém novém obydlí tolik potřebují.
00:02:22 Úplně jinak chápou obydlí pro seniory architekti Jiří Střítecký
00:02:28 a Martin Krupauer. Zatímco Šrámková navozuje atmosféru maloměsta,
00:02:33 Střítecký s Krupauerem od roku 1995 nabízejí velkorysý městský pocit
00:02:40 evokující až svět bankovních přepážek, skleník či aquapark.
00:02:46 Vřelý zážitek nabízí dům ze své jižní strany, kde je fasáda členěna
00:02:52 posuvnými dřevěnými slunolamy, jejichž veselé barvy zešedly
00:02:58 pod povětrnostními vlivy.
00:03:01 A tak místo rozverné barevnosti je dům pouze sivý.
00:03:07 Podobně je i obytný dům architektů Radka Lampy, Josefa Pleskota
00:03:13 a Filipa Tittelbacha z roku 1999.
00:03:16 Oddělen od ruchu blízké silnice dřevěnou laťovou konstrukcí.
00:03:24 Která nejen vytváří proměnlivé světelné kompozice,
00:03:27 ale skýtá i nečekané soukromí.
00:03:36 Pavlačový dům na půdorysu písmena "L" poskytuje z jedné strany dobrý
00:03:41 příjezd auty a zásobování a z druhé strany zase klid vnitřního atria,
00:03:47 členěného bílými kostkami obytných místností spodních bytů,
00:03:52 zakončených terasami bytů horních.
00:03:55 Dům mezi vesnicí a městem. Dům ne se zbytečným gestem.
00:04:00 Dům, v kterém je ti milo. Dům, který unese i vedlejší silo.
00:04:07 Tak co jste zde dělali? Lenošili či s provazem hli?
00:04:12 -Co myslíš? Vázali jsme uzle.
-A nejde Vám to zle.
00:04:16 Už umíme škotový.
00:04:19 -A kam teď jedem, kdo to ví?
-Ne již více Horažďovice?
00:04:24 Teď pádlujeme sic, pozdě dostihnem Strakonic.
00:04:33 Ke Strakonicím neodmyslitelně patří hradní věže.
00:04:38 Jelenka a Rumpál.
00:04:41 -Mezi motorkama...
-...ČZ je král.
00:04:45 Překvapivě orientální pokrývky hlavy fezy.
00:04:51 Na zlatonosné řece jezy.
00:04:55 A ti, co hrají k toulkám i při práci,
00:04:58 prostě strakoničtí dudáci.
00:05:07 Tady přichází ten, co ke každému domu tón dá, dudák Švanda.
00:05:14 Umučená hodino, zdržím Vás sotva chvilinku. V patách mám Vocilku.
00:05:21 Dětem dám na hraní fez, aby do Cařihradu je přenes.
00:05:26 Děkuji.
00:05:28 Nechám si je tu do času než nasaju veškerou strakonickou krásu.
00:05:34 Já vím, že šumně se vás netýká ani baroko ani gotika.
00:05:38 Ani místní masné krámy,
00:05:40 však zde domy mladší fintily se.
00:05:48 Spíš ruka Mikoláše Alše v květných zahradách ozvláštnila
00:05:53 znaky města a země.
00:05:55 Rok 1903, stavitel Albert provedl jemně nejprve radnice dnes škola.
00:06:00 Moudrosti sémě.
00:06:02 A teď otočte své zraky.
00:06:06 To srdce vám krásou pukne a vyletí žebry.
00:06:10 Městská spořitelna o tři roky mladší od plzeňského architekta
00:06:13 Karla Bubly.
00:06:15 Tu výzdoba se zkrátka zdařila.
00:06:18 Místní historie, řemesla a výjevy z vaší pouti světem.
00:06:24 Já nebyl nikdy proti pouti.
00:06:26 Podívejte, jak rázně první republika funkcionalistickou
00:06:30 dostavbou Josefa Špalka v roce 1931 se do secese zařízla.
00:06:35 A ostudu si uřízla. Po přímkách už běhejte si sám.
00:06:39 Já ještě secesi se oddám. To je pro mě merenda.
00:06:44 ZVUK DUD
00:07:01 Není divu, že si Švanda neváží toho, co na romantickou mysl naráží
00:07:06 například dvojice funkcionalistických nároží.
00:07:10 Nejprve občanská záložna z roku 1931 z dílny Freiwald - Bohm,
00:07:16 s tím nemáme nikdy problém.
00:07:18 Zvláště, když z portálu na nás mává socha spořivosti a práce
00:07:23 od Horejce Jaroslava.
00:07:26 A o kousek vedle zase tiskařství oslava.
00:07:30 Tiskárna s nájemními byty 1930
00:07:33 puristicky projektoval František Průša z Volyně.
00:07:37 Dům hranolem nároží se hrotí, netváří se nečinně.
00:07:42 A dál, co dal Švanda dětem na hraní? Fezy.
00:07:47 Továrna na fezy, tedy.
00:07:50 Copak nečinně zahálí elegantní funkcionalistická stavba z r. 1942
00:07:56 Čeňka a Ladislava Prokopů, na břehu Volyňky.
00:08:00 Nezájem dneška slavnou továrnu strhne či snad tržně skryje?
00:08:06 Kéž nezůstane pouhou stopou historie!
00:08:10 Kde najdeme neznámé stopy historie? Přece v archivu.
00:08:14 Jeden velice povedený od nám ze šumné Plzně známého
00:08:18 architekta Libora Monharta,
00:08:20 který spolupracoval s Vladimírem Krajícem stojí od roku 1997
00:08:25 právě ve Strakonicích.
00:08:27 Dům dynamický a současně umírněný.
00:08:31 Rafinovaně využívá kontrastu dvou různých materiálů.
00:08:34 Omítaného vstupu a cihelného obkladu v archivní části
00:08:39 s rastrem štěrbinových oken, ta jsou velice úzká z důvodu
00:08:44 ochrany zde uložených písemností.
00:08:48 Archiválie podlehly by zmaru, prudké světlo vybělí každou čáru.
00:08:56 Stejně jako éra socialistického budování,
00:09:00 nezvratně vybělila na urbanismu města řadu míst.
00:09:19 Jak neuspořádaně zde úpí městská tkáň,
00:09:25 raději Chaplinově hůlce se klaň.
00:09:30 Rozvernou chůzí pojďme na konec století,
00:09:35 kde nové domy se svobodou se rozletí.
00:09:45 Počátkem 3. tisíciletí přicházejí do Strakonic nové domy.
00:09:49 Některé od místního atelieru STA.
00:09:53 Ty přinášejí inspirativní světlo do tmavých stínů minulosti.
00:09:59 Zde tento bytový dům, ne zrovna malý, je od architekta Zbyněk Skály
00:10:07 Dům je v posledním patře zakončen korunou skvící.
00:10:14 Ateliér s dálkovým výhledem, kolem jádra obíhající,
00:10:20 sluncem prostupující.
00:10:27 Pět, na každém patře, samostatných bytů,
00:10:31 doplňuje v přízemí ordinace zubní.
00:10:36 Z jedné ordinace jsme se přenesli do jiné.
00:10:40 Tato stavbička na okraji Strakonic vypadající jako vejminek,
00:10:45 byla projektována Janem Zákosteleckým opět z ateliéru STA.
00:10:49 A doplňuje ji místo bytového domu, dům rodinný, dokončený roku 2004.
00:10:56 V přízemí je otevřená kuchyně, spojená s obytným prostorem
00:11:01 a moderní dům má nejen všechno současné luxusní vybavení,
00:11:06 ale dokáže se i harmonicky sžít
00:11:08 s romantickými obrazy ve zlatých rámech.
00:11:12 Z chodby v patře jsou přístupné 4 naprosto identické ložnice,
00:11:18 připomínající nám svou stejností hotel či ubytovnu.
00:11:24 Všechny pokoje ústí na terasu,
00:11:27 zavěšenou na táhlech a krytou přetaženou, pultovou střechou,
00:11:31 nesenou lepenými vazníky.
00:11:36 A to je vše, víc už nic. Mizíme ze Strakonic.
00:11:43 Ještě Švandovy fezy pro děti, by mohly orientálně kvíleti.
00:11:53 -Každý svůj měsíc má.
-Ale Písek nám sluncem zazpívá.
00:11:58 Poslední zastávku má naše otavská túra.
00:12:02 Česká literatura a architektura.
00:12:06 A v podvečer, až bude zkrocen živel vodní,
00:12:10 předvedete mi u Starého mostu po dračí smyčce, uzel lodní.
00:12:22 Já slyším již koní cval, že by mě hřebčín na okraji Písku zval?
00:12:29 Hřebčinec z roku 1905, byl projektován vrchním stavebním radou
00:12:34 ministerstva orby, architektem Sychrovským.
00:12:38 Postaven firmou Nekvasil.
00:12:40 Byl provozován rakousko-uherskou armádou.
00:12:43 Za první republiky se z něj stal státní hřebčinec.
00:12:47 Vlastní konírny, krytá jezdecká hala i správní budovy
00:12:52 v elegantní neogotice tvoří pevný, urbanistický osový celek.
00:12:59 V každém detailu zde láska ke koním a úcta k řemeslu souladně žije.
00:13:06 Více jak 100 let kůň Hřebenáč tu z okapu pije.
00:13:12 V původní kryté jízdárně o rozměru 22x45 metrů
00:13:18 se hřebci Poldory, Komisar a Cantamus k jízdě hotoví.
00:13:22 Nás však čeká čtvrtý - bronzový.
00:13:27 Myslbekův hřebec Ardo II. z roku 1890 nese v Praze
00:13:35 na svém hřbetě vévodu české země.
00:13:38 A tady v Písku, kde ten je?
00:13:42 Přeci tady ve fasádě Raabovy vily, která s jedinečností v sobě
00:13:47 spojuje folklorní architektonické motivy, secesi a modernu.
00:13:53 Jméno autora vám naskakuje samo.
00:13:56 Příjmením Jurkovič, křestními Dušan Samo.
00:14:01 V přilehlé strojovně a slévárně ovívané art decovým křídlem
00:14:06 vyráběl továrník Raab různá litinová zábradlí,
00:14:10 ale i pumpy, čerpadla a výtahy.
00:14:14 Uvnitř je vše jak před 100 lety. Zábradlí, litinoví dráčci
00:14:19 a kované květy.
00:14:21 Původní knihovna a Ottův slovník naučný. Pracovní stůl se židlí
00:14:27 a na svůj věk velice zachovalá ložnice.
00:14:34 Kdo mi to na rameno ťuká, to ruka básníka Adolfa Heyduka.
00:14:43 Já pro vás do třetice dům s koněm skutečně mám.
00:14:47 A k tomu ještě další dvě historizující stavby.
00:14:52 Všechny, včetně této s razítkem roku 1899.
00:14:59 Takže začneme u vás doma.
00:15:07 "Jsme vláčeni vášněmi."
00:15:11 "Vášně jsou matkou prokletí i prokletím." František Bílek.
00:15:17 -Ale je to nějaké prázdné.
-Je tu muzeum.
00:15:23 -Předpokládám, vaše.
-Je právě v rekonstrukci,
00:15:27 takže jediným exponátem...
00:15:29 Je toaletní mísa z Vindobony. Porcelánová mísa, záchodová mísa.
00:15:42 Však již zvenku dům zní původními tóny.
00:15:48 Vidím třikrát a třikrát neorenesanční polokouli.
00:15:53 Projekt je také od architekta Jana Kouly.
00:15:58 A támhle polokoule jiná, vonící orientem.
00:16:02 A pod ní konstruktivismus, to je síla.
00:16:05 Musím spěchat dál dvacátým stoletím, některé domy jen obletím.
00:16:10 I tuto bizardní stavbu z roku 1936 stavitele Antonína Hrubce,
00:16:15 střetly se tu dva světy, prudce.
00:16:18 -Tak hodně štěstí.
-Štěstí, co je štěstí?
00:16:24 Muška jenom zlatá, která za večera kol tvé hlavy chvátá.
00:16:36 1899 Grandhotel Dvořáček, správně řečeno:
00:16:39 Grandhotel u jeho Výsosti arcivévody Františka Ferdinanda.
00:16:46 Opět pokrytý výmalbami Mikoláše Alše.
00:16:49 Klouzáme po pilastrech, meziokenních sloupcích,
00:16:52 bosážích posledního romantického domu naší písecké, otavské pouti
00:16:57 od architekta Rudolfa Štecha.
00:17:01 Jeho hýřivý historismus nás v klidu být nenechá.
00:17:06 Voraři na Otavě, slyším z ní splavy, pojďme dovnitř.
00:17:10 Je tradiční čas kávy.
00:17:15 Zde bývala letní mezinárodní houslová škola Otakara Ševčíka.
00:17:19 Kávu si objednáte, jen když zahrajete stupnici C-dur.
00:17:24 -Na toto?
-Samozřejmě.
00:17:29 VRŽE NA HOUSLE
00:17:40 To by stačilo. Víte, Písek je krásné město,
00:17:45 však často nenaplněné touhy.
00:17:49 Já vím. Život nás občas vláčí jako bezbranné slouhy.
00:17:54 A naučit se hrát, vyžaduje čas dlouhý.
00:17:58 Nu což, dnes se obejdu bez kávových zrn.
00:18:02 Čeká mne náměstí a na něm banka, dům, peněz pln.
00:18:08 Na písecké náměstí, přesně sem, projektovala spořitelnu
00:18:12 dvojce Freiwald - Bohm. A s nimi ještě architekt Starý,
00:18:17 ale ten zdvojený arkýř je spíš mladý.
00:18:20 Psal se rok 1933, když funkcionalistickou avantgardu
00:18:24 po žensku sem přinesli.
00:18:30 I bankomat zde ctí tradice velice.
00:18:33 Na bankovkách Rabí, Písek, Strakonice i Horažďovice.
00:18:40 Protože bývalá spořitelna hostí dnes jinou banku,
00:18:44 vznikla v roce 1991 spořitelna jiná, již zbavená normalizačních
00:18:49 kouzel, projektoval Karel Koutský a Jan Kozel.
00:18:54 Ještě voní mezinárodní modernou a i českou postmodernou.
00:18:59 Není stavbou spornou, zdejším proporcím věrnou.
00:19:07 A když jsme u postmoderny, jeden speciální dům,
00:19:10 podle tvorby amerického architekta Roberta Venturiho, je souměrný.
00:19:16 Sice socialistické materiály a stavění svépomocí,
00:19:21 ale v letech 1978 - 1988 se snažil občerstvit náš,
00:19:27 za železnou oponou nevětraný svět, autor Josef Pleskot.
00:19:32 V našich toulkách snad kandidát novotvarých věd.
00:19:37 I když to zrovna není záležitost boží,
00:19:40 peníze můžeme vyměnit za zboží.
00:19:44 Zde na ně máme sklad - areál, říká se mu logistický terminál.
00:19:50 Písecký z roku 2003 od architektů Tomášů Novotného a Zmeka.
00:19:56 S vtipem využívá motivu přepravních kontejnerů
00:20:00 jako variabilních kanceláří.
00:20:06 Vlastní sklad je otevřeným účelovým prostorem.
00:20:10 Nesnížený lepenými vazníky jenž jsou umístěny nad střechou.
00:20:17 Poetické řešení kanceláří podtrhuje výtvarná stěna Jiřího Příhody.
00:20:23 Která je tvořena třemi svařovanými torzy kontejnerových bočnic.
00:20:29 Které vypráví, kterak brázdily svět, na cestách za obchody.
00:20:34 Ve svitu slunce, měsíce i v čase nepohody.
00:20:40 Okouzlen vůní dálek, vrací se člověk,
00:20:45 než mu lásky utekou, hledat svůj měsíc nad řekou.
00:20:53 Každá písecká ulice vypráví,
00:20:56 jak po ní chodily šrámkovské postavy.
00:21:00 Viliho Roškota hledá stále znova lyrická Slávka Hlubinová.
00:21:07 Vilíku, jste to vy? Promiňte, to je omyl.
00:21:18 Zde si dala rodina Trávníčků na téma starého ponovu písničku.
00:21:25 Domy by neměly mít jeden rukopis.
00:21:28 Mají vznikat postupně, jak velí jednotlivce cit.
00:21:31 Různé domy, různý rys.
00:21:34 O to bych nechtěl se přít a navíc, proč se ke konci kabonit?
00:21:39 A propo lodní uzel už umíte?
00:21:42 Jistě.
00:21:47 Písek je krásný, zde dalo by se žít.
00:21:59 A ty, řeko, tam dole, posílej mi vzkazky mládí mého.
00:22:05 A noci měsíčná, opoj mě svým kouzlem ještě jednou.
00:22:11 Ještě jednou, naposled.
00:22:52 Skryté titulky Miroslav Hanzlíček

Cyklus stylizovaných dokumentů o architektuře českých měst. Zajímavou naučně vzdělávací formou s humorem a nadsázkou provádí diváka po možná méně známých, ale neméně významých architektonických památkách vybraných českých měst. Průvodcem je akademický architekt a herec divadla Sklep David Vávra. Ten v sobě spojuje odbornou erudici se vtipem a schopností zaujmout a pobavit. |