Birdy
Film Birdy (1984) anglického režiséra Alana Parkera patří k dílům, která se vracejí k traumatům, jež americké společnosti způsobila účast ve vietnamské válce. Na rozdíl od většiny obdobných snímků (např. Návrat domů nebo Lovec jelenů) je však válečný konflikt v Birdym zaměnitelný. Vyplývá to i z toho, že literární předloha, jíž byla stejnojmenná románová prvotina Williama Whartona (vydaná poprvé v roce 1978), pojednává o veteránech druhé světové války, které se autor jako voják zúčastnil a do níž mj. zasadil i svůj pozdější autobiografický román A Midnight Clear (1982), jehož filmová verze (1991) je u nás známá pod názvy Hlídka v Ardenách (z televizního uvedení) a Půlnoční přepadení (na videu).
Hrdiny Birdyho jsou dva kamarádi z dětství, kteří vyrůstali na chudém filadelfském předměstí a do jejichž osudů krutě zasáhla válka. Impulzivní Al Columbato (Nicolas Cage), který si z Vietnamu přinesl fyzické znetvoření, navštíví ve vojenské psychiatrické léčebně svého nejlepšího přítele Birdyho (Matthew Modine), který se z války vrátil jako troska, odmítající jakoukoli komunikaci se svým okolím a stále hlouběji se propadající do iluze, že je ptákem.
Film promyšleně kombinuje scény setkání obou přátel, při nichž se Al snaží pomocí vzpomínek na společné dětství vymanit Birdyho z jeho úniku před realitou, s retrospektivními sekvencemi z omšelé periférie a z vietnamského bojiště. Veškerou tíhu snímku nesou na svých bedrech oba mladí herečtí představitelé Nicolas Cage a Matthew Modine, kteří podávají v obtížných rolích mimořádné výkony (je s podivem, že ani jeden z protagonistů nebyl nominován na Oscara nebo na Zlatý glóbus; Birdy patří k těm filmům, které byly ve své době nepochopitelně ignorovány jak Americkou akademií, tak Sdružením zahraničních novinářů v Hollywoodu).
Působivou atmosféru díla dokresluje hudba známého rockera Petera Gabriela, vycházející z některých jeho předešlých skladeb (např. Wallflower, Family Snapshot nebo The Rhythm of the Heat). Režisér Alan Parker (nar. 1944) je známý výrazným vizuálním cítěním a smyslem pro dramatickou zkratku; tyto kvality si přinesl z dlouholetého působení v reklamě. Jeho tvorba zahrnuje různé žánry, od hudebních filmů (Pink Floyd: The Wall, Evita) přes temná dramata (Půlnoční expres, Angel Heart) až po komedii (Vítejte ve Wellville). Za Birdyho získal Zvláštní cenu poroty na MFF v Cannes 1985.