iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 10. 2004
16:30 na ČT1

1 2 3 4 5

16 hlasů
10371
zhlédnutí

Hledání ztraceného času

Vltava v obrazech (73)

Filmový historik Karel Čáslavský bádá o dobách dávno minulých.

18 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hledání ztraceného času - Vltava v obrazech (73)

  • 00:00:27 Vážení diváci,
    další pokračování tohoto cyklu
  • 00:00:31 bude věnováno vodnímu dílu
    u Vraného nad Vltavou,
  • 00:00:36 ke kterému se právě teď blížíme.
  • 00:00:38 Je to už devátá a zároveň poslední
    stavba tzv. vltavské kaskády,
  • 00:00:44 která začíná
    dvěma přehradami na Lipně
  • 00:00:48 a pokračuje vodními díly
    Hněvkovice, Kořensko, Orlík,
  • 00:00:53 Kamýk nad Vltavou,
    Slapy a Štěchovice.
  • 00:00:57 Stavby všech těchto přehrad
    jsme vám v našem cyklu ukázali,
  • 00:01:01 a tak ani Vrané nebude výjimkou.
  • 00:01:05 Zdymadlo u Vraného je sice
    až posledním článkem celé kaskády,
  • 00:01:09 ale postaveno bylo
    jako úplně první.
  • 00:01:12 Předcházet mu měly
    přehrady u Štěchovic a Slap,
  • 00:01:16 ale velké spory o jejich
    technické řešení způsobily,
  • 00:01:19 že Vrané nakonec dostalo přednost.
  • 00:01:22 Na tomto celkovém pohledu na obec,
    natočeném v létě 1930,
  • 00:01:28 není ještě o nějakém vodním díle
    ani potuchy.
  • 00:01:32 Za pět let bylo všechno jinak...
  • 00:01:35 Během té doby byly u levého břehu,
    v říčním kilometru 71.325,
  • 00:01:41 postaveny dvě plavební komory:
    delší pro vory a nákladní čluny,
  • 00:01:47 kratší pro osobní parníky
    a sportovní lodě.
  • 00:01:51 Dále jez o čtyřech polích
    s pohyblivými železnými stavidly,
  • 00:01:56 na který navazuje
    budova průtočné elektrárny
  • 00:02:00 se dvěma Kaplanovými turbínami
    a také transformační stanice.
  • 00:02:05 Současně byla postavena
    provozní budova a služební byty
  • 00:02:10 a těsně pod silnicí ještě dráha
    pro přesun sportovních lodí.
  • 00:02:15 Tak vypadá výsledek z jedné...
  • 00:02:19 ...a z druhé strany.
  • 00:02:23 Stavět se začalo v listopadu 1930,
  • 00:02:27 jen co vláda přidělila
    první dotaci 55 milionů korun.
  • 00:02:32 Protože řeku nebylo možné
    odvést jinam,
  • 00:02:35 jako tomu bylo později ve Slapech,
  • 00:02:38 a protože nebylo ani možné zrušit
    plavbu vorů, nákladních člunů
  • 00:02:43 a dalších plavidel,
  • 00:02:46 musely se jednotlivé části zdymadla
    stavět uprostřed říčního proudu
  • 00:02:50 v tzv. stavebních jímkách.
  • 00:02:53 Z celkem osmi použitých typů jímek
    byly dvě dřevěné,
  • 00:02:57 ty ostatní tvořila
    těsnící kovová stěna typu Hoesch.
  • 00:03:02 Ocelové štětovnice,
    dlouhé 8,5 nebo 9 metrů,
  • 00:03:07 byly beranidlem zaráženy
    do říčního dna.
  • 00:03:11 Ze vzniklé ohrady
    byla vyčerpána voda
  • 00:03:14 a v tom ohraničeném prostoru,
    v té jímce,
  • 00:03:18 se pak mohlo začít stavět.
  • 00:03:21 Teoreticky nasuchu,
  • 00:03:24 ale jak známe vodu,
    vždycky si nějakou skulinku najde.
  • 00:03:38 Základy návodního pilíře
    ve druhém jezovém poli
  • 00:03:42 se stavěly pomocí kesonu.
  • 00:03:45 Teď vidíme jeho vnitřek krátce
    předtím, než byl spuštěn pod vodu.
  • 00:03:50 Doufám, že funkci kesonu,
    čili potápěcího zvonu,
  • 00:03:54 vysvětlovat nemusím.
  • 00:03:57 Tento měl obvod 100 metrů.
  • 00:04:03 Jeho výšku, podle toho muže,
    odhaduji asi na tři metry.
  • 00:04:14 Spouštění, lépe řečeno
    zapouštění kesonu do dna
  • 00:04:18 vyžadovalo dokonalou souhru
    všech dělníků.
  • 00:04:25 Železobetonový zvon
  • 00:04:28 byl zavěšen na celkem deseti
    takovýchto ocelových táhlech.
  • 00:04:42 Vstup a výstup byl možný touto
    vzdušnicí, jak ostatně teď vidíme.
  • 00:04:55 Rourou ve spodní části vzdušnice
    dostával se ven vytěžený materiál.
  • 00:05:25 Přednostně byly budovány plavební
    komory umístěné u levého břehu,
  • 00:05:29 do kterých v červnu 1934 měla být
    převedena veškerá říční doprava.
  • 00:05:36 V prvních letech stavby
  • 00:05:39 totiž proplouvala veškerá plavidla
    samotným středem staveniště,
  • 00:05:43 v místě budoucích jezových polí.
  • 00:05:45 Každoročně to bylo kolem dvou tisíc
    vorů, přes 1300 nákladních člunů
  • 00:05:51 a na 800 osobních parníků.
  • 00:05:55 Kameraman, který na stavbu
    pravidelně docházel
  • 00:05:58 a natáčel postup stavebních prací,
  • 00:06:01 tento čilý plavební ruch
    ani jednou nezachytil.
  • 00:06:05 Měl točit stavbu,
  • 00:06:08 a že tou stavbu co chvíli něco
    proplouvá, si nejspíš ani nevšiml.
  • 00:06:15 Veškeré stavební práce na zdymadle
    a také terénní úpravy v jeho okolí
  • 00:06:19 prováděla velká stavební firma
    inženýrů Hlavy a Domanského.
  • 00:06:24 Na filmu, který máme k dispozici,
    je nejen zachycena samotná stavba,
  • 00:06:29 ale dosti podrobně také inventář,
  • 00:06:32 který výše zmíněná firma
    na stavbě používala:
  • 00:06:36 lokomotivy, vozíky, výtahy,
    jeřáby, bagry, míchačky betonu
  • 00:06:41 a další stroje a zařízení.
  • 00:06:44 Začněme tím nejmenším
    - pneumatickými vrtačkami.
  • 00:06:49 Na stavbě jich bylo celkem 60.
  • 00:06:52 Převoz stavebního materiálu
    obstarávalo celkem 6 lokomotiv:
  • 00:06:57 4 parní a 2 benzinoelektrické.
  • 00:07:02 Jezdily po kolejích
    o rozchodu 600 milimetrů
  • 00:07:06 a celkové délce 18,5 kilometru.
  • 00:07:10 Takovýchto překlopných
    plechových vozíků,
  • 00:07:14 do kterých se vešlo
    tři čtvrtě kubíku materiálu,
  • 00:07:17 jezdilo po staveništi 165.
  • 00:07:23 Třídírna materiálu na levém břehu.
    Dovnitř se podíváme za chvíli.
  • 00:07:30 Na dalších záběrech zahlédneme
    skříňové plošinové vozy
  • 00:07:34 na jeden kubík obsahu.
  • 00:07:37 A také překlopné skříňové vozy
    o obsahu dva kubíky.
  • 00:07:41 Celkem bylo na stavbě použito
    přes 300 vozíků a vozů
  • 00:07:46 o obsahu 325 kubíků.
  • 00:07:56 Transport materiálu obstarávaly též
    3 šikmé elektrické rychlovýtahy
  • 00:08:02 s motorem 35 kW.
  • 00:08:06 Přepravily až 50 kubíků výkopu
    či kamene za hodinu.
  • 00:08:12 Do třídírny přicházel materiál
  • 00:08:16 z větší části vytěžený
    při prohlubování říčního dna
  • 00:08:19 v úseku mezi staveništěm
    zdymadla a Zbraslaví.
  • 00:08:23 Část byla používána do betonu,
  • 00:08:26 zbytek se uplatnil
    při stavbě povltavské silnice.
  • 00:08:30 Třídírna zpracovala za dobu trvání
    stavby 160 tisíc kubíků materiálu.
  • 00:08:44 Portlandský cement
    dodávala cementárna v Podolí,
  • 00:08:48 speciální druhy pocházely z Králova
    Dvora u Berouna a z Čížkovic.
  • 00:08:54 Celkem ho byly na stavbu dopraveny
    tři tisíce vagonů.
  • 00:09:00 To je cementové silo,
    hned vedle třídírny.
  • 00:09:05 Tady se na automatické váze
    odměřovaly dávky cementu
  • 00:09:09 a odvážely se na pracoviště,
  • 00:09:13 kterému se na velkých stavbách
    obyčejně říká betonárka.
  • 00:09:28 Vodní dílo a elektrárna u Vraného
    byla nepochybně velká stavba,
  • 00:09:34 ale podívejte se,
    v čem se ten beton vyráběl.
  • 00:09:38 Tato na pohled obyčejná míchačka
    s motorem 10kW měla obsah 750litrů.
  • 00:09:58 Na pravém břehu v této poněkud
    bizarně vyhlížející stavbě,
  • 00:10:03 se rovněž vyráběl beton.
  • 00:10:05 Opět v běžné míchačce, tentokrát
    o obsahu pouhých 300 litrů.
  • 00:10:12 Obě míchačky vyrobily denně
    za 24 hodin až 850 kubíků betonu!
  • 00:10:26 Systém výtahů a kolejí s točnami
  • 00:10:30 umožňoval dopravit beton prakticky
    na kterékoliv místo stavby.
  • 00:11:20 Celkově bylo na stavbě spotřebováno
    120 tisíc kubíků betonu.
  • 00:11:27 Dokonalou dostupnost
    ve zvoleném prostoru
  • 00:11:30 umožňoval portálový jeřáb
    vlastní konstrukce,
  • 00:11:34 který měl 3 motory
    a nosnost 15 metrických centů.
  • 00:11:49 Jeřábník byl vystaven
    rozmarům počasí,
  • 00:11:53 zato však neustále "nad věcí".
  • 00:12:14 Portálové jeřáby
    byly na stavbě celkem dva
  • 00:12:17 a vhodné využití našly především
    při stavbě plavebních komor.
  • 00:12:26 To je další jeřáb, tzv. kabelový,
  • 00:12:29 jednostranně pojízdný
    se dvěma motory.
  • 00:12:33 Hravě unesl náklad 3,5 tuny.
  • 00:12:36 Přepravil celkem 80 tisíc kubíků
    různého stavebního materiálu
  • 00:12:41 a 4 tisíce tun železa k tomu.
  • 00:13:03 To už je součást dalšího jeřábu,
    rovněž kabelového,se dvěma motory.
  • 00:13:09 Jeřáb měl nosnost
    jednu a půl tuny,
  • 00:13:13 byl pevný,tedy s omezeným dosahem,
    ale zato dost rychlý.
  • 00:13:18 Uvádí se, že rozvezl po staveništi
    celkem 85 tisíc tun materiálu.
  • 00:14:04 Do úplného výčtu jeřábů použitých
    na této stavbě zbývá už pouze jeden
  • 00:14:10 - kolejový otočný jeřáb systému
    "Wolf", 3 motory, nosnost 3 tuny.
  • 00:14:43 Ale aby ten výčet byl
    opravdu úplný,
  • 00:14:47 musíme ještě ukázat tento parní
    jeřábek - malý, otočný a pěkný.
  • 00:14:54 Beranidla ani čerpadla
    nafilmována nebyla,
  • 00:14:58 a tak ze stavebního inventáře
    zbývají už jenom hlubidla.
  • 00:15:03 Jedním z nich bylo pozemní
    lžícové rypadlo Menck-Hambrock
  • 00:15:08 s pásovým podvozkem poháněné
    naftovým motorem 35 HP.
  • 00:15:14 Obsah lžíce byl téměř půl kubíku,
  • 00:15:18 přesně a správně
    0,45 krychlového metru.
  • 00:15:54 Rypadlo vytěžilo z vltavského dna,
    ale i z břehů,
  • 00:15:58 celkem 100 tisíc kubíků materiálu.
  • 00:16:23 To je lodní rypadlo
    s drapákem Polyp.
  • 00:16:28 Drapák dosáhl
    až do hloubky deseti metrů.
  • 00:16:44 Rypadlo, jak je ostatně
    dobře vidět,
  • 00:16:48 bylo poháněno parním strojem
    o výkonu 85 koňských sil.
  • 00:16:58 Hodinový výkon velkého drapáku
    byl 40 kubíků kamene.
  • 00:17:03 Ten se na vozících
    odvážel za zdymadlo,
  • 00:17:07 a pak na nákladních člunech
    na stavbu silnice
  • 00:17:11 mezi Jarovem a Zbraslaví.
  • 00:17:24 Na některých záběrech byla stavba
    už v dosti pokročilém stavu.
  • 00:17:29 My se ale v příštím pořadu
    vrátíme na její úplný začátek
  • 00:17:33 a budeme sledovat,
  • 00:17:35 jak nám zdymadlo s elektrárnou
    doslova rostou před očima.
  • 00:17:39 Že k těm pěkným obrázkům přidám
    i nějakou tu informaci,
  • 00:17:43 například o počtu dělníků
    a jejich platech,
  • 00:17:46 rozumí se samo sebou.
  • 00:17:49 Skryté titulky:
    Klára Myslíková

Související