Kansas City
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou - scenárista, producent a režisér Robert Altman (nar. 24. 2. 1925) patří mezi nejvýznamnější světové tvůrce. Kromě zmíněných profesí je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Ačkoliv vystudoval matematiku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se skutečně prosadil jako filmař až černou komedií z prostředí korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět divokého Západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Satirický pohled na country music nabídl ve skvělém filmu Nashville, do prostředí modního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokáže skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si Altman píše scénář, anebo se na něm alespoň významně spolupodílí.
Jeho snímek Kansas City také znovu boří vžité představy o vystavěném příběhu.
Jedna z jeho hrdinek - křehká Blondie O´Haraová sice neustále sní o úspěšné kariéře filmové hvězdy, ale tentokrát naplánovala něco naprosto nečekaného. Unesla Carolyn Stiltonovou, manželku vlivného demokratického politika v Kansas City. V sázce je totiž život jejího milovaného manžela Johnnyho, gangstera zloděje, jenž je právě v pořádném průšvihu. Za něho chce Blondie rukojmí vyměnit. Zvláštní roli v ději má mafiánský boss Seldom Seen, jinak také majitel Hey-Hey Clubu. Další důležitou postavou je dvanáctiletý Charlie Parker, pomáhající těhotné černé dívce v nesnázích...
Tři neustále se prolínající dějové linie v sobě spojují zdánlivě neslučitelné - vedle sebe stojí prvky krimi, případ politické korupce, motivy rasového napětí a hudební show. Připomenutí některých události roku 1934 v rodném městě, to všechno je pro režiséra Roberta Altmana pouhá záminka k něčemu důležitějšímu. Jeho osobitá parodie na film noir a thrillery především zůstává výraznou poctou jedné z kolébek amerického jazzu. Součástí děje jsou vynikající žijící hudebníci Joshua Redman, Christian McBride, Mark Whitfield, Craig Handy, Cyrus Chestnut, James Carter, Kevin Mahogany a Geri Allenová, kteří tu naplno v jakémsi "koncertně-dokumentárním" stylu hrají největší dobové pecky jazzových velikánů Colemana Hawkinse, Counta Basieho, Jaye McShanna a Lestera Younga. Působivou atmosféru posiluje navíc retro barevné tónování, v němž jsou zabírány interiéry barů. Postavu Blondie ztvárnila Jennifer Jason Leighová (Oheň, Paní Parkerová a začarovaný kruh, Záskok, Prostřihy, Georgia, Washingtonovo náměstí).