iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 6. 2019
15:55 na ČT :D

1 2 3 4 5

0 hlasů
3749
zhlédnutí

Nuly a jedničky

Matika + počítač = hry

Nesourodá trojice přátel společně odhaluje, kde všude kolem nás můžeme najít matematiku.

13 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Nuly a jedničky - Matika + počítač = hry

  • 00:00:21 Ahoj, Dnešní díl
    bude o počítačových hrách.
  • 00:00:24 -Vážně?
    -A o matematice.
  • 00:00:27 -Alberte, zkus všude
    necpat matiku
  • 00:00:29 a uvidíš, budeš mnohem oblíbenější.
  • 00:00:32 -Náhodou je to skvělý nápad.
  • 00:00:34 -Podíváme se na to,
  • 00:00:35 co všechno se musí v hrách
    vypočítat,
  • 00:00:36 aby fungovaly tak, jak mají.
  • 00:00:38 -Nejdřív vám představím
    pár zabavných počítačových her,
  • 00:00:41 které toho mají s matematikou
    společného více než ostatní.
  • 00:00:52 Určitě všichni znáte Tetris.
  • 00:00:54 Vznikl už v 80. letech
    v tehdejším Sovětském svazu.
  • 00:00:57 Tetris patří do kategorie
    logických her,
  • 00:01:00 kde hráč musí řešit hlavolamy
    a herní situace.
  • 00:01:03 V jiných hrách tohoto druhu
    budujete bezpečný železniční most,
  • 00:01:06 pomáháte dostat se z bludiště
    nebo hledáte ukryté miny.
  • 00:01:11 Ale matematiky se neobjevuje
  • 00:01:13 jen v gameskových fosíliích z
    herního pravěku.
  • 00:01:15 Existují akční adventury,
  • 00:01:17 které spojují dokonalou grafiku,
    akci a dobrodružství
  • 00:01:19 s logickými úlohami
    a matematickými rébusy.
  • 00:01:22 Vřele doporučuju.
  • 00:01:24 Nebo si můžete zahrát hru,
  • 00:01:26 ve které zase narazíte
    na řadu logických hříček.
  • 00:01:28 Na piškvorky, klasické IQ testy,
    labyrint z vodovodního potrubí,
  • 00:01:32 nebo si můžete procvičit
    kreslení obrazců jedním tahem.
  • 00:01:36 A teď si ukážeme,
  • 00:01:38 jak matematika funguje
    v počítačových hrách.
  • 00:01:40 -Přesněji, Lubo nám to ukáže.
    -No skvělý!
  • 00:01:43 -Ano, skvělý,protože ve těch hrách
    budeš vystupovat ty.
  • 00:01:46 -Konečně v tomhle blogu
    něco zábavnýho.
  • 00:01:49 -Co to bude za hry, Alberte?
  • 00:01:51 -Vybral jsem zcela zásadní,
  • 00:01:52 kultovní a přelomové hry
    naší historie,
  • 00:01:55 které změnily celý herní svět.
  • 00:01:57 -To zas budou
    nějaký starý vykopávky.
  • 00:01:59 -Všechny geniální hry
    byly vymyšleny před 30 lety.
  • 00:02:02 A to ti k nim stačil procesor,
    jako máš teď v kalkulačce.
  • 00:02:04 -Nuda!
    -A ve které hře Lubo začne?
  • 00:02:07 -V textovce. V 80. letech
    a na počátku 90. let
  • 00:02:11 se rozšířily hry bez grafiky,
    jen s textem.
  • 00:02:14 I takové hry
    jsi musel naprogramovat,
  • 00:02:16 tudíž jsi k nim potřeboval
    matematiku.
  • 00:02:34 V jedné z nejznámějších
    textových her
  • 00:02:36 jste se vžili do role diktátora.
  • 00:02:38 A jaký byl cíl hry?
    Vydržet do jejího konce.
  • 00:02:45 -Tohle je ale hodně zábavná hra.
  • 00:02:47 Konečně pracovní pozice
    odpovídající mým schopnostem.
  • 00:02:53 Prohlašuji den mého svátku
    za státní svátek.
  • 00:03:01 -V každém tahu
    se v jeho zemičce něco semele
  • 00:03:04 a diktátor musí dělat rozhodnutí.
  • 00:03:07 Zvolit řešení z několika možností,
    které mu hra nabízí.
  • 00:03:10 Například bouří se dělníci
    v továrnách.
  • 00:03:15 Můžeš si vybrat:
  • 00:03:17 Podpoříš dělníky
    a tím si znepřátelíš podnikatele.
  • 00:03:25 Nebo dělníky rozeženeš
    pomocí armády.
  • 00:03:27 Za to tě budou podnikatelé
    i armáda milovat,
  • 00:03:30 ale anarchisté ti půjdou po krku.
  • 00:03:39 Nebo omezíš peníze na armádu
    a co ušetříš, dáš dělníkům.
  • 00:03:43 Tentokrát ti půjde po krku armáda.
  • 00:03:49 -Že mi nikdo nepůjde po krku,
    ta možnost asi není, co?
  • 00:03:55 Vím. Vezmu peníze armádě.
    TTo je správná volba.
  • 00:04:05 Vojáci, to jsem já!
    Váš el generálo!
  • 00:04:11 Váš milovaný vůdce!
  • 00:04:14 Je mi jasné, že nikdo z vás
    mě přece nezastřelí!
  • 00:04:17 -Vlastně neznám nikoho,
    kdo by to úspěšně dohrál do konce.
  • 00:04:21 -Pal!
  • 00:04:32 -V pokročilejších 3D hrách
    se matematika uplatňuje ještě víc.
  • 00:04:36 V jedné z kultovních stříleček
    jste procházeli temné chodby,
  • 00:04:39 ve kterých na vás číhalo nebezpečí.
  • 00:04:46 -Haló! Je tam někdo?
    Přicházím v míru.
  • 00:04:52 Jestli tam někdo je...
    Vždyť se můžem dohodnout jako lidi.
  • 00:05:00 Ahoj. Teď se minem
    a půjdem si každý svou cestou.
  • 00:05:08 -Chodba představuje
    matematicky vypočítaný prostor hry.
  • 00:05:11 Nabízí jen omezený počet
    herních možností,
  • 00:05:14 a tak celá hra není náročná
    na paměť a výkon počítače.
  • 00:05:17 I nepřítel má ve hře
    omezené možnosti.
  • 00:05:22 Většinou vás chce
    rozstřílet na maděru.
  • 00:05:25 Vy máte jedinou šanci.
    Udělat to rychleji jemu.
  • 00:05:40 Když se ve hře stane pak,
  • 00:05:42 můžete docela dobře
    vidět do matematických střev hry.
  • 00:05:44 I Lubova postava
    je jen soustavou bodů,
  • 00:05:47 mezi nimiž je natažena grafika.
  • 00:05:49 Když se něco pokazí,
    celé se to rozsype.
  • 00:05:52 -Dostal mě!
    Tohle fakt není normální!
  • 00:05:55 Potřebuju doktora!
  • 00:05:57 -Kdybychom Lubu chtěli rozebrat
    na ještě menší matematické části,
  • 00:06:01 tak uvidíme, z čeho se každý objekt
    ve 3D hře skládá.
  • 00:06:05 Z polygonů neboli mnohoúhelníků.
  • 00:06:09 Lubo je sice v 3D prostoru programu
    složen z polygonů,
  • 00:06:13 ale hráč se na hru dívá
    na 2D obrazovce.
  • 00:06:16 To znamená,
  • 00:06:16 že tvary ve hře se musí převést
    na jednotlivé pixely,
  • 00:06:20 2D čtverečky na monitoru.
  • 00:06:24 -Cejtím se nějak hranatě.
  • 00:06:29 Jé, já už jsem zase zdravej.
  • 00:06:32 -Program a s ním matematika
    musí vypočítat mechaniku pohybu
  • 00:06:36 a dodat hře fyzikální zákonitosti
    skutečného světa.
  • 00:06:40 -Au! Au! Alberte, to stačí!
  • 00:06:45 -Asi by nás brzy omrzela hra,
    kde se dá procházet zdí.
  • 00:06:48 Takhle je to daleko zábavnější.
  • 00:06:51 -Já už chci být v nějaký
    moderní hře.
  • 00:07:21 Kde to jsem? To není hra.
    To je skutečnost.
  • 00:07:28 Opravdickej čaj.
  • 00:07:32 Hm, ovocnej.
  • 00:07:35 -Ale je to hra, Lubo.
  • 00:07:37 Vítej v jedné z možných
    vizí her budoucnosti.
  • 00:07:39 Ve hře v reálném prostředí.
  • 00:07:42 -Skvělý. To se mi líbí. Pohodička.
    Žádnej magor se samopalem.
  • 00:07:49 -Máš na sobě brýle,
  • 00:07:50 které ti do skutečného světa
    vkreslují prvky ze hry.
  • 00:07:53 Program kavárnu kolem tebe
    přesně naskenoval
  • 00:07:56 a to mu umožňuje do ní vkládat
    virtuální předměty.
  • 00:08:00 Jako tu buchtu.
  • 00:08:02 Grafika bude tak dokonalá,
    že nepoznáš,
  • 00:08:05 kdo je živý host kavárny
    a kdo je bod.
  • 00:08:07 Tedy umělá postava ze hry.
  • 00:08:10 -No co, dopiju si svůj čaj.
  • 00:08:13 -Zjistit bys to měl,
    protože mezi hosty je bod,
  • 00:08:15 který tě chce odpravit.
  • 00:08:17 To je jeho zadání ve hře.
  • 00:08:21 -Kdo to zas může...
  • 00:08:25 Tak tohle se ti, komple, nepovedlo.
  • 00:08:27 Je mi jasný, kdo je tady tvořenej
    ze samejch nul a jedniček.
  • 00:08:33 S dovolením.
  • 00:08:37 Ty jsi ale dobře naprogramovanej.
    Co ten rohlík?
  • 00:08:43 Já... já se moc omlouvám,
  • 00:08:45 jde po mně počítačovej zabiják
    a já musím zjistit, kdo to je.
  • 00:08:50 Vy jste tak škaredí,
    že přece nemůžete bejt program.
  • 00:08:52 -Co si to dovoluješ?
  • 00:08:55 -Pardon, já nerad.
  • 00:09:01 Teda paní, já vůbec nevím,
    kdo by to mohl bejt.
  • 00:09:04 To je teda záhada.
  • 00:09:08 -Mám tě!
    (výkřik)
  • 00:09:23 -Já si na počítači zapařím ráda,
  • 00:09:25 ale hře s váma dvěma
    bych se radši vyhnula.
  • 00:09:27 -O co ti jde?
  • 00:09:29 Já jsem největší přeborník
    na počítačové hry široko daleko.
  • 00:09:32 -No, to určitě.
  • 00:09:33 Raději si o počítačových hrách
    promluvím s někým,
  • 00:09:35 kdo tomu skutečně rozumí.
  • 00:09:42 -Ahoj, jmenuju se Tereza Semická
  • 00:09:44 a dělám skriptéra
    v herní společnosti.
  • 00:09:47 -Co si pod tím máme představit?
    Co to zmanená?
  • 00:09:50 -Skriptér dělá obsah do her,
  • 00:09:53 programátoři pro něj připravují
    nějaký prostředí,
  • 00:09:57 pak dostaneme od grafiků něco,
    dostaneme od designérů.
  • 00:10:00 Všechny tyhle věci vezmeme
    a z nich vytváříme různý úkoly,
  • 00:10:04 například Tonda potřebuje 10 kytek,
    tak rozhovor o tom,
  • 00:10:06 že Tonda chce 10 kytek.
  • 00:10:09 Hráč dostane úkol sebrat 10 kytek
    a ty mu pak zase odevzdá.
  • 00:10:12 -Jak ti šla ve škole matematika?
    -Já myslím, že docela dobře.
  • 00:10:16 -Bylo něco v matematice,
    co jsi nikdy nepochopila?
  • 00:10:19 -Měla jsem někdy problém pochopit,
    že ji někteří lidi nechápou,
  • 00:10:21 protože mi přišla logická.
  • 00:10:24 -Jak ses dostala k téhle práci?
  • 00:10:26 -Někdy ve 14 letech
    jsem zahlídla programování
  • 00:10:29 a přišlo mi to super
  • 00:10:31 a přišlo mi jako super nápad,
    udělat si vlastní hru,
  • 00:10:33 ale nějak jsem se k tomu
    nedostala v tý době.
  • 00:10:37 O pár let později jsem si říkala,
  • 00:10:39 že by to bylo fajn to zkusit,
    a tady jsem.
  • 00:10:42 -Je důležitější při vytváření her
    výtvarka nebo matika?
  • 00:10:45 -Já si myslím, že obojí.
    Někdo musí udělat grafiku do hry.
  • 00:10:49 Ale i k tý grafice
    je potřeba trochu matiky.
  • 00:10:52 -Můžeš nám popsat,
    jak taková hra vzniká?
  • 00:10:55 -Záleží hra od hry,
    ale v principu je třeba mít vizi.
  • 00:11:01 Buď člověk začíná od začátku,
    což obnáší hrozně moc programování,
  • 00:11:07 nebo používá tak zvaný gameging,
  • 00:11:10 což je program,
    ve kterém se vyráběj hry
  • 00:11:12 a spousta věcí
    je tam předpřipravena.
  • 00:11:15 Pořád ale někdo do toho
    potřebuje vyrobit grafiku,
  • 00:11:18 někdo udělat zvuky,
    někdo napsat příběh.
  • 00:11:22 Může to bejt od několika měsíců
    do několika let.
  • 00:11:27 -Jak dlouho trvala poslední hra,
    kterou jsi tvořila?
  • 00:11:30 -Kolem 6 let.
  • 00:11:33 -Co je tvoje oblíbená hra?
  • 00:11:35 -Hra, která mně nejvíc utkvěla,
    je Boulders Gate 2,
  • 00:11:40 což je příběhová hra,
  • 00:11:42 je postavena na základě
    ještě na papírových RPG her,
  • 00:11:46 který se hrály s kamarádama
    ve sklepě třeba,
  • 00:11:49 a na tý hře
    jsem se naučila anglicky.
  • 00:11:53 Je tam moc textu,
  • 00:11:55 tak jsem to nechtěla
    hrát v češtině.
  • 00:12:05 -Tak a teď mi došla
    naprosto zásadní věc.
  • 00:12:09 -Zásadní věc podle Luba?
    Možná mi to pomůže vyřešit
  • 00:12:12 poslední problém
    s urychlovačem částic,
  • 00:12:14 anebo se to zase týká
    čurání do bazénu.
  • 00:12:17 -Nech ho. Co ti došlo, Lubo?
  • 00:12:19 -Jestli všechny počítačový hry
    jsou plný matiky,
  • 00:12:22 a jak jste říkali vy dva,
    že je matika všude kolem nás,
  • 00:12:25 tak jsou všichni pařmeni jako já
    úplně stejní matematici,
  • 00:12:28 jako seš ty.
  • 00:12:30 To je dobrý, ne?
  • 00:12:34 -Tak my se loučíme s poselstvím,
  • 00:12:36 že jakmile dohrajete
    poslední level střílečky,
  • 00:12:38 tak si zasloužíte
    doktorát z matfyzu.
  • 00:12:42 Už abych ho poslal
    do jiných dimenzí.
  • 00:12:44 -Tak se mějte, matematici!
  • 00:12:48 Skryté titulky: I. Marečková
    Česká televize 2019
  • 00:12:52 .

Související