iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 9. 2019
21:10 na ČT art

1 2 3 4 5

16 hlasů
22000
zhlédnutí

Ondřej Sekora – Práce všeho druhu

Strhující příběh průkopníka dětské knižní tvorby Ondřeje Sekory. Dokumentární film o tvůrci, jehož dílo kontinuálně ovlivňuje několik generací.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ondřej Sekora – Práce všeho druhu

  • 00:00:05 Píše se rok 1923.
  • 00:00:07 Mladý muž se připravuje
    na cestu do Paříže,
  • 00:00:10 kam je vyslán jako zpravodaj
    brněnské redakce Lidových novin.
  • 00:00:15 Jeho úkolem budou vedle zpráv
    také kreslené příběhy
  • 00:00:19 a karikatury.
  • 00:00:20 Zanedlouho se začínající novinář
    z okraje moravského města
  • 00:00:25 ocitne ve víru evropského centra.
  • 00:00:35 HUDBA
  • 00:00:41 -Příběh Ondřeje Sekory
  • 00:00:43 je malá česká verze
    amerického snu.
  • 00:00:47 On pocházel
    z relativně chudých poměrů,
  • 00:00:50 zemřel mu brzy tatínek,
  • 00:00:52 takže rodina asi na tom
    nebyla finančně ideálně.
  • 00:00:56 Přesto se z tohoto prostředí
    dokázal vypracovat.
  • 00:01:01 Rodina si přála,
    aby studoval práva,
  • 00:01:04 ale on si zvolil jinou cestu.
  • 00:01:06 Postupně vystoupal
    až do pozice prvorepublikové hvězdy
  • 00:01:14 -Jeho maminka v tu dobu
    měla šest dětí a byla vdova,
  • 00:01:19 takže to nebyla žádná legrace.
  • 00:01:22 Potom se odstěhovala
    blíže příbuzným do Vyškova,
  • 00:01:27 aby jí pomohli s výchovou
  • 00:01:29 těžce zvládnutelného
    a vysoce nadaného chlapce.
  • 00:01:34 -Sekora své karikatury
    začal kreslit už ve škole.
  • 00:01:39 Když měli spolužáci obavy,
  • 00:01:43 že je bude učitel
    zvlášť přísně zkoušet,
  • 00:01:46 volali během přestávky:
  • 00:01:48 "Sekoro, nakresli něco
    na tabuli,
  • 00:01:50 ať je dobře naloženej."
  • 00:01:52 Na to profesor přišel do třídy
    a řekl přísně:
  • 00:01:56 "Smažte to."
  • 00:01:58 Ale už se přitom smál
  • 00:01:59 a celou hodinu
    byl dobře naladěn.
  • 00:02:02 -Sekora toužil
    od dětství kreslit,
  • 00:02:04 ale dlouho hledal někoho,
  • 00:02:06 s kým by své nadšení
    mohl sdílet,
  • 00:02:08 kdo by ho v tom podporoval.
  • 00:02:10 Když se rodina těsně před
    první světovou válkou
  • 00:02:13 přestěhovala do Vyškova,
  • 00:02:15 tak tam potkal učitele
    Vladimíra Šindlera.
  • 00:02:17 Ten byl jen o osm let starší
    a byl to asi první člověk,
  • 00:02:21 který měl porozumění
    pro Sekorovou vášeň.
  • 00:02:24 Zafungoval jako
    první jeho výtvarný mentor,
  • 00:02:27 který ho ovlivnil
    a pomohl mu.
  • 00:02:34 -Ondřej Sekora se toužil
    věnovat výtvarnému umění,
  • 00:02:38 ale nebylo myslitelné,
  • 00:02:42 aby mohl studovat
    na pražské akademii
  • 00:02:44 nebo uměleckoprůmyslové škole.
  • 00:02:47 Začal tedy v Brně
    studovat práva,
  • 00:02:49 kde byl výtvarným referentem
    akademického spolku Právník.
  • 00:02:53 Jeho spolužák,
  • 00:02:55 později věhlasný novinář
    Bedřich Golombek,
  • 00:02:58 mu domluvil návštěvu
    redakce Lidových novin.
  • 00:03:01 Rázem se otevřela cesta
    k Sekorově novinářské budoucnosti.
  • 00:03:07 -Ondřej Sekora vstoupil do redakce
    Lidových novin v roce 1921.
  • 00:03:14 Vstoupil tam současně
    s bratry Čapky,
  • 00:03:17 kteří ovšem byli
    o dvacet let starší.
  • 00:03:20 Ale on byl velice činorodý,
    ohromně se do všeho hrnul
  • 00:03:24 a všechno okamžitě chápal.
  • 00:03:39 -Na otrkání byl autor soudniček,
    ale od začátku se počítalo s tím,
  • 00:03:44 že bude pracovat
    jako sportovní reportér.
  • 00:03:46 V té době už se o sportu
    v novinách referovalo běžně.
  • 00:03:50 Ale Sekorova výhoda byla,
  • 00:03:52 že kromě toho,
    že dokázal svižně psát,
  • 00:03:55 dokázal ty své texty
    doprovázet také kresbami.
  • 00:04:03 SEKORA: V novinové kresbě
    nesměla být čárka,
  • 00:04:06 která nic neznamená.
  • 00:04:08 Muselo být vše takové pozitivní
    a v plné platnosti hned,
  • 00:04:13 když se komponovala ta kresba.
  • 00:04:19 -Od 19. roku byl šéfredaktorem
    Arnošt Heinrich.
  • 00:04:23 Chtěl budovat list
    velmi kvalitní,
  • 00:04:25 zpravodajsky spolehlivý,
    jazykově na úrovni.
  • 00:04:29 To byla stránka,
    na které si velmi zakládal.
  • 00:04:32 Ale zároveň nechtěl,
    aby to byl list příliš elitní,
  • 00:04:35 který by nečetl prostý čtenář.
  • 00:04:37 A Ondřej Sekora svým stylem,
    svým způsobem uvažování,
  • 00:04:41 svým poněkud robustním
    a rošťáckým humorem
  • 00:04:44 vytvářel další tón
    v paletě těchto novin.
  • 00:04:50 -Když šéfredaktor
    Lidových novin viděl,
  • 00:04:53 že mladá posila je talentovaná,
  • 00:04:55 navrhl Ondřeji Sekorovi,
  • 00:04:57 zdali by nechtěl působit
    jako zpravodaj v Paříži.
  • 00:05:00 Sekora nabídku přijal s tím,
    že bude mít za prvotní úkol
  • 00:05:04 zpravodajsky pokrýt
    sportovní dění.
  • 00:05:07 -Inspirace, se kterou se tam
    setkal na všech stranách,
  • 00:05:11 ho velmi posunula.
  • 00:05:13 Je trošku překvapivé,
  • 00:05:14 že nesledoval to avantgardní,
    nejprogresivnější výtvarné umění.
  • 00:05:18 Paříž byla v té době
    Mekka výtvarného umění.
  • 00:05:22 On chodil na výtvarné kurzy,
  • 00:05:24 takže se zdokonaloval
    v té řemeslné stránce.
  • 00:05:27 Snažil se vyrovnat
    tamním kreslířům
  • 00:05:30 a udělal velký vývojový skok.
  • 00:05:36 -Protože všichni ilustrátoři
    a novinoví kreslíři toužili
  • 00:05:40 být opravdickými malíři,
    tak to byla i jeho touha.
  • 00:05:45 Začal brzy spolupracovat
  • 00:05:47 i s francouzskými
    humoristickými časopisy,
  • 00:05:51 i sportovními časopisy.
  • 00:05:55 -Ondřej Sekora byl
    dlouholetým členem Sokola
  • 00:05:58 a také jako novináře
    ho zajímal sport,
  • 00:06:01 zejména fotbal nebo box.
  • 00:06:03 Nelze se divit,
    že ho v Paříži uchválilo ragby,
  • 00:06:07 protože jde o jakousi kombinaci
    fotbalu a těžké atletiky.
  • 00:06:11 Sehnal si pravidla
    a přeložil je do češtiny.
  • 00:06:14 Stal se tím zakladatelem
    české ragbyové terminologie.
  • 00:06:19 -Díky tomu, že Sekora
    aktivně ragby propagoval,
  • 00:06:23 napsal pravidla,
  • 00:06:24 která nejdříve vycházela
    na pokračování v týdeníku Sport,
  • 00:06:28 potom vyšla knižně.
  • 00:06:30 Když potom v roce 26
    proběhl první zápas,
  • 00:06:33 tak to byl opravdu začátek
    plynulého vývoje ragby u nás.
  • 00:06:44 -Tenkrát jsem byl trenérem,
    zároveň cvičitelem a soudcem.
  • 00:06:50 To jsem dělal skutečně rád
    a tenkrát jsem nelitoval času.
  • 00:06:59 -V roce 1927 se Ondřej Sekora
    vypravil podruhé do Paříže.
  • 00:07:04 Sledoval významné deníky
    i sportovní periodika,
  • 00:07:08 avšak pro typ novinové kresby,
    jíž se Sekora věnoval,
  • 00:07:12 byla mimořádně inspirativní
    jednoduchá a úderná zkratka
  • 00:07:17 animovaného filmu.
  • 00:07:19 Po návratu z Paříže se Sekora
    přestěhoval z Brna do Prahy.
  • 00:07:23 -V Praze jsem měl čas
    ještě na něco jiného.
  • 00:07:27 Tam jsem např. vstoupil
    do Uměleckoprůmyslové školy.
  • 00:07:32 A jako hospitant jsem mohl
    probrat líp svoje kreslení.
  • 00:07:40 -On kreslil humorné pásky
    jak pro sportovní stránku...
  • 00:07:46 Nejdřív měl postavu pana Břouška.
    To byl tlustý zapálený sportovec.
  • 00:07:54 Potom přišli Hnát a Patočka
    v roce 1926.
  • 00:07:58 To byl klasický příběh dvojice,
    která byla vizuálně kontrastní.
  • 00:08:03 Sekora měl za úkol dostat
    do těch osmi obrázků krátký děj,
  • 00:08:08 který má pointu,
    který je vtipný.
  • 00:08:11 Myslím si, že to je jedna z věcí,
    které mu šly nejlíp.
  • 00:08:19 -Souběžně s tvorbou pro dospělé
    Sekora tvořil také pro děti.
  • 00:08:23 Kreslil jednak příběhy,
    kde vystupovaly děti samy,
  • 00:08:26 ale také historky
    různých zvířecích hrdinů.
  • 00:08:30 Už v roce 1922 se zrodil
    pejsek Voříšek,
  • 00:08:34 ke kterému texty napsal
    novinář Edvard Valenta.
  • 00:08:37 Následoval koník Hop
    nebo pes Nevrč.
  • 00:08:42 -Nejdřív vyšel souborně Voříšek
  • 00:08:45 jako soubor některých epizod,
    které vyšly,
  • 00:08:48 a pak ten Cvoček.
  • 00:08:50 Ale on chtěl na začátku 30. let
  • 00:08:52 udělat samostatné
    komiksové publikace.
  • 00:08:55 V jeho pozůstalosti se dochoval
  • 00:08:57 jeden dlouhý příběh
    s Hnátem a Patočkou
  • 00:09:00 a potom dva příběhy s Pepíkem,
    což byl takový rošťák,
  • 00:09:03 s nímž dělal stripy
    do Lidových novin.
  • 00:09:06 Není úplně jasné,
    proč tehdy ty sešity nevyšly.
  • 00:09:12 -Ty figury měly
    obrovskou potenci pohybu.
  • 00:09:15 Jak ve výrazu,
    v té kresebné zkratce,
  • 00:09:18 tak v tom,
    jak vypadaly jejich postavy,
  • 00:09:21 jakási proporce těla, hlavy,
    rukou, nohou.
  • 00:09:26 Bylo zcela přirozené,
  • 00:09:29 že Ondřej Sekora se věnoval
    i loutkovému divadlu
  • 00:09:33 jakožto výtvarník a scénograf.
  • 00:09:36 Ta jeho nejpodstatnější
    loutkářská tvorba patří Brnu,
  • 00:09:42 kde v roce 1929 vzniklo
    loutkové divadlo Radost,
  • 00:09:47 které založil operní tenorista
    Valentin Šindler.
  • 00:09:51 Ten už dříve prosazoval
    takovou hanáckou figuru
  • 00:09:56 stréčka Matěje Křópala
  • 00:09:58 jednak ve svých
    rozhlasových pořadech,
  • 00:10:01 ale také literárně.
  • 00:10:04 A Ondřej Sekora byl požádán,
  • 00:10:06 jestli by pro to
    jeho loutkové divadlo Radost
  • 00:10:11 nenavrhl loutky.
  • 00:10:13 -A víte, stréčku,
    co je největší hloupost?
  • 00:10:16 -No, to nevím, no.
  • 00:10:21 -Mazat si boty sádlem
    a jest přitom suchý chléb.
  • 00:10:26 -Na toto by nebyl přišel
    ani nebožtík Placárek.
  • 00:10:30 Ten věděl všecko.
  • 00:10:32 On poznal ve vodě rybu,
    která je samec nebo samice.
  • 00:10:36 -A jak se to pozná?
  • 00:10:38 -To prej se vezme špička rohlíka
    a hodí se rybám do vody.
  • 00:10:43 A když to drapne on,
    tak je to samec,
  • 00:10:46 a když ona,
    tak je to samice.
  • 00:10:49 -Stréčku, bez urážky,
  • 00:10:50 toto je tak chytrý,
    jak vy jste hloupý.
  • 00:10:54 -Já su hloupý?
  • 00:10:56 Řekni to ještě jednou
    a tak tě břinku,
  • 00:10:59 že budeš mít hned
    obě uši na jedné straně.
  • 00:11:06 -Navrhl typy nejen hanácké,
    ale i postavy,
  • 00:11:09 které vycházely z jeho stripů
    v Lidových novinách.
  • 00:11:13 Zejména to byly
    dvě pověstné figury sportovců
  • 00:11:16 Hnáta a Patočky.
  • 00:11:17 ŠTĚKOT PSA
  • 00:11:22 -Na! Tu máš kostičku.
  • 00:11:31 -A jsme v suchu.
  • 00:11:35 -Z hlediska modernosti
    a scénografie loutkového divadla
  • 00:11:39 to znamenalo obrovský přínos,
  • 00:11:41 protože ty loutky konvenují
    s modernistickými loutkami té doby,
  • 00:11:45 které se objevovaly u Josefa Skupy.
  • 00:11:48 A svým pojetím se řadí
    k elementárním výtvorům té doby.
  • 00:11:57 -To jsem dlouho nevěděl,
    že to bude zrovna mravenec.
  • 00:12:00 Víte, hledal jsem mezi hmyzem
    typ takového dělňáska.
  • 00:12:05 Bylo to v roce 27.
  • 00:12:08 Byl jsem tenkrát v Paříži
    a tehdy vznikl Ferda.
  • 00:12:13 Ale byl tenkrát
    ještě docela jinačí.
  • 00:12:17 Obrázky byly černobílé
    a Ferda neměl kravatu.
  • 00:12:31 -Bylo to v rubrice pro dospělé
  • 00:12:33 a jmenovalo se to
    Příhody opilého mravence.
  • 00:12:36 A bylo to o mládenci,
  • 00:12:39 který se loučil se svobodou
    a trošku to přehnal.
  • 00:12:43 Rozbil lucerničku Berušce
    a popral se s policajtem.
  • 00:12:49 A už se tam vyskytovaly
    zárodky těchto postaviček,
  • 00:12:53 které vyloženě rozeznáme.
  • 00:12:56 A pak na nich pracoval dál.
  • 00:13:00 -Sekora se i v dalších kresbách
    hmyzu postupně propracovával
  • 00:13:05 od poměrně realistické kresby hmyzu
    k takové polidštěné.
  • 00:13:09 Zároveň vstřebával vlivy hlavně
    z amerického animovaného filmu.
  • 00:13:14 Ferda mravenec se zrodil
    až v roce 1933.
  • 00:13:21 To se uzavřela první řada,
    co vycházela v Lidových novinách,
  • 00:13:26 tak ho chtěl vydat jako komiks.
  • 00:13:28 Existuje maketa,
  • 00:13:29 že si stříhal
    jednotlivá pokračování,
  • 00:13:32 nalepil je do knížky,
    upravil texty
  • 00:13:34 a s tímhle obcházel nakladatele.
  • 00:13:36 Existuje v jednom rozhovoru zmínka,
    že ho odmítl nakladatel Synek.
  • 00:13:41 Zjevně ho odmítl i Borový,
    což byl nakladatel,
  • 00:13:44 který byl přímo provázaný
    s Lidovými novinami.
  • 00:13:47 Pak Sekora přišel s tou maketou
    za Josefem Hokrem
  • 00:13:51 a ten ho přesvědčil,
    ať to přepíše do prózy.
  • 00:13:54 Tak se zrodil Sekora prozaik.
  • 00:13:58 -Josef Hokr si usmyslel,
    že udělá celou edici pro děti,
  • 00:14:03 která se jmenovala
    Knížky kouzelného zrcadla.
  • 00:14:06 Takže Sekora byl velice nadšen.
  • 00:14:09 Nato se mu do toho narodil syn
    a on si to děsně užíval.
  • 00:14:14 Pak si samozřejmě uvědomil,
    že mravenec se nemůže opíjet,
  • 00:14:19 že to by nešlo.
  • 00:14:21 A ten mravenec se stal
    takovým klukovským vzorem.
  • 00:14:25 A potom svému synovi,
    a i těm dalším dětem,
  • 00:14:29 chtěl zprostředkovat
    řadu důležitých věcí.
  • 00:14:37 -Když chci dětem říct
    něco nového,
  • 00:14:42 vysvětlit jim nějakou,
    abych tak řekl poučku,
  • 00:14:46 tak to vždycky dělám tak,
    jako kdyby to to dítě vědělo.
  • 00:14:52 Úplně jako kdyby bylo znalé.
  • 00:14:55 A teď mu to povím, vysvětlím
    a ono vůbec nepozoruje,
  • 00:14:59 že mu někdo řekl něco nového.
  • 00:15:15 -Pak udělal Ferdův slabikář,
    kde se mění role Ferdy mravence,
  • 00:15:20 kdy on se stává jakoby pedagogem,
  • 00:15:23 protože tam seznamuje děti
    s těmi písmenky.
  • 00:15:27 -Sekora pochopil v průběhu psaní
    a kreslení pro noviny,
  • 00:15:31 že denní tisk
    je především aktuální.
  • 00:15:34 Proto také nápady čerpal
    ze současné reality.
  • 00:15:38 Podobně tvořilo jen málo
    Sekorových současníků,
  • 00:15:41 protože většina z nich
    psala a vzpomínala
  • 00:15:44 především na své dětství,
  • 00:15:46 které však bylo ve zcela
    jiných společenských podmínkách.
  • 00:15:50 -Pro Sekoru byl vždycky
    typický optimismus a víra,
  • 00:15:53 že jakýkoliv problém se dá
    vyřešit aktivní snahou a tím,
  • 00:15:57 že se člověk nevzdává.
  • 00:15:59 Tohle je nejvíc koncentrované
    ve Fredovi Mravencovi.
  • 00:16:03 Ferda Mravenec je
    opravdu nezdolný hrdina,
  • 00:16:05 který vždycky,
  • 00:16:07 když se dostane
    do nějakého průšvihu,
  • 00:16:09 tak se zvedne, překoná ho,
    je obratný, všechno umí.
  • 00:16:13 Je optimistický
    a vždycky věří,
  • 00:16:15 že z každé situace
    existuje nějaké východisko.
  • 00:16:18 Vždycky si poradí.
  • 00:16:23 -Tomu Ferdovi dal
    takové vlastnosti,
  • 00:16:25 o kterých předpokládal,
  • 00:16:27 že by byly ideální
    pro každého správného chlapce.
  • 00:16:33 -Mravenec opravdu byl tvor,
  • 00:16:35 ze kterého se mohly děti
    mnoha věcem poučit.
  • 00:16:40 A mohly si z něj vzít příklad.
  • 00:16:43 Nechtěl jsem do své knížky
    dostat žádného umazleného tvora.
  • 00:16:49 Tak jsem si pro něj
    vybíral jméno takové tvrdé.
  • 00:16:54 A když jsem přišel
    na to Ferda Mravenec,
  • 00:16:57 tak jsem si řekl,
    že to je něco,
  • 00:17:00 co mu bude dobře slušet.
  • 00:17:04 -Na Ferdovi je určitě vidět,
  • 00:17:06 že Sekora byl zkušený
    karikaturista a kreslíř,
  • 00:17:10 a že ta postava
    je výtvarně zkondenzovaná.
  • 00:17:13 Je to ideogram.
  • 00:17:14 Je to dokonale
    minimalizovaná postava,
  • 00:17:18 která je dokonale funkční.
  • 00:17:21 Je ideální proto,
  • 00:17:22 aby ji Sekora mohl
    znovu a znovu kreslit.
  • 00:17:25 -Víte, zachytit
    takového tvorečka v pohybu,
  • 00:17:29 aby to byl v každé pozici
    stále on,
  • 00:17:34 jak běží, sedí, plazí se,
    to dá moc práce
  • 00:17:39 a moc zkoušení.
  • 00:17:44 -Už se mu zdálo,
  • 00:17:45 že je tam toho kladného
    přece jenom přespříliš,
  • 00:17:48 aby ty děti
    to také nenudilo.
  • 00:17:50 Tak hledal,
    na co by navázal.
  • 00:17:53 A vzpomněl si na epizodní
    postavičku brouka Pytlíka
  • 00:17:57 a té věnoval dvě své knížky.
  • 00:18:05 -Když po sobě čtu,
  • 00:18:08 tak to vždycky čtu
    s jakýmsi odporem.
  • 00:18:11 Jestli se vžiju
    do takové situace,
  • 00:18:14 tak některé věci
    jsou skutečně nechytlavé.
  • 00:18:19 A taky jsou špatné
    a ty se musí škrtnout.
  • 00:18:22 Ale jsou věci,
    které mě najednou zaujmou
  • 00:18:25 a to je dobré.
  • 00:18:31 -Ten brouk Pytlík
    se narodil v biografu
  • 00:18:33 a všechno,
    co tam zhlédnul,
  • 00:18:36 což byly grotesky,
  • 00:18:37 považoval za to,
    že to je skutečný život.
  • 00:18:43 A tak podlehl
    té virtuální realitě,
  • 00:18:46 že v tom reálu
    potom selhával.
  • 00:18:49 Ale vždycky to bylo
    spíš k smíchu,
  • 00:18:52 než že by se mu
    ti ostatní vysmívali.
  • 00:19:05 -Ondřej Sekora někdy bývá
    označovaný za českého Disneyho,
  • 00:19:09 ale pravděpodobně
    mnohem důležitější
  • 00:19:12 byl vliv Kocoura Felixe.
  • 00:19:13 Kocour Felix byl jeden z prvních
    kreslených zvířecích hrdinů
  • 00:19:17 celosvětově slavných.
  • 00:19:19 První film se objevil
    už v roce 1919.
  • 00:19:21 A Sekora přímo uvádí,
  • 00:19:24 že tvář Ferdy Mravence
    byla inspirována Kocourem Felixem.
  • 00:19:46 Zajímavé třeba je,
  • 00:19:47 že existuje
    i Disneyho postavička broučka,
  • 00:19:50 který se jmenuje Bucky Bug.
  • 00:19:52 A ta je v mnoha směrech
    podobná Ferdovi.
  • 00:19:55 Ale ta debutovala v roce 32,
    těsně před Ferdou.
  • 00:19:58 A je třeba možné,
  • 00:19:59 že Sekora mohl narazit
    na stripy s Bucky Bugem
  • 00:20:02 a mohlo mu to připomenout
    jeho tehdejší nápad
  • 00:20:05 věnovat se světu hmyzu.
  • 00:20:07 Ale určitě to není tak,
    že by Ferda byl kopie toho broučka.
  • 00:20:11 Určitě to jsou
    spíš paralelní vývojové větve.
  • 00:20:16 -Je zajímavé,
  • 00:20:17 že Ondřej Sekora
    podobně jako Josef Lada
  • 00:20:20 zásadně neoblékal ty figurky.
  • 00:20:23 To byl velký rozdíl
    také proti tomu Disneymu,
  • 00:20:26 že on je nechával
    v té přírodní podobně.
  • 00:20:30 Ovšem musel je stylizovat.
  • 00:20:35 Původně měl
    protáhlejší hlavičku,
  • 00:20:38 pak ho obral o dvě nohy
  • 00:20:39 a udělal mu
    elegantnější zadeček
  • 00:20:43 a dal mu ten puntíkový šátek.
  • 00:20:46 To bylo jediné, co...
    To byl takový fešák.
  • 00:20:59 -Ano, ta kravata.
  • 00:21:01 Ferda je černý,
  • 00:21:03 no tak červená
    s černými puntíky.
  • 00:21:06 To jde pěkně živě
    a harmonicky dohromady.
  • 00:21:10 A pak to dává možnost
    ukázat Ferdovu náladu
  • 00:21:16 a charakterizovat
    jeho psychologii,
  • 00:21:19 to, co chce udělat.
  • 00:21:25 -Když kreslíř cílí
    na dětského čtenáře,
  • 00:21:28 tak je určitě potřeba,
  • 00:21:30 aby se čtenář mohl
    s postavou ztotožnit.
  • 00:21:32 Takže ta antropomorfizace
    byla důležitá.
  • 00:21:36 Je celkem logické,
  • 00:21:37 že Ferda ztratil
    jeden pár končetin
  • 00:21:40 a má podobně jako lidé
    dvě ruce a dvě nohy.
  • 00:21:43 Sám Sekora říkal,
    že se mu Ferda nejvíc povedl.
  • 00:21:47 A co se týče
    té kreslené stylizace,
  • 00:21:49 tak si myslím,
    že to je pravda.
  • 00:22:01 -Z pohledu entomologa
  • 00:22:03 ty Sekorovy kresby
    jsou výrazně personifikované.
  • 00:22:06 A nutno podotknout,
  • 00:22:08 že pokud by byly
    opravdu realistické,
  • 00:22:10 tak bychom se
    z té dětské literatury
  • 00:22:13 přesunuli do žánru
    sci-fi až hororu.
  • 00:22:15 A opravdu by to
    na ty děti mohlo působit
  • 00:22:18 velmi odstrašujícím dojmem.
  • 00:22:20 Hmyz, když se na něj
    podíváme zblízka,
  • 00:22:23 tak pro mnoho lidí
    může vypadat
  • 00:22:25 jako mimozemská civilizace.
  • 00:22:27 Proto třeba Sekora
    kreslil hmyzí postavičky,
  • 00:22:31 které ale měly převážně
    nesprávný počet končetin.
  • 00:22:34 Většinou to znázorňovalo
    ruce a nohy.
  • 00:22:37 A měly lidské obličeje
  • 00:22:38 a na nich potom Sekora
    umístil tykadla,
  • 00:22:41 které ale jsou znázorněny
    velmi realisticky.
  • 00:22:44 Už podle těch tykadel
    jde poznat,
  • 00:22:46 jestli to je třeba mravenec,
    který je má zalomené,
  • 00:22:49 nebo je to chroust,
    který má na hlavě vějířek apod.
  • 00:22:55 -Každý druh hmyzu
    má svou povahu.
  • 00:22:58 Něco, co ho charakterizuje.
  • 00:23:01 Já jsem se tím zabýval dlouho
    a sám jsem brouky sbíral.
  • 00:23:13 -Jeho sourozenci
    později vzpomínali,
  • 00:23:16 že když chodili
    na rodinné výlety s maminkou,
  • 00:23:19 tak starší Ondřej
    běhal okolo,
  • 00:23:21 převracel kameny,
    lezl po stromech
  • 00:23:23 a hledal broučky.
  • 00:23:24 Takže ta vášeň pro hmyz
    a pro brouky
  • 00:23:27 přišla dávno
    před Ferdou Mravencem.
  • 00:23:33 -Říkal jsem si,
    že když chci o něčem psát,
  • 00:23:36 tak musím vědět
    asi padesátkrát víc než to,
  • 00:23:40 co chci napsat.
  • 00:23:42 Mojí zásadou bylo,
  • 00:23:44 že když chci napsat
    něco pro děti,
  • 00:23:47 tak to musí být takové,
    aby je to bavilo,
  • 00:23:50 a aby s tím souhlasil
    člověk naprosto dospělý.
  • 00:23:56 -Částečně se snažil
  • 00:23:58 dávat těm svým postavám
    lidské vlastnosti,
  • 00:24:01 ale zároveň to
    z mého pohledu geniální je,
  • 00:24:04 že se snažil to napasovat
    i na skutečné organismy.
  • 00:24:08 Třeba brouk kyjorožec,
  • 00:24:09 kterému dal Sekora
    jméno Kulihrášek,
  • 00:24:12 tak ten se snaží svými
    kejklemi a fíglemi
  • 00:24:16 zaujmout a pobavit mravence.
  • 00:24:18 Ti si ho pak odnesou
    do mraveniště,
  • 00:24:21 aby ho pak ukázali svým mladým.
  • 00:24:23 Nicméně v reálném světě
    tito broučci kyjorožci
  • 00:24:27 se nechají dotáhnout
    do mraveniště,
  • 00:24:29 protože je přilákají
    svými feromony,
  • 00:24:32 voňavými látkami,
    které se mravencům líbí.
  • 00:24:35 Ale mravenci za to
    zaplatí krutou daň,
  • 00:24:37 protože ten kyjorožec
    se živí mravenčími larvami.
  • 00:24:44 -Děti si to zvíře
    vždycky budou zlidšťovat.
  • 00:24:47 Když si s něčím hrají,
    tak si vždycky představují,
  • 00:24:51 že to žije,
    že to má svůj život.
  • 00:25:01 -Sekora byl vždycky
    odpůrce krajních názorů.
  • 00:25:05 Kromě toho,
    že tepal fašisty,
  • 00:25:07 tak také existují jeho
    protibolševické vtipy z 20. let.
  • 00:25:10 Když se v roce 33 dostal
    v Německu k moci Hitler,
  • 00:25:14 tak se Sekora začal více
    věnovat politické satiře.
  • 00:25:17 Jeden z prvních vtipů
    s Hitlerem z roku 33 je,
  • 00:25:21 že Hitlerovi německý prezident
    naseká jako klukovi na zadek.
  • 00:25:26 Sekorovi nebyla vlastní
    ostrá satira,
  • 00:25:29 ale zároveň nemohl
    jako novinář nevnímat,
  • 00:25:33 že to, co se děje v Německu,
    je opravdu velký problém.
  • 00:25:37 V tomhle směru se radikalizoval.
  • 00:25:43 -Těsně před druhou světovou válkou,
    ve chvíli, kdy bylo jasné,
  • 00:25:47 že Československu
    nastávají zlé časy,
  • 00:25:49 přišel Sekora nejprve
    se sérií Skaute, pomoz si sám
  • 00:25:53 s téměř ferdovským hrdinou.
  • 00:25:55 Posléze, těsně před tím,
  • 00:25:57 než byla podepsána
    Mnichovská dohoda,
  • 00:25:59 vytvořil cyklus
    Dobrý voják Vendelín.
  • 00:26:02 Sekorův hrdina ovšem nebyl
    švejkovským typem.
  • 00:26:05 Vždy přišel
    s nějakým vtipným řešením.
  • 00:26:16 -15. březnem 1939
    toto všechno skončilo.
  • 00:26:20 Na území Protektorátu
    Čechy a Morava
  • 00:26:23 začaly též platit
    norimberské zákony
  • 00:26:26 a svazek manželů Sekorových
    se rázem stal svazkem smíšeným.
  • 00:26:30 Jejich syn byl nazýván
    míšencem prvního stupně.
  • 00:26:33 Takže rodina začala žít
    pod nesmírným psychickým tlakem.
  • 00:26:37 Na jaře 1941 byl Sekora
    vyhozen z Lidových novin.
  • 00:26:41 To naštěstí nebyla
    ještě ta nejzazší mez,
  • 00:26:44 protože mohl spolupracovat
    jako externista.
  • 00:26:47 Ale žil v atmosféře štvanice,
  • 00:26:50 kterou na něj uspořádal
    list Arijský boj,
  • 00:26:52 který zcela běžně píše
    o Sekorovi-Roubíčkovi,
  • 00:26:55 který by už dávno neměl
    v českém tisku publikovat
  • 00:26:59 a podobně nesmírně dehonestující,
    urážející, stresující poznámky.
  • 00:27:03 A tomuto tlaku vyšel vstříc
    Národní svaz novinářů,
  • 00:27:06 který počátkem roku 1942
    nařídil rasovou prověrku
  • 00:27:10 všech novinářů
    protektorátního tisku
  • 00:27:13 až do třetího kolena.
  • 00:27:14 Tomu rodina Sekorova nevyhověla,
  • 00:27:16 takže Sekora byl vyloučen
    z Národního svazu novinářů.
  • 00:27:20 A v té chvíli se ukázalo,
    kdo je jeho přítelem,
  • 00:27:23 kdo je ochoten mu pomáhat,
  • 00:27:25 protože on absolutně ztratil
    možnost publikovat.
  • 00:27:31 -Josef Hokr určitě sehrál
    zásadní roli v Sekorově životě.
  • 00:27:35 Poprvé, když ho přesvědčil,
  • 00:27:37 ať Ferdu Mravence
    přepíše do prózy.
  • 00:27:39 Podruhé, když Sekoru
    během druhé světové války
  • 00:27:43 podporoval finančně.
  • 00:27:44 Když Sekora ztratil práci
    a finančně na tom byl špatně,
  • 00:27:48 tak Hork, aniž by věděl,
  • 00:27:50 kdy druhá světová válka skončí
    a jaká bude situace,
  • 00:27:54 tak vyplácel Sekorovi
    honoráře předem.
  • 00:27:56 Hokr je jeden z důležitých lidí
    v Sekorově životě.
  • 00:28:06 -Na podzim roku 1944 byl
    deportován do pracovního tábora.
  • 00:28:10 Nejprve na území dnešního Polska,
  • 00:28:14 posléze pobýval nějakou dobu
    v pražském Hagiboru
  • 00:28:18 a nakonec ve městě Osterode
    v Německu.
  • 00:28:21 A tady se ukazuje
    jedna vlastnost jeho povahy,
  • 00:28:26 nesmírně obdivuhodná,
  • 00:28:28 on byl velmi optimistický.
  • 00:28:31 Ale ne optimistický naivně,
    ale věcně.
  • 00:28:39 Že jeho optimismus
    nebyl hraný nebo nucený,
  • 00:28:42 v korespondenci to poznáme
    například z jeho poznámky,
  • 00:28:45 kdy poměrně rozladěně píše,
  • 00:28:48 že spoluvězni k Vánocům složili
    melancholickou a truchlivou píseň,
  • 00:28:54 a to se mu vůbec nelíbí,
  • 00:28:55 protože takový postoj
    je mu absolutně cizí.
  • 00:28:59 -Oba manželé Sekorovy
    válku nakonec přežili,
  • 00:29:02 i když paní Ludmila
    vězněná v Terezíně
  • 00:29:04 na jaře 1945
    málem zemřela na tyfus.
  • 00:29:07 Sekora se vrátil
    ze zrušeného pracovního tábora
  • 00:29:11 ještě před koncem války.
  • 00:29:14 -Asi válečná zkušenost je něco,
  • 00:29:18 co pro mou generaci
    je obtížné si představit.
  • 00:29:21 Ten otřes, který Sekora
    a jeho generace prodělala,
  • 00:29:24 byl asi opravdu silný.
  • 00:29:26 Když Sekora v Praze
    v květnu 1945 prožil osvobození,
  • 00:29:29 kdy Prahu osvobodila
    Rudá armáda,
  • 00:29:32 tak tím se asi uzavřel
    nějaký jeho myšlenkový přerod,
  • 00:29:36 že liberální demokracie
    se vyčerpala,
  • 00:29:38 že důsledkem kapitalismu
    byl nacismus,
  • 00:29:41 a že je potřeba
    začít nějak jinak.
  • 00:29:51 Stal se členem
    komunistické strany v červnu 45
  • 00:29:54 a v padesátých letech
    se aktivně zapojil do budování
  • 00:29:58 komunistického Československa.
  • 00:30:00 Upřímně věřil,
    že dělá to nejlepší, co může.
  • 00:30:05 -Po válce se stal Sekora
    redaktorem deníku Práce,
  • 00:30:08 časopisu Dikobraz
  • 00:30:09 a redaktorem v nakladatelství
    Josefa Hokra.
  • 00:30:12 Ještě v roce 1947 zamýšlel
  • 00:30:14 v příbězích s Ferdou
    dál pokračovat.
  • 00:30:17 Dokonce vyšla knížka
    Ferda cvičí mraveniště.
  • 00:30:21 Ale přišel rok 1948
  • 00:30:23 a s ním byla
    soukromá nakladatelství zrušena.
  • 00:30:27 -V té době dostal nabídku,
  • 00:30:30 aby vstoupil do redakce
    nového nakladatelství,
  • 00:30:35 Státního nakladatelství
    dětské knihy,
  • 00:30:38 které se zřizovalo.
  • 00:30:40 Nabídli mu,
    aby vedl edici pro nejmenší,
  • 00:30:44 což tehdy byla edice
    pro předškolní děti.
  • 00:30:48 A teď se říkalo,
  • 00:30:51 že jde hlavně o budování
    té nové republiky,
  • 00:30:55 protože děti
    z protektorátních škol
  • 00:31:00 měly malé znalosti,
  • 00:31:01 nebyly učebnice,
    nevycházely knížky,
  • 00:31:05 tak aby se to dohnalo,
    byla hlavní ta poznávací funkce.
  • 00:31:12 -Já jsem přišla do nakladatelství
    v padesátém roce.
  • 00:31:17 To tehdy šéfoval Standa Lehmann
    jako šéfredaktor.
  • 00:31:25 A kolem sebe měl skupinu
    stejně mladých lidí.
  • 00:31:32 Byli to především
    jeho kolegové z fakulty,
  • 00:31:37 někteří nedostudovaní,
    jiní dostudovaní,
  • 00:31:41 ale všichni byli
    absolutní začátečníci
  • 00:31:46 pokud jde o redakční praxi.
  • 00:31:51 Jediný, kdo byl
    opravdový redaktor
  • 00:31:56 a jediný starší člen redakce
    byl Ondřej Sekora.
  • 00:32:05 -Bral to
    jako velmi zodpovědný úkol,
  • 00:32:07 protože opravdu byl
    přesvědčený o tom,
  • 00:32:10 že se podílí na budování
    nových a lepších zítřků.
  • 00:32:13 Tak i knihy,
    které v té době sám napsal,
  • 00:32:16 jsou poplatné tehdejší ideologii.
  • 00:32:18 Knížka O traktoru,
    který se splašil,
  • 00:32:21 oslavuje kolektivizaci vesnice.
  • 00:32:23 Knížka Štědrý večer vysvětluje
    Ježíška jako buržoazní přežitek.
  • 00:32:27 Ale protože v SNDK
    tehdy působila
  • 00:32:31 spousta mladých
    komunistických kádrů,
  • 00:32:33 kteří neměli žádné zkušenosti,
  • 00:32:35 takže to, co tehdy
    Sekora jako redaktor připravoval,
  • 00:32:39 bylo určitě to nejlepší,
    co tam vznikalo.
  • 00:32:42 Ale z dnešního pohledu
    jsou to věci
  • 00:32:44 opravdu hodně poplatné své době.
  • 00:32:54 -Po válce zavrhoval svůj způsob
    personifikace zvířátek
  • 00:33:02 a najednou to bylo
    v jiné poloze.
  • 00:33:07 A ty knížky,
  • 00:33:08 které vycházely
    v tom původním období,
  • 00:33:13 tak byly výrazně horší
    a poplatnější době.
  • 00:33:19 I když teda měly
    ten rajc toho Sekory.
  • 00:33:24 To mu nikdo nevzal.
  • 00:33:31 -Nastala taková situace,
    že broučci se nechtěli.
  • 00:33:35 A také ti Ferdové nevycházeli.
  • 00:33:38 Nevycházeli velmi dlouho.
  • 00:33:41 Až jedna z jeho knih byla
    zařazena do Stromu pohádek,
  • 00:33:46 který dělal Jiří Trnka
    na Expo 58.
  • 00:33:50 A tam tenkrát
    nakladatelství Albatros
  • 00:33:54 suverénně vyhrálo.
  • 00:33:56 Dostalo Grand Prix jako
    nejlepší nakladatelství na světě.
  • 00:34:00 A tím se začalo uvažovat
    i o tom Ferdovi Mravencovi.
  • 00:34:07 -Předtím Ferdu Mravence
    v podstatě zavrhoval.
  • 00:34:12 Ač je to k nevíře.
  • 00:34:18 Já jsem se s ním setkávala
    na různých besedách,
  • 00:34:21 kde byl obklopený dětmi,
  • 00:34:26 kterým podepisoval
    jejich knížky a památníky.
  • 00:34:31 Mnohým z nich ale maloval
    také obrázky.
  • 00:34:36 S dětmi se uměl bavit
    hrozně mile a rozkošně.
  • 00:34:40 Rázem to byl
    jejich dobrej strejda.
  • 00:34:44 HUDEBNÍ PŘEDĚL
  • 00:34:56 -My jsme se přestěhovali
    do domu v Dejvicích,
  • 00:34:59 do prvního patra
  • 00:35:00 a naproti byly dveře,
    ve kterých bydleli Sekorovi.
  • 00:35:04 pan Sekora,
    když si na něj vzpomínám,
  • 00:35:08 byl strašně hodnej pán,
    kterej měl rád děti.
  • 00:35:18 Jelikož jsem tam
    nikoho neznala,
  • 00:35:20 bylo mi šest let,
  • 00:35:21 tak on se mě ujal.
  • 00:35:23 Hrál loutkové divadlo
    v Dejvicích,
  • 00:35:28 tak jsme tam chodili.
  • 00:35:30 On to odehrál,
    šli jsme zase spolu domů.
  • 00:35:34 Pak mě vzal k nim
  • 00:35:35 a já jsem mu ty maňásky
    musela rovnat.
  • 00:35:39 Dneska nevím,
    proč jsem musela,
  • 00:35:41 ale asi chtěl,
    abych se něčím zaměstnala,
  • 00:35:44 tak jsem to dělala.
    Byla jsem hrozně důležitá.
  • 00:35:51 -Najednou zadrnčel zvonek,
    já jsem přišel otevřít,
  • 00:35:55 všichni byli schovaní
    a najednou: Baf! Baf! Baf!
  • 00:35:59 A hrnulo se ke mně
    šest nebo osm dětí.
  • 00:36:03 Já jsem je obyčejně pustil.
  • 00:36:05 Ony se napřed podívaly,
    co dělám,
  • 00:36:07 a teď jsem poslouchal,
    co si vykládají
  • 00:36:10 a s čím si hrají.
  • 00:36:12 -To by takový blok domů
    uspořádaný do obdélníku,
  • 00:36:16 dvě vstupní brány
  • 00:36:17 a uprostřed byl prostor,
  • 00:36:21 kde si hrály všechny děti
    z těch bloků.
  • 00:36:25 A pan Sekora psal
    právě podle toho knihu,
  • 00:36:29 která se jmenovala
    Na dvoře si děti hrály.
  • 00:36:33 On si nás s Alenkou
    tak vytipoval,
  • 00:36:35 takže nás na ten jeden obrázek
    tak pěkně nakreslil,
  • 00:36:38 jak si tam hrajeme
    s panenkami a kočárky.
  • 00:36:51 -S tím postupným uvolňováním,
    ke kterému došlo,
  • 00:36:54 tak se i Sekorova
    vlastní tvorba měnila.
  • 00:36:57 On z SNDK odešel v roce 52
    a potom byl na volné noze.
  • 00:37:00 Věnoval se ilustrování knížek,
    spolupráci s časopisy
  • 00:37:04 a věnoval se i vlastní tvorbě.
  • 00:37:06 A v té tvorbě je vidět,
  • 00:37:07 jak se vrací k tomu původnímu,
    hravému, veselému Sekorovi,
  • 00:37:12 který už neklade tak velký důraz
    na tu naučnost.
  • 00:37:15 Jeho kresba byla uvolněnější,
    barevnost výraznější
  • 00:37:20 a znovu se do jeho díla
    vrátili zlobiví kluci,
  • 00:37:23 kteří fantazírují.
  • 00:37:25 Takže jakoby návrat ke kořenům
    se dá říct.
  • 00:37:35 -Pak byl Ferda zařazen
    do knih Klubu mladých čtenářů,
  • 00:37:38 což byly statisícové náklady.
  • 00:37:41 Tehdy šedesát a sto tisíc
    bylo běžných
  • 00:37:44 pro Klub mladých čtenářů.
  • 00:37:47 -Taková regule byla,
  • 00:37:49 že knížka už musí začínat
    v šestém řádku svého textu.
  • 00:37:54 Už musí začínat bavit děti,
  • 00:37:56 musí začínat děj
    ve velké hutnosti a zajímavosti.
  • 00:38:03 -Když vydrží dětská kniha
    deset let, tak už je dobrá.
  • 00:38:06 Když vydrží jaksi změny
    různých systémů,
  • 00:38:09 tak to už opravdu stojí za to.
  • 00:38:17 -Sekora patří ke generaci,
  • 00:38:19 kterou fascinovala
    moderní média.
  • 00:38:21 Od konce 20. let
    vystupoval v rozhlase,
  • 00:38:24 uspěl jako tvůrce
    Ferdy Mravence,
  • 00:38:26 takže kromě jeho
    vlastních vystoupení
  • 00:38:29 byly příběhy Ferdy
    adaptovány pro divadlo.
  • 00:38:32 Uskutečnila se
    první rozhlasová dramatizace,
  • 00:38:34 příběhy Ferdy byly nahrány
    na šelakové desky.
  • 00:38:38 A tohle poprvé vyvrcholilo
    díky Hermíně Týrlové,
  • 00:38:41 která v letech 41 a 42
    natočila krátký loutkový film
  • 00:38:45 s Ferdou Mravencem.
  • 00:38:47 Byl to vlastně první delší
    loutkový film natočený u nás.
  • 00:38:51 A ukázalo se,
  • 00:38:52 že ta Ferdova výtvarná stylizace
    je ideální i pro loutkový film.
  • 00:38:56 Ferda postupně začal pronikat
    do dalších médií.
  • 00:39:01 HUDEBNÍ PŘEDĚL
  • 00:39:12 -Já jsem měla sice zkušenosti
    z kresleného filmu,
  • 00:39:15 ale to zdaleka nestačilo,
  • 00:39:17 protože jsem se najednou
    dostala do prostoru
  • 00:39:20 a s mnoha loutkami.
  • 00:39:22 To byl Ferda,
    jeho partnerka Muška,
  • 00:39:24 intrikán pavouk,
    mravenčí družstvo,
  • 00:39:28 chůvičky, miminka.
  • 00:39:33 A když si uvážíte,
    že všichni měli
  • 00:39:35 takovéhle ručičky
    jako má Ferda Mravenec,
  • 00:39:39 tak ty jsem všechny šila.
  • 00:39:44 -Ách, ách!
  • 00:39:51 SMÍCH
  • 00:39:56 HUDEBNÍ PŘEDĚL
  • 00:40:02 -Pro mě je překvapením,
    že Ferda,
  • 00:40:05 který byl hrdinou
    novinových komiksů,
  • 00:40:07 byl podle mě kandidátem
    spíš na toho kresleného hrdinu,
  • 00:40:11 na tu kreslenou grotesku.
  • 00:40:13 A Hermína Týrlová
    se rozhodla pro loutku.
  • 00:40:27 Myslím si,
  • 00:40:28 že humor Ondřeje Sekory
    byl občas trošku drsnější.
  • 00:40:32 Tady ten Ferda byl
    opravdu jenom přátelský,
  • 00:40:35 všem pomáhal.
  • 00:40:37 Což si myslím,
  • 00:40:38 že v tom originále ten Ferda
    byl i trochu rošťák.
  • 00:40:42 TROUBENÍ
  • 00:40:47 Ten ohlas byl problematický,
  • 00:40:49 protože v kinech to bylo
    uvedeno až v roce 44,
  • 00:40:52 kdy už válka končila
  • 00:40:54 a lidé měli
    trochu jiné starosti.
  • 00:40:56 Takže trochu mě mrzí,
  • 00:40:57 že tento první loutkový snímek
    zůstal trošku ve stínu.
  • 00:41:03 HUDEBNÍ PŘEDĚL
  • 00:41:22 -Dobré odpoledne,
    děvčata a chlapci.
  • 00:41:24 Já vám hned
    nějaké to zvíře nakreslím.
  • 00:41:30 Dávejte pozor.
  • 00:41:32 Bude to zvířátko mladé, malé,
    mají to v ZOO.
  • 00:41:41 A když si chce to zvířátko hrát,
  • 00:41:45 tak se položí na záda
    a tak se kolíbe.
  • 00:41:50 A je to
    ten jejich maličký slon.
  • 00:41:54 -Sekora už od roku 54
    byl součástí týmu,
  • 00:41:56 který připravoval
    vysílání pro děti.
  • 00:41:59 V televizi naživo kreslil,
    vyprávěl dětem příběhy,
  • 00:42:02 hrál tam maňáskové divadlo.
  • 00:42:04 Takže Sekora patří k průkopníkům
    vysílání pro děti.
  • 00:42:09 -Tak copak to bude?
    Nové obrázky do nové knížky?
  • 00:42:12 -Když později řadu let
    Miloš Nesvadba připravoval
  • 00:42:16 pořady pro děti,
  • 00:42:17 tak jako by převzal
    štafetu od Sekory.
  • 00:42:21 -Záchvatem mozkové mrtvice
    v roce 1964
  • 00:42:23 skončila Sekorova
    veřejná činnost
  • 00:42:26 včetně televize.
  • 00:42:29 Tři roky nato zemřel.
  • 00:42:33 -Copak to tu děláte?
  • 00:42:34 -Nejhlubší poklona
    naše puntíčkovaná princezničko.
  • 00:42:40 -Klaníme se.
  • 00:42:41 -Jakpak se můžete klanět,
    pane mravenec,
  • 00:42:45 když ležíte na břiše?
    -Pardon, slečinečko.
  • 00:42:51 -V roce 1960
    natočila Československá televize
  • 00:42:55 seriál Ferda Mravenec
    už bez přímé účasti Sekory.
  • 00:42:59 Byl výjimečný
    díky skvělým marionetám
  • 00:43:03 a poutavě odvyprávěnému příběhu.
  • 00:43:10 -Jéé! Ferdo, dělej něco!
  • 00:43:15 Pardon! To je omyl.
  • 00:43:21 -Tehdejší dramaturgie
    tam pozvala pana Sekoru.
  • 00:43:24 A on tam přišel.
  • 00:43:28 Byl zděšený,
    když vstoupil,
  • 00:43:31 protože celé studio bylo
    zastavěno železnýma trubkama,
  • 00:43:36 které se tehdy
    používaly na lešení.
  • 00:43:39 A byly tam technické triky.
  • 00:43:41 Po prvním záběru,
    který jsme tam odvedli,
  • 00:43:44 tak se nad tím moc podivoval,
    že jak je možné,
  • 00:43:48 aby loutka mohla
    udělat takové akce.
  • 00:43:50 Byl to opravdu
    člověk všeho druhu,
  • 00:43:53 který tomu rozuměl.
  • 00:43:55 A nás udivoval tím,
    že nám poradil nad věcí,
  • 00:44:00 kterou nikdy neviděl.
  • 00:44:03 HUDBA
  • 00:44:23 -Myslím, že Ferda Mravenec
    byl blízký Týrlové srdci,
  • 00:44:27 a proto se k němu
    vrátila v 70. letech.
  • 00:44:30 Uvědomovala si,
    že v tom prvním snímku
  • 00:44:32 nevyužila úplně
    jeho potenciál,
  • 00:44:34 že ho ještě můžou potkat
    nějaká další dobrodružství
  • 00:44:38 a chtěla ho dětem představit
    i v barvě.
  • 00:44:42 HUDBA
  • 00:45:13 Na rozdíl od toho Ferdy,
    který je ve všem úspěšný,
  • 00:45:16 na co sáhne,
    to se mu podaří,
  • 00:45:19 tak si myslím,
  • 00:45:20 že občas je ten brouk Pytlík
    dětem bližší,
  • 00:45:23 protože jim se taky
    něco nepodaří.
  • 00:45:25 Každý by možná chtěl
    být jako Ferda
  • 00:45:27 a občas je tím broukem Pytlíkem.
  • 00:45:30 Ale přesto brouka Pytlíka
    mají všichni rádi.
  • 00:45:35 HUDBA
  • 00:45:50 -Sekorův syn toužil
    po další adaptaci.
  • 00:45:53 Byl přesvědčený o tom,
  • 00:45:56 že Ferda Mravenec
    má potenciál.
  • 00:45:58 A když se mu nepodařilo domluvit
    s Československou televizí,
  • 00:46:02 tak navázal spolupráci
    s německo-lucemburskou společností.
  • 00:46:06 Cílem bylo navázat
    na úspěch včelky Máji.
  • 00:46:09 Ale vytvořili to tvůrci,
    kteří neměli vztah k předloze,
  • 00:46:14 takže se tam vytratila
    jak původní poetika příběhu,
  • 00:46:17 tak se to i výtvarně
    výrazně posunulo.
  • 00:46:20 Věřím tomu,
    že děti to může oslovit,
  • 00:46:24 ale je to taková zrada
    na tom sekorovském originálu.
  • 00:46:29 -Už vím! Ty se bojíš tmy.
    Tak pojď. Já tě ponesu.
  • 00:46:40 -Čichám mravence.
    KŘIK
  • 00:46:45 Nekřičte.
    Nikdo vás neslyší.
  • 00:46:50 -Půjčili si postavy,
  • 00:46:52 trochu se inspirovali
    jejich podobou,
  • 00:46:54 ale chybí jim to,
  • 00:46:55 co my máme na Ferdovi
    Ondřeje Sekory nejradši.
  • 00:46:58 A to je ten vtip, humor,
    to něco navíc,
  • 00:47:01 co on do těch postaviček
    dokázal vdechnout.
  • 00:47:10 -Dokázal se na zdánlivě
    normální a obyčejné věci
  • 00:47:13 podívat očima dítěte.
  • 00:47:15 Dokázal i ve zdánlivě
    banálních věcech najít něco,
  • 00:47:18 co ho okouzlilo.
  • 00:47:19 Je to takový dětský pohled.
  • 00:47:21 Ten jeho humor byl bezprostřední,
    trošku naivní,
  • 00:47:24 ale upřímný a radostný.
  • 00:47:28 -Vždycky, když jde
    o nějaký přírodopisný problém,
  • 00:47:32 nebo problém morální,
    který chci těm dětem říct,
  • 00:47:37 tak se ho snažím vložit
    do nějaké legrace,
  • 00:47:41 aby ta sama řekla,
    co a jak.
  • 00:47:44 To děti potom
    nejraději přečtou
  • 00:47:47 a taky si to nejvíc pamatují.
  • 00:47:52 -Sekorovo dílo
    založené na propojení
  • 00:47:54 výtvarné a slovesné složky,
  • 00:47:56 po válce postupně proniklo
    v překladech i do ciziny.
  • 00:48:00 Nejprve přirozeně do sousedních,
    tehdy socialistických zemí,
  • 00:48:05 později třeba i do Itálie,
    Francie nebo Japonska.
  • 00:48:12 -Ondřej Sekora velice posunul
    vývoj české dětské knihy.
  • 00:48:17 Tím, že překračoval žánry.
  • 00:48:20 Protože třeba ty knížky
    o Ferdovi Mravencovi
  • 00:48:23 to už není ani bajka,
    ani pohádka,
  • 00:48:27 ani čistá naučná literatura.
  • 00:48:30 Jemu se podařilo
    tyhle věci spojit.
  • 00:48:32 On užíval taky
    hovorovou řeč té doby.
  • 00:48:35 Dá se to dneska číst
    stejně dobře jako tehdy,
  • 00:48:39 když to vznikalo.
  • 00:48:42 HUDBA
  • 00:48:59 -Postava Ferdy Mravence
  • 00:49:01 je jedna z nejvýraznějších postav
    české vizuální populární kultury.
  • 00:49:06 A ta výtvarná zkratka,
  • 00:49:08 se kterou Sekora
    Ferdu kdysi vytvořil,
  • 00:49:10 je geniální tím,
    že nezestárla.
  • 00:49:13 V tomhle je Ferda fascinující.
  • 00:49:15 Zároveň Ferda Mravenec
    i brouk Pytlík jsou postavy,
  • 00:49:18 které na sebe během let
    nabalily spoustu významů.
  • 00:49:25 Když si komiksoví
    undergroundoví autoři hrají
  • 00:49:28 s vypůjčenými postavami,
  • 00:49:30 tak Ferda Mravenec tam
    často vystupuje
  • 00:49:32 jako zakladatelská osobnost.
  • 00:49:34 Ten nejstarší,
    který si ví rady.
  • 00:49:36 Političtí karikaturisté rádi
    sahají po brouku Pytlíkovi
  • 00:49:40 jako hezkému symbolu politiků,
  • 00:49:42 kteří všechno viděli,
    všechno vědí,
  • 00:49:45 ale ty reálné skutky
    bývají tragické.
  • 00:49:49 -Já jsem byla přesvědčena,
  • 00:49:51 že Ondřej Sekora vycházel
    u postavičky Ferdy Mravence
  • 00:49:57 ze svých vlastností
    a svých zkušeností.
  • 00:50:01 Ale jeho syn Ondřej
    mně říkal,
  • 00:50:04 že ten jeho tatínek se spíš
    cítil jako brouk Pytlík.
  • 00:50:13 -Ferda má určitě
    k Sekorovi blízko tím,
  • 00:50:16 jak ho zajímá všechno,
  • 00:50:18 a jak se do všeho
    vrhá po hlavě.
  • 00:50:20 Zároveň Sekora byl
    velmi sebekritický
  • 00:50:22 a ten brouk Pytlík je
    takový sebeironický portrét,
  • 00:50:26 taková ta skeptická
    druhá Sekorova strana.
  • 00:50:30 To, jak se do všeho vrhá
    a občas to skončí průšvihem.
  • 00:50:37 -Sekora byl nasáklý
    20. a 30. lety první republiky.
  • 00:50:45 Byl to džentlmen.
    Byl to pan někdo.
  • 00:50:50 To mu zůstalo celý život.
    Sekora byl pan někdo.
  • 00:51:01 Skryté titulky: K. Komárková
    Česká televize, 2019

Související