Roma
Na počátku sedmdesátých let se ve tvorbě slavného italského režiséra Federica Felliniho objevily krátce po sobě dva snímky, jimiž vzdal hold svým milovaným místům. Vedle filmu Amarcord (1973), ve kterém se vrátil do míst svého dětství, malého přímořského městečka, kde se narodil, to byl hold městu jeho života ve filmu Roma (1972), s městem Římem v hlavní roli.
Po pohledu zúženém na svět římské smetánky v dřívějším Sladkém životě se tentokrát Fellini vyznal ze své lásky ke krásnému i rozporuplnému velkoměstu a jeho jedinečným obyvatelům, a z obdivu k jeho historii. Mozaiku obrazů, faktů i fantazie skládá opět z otevřeně autobiografického pohledu. Chlapec z Rimini, pro něhož je Řím téměř legendárním městem z vyprávění, se s ním setkává jako mladý muž a je pohlcen jeho pulzujícím životem, doslova vtažen "do víru velkoměsta". V poslední části filmu se pak už jako zralý muž a filmař snaží postihnout obraz města mnohem plastičtěji a hlouběji, s důrazem na jeho historii a její propojení se současností. Ve své široce koncipované fresce kombinuje Fellini téměř dokumentární pasáže se snovými vizemi. Sám o filmu Roma řekl, že je jakousi kompilací filmů, které dosud natočil, i těch, které ještě nenatočil.