Kdo zavraždil režiséra Weyra? Oblíbený cyklus detektivních příběhů s hádankou (1992). Hrají: Z. Adamovská, P. Kostka, P. Zedníček, R. Brzobohatý, M. Zounar, G. Wilhelmová, V. Křížová, V. Vrabec a další. Scénář napsal na motivy stejnojmenné knihy J. Škvoreckého D. Klein. Kamera V. Opletal. Režie D. Klein
00:00:26 V 30. letech sestavil páter Knox desatero přikázání,
00:00:31 proti němuž by se neměl autor detektivek nikdy zpronevěřit.
00:00:35 O několik desítek let později sepsal spisovatel J. Škvorecký
00:00:41 deset příběhů, v nichž záměrně tato přikázání porušil.
00:00:45 My jsme je televizním způsobem zinscenovali.
00:00:50 Můžete si vyzkoušet, zda umíte vyřešit kriminalistický rébus.
00:00:56 Poznat, proti kterému přikázání se autoři provinili
00:01:00 a během krátké přestávky odhadnout pravděpodobný závěr příběhu.
00:01:18 Dobrý večer, mistře! Co vám mohu nabídnout?
00:01:23 -Dvakrát Rychlé šípy.
-Co to je?
00:01:27 Třetina rumu, třetina vodky a zbytek se dolévá čím?
00:01:34 -Cinzanem.
-Někdy také vodou.
00:01:37 To je všechno?
00:01:40 Ještě telefon, abyste si mohli zavolat záchranku.
00:01:44 To nebyl vtip.
00:01:55 Petro, já už se delší dobu řídím jedinou filozofií.
00:02:04 -Filozofií poslední noci.
-To jsme ve škole neprobírali.
00:02:09 To jste nemohli probírat. Je to filozofie jednoduchá a geniální.
00:02:16 Smíš všechno, protože zítra možná zemřeš.
00:02:25 -Zítra to bude platit zase?
-Zítra? Kdopak ví.
00:02:30 Zítra si lehneme do rakví. To jsem v jednom filmu už slyšela.
00:02:38 -Ale nenatočil jste ho vy.
-Ne. Zatančíme si?
00:02:52 Praha spí, zmlkla náměstí, v barech houstne dým...
00:03:03 Vy jste talent. Já vím, ta vaše medicína je krásná a povznášející.
00:03:10 Už Komenský řekl, že medicínu může studovat ten, kdo má zadek olověný.
00:03:19 Vašeho zadečku by byla škoda, samozřejmě i vašeho talentu.
00:03:28 -Co vy víte o mém talentu?
-To je moje věc.
00:03:34 Vy máte tvář andělskou a pod ní skrytý sex.
00:03:42 Panna, děvka a intelektuálka v jedné osobě, to je dar od Boha.
00:03:49 Mně můžete věřit, já už se v tom vyznám.
00:03:58 -Tato také u vás hraje.
-Ano. Jmenuje se Eva Adamová.
00:04:06 Myslel jsem, že už s tím krákáním přestala.
00:04:11 -Proč tak silná slova?
-Moje žena také zpívala.
00:04:16 -Už nezpívá?
-Možná. Rozvedli jsme se.
00:04:23 Pojďme.
00:04:28 -Platím.
-Kvůli té zpěvačce?
00:04:32 To snad nemyslíte vážně. Za pár dní začneme točit.
00:04:38 Já si s vámi musím o té roli promluvit.
00:04:44 Chci vám ukázat pár snímků. Jeden je s R. Schneider. Děkuji.
00:05:01 Proč jste se nepochlubil? Budete mít televizní hvězdu.
00:05:07 -A já se to dozvím až z novin.
-O čem to mluvíte?
00:05:12 Pro medicínu je jí škoda. Jestli bude mít talent po mamince...
00:05:17 Počkejte, tady je to zajímavé. Novodobý příběh Romea a Julie.
00:05:24 Režisér Weyr svěřil role milenců svému synovi Petrovi
00:05:29 a studentce medicíny Petře Hejdukové.
00:05:34 Co tomu říkáte, doktore? Už ta shoda jmen: Petra a Petr.
00:05:40 Jen aby se vám dcera nezamilovala. Hoch je to pohledný, syn režiséra.
00:05:48 Skočte mi pro něco k svačině.
00:05:52 Vidím, že vás to nijak nevzalo. Vždycky jste byl suchar.
00:06:40 -Vy někam jdete, doktore?
-Právě teď volali, vrátím se v noci.
00:06:46 Bude lepší, když si o tom s Petrou promluvíte.
00:06:51 Akutní případy posílejte za doktorem Málkem.
00:07:01 -Zuzanko, přinesete mi to z lékárny?
-Donesu vám to na zkušebnu.
00:07:13 -Už sis, Evo, vyzkoušela kostým?
-Jistě, pane režisére.
00:07:19 -Co to do tebe vjelo?
-Nic.
00:07:24 Netušil jsem, že jsi začala zase zpívat.
00:07:29 Já netušila, že skončíš před školou s pytlíkem bonbonů v ruce.
00:07:34 To je trapné. Petra u mě hraje hlavní roli. Musím ji poznat.
00:07:43 To jsi mně říkal také.
00:07:51 -Z čeho máš pořád strach?
-Z tebe.
00:07:59 Snad jsi nezačala žárlit? Nepolezu synovi do zelí.
00:08:04 Nesnáším, když někdo ze mě dělá idiota. Nech mě být.
00:08:09 Jednou tě zabiji.
00:08:15 Dobrý den, pane režisére.
00:08:22 To jsem přivezl Petrušce z Koreje, prý to přináší štěstí.
00:08:27 -Netušil jsem, že má Petra návštěvu.
-Neslyšel jsem vás vejít.
00:08:32 -Já jsem Petr Weyr.
-Já vás znám, jsem Petruščin otec.
00:08:38 Petra si jen na chvíli odskočila.
00:08:44 Tam byla strašná fronta. Co tady děláš?
00:08:51 -To je Petr.
-My už se známe.
00:08:54 Jsi tu autem?
00:08:58 Autobusem. Auto si vzala maminka do lázní, do Poděbrad.
00:09:03 To si s námi dáš skleničku.
00:09:07 -Chtěli jsme si připít na práci.
-A já jsem vás vyrušil.
00:09:17 Klidně zůstaňte, my se teď s Petrou uvidíme častěji.
00:09:22 -Těšilo mě.
-Mě také a držím palce.
00:09:27 Na shledanou.
00:09:31 Jestli budeš mít čas, tak mi večer zavolej, domluvíme se na jindy.
00:09:39 Promiň.
00:09:43 -Mám postavit na kafe?
-Máš s ním něco?
00:09:47 Proč to chceš všechno pokazit? Takto jsi se mnou nikdy nemluvil.
00:09:54 -Nestalo se něco mámě?
-Ne, nic.
00:10:03 -Mluvila jsi s ní o tom?
-Už jsem jí o tom napsala.
00:10:09 -Proč jsi přijel?
-Novodobý Romeo a Julie.
00:10:16 Můžeš mi to nějak vysvětlit?
00:10:22 -Ale, tati, není co vysvětlovat.
-Proč jsi nám o tom neřekla?
00:10:32 Pořád to nebylo jisté. Přihlásila jsem se na konkurz a vyšlo to.
00:10:40 -A patologie?
-Neboj.
00:10:44 Dělám ji až v letním semestru. Do té doby bude film už hotov.
00:10:50 -Ještě nějaké námitky?
-A i kdyby? Poslechla bys?
00:11:01 Je to šance, jak prožít zajímavý život. Já si ji nenechám vzít.
00:11:29 Kolikrát jsem ti říkal, abys takové svinstvo nebral?
00:11:34 -Ale, tatínku, my umělci...
-Do umělce máš ještě daleko.
00:11:41 -Jsem první, kdo tě obsadil.
-Já se tě o to neprosil.
00:11:47 Musíš se snažit, aby to nebylo naposled.
00:11:53 Lepší než skončit jako ty. Je ti přes padesát. Co jsi dokázal?
00:12:02 Možná že nic, ale ty jsi poslední, kdo mi to může vyčítat.
00:12:08 Když nemá smysl tvá práce, proč by ho měla mít má?
00:12:14 Já jsem myslel, že vás tam učí, jak se chovat před kamerou.
00:12:21 A oni z vás dělají filozofy. Budiž.
00:12:26 -Petře, ty jsi talent, to vím.
-To si nech pro ty své slečny,
00:12:33 co ti vlezou do postele za jednu malou roli.
00:12:39 -Co si to dovoluješ?
-Štve mě, jak se pořád shazuješ.
00:12:44 Vzpomínám si na tvůj slavný přípitek.
00:12:47 Přicházím do věku, kdy muž ještě může, ale už nemusí.
00:12:53 Ty se ale chováš, jako když musíš, ale přitom vypadáš, že nemůžeš.
00:12:59 Promiň, já jsem to nechtěl říci. Ale chtěl.
00:13:04 Jsem zbabělec, miluji peníze, jinak bych utekl za mámou.
00:13:14 Kam bys chtěl utéct? K těm svým chlapečkům, ke kterým tě to táhne?
00:13:20 Mlč, prosím tě.
00:13:32 Petře, dej mi trochu vody.
00:13:40 Ty na uklidnění a já na povzbuzení. Jak se krásně doplňujeme.
00:13:49 ZVONÍ ZVONEK
00:13:54 Kdyby to byla Adamová, tak nejsem doma.
00:13:59 Ale já jsem si myslel, že je to láska.
00:14:06 Nejhorší ženské jsou ty, které se řídí prvním citem.
00:14:14 ZVONÍ ZVONEK
00:14:17 Táto, jestli můžeš, tak zapomeň na ty moje řeči.
00:14:22 To nic, noc má svá práva. Jdi otevřít.
00:14:30 Dobrý večer. To je ale překvapení.
00:14:35 Nevíš, kam jsem dala ty odpovědi na inzeráty?
00:14:39 Ty asi ani nevíš, kolikátého dnes je, viď?
00:14:46 -Chceš něco na hlavu?
-Ano, kladivo.
00:14:52 Zase jsme se špatně vyhajali. Ty si to můžeš dovolit.
00:15:03 Už se mě brzy zbavíš.
00:15:06 To myslíš vážně? Nebo je to součást ranní toalety?
00:15:13 Odejdu z Prahy, už jsem se rozhodla.
00:15:18 Nerozhodl se tak on? Nepustil tě k vodě?
00:15:24 Já jsem si myslela, že ten vztah k Weyrovi je, jak se říká, tržní.
00:15:36 Zjišťuji, že do toho pleteš city.
00:15:40 Už jsi někdy viděla živou krávu před zrcadlem?
00:15:47 S tebou dnes nic není, večer to spolu probereme.
00:15:56 Jako když se ohlašují zprávy. Co nejkratší telegram, aby byl levný.
00:16:01 Na zkušebně tak strohý nebyl. Role ses vzdala na přání táty.
00:16:07 Blbost, kdyby věděl, jak jsem o tu práci stála...
00:16:13 Myslel jsem, že tě umluvil.
00:16:19 Pro mě to byl také šok, když jsem se dozvěděl, že to dělá Laštovková.
00:16:25 -Táta mi o přeobsazení neřekl.
-Vím, proč to udělal.
00:16:30 Naštval se, že jsem s ním nešla hned do postele.
00:16:36 -Petře, promiň, je to tvůj otec.
-Ty chceš říct, že...
00:16:41 Já ho snad zabiji.
00:16:58 Jak můžeš hned po ránu kouřit takové svinstvo?
00:17:04 Je to sušená zelenina, tedy vitamíny po celý rok.
00:17:10 Průměrně každý u nás vykouří 50 doutníků, včetně nemluvňat.
00:17:16 Když jsi takový fanda do vaření, proč ses dal k policii?
00:17:22 -Mohl sis otevřít hospodu.
-Mě baví o jídle mluvit.
00:17:27 Víš, že průměrně sníš za rok deset kuřat?
00:17:31 Když ty sníš celé kuře a já nic, tak jsme průměrně oba snědli půlku.
00:17:40 Přitom ty praskneš a já hlady zemřu.
00:17:45 ZVONÍ TELEFON
00:17:47 Průměrně každý třetí telefon je zbytečný.
00:17:51 Příjem. Ano. Kde? Hned tam jedeme.
00:18:01 Tak tento nebyl.
00:18:35 -Nechcete něco pro uklidnění?
-Ne, já to zvládnu.
00:18:43 Něco málo vám povím, ale moc se netěšte. Víc až večer.
00:18:51 -Snad alespoň příčinu smrti?
-Zřejmě otrava prudkým jedem.
00:19:00 -Doba smrti?
-Tak kolem půlnoci, dřív určitě ne.
00:19:04 -Žádné známky násilí?
-Zdá se, že ne. Pojďte se podívat.
00:19:13 Toto prý užíval pravidelně. Musel trpět úpornými migrénami.
00:19:20 Stačilo, aby někdo vyměnil lék za jed.
00:19:25 Pachatelem musel být někdo z nejbližšího okruhu.
00:19:30 Chytré, ale já raději počkám na výsledky laboratoře.
00:19:35 Mohla by to být i sebevražda.
00:19:39 Viděl jsi, aby si někdo objednal buzení a hned si sáhl na život?
00:19:45 Seďte.
00:19:47 Máme telefonní paralelku. Mám druhý aparát u sebe nahoře.
00:19:54 Dost dlouho to zvonilo, mohlo být tak kolem šesté.
00:19:59 Zvedl jsem to a šel jsem probudit tátu. Tady jsem ho uviděl.
00:20:07 Já vydržím hodně. Když jsem poznal, že je mrtvý, udělalo se mi špatně.
00:20:15 Pak jsem zavolal vás. To není sebevražda.
00:20:22 Podívejte se mu do šuplíku. Má tam smlouvu na další věc.
00:20:30 -Tu kávu jste dělal vy?
-Ne, to už tady bylo.
00:20:37 Vy jste věděl hned, že se jedná o vraždu?
00:20:42 Ne, myslel jsem si, že dostal infarkt nebo další záchvat.
00:20:49 Podívejte se, nestačil ani vypnout počítač.
00:20:54 My jsme si na něm občas nechávali vzkazy. Tento už ale nedopsal.
00:21:09 Není? Mohu jí nechat vzkaz? Ať zavolá ještě dnes otce do Brna.
00:21:23 Dost jsme se pohádali. Dozvěděli byste se to od šoféra.
00:21:30 -V kolik to bylo hodin?
-Kolem sedmé.
00:21:35 -Hádka pokračovala i doma?
-Ne, šel jsem sem do pokoje.
00:21:41 Chtěl jsem se učit, ale nemohl jsem se soustředit.
00:21:47 Dvakrát volala zpěvačka Adamová, pak už jsem to nezvedal.
00:21:52 -Co chtěla?
-To já nevím.
00:21:57 Jaký byl mezi nimi mimopracovní vztah?
00:22:02 Přes noc u něj nezůstávala, ale tak to bylo se všemi.
00:22:10 Táta chtěl žít sám, a to nejvíc, když s některou byl.
00:22:16 Nikdy to nemělo dlouhé trvání, Adamová byla poslední. Hádali se.
00:22:24 -A teď to byla ta Petra Hejduková?
-Ne, tedy měla být.
00:22:31 Ale nevycházelo mu to. Možná proto byl nervózní.
00:22:36 Nejvíc to schytávala Adamová na zkušebně.
00:22:42 Řekl jí: Slečno, když už to nespravíme líčením,
00:22:47 tak aspoň v intonaci by se mělo zdát, že vám je 25.
00:22:54 -Jak na to reagovala?
-Rozbrečela se.
00:23:02 Vraťme se ke včerejšímu večeru. Říkal jste, že asi po desáté
00:23:08 jste zaslechl zezdola hlasy. Byla to Adamová, nebo Hejduková?
00:23:13 Když ženské ječí, mají všechny stejný hlas.
00:23:19 Myslím, že to byla Adamová, ale Petru si nedokážu představit.
00:23:27 A co ten vzkaz na počítači? Nic vám to neříká?
00:23:33 Nejdřív jsem si řekl: Petra je travička.
00:23:38 Táta takový slovník nepoužíval. Ale proč by to dělala? Kvůli roli?
00:23:45 Vraždí se kvůli větším maličkostem. Pro ni to třeba maličkost nebyla.
00:23:53 Vy jste bývala teď s režisérem Weyrem denně?
00:23:58 Zpozorovala jste něco, co by vybočovalo z normálu?
00:24:06 To byste se musel zeptat jinak. Celá tato práce je nenormální.
00:24:13 A co přeobsazení Petry Hejdukové?
00:24:18 To je šílenství. Když vezmete něco horšího, když už máte něco
00:24:23 jasně lepšího v hrsti... Jenže nějaký důvod mít musel.
00:24:28 V obsazování chyby nedělal.
00:24:34 -Ty prášky jste mu vyzvedla vy?
-Ano.
00:24:43 A hned jsem mu tam šoupla jed. Proč bych to dělala?
00:24:49 Třeba také patříte do řady jeho odložených milenek.
00:25:02 Kdybych měla zavraždit každého, kdo mě opustil...
00:25:08 Kdyby mě zavraždili všichni, které jsem opustila já,
00:25:12 tak jste nemuseli dělat sčítání lidu.
00:25:16 Přeháníte.
00:25:19 Před dveřmi se zastavila Adamová s režisérem. Byla hodně ubrečená.
00:25:26 -Slyšela jste, co si říkali?
-Jenom poslední slova.
00:25:33 Adamová zaječela: Nejraději bych tě zabila.
00:25:39 Přece si nemyslíte, že to doopravdy udělala?
00:25:46 ZVONÍ ZVONEK
00:25:49 Magistra není doma, přijďte později.
00:25:54 ZVONÍ ZVONEK
00:26:01 My jdeme za vámi, slečno Adamová. Kriminálka.
00:26:06 Cože? Teď v noci? Tak pojďte dál.
00:26:16 Usnula jsem v křesle, ale kvůli tomu jste asi nepřišli.
00:26:24 Ne. Já jsem kapitán Malina, můj kolega, nadporučík Švestka.
00:26:29 Nemáte tam ještě Borůvku?
00:26:36 Jen jsem si vzpomněla na jednoho spisovatele mého mládí.
00:26:44 -Mohu vám nabídnout jen kávu.
-Udělejte si ji raději pro sebe.
00:26:53 To je pro vás.
00:26:55 Petro! Promiňte. Touto dobou měla volat moje dcera.
00:27:03 Cože? Ano. Samozřejmě. Určitě přijedu.
00:27:13 -Stalo se něco? Není vám špatně?
-Ne, to nic. To přejde.
00:27:22 Už vás znám 20 let. Cítím, že jste v maléru.
00:27:30 Mohu vám pomoci?
00:27:35 Pro mě to byl Bůh. Ne proto, že to byl režisér a dal mi tu roli.
00:27:43 Věřila jsem mu. Proto mě sebralo, když jsem ho uviděla s tím dítětem.
00:27:49 Myslíte Petru Hejdukovou?
00:27:52 Dnes si mladé holky berou pány v letech, aspoň nemají starosti.
00:27:57 Ale ona se zakoukala do Petra. Nebylo možné, aby to ten starý pra...
00:28:07 Promiňte, aby to neviděl. Prostě jsem to nezvládla.
00:28:11 Druhý den jsem se na té chodbě ztrapnila.
00:28:16 -Ztratila jste nervy?
-Ztratila.
00:28:21 Ta kostymérka by musela být hluchá, aby to neslyšela.
00:28:27 -Slyšela také tu vaši výhrůžku.
-To je nesmysl.
00:28:41 Ve vzteku jsem schopna udělat ledacos, ale ne s chladnou hlavou.
00:28:55 -Kde jste byla včera večer?
-Já?
00:28:59 Každý večer od 8 hodin zpívám v Romanetu.
00:29:06 -Do kolika?
-Do půlnoci.
00:29:10 Honza Macour mě vzal domů taxíkem.
00:29:14 -Můžu si půjčit tyto noviny?
-Jestli vám to bude něco platné.
00:29:20 V nejhorším vám vyluštím křížovku.
00:29:24 Kde vás najdeme, kdybychom vás ještě potřebovali?
00:29:29 Představení musí pokračovat, i kdyby...
00:29:38 Odpoledne zpívám s kapelou a večer naostro tamtéž.
00:29:47 Pitva prokázala přítomnost léku, který se užívá při chorobách srdce.
00:29:59 Dávka, kterou měl Weyr v sobě, způsobila zástavu srdečního svalu.
00:30:06 Lék požil ve 23 hodin buď v tabletě místo prášku na spaní nebo ve vodě.
00:30:14 -Ve 24.00 nastaly bolesti.
-To ho zřejmě probudilo.
00:30:19 Stačil ještě dojít k počítači.
00:30:21 A napsat ten podivný vzkaz. Mrtvý byl dřív, než ho dokončil.
00:30:27 -Dá se ten lék sehnat běžně?
-Sehnat se dá cokoliv.
00:30:32 -Stačí mít známého v lékárně.
-Počkej chvíli.
00:30:42 Udělal to někdo v afektu, nebo s rozvahou?
00:30:48 To je otázka pro dobrého psychiatra.
00:30:57 To jsi mi tedy pomohl.
00:31:19 -Kam tak spěcháte?
-Co tu chcete?
00:31:24 Jdu si pro vás, když neberete telefony. Nadporučík Švestka.
00:31:31 Tady je Landa. Chci mluvit s někým, kdo vyšetřuje smrt režiséra Weyra.
00:31:40 V taxíku mě začal osahávat, tak jsem mu jednu vrazila.
00:31:49 -Vy jste mu dala facku?
-Když jsme jeli z toho baru.
00:31:54 Můžete to popsat podrobněji?
00:31:58 To bylo v neděli, on mě pozval na skleničku do Romaneta.
00:32:03 Všichni ho tam znali. Pak zahlédl tu zpěvačku.
00:32:10 -Evu Adamovou?
-Ano.
00:32:13 Když ji tam viděl zpívat, začal se rychle balit.
00:32:18 Řekl, že si roli probereme v klidu doma.
00:32:22 Vezl mě domů a v úterý jsem dostala ten telegram.
00:32:27 Bylo vám to líto?
00:32:30 Táta chce, abych dělala medicínu po něm.
00:32:36 Podlehla jsem iluzi, že bych mohla být herečkou po mámě.
00:32:43 Když byla v mém věku, šla z role do role. Točila i s panem Weyrem.
00:32:49 Pochopila jsem, že u Weyra se musí za roli platit činy.
00:32:56 Za to mi to nestálo. Táta bude mít z dcery doktorku.
00:33:02 Víte, že byl v pondělí za Weyrem?
00:33:06 Táta? Co by tam dělal? Snad si nemyslíte, že...
00:33:10 Uklidněte se, to jsme neřekli. Jak byste četla toto?
00:33:20 PETRA JE T.
00:33:25 Kdyby tam bylo jiné písmeno, kterým začíná nějaká nadávka.
00:33:33 -Co to má znamenat?
-To napsal Weyr těsně před smrtí.
00:33:42 Proboha!
00:33:44 -Co jste dělala včera?
-Byla jsem na koleji v pokoji.
00:33:51 -Může vám to někdo dosvědčit?
-Nevím.
00:33:58 Moje spolubydlící je na horách. Já nevím.
00:34:10 Promiňte. Vy si myslíte, že "T" znamená travička. Já to neudělala.
00:34:21 Chudinko moje malá. Co to bylo? Infarkt?
00:34:30 Houby infarkt. Byl otráven.
00:34:39 Panebože. Evo, co jsi to udělala?
00:34:45 -Jeden hvězdář pro nás něco má.
-Co spojuje hvězdy s naší vraždou?
00:34:53 Ten hvězdář bydlí ve vile režiséra Weyra.
00:35:01 Je to typický příklad galaxie, kterou vidíme seshora.
00:35:07 -Nás zajímají ty hvězdy naproti.
-To jsem předpokládal.
00:35:13 Proto jsem si to písemně zrekapituloval.
00:35:24 Včera večer jsem se díval na televizi.
00:35:31 Šel jsem si postavit vodu na čaj. Zaslechl jsem nějaké auto.
00:35:38 -Bylo kolem půl jedenácté.
-Že to víte tak přesně?
00:35:44 Zrovna začaly Události, komentáře. Viděl jsem, jak před vilou režiséra
00:35:51 Weyra zastavila stará škodovka. Z ní vystoupila Eva Adamová.
00:36:02 Nemýlíte se? Ta má alibi.
00:36:07 Tímto dalekohledem poznám vzorek pneumatik na 500 metrů.
00:36:15 Mohl bych vám popsat všechna mateřská znaménka Adamové na těle.
00:36:21 Patrně se vracela z nějakého vystoupení.
00:36:27 Zpod rozepnutého kabátu jí koukaly černé minišaty.
00:36:33 Moment, já se musím podívat. Černé minišaty.
00:36:41 Zazvonila. Režisér Weyr jí otevřel.
00:36:48 -Co bylo dál?
-Dál byl čaj.
00:36:55 -Cože?
-Začala pískat konvice.
00:36:59 Odskočil jsem si zalít čaj. Než jsem se vrátil k dalekohledu,
00:37:10 auto bylo pryč. Odjelo, ale bez ní. Její siluetu jsem uviděl v ložnici.
00:37:24 Čím jste si tak jistý, že ta silueta patřila Adamové?
00:37:29 Kdo by to byl jiný? Nebo si myslíte, že si pozvala kamarádku?
00:37:38 Silueta Adamové se objevila v ložnici, šla k posteli,
00:37:46 k něčemu se sklonila a po rychlém odchodu se zhaslo.
00:37:53 Okna vedou na druhou stranu do zahrady.
00:37:59 Ani ten nejlepší dalekohled... Pak jsem se ještě chvíli díval.
00:38:08 Když už se v ložnici nic zajímavého nedělo, šel jsem spát.
00:38:16 -Kdybyste měli zájem...
-Pane Lando, nevím...
00:38:21 Ne, děkovat mi nemusíte. Vím, co je moje povinnost.
00:38:28 Povinnost je ctít soukromí druhého.
00:38:32 Jakým právem nahlížíte do cizích ložnic?
00:38:37 Dovolte! Moje svatá úcta k pravdě.
00:38:45 Člověk, který leze lidem do soukromí, nebudí důvěru.
00:38:51 -Snad si nemyslíte, že já...
-Proč ne?
00:38:54 Byl starý jako vy a přitom se mu v ložnici střídala děvčata.
00:39:01 Toto je slabá náhražka. Závist je sestra nenávisti.
00:39:08 Závist je často větším důvodem k vraždě než cokoli jiného.
00:39:15 Řekněte něco! On se snad zbláznil.
00:39:29 -Taková prapodivná hospoda...
-Stop. Evičko, říkali jsme si...
00:39:35 -Raz, dva, tři, čtyři...
-Tak ještě jednou.
00:39:48 Taková prapodivná hospoda, nikdo ti ani vody nepodá.
00:39:57 Za pultem šenkýř nečinně se mračí, pod sklem hnijí...
00:40:05 Promiň, potřebuji si něco vyřídit.
00:40:13 Pánové, dáme si tu novou orchestrálku. Raz, dva, tři.
00:40:26 Nevadí vám, že je to šmírák? Mohl spočítat chloupky na mém těle.
00:40:34 -Mohli jste mít o jednu vraždu víc.
-Zůstaňme zatím u té jedné.
00:40:41 -Zatajila jste tu večerní návštěvu.
-Snad abyste si nemysleli, že...
00:40:50 Tak dobře. Po desáté si kluci z kapely dávají večeři.
00:40:57 Půjčila jsem si od našeho saxofonisty klíčky. On to nevěděl.
00:41:05 Vzala jsem mu je z kabátu v šatně. Myslela jsem, že Weyrovi křivdím
00:41:11 a že Petru přeobsadil kvůli mně. Volala jsem mu, ale vždy zavěsil.
00:41:18 Tak jsem se tam rozjela. Nekřivdila jsem mu.
00:41:28 -Přijela jste tam.
-Ani mě nepustil dál.
00:41:33 Udělal mi přednášku o ženách. Mluvil o nich jako o drůbeži.
00:41:40 Otočila jsem se a jela zpátky.
00:41:43 Pan Landa prý viděl záhy vaši siluetu v ložnici.
00:41:49 Vždyť jsem říkala, že mě ani nepustil dovnitř.
00:41:57 Teď je mi jasné, proč nechtěl, abych šla dál. Měl tam jinou.
00:42:06 Mohu si dát panáka?
00:42:19 -Myslíte si, že jsem ho otrávila?
-To jsem neřekl.
00:42:24 V afektu bych ho byla schopná vzít něčím přes hlavu.
00:42:33 Afekt je věc okamžiku. Nevím, že takový jed existuje.
00:42:40 Nečetla jste o tom případu strážného z Komárna?
00:42:46 -Také jed?
-Pistole.
00:42:50 -Ten strážný byl neobyčejně malý.
-Mindrák.
00:42:59 Jednou šel z práce kolem zahrady. Viděl tam mladíka s pěknou dívkou.
00:43:07 Toho mladíka znal od vidění. Dívku neznal vůbec a stačilo to.
00:43:16 Vlivem komplexu méněcennosti se v afektu vrátil do továrny.
00:43:24 Tam vypáčil skříňku, vzal pistoli a šel zpět k té zahradě.
00:43:33 Oni už tam nebyli, vnikl do domu. Zastřelil rodiče mladíka a bratry.
00:43:45 Říká se tomu brotrahovaný afekt, trval přes dvě hodiny.
00:43:51 Teď jste mě zdrtil.
00:43:57 V naší rodině se doktorské řemeslo dědí.
00:44:04 Bohužel jsem nemohl mít děti, tak musela štafetu převzít Petra.
00:44:13 Od malička chtěla být doktorkou. Taková veselá, hezká holka.
00:44:20 Najednou se dostane do televize. Světla, kamery, trocha slávy. Ne.
00:44:32 Nechtěl jsem to riskovat, šel jsem za režisérem Weyrem.
00:44:37 Vy jste se znali?
00:44:40 Z vyprávění mé ženy. Když nebyla Petra ještě na světě, točila s ním.
00:44:45 Co pan režisér?
00:44:47 Řekl jsem mu, že se bojím, aby se z Petry nestala pochybná hvězda.
00:44:54 -Uznal to.
-Své dceři jste to řekl?
00:44:58 Ne. Weyr slíbil, že jí pravý důvod neřekne.
00:45:04 -Řekne, že třeba není fotogenická.
-Mně se zdá, že je.
00:45:18 Musím se přiznat, že nebýt to moje dcera...
00:45:26 -Měl jste strach, že se zamiluje?
-Vy se divíte?
00:45:31 Podívejte se na ně. Měl jsem strach.
00:45:36 Pro Petru bude lepší, když bude dobrá lékařka.
00:45:43 To jsem Weyrovi řekl, on mě poslechl.
00:45:49 Netušil jsem, že se to tak brzy vyřeší tou nešťastnou smrtí.
00:45:58 On mu k té smrti někdo pomohl.
00:46:04 Nevím, jak bych vám mohla pomoci.
00:46:09 -Režiséra Weyra jste znala?
-Stejně byste se to dozvěděli.
00:46:17 Občas jsem jeho synovi dala pár prášků na uklidnění.
00:46:24 Vyjadřujte se přesněji, paní magistro! Nedala, ale prodala.
00:46:29 Nebyly to prášky na uklidnění, ale na povzbuzení.
00:46:34 No a co?
00:46:37 Kdyby mi bylo o dvacet méně, tak bych si vydělávala jednodušeji.
00:46:51 Vy netušíte, co to je, když ženská zůstane sama.
00:46:55 Nezkoušejte to. Nemáte šanci.
00:47:01 Režiséru Weyrovi jste také dala prášky na povzbuzení?
00:47:07 Ne. Co si o mně myslíte? To bylo úplně naopak.
00:47:11 On se dozvěděl, od koho Petr ty prášky má.
00:47:17 -Přišel mi vyhrožovat, že mě udá.
-Proč to neudělal?
00:47:22 Protože se tu seznámil s Evou. Pak na to zapomněl.
00:47:32 Vy byste si mohla hned zařídit lékárnu.
00:47:37 To je pro mou vlastní potřebu a pro pár přátel.
00:47:45 -Hioscin by se tu nenašel?
-Ano, to je lék.
00:47:51 Ale také jed. Adamová si ho mohla vypůjčit i bez placení.
00:48:03 -Už mohu jít?
-Jistě.
00:48:11 Okamžik. Ještě vám dlužím toto. V tajence mi něco chybí.
00:48:21 Petru přeobsadil pan režisér po domluvě jejího otce.
00:48:28 -Výčitky mít nemusíte.
-Laštovková se k Weyrovi hodí lépe.
00:48:35 Ti dva k sobě nešli. To by špatně dopadlo.
00:48:42 Nezdá se vám na nich něco "šejdrem"?
00:48:52 Na to si musím vzít brýle. Zdají se mi ideální dvojice.
00:48:58 Jako sourozenecká dvojice možná, ale tady měli hrát milence.
00:49:05 Asi je to ženský instinkt. Vy máte také instinkt?
00:49:14 Ne. Pracuji čistě dedukcí, někdy mi pomůže i náhoda.
00:49:21 -Kdyby vám chtěla pomoci i teď...
-Ty noviny!
00:49:26 Budeme-li se muset někdy sejít, bude to snad jen kvůli tajence.
00:49:35 Sežeňte mi doktora Seiferta.
00:50:01 Řekl jsem si: Petra je travička Táta takový slovník nepoužíval.
00:50:11 Ideální sourozenecká dvojice, ale tady měli hrát milence.
00:50:19 Trpím testikulární azoospermií.
00:50:24 Testikulární azoospermie je nepří- tomnost živých spermií v ejakulátu.
00:50:31 Takový chlap může všechno, ale nemůže mít děti.
00:50:46 Podlehla jsem iluzi, že bych mohla být herečka po mámě.
00:50:51 Točila s panem Weyrem.
00:50:57 Sežeň všechny, kteří souvisí s touto vraždou.
00:51:01 Ať přijdou na sedmou hodinu do vily režiséra Weyra.
00:51:07 -My pojedeme do Poděbrad.
-Proč?
00:51:11 Říká se, že průměrně každý pátý policajt je vůl.
00:51:17 A já musím narazit na toho pátého.
00:51:22 STOP
00:51:23 Ještě vám připomeneme desatero pátera Knoxe.
00:52:43 Nyní již máte dostatek informací, abyste vydedukovali, jak to bylo.
00:52:49 V krátké pauze, kterou vyplní písnička a nejdůležitější momenty
00:52:54 příběhu, si můžete vše v klidu rozmyslet.
00:53:04 Praha spí, zmlkla náměstí, v barech houstne dým,
00:53:10 whisky smývá splín, dámu stověžatou rozťal blesk mačetou,
00:53:17 v nebi vzal svatozář pro mou tvář.
00:53:23 Ve sklepích zazní hráčů smích, slaví stoletou svatbu s ruletou.
00:53:31 V nočním klubu dnes hrají jenom děs spláchne přítel gin i můj splín.
00:53:47 Děsí mě, když přijde den, každým ránem končí sen,
00:53:56 kdo by chtěl zpět do prázdných stěn?
00:54:01 Smutek teď ze rtů mých sejmul otisk,
00:54:06 z tvých očí se vytratil smích.
00:54:09 Pro jednu noc, i když byla by poslední,
00:54:15 s každým, kdo přijde, tančím, než se rozední.
00:54:19 Pro chvíli štěstí a pro chvíli naděje snad se tak moc neděje.
00:54:34 Dávám životu vše, co mám, každou noc náruč otvírám,
00:54:43 ve dne však tiše umírám.
00:54:47 Zhasly už lampy, já vidím břeh Kampy,
00:54:52 jdu po nábřeží, o nic neběží.
00:54:56 Pryč je jen jedna noc a s ní pryč jeden sen.
00:55:02 Jdu teď spát, večer vrátí se den. Večer zas vrátí se den.
00:55:11 Rád bych vám teď pověděl, k jaké pravdě jsem dospěl.
00:55:17 Vše začalo fotografií a článkem v novinách.
00:55:23 V pondělí se otec Petry dozvěděl, že dcera má hrát ve filmu.
00:55:28 Odjel za ní do Prahy. Zjistil, že sama by se role nevzdala.
00:55:34 Večer navštívil režiséra Weyra. Co vás k tomu vedlo?
00:55:40 Myslím si, že Petra by měla být lékařkou. Má k tomu předpoklady.
00:55:49 Herectví není nejjistější povolání.
00:55:52 Pan režisér pana doktora nevyrazil, ale Petru ihned přeobsadil.
00:56:02 Je to neobvyklé, Petra je plnoletá, nemusel se ohlížet na pana doktora.
00:56:11 -Co si o tom myslíte?
-Nevím, proč mě režisér přeobsadil.
00:56:23 -Konflikt mezi vámi nebyl?
-Řekl mi, že nejsem fotogenická.
00:56:33 Ne, ale nebyl mezi vámi předtím konflikt?
00:56:39 -Obtěžoval mě.
-A nebyl to ten důvod?
00:56:47 Vy jste byla poslední důvěrnou přítelkyní pana režiséra.
00:56:56 Dá se to tak říct.
00:56:58 V neděli jste ho zahlédla, jak svádí Petru.
00:57:02 Hned v pondělí jste ho v televizi napadla.
00:57:06 Řekla jste před svědky, že byste ho nejraději zabila.
00:57:10 Jak jste pak reagovala na přeobsazení Petry?
00:57:15 Myslela jsem si, že to bylo kvůli mně.
00:57:21 Jela jsem ho navštívit a on mě nepustil dál.
00:57:32 -A pak?
-Jela jsem zpátky do baru.
00:57:39 Zůstaňme u večera, kdy byl pan režisér zavražděn.
00:57:44 Podle pitvy pozřel jed něco po půl jedenácté.
00:57:51 Pane Lando, vy jste viděl příjezd slečny Adamové i jejich rozhovor.
00:57:58 -Co bylo dál?
-Dál?
00:58:02 Dál byl čaj. Ten přeskočte a řekněte, co jste dál viděl.
00:58:09 Zpěvačka E. Adamová zazvonila a režisér Weyr jí otevřel.
00:58:18 -A pak?
-Pak už nemohl vidět nic.
00:58:22 Pak jsem už viděl jen siluetu Evy Adamové.
00:58:26 Slečna Adamová tvrdí, že tím autem odjela.
00:58:32 V ložnici musela tedy být jiná žena.
00:58:37 Proto vás pan režisér nepustil dovnitř.
00:58:43 Ta žena se dlouho nezdržela. Ani nevypila kávu.
00:58:49 Našli jsme ji ráno na stole. Co bylo dál?
00:58:56 Nemusíte odpovídat. Dáma odjela.
00:59:00 Pan režisér si vzal prášky na spaní a ulehl.
00:59:05 O půlnoci ho probudily silné bolesti. Pochopil, že umírá.
00:59:11 Chtěl synovi zanechat důležitý vzkaz.
00:59:16 Došel k počítači, ale napsal jen: PETRA JE T. Chtěl označit vraha?
00:59:25 Omyl. Neměl tušení, že umírá nepřirozenou smrtí.
00:59:30 Chtěl zanechat informaci, kterou by se syn nikdy nedozvěděl.
00:59:36 Pane doktore, přiznal jste se, že trpíte nemocí. Jakou?
00:59:43 Je to intimní záležitost. U soudu by se to všichni dověděli.
00:59:49 Nevím, co bych vám na to odpověděl. Testikulární azoospermie.
00:59:57 Tato nemoc způsobuje, že muž nemůže mít děti.
01:00:03 Z toho plyne jediné: Petra není vaše dcera.
01:00:09 Jediná osoba ví, kdo je pravým otcem Petry.
01:00:16 Nedokončená věta znamená: Petra je tvoje sestra.
01:00:26 Přiveďte paní Hejdukovou.
01:00:35 Prosím, paní Hejduková.
01:00:37 Zatýkám vás pro důvodné podezření z vraždy Rudolfa Weyra.
01:00:44 Pro mě je to neuvěřitelnější než ten případ strážného z Komárna.
01:00:49 V lásce nic není vyloučeno.
01:00:54 Hejduková se z novin dověděla, že Petra má hrát u režiséra Weyra.
01:01:01 Petra naznačila, že ji pan režisér chce dostat nejen před kameru.
01:01:06 Ona si uvědomovala, že tehdy to také skončilo v posteli.
01:01:11 Skončilo to těhotenstvím. Weyrovi o tom nikdy neřekla.
01:01:18 Doktor Hejduk se jí na to neptal. Když v novinách viděla tu fotku,
01:01:24 jak se Petra s Petrem usmívají, dostala vztek a strach.
01:01:31 Strach, že se dcera vyspí s bratrem i s vlastním otcem.
01:01:37 Z Poděbrad je to autem do Prahy kousek.
01:01:43 V sanatoriu měla pokoj v přízemí, utekla oknem.
01:01:51 Před desátou byla v Praze, do vily vešla zadním vchodem.
01:01:57 Proto ji náš hvězdář neviděl. Ten bude také popotahován.
01:02:04 -Pro voyerství.
-Pro co?
01:02:11 Kvůli šmírování.
01:02:17 Po půl jedenácté, když vy jste odjela a pan režisér vařil kávu,
01:02:25 vešla paní Hejduková do ložnice, dala mu tam jed a jela do Poděbrad.
01:02:35 Nakonec jste tu tajenku přece rozluštil.
01:02:41 Díky vašemu instinktu. Byla jste první, kdo řekl bratr a sestra.
01:02:49 Takový instinkt bych potřeboval. Nechcete jít k policii?
01:02:56 -Kdepak, jedeme s kapelou na turné.
-Na jak dlouho?
01:03:04 Nevím, možná natrvalo. Ta aféra s Weyrem mi dala zabrat.
01:03:11 Od teď žádná láska a všechno s chladnou hlavou.
01:03:19 Myslel jsem si, že bych vás mohl třeba pozvat do kina.
01:03:27 Dávají nejnovější film s A. Schwarzeneggerem.
01:03:37 Mně se líbil G. Philipe, od té doby vlastně nikdo.
01:03:44 Nebuďte smutný. Teď budu zpívat jen pro vás.
01:04:04 Praha spí, zmlkla náměstí, v barech houstne dým...
01:04:09 -Co si dáte?
-Živou vodu.
01:04:14 Doporučil bych vám Rychlé šípy.
01:04:20 Ve sklepích zazní hráčů smích, slaví stoletou svatbu s ruletou.
Na obrazovku České televize se vrací oblíbený seriál detektivních příběhů, v němž jeho autoři záměrně porušují některé z pravidel, na kterých podle pátera Knoxe stojí čistota detektivního žánru. Uvádět ho bude sám režisér Dušan Klein, který v letošním roce oslavil významné životní jubileum. Autorem předlohy byl Josef Škvorecký, od jehož narození brzy uplyne 95 let.
Při premiéře v roce 1992 se seriál vysílal živě a základní otázka byla tehdy soutěžní. Ale i při reprízách si diváci mohou vyzkoušet svůj postřeh, tentokrát nesoutěžně. Správnost své dedukce si pak mohou ověřit v závěru každé epizody.
V prvním příběhu je ve své vile zavražděn režisér Weyr (R. Brzobohatý). Smrt zprvu vypadá jako sebevražda, protože Weyr zemřel po požití většího množství léku, který užíval. Prokáže se ale, že šlo o vraždu… Které z pravidel bylo porušeno? Koho nakonec policie usvědčí jako pachatele? Záhadu pomůže rozřešit zpěvačka Eva Adamová (Z. Adamovská), která jako hlavní postava prochází všemi deseti díly tohoto detektivního cyklu.