Pret-a-porter
Proslulý americký režisér Robert Altman (nar. 1925) je uznávaným doyenem nezávislé filmové tvorby, a proto je jistě příznačné, že jedno z jeho děl zahajuje letošní Americké nezávislé léto. Ač pracoval i v rámci oficiální hollywoodské produkce, vždy si uchoval vlastní svébytnost, nepodléhal módním trendům či diváckým libůstkám a snažil se vyslovovat k věcem a událostem kolem sebe. Jeho díla neznají kompromisy a před jeho satirickým ostřím snad nezůstal ušetřen nikdo a nic. Filmovými kritiky a vyznavači nezávislé tvorby byl už dávno postaven na samotný vrchol umělecké stupnice hodnot. Na ocenění v rámci "oficiálních" filmových kruhů ve své vlasti, přesněji řečeno v řadách členů Americké akademie filmového umění a věd, však stále čeká. Zlatou sošku Oscara ve své početné sbírce vyznamenání ještě nemá, ačkoliv byl už sedmkrát nominován, pětkrát jako režisér (MASH, Nashville, Hráč, Prostřihy, Gosford Park) a dvakrát jako producent (Nashville, Gosford Park). Jeho film Pret-a-porter (1994), což by se dalo volně přeložit jako "modelová konfekce", si bere na mušku svět módy a její centrum Paříž, kde se na tradiční přehlídce setkávají nejvýznamnější lidé z branže, prominentní hosté i novináři. Altman používá svoji oblíbenou metodu epizodické výstavby děje s velkým množstvím postav, jejichž osudy se sbíhají, volně proplétají a zase rozcházejí. Do často rozsahem nevelkých rolí se mu jako obvykle podařilo obsadit hereckou smetánku z celého světa - od italských hvězd Marcella Mastroianniho a Sophii Lorenovou přes hollywoodské stálice Julii Robertsovou a Kim Basingerovou až po známé francouzské herce Jeana Rocheforta a Jean-Pierra Cassela. V anketních vložkách se objevují jak proslulí návrháři (Paolo Bulgari, Sonia Rykielová), tak i hvězdy, které jejich modely skutečně nosí (Harry Belafonte, Cher).