Vystudoval fotografii na střední průmyslové škole grafické v Hellichově ulici u prof. Velkoborského, dvakrát samostatně vystavoval (Plesejme, Klub Mlejn 1998 a Etuda, Duncan Centre 1999). Spolu s Filipem Remundou spravuje filmovou společnost Hypermarket Film s.r.o.
Žije v Praze. Absolvent katedry dokumentární tvorby na FAMU. Od října 2006 přednáší na FAMU předmět Základy filmové řeči, od ledna 2011 se stal vedoucím dílny prvního ročníku dokumentaristů. S Filipem Remundou natočil dokumentární komedii Český sen (2004), film byl oceněn na mnoha festivalech doma i v zahraničí, odvysílalo jej 24 televizních stanic z celého světa. Film o americkém radaru v Čechách Český mír (2010) měl světovou premiéru na festivalu Michaela Moora v Traverse City. Celovečerní dokumentární groteska Vše pro dobro světa a Nošovic (2010) získala v roce 2011 Cenu filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokumentární film (Český lev).
Jeho v současnosti viditelné projekty jsou: série autorských dokumentů pro Českou televizi - Český žurnál (např. Dělníci bulváru, 2014), dokument Matrix AB (2015) portrétující Andreje Babiše, celovečerní stylizovaný portrét prostějovského neonacisty - Svět podle Daliborka (2017). V roce 2020 sklidil ohromný nejen divácký úspěch za film natočený ve spolupráci s Barborou Chalupovou V síti, za který získal Českého lva. Kromě režie a producentství se věnuje profesi střihače.
Z filmografie
2017
- Svět podle Daliborka (108 min.) – Stylizovaný portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, který nesnáší svůj život, ale neví, co v něm změnit. Sžíravě absurdní a ledově mrazivá tragikomedie přibližuje radikální světonázor „obyčejných slušných lidí“. Dalibora K. štáb režiséra Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015–2016).
2015
- Matrix AB (73 min.) – Situační portrét politika a podnikatele Andreje Babiše. Filmový štáb jej několik měsíců sledoval v záři reflektorů i v jejich stínu. Setkával se také s osobnostmi, které o Babišovi vydávají nevšední osobní svědectví. Vznikl tak ojedinělý filmový vhled do světa moci.
2014
- Dělníci bulváru (56 min.) – Dokumentární film Víta Klusáka proniká do světa českých celebrit a novinářů. Při práci sleduje především žurnalisty, kteří tyto celebrity vyrábějí i nesnášejí současně. Výsledkem je filmová reflexe, která záměrně není plakátovým odsudkem mediálního světa pomluv, intrik, nevěr a nemocí slavných, ale pozorovatelskou sondou tragikomického fenoménu, který jako jeden z posledních veřejně sdílených zájmů propojuje českou společnost napříč.
2013
- Dobrý řidič Smetana (77 min.) – Celovečerní dokumentární film Víta Klusáka a Filipa Remundy o olomouckém řidiči autobusu Romanu Smetanovi, který se do boje s nespravedlností, mafiánstvím a nevkusem české politiky vyzbrojil lihovým fixem. Film vyrobila společnost Hypermarket Film v koprodukci s Českou televizí.
2011
- Film jako Brno (65 min.) – Prvomájová blokáda neonacistického průvodu očima studentů FAMU. Dokumentární projekt Film jako Brno je unikátní akce šesti začínajících dokumentaristů – studentů FAMU a jejich učitele Víta Klusáka. V jediném dni – 1. máje 2011 – se těchto sedm filmařů spolu s malými štáby vydalo zmapovat situaci ve městě Brně. Výsledkem jejich snažení je film o sedmi kapitolách, které portrétují všechny myslitelné strany barikád toho divokého dne: neonacisty, policisty, politiky, novináře, Romy, blokádníky a jako nezúčastněné: návštěvníky a zvířectvo brněnské ZOO. Film vznikl v koprodukci společnosti Hypermarket Film a FAMU. Premiéra: MFDF Jihlava 2011.
2010
- Český mír (104 min.) – Celovečerní dokumentární komedie Víta Klusáka a Filipa Remundy mapuje tři roky společenské i mediální „války“ o americký radar. Události, které po tři roky plnily stránky novin, dokumentaristé ukazují zblízka a s nadsázkou. Za tento film získali Klusák s Remundou Cenu filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokument – v rámci soutěže Český lev 2010 a hlavní cenu na Mezinárodním festivalu dokumentů DMZ v Jižní Koreji.
- Vše pro dobro světa a Nošovic (82 min.) – Filmový portrét moravskoslezské vesnice, ve které – jak místní říkají – přistálo UFO v podobě kilometrové stříbřité továrny: korejská automobilka Hyundai. Z vesnice, která se proslavila především kysaným zelím a pivem Radegast, se tak stala průmyslová zóna – největší investice na zelené louce v historii ČR. Mnozí z majitelů polí, na kterých dnes automobilka uprostřed vsi stojí, však dlouho své pozemky prodat nechtěli. Donutil je až nátlak jejich sousedů a anonymní dopis, který odolávajícím sedlákům a jejich blízkým pohrozil smrtí. Filmaři v čele s Vítem Klusákem se do Nošovic vrací dva roky po dramatických výkupech pozemků, v době, kdy továrna začíná vyrábět auta a skrze sedm postav ukazují portrét místa, které se náhle a nevratně proměnilo k nepoznání. Film o poli, na kterém rostou auta. Premiéra: únor 2011.
2009
- Dzdzysto (Deštivo) (5 min.) je dokumentární videoklip k písni Lenky Dusilové Dzdzysto z alba Eternal Seekers. Silvestrovský Václavák 2008/9: nahoře Svobodná Evropa v obležení odstřelovačů – na dohled od místa, kde se doopravdy zapálil Palach, pod koněm řádí TV Nova a v půli Václaváku hoří štěstím silvestrovští sebeatentátníci. Ve snu se mi zdálo, jak křičím: „Všichni jsme prezidenti svý země! A Silvestr je každej den. – Taky proto je ten svátek šílenej.“
2008
- Paniččino všechno (18 min.) je dokumentární experiment Víta Klusáka a Kateřiny Šedé zachycující situaci po smrti Kateřininy babičky, kdy se celá rodina spojila, aby zachránila babiččina psa Ajdu, která začal tesknit a výt.0 Rodina tedy začala dodržovat babiččiny rituály včetně zapínání televize nebo třeba otevírání oken tak, aby Ajdě vrátila její obvyklý denní režim.
2006
- Přestávka (7 min.) je malá hudební docuroadmovie s Janem Budařem v hlavní dvojroli. Znavení stěhováci upustí koncertní křídlo uprostřed pražské magistrály. Kalamita se však nekoná: síla dobře míněné hudby na sedm minut zmrazí všechen neklid velkoměsta a osvobodí chodidla z pedálů, aby se mohla roztančit.
2004
- Český sen (režie: Vít Klusák a Filip Remunda; kamera: Vít Klusák) dokumentuje rozsáhlou skutečnou akci, kterou režiséři rozvinuli. Zadali reklamní agentuře MARK/BBDO objednávku na reklamní kampaň pro neexistující produkt: fiktivní hypermarket. Zapříčinili – a nafilmovali – tak řadu reakcí, jež se bezprostředně dotýkají témat reklamy, marketingu, konzumentství, obrazů nahrazujících realitu a proměny životního stylu po pádu komunismu.
2003
- Vlast a Burian (30 min.) reportážně a esejisticky těží z převozu ostatků mrtvého komika na společensky nejprestižnější hřbitov – na Vyšehrad.
2001
- Ocet (22 min.) je portrét bez portrétovaného. Nepřítomný Klusákův otec, hudební skladatel Emil Viklický, se natáčení zarputile vyhýbá, a tak je nahrazen dvojníkem, jež se ozval na novinový inzerát.
2000
- Digestive (10 min.) je filmový opak aperitivu. Skupina gymnazistů si uspořádá staročeskou hostinu a pak se vydá pozvracet McDonald ve Vodičkově ul. v Praze.
Odkazy

Auto*Mat (kamera)

Chat s Vítem Klusákem (17. 4. 2014)

Chat s Vítem Klusákem (20. 11. 2015)

Chat s Vítem Klusákem (23. 2. 2011)

Chat s Vítem Klusákem (28. 11. 2011)

Chat s Vítem Klusákem a Filipem Remundou (11. 3. 2013)

Chat s Vítem Klusákem a Filipem Remundou (12. 3. 2013)

Chat s Vítem Klusákem a Filipem Remundou (13. 5. 2010)

Chat s Vítem Klusákem a Filipem Remundou (15. 4. 2013)

Chat s Vítem Klusákem a Filipem Remundou (2. 6. 2004)

Chat s Vítem Klusákem a Filipem Remundou (8. 4. 2013)

Český mír (scénář, střih, kamera, režie)

Český sen (režie, scénář, kamera a produkce)

Český žurnál: Dělníci bulváru

Český žurnál: Matrix AB

Český žurnál: Matrix AB

Český žurnál: Spřízněni přímou volbou

Český žurnál: Svobodu pro Smetanu

Český žurnál: Život a smrt v Tanvaldu

Český žurnál (kamera a režie, námět, scénář a režie, režie, druhá kamera, kamera)

Evangelium podle Brabence (producenti)

Hyde Park

Jak Bůh hledal Karla (scénář, kamera, režie)

Pára nad řekou (producent Hypermarket Film)

proStory (scénář a režie, kamera)

Před půlnocí

Svět podle Daliborka (režie)

V síti (námět, střih, scénář a režie)

Vít Klusák v pořadu Všechnopárty

Vše pro dobro světa a Nošovic (scénář a režie, producent)
Fotografie