Bez zlého úmyslu
Filmy z novinářského prostředí patří do stabilního repertoáru hollywoodských filmařů už od třicátých let. První dodatek americké ústavy, zaručující svobodu tisku, dává totiž novinářům zvláštní moc. Ale někdy je samozřejmě velmi těžké této moci nezneužít.
Mezi nejoceňovanější snímky, jejichž hrdiny jsou investigativní reportéři, patří proslulé drama Všichni prezidentovi muži (1976), popisující skutečný případ odhalení známé aféry Watergate, které odstartovali novináři Washington Postu Bob Woodward a Carl Bernstein. Záměrným protipólem tohoto "hrdinského novinářského dramatu" je snímek Bez zlého úmyslu, který v roce 1981 natočil režisér Sydney Pollack.
Autorem scénáře je bývalý novinář Kurt Luedtke (nar. 1939), mj. člen týmu, vyznamenaného v roce 1968 Pulitzerovou cenou za reportáže z nepokojů v Detroitu. Jak sám řekl, k jeho napsání ho vedla především otázka novinářské zodpovědnosti, kterou považuje za alfu a omegu žurnalistické práce. Do středu děje umístil reportérku smyšleného floridského deníku Miami Standard, která se nechá zmanipulovat vyšetřovateli zmizení známého odborového předáka a ve svém stěžejním článku označí za možného pachatele obchodníka, jehož hlavní přitěžující okolností je fakt, že jeho zesnulý otec byl známou postavou miamského organizovaného podsvětí. Žádné důkazy sice po ruce nejsou, ale jablko přece nepadá daleko od stromu. Postupné odhalování pravdy sice zavede pátrání úplně jiným směrem, ale co je psáno, to je dáno. Pomlouvačný článek způsobí lidskou tragédii a jeho poněkud naivní autorka je otřesena ve své novinářské víře.
Režisér Sydney Pollack (nar. 1934) patří k tvůrcům, kteří dokáží profesionálním způsobem spojit společenskou naléhavost s diváckou atraktivitou (např. Tři dny Kondora a svým způsobem i jeho nejlepší snímek Tootsie), a drama Bez zlého úmyslu se odvíjí přesně v tomto klíči. Závažná problematika novinářské etiky je tu okořeněna milostným vztahem obou protagonistů i častými dějovými zvraty. Stejně jako ve svých jiných dílech i zde se Pollack opíral především o herecké osobnosti. Hlavní úlohu křivě obviněného obchodníka Michaela Gallaghera ztělesnila jedna z největších amerických hvězd Paul Newman a jeho partnerkou v roli novinářky Megan je Sally Fieldová. V kvalitně obsazených vedlejších úlohách upoutají především Melinda Dillonová (známá z Blízkých setkání třetího druhu) jako psychicky labilní Michaelova přítelkyně Tereza a Wilford Brimley v úloze advokáta Wellse.
Pollack, který byl i producentem filmu, se obklopil svými stálými spolupracovníky, k nimž neodmyslitelně patří i jeho bratr, kostýmní výtvarník Bernie Pollack. Snímek neunikl pozornosti členů Americké filmové akademie, kteří ho nominovali ve třech kategoriích na Oscara - mužský herecký výkon v hlavní roli (Paul Newman), ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Melinda Dillonová) a původní scénář (Kurt Luedtke). I když nakonec žádnou zlatou sošku nezískal, patří film Bez zlého úmyslu i po letech k pozoruhodným dílům o relativitě pravdy a o manipulaci s lidmi i s fakty.