S Davidem Vávrou projedeme město v Moravské bráně velorexem. Nenecháme bez povšimnutí ani nedaleké lázně Teplice nad Bečvou, které ukrývají řadu architektonických pokladů. To vše za účasti poťouchlého čaroděje z hrádku Kunzov (2002). Režie R. Lipus
00:00:20 Kdepak má cesta dnes začíná?
00:00:23 No přece na vrcholu kopce, u mlýna. Není tu?
00:00:27 Lucerna, Vodník ani Mokřina.
00:00:30 Důvod je na první pohled zcela patrný.
00:00:32 -Jedná se totiž o mlýn...
-Větrný! -Ano.
00:00:37 Než si tatínek prohlédne Hranice, čeká vás buchet plná mlýnice!
00:00:44 Rychlostí větru ti mouku namelu.
00:00:46 -Tak šťastnou cestu. Garáž je v tunelu. -V tunelu?
00:00:50 Náš dnešní dopravní prostředek na nás čeká v železničním tunelu.
00:00:55 Ale není to lokomotiva. Jaké tajemství se tam ukrývá?
00:01:01 Okolí města Hranic vynikalo nejen velkým množstvím větrných mlýnů,
00:01:04 ještě před sto lety byste jich tu napočítalo na 70,
00:01:07 ale také pozoruhodnými železničními stavbami.
00:01:10 Například tento tunel z roku 1847 ve vesnici Slavíč
00:01:15 je jediným tunelem na trase mezi Vídní a Krakovem.
00:01:19 Tvrdilo se o něm, že vznikl císaři Ferdinandovi,
00:01:22 který miloval tunely, pro radost.
00:01:26 Ve skutečnosti mělo toto 250 metrů dlouhé a 6 metrů vysoké
00:01:31 technické dílo italských stavitelů
00:01:34 zabránit sesuvům půdy a uchránit pozemky zdejších bohatých sedláků.
00:01:39 Po zdvojkolejnění trati byl tunel opuštěn
00:01:42 a sloužil jako sklad brambor a garáž. Sezame, otevři se!
00:01:56 Protože Hranice leží v Moravské bráně
00:02:00 na soutoku tří vodních toků, Bečvy, Ludiny a Veličky,
00:02:04 je i náš dnešní dopravní prostředek velorex uložen na tři kola.
00:02:09 Tak pojďme, architektura volá.
00:02:19 Projektant Severní dráhy Ferdinandovy
00:02:22 inženýr Franz Xaver Riepel
00:02:25 a Rothschildův pokladník Jindřich Sichrowsky
00:02:28 prošli nejprve pěšky celou trasu zamýšlené trati
00:02:31 z Vídně až do Haliče.
00:02:32 Zjistili, že úsek u Hranic je technicky nejobtížnější.
00:02:37 Rozvodí Odry a Bečvy proto překonává
00:02:39 smělá soustava kamenných viaduktů až 300 metrů dlouhých,
00:02:43 které se budovaly postupně od roku 1844
00:02:47 podle návrhu sotva 27letého Ludwiga Schieleho.
00:02:52 Viadukt jako symbol kvality a stability,
00:02:56 od parních mašin až po rychlíky Eurocity.
00:03:01 Vzápětí po železnici se jako další významný investor
00:03:06 objevuje v Hranicích armáda.
00:03:08 C.k. ministerstvo války sem umisťuje
00:03:11 prestižní vojenské ústavy, budované v letech 1851 až 1863
00:03:17 podle projektu setníka Karla Schmidta
00:03:20 a profesora vídeňské techniky Wilhelma von Doderera.
00:03:28 Rozsáhlý komplex budov tvoří jakési město ve městě.
00:03:32 A není zajímavý pouze svými neorománskými fasádami,
00:03:36 ale také tím, co se ukrývá za nimi.
00:03:46 Tyto zdobné, nekasárensky působící prostory Jiříkova sálu
00:03:52 pamatují tisíce absolventů dnes již zaniklé vojenské školy.
00:03:57 Třeba ty dva v Sále zrcadlovém.
00:04:00 V životě lépe než šavlí oháněli se slovem.
00:04:08 -Zmatky chovance Törlese!
-Kniha hodinek! -Eseje.
00:04:12 -Kniha obrazů.
-Muž bez vlastností.
00:04:15 Tak kdo jména dvou šermířů uhádnouti zkusí?
00:04:19 Jsou to básník Rainer Maria Rilke
00:04:22 a prozaik Robert Musil.
00:04:24 Správně! Další absolvent. Kdo by to byl řekl?
00:04:27 Olympijský vítěz Emil Zátopek.
00:04:34 Ten zde kromě studia také běhal.
00:04:37 Zdejších 600 metrů dlouhé, původně nedělené chodby,
00:04:40 spojující jednotlivé budovy, mu sloužily k zimním tréninkům.
00:04:47 Zátopek mi utekl. Ale skutečnou chloubou zdejších vojenských škol
00:04:53 byla kromě řady úspěšných studentů
00:04:57 i kaple svaté Barbory, patronky dělostřelců.
00:05:00 Historizující stavba, dokončená v roce 1863,
00:05:05 mísí v sobě prvky neorománské, neogotické a maursko-byzantské.
00:05:13 Interiér začal mizet již během 2. světové války,
00:05:17 kdy byly zdejší budovy zabrány jako autoškola Wehrmachtu.
00:05:21 Poválečná léta Varšavské smlouvy
00:05:25 změnila kapli ve skladiště. Definitivně.
00:05:28 Listopad 1989 odstranil z kaple regály.
00:05:33 Ale nové světlo jako bychom stále hledali.
00:05:36 Předlohou pro hranický vojenský areál
00:05:40 byl slavný vídeňský Arsenal.
00:05:43 Na plochu 21 hektarů se kromě zmíněných budov
00:05:46 vešel ještě park, hřbitov a nemocnice.
00:05:50 My však musíme dál, dokud proměnlivě svítí slunce.
00:05:55 Smekněme střechu. Čekají nás dvě vily Antonína Kunze.
00:06:04 Plzeňský rodák, továrník Antonín Kunz
00:06:07 založil v roce 1883 v Hranicích
00:06:10 první moravskou továrnu na vodovody a pumpy,
00:06:13 největší a nejstarší český závod pro vodotěžbu v c. k. monarchii.
00:06:18 Firma prosperovala, a tak si již o několik let později
00:06:22 staví manželé Kunzovi podle projektu pražských architektů
00:06:25 J. F. Pokorného a Jana Kříženeckého
00:06:28 tuto obytnou a správní budovu.
00:06:32 Kromě pražských architektů se tak v hranickém prostředí
00:06:36 výrazně prosazuje i neobaroko.
00:06:39 Motivy vody, zdroje majitelova bohatství,
00:06:43 nalezneme i zde na zahradě v podobě klíčníka,
00:06:47 symbolicky otvírajícího podzemní prameny.
00:06:53 A také u vstupu v podobě přísného Neptuna s trojzubcem.
00:07:00 Ústředním prostorem vily je minipalácová schodišťová hala
00:07:06 s bohatou štukaturou a mramorovými sloupy.
00:07:13 Zdobně tepaná branka s iniciálami majitele A. K.
00:07:20 odděluje obytné patro od části reprezentativní a správní.
00:07:28 Tak jako byla ve svém oboru firma Antonína Kunze
00:07:31 ojedinělým českým osamělcem mezi německými giganty,
00:07:36 osiřel později i jeho noblesní dům
00:07:39 v okolním moři tupých pragmatických staveb.
00:07:45 Romantické založení Antonína Kunze
00:07:48 dokládá ještě více než jeho dům ve městě venkovská rezidence,
00:07:52 kterou si nechal zbudovat v letech 1907 až 1908
00:07:57 v nedaleké vesnici Hrabůvka.
00:08:02 Pitoreskní imitace středověkého hrádku
00:08:05 s hrdým názvem Kuncov
00:08:09 je dílem místního stavitele Vladislava Mikoláše.
00:08:15 Továrníkova láska k historii
00:08:17 se zde pojí s manifestovaným vlastenectvím.
00:08:21 A tak nás vůbec nepřekvapí, že vstupní bránu hlídají
00:08:26 dva dobře živení čeští lvi se svatováclavskými korunami.
00:08:32 Z druhé strany jim kryli záda
00:08:35 Jan Žižka z Trocnova a Jaroslav ze Šternberka.
00:08:40 Zdobný však nebyl pouze exteriér Kuncova,
00:08:44 ale také jeho interiéry,
00:08:47 byť následná desetiletí pionýrských táborů
00:08:51 jim příliš neprospěla.
00:09:01 O uskladnění potravin se postará vestavěná neogotická almara.
00:09:13 Fasády byly plné strašidelných bytostí,
00:09:17 které hlídaly hrad před nezvanými hosty.
00:09:20 Čerti! Drak! Ježibaba! Čaroděj!
00:09:27 Byla by to věc nemilá, kdyby některá z těch postav ožila.
00:09:38 Kdo to ruší můj klid blahodárný?
00:09:43 Bídný červe, odfouknu tě rovnou do kavárny.
00:09:49 A bude to hned do 30. let! Čáry máry fuk...
00:10:05 Mocným čarodějnickým fukem
00:10:08 přenesli jsme se až na hranické náměstí.
00:10:11 Před námi je Baťův obchod s obuví z roku 1932
00:10:16 se současně budovanou kavárnou Beseda v 1. patře.
00:10:20 Náš starý dobrý číšník tvrdí, že je příliš baťovská.
00:10:23 Co tím asi myslí? No uvidíme.
00:10:41 Vaše dnešní káva, pane.
00:10:51 Zdá se, že kavárně teče do bot.
00:10:57 Třicátá léta 20. století nepřinesla Hranicím
00:11:01 jen poněkud zvláštní baťovskou kavárnu,
00:11:04 ale také neobvyklý soubor sedmi staveb Karla Caivase.
00:11:09 Město roste ke kráse.
00:11:12 Tento pražský architekt, Kotěrův žák,
00:11:15 později soukromý docent Zemědělského stavitelství,
00:11:19 obohatil zdejší architekturu o několik kvalitních vil.
00:11:23 Vybereme tři.
00:11:27 Tou první byla letní Kerbrova vila
00:11:30 s výraznou kamennou podezdívkou,
00:11:33 dřevěným patrem a rozlehlou terasou.
00:11:39 Nyní právě míjíme vilu druhou, Seidlovu, z roku 1939.
00:11:44 I zde se objevují oblíbené autorovy prvky:
00:11:48 vytažená omítka, přetažená střecha, kulaté okno.
00:11:54 A konečně třetí vila, takzvaná Maruštíkova,
00:11:58 dokončená již během válečných let.
00:12:01 Karel Caivas často pracoval
00:12:03 s kontrasty uliční a zahradní fasády,
00:12:06 které se liší především kompozicí oken.
00:12:11 Pojďme se podívat dovnitř.
00:12:21 Caivasovy oblíbené exteriérové prvky sálají i do interiéru.
00:12:30 A jak v takovém stavení asi vypadá sklepení?
00:12:36 Zdali je taky k bydlení?
00:12:43 Čáry máry hemenex! A teď si půjčím jeho velorex.
00:12:56 Tak se mi zdá, že mi zase něco provedl
00:13:00 kunzovský škodolibý čaroděj.
00:13:06 Místo sklepením Maruštíkovy vily bloudím
00:13:10 Zbrašovskými aragonitovými jeskyněmi.
00:13:17 Architektem těchto fantastických prostor
00:13:21 byla perlivá minerální voda.
00:13:23 Materiál vápenec, výzdoba aragonit, výsledek nádhera.
00:13:30 Co dokázala minerálka pod zemí, to jsme již viděli.
00:13:34 Ale nahoře nad jeskyní, jak lidé stavěli?
00:13:40 Lázně Teplice nad Bečvou poblíž Hranic
00:13:42 leží v malebném krasovém údolí.
00:13:46 A toužily již kolem roku 1900
00:13:48 stát se společenským salonem moravských Čechů.
00:13:53 Byť v soutěži o tuto prestižní pozici
00:13:57 záhy zvítězily Luhačovice,
00:13:59 nalezneme i zde řadu zajímavých staveb.
00:14:05 Třeba již toto těsné sousedství barokní kaple svatého Pelegrina
00:14:10 a funkcionalisticky přestavěné léčebny Bečva
00:14:13 na břehu stejnojmenné řeky leccos napoví.
00:14:21 Autorem projektu z roku 1931 je výtečný architekt Karel Kotas.
00:14:27 Vypracoval koncepci celkové rekonstrukce lázní.
00:14:33 Například v místě betonové lávky z roku 1961
00:14:38 měl stát již před válkou železobetonový most.
00:14:41 A také budova sanatoria včetně restaurace a promenády
00:14:45 se měla symetricky zopakovat napravo od mostu.
00:14:49 K realizaci nikdy nedošlo.
00:14:54 Ještě před Kotasem ve 20. letech pracovala v Teplicích
00:14:58 řada jeho ostravských kolegů. Například dvojice Kolář a Ruby
00:15:03 projektovala toto palácové sanatorium Moravan.
00:15:07 Nová doba dusí dům ze všech stran.
00:15:14 Z roku 1925 pochází léčebný dům Slovenka.
00:15:19 V jeho dekorativních okenicích nalezneme srdce,
00:15:23 jehož choroby se tu již 400 let léčí.
00:15:27 Hranickému staviteli Aloisi Jamborovi
00:15:30 bývá přisuzováno autorství
00:15:33 tohoto originálního pavilonu Praha z roku 1931.
00:15:42 Elegantní segmentový půdorys, konstruktivistický výraz,
00:15:45 vystupující lodžie a konvexní schodišťový trakt
00:15:49 posouvají tuto stavbu mimo lokální význam
00:15:53 malých moravských lázní.
00:15:55 Jak bydleli lázeňští hosté a pacienti, jsme již viděli.
00:15:59 Jak ale bydlel nájemce lázní Ladislav Říhovský?
00:16:03 Nepochybně krásně. Nechal si ve svahu nad lázněmi postavit
00:16:07 tuto corbusierovskou vilu na půdorysu písmene T.
00:16:15 Jejími autory jsou Oskar a Elly Oehlerovi z Prahy.
00:16:19 Turistická stavba z roku 1934, s několika terasami,
00:16:25 kubickou hmotou vysunutou na pilířích nad údolím,
00:16:30 byla racionálně členěna
00:16:32 na část hospodářskou, přijímací a obytnou.
00:16:36 Dnes vila rozšiřuje neradostnou sbírku
00:16:41 zdevastovaných rezidencí.
00:16:47 Ač uprostřed lázní, sama by potřebovala
00:16:51 intenzivní hojivý stavební zábal.
00:17:05 Snad mě nešálí čivy?
00:17:09 Tamhle je opět čaroděj. Jak živý.
00:17:15 Stěhuju se sem. Doba už je jiná.
00:17:22 Ne Kuncov.
00:17:26 Tohle je pravá zřícenina.
00:17:34 Doufejme, že se čaroděj nezabydlí v Říhovského vile nadlouho.
00:17:39 My se s Teplicemi rozloučíme stylově.
00:17:41 Opět domem Karla Caivase.
00:17:44 Neboť podzemím jeho jiného domu jsme se dostali sem.
00:17:48 Hned vedle Říhovského vily,
00:17:51 v romantické poloze na skalnatém ostrohu,
00:17:53 stojí jeho zdejší stavba nejkrásnější.
00:17:57 Polednova vila z roku 1940.
00:18:01 Orlí hnízdo shlížející do údolí.
00:18:04 Podívat se dovnitř nám bohužel majitel nedovolí.
00:18:11 Aby to nevypadalo, že konec 20. století
00:18:14 byl v Hranicích zcela marný, tak ještě dvě návštěvy.
00:18:18 Na zámek a do továrny.
00:18:23 Zámecké nádvoří rokem 1998 k nám hovoří.
00:18:31 Subtilní zastřešení.
00:18:34 Autor projektu: místní kancelář. Stavitel: Rédr, s.r.o.
00:18:41 Z hlediska některých památkářů projekt sporný.
00:18:46 Z hlediska potřeb města očividný zisk.
00:18:49 Reprezentativní prostory s odkrytými arkádami,
00:18:54 dlouhá léta zazděnými.
00:18:57 A kdyby na to přišlo a nemělo to tak být,
00:19:00 dá se skleněná skořepina snadno odstranit.
00:19:07 Tak to byla městská reprezentace. A teď ještě na skok do práce.
00:19:12 V září 2001 byla dokončena
00:19:14 jedna z nejmodernějších továren v České republice.
00:19:17 Technologické centrum LG Philips Displays.
00:19:22 Zvenku nás běžné modrobílé krabice příliš nepřekvapí.
00:19:30 Projekt holandského ateliéru
00:19:33 zahrnuje dvě výrobní haly, 500 metrů dlouhé,
00:19:37 spojené, jak firemní jazyk říká, zavěšeným skyboxem,
00:19:44 tedy velkokapacitní jídelnou.
00:20:08 Televizní obrazovky, to jsou ony.
00:20:11 Ročně jich tu vyrobí přes dva miliony.
00:20:15 Ale co znamená tohleto? Už vím! Všechno obilí je namleto.
00:20:31 Než se vrátím k dětem ve mlýně,
00:20:34 je třeba poděkovat za šťastné vyvedení z jeskyně.
00:20:38 Filiální kostel Neposkvrněného početí Panny Marie
00:20:42 v Malhoticích z roku 1916
00:20:45 nenaleznete v žádných učebnicích dějin architektury.
00:20:49 Zvenku vypadá docela obyčejně,
00:20:52 ale uvnitř je lepší než několik stovek barevných obrazovek.
00:21:01 Šest malovaných oken dodaných firmou Jan Veselý z Karlína,
00:21:06 dále symbolistická Křížová cesta,
00:21:10 ale především radostná, biblická, secesní výmalba.
00:21:19 Autora maleb se bohužel dosud určit nepodařilo.
00:21:23 Jeho stopa se nám v mlhách archivů ztrácí.
00:21:27 Pozor, tip na kunsthistorickou disertaci.
00:21:54 V pytlích spí čerstvá bílá mouka.
00:21:58 Večerní rosa spí v zelené trávě.
00:22:01 Do lopatek mlýna noční vítr fouká.
00:22:05 -A dole spí Hranice...
-Na Moravě.
Cyklus stylizovaných dokumentů o architektuře českých měst. Zajímavou naučně vzdělávací formou s humorem a nadsázkou provádí diváka po možná méně známých, ale neméně významých architektonických památkách vybraných českých měst. Průvodcem je akademický architekt a herec divadla Sklep David Vávra. Ten v sobě spojuje odbornou erudici se vtipem a schopností zaujmout a pobavit. |