Kde jsem:

Cestujte s Českou televizí

Lukáš Kokeš — Lidé — Česká televize

dokumentarista

narozen 1983

Lukáš Kokeš se narodil v roce 1983, filmu se začal blíže věnovat v Německém Ostbevernu, kde spoluzakládal studentský filmový klub. Po návratu do Čech se vydal po stopách filmové vědy na Karlově Univerzitě v Praze a následně přešel na pražskou FAMU, kde studuje dokumentární tvorbu. Pozornost nejen českých diváků a filmových kritiků si získal už v roce 2008, kdy jeho film Pokus o duchovní nápravu opraváře televizí Josefa Lávičky v devíti obrazech získal zvláštní uznání poroty MFDF Jihlava.

Lukáš Kokeš často stojí i za kamerou, což potvrzuje mimo jiné celovečerní Pevnost natočená společně s dokumentaristkou Klárou Tasovskou v roce 2012. Film, který získal několik prestižních ocenění na českých i zahraničních festivalech včetně vítězství na festivalu Jeden svět v Rumunsku v roce 2013, je prvním celovečerním dokumentem Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské. Oba režiséři se vydali na několik měsíců zkoumat každodennost, atmosféru a principy života v neexistující zemi ležící na hranici mezi Moldavskem a Ukrajinou – v neuznaném státě Podněsterské Moldavské republice.

Pravidelně spolupracuje s Českou televizí (autorské dokumentární filmy pro cykly Český žurnál, ProStory, Česká fotka atd.) a s televizí HBO (připravovaný celovečerní film Nic jako dřív společně s Klárou Tasovskou).

Jeho zatím poslední film V.I.P. / Vietnamese Important People zachycuje momenty a příběhy ze života mladých úspěšných Vietnamců žijících v České republice. „Cílem bylo natočit film, který by v prvním plánu jednoduše narušil stereotypní představu většiny Čechů, že Vietnamci jsou asiati, kteří šišlají a prodávají pantofle popřípadě zeleninu ve večerkách", popisuje dokumentarista. „Cíleně jsem vybíral mladé a ambiciózní lidi, kteří se spíše než členy tradiční vietnamské komunity stávají normálními Čechy, pouze s rozdílnou barvou pleti. Jejich energickému naturelu je uzpůsobena i formální stránka snímku, který pracuje s vyjadřovacími prostředky spíše hraného než dokumentárního filmu.“, dodává.

Svůj cit pro vizualitu a kameru ukazuje také v povídce 86 400, jež je součástí cyklu dokumentárních esejů Gottland a je volně inspirována životem Tomáše Bati a jeho podnikáním.

Odkazy

Fotografie