iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 12. 2019
14:45 na ČT2

1 2 3 4 5

18 hlasů
29306
zhlédnutí

Waldorfská škola

Historie, fenomény a praktiky waldorfského školství v České republice, v dokumentu natočeném u příležitosti stého výročí vzniku tohoto vzdělávacího směru.

45 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Waldorfská škola

  • 00:00:19 WALDORFSKÁ ŠKOLA
  • 00:00:22 Já hledím do světa,
    ve kterém slunce svítí,
  • 00:00:25 ve kterém hvězdy se třpytí,
    kameny nehybně leží,
  • 00:00:30 živé rostliny rostou,
    zvířata pocitem žijí,
  • 00:00:36 v němž člověk obdařen duší,
    v duchu příbytek dává,
  • 00:00:43 já hledím do duše,
    jež v nitru mém žije,
  • 00:00:48 v úbočí vane,
    ve světle slunce venku,
  • 00:00:53 v hlubinách duše uvnitř.
  • 00:00:56 K tobě ó Duchu boží
    s prosbou chci se obrátit,
  • 00:01:02 aby síla o požehnání,
  • 00:01:08 učení a práci
    vnitru mém rostla.
  • 00:01:11 -Když se řekne Waldorf,
    hodně lidí si vybaví
  • 00:01:14 něco zvláštního,
    něco čemu úplně nevěří.
  • 00:01:17 Jistou alternativu,
    která je možná pro děti,
  • 00:01:21 které se nechtějí učit?
  • 00:01:24 Já sama jsem vystudovala Waldorf
    a můžu říct, že jsem se teda učila.
  • 00:01:29 Sami absolventi waldorfských lyceí
    a waldorfských základních škol
  • 00:01:33 prohlašují, že tento způsob výuky
    jim otevřel různé nové
  • 00:01:37 a nečekané dveře, že jim to
    pomohlo uvědomit si, čím chtějí
  • 00:01:41 v životě být,
  • 00:01:42 a hlavně kým chtějí být.
  • 00:01:44 Já sama jednou možná budu matkou.
  • 00:01:48 A tak mi teď vrtá hlavou,
    vydala bych se touto cestou?
  • 00:01:52 Dala bych své dítě
    na waldorfskou školu?
  • 00:02:04 Jak to vlastně tehdy bylo
    v tom roce 1919 ve Stuttgartu?
  • 00:02:09 -Pan Emil Molt, majitel továrny
    na cigarety Waldorf,
  • 00:02:13 oslovil Rudolfa Steinera,
    aby dal ideje a založil školu
  • 00:02:20 pro děti jeho zaměstnanců.
  • 00:02:24 Rudolf Steiner uchopil tento
    impuls, na který čekal
  • 00:02:29 a toto hnutí přijalo
    název Waldorf.
  • 00:02:34 V Československu byly počátky
    waldorfského školství
  • 00:02:38 už v roce 1907.
  • 00:02:42 Rudolf Steiner navštívil poprvé
    Prahu a přednesl zde přednášku
  • 00:02:48 Výchova dítěte z hlediska
    duchovní vědy, a tak vložil
  • 00:02:53 to semínko pro vznik waldorfského
    hnutí pro střední Evropu,
  • 00:03:01 pro zlatou Prahu a toho si musíme
    velice vážit.
  • 00:03:08 HRA NA FLÉTNU
  • 00:03:13 Stejně tak byla tady i uskutečněna
    eurytmická vystoupení.
  • 00:03:20 Po revoluci se otevřela možnost
    svobodného rozhodování,
  • 00:03:27 touha po škole svobodné, nezatížené
    tlakem státu a tlakem politickým.
  • 00:03:37 Tak jsme věděli, že pro založení
    školy musí býti učitelé,
  • 00:03:42 rodiče a budova.
  • 00:03:47 -To je váš otisk?
    -To je moje levice.
  • 00:03:51 V 80 zemích po celém světě
    je 1 800 mateřských škol
  • 00:03:59 a 1 150 Waldorfských škol.
  • 00:04:04 -Waldorfské školy si zakládají
    na tom, že přistupují k dítěti
  • 00:04:08 celostně, že tuto celistvost
    se nesnaží zredukovat,
  • 00:04:13 ale naopak ji podpořit v jejím
    rozvoji a to, bych řekl,
  • 00:04:17 že je na nich
    velmi charakteristické.
  • 00:04:20 Fungující waldorfská škola
    má zcela určitě jedno velké
  • 00:04:24 pozitivum, a to dát tomu dítěti
    dostatečný prostor,
  • 00:04:29 aby se se světem přírody, kultury,
    duchovna, které určitým způsobem
  • 00:04:34 člověka přesahuje, zabývalo
    s impulzy waldorfského,
  • 00:04:39 čili i teozofického světa.
  • 00:04:42 Neznamená to, že nutně musí číst
    svět waldorfským způsobem,
  • 00:04:47 on má tu možnost
  • 00:04:50 do oblasti přírody, kultury
    a duchovna vnést i svůj pohled.
  • 00:04:54 A to, se domnívám, že je tedy
    na tom cenné a má pro společnost
  • 00:04:59 a pro to dítě velkou hodnotu.
  • 00:05:02 -Těch alternativních směrů,
    které se nějakým způsobem
  • 00:05:06 promítají do českého školství,
    je více.
  • 00:05:09 Waldorfské školství patří
    asi k těm nejznámějším asi vedle
  • 00:05:12 pedagogického přístupu
    Marie Montessori.
  • 00:05:15 Jestliže vnímáme současnost
    a realitu prizmatem požadavků
  • 00:05:19 na vyšší míru kreativity,
  • 00:05:21 což často je akcentováno právě tady
    v těch alternativních proudech,
  • 00:05:25 tak to je něco, co by se nutně
    mělo přenášet do toho
  • 00:05:29 mainstreamového školství,
    do školství hlavního proudu.
  • 00:05:32 Škola je pro většinovou společnost
    v jejich představě zafixována tak,
  • 00:05:37 jak si ji oni sami pamatují.
  • 00:05:39 Co z toho vybočuje,
    jako jsou alternativní proudy,
  • 00:05:42 tak se jim zdá vlastně
    z nějakého důvodu podezřelé.
  • 00:05:46 -Já jsem šla na waldorfskou školu
    až ve čtvrté třídě.
  • 00:05:49 Do té doby jsem byla tři roky
    na klasické základce
  • 00:05:52 a naši prostě neměli pocit,
    že je to ono.
  • 00:05:54 Jako byla jsem tam
    fakt už nešťastná.
  • 00:05:57 Svým způsobem.
  • 00:05:58 Že taková nějaká moje probublávající
    osobnost tam dostávala dost na frak
  • 00:06:03 tím, jak prostě se muselo přeci jen
    tiše a spořádaně sedět
  • 00:06:07 v lavicích a moc se neprojevovat,
    tak mi to nesvědčilo.
  • 00:06:11 -První rok jsme byli, mám pocit,
    někde ve školníkově bytě
  • 00:06:15 v sokolovně ve Starých Jinonicích,
    kam, já, kdybych to asi teď viděl,
  • 00:06:19 tak bych se divil tomu,
    že se nás tam těch 25 vešlo,
  • 00:06:22 nebo kolik nás tam bylo,
    že se tam vůbec ta učitelka vešla,
  • 00:06:25 že jsme tam vůbec mohli dělat
    nějaký pohybový cvičení,
  • 00:06:27 to mi přijde jako neuvěřitelný,
    že do toho někdo šel
  • 00:06:30 a že měl tu energii a ten risk.
  • 00:06:31 -Když se mě ptali, kam chodíš
    na školu a já jsem řekla
  • 00:06:34 na waldorfskou školu, tak říkali:
    "Co to je?" anebo
  • 00:06:36 "Jo, to je tam,
    jak si hrajete??
  • 00:06:38 nebo "To je tam,
    jak nic neděláte?"
  • 00:06:40 A tak samozřejmě,
    že mně to jako ubližovalo.
  • 00:06:42 Ze začátku jsem se to třeba
    snažila nějak vysvětlit,
  • 00:06:44 ale jak to dítě může vysvětlit.
  • 00:06:46 A musím se přiznat,
    že postupem doby jsem se
  • 00:06:49 začala malinko za to stydět,
    nebo to v podstatě tajit.
  • 00:06:52 -To, co je důležitý,
    je přechod na střední školu
  • 00:06:54 v momentě, když končí devátá třída.
  • 00:06:57 A tam, si myslím, že byly
  • 00:06:59 největší pochybnosti
    ze strany rodičů.
  • 00:07:01 -Já jsem měla, když jsem vyšla
    Waldorfskou školu a šla jsem
  • 00:07:03 na gympl, tu výhodu, že já jsem
    byla pořád nadšená.
  • 00:07:06 Já jsem byla lačná po nových věcech,
    informacích a tak.
  • 00:07:10 Zatímco ostatní byli úplně
    zpruzení školským systémem.
  • 00:07:13 -Pokud jsem se vídala
    s jinými dětmi třeba na kroužcích,
  • 00:07:16 na baletě nebo na houslích,
    tak mně přišlo, že to máme
  • 00:07:19 takové veselejší,
    že já se do té školy těším,
  • 00:07:22 že tam děláme zajímavé věci,
    že prostě vedle toho učení
  • 00:07:25 i vyrábíme, nebo se učíme
    nějakou zajímavou formou.
  • 00:07:29 Plno mých vrstevníků prostě
    už pak od druhé, třetí třídy
  • 00:07:33 nerado chodilo do školy,
  • 00:07:34 nebo si pořád na něco stěžovali.
  • 00:07:37 A já jsem se tam prostě
    hrozně těšila.
  • 00:07:38 Ta doba, kdy jsem se za to styděla
    já, už pominula.
  • 00:07:41 Že dneska už to není vůbec nic
    zvláštního, naopak existuje
  • 00:07:44 mnoho dalších jiných směrů,
    než je waldorfský směr,
  • 00:07:48 jsou tady Montessori školy.
  • 00:07:51 Naopak je to dneska prestižnější,
  • 00:07:53 než pomalu chodit
    na normální základní školu.
  • 00:07:57 Mám prostě za sebou díky tomu,
    si myslím, krásné dětství,
  • 00:08:00 plno nových věcí jsem poznala,
  • 00:08:02 a proto bych to chtěla dopřát
    i svým dětem.
  • 00:08:05 -Ta škola učí skrz prožitek
    a zážitek a já to na sobě vidím
  • 00:08:09 do dneška, že mám ty informace
    a ty poznatky kódovaný úplně jinak.
  • 00:08:14 Ty, co jsou ze základky,
    jsou kus jako hluboko zažrané
  • 00:08:18 pod kůží, protože právě se sešli
    skrz několik různých smyslů.
  • 00:08:22 -Je pravda, že výuka tím prožitkem
  • 00:08:25 se vlastně tou výukou
    neustále prolínala.
  • 00:08:28 Protože třeba jsme měli biologii,
    to byl takový pokus,
  • 00:08:31 že jsme jednoho spolužáka
    obrátili hlavou dolů,
  • 00:08:34 drželi jsme ho za nohy.
  • 00:08:36 A holky mu ze spodu dávaly svačinu,
    že jo?
  • 00:08:41 Krmily ho tím chlebem a my jsme ho
  • 00:08:44 drželi a on se měl
    za tu celou dobu najíst.
  • 00:08:46 Takhle jsme probírali trávicí trakt,
    že jsme si na tomhle pokusu
  • 00:08:49 vysvětlovali, jak funguje trávení,
    že jo.
  • 00:08:51 Takže tohle si pamatuju
    do dneška.
  • 00:08:54 -My, když jsme probírali chuť,
    učitel řekl, ať vyplázneme jazyk
  • 00:08:58 a injekční stříkačkou nám stříkal
    na jednotlivé části jazyku
  • 00:09:03 slaný roztok.
  • 00:09:05 A tam, kde jsou receptory,
    jsme cítili, že to je slaná.
  • 00:09:09 Ale když nám to stříknul na část
    jazyka, kde nejsou receptory
  • 00:09:13 na slané, tak jsme to necítili.
  • 00:09:15 -I když je to škola,
    která vznikla před sto lety,
  • 00:09:18 to znamená v hodně jiných
    podmínkách, má co nabídnout.
  • 00:09:21 Ale je pravda, že ten měnící se
    svět musí vnímat a možná se mu
  • 00:09:27 v něčem přizpůsobovat,
    ale aby našla právě tu míru,
  • 00:09:31 aby neztratila sebe a to,
    co je v ní cenné,
  • 00:09:34 a zároveň dokázala reagovat
    na výzvy dnešního světa
  • 00:09:40 a na výzvy dnešního dětství.
  • 00:09:43 -Děti jsou omlazujícím pramenem
    každého lidského společenství,
  • 00:09:47 jsou silou, která neustále obnovuje
    tento svět, nic menšího.
  • 00:09:51 Z tohoto citátu vycházejí
    waldorfské školky.
  • 00:09:54 Pojďme se ale podívat,
    jak to vypadá v praxi.
  • 00:09:57 -Nacházíme se ve Slušticích
    u Prahy před vstupem do zahrady,
  • 00:10:03 v níž je ukrytá mateřská škola.
  • 00:10:06 Malé dítě vstupuje do světa
    a je potřeba, aby k tomu světu
  • 00:10:10 navázalo vztah, aby se s ním
    skamarádilo, doslova aby se
  • 00:10:14 do světa zamilovalo.
  • 00:10:15 Ta architektura vlastně
    neupozorňuje sama na sebe,
  • 00:10:18 ale ona vytváří to místo,
    ten svět.
  • 00:10:39 Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:10:43 Podstata je o navázání vztahu
  • 00:10:45 mezi dítětem, tedy člověkem
    a světem.
  • 00:10:49 A proto i ta architektura, ten
    prostor je postavený na vztazích.
  • 00:10:54 Tohle to je taková ta bdělejší
    aktivnější část, kde máme
  • 00:10:59 osvětlení shora, zatím co ta
    druhá část je taková víc ponořená
  • 00:11:05 a je zasněná, kde si děti jednak
    na zemi hrají, mají tam koberec
  • 00:11:10 a potom se tam vypráví pohádky.
  • 00:11:13 Ten vnější svět vlastně přichází
    jako obraz, je to silný motiv
  • 00:11:17 a vlastně během roku
    se ta barevnost a ten obraz mění,
  • 00:11:21 ale je to pořád tentýž obraz.
  • 00:11:23 Takže vlastně je to ta jistota
    a ta proměnlivost.
  • 00:11:26 -Má ta budova opravdu symbolizovat
    náruč pro děti, mateřskou náruč?
  • 00:11:31 -Ano, ano, určitě je to princip,
    který tady hraje velkou roli.
  • 00:11:34 Protože je to budova pro malé děti,
    takže je to něco úplně jiného,
  • 00:11:38 než kdybychom se bavili o budově
    střední školy,
  • 00:11:41 nebo o nějakém prostoru
    pro dospělé.
  • 00:11:44 Děti si můžou vyjít nahoru
    a můžou se na ten prostor třídy
  • 00:11:47 dívat shora.
  • 00:11:50 Nebo můžou jít dolu
    zase se octnout v něčem,
  • 00:11:52 co je jim měřítkem přiměřenější.
  • 00:11:54 Ten prostor, když je rozehrán
    různými prostorovými možnostmi
  • 00:11:58 a vztahy, tak vlastně oživuje to,
    co tam ty děti můžou prožívat.
  • 00:12:02 Takže se podíváme do ložnice.
  • 00:12:04 A protože je to prostor mimořádný,
    tak se tam vchází po schůdkách,
  • 00:12:09 aby si děti uvědomily,
    že teď přichází něco jiného.
  • 00:12:27 Sál má tento samostatný přístup
    proto, aby bylo možné tady pořádat
  • 00:12:31 akce i mimo dění ve školce.
  • 00:12:33 Ten prostor vlastně jsem utvářel
    tak, aby přicházelo světlo
  • 00:12:38 ze všech stran, ale zároveň,
  • 00:12:40 aby tu zůstala možnost toho
    intimního soudržného prostoru.
  • 00:12:44 My se teď ocitáme v tom nejvyšším
    patře, dalo by se říct,
  • 00:12:48 nad námi je slunce a támhle
    nadohled je vidět věž kostela,
  • 00:12:54 takže je to ten vztah
    k duchovnímu světu.
  • 00:12:59 -První vlna waldorfských škol
    a školek byla těsně po revoluci
  • 00:13:03 a souvisela určitě
    se společenským uvolněním
  • 00:13:06 a s potřebou obohatit
    náš vzdělávací systém.
  • 00:13:09 Náš denní program běží v určitých
    rytmech, pracujeme s principem
  • 00:13:14 naplněného očekávání,
  • 00:13:16 což je v dnešní době
    zapomínané téma.
  • 00:13:19 Dnes si můžeme všichni
    všechno kdykoli dovolit,
  • 00:13:22 jít si třeba nakoupit jahody v zimě
    a nemusíme na to čekat.
  • 00:13:26 A tady takovým tím velkým
    výchovným pomocníkem je,
  • 00:13:30 že slavnost není jenom něco,
    čím si připomínáme tradice,
  • 00:13:34 ale opravdu organicky se snažíme
    prožívat běh roku, který vyvrcholí
  • 00:13:38 nějakým specifickým svátečním časem
    a naplní to očekávání.
  • 00:13:45 Pokud meleme obilí na mlýnku
    a pak z něj pečeme chleba,
  • 00:13:49 tak to dítě zažívá okamžiky
    elementární fyziky,
  • 00:13:52 protože to tvrdé zrno se mění
    v mouku, mění se vlastně kvalita
  • 00:13:57 toho materiálu pomocí páky.
  • 00:13:59 Při pečení a kvašení zase zažívá
    elementární chemii, vzniká těsto,
  • 00:14:04 které zase nějakým způsobem dýchá,
    když ho hněteme.
  • 00:14:08 V okamžiku, kdy si něco vyzkoušíme
    vlastní silou, získáme vlastní
  • 00:14:12 zkušenost, máme k tomu nějaký
    emocionální postoj.
  • 00:14:16 Mimo jiné to dodává sebedůvěru
    a sebejistotu, že jsou věci
  • 00:14:20 v tomto světě, které já zvládnu.
  • 00:14:23 A pokud nepracujeme třeba
    jenom s obrázky a s poučováním,
  • 00:14:27 ale s tou žitou skutečností,
    tak dítě má obrovský zážitek,
  • 00:14:32 že samo je tvůrcem.
  • 00:14:37 Každý den nabízíme jednu činnost.
  • 00:14:39 Jeden den máme tzv. terapeutické
    malování pomocí akvarelových barev,
  • 00:14:44 další z těch dnů pečeme chleba,
    další den tady máme pohybovou
  • 00:14:49 výchovu, která je
    ve waldorfských školách zastoupená
  • 00:14:52 především eurytmií.
  • 00:14:54 Tu smysluplnost těch činností
    samozřejmě podporuje i pobyt venku,
  • 00:14:58 kde se snažíme pečovat o zahradu,
    stříháme ovečky, potom pereme
  • 00:15:02 ovčí vlnu a češeme, abychom si
    z nich mohli vytvořit
  • 00:15:05 zase z toho materiálu
    nějaké další hračky.
  • 00:15:08 Největším problémem dnešního světa,
    řekla bych, je to, že se stáváme
  • 00:15:12 pozorovateli a komentátory
    a už málo tvůrci.
  • 00:15:16 -Už Komenský doporučoval
    zajistit celistvost vzdělání.
  • 00:15:19 Chtěl, aby bylo dítě uvedeno
    do vědění pomocí obrazů
  • 00:15:23 budovaných na jednoduchých
    základech, na podobném principu
  • 00:15:26 funguje i waldorfská pedagogika,
    které se po revoluci v Česku
  • 00:15:30 začalo konečně dařit.
  • 00:15:32 V roce 1991 byla založena první
    základní škola v Písku
  • 00:15:35 a v roce 1992 následovala škola
    v Příbrami a Praze.
  • 00:15:38 -Tenkrát člověk přišel
    na ministerstvo.
  • 00:15:41 "Chci založit školu."
    "Samozřejmě."
  • 00:15:43 Tři razítka a bylo to hotový.
  • 00:15:45 Tím, že doba byla celá nadšená,
    lidi byli nadšení,
  • 00:15:49 všichni očekávali něco nového,
  • 00:15:51 tak všichni toužili i něco nového
    v tom vzdělávání pro jejich děti.
  • 00:15:55 Časem jsme si získali
    na svou stranu i město tím,
  • 00:15:59 že jsme škola, která dbá
    na umělecký přístup k výuce,
  • 00:16:04 kdy umělecká výchova prolíná
    všemi předměty, ne jenom v hudební
  • 00:16:08 výchově a výtvarné výchově.
  • 00:16:10 Řada rodičů věděla, co nechce,
    ale neměla představu, co chce.
  • 00:16:14 Chtěla něco nového.
  • 00:16:16 Takže zvolili kolikrát
    i waldorfskou pedagogiku,
  • 00:16:19 kterou pak třeba ani nemuseli
  • 00:16:21 úplně chápat a odešli
    třeba někam jinam.
  • 00:16:23 Při některých inspekcích,
    které přicházeli v první fázi,
  • 00:16:26 tady přišli a teď se rozhlídla
    inspektorka a říká:
  • 00:16:30 "Nevidím nikde televizi,
    ani počítač."
  • 00:16:33 Říkám: "No, není tady.
    Proč?"
  • 00:16:36 "No, protože to potřebujete
    do výuky."
  • 00:16:39 "A na co konkrétně?"
  • 00:16:41 "No, ukázal byste jim přírodu,
    zvířátka a všechno."
  • 00:16:45 Říkám: "Paní inspektorko, my to
    děláme tak, že my jdeme do přírody,
  • 00:16:49 my jdeme se na ta zvířátka podívat.
  • 00:16:52 A zkoušela jste se někdy přes
    tu obrazovku přivonět
  • 00:16:55 k nějakému stromu, nebo si
    pohladit nějaké zvířátko?
  • 00:16:58 To prostě nejde."
  • 00:16:59 -Čím jsme se nejvíc lišili
  • 00:17:01 od našich vrstevníků
    v Pardubicích...
  • 00:17:04 Já si myslím,
    že to bylo hlavně tím,
  • 00:17:06 že jsme nedostávali známky
    a taky že jsme neměli učebnice,
  • 00:17:10 protože ty jsme si psali
    v hodinách sami.
  • 00:17:12 -To že nepoužívá waldorfská škola
    učebnice a že vlastně stojí
  • 00:17:16 do značné míry na velké míře svobody
    v tom, co to dítě, jak si tu svoji
  • 00:17:21 oblast poznání nasměruje,
  • 00:17:24 to je pro většinovou společnost
    opět něco těžko akceptovatelného.
  • 00:17:30 -Představa, že dítě dostane
    vysvědčení ne známkové,
  • 00:17:35 ale napsané, tak to je, bych řekl,
    daleko cennější než nějaká známka,
  • 00:17:40 která nejenomže nevypovídá,
    jestli je dobrý v češtině,
  • 00:17:44 gramatice, ve slohu,
    nebo v něčem jiném, ale hlavně,
  • 00:17:48 jak se on sám individuálně
    posunul dopředu.
  • 00:17:52 Kdežto známka ta rozdělí třídu
    na jedničkáře, trojkaře, pětkaře
  • 00:17:58 a vzniká taková
    nezdravá soutěživost.
  • 00:18:01 -Bez čeho to nejde, je hodnocení,
    sebehodnocení, podpora dítěte
  • 00:18:06 a jestli vám k tomu pomohou známky,
    to se nedomnívám.
  • 00:18:10 -Těch prvků, které mohou vystrašit
    nebo znervóznit rodiče přitom,
  • 00:18:15 když se řekne waldorfská škola,
  • 00:18:17 tak to skutečně může být
    jiný způsob hodnocení.
  • 00:18:20 Když jim učitel takhle hodnocení
    předloží, tak se rodič zeptá,
  • 00:18:24 jestli má to dítě trojku, dvojku,
    nebo jedničku.
  • 00:18:27 Zase, je to jakési paradigma
    uvažování, jak má vypadat škola,
  • 00:18:30 s tím je hodnocení spojeno.
  • 00:18:32 Jestliže waldorfská škola
    tohle nepoužívá, tak pro velkou část
  • 00:18:36 těch rodičů je vlastně podezřelá.
  • 00:18:38 -Ty známky naopak mohou velmi často
    třeba i vést k určité demotivaci,
  • 00:18:44 mohou zapříčiňovat pouze potřebu
    dítěte být úspěšný,
  • 00:18:49 respektive být hodnocen
    jako úspěšný někým druhým
  • 00:18:55 a tím způsobem být taky závislý
    na vnějšším hodnocení.
  • 00:18:58 Myslím si, že ani česká veřejnost
    s prominutím snad nevytýká
  • 00:19:02 waldorfským školám,
    že by to byly školy,
  • 00:19:04 které upřednostňují jiné formy
  • 00:19:06 hodnocení než v uvozovkách
    klasifikace.
  • 00:19:10 -Některé zdi nestavíme proto,
    abychom se skryli před ostatními,
  • 00:19:15 někdy jen potřebujeme zjistit,
    jestli se najde někdo,
  • 00:19:18 kdo je zkusí zbořit.
  • 00:19:20 Sokrates.
  • 00:19:22 -Moji kamarádi, kteří nejsou
    právě z waldorfské školy,
  • 00:19:27 tak když jim říkám, že nemáme
    známky, nebo že teďko budu mít
  • 00:19:31 závěrečné vystoupení s eurytmií,
    tak se vždycky hrozně diví.
  • 00:19:35 Tím že vlastně ty známky nejsou,
    tak mi přijde, že je to hodně
  • 00:19:39 na vlastním svědomí se učit
    a na vlastní zodpovědnosti,
  • 00:19:43 nemáme takový ten tlak daný,
    že musíme mít jedničku a tak.
  • 00:19:47 -Kolikrát, když se něco povedlo,
    tak nám napsala učitelka výborně,
  • 00:19:51 což se v podstatě rovnalo jedničce,
    nebo dobře a tak dále,
  • 00:19:55 anebo prostě vyloženě napsala
    pár vět a z těch člověk
  • 00:19:59 naprosto jednoznačně pochopil,
    jak na tom je, co udělal špatně,
  • 00:20:03 nebo co dobře, naopak,
    bych řekla i lépe než z té známky.
  • 00:20:07 -Kantor musí vědět,
    kde se ten mladý člověk
  • 00:20:10 nebo žáček nachází, co je třeba
    rozvíjet a co je v něm dobrého.
  • 00:20:14 Já ho můžu samozřejmě přinutit,
    aby byl poslušný a všechno dělal
  • 00:20:18 dobře, ale to ho zlomím,
    zlomím jeho sebedůvěru,
  • 00:20:21 jeho sebevědomí.
  • 00:20:23 Ne, my chceme lidi, kteří
    jsou pevní, kteří ví,
  • 00:20:26 co chtějí a dokáží to.
  • 00:20:28 -My jsme tam sice neměli učebnice,
    ale vlastně učitelka vždycky přišla
  • 00:20:32 a my jsme si to psali do sešitu,
    nebo jsme se koukali na nějaký film.
  • 00:20:37 Když jsme se koukali,
    jak probíhá lidské srdce,
  • 00:20:41 tak jsem si musela sehnat
    nějaký obrázek na internetu
  • 00:20:44 a podle toho si to nakreslit.
  • 00:20:46 -Vzdělávání bez obsahu
    je nebezpečné,
  • 00:20:48 ale učebnice není zárukou obsahu.
  • 00:20:51 -Každý má představu,
    že waldorfská škola je prostor,
  • 00:20:55 kde dítě přijde, lehne si
    na kobereček, mává,
  • 00:20:59 lehne si na záda, třepe ručičkama,
    nožičkama a nic nedělá.
  • 00:21:03 Ne, pro mě je waldorfská škola
    obrovský řád, který umožňuje
  • 00:21:08 svobodu vzdělávání,
  • 00:21:11 ale zároveň chápe souvislosti
    mezi mikrosvětem a makrosvětem.
  • 00:21:16 Pro mě je štěstí, když vyjde
    ze školy spokojený skladník
  • 00:21:21 než neurotický prezident
    nějaké republiky.
  • 00:21:34 -Mně přijde, že ta škola
    není umělecká,
  • 00:21:38 ale jak se tu rozvíjí od všeho
    trochu, třeba od kovotepectví,
  • 00:21:42 to jsme tu teď měli,
    tak třeba někdo se v tom najde
  • 00:21:45 a může v tom pokračovat.
  • 00:21:46 A přijde mi třeba, že lehčí škola
    to moc není, protože minulý rok
  • 00:21:50 jsme měli dlouhou školu,
  • 00:21:52 protože tam máme třeba
    dvouhodinovku právě těch dílen.
  • 00:21:56 S tím že máme asi delší vyučování
    právě kvůli těm uměleckým hodinám.
  • 00:22:00 -No, je vytýkáno waldorfským žákům,
    že nemohou přejít třeba
  • 00:22:06 do jiné školy během toho běhu,
    že se nepřizpůsobí.
  • 00:22:12 -Když jsem potom šel z waldorfu
    na klasickou střední školu,
  • 00:22:15 tak si pamatuju,
    že prvák nebyl jednoduchej.
  • 00:22:18 Je pravda, že jsem trochu nestíhal,
    třeba v matematice.
  • 00:22:21 Ale ne, že by ta matika byla
    nějak na tom waldorfu lehčí
  • 00:22:24 nebo jednodušší, ale prostě to,
  • 00:22:26 co mi odpouštěli, už potom
    na střední neodpouštěli.
  • 00:22:29 A tak jsem si říkal,
    jestli ta svoboda
  • 00:22:32 na té základní škole,
    nebo na té střední není předčasná,
  • 00:22:36 že by ta svoboda potom měla
    být až na výšce.
  • 00:22:39 Ale ve finále bych neměnil
    a nemyslím si, že bych
  • 00:22:42 potom nějak fungoval blbě.
  • 00:22:44 -Tahle škola mě hodně naučila tím,
    že do nás nesypou vědomosti,
  • 00:22:48 ale musíme si je jako sami zjistit.
  • 00:22:51 Že bych se chtěla sama zajímat
    o ty věci, nejsem zvyklá,
  • 00:22:55 že mi to jako někdo řekne,
    ale že si musím odpovědi
  • 00:22:58 hledat sama.
  • 00:22:59 -Někteří kamarádi mi pak říkali,
    když šli na střední,
  • 00:23:03 že vlastně možná nějaká předpojatost
    vůči waldorfákům tam byla,
  • 00:23:07 že vlastně nevěděli,
    odkud jako jsme, z jakého světa.
  • 00:23:11 I mě trošku zkoumali, co umím,
    co neumím.
  • 00:23:14 Ale potom si vlastně uvědomili,
    že jsme úplně normální studenti,
  • 00:23:18 kteří se začlení a nemají problém
    zvládat jakoukoli další výuku.
  • 00:23:24 -Téma ročníkové práce si děti
    vybíraly už na konci sedmé třídy,
  • 00:23:28 souvisí s jejich schopnostmi,
    dovednostmi a určitýma zájmy.
  • 00:23:32 Toto téma si děti musí sami obhájit
    před komisi tří, nebo dvou učitelů.
  • 00:23:37 Děti na základě toho už začnou
  • 00:23:40 o prázdninách na své hlavně
    praktické části už pracovat.
  • 00:23:44 Ročníková práce se dělí
    na praktickou část a teoretickou.
  • 00:23:48 To si děti vybírají různá témata,
    šití fotbalového míče, šití loutek
  • 00:23:52 a hraní divadla. Ale jsou to
    i témata, že přitom děti
  • 00:23:56 nic nevyrábí, ale třeba
    děti psaly svoji vlastní knihu.
  • 00:24:00 -Toto téma jsem si vybrala,
    protože jsem se chtěla lépe naučit
  • 00:24:04 vyšívat a taky jsem se chtěla
    vrátit do dob našich babiček
  • 00:24:08 a prababiček, když ve svém volném
    čase jen tak pro radost vyšívaly.
  • 00:24:12 Takže jsem si to na kanavu
    načrtla tužkou a pak jsem
  • 00:24:16 začala vyšívat nejdřív stromy,
    labutě, keře a pak až jsem začala
  • 00:24:20 vyšívat vodu a hory,
    prostě to pozadí.
  • 00:24:24 Těch křížků je tam přibližně
    42 804.
  • 00:24:27 A ten rám jsem si vlastně taky
    vyráběla sama v dílnách ve škole.
  • 00:24:33 -Já si vzpomínám, že asi v sedmé
    třídě jsme dostali
  • 00:24:36 každý svého prváčka, stali jsme se
    takovými jejich patrony
  • 00:24:40 a pomáhali jim na cestě
    waldorfským vzděláváním.
  • 00:24:43 -Já jsem Anežka Šmahová
  • 00:24:45 a ráda bych vám ukázala
    svého prvňáčka Kryštofa.
  • 00:24:48 -Když se sedmáci potkali
    s prvňáky, byl úplně ten
  • 00:24:52 prvňákovský první školní den,
    kdy byli v celé tělocvičně
  • 00:24:56 se všemi dětmi, s rodiči, s učiteli
    a určitě se báli, co je bude čekat
  • 00:25:02 a sedmáci se stali takovými
    jejich prvními průvodci
  • 00:25:06 a také je odvedli do první třídy,
    kde měli svoji první hodinu.
  • 00:25:12 -Anežka je můj patron
    a pomáhá mi třeba tím,
  • 00:25:18 že mi pomáhá udělat lampion,
    a třeba mi vyrobila i meč ze dřeva.
  • 00:25:25 -Pro mě české školství
    je stále strašně striktní,
  • 00:25:28 strašně svázané a málo tvůrčí.
  • 00:25:31 Málo respektuje dětské osobnosti,
    které tam přicházejí
  • 00:25:36 a málo s nimi pracuje.
  • 00:25:38 A tak už před těmi šestnácti lety
    jsem hledala nějaký systém,
  • 00:25:42 který bude prostě vyhovovat
    mým představám.
  • 00:25:45 Waldorfskou školou prošly mé dvě
    dcery, jedna už je na vysoké škole,
  • 00:25:50 druhá je na střední škole
    a teď tam mám dva syny.
  • 00:25:53 Samozřejmě musela jsem odpovídat
    na velmi nepříjemné otázky
  • 00:25:57 prarodičů, okolí, a tak.
  • 00:26:00 Jako všichni mají samozřejmě strach.
  • 00:26:02 Přestože ten waldorfský systém
    je prostě nosný, tak sám o sobě
  • 00:26:06 se nenese a vždycky je důležité
    jakého pedagoga potkáte.
  • 00:26:10 -Waldorfský učitel by měl být
    vzdělaný pedagog, psycholog,
  • 00:26:14 terapeut, který musí znát dokonale
    vývojovou psychologii, musí dětem
  • 00:26:20 rozumět, protože když jim nerozumí,
    tak vznikají třecí plochy
  • 00:26:24 a on se dívá na dítě,
    jako že zlobí.
  • 00:26:27 Nezlobí, prostě prochází vývojovým
    stupněm, který mu náleží.
  • 00:26:31 A když to ten kantor pochopí,
  • 00:26:33 tak jeho reakce jsou samozřejmě
    naprosto jiné a dojde
  • 00:26:37 k souznění s tím žákem.
  • 00:26:39 -Když probíráte Řecko,
    tak končíte řeckou olympiádou,
  • 00:26:42 kde sjedu všechny waldorfské školy
    z republiky.
  • 00:26:46 Prožijí si prostě dva olympijské
    dny, z nichž jeden den hrají
  • 00:26:50 prostě každá ta škola část Odysei.
  • 00:26:53 -To starověké Řecko s sebou právě
    přináší tu archetypální zkušenost
  • 00:26:58 ctností, sounáležitosti
    a toho lidského společenství.
  • 00:27:05 A tohle je takové vyvrcholení
    jejich ročního putování.
  • 00:27:10 A na základě právě těch původních
    olympijských hodnot se tady setkají
  • 00:27:15 především sami se sebou.
  • 00:27:18 Prožijí ty tradiční olympijské
    disciplíny jako běh, skok, hod,
  • 00:27:24 zápas, rétorika.
  • 00:27:28 -Třeba střílíme z luku.
  • 00:27:31 Budeme asi hrozně běhat,
    což si myslím.
  • 00:27:35 A budeme dělat nějaké ty úkoly.
  • 00:27:38 Teď jsme hráli, že jsme byli slepí,
    že jsme měli šátek a každý osahával
  • 00:27:43 ten strom, pak když šel zpátky,
    no tak si sundal šátek
  • 00:27:48 a musel najít tam ten strom,
    který to byl.
  • 00:27:51 Já jsem se hrozně soustředila na
    kůru, jak je vlnitá, anebo slabá.
  • 00:27:57 -Mně přijde důležitý fakt si klást
    otázky, co školy mají dnešním dětem
  • 00:28:02 nabídnout v kontextu toho,
    co se na planetě děje.
  • 00:28:06 A myslím, že vlastně i olympijské
    hry jsou jedním tím motivem,
  • 00:28:10 že my potřebujeme opravdu
    spolupracovat a vnímat se
  • 00:28:14 jako součást celého celku,
    protože jestliže bude ten
  • 00:28:17 jednotlivec žít na úkor ostatních,
    tak to nemá smysl.
  • 00:28:21 A my to můžeme dneska zažívat
    s tím, co se klimaticky
  • 00:28:25 v rámci naší planety děje.
  • 00:28:28 Že to jsou výzvy, na které
    mi ty děti musíme připravit.
  • 00:28:32 Neučit pro 20. století,
    my učíme pro 21. století,
  • 00:28:35 které s sebou nese něco
    a my přesně nevíme co.
  • 00:28:38 A fakt se ptát a možná být
    v tom jako pionýři bez ohledu na to,
  • 00:28:43 jestli nás inspekční správa
    podpoří, nebo nepodpoří.
  • 00:28:46 Ty děti budou zažívat
    za pět za deset let
  • 00:28:48 společně s námi svět,
    který my vůbec neznáme
  • 00:28:51 a vůbec nevíme, co se bude dít.
  • 00:28:53 A to jsou ti, kteří ten svět
    budou moct táhnout.
  • 00:28:56 Takže my jediné, co můžeme
    ovlivnit, jsme my sami
  • 00:28:59 a tím možná můžeme zachránit svět.
  • 00:29:01 -Po ukončení základního vzdělání
    často studenti stojí
  • 00:29:02 před nelehkou volbou, kam dál.
  • 00:29:05 Mnoho z nich v 15 letech ještě neví,
    na co by se chtěli ve svém životě
  • 00:29:09 specializovat, co by chtěli dělat.
  • 00:29:11 Obecného vzdělání, které zájemcům
    umožní rozšířit si obzory
  • 00:29:15 a najít si to, co by chtěli dělat,
    se jim dostane například
  • 00:29:18 na gymnáziích, nebo lyceích
  • 00:29:20 či středních odborných školách
    waldorfských.
  • 00:29:23 -Hlavním heslem pro nás je:
    Svět je pravdivý,
  • 00:29:26 takže všechno je možné zpochybnit,
    prozkoumat.
  • 00:29:30 Ta první věc trvá dvě hodiny,
    říkáme tomu epochové vyučování,
  • 00:29:35 a to je to, kde se poznává.
  • 00:29:37 Žák je čerstvý, ještě je přístupný
    všemu možnému.
  • 00:29:41 Takže dvě hodiny vkuse
    se zabývá tím přemýšlením,
  • 00:29:45 poznáváním a tak dále.
  • 00:29:47 -Jednou nám řekli, ať si přineseme
    druhý den špekáček, buřta.
  • 00:29:51 Tak jsem si říkal,
    bude nějaká grilovačka.
  • 00:29:53 Ale učitelé rozmístili
    na police velké sklenice,
  • 00:29:57 takové ty pětilitrovky
    a nalili do toho colu.
  • 00:30:00 A my jsme každý toho svého buřta
    dali prostě do té sklenice.
  • 00:30:04 A řekli:"Uvidíme,
    co se bude dít za tři měsíce."
  • 00:30:07 Do toho jsme tam ještě dali
    třeba padesáti halíř nebo korunu.
  • 00:30:12 No a skutečně potom nějak v průběhu
    toho jara jsme vytáhli...
  • 00:30:16 A my jsme nevytáhli buřta,
    my jsme vytáhli v podstatě
  • 00:30:19 černý uhlík, černý uhel
    a na té minci nebylo vidět
  • 00:30:22 vůbec nic.
  • 00:30:24 -Hlavním tématem střední waldorfské
    školy je rozvoj vlastního myšlení.
  • 00:30:28 V první fázi pozorujeme,
    co se děje.
  • 00:30:30 Dějepisář vykládá
    nějakou dějinnou situaci.
  • 00:30:33 Druhá fáze je, že si popisujeme,
    co jsme viděli v pokusu.
  • 00:30:36 A třetí fáze je až druhý den ráno.
  • 00:30:39 Takže žáci odchází
  • 00:30:41 z té dvouhodinovky po druhé fázi
    s těmi otázkami.
  • 00:30:45 Kdyby ta třetí fáze byla ten samý
    den, tak to je dost často
  • 00:30:49 manipulace učitele, který je
    dovede tam, kde je chce mít.
  • 00:30:53 A když je to až druhý den ráno,
    tak je daleko větší šance,
  • 00:30:56 že oni přijdou s vlastními nápady,
    s vlastními názory,
  • 00:31:00 s dalšími otázkami a tak.
  • 00:31:01 Takže se to může opravdu řešit.
  • 00:31:04 -Měli jsme taky pokus,
    kdy učitelka postavila mě
  • 00:31:07 doprostřed místnosti
    a Anička Benešová si vzala
  • 00:31:10 škopek s vodou a měla se přede mě
    rozeběhnout a zastavit se
  • 00:31:15 těsně přede mnou.
  • 00:31:16 Ona to udělala a samozřejmě voda
    pokračovala dál,
  • 00:31:19 takže jsem byl kompletně mokrý.
  • 00:31:48 -Dostali jsme lavice,
    které byly počmárané
  • 00:31:51 různými obrázky a dostali jasné
    zadání vytvořit pozitiv a negativ.
  • 00:31:58 A každý se s tím samozřejmě popral,
    jak uměl a myslím, že to dopadlo
  • 00:32:03 ve finále dobře.
  • 00:32:04 A zvláštní na tom je,
    že sami grafici přestali čárat
  • 00:32:08 na lavice, což je úplně nezvyklý.
  • 00:32:11 -Takže tady jsem si udělala
    pomocnou síťku a vlastně jsem
  • 00:32:15 začala podle toho kreslit
    na lino.
  • 00:32:18 Takže to ještě budu dělat na trička.
  • 00:32:25 Někdy se to povede na první, ale...
  • 00:32:27 Tak schválně.
  • 00:32:29 Tak teď se mi to povedlo
    úplně na poprvé.
  • 00:32:32 Tak takhle to vypadá,
    když to chci tisknout.
  • 00:32:36 -Koncept hlavního vzdělávacího
    proudu má nějaká svá specifika.
  • 00:32:42 Je do značný míry pořád ještě
    postaven, na určité memoraci,
  • 00:32:46 na tom, že dítě musí během
    základní a střední školy absorbovat
  • 00:32:50 určitá kvanta znalostí.
  • 00:32:53 Tohle třeba můžeme být
    největší problém v okamžiku,
  • 00:32:55 kdy dítě přechází ze základní
    na střední, nebo ze střední
  • 00:32:58 na vysokou školu.
  • 00:32:59 A vlastně není na tohle připraven,
    protože se předpokládá,
  • 00:33:02 řekněme na tom vyšším stupni,
    že on to penzum znalostí má.
  • 00:33:05 Nicméně ten vzdělávací systém
    s tím pracuje, to znamená,
  • 00:33:09 že ty přijímací zkoušky, řekněme,
    které tvoří takové ty předěly
  • 00:33:13 mezi jednotlivými stupni,
  • 00:33:14 tak jsou postaveny na tom,
    že zkouší primárně penzum znalostí,
  • 00:33:19 které děti z alternativních škol
    mít nemusí.
  • 00:33:22 -Pořád převládají nějaké mýty,
    i když ta skutečnost je úplně jiná.
  • 00:33:27 Třeba v roce 2012, když byly poprvé
    státní maturity na naší škole,
  • 00:33:31 byla první v ČR ze všech středních
    odborných škol.
  • 00:33:35 Takže je vidět, že to má účinek
    i ve znalostech.
  • 00:33:39 Měli jsme tu i několik studentů,
    kteří odešli ze školy,
  • 00:33:43 protože jim nevyhovoval způsob,
    kterým vlastně pracujeme.
  • 00:33:48 Byl to ten typ studentů,
    kteří chtěli informace,
  • 00:33:51 aby si je zařadili do škatulek,
    aby měli všechno jasný,
  • 00:33:54 aby prostě od nás dostali
    jenom tu informaci.
  • 00:33:57 MLUVÍ NĚMECKY
  • 00:34:19 -Tohle je takový hlavní středobod
    waldorfské školy Příbram,
  • 00:34:24 kde je prostor, který umožní
    pohybové aktivity, jako je
  • 00:34:29 tělesná výchova a další.
  • 00:34:32 Ale je to koncipováno tak,
    aby to během krátké chvíle dvaceti,
  • 00:34:38 třiceti minut bylo přestavěno
    na koncertní sál, na divadlo,
  • 00:34:43 ale především je to koncipováno
    tak, aby to všechno mohly
  • 00:34:46 obsluhovat děti.
  • 00:34:48 -Žádné peníze teď nemám,
    počkejte do pozítří.
  • 00:34:51 -Já jsem vám to také řekl jasně.
  • 00:34:53 Peníze nepotřebuji pozítří,
    ale dnes.
  • 00:34:55 Pokud do zítra nezaplatím úroky,
    tak se dneska musím oběsit.
  • 00:35:00 -Vystudovala jsem základní
    waldorfskou školu
  • 00:35:03 a waldorfskou školku
    a nakonec i střední
  • 00:35:06 waldorfskou školu.
  • 00:35:09 Dnes se vidíme tady na waldorfském
    festivalu divadel v Písku.
  • 00:35:14 Teď konkrétně sedíme
    v Divadle Pod čarou
  • 00:35:17 a my se připravujeme
    na naše představení.
  • 00:35:20 Vzhledem k tomu, že asi divadlo
    je jedna z mých nejoblíbenějších
  • 00:35:23 činností, tak je to jedna z věcí,
    kterou si pamatuji úplně nejvíc
  • 00:35:26 z celé školy.
  • 00:35:27 Velký čas se tomu věnuje v osmé
    třídě na základce a velký čas
  • 00:35:31 se tomu věnuje často ve třetím
    ročníku na střední škole.
  • 00:35:34 Já si myslím, že je to i kvůli tomu,
    že je to třeba i důvod
  • 00:35:38 proč máme tolik prezentací
    nebo příležitostí
  • 00:35:40 se nějakým způsobem sami předvést.
  • 00:35:42 Protože vlastně z člověka
    pak vzniká taková víc samostatná
  • 00:35:46 jednotka, která je schopná třeba
    mluvit před lidmi bez problémů.
  • 00:35:50 Vždycky závisí na tom,
    kolik tomu chce člověk
  • 00:35:53 sám věnovat času i ve škole,
    protože kdo nechce,
  • 00:35:56 tak to stejně nedělá.
  • 00:35:58 -Vyzývám vás na souboj
  • 00:36:03 -Proboha, prokristapána.
  • 00:36:06 -Bude se střílet.
  • 00:36:07 -Waldorf hodně pracuje
    s dramatizací s tím,
  • 00:36:11 aby se všechno děti učily
    prožitkem, nejenom hlavou,
  • 00:36:14 ale i rukama i srdcem.
  • 00:36:16 A divadlo je skvělý prostředek,
    jak dítě může něco zažít.
  • 00:36:20 A to v bezpečném prostředí
    v kolektivu pod dozorem
  • 00:36:24 vznikají veselé, ale i někdy
    hodně vážné chvíle,
  • 00:36:27 leccos se jako odkryje, rozkryje.
  • 00:36:30 A to že se to musí zvládnout,
  • 00:36:32 to, že je tam ten termín,
    kdy má být premiéra,
  • 00:36:35 tak to je takový bonus.
  • 00:36:37 Ale nám jde vlastně hlavně
    o ten proces.
  • 00:36:40 -Já se neumím chovat
    v dámské společnosti?
  • 00:36:44 -Ne, neumíte.
    Jste nevychovaný a hrubý.
  • 00:36:47 -A jak byste si přála,
    abych s vámi mluvil?
  • 00:36:50 Snad francouzsky?
  • 00:36:51 Madame, je vous pris, jsem tak
    šťasten, že mi nechcete zaplatit.
  • 00:36:55 -Pro mě byl Steiner nesmírně
    inspirativní v tom, že dovedl
  • 00:37:00 propojit vědu a že se k tomu
    duchovnímu prostoru dostal
  • 00:37:04 přes vědecké způsoby.
  • 00:37:06 On říkal: "Vy musíte naučit děti,
    že nemají slepě věřit něčemu,
  • 00:37:10 že si mají prozkoumat i to,
    že dvakrát dvě jsou čtyři."
  • 00:37:14 A potom nedojde k tomu,
    čehož jsem dneska svědkem,
  • 00:37:18 že jakákoli masmédia ovlivňují
    chápání a myšlení lidí
  • 00:37:22 stádním způsobem.
  • 00:37:25 Proto taky Hitler jako první zakázal
    waldorfské školy, protože byly
  • 00:37:29 příliš svobodomyslné
    a příliš přemýšlivé.
  • 00:37:32 -Waldorfská škola vyrůstá
    z antroposofické filosofie,
  • 00:37:36 ale že bychom ji jako všichni
    museli znát, že jako povinností
  • 00:37:40 rodiče přečíst celého Steinera,
    tak to jsem nečetla.
  • 00:37:44 -Jsou to školy spirituální,
    nejsou náboženské ve smyslu
  • 00:37:47 nějakých obřadů, ale jsou
    spirituální, že chápeme,
  • 00:37:50 že jsou souvislosti mezi nebem
    a zemí, že není všechno
  • 00:37:53 jen materiálního charakteru.
  • 00:37:56 Bez znalostí Starého zákona
    nebude rozumět starému umění,
  • 00:37:59 nebudeme chápat vůbec symboliku
    starých obrazů, starých mistrů.
  • 00:38:04 Když nebudu o Bohu hovořit,
    tak dětem představím ten svět
  • 00:38:07 neúplný, něco jim zamlčím.
  • 00:38:09 -Pokud waldorfské školství
    tyto otázky rozumně otevírá
  • 00:38:15 a pokud nechává v těchto
    velmi citlivých otázkách
  • 00:38:19 prostor tomu dítěti,
    nevnucuje mu svůj názor,
  • 00:38:23 tak to obohacující být může.
  • 00:38:26 Musí si dávat pozor, že svět je
    velmi otevřený a že na otázky,
  • 00:38:33 které do vzdělávání vpouští
    určitý přesah, nemůže podat
  • 00:38:39 jasnou odpověď a nemůže chtít
    po dítěti, aby šlo
  • 00:38:43 předem danou cestou.
  • 00:38:48 Je to nebezpečí, které stojí
    před waldorfskou koncepcí,
  • 00:38:52 ale také i před koncepcí,
    která naopak nechce vidět
  • 00:38:56 ten přesah, která je třeba
    jenom výkonnostně zaměřená,
  • 00:39:00 která vidí jako nejvyšší pojmy
    produkt a tak dále.
  • 00:39:04 -Od tebe pochází světlo a síla.
    K tobě nechť proudí láska a dík.
  • 00:39:12 -Antroposofie je v podstatě
    základem waldorfské pedagogiky
  • 00:39:16 hledání pravdy v celosvětovém
    a celovesmírném měřítku,
  • 00:39:21 ale neznamená to,
    že to tlučeme dětem do hlavy.
  • 00:39:24 Řada absolventů waldorfských škol
    odchází jako bezvěrci,
  • 00:39:28 někteří jako křesťané,
    někteří jiných vyznání.
  • 00:39:32 Ale nikomu se nesnaží waldorfská
    škola nalajnovat jeho cestu.
  • 00:39:36 Musím s tím světem vést dialog
    ne diskuzi.
  • 00:39:40 Jako řada některých moderních vědců,
  • 00:39:43 co se snaží utlouct argumenty
    to ostatní.
  • 00:39:46 Ne, musím se snažit vést dialog
    a aspoň kousek cesty jít
  • 00:39:50 s myšlenkou toho druhého
    a snažit se ji pochopit.
  • 00:39:53 A pak vzniká tolerance a svět,
    kterého se nemusíme bát.
  • 00:39:57 -Aby nás Pánbůh miloval, miloval.
  • 00:40:06 -Tyhle věci jakoby náboženské
    můžou jako lidi iritovat.
  • 00:40:11 To možná působí nějak zastarale
    a že ta škola potřebuje si obhájit,
  • 00:40:18 že právě takhle to má smysl.
  • 00:40:22 A pro mě právě ty rituály
    rozhodně smysl měly.
  • 00:40:26 Nemyslím si, že jsme my
    jako školáci vnímali sektářskost.
  • 00:40:32 Já myslím, že to, co jsme z toho
    vnímali byl nějaký řád a rituál.
  • 00:40:37 Což možná v tom chaotickém světě
    člověku chybí a je to něco,
  • 00:40:41 co ocení.
  • 00:40:42 -Waldorfské školy jsou rozšířeny
    prakticky všude po celém světě,
  • 00:40:46 kromě totalitních režimů.
  • 00:40:48 Jedině v těch to nekvete.
  • 00:40:50 Ale ať už se podíváte do Evropy,
    Ameriky, Afriky, všude najdete
  • 00:40:54 waldorfské školy
    a to by asi nebylo možné,
  • 00:40:57 kdyby nebyly právě otevřené
    jak lidem, kteří smýšlejí
  • 00:41:02 nějakým způsobem nábožensky,
    tak lidem, kteří mají jiné smýšlení,
  • 00:41:07 jiný pohled na svět.
  • 00:41:51 -Do waldorfské školy můžou chodit
    všechny děti, ale možná to není
  • 00:41:56 pro všechny rodiče, protože to
    od nich vyžaduje aktivitu
  • 00:42:00 a spoluúčast a stejně tak určitý
    filosofický základ,
  • 00:42:04 který ta škola má,
    nemusí být každému blízký,
  • 00:42:09 to taky může být na překážku.
  • 00:42:11 Ale stejně si myslím,
    že to jako ohromně napomáhá
  • 00:42:16 rozvoji každého člověka,
    vyzdvihuje jeho silné dobré stránky,
  • 00:42:21 ty to posiluje a zároveň se tak
    jemně pracuje na slabších stránkách.
  • 00:42:28 -Není to rozhodně tak,
    že by to bylo jenom pro určité
  • 00:42:31 typy dětí.
  • 00:42:33 To je nepochopení celého toho
    konceptu, řekněme, konceptu,
  • 00:42:37 který vnáší do výchovy
    a vzdělání daleko větší míru
  • 00:42:40 svobody, větší míru sebeurčení,
    což je většinou pro tyto
  • 00:42:44 alternativní přístupy společné.
  • 00:42:47 A jestli si někdo myslí,
    že tohle je vyhrazeno jenom někomu,
  • 00:42:51 kdo má nějaký handicap,
  • 00:42:53 tak vlastně nepochopil základní
    premisu výchovy a vzdělávání.
  • 00:42:59 -Dalo by se říci v uvozovkách:
  • 00:43:01 Existuje nějaká škola,
    která je v uvozovkách pro každého?
  • 00:43:05 Na jednu stranu musí být
    pro každého,
  • 00:43:08 žijeme v demokratických poměrech
    a žádná škola se nemůže uzavírat.
  • 00:43:14 Velmi bych byl nešťastný,
    pokud by zase zakořenilo
  • 00:43:18 v obecnějším povědomí,
  • 00:43:20 že waldorfská škola pro někoho je
    a pro někoho není.
  • 00:43:25 -Zkrátka a dobře si myslíme,
    že waldorfské školy připravují
  • 00:43:28 lidi tak, aby byli tvůrčí,
  • 00:43:30 aby věděli,
    co se svým životem dělat.
  • 00:43:33 Když přijde nějaká krize
    nebo když se jim něco stane,
  • 00:43:36 tak aby se z toho nezhroutili,
    ale prostě věděli, že existují
  • 00:43:39 další možnosti, další perspektivy.
  • 00:43:41 Aby věděli, že to není o tom,
    že šťastný budu tehdy, když budu mít
  • 00:43:46 tu chatu, barák, auto, psa,
    já nevím, co všechno,
  • 00:43:49 ale že štěstí je v tom smysluplném
    konání, v tom smysluplném jednání.
  • 00:43:55 A když mám smysl života,
    tak mě nějaká ta krize nerozhodí,
  • 00:44:00 o tom to je.
  • 00:44:02 -Waldorfské školy jsou pro každého,
    i když ne každému mohou vyhovovat,
  • 00:44:07 ale tak je to se vším.
  • 00:44:08 Rozhodně není potřeba ničeho se bát.
  • 00:44:11 Absence učebnic či klasického
    známkování nijak nezmenšuje
  • 00:44:15 kvalitu vzdělání.
  • 00:44:16 Waldorfské školy, někdy označované
    jako Steinerovy nebo svobodné školy,
  • 00:44:21 jsou sice alternativní,
  • 00:44:23 nicméně plnohodnotným
    způsobem vzdělání.
  • 00:44:25 V roce 2019 Waldorf oslavil 100 let
    a já si myslím,
  • 00:44:29 že o něm ještě hodně uslyšíme.
  • 00:44:31 Skryté titulky: Eva Hadwigerová
    Česká televize 2019

Související