iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 11. 2012
02:55 na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
2088
zhlédnutí

Škola hrou

Hudebně zábavný pořad o škole s citacemi myšlenek J. A. Komenského.

49 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Škola hrou

  • 00:00:33 Vařím kafe.Zájemci?
  • 00:00:35 Teď není čas.
  • 00:00:44 Ahoj Děcka.
  • 00:00:47 -Oli.
    -Ano.
  • 00:00:49 Kafe a silný.
  • 00:00:52 ZVONÍ
  • 00:01:19 -Bez cukru
    -Já s cukrem.
  • 00:01:23 HUDBA
  • 00:02:22 ZVONÍ
  • 00:02:26 Končíme, panstvo.
    Zase nám bouchl zvonek.
  • 00:02:30 Nástup na didakticko-metodicko,
    rodičovsko-mládežnické školení.
  • 00:02:36 Věci sebou.
    Dneska se to protáhne.
  • 00:02:39 ZVONÍ
  • 00:02:48 ZPĚV
  • 00:03:09 ZVONÍ
  • 00:03:12 Pozor! Pozor!
    Už jde!
  • 00:03:33 Posaďte se.
  • 00:03:38 -Kdo chybí?
    -Prosím, Pešek.
  • 00:03:42 Pešek Ladislav.
  • 00:03:44 Zase Pešek Ví o něm někdo?
    Je snad nemocný?
  • 00:03:47 -Prosím.
    -Prosím.
  • 00:03:52 -Včera byl bledý.
    -Bledost neomlouvá.
  • 00:03:58 Prosím, pusťte
    indikátora absencí.
  • 00:04:07 Kampak, pane Kulík?
    Na procházku?
  • 00:04:10 Ale mám rande,
    pane Peťule.
  • 00:04:12 Aha rande, to musí
    škola stranou, co?
  • 00:04:16 -Je vám něco, pane doktore?
    -Proč myslíte, slečno.
  • 00:04:20 -Jste dneska nějaký smutný.
    -Ale mám nějaké starosti.
  • 00:04:24 -S jedním kolegou.
    -A co mu je?
  • 00:04:27 -Nemůže udělat zkoušky.
  • 00:04:29 On je velice nadaný,
    ale bojí se jít ke zkoušce.
  • 00:04:31 -To má dělat doktorát?
    -Ne. Státnici.
  • 00:04:33 On je profesorem.
    Totiž ještě není profesorem.
  • 00:04:35 Nějaký kolega Matulka.
  • 00:04:38 Slečno, odpusťte, ale musím
    ještě něco podniknout.
  • 00:04:41 Musím se přimluvit
    u jedné vlídné osobnosti.
  • 00:04:44 -Vy už chcete jít?
    -Bohužel, je to naléhavé.
  • 00:04:47 -Tak se nezlobte a nashledanou.
    -Nashledanou.
  • 00:04:53 Nejčastější příčina bledosti
    je záškoláctví.
  • 00:04:57 Píši žáku Peškovi,
    neomluvenou absenci.
  • 00:05:04 Tak téma dnešní hodiny,
    Jan Ámos Komenský.
  • 00:05:10 Cíl, láska ke škole.
  • 00:05:13 -Školu, co?
    -VŠICHNI:Milujeme.
  • 00:05:18 Já miluji paní učitelku,
    aby ze mě nebyl blbec.
  • 00:05:21 -Do školy chodíme?
    -VŠICHNI:Rádi.
  • 00:05:24 -Škola je pro nás, co?
    -VŠICHNI:Světlý základ života.
  • 00:05:30 Nazýváme ji světlou
    ne pro jméno,
  • 00:05:32 nýbrž proto, aby skutečně
    taková byla.
  • 00:05:35 Škola to je dílna lidskosti,
    štěpnice nebe a země.
  • 00:05:41 Aby všichni věděli,
    že naše zařízení má vyšší účel
  • 00:05:45 než nadělat ze žáků školomety,
    musíme obzvlášť dbát toho,
  • 00:05:50 aby se jejich mravy staly,
    co nejušlechtilejšími.
  • 00:05:56 Tak pravil,
    Jan Ámos Komenský.
  • 00:06:00 Prý byl machr na ženský.
  • 00:06:03 A nic nevadí, že se někteří
    od přírody zdají tupí a hloupí,
  • 00:06:10 neboť ta okolnost ještě více
    doporučuje obecné vzdělávání
  • 00:06:14 a naléhá na ně.
  • 00:06:16 Neboť čím je kdo nadání
    zdlouhavějšího nebo chatrnějšího,
  • 00:06:21 tím více pomoci, potřebuje.
  • 00:06:33 SMÍCH
  • 00:06:40 Nemá to dnes pedagog lehké.
    Ostatně neměl to lehké nikdy.
  • 00:06:44 Jak pravil Seneca:
  • 00:06:45 "Uč se nejdříve mravům,
    teprve potom moudrosti.?
  • 00:06:50 Česká pranostika říká:
  • 00:06:52 "Kdo prospívá ve vědění
    a neprospívá v mravech,
  • 00:06:56 spíš neprospívá, než prospívá.?
  • 00:07:00 -Kdo to udělal?
    -Prosím...
  • 00:07:05 -Ty?-Já. Ano.
    -Pojď k tabuli.
  • 00:07:08 Musí to být, prosím?
  • 00:07:10 Pojď k tabuli,
    já neříkám jdi, ale pojď!
  • 00:07:13 Já neporoučím, já žádám.
    Pojď k tabuli!
  • 00:07:16 -Já vždycky...
    -Tak jdi, jako vždycky.
  • 00:07:20 Nech ji být.
  • 00:07:22 Za trest opíšeš Pravidla chování
    sebraná Janem Ámosem Komenským
  • 00:07:27 pro mládež roku 1653.
  • 00:07:30 A to hlavně kapitolu
    chování žáka, vůči učiteli.
  • 00:07:35 -Já to přečtu, prosím.
    -Ne. Ty to přečti.
  • 00:07:40 -Šprt.
    -Šprt.
  • 00:07:42 Učitele miluj jako otce,
    nikde nepobývej raději
  • 00:07:46 než v jeho přítomnosti.
  • 00:07:49 Na učitele se dívej
    jako na živý příklad
  • 00:07:52 a snaž se ho napodobit.
  • 00:07:55 Učitele nikdy neurážej
    a nezarmucuj.
  • 00:07:59 Hleď se vystříhat všeho,
    zač bys mohl být trestán, bitím.
  • 00:08:10 Takže krasopisně opsat, tatínek to
    stokrát za trest podepíše.
  • 00:08:17 A vůbec, že prosím Vážený rodiče,
    aby byli laskaví a přišli
  • 00:08:21 za mnou do školy
    hned zítra, ano.
  • 00:08:24 Ano, ale já bych radši
    jednu dostal.
  • 00:08:27 -Jo. Opravdu?
    -Hm.
  • 00:08:32 Tak jo.
  • 00:08:41 Ne. Dneska už se
    ve škole nebije.
  • 00:08:44 Místo pravidel chování,
    máme školní řád.
  • 00:08:48 -Můžeš si sednout.
    -Ano. Prosím.
  • 00:08:51 A k tabuli půjde...
  • 00:08:56 HRA NA HOUSLE
  • 00:09:00 -Co to má znamenat?
    -Zase nám nefunguje zvonek.
  • 00:09:05 SMÍCH
  • 00:09:07 No co. Obcházím třídy,
    abych tou dojemnou
  • 00:09:10 a nevtíravou formou oznámil,
    že je přestávka.
  • 00:09:14 ZVONÍ
    SMÍCH
  • 00:09:18 To jsme toho zase udělali.
  • 00:09:20 KŘIK
  • 00:09:25 Ty jsi měla štěstí. Byla jsi
    na řadě. Měl tužku u tvého jména.
  • 00:09:32 To nevadí, já jsem
    náhodou připravena.
  • 00:09:35 -Jo. Jo.
    -Do noci jsem v tom ležela.
  • 00:09:42 ZPĚV
  • 00:09:43 Noc kreslí, černou tuší,
    mně na okenní rám,
  • 00:09:48 zas máš orvané uši
    a kožich samý šrám,
  • 00:09:53 oči ti slastí svítí,
    to byla dobrota,
  • 00:09:59 jak jsi právě někde slízal
    smetanu života.
  • 00:10:05 Máš štěstí, že jsi kocour
    a já tvůj tichý kout,
  • 00:10:10 máš štěstí, že jsi kocour,
    když umíš vymňouknout,
  • 00:10:15 mně často pozdě k ránu
    sůl slzí pod víčko.
  • 00:10:21 Jsi kocour, co mi
    motá život jako klubíčko.
  • 00:10:27 A já ti šeptám, Macku,
    protože dobře vím,
  • 00:10:32 když vztáhneš ke mně packu,
    že zase o mně zase vím
  • 00:10:38 a nebudu víc smlouvat
    o ceně odpustku,
  • 00:10:43 máš k mé misce i ke dveřím,
    kočičí propustku.
  • 00:10:49 Máš štěstí, že jsi kocour
    a já tvůj tichý kout,
  • 00:10:54 máš štěstí, že jsi kocour,
    když umíš vymňouknout.
  • 00:11:01 Mně často pozdě k ráno
    sůl slzí pod víčko,
  • 00:11:06 jsi kocour, co mi motá život,
    jak klubíčko.
  • 00:11:11 Nanana...
  • 00:11:27 Jsi kocour, co mi motá život
    jako klubíčko.
  • 00:11:34 Máš štěstí, že jsi kocour
    a já tvůj tichý kout,
  • 00:11:38 máš štěstí, že jsi kocour,
    když umíš vymňouknout.
  • 00:11:43 Mně často pozdě k ráno
    sůl slzí pod víčko.
  • 00:11:49 Jsi kocour, co mi motá život
    jako klubíčko.
  • 00:11:55 Máš štěstí, že jsi kocour
    a já tvůj tichý kout,
  • 00:12:00 máš štěstí, že jsi kocour,
    když umíš vymňouknout...
  • 00:12:08 POTLESK
  • 00:12:34 Rodičové, poručníci, pěstouni.
  • 00:12:39 Jak drahé a veliké klenoty
    vám byly svěřeny.
  • 00:12:42 Nač a k čemu vést je máte?
  • 00:12:46 Rodičům nad stříbro, zlato, perly
    a drahé kamení,
  • 00:12:50 dražší býti mají dítky.
  • 00:12:53 Dítky jsou pak živí obrázkové,
    plynou z podstaty naší
  • 00:12:58 a jsou titíž jako my
    a protož tu tož lásku vážnost jim,
  • 00:13:05 kterou sobě sami povinni jsme...
  • 00:13:10 ZAKLEPÁNÍ
  • 00:13:12 Prosím.
  • 00:13:14 -Odpusťte, ale venku čeká rodič.
    -Ať vstoupí.
  • 00:13:20 Prosím.
  • 00:13:26 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:13:30 Posaďte se, prosím.
  • 00:13:42 -Jsem matka a zaměstnaná k tomu.
    -Ano, to jsme dneska všichni.
  • 00:13:50 Přicházím kvůli synovi.
    Je vynikající kreslíř.
  • 00:13:55 Má takovou mánii.
    Musí se výtvarně projevovat.
  • 00:14:01 Je v něm neustálí přetlak,
    ale psycholog mi řekl,
  • 00:14:04 že je tvůrčí.
  • 00:14:07 On počmáral bustu
    Jana Ámose Komenského.
  • 00:14:10 Ale ne. Chcete říct,
    že ji esteticky dotvořil.
  • 00:14:15 Ne to nechci říct.
  • 00:14:17 On ji esteticky nedotvořil,
    on ji počmáral.
  • 00:14:21 -No tak.
    -Dostal za to trest.
  • 00:14:23 Ten trest chápu,
    otec ho měl stokrát podepsat.
  • 00:14:26 Proto jsem tady.
    Jeho otec je nemožný.
  • 00:14:30 Zcela nemožný.
  • 00:14:31 Tak nemožný,
    že spolu nemůžeme žít.
  • 00:14:34 Aplikujeme se separátně.
  • 00:14:38 Chápete, že nebudu
    za něj stokrát něco podepisovat.
  • 00:14:41 Je to sobec.
    Veliký sobec.
  • 00:14:43 Péče o dítě je pro něj
    velká neznámá.
  • 00:14:47 Co je v chlapci dobrého,
    to má po mně.
  • 00:14:50 Charakterové vady
    po manželovi, bývalém.
  • 00:14:54 Po mně má výtvarné nadání,
    nesporné.
  • 00:15:01 Ovšem na patřičnou školu
    jsme, nesehnali konexe.
  • 00:15:05 -Dostatečné?
    -Ano.
  • 00:15:08 Ale on počmáral bustu
    Jana Ámose Komenského.
  • 00:15:11 Proto jsem tady já a ne muž.
  • 00:15:14 Pro něho je výchova
    žabomyší záležitostí.
  • 00:15:19 Dovolila jsem si pro vás,
    samozřejmě. Tak.
  • 00:15:26 Ovšem ne za celou rodinu.
    Muž, žije zvlášť.
  • 00:15:36 Promiňte, ale my můžeme přijímat
    pouze řezané květiny
  • 00:15:39 a to výhradně jen ke Dni učitelů.
  • 00:15:43 Promiňte, ale já jsem se domnívala,
    že vám jde jen
  • 00:15:45 o sochu toho buditele.
  • 00:15:47 Ano, socha buditele
    byla znehodnocena.
  • 00:15:51 -Podívejte se, prosím.
    -Prosím.
  • 00:16:04 ZAKLEPÁNÍ
  • 00:16:07 Odpusťte, ale je tady další rodič
    a zjevně patří k tomuto prvnímu,
  • 00:16:11 co tady je.
  • 00:16:13 -Ty jsi tady.
    -Jak vidíš, tak ano.
  • 00:16:15 Prosím, posaďte se.
    Jste tady zajisté kvůli synovi.
  • 00:16:19 Promiňte, ale já jsem velice
    zaměstnaný a angažovaný člověk.
  • 00:16:23 To jsme dneska všichni.
  • 00:16:25 Já jsem si vždycky myslel,
    že péči o rodinu se má
  • 00:16:28 dělit mezi muže a ženu.
  • 00:16:30 Já jsem si musel vzít
    volno ze zaměstnání.
  • 00:16:32 Já jsem asi tady pro zábavu.
  • 00:16:34 Jestli syn něco provedl,
    obracejte se tady na manželku,
  • 00:16:37 bývalou, ona ho vychovává.
  • 00:16:41 -Vy jste snad také rodič.
    -Ano, bohužel.
  • 00:16:45 Co je v synovi kvalitního,
    odvaha, přímost,
  • 00:16:49 řekl bych charakter,
    to má po mně.
  • 00:16:52 Za to další, já nemohu.
  • 00:16:55 Na tohle a nemůžu mít
    na to vliv, protože...
  • 00:17:00 Ale jinak jsem vlívný člověk,
    soudruhu učiteli.
  • 00:17:07 Váš syn počmáral bustu
    Jana Ámose Komenského,
  • 00:17:10 sám se k tomu přiznal.
  • 00:17:12 To má po mně. Já se také
    vždycky ke všemu přiznám.
  • 00:17:14 -Ale až u soudu.
    -Ty ani tam ne.
  • 00:17:17 Prosím vás, teď snad
    k tomu trestu.
  • 00:17:19 Samozřejmě, znám své povinnosti.
  • 00:17:27 Prosím.
  • 00:17:34 -Tím je to snad vyřízeno?
    -Nebo ne?
  • 00:17:38 ZVONĚNÍ
  • 00:17:42 Přestávka, prosím.
  • 00:17:46 Ve sborovně je krátká porada,
    s kulturní vložkou.
  • 00:17:50 Kolegové už ladí.
  • 00:17:58 ZPĚV
  • 00:18:13 Co je po takové panence,
    která má tři, čtyři mládence,
  • 00:18:20 jednoho v sednici, dva venku,
    nedbám o takovou panenku.
  • 00:18:28 Jednoho v sednici, dva venku,
    nedbám o takovou panenku.
  • 00:18:35 Když jsi mě nechtěla,
    nechej si, (nechej si)
  • 00:18:39 a já si vynajdu hezčejší.
  • 00:18:43 A já si vynajdu takovou,
    za kterou mládenci nepůjdou,
  • 00:18:49 (nepůjdou)
  • 00:18:51 A já si vynajdu takovou,
    za kterou mládenci nepůjdou.
  • 00:18:57 (nepůjdou)
  • 00:19:01 Co je mi holečku po tobě,
    když si mě nevšímáš v hospodě.
  • 00:19:08 V hospodě, v hospodě před lidmi,
    jako bych nebyla tvá milá.
  • 00:19:49 Když jsem šel
    za tebou bloudil jsem,
  • 00:19:53 zarostla mně cesta rákosem,
    rákosem, rákosem, jetelem,
  • 00:20:00 když jsi mě nechtěla,
    čert tě vem,
  • 00:20:04 rákosem, rákosem, jetelem,
    když jsi mě nechtěla, čert tě vem.
  • 00:20:14 Věruško, vy máte
    se školou čerstvé zkušenosti.
  • 00:20:18 Jste matka dvou dětí,
    já už jsem na své zkušenosti,
  • 00:20:22 trošku pozapomněl.
  • 00:20:24 Myslím, že by neškodilo,
    kdybychom si to trošku osvěžili.
  • 00:20:30 Já myslím, že nejsem úplně
    typický rodič a to z toho důvodu,
  • 00:20:34 že můj vztah ke škole
    jako rodiče, silně ovlivňuje fakt,
  • 00:20:42 že jsem...
  • 00:20:43 i když velice krátkou dobu,
    byl to jenom rok,
  • 00:20:47 stála za katedrou,
    kde stojí učitelé.
  • 00:20:53 Já jsem vystudovala
    pedagogické gymnázium v Kroměříži
  • 00:20:58 a nastoupila jsem
    do Vracova u Kyjova,
  • 00:21:01 kde jsem byla třídní čtvrté třídy
    na základní škole.
  • 00:21:05 Říkám, že to byl jenom rok,
    přece jsem měla před sebou
  • 00:21:12 těch 28 drobečků
    a tu zkušenost krátkou,
  • 00:21:17 ale přece pro mě velmi cenou,
    tu jsem zažila.
  • 00:21:22 Proto od té doby můj vztah
    ke škole od chvíle,
  • 00:21:26 kdy mé děti začaly do školy chodit
    nebyl nikdy jednoznačně rodičovský.
  • 00:21:31 Je to zvláštní. Já jsem vždycky
    měla trošku pocit,
  • 00:21:35 že jim hrozně rozumím,
    těm učitelům.
  • 00:21:38 To víte i naše děti
    nejsou žádní andělé
  • 00:21:41 a když chodily domů
    a ten nebo ona říkala,
  • 00:21:47 že on nebo ona támhle to
    a ona je moc přísná,
  • 00:21:50 tamta je nespravedlivá
    a vždycky jsem říkala,
  • 00:21:52 hele kdybys uměl a byl připravený,
    tak si nebudeš stěžovat
  • 00:21:57 a není to v tom, že člověk má
    pocit, že takhle se mají děti
  • 00:22:02 vychovávat a škola se má ctít
    a učitelé podporovat
  • 00:22:05 i doma, rodiče.
  • 00:22:06 A já jsem se trošku cítila,
    jak stojím za tou katedrou
  • 00:22:11 a těch 28 lupičů na mě kouká
    a vymýšlí, co mně vyvést.
  • 00:22:17 I když na ten rok
    velmi ráda vzpomínám,
  • 00:22:19 já bych si moc přála,
    aby i ti rodiče, i když nezažili
  • 00:22:26 kantořinu jako takovou
    v praxi sami,
  • 00:22:29 aby si trošku
    dokázali uvědomit,
  • 00:22:31 že ty naši drobečce,
    co tak milujeme,
  • 00:22:35 jsou dva, tři doma,
    ale před tím učitelem sedí hromada.
  • 00:22:44 Každý je jiný, každý je
    jinak temperamentní.
  • 00:22:47 Učitelé je mají nejenom naučit,
    ale mají je i vychovávat
  • 00:22:53 a není to snadné.
  • 00:22:55 Myslím, že je to povolání
    velice a velice těžké
  • 00:22:58 a také velice krásné.
  • 00:22:59 Myslím to upřímně a kdyby se mi
    nepodařilo dostat se
  • 00:23:04 k divadlu, na studie
    na Janáčkovu akademii,
  • 00:23:10 tak u té kantořiny bych zůstala
    a nemyslím, že bych byla nešťastná.
  • 00:23:16 HUDBA
  • 00:25:12 Rozvažujeme-li, co je to,
    co nám zachovává
  • 00:25:15 naše veškerenstvo
    v náležitém stavu,
  • 00:25:18 shledáme, že to není
    nic naprosto jiného než řád.
  • 00:25:24 Řád je spořádání věcí přednějších.
  • 00:25:27 Nerušte, prosím!
  • 00:25:31 Vyšších nižších, větších i menších
    neboť všechno, co je spořádáno,
  • 00:25:37 zachovává inspektor...
    Prosím. Ano.
  • 00:25:39 Samozřejmě. Ano.
  • 00:25:43 Byli jsme jako třída
    vyhodnoceni jako nejlepší
  • 00:25:46 ve sběru lesních plodin.
    VŠICHNI Jééé
  • 00:25:49 Byli jsme také náležitě odměněni.
    VŠICHNI Jééé
  • 00:25:57 -Přišel k nám inspektor.
    -VŠICHNI Nééé
  • 00:25:59 Ne, abyste mně udělali ostudu,
    sobě také ne.
  • 00:26:02 Všechno, prosím do pravého úhlu.
    Musí všechno zařezávat.
  • 00:26:07 Pepíčku, to platí i pro tebe.
  • 00:26:09 A teď si rychle zopakujeme
    vybraná slova.
  • 00:26:12 VŠICHNI
  • 00:26:14 Brzy, jazyk, nazývati se.
  • 00:26:16 Brzičko
    VŠICHNI(Ne)
  • 00:26:18 Děvčátka, vstaneme.
  • 00:26:29 -Vítáme vás.
    -Posaďte se.
  • 00:26:35 Chci vám poděkovat.
  • 00:26:37 Byli jste nejlepší
    ve sběru lesních plodin.
  • 00:26:40 VŠICHNI Jééé.
    Opravdu díky.
  • 00:26:43 A teď vy. Budete laskavý
    a předložíte mi všechny
  • 00:26:46 výkazy, třídní knihy, rozbory,
    přehledy, náhledy, renovace,
  • 00:26:52 permutace, mutace, inovace,
    variace, chlapecké i dívčí WC.
  • 00:26:59 Tak nejdříve písemnosti
    a já si na to sednu.
  • 00:27:02 Děvčata do toho, do toho.
    Hezky. No.
  • 00:27:07 ZPĚV
  • 00:27:18 Nádhledy, pohledy.
    Výhledy, rozbory.
  • 00:27:25 Výkazy, přehledy.
  • 00:27:28 Soupis pětek, soupis čtverek.
    soupis trojek, soupis dvojek,
  • 00:27:34 soupis jedniček,
    těch je nejvíce.
  • 00:27:39 Úchvatné. Ne jenom ve sběru
    lesních plodin,
  • 00:27:43 ale i v šetření našich lesů
    jste na předním místech.
  • 00:27:48 Zajímavé a co vybraná slova?
    Víte, to je moje slabost.
  • 00:27:52 -Vybraná slova.
    -Samozřejmě.
  • 00:27:54 VŠICHNI
    Brzy, jazyk, nazývati se.
  • 00:27:58 -Ruzyně.
    VŠICHNI(Brzičko ne)
  • 00:28:02 Excelentní, to znělo.
  • 00:28:05 A teď si žáci něco, poslechněte.
    Já jsem přinesl takovou bajku.
  • 00:28:08 Je stařičká, ale občas
    neškodí ji připomenout.
  • 00:28:13 Vrabec si našel
    špaččí budku,
  • 00:28:15 před jejím vchodem
    čnělo krátké bidlo.
  • 00:28:19 Klid!
  • 00:28:21 Kdykoliv na něj vrabec usedl,
    pochvaloval si,
  • 00:28:23 jaké má dobré bydlo.
  • 00:28:25 Ne. Ještě ne.
  • 00:28:27 Přišla vichřice
    a obě bi/ydla jim odnesla.
  • 00:28:31 A teď žáci, jaké i/y se
    píše ve slově bi/ydla?
  • 00:28:35 Víte? Nevíte?
  • 00:28:37 Nevadí, nový pravopis si
    s tím poradí.
  • 00:28:43 Tak i onak, ale správně
    a nekompromisně.
  • 00:28:48 -A co takhle básničku?
    -Ano, básničku.
  • 00:28:52 -Můžete někoho vyvolat?
    -Kohokoliv. Kohokoliv.
  • 00:28:55 Třeba, Pepíček.
  • 00:29:00 SMÍCH
  • 00:29:04 Pepíčku!
  • 00:29:06 Ať na horách valašských
    jsem se, zrodil,
  • 00:29:09 v německém Brodě
    jsem do školy, chodil.
  • 00:29:11 Má dušička byla předjarní lán
    a hlava, prázdná krabička.
  • 00:29:17 Náš pan učitel byl stařičký pán,
    jménem třeba Štěpnička.
  • 00:29:23 Patočka nešlo mi do rýmu proto,
    změnil jsem správné příjmení toto.
  • 00:29:30 Ten stařeček, Pánbůh dej mu nebe,
    nás všechny miloval více než sebe.
  • 00:29:37 Byl anděl, nás kluky miloval
    a takto klasifikoval.
  • 00:29:44 Mlha přede mnou,
    mlha za mnou a úkol.
  • 00:29:48 Dvě jedničky mi sázel
    na každý úkol.
  • 00:29:51 Tu první z pravopisu
    a tu druhou z úpravy spisu.
  • 00:29:56 Jednou můj úkol se hemžil chybami,
    jak Indický oceán rybami.
  • 00:30:03 Příčinou omylů, tak četných
    bylo pár souhlásek obojetných.
  • 00:30:08 Befemele, pes se veze,
    co to na nás kluci leze,
  • 00:30:12 jednou po B měkké I,
    po druhé zase Y,
  • 00:30:15 výsledek byl podle toho.
  • 00:30:19 Říkat, že chyb bylo mnoho,
    červených křížků a háků,
  • 00:30:24 o žáku kam spočinout
    popřeje se zraku,
  • 00:30:29 jak máku, ale pan učitel
    nedal se zmást.
  • 00:30:34 Pod mého ducha a pod tu líci bědnou,
    hle ohromná jednička,
  • 00:30:41 lomená jednou.
  • 00:30:44 Nic nevykonal,
    kdo vykonal část,
  • 00:30:48 si dědoušek řekl
    a jenom na konci úlohy poznámku,
  • 00:30:55 třaslavou rukou přičinil
    poznámku až na ty pravopisné chyby.
  • 00:31:03 A teď, když už i mně vlasy šednou,
    vzpomínám jedna lomená jednou.
  • 00:31:11 Náš učitel srdce velké a čisté,
    měl na pravém místě,
  • 00:31:15 to je jisté.
  • 00:31:17 Můj rukopis nebyl za mák hezký
    a vida, je ze mě básník český.
  • 00:31:22 Ale tohle hlavní není.
    On byl též moudrý a zkušený pán.
  • 00:31:29 A tento příběh byl
    vypravován pro toto mravné naučení.
  • 00:31:36 Svět by byl lidičky překrásný,
    kdyby každý z nás
  • 00:31:43 s panem Štěpničkou smýšlel.
  • 00:31:47 Jsi jednička lomená jedničkou
    až na ty pravopisné chyby.
  • 00:31:55 POTLESK
  • 00:32:02 Je to skutečně pěkné.
  • 00:32:04 Vidím, že je u vás
    estetická výchova na vysoké úrovni.
  • 00:32:10 Zmíním se na patřičných místech,
    vedete si dobře.
  • 00:32:14 Také jsem si všiml, že i klasikové
    jsou u vás zastoupeni.
  • 00:32:20 Nuže naše zpráva jako vám škole
    jako experimentální a vybrané
  • 00:32:25 věnovala klasika inovovaného.
  • 00:32:29 VŠICHNI (Jééé)
  • 00:32:32 Dovolte, abych vám
    jménem celé třídy...
  • 00:32:36 Nerušte tam, prosím.
  • 00:32:39 Poděkoval, co nejsrdečněji
    za vaši návštěvu.
  • 00:32:42 Bylo to neopakovatelné.
    Je to pro nás zavazující.
  • 00:32:52 Já si vezmu svoji tužku
    a ještě vám tady poradím.
  • 00:32:55 Vy máte jistě kroužek
    šikovných rukou na škole.
  • 00:32:59 Pomohou i kolegové.
    Jistě si s klasikem poradíte.
  • 00:33:03 -Nahledanou.
    -Nashledanou.
  • 00:33:07 -Svrchník.
    -Ve sborovně.
  • 00:33:14 HUDBA
  • 00:33:17 To je sádrový.
  • 00:34:39 Vy jste tady sehrál
    roli inspektora.
  • 00:34:43 Já jsem slyšel,
    že jste začínal jako učitel.
  • 00:34:48 Taky vás někdy inspektor
    načapal, jak se říká na hruškách?
  • 00:34:52 Já jsem učil poměrně
    krátkou dobu,
  • 00:34:55 takže mě nikdy inspektor
    nenavštívil v mé hodině.
  • 00:35:00 Ačkoliv možná nemluvím pravdu,
    protože jednou přišel
  • 00:35:03 do hodiny převlečený
  • 00:35:06 za inspektora Jirka Grossmann.
  • 00:35:08 To opravdu nebyla žádná recese.
  • 00:35:10 On opravdu chtěl vidět, jak učím
    a líbilo se mu to dokonce.
  • 00:35:16 Říkal, že bych tomu nevěřil,
    že dokážeš být, tak vážný.
  • 00:35:20 Jirka měl moc hezký vztah
    k dětem a málo kdo ví,
  • 00:35:22 že jsme spolu v létě vedli tábory
    a začali jsme spolu vystupovat,
  • 00:35:28 když jsme byli v Semaforu
    v hudebně československých děti
  • 00:35:32 na Pražském hradě, já tam chodím
    pravidelně vystupovat dodnes.
  • 00:35:37 Mám rád dětské publikum.
  • 00:35:40 Já jsem si učitelské povolání
    vybral dobrovolně.
  • 00:35:43 U nás v rodině nikdo neučil
    a taky mě k tomu nikdo nenutil.
  • 00:35:48 Já jsem prostě chtěl učit
    a nebýt toho,
  • 00:35:52 že jsem potkal Jirku Grossmanna,
    tak možná bych u učitelování zůstal
  • 00:35:57 a učil bych dodnes.
  • 00:36:00 Musím říct, že učitelské povolání
    považuji za velmi krásné, těžké,
  • 00:36:08 odpovědné a musím to říct upřímně,
    vážím si učitelů.
  • 00:36:13 Tak bych jim přál...
  • 00:36:17 Já se domnívám, že herectví
    a učitelování má něco společného.
  • 00:36:20 Že ten stupínek je také
    nějaké jeviště
  • 00:36:26 a učitel chce-li zaujmout žáky,
    musí být na to připraven
  • 00:36:31 stejně jako herec,
    který stojí na jevišti.
  • 00:36:33 Herec také musí
    zaujmout své publikum.
  • 00:36:36 Jinak tam nemá, co dělat.
  • 00:36:39 Já bych chtěl a přál bych učitelům,
    aby velice často přeskočila jiskra
  • 00:36:44 porozumění mezi stupínkem a třídou,
    stejně, jak my máme dobrý pocit,
  • 00:36:51 když přeskočí jiskra
    mezi jevištěm a hledištěm.
  • 00:36:56 ZPĚV
  • 00:37:05 Panímámo, milý jde k nám,
    jakou mu večeři dám,
  • 00:37:13 panímámo, milý jde k nám,
    jakou mu večeři dám.
  • 00:37:20 Večeře hotová, pečínka skopová,
    pivečko přinesený,
  • 00:37:29 pro moje potěšení.
  • 00:37:33 Večeře hotová, pečínka skopová,
    pivečko přinesený,
  • 00:37:42 pro moje potěšení.
  • 00:37:47 Lalala lalala...
  • 00:38:10 Panímámo, milý jde k nám,
    jakou mu postýlku dám,
  • 00:38:14 panímámo, milý jde k nám,
    jakou mu postýlku dám,
  • 00:38:21 postýlku dubovou,
    peřinku prachovou,
  • 00:38:26 běloučké povlečení,
    pro moje potěšení,
  • 00:38:34 postýlku dubovou,
    peřinku prachovou,
  • 00:38:39 běloučké povlečení,
    pro moje potěšení.
  • 00:38:47 Lalala, lalala...
  • 00:39:06 Když příroda začne,
    nepřestane, dokud nedokoná dílo.
  • 00:39:11 A proto, kdo je svěřený škole,
    buď je tam držen, tak dlouho,
  • 00:39:16 že se z něho stane vzdělaný
    a mravný člověk.
  • 00:39:22 Příroda sama se občerstvuje
    a sílí častým pohybem.
  • 00:39:27 A proto vzdělání nelze přivést
    k pevnosti bez opakování a cvičení,
  • 00:39:33 co nejčastějšího a zařízené,
    co nejvhodněji.
  • 00:39:39 Příroda si pomáhá sama,
    kolikerým způsobem může
  • 00:39:44 a proto ať není
    žádného bití pro učení.
  • 00:39:48 Neboť neučí se kdo,
    čí je to vina, než učitele,
  • 00:39:53 který neumí nebo nedbá
    učiniti žáka učenlivým.
  • 00:39:58 Vše čemu se žáci mají učit,
    budiž jim předloženo a vyloženo,
  • 00:40:02 tak jasně, aby to měli
    před sebou jako svých pět prstů.
  • 00:40:08 Příroda postupuje
    od snazšího k nejsnadnějšímu.
  • 00:40:15 A proto nejdříve se mají
    cvičit smysly, pak paměť,
  • 00:40:21 potom porozumění
    a konečně soudnost.
  • 00:40:27 Příroda se neukvapuje,
    nýbrž kráčí zvolna kupředu.
  • 00:40:33 A proto zcela pošetile si vede,
    kdo se snaží žáky učit,
  • 00:40:38 kolik chápou,
    nýbrž kolik si sám přeje.
  • 00:40:42 Poněvadž síly chtějí být
    podporovány ne potlačovány.
  • 00:40:47 A pěstitel mládeže je,
    tak jako lékař pouze služebníkem,
  • 00:40:53 nikoliv pánem přírody.
  • 00:41:13 Jo, moudrost není
    dloubání rozinek z vánočky.
  • 00:41:21 Dovolte mi, abych v zastoupení
    ředitele, vám pomohl do kabátu.
  • 00:41:25 Děkuji.
  • 00:41:26 Tak co inspekce,
    spokojený s výsledkem?
  • 00:41:30 No, v globálu ano.
  • 00:41:32 -Ovšem rezervy jsou.
    -Rezervy jsou.
  • 00:41:34 Jsou rezervy, ale to je dobře.
  • 00:41:37 Nepodal byste mi ještě
    třídní knihu 4. D,
  • 00:41:40 mně se tam nezdála absence.
  • 00:41:42 Jedno jméno se tam opakuje
    několikrát, řekl bych vícekrát.
  • 00:41:47 Zrovna ji mám po ruce.
  • 00:41:49 Podívejte se semnou,
    to je zajímavý případ.
  • 00:41:52 Tady Pešek Ladislav,
    znovu Pešek.
  • 00:41:56 To je zajímavé,
    to je skoro každý druhý den
  • 00:41:59 a přitom všechno lékařsky
    doloženo a evidováno.
  • 00:42:02 Souhlasím.
  • 00:42:03 Ten žák snad nemá žádný vztah
    ke svým pedagogům,
  • 00:42:06 když se jim, tak úporně vyhýbá.
  • 00:42:08 Musím oponovat,
    já občas z pozice své funkce
  • 00:42:13 nakouknu klíčovou dírkou
    do třídy...
  • 00:42:17 -Z druhé strany?
    -Ano. Z druhé strany
  • 00:42:20 Z jedné strany na druhou, prosím.
  • 00:42:23 Tam mám naprostý přehled,
    kdybyste se sám ráčil přesvědčit.
  • 00:42:27 Touhle klíčovou
    dírkou tam, prosím.
  • 00:42:30 -Pane profesore.
    -Co je?
  • 00:42:34 Nezlobte se už na mě.
  • 00:42:36 Já se nezlobím, ale to víte,
    někdy musí být člověk přísný.
  • 00:42:41 Já vás mám opravdu rád,
    pane profesore.
  • 00:42:47 Já tebe také, tak běžte.
  • 00:42:54 Opravdu, vy jste mě
    přesvědčil, to je zajímavé.
  • 00:42:57 To je štika školy.
  • 00:42:59 -Pozorujte dál.
    -Budu pozorovat.
  • 00:43:01 KLEPÁNÍ
  • 00:43:02 Prosím vstupte!
  • 00:43:04 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:43:06 -Můžeme dál?
    -Prosím.
  • 00:43:08 Tak co máte?
  • 00:43:13 -Dovolte nám...
    -Jménem...
  • 00:43:16 -My všichni
    -A zvlášť...
  • 00:43:19 -Srdečně, neformálně...
    -Bude to hlavně pro nás...
  • 00:43:25 -Na závěr...
    -A také to bude hlavně pro vás...
  • 00:43:30 Prostě vás chtějí
    pozvat na besídku.
  • 00:43:34 -Na školní besídku.
    -Ano. Na oslavu s tancem.
  • 00:43:40 SMÍCH
    Ano s tancem.
  • 00:43:42 Nemohu neodmítnout. Ale podle
    harmonogramu inspekcí,
  • 00:43:46 mám být úplně někde jinde.
  • 00:43:50 Soudruhu inspektore,
    přece byste nám to neodmítl.
  • 00:43:53 -Přece ne.
    -To ne.
  • 00:43:56 -Přece vás překvapím, ne.
    -Tak ano.
  • 00:44:12 POTLESK
  • 00:44:21 Kdo ví, v čem to vězí,
    marně přemítám,
  • 00:44:25 proč ji asi plezír,
    ve všem smůlu mám,
  • 00:44:33 proč jsem vždycky druhá,
    chci ten důvod znát,
  • 00:44:38 ten kdo by to uhád,
    může mě mít rád.
  • 00:44:45 Zatím však si zatím,
    stále musím, ptát,
  • 00:44:51 proč jen si semnou,
    ta smůla může hrát,
  • 00:45:00 má smůla smůlovatá,
    je mi v patách,
  • 00:45:11 kdopak mě do té smůly zatáh,
    chvěji se jen strachem neustálým,
  • 00:45:24 kampak přijdu zase pozdě,
    kde se spálím,
  • 00:45:29 od svítání a až zas do svítání,
    ať sním či bdím,
  • 00:45:38 já všechno pokazím.
  • 00:45:42 Příklad z dneška,
    jak je moje smůla těžká,
  • 00:45:48 jak každý krok snad dělám rok
    i schůzku zmeškám.
  • 00:45:55 Neulovím, já štěstí neulovím,
    můj úděl prázdná síť.
  • 00:46:07 Tvůj úkol, sám mě chyť.
    Přijď.
  • 00:46:16 POTLESK
  • 00:46:22 HUDBA
  • 00:48:47 "Skryté titulky: Yveta Bartlová
    Česká televize"
  • 00:48:50 .

Související