G.Puccini: Madame Butterfly
Mezi přední představitele verismu v hudebně dramatické tvorbě, vedle G.Bizeta,R.Leoncavalla a P.Mascagniho byl Giacomo Puccini. Jeho operní tvorba zahrnuje tituly Manon Lescaut, Bohéma, Tosca, Děvče ze zlatého Západu, Turandot a Madame Butterfly .
Jen jejich vyjmenování utvrzuje člověka v přesvědčení, že jsou víceméně stále v repertoáru předních světových scén. G.Puccini si rád vybíral exotické náměty, které mu umožňovaly akcentovat melodické nápady, jimiž bezesporu sršel . Příběhy jeho oper též lákají interprety nejen pro svou uměleckou hloubku, ale i právě pro ony příběhy.
Proto francouzský režisér Fréderic Mitterrand přispěl k zatím nepříliš vyhraněnému žánru filmové opery natočením Madame Butterfly. S kameramanem Phillipem Weltem, výtvarníky Michelem Glotzem, Danielem Zalayem a komparsisty z východoasijských ensemblů vytvořil prostředí, ve kterém hlavní představitelé ztvárnili své postavy přitažlivým a hluboce uměleckým způsobem.
V titulní roli účinkuje mladá čínská sopranistka Ying Huang, absolventka Šanghajské konzervatoře. Její zatím krátká kariéra je vymezena působením v Paříži, na Tchaiwanu, v USA. Byla vybrána mezi 150 kandidátkami na roli Šo-šo-san.
Jejím partnerem v roli Pinkertona je Richard L.Trowell, američan , který působí převážně v Opera Theatre v USA. Od roku 1989 má za sebou řadu rolí ze světové operní tvorby.
Dalším americkým umělcem je Richard Cowan , představitel Sharplesse. Dnes již světově proslulá Ning Liang (Suzuki) absolvovala v USA, byla členkou American Opera Center, patří mezi přední mezzosopranistky.
Orchestre de Paris a Choeurs de Radio France řídil James Conlon.
Režisér Mitterrand využil všech možností, které mu libreto hudby nabídly a natočil velice působivý film, který ocení nejen znalci a milovníci oper.
Madame Butterfly byla oceněna na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha 1996.
(Rudolf Světecký)