iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 3. 2020
20:20 na ČT art

1 2 3 4 5

46 hlasů
5644
zhlédnutí

ArtZóna

Vít Klusák — Koncert kapely Slut — Modelář — Vydavatelství Indies oslavilo třicet let existence

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ArtZóna

  • 00:00:01 ARTZÓNA
  • 00:00:23 -Dobrý večer u dalšího dílu
    ArtZóny.
  • 00:00:25 Brněnské vydavatelství Indies
    oslavilo 30 let působení
  • 00:00:28 na hudební scéně.
  • 00:00:30 Ve Fenoménu jsme se podívali
  • 00:00:32 na něj i na jeho mladší
    vydavatelské souputníky.
  • 00:00:36 Zhodnotíme také aktuální film
    Petra Zelenky Modelář.
  • 00:00:40 -Na Semtex jsem jako Čech hrdej.
  • 00:00:42 -A na co ještě?
    -Na hokej.
  • 00:00:46 -A navštívíme koncert
    znovu obnovené kapely Slut.
  • 00:00:51 Úvod ale patří
    tradičně našemu hostu,
  • 00:00:53 kterým je dnes dokumentarista
    Vít Klusák.
  • 00:00:59 -Jazyk ještě!
  • 00:01:03 -To můžeme mít obě.
  • 00:01:05 -Kolik ti je vlastně?
    Tobě je dvanáct?
  • 00:01:07 Vypadáš pěkně.
  • 00:01:09 Chceš ho vidět?
  • 00:01:11 -Jako co myslíš?
  • 00:01:13 -Mé přirození.
  • 00:01:16 -Ten film samozřejmě
    jakoby je extrémně připravený,
  • 00:01:19 je to jako extrémní konstrukt,
  • 00:01:21 je to opravdu
    nějaký sociální experiment,
  • 00:01:24 je to taková trošku past malinko,
  • 00:01:26 je to taková
    nějaká rekonstrukce dětství.
  • 00:01:29 Vznikají tam ty pokojíčky,
    domečky,
  • 00:01:32 ty dívky to vlastně hrají,
    jsou to mimochodem dobré herečky.
  • 00:01:36 Je jim opravdu kolem dvaceti,
    hrají dvanáctileté dívky,
  • 00:01:39 hrají je velmi dobře.
  • 00:01:41 -Proto vlastně hledáme
    hodně mladistvě vyhlížející,
  • 00:01:43 dospělou ženu.
  • 00:01:45 -Pokud bychom vás vybrali,
    tak byste v podstatě hrála,
  • 00:01:48 že vám je těch 12 let.
  • 00:01:50 -Co tancuješ za styl?
    -Latinskoamerické tance.
  • 00:01:53 -Naprostou většinu
    zneužití dětí obecně,
  • 00:01:58 nejenom internetového zneužití
    dětí,
  • 00:02:02 páchají muži sexuálně většinoví.
  • 00:02:06 Pouze malá část z nich
    dle mého odhadu
  • 00:02:09 a klinické zkušenosti,
    asi jeden z deseti,
  • 00:02:14 jsou praví devianti,
    praví pedofilové.
  • 00:02:17 -Teď jsme ti založili profil.
  • 00:02:20 -A poslalo ti 16 lidí...
  • 00:02:22 -No tak to ne!
    -To jede pět minut!
  • 00:02:29 -Všechno jakoby směřovalo
    jenom k tomu,
  • 00:02:31 že tedy ochráníme ty dívky,
    ochráníme naše dcery před úchyly.
  • 00:02:35 A vlastně jde o to,
    co dělat s lidmi,
  • 00:02:37 kteří nejsou ti úchylové,
    ale jsou v zásadě normální,
  • 00:02:41 jenom se k tomu dostali,
  • 00:02:43 protože tady k tomu
    mají prostředky.
  • 00:02:45 Protože se o tom nemluví,
  • 00:02:47 tak ten film pro ně je
    v nějaké podobě stigmatizující.
  • 00:02:50 -Budu strašně rád,
    když tě někdy uvidím osobně,
  • 00:02:53 budu na tebe milý a hodný,
    neboj, myško.
  • 00:02:56 -Pozor!
    Pojďme na to, kamery jedou.
  • 00:02:58 -Stigmatizace lidí, kteří
    páchají tyto trestné činy,
  • 00:03:04 protože jsou to trestné činy
    dle našeho zákona,
  • 00:03:09 je, myslím si, v pořádku,
  • 00:03:12 protože tito lidé by měli mít
    strach kontaktovat dětské oběti.
  • 00:03:20 -Je tady!
  • 00:03:22 -A co mamka? Ví o tom?
  • 00:03:25 -Dokumentarista Vít Klusák,
    dobrý večer.
  • 00:03:27 -Dobrý večer.
  • 00:03:29 -Vstoupil jste tímto filmem
  • 00:03:31 do úplně odlišného
    intimního světa,
  • 00:03:33 ve kterém jste možná ve svých
    předchozích dokumentech nebyl.
  • 00:03:36 Co se změnilo?
  • 00:03:38 -Asi ten film je křehčí v tom,
    že je psychologičtější,
  • 00:03:44 ještě jak to je to dětství,
    ještě je to ten ženský svět,
  • 00:03:47 nebo holčičí, to je asi pravda,
    to je také důvod,
  • 00:03:51 proč jsem oslovil Báru Chalupovou
    a přibral ji,
  • 00:03:54 protože jsem si
    nedovedl představit,
  • 00:03:56 že tam budu sám
    nebo že tam budeme sedět
  • 00:03:58 s kolegou Remundou
    a potýkat se s takovým tématem.
  • 00:04:02 -Jaký vlastně byl příspěvek
    Báry Chalupové?
  • 00:04:04 -Byl zásadní.
  • 00:04:06 Troufám si tvrdit, že jsme
    to opravdu dělali fifty fifty,
  • 00:04:10 že jsme se různě dovyvažovali,
    dávala feedback,
  • 00:04:13 ty holky na ni působí
    skutečně dívčím dojmem,
  • 00:04:16 protože já bych spíš upřednostnil,
    aby vypadaly mladě,
  • 00:04:19 myslím, že Bára víc cítila,
    že působí mladě.
  • 00:04:23 -A změnilo vás osobně
    nějakým způsobem to natáčení?
  • 00:04:26 Přece jenom máte dcery,
    ten film sám o sobě,
  • 00:04:29 je to vidět
    i v průběhu toho natáčení,
  • 00:04:32 to s vámi všemi poměrně otřáslo.
  • 00:04:34 -Já myslím, že mě to zcitlivělo
    v tom vnímat
  • 00:04:38 takové jako jemnější záležitosti,
  • 00:04:42 protože třeba jak ty holky
    se s tím tématem potýkaly,
  • 00:04:47 tak jsem ze začátku
    měl tendenci sice to vnímat,
  • 00:04:51 pomáhat,
    aby se z toho vzpamatovaly,
  • 00:04:54 zařídili jsme terapii
    a tak dále, mluvit s nimi.
  • 00:04:57 Říkal jsem si, co blázní,
  • 00:04:59 vždyť prostě zažily sice
    hromadu nepříjemných skypů.
  • 00:05:04 Postupně mi to docházelo,
    že jsem si prostě řekl,
  • 00:05:09 že musím všechny tyto
    jejich nenálady a výtky ustát.
  • 00:05:14 Vlastně mně to
    asi pomáhá víc chápat ženské.
  • 00:05:17 Nebo mám pocit, že...
  • 00:05:19 -Konečně?
  • 00:05:21 -Mi to teď pomáhá
    i víc chápat moji ženu,
  • 00:05:23 když má nějaký poryv nálad,
  • 00:05:25 tak tím,
    jak to byl hodně ženský film,
  • 00:05:28 tak mi to trochu otevřelo
    perspektivy do ženského světa.
  • 00:05:31 -Film V síti není pozoruhodný
    jenom svým tématem,
  • 00:05:34 ale i vlastně tím, jak se
    z toho stal jeden obrovský,
  • 00:05:36 velký projekt.
  • 00:05:39 -Je doma máma?
  • 00:05:42 Nebo ti můžu zavolat?
  • 00:05:47 Jen mezi náma
    zůstane tajemství bitů.
  • 00:05:52 -Dokument o zneužívání dětí
    na internetu
  • 00:05:55 právě dokončují filmaři
    Vít Klusák a Barbora Chalupová.
  • 00:05:58 -Jde o tíživé téma,
    dokazuje to i fakt,
  • 00:06:01 že když autoři minulý týden
    požádali veřejnost,
  • 00:06:04 aby na dokončení přispěla,
    lidé se začali skládat.
  • 00:06:08 -Zpěvák Tomáš Klus
    vydal nový videoklip
  • 00:06:10 s názvem Je doma máma.
  • 00:06:15 -Když jsem viděl ten klip
    s Tomášem Klusem,
  • 00:06:18 tak samozřejmě
    ve mně jako už nějak hrklo,
  • 00:06:21 měl jsem pocit, že tady už
    se překročila nějaká hranice,
  • 00:06:24 kdy dokument využívá
    jinou zábavnou formou to,
  • 00:06:28 aby k sobě poutal pozornost.
  • 00:06:30 Přitom je to v nějaké podobě
    za hranicí,
  • 00:06:33 sice ten klip je
    jakoby hrozně profi dělaný...
  • 00:06:40 -Beru si do slizkejch pracek
    špinavý nádobí.
  • 00:06:44 -Není to, že bych jako měl pocit,
    že to je špatně uděláno,
  • 00:06:48 jenom prostě váhám,
    k čemu to slouží.
  • 00:06:52 -Myslím si, že Vít má cit,
  • 00:06:54 teď to myslím v dobrém,
    pro mainstreamovou formu.
  • 00:06:57 Myslím si, že fakt,
    že úplně pro srozumitelnost,
  • 00:07:00 zároveň nějakou efektivnost
    vyjadřování
  • 00:07:04 a zároveň i propagaci
    těch projektů.
  • 00:07:06 On je jeden z mála režisérů,
  • 00:07:08 kteří už na začátku
    podle mě myslí na to,
  • 00:07:10 jaké to bude mít plakáty
  • 00:07:12 a jak se to bude propagovat
    na facebooku,
  • 00:07:15 že prostě má tento celý rozhled.
  • 00:07:17 -Je doma máma?
  • 00:07:20 -Crowdfundingová kampaň,
    rozhovory, osvětová kampaň,
  • 00:07:24 která je s filmem spojená,
    ta obrovská mediální pozornost.
  • 00:07:28 Není vlastně až tak velká,
    že by někoho mohla odradit?
  • 00:07:32 -Přiznám se, že občas je
    s tím spojený určitý úlek,
  • 00:07:36 protože operuji z toho
    našeho dokumentárního ghetta,
  • 00:07:41 kde normálně ty filmy
    nemají jako takovou pozornost
  • 00:07:45 a takovou kampaň, lekám se toho,
    jestli moji kámoši si neřeknou,
  • 00:07:49 že už jsem se úplně zbláznil.
  • 00:07:51 Ale tady to nějak prostě
    tak jako rostlo,
  • 00:07:54 protože nám to ty firmy
    dávaly taky zadarmo.
  • 00:07:56 Nevyužijte toho.
  • 00:07:58 -Ale jak to říkala Jana Vlčková,
    vy to promýšlíte dopředu,
  • 00:08:01 i s tím klipem.
  • 00:08:03 Ale jestli už přesně,
    jak říkal Kamil Fila,
  • 00:08:05 jestli už vlastně to není
    za nějakou hranou toho,
  • 00:08:08 co by mělo přitáhnout pozornost
    tomu samotnému tématu,
  • 00:08:11 ne vlastně, řekněme,
    exhibici filmařů?
  • 00:08:13 -Já jsem studoval fotku
    na střední škole,
  • 00:08:15 máma byla šéfka propagace
    Ústřední půjčovny filmů
  • 00:08:18 v 60. letech,
    plakáty k Formanovým filmům,
  • 00:08:22 jako Hoří, má panenko,
    to je její práce.
  • 00:08:25 Třeba Milana Knížáka
    přivedla k tomu,
  • 00:08:27 aby dělal plakáty
    pro československé lepší filmy.
  • 00:08:30 Tak se to doma vždycky
    jako docela řešilo.
  • 00:08:33 Baví mě ten soubor
    těch věcí okolo,
  • 00:08:36 že mně skutečně
    nesmírně záleží na tom,
  • 00:08:40 aby třeba film byl doprovázen
    dobrými fotkami,
  • 00:08:43 proto spolupracuji
    s Milanem Jarošem,
  • 00:08:45 což je podle mě v současnosti
  • 00:08:47 jeden z našich
    nejlepších fotografů,
  • 00:08:49 že mně jako na tom záleží.
  • 00:08:51 Já si myslím,
    že totiž film není jenom to,
  • 00:08:54 co zasvítí na tom plátně,
    že to je soubor různých vjemů,
  • 00:08:57 mrzí mě, že třeba
    některé skvělé české filmy,
  • 00:08:59 já nevím, od Roberta Sedláčka,
    zdravím Roberta,
  • 00:09:02 měly někdy ošklivé plakáty.
  • 00:09:05 -Velmi ošklivé.
  • 00:09:07 -Tak to mě vždycky mrzelo,
    protože vím, že Robert jinak,
  • 00:09:10 že ty film vevnitř jsou jako
    výtvarně a filmařsky dotažené.
  • 00:09:15 -Spoustu filmů by si přálo,
    aby změnilo svět.
  • 00:09:17 Myslíte,
    že alespoň tento náš malý svět
  • 00:09:20 a tuto malou společnost,
    že dokáže film V síti změnit?
  • 00:09:24 -Já nemám odvahu si klást
    takhle vysoké nároky
  • 00:09:29 na tu moji práci,
    ale vlastně mě těší,
  • 00:09:33 když to rozpoutává tu debatu,
    což se mi daří.
  • 00:09:36 Někdo říká,
    že to dělám hlavně proto,
  • 00:09:38 abych rozdmýchl tu pozornost,
    že ji rozdmýchávám proto,
  • 00:09:42 abych upozornil hlavně na sebe,
    případně na svoji práci.
  • 00:09:45 Pochopitelně, že mě baví,
    když ty věci nezapadnou.
  • 00:09:48 Ono mi to taky umožňuje
    třeba dělat tu další věc,
  • 00:09:51 protože potom přijdu
    třeba sem do tohoto baráku,
  • 00:09:54 my jsme teď v České televizi,
    někdo mě bere vážně, protože ví,
  • 00:09:58 že ty věci jsou vidět
    a nějak rezonují.
  • 00:10:00 -Jedna z výtek, která přišla
    vlastně na váš dokument V síti,
  • 00:10:03 bylo to, že vlastně
    do určité míry opakuje model,
  • 00:10:06 který se objevil
    už před mnoha lety
  • 00:10:08 u projektu Catch a Predator,
  • 00:10:10 který je vlastně volně
    k dispozici na youtubu.
  • 00:10:13 Řešili jste to vlastně,
    že toto možná přijde?
  • 00:10:15 Nebo vám to bylo úplně jedno,
  • 00:10:17 protože jste potřebovali
    to téma otevřít?
  • 00:10:19 -Bude to působit trochu amatérsky,
    ale já jsem to objevil v době,
  • 00:10:23 kdy jsem stříhal v Síti,
    tak jsem si něco hledal,
  • 00:10:26 našel jsem moderátora Hansena
    a jeho Catch a Predator.
  • 00:10:32 Ale musím říct,
    že nejdřív jsem se lekl,
  • 00:10:34 že jsem si říkal, ježišikriste.
  • 00:10:36 Ale oni tam neberou do hry
    tu křehkost těch holek.
  • 00:10:42 Ty holky jsou tam skutečně
    jenom jako volavky.
  • 00:10:44 My jsme chtěli s Bárou ukázat,
    jak probíhá ta komunikace,
  • 00:10:48 co to dělá s těmi holkami.
  • 00:10:50 -S vašimi blízkými a kolegy
    jsme zrekapitulovali
  • 00:10:52 některé vaše dosavadní filmy.
  • 00:10:54 -To je dobré! To je dobré!
    -To je ono!
  • 00:10:58 -Tak, a přesvědčivě, teď na mě,
    wow!
  • 00:11:01 Super! Super!
  • 00:11:04 -To je ono, wow, jo!
  • 00:11:06 -Český sen!
    -K sobě blíž.
  • 00:11:09 -Brácha, než nastoupil na FAMU,
    tak část toho léta strávil tak,
  • 00:11:13 že se svojí tehdejší přítelkyní
    jezdili někde po Moravě,
  • 00:11:18 po neznámých místech,
  • 00:11:20 vlastně jako za práci
    chtěli byt a stravu,
  • 00:11:26 zkrátka a dobře učil se
    komunikovat s neznámými lidmi.
  • 00:11:30 To měl pocit, že potřebuje udělat,
  • 00:11:33 aby se nějak
    dokumentaristicky otrkal.
  • 00:11:35 -Proč chodíte kosit,
    když jste vlastně milionář?
  • 00:11:38 -To je otázka. To je otázka!
  • 00:11:41 -Život je o něčem jiném, že jo?
  • 00:11:44 -Život není o penězích.
    -Jasně.
  • 00:11:46 -Bráchovi nikdy
    nevadilo vstupovat do procesů,
  • 00:11:49 u kterých nevíte, jak to skončí,
    v co to vyústí,
  • 00:11:52 což u těch filmů je evidentní,
  • 00:11:55 protože když natáčíte
    s Andrejem Babišem...
  • 00:11:57 -Tak co jsem říkal, Anežko?
  • 00:11:59 Intuice říkala,
    že to bude podraz.
  • 00:12:02 Super podraz, pane Klusáku,
    gratuluji.
  • 00:12:04 -Nebo s Janou Kratochvílovou,
    obojí on podstoupil, tak nevíte,
  • 00:12:08 co se stane, fakt nevíte,
    jako co bude na konci.
  • 00:12:11 -Můžete jim to ještě jednou říct?
  • 00:12:13 Prosím vás,
    to je výrazná situace,
  • 00:12:15 tady je nějaký narušitel.
  • 00:12:17 -Pro mě vlastně jako
    největší hodnota asi jeho je,
  • 00:12:22 že se fakt vůbec nebojí,
  • 00:12:24 že se nebojí policistů
    nebo že se nebojí toho,
  • 00:12:27 že ho teď prostě možná
    budou stíhat kvůli tomu filmu,
  • 00:12:30 že se ani nebojí riskovat
    osudy těch mužů,
  • 00:12:33 protože nikdo neví,
    co se s nimi teď stane,
  • 00:12:35 co se stane s jejich rodinami.
  • 00:12:38 A uvědomuje si to všechno.
    Není to nějaký jako amatérismus.
  • 00:12:42 Ale že se nebojí ani
    jako překračovat sám sebe.
  • 00:12:46 -Střih! Nůžky jsou tupé...
  • 00:12:49 Fanfárka běží!
  • 00:12:52 A je to tady!
  • 00:12:54 Český sen je otevřen.
  • 00:12:56 -My se dost shodujeme,
  • 00:12:59 nás spojuje humor a vnímáme
    svět jako absurdní divadlo.
  • 00:13:02 Nedokážeme plakat,
    když je třeba plakat.
  • 00:13:06 Ale spíš skrz smích a humor
    se snažíme
  • 00:13:08 svět jako různě pošťuchovat.
  • 00:13:11 A vlastně smějeme se,
    třeba když někdo kecá,
  • 00:13:14 z toho máme radost,
    protože je to legrační,
  • 00:13:17 když je to třeba i zjevné,
    tak se to tak i skvěle ozařuje,
  • 00:13:21 ta lež.
  • 00:13:23 -Vážení přátelé,
    přeji vám krásný vánoční den.
  • 00:13:27 -U Víta nalézám
    možná společné principy,
  • 00:13:30 které mají jeho filmy,
    nebo jeho přístup,
  • 00:13:32 a to je hravost.
  • 00:13:35 -To máš ode mě, od Ježíška,
  • 00:13:37 užij si to a hlavně, prosím tě,
    neutrácej, jo?
  • 00:13:42 -Tak hezkýho Ježíška!
    -Jo? Tak seš hodnej, děkuji.
  • 00:13:46 -Myslím, že je pořádně
    talentovaný v rámci formy,
  • 00:13:50 uvažování, jak co vymyslí,
    jak se co udělá,
  • 00:13:54 že ho baví i technologické věci
    a zároveň i formální vyjadřování.
  • 00:14:05 -Vážně se, Víte, nebojíte?
  • 00:14:09 -To je hrozně dojemné,
    co jste vyrobili.
  • 00:14:11 -To je naše specialita.
  • 00:14:14 -Já myslím, že se občas bojím,
  • 00:14:17 ale přijde mi důležité to v sobě
    nějak krotit nebo to překonávat,
  • 00:14:22 protože se nechci později stydět,
    že jsem se něčeho bál,
  • 00:14:28 abych neměl potom muka
    z toho srabáctví,
  • 00:14:31 tak radši podstoupím muka
    toho riskování.
  • 00:14:35 -Jsou tedy témata, která
    si vybíráte, záměrně taková,
  • 00:14:39 abyste si vlastně sám nevyčítal
    třeba po letech,
  • 00:14:42 že jste se tomu tématu nevěnoval?
  • 00:14:44 -To úplně ne.
  • 00:14:47 Já myslím, že v tom
    je obrovský kus náhody,
  • 00:14:49 jako nějaké intuice.
  • 00:14:51 Třeba včera jsem měl
    takovou hodinu, kdy jsem si řekl,
  • 00:14:54 že musím okamžitě
    začít točit tu paniku,
  • 00:14:56 jak lidé vykupují ty regály.
  • 00:14:59 Opravdu jsem třeba, nevím,
    hodinu a půl byl přesvědčený,
  • 00:15:03 že tomu se teď budu
    další měsíce věnovat.
  • 00:15:06 A potom najednou za hodinu nevím,
    že mě to zajímalo.
  • 00:15:09 Takhle, někdy se to překotí
    do toho,
  • 00:15:11 že zavolám těm spolupracovníkům
    a jdeme něco točit,
  • 00:15:15 nebo psát námět,
    někdy mě to hrozně rychle pustí.
  • 00:15:19 -Dá se popřít,
    to myslím teď v dobrém,
  • 00:15:22 že vlastně drtivá většina
    těch témat, která si vybíráte,
  • 00:15:25 tak jsou vlastně chytlavá,
    náhoda?
  • 00:15:28 -No, asi mě to baví,
    já totiž jsem...
  • 00:15:30 Já jsem si nepředstavoval,
  • 00:15:33 že se budu dokumentárním filmem
    zabývat nějak souvisleji,
  • 00:15:37 já jsem šel na katedru proto,
  • 00:15:40 že mi to poradil brácha
    s Markem Najbrtem.
  • 00:15:43 Marek Najbrt, který
    vždycky točí hrané filmy,
  • 00:15:45 tak studoval dokument,
    z toho prostého důvodu,
  • 00:15:48 že ta katedra byla lepší,
  • 00:15:50 on i Honza Svěrák
    studoval dokument.
  • 00:15:52 Já jsem si taky myslel,
    že vlezu tam
  • 00:15:54 a postupně nějak třeba
    jako přejdu
  • 00:15:56 nebo začnu dělat hrané věci,
    a já vlastně,
  • 00:15:58 mě vždycky přepadne
    to dokumentární téma víc
  • 00:16:01 než všechny hrano-filmové nápady,
    které mám.
  • 00:16:04 Tak já jsem tam tak jako
    trochu omylem jakoby zůstával.
  • 00:16:07 Takže to není tak,
  • 00:16:09 že já bych nějak toužil
    opravovat společnost.
  • 00:16:12 Já jsem tam nějak uvízl.
  • 00:16:15 -Nesouvisí s tou určitou dávnou
    touhou točit hrané filmy i to,
  • 00:16:19 že v těch dokumentárních filmech
    trošku vlastně hýbete
  • 00:16:22 s těmi postavami
    jako s figurkami?
  • 00:16:24 Je to trošku
    do určité míry režie.
  • 00:16:26 Není to vlastně
    takový ten čistý dokument,
  • 00:16:28 prostě tady to nechám běžet,
    tu kameru, uvidím, co se stane.
  • 00:16:32 -Tuhle polohu jsme si
    taky vyzkoušeli s Filipem
  • 00:16:34 třeba v rámci Českého žurnálu.
  • 00:16:37 No, ty různé formální,
    žánrové úhybky,
  • 00:16:41 nebo že si stavíme pokojíčky,
    nebo Svět podle Daliborka,
  • 00:16:45 spolupracoval jsem
    i s filmovou výtvarnicí,
  • 00:16:49 zabývali jsme se barvami,
  • 00:16:52 tak to jsou nějaké pozůstatky
    chuti,
  • 00:16:54 aby se to přibližovalo
    hranému filmu,
  • 00:16:58 který je, řekněme,
    formálněji vychytanější.
  • 00:17:02 -Zajímavé na vašich
    dokumentárních filmech je,
  • 00:17:04 že nejenomže sledujete, ale
    často i do nich sám vstupujete.
  • 00:17:08 -Vemte si ten váš port,
    nechte mě žít.
  • 00:17:12 Kam to jdeme?
  • 00:17:15 -Já nevím, jestli znáte
    takový ten jeho famácký
  • 00:17:19 nebo předfamácký film Digestiv,
  • 00:17:21 jak ti lidé jsou pozvracet
    figurínu Ronalda McDonalda.
  • 00:17:34 Což jako byl první, myslím,
    takový jako signál toho filmu,
  • 00:17:38 že točíme,
    nejenomže něco natočíme,
  • 00:17:41 ale že uděláme nějaký zásah,
    situacionistický zásah.
  • 00:17:46 A teď jako natočíme vlastně,
    co se stane.
  • 00:17:49 -Vy mě nenecháte dokončit
    jedinou větu.
  • 00:17:51 Vy musíte přece vědět, že jste
    velice kontroverzní postava.
  • 00:17:55 Jste někdo, kdo vlastní média,
    zároveň jste v politice,
  • 00:17:57 zároveň jste jeden
    z nejbohatších byznysmenů.
  • 00:18:00 Vy sedíte na třech židlích,
    pane Babiši.
  • 00:18:02 Nezlobte se, v této situaci...
  • 00:18:04 -Co to říkáte,
  • 00:18:06 že já jsem vybudoval firmu
    nějakými podvody?
  • 00:18:08 Co si to dovolujete!
  • 00:18:11 -Vít Klusák, kromě toho,
    že je dokumentarista,
  • 00:18:14 který má čich na témata,
    tak je člověk, který samozřejmě,
  • 00:18:18 nechci říct,
    že miluje sebeprezentaci,
  • 00:18:23 ale je opravdu
    součástí svých filmů.
  • 00:18:25 -Verunko! Verunko!
    Můžeš mi říct...
  • 00:18:28 -Neřeknu ti nic už!
  • 00:18:30 -Proč jsi Daliborovi neřekla,
    že má židovské předky?
  • 00:18:33 -Nemá žádné.
  • 00:18:36 -My jsme si to našli v matrikách.
  • 00:18:38 -Klusák vlastně má rád teď
    v poslední době u těch filmů,
  • 00:18:42 že na konci ty aktéry
    konfrontuje sám,
  • 00:18:44 je v pozici
    nějaké morální autority,
  • 00:18:47 což jako, pokud mu na to někdo
    automaticky nepřistupuje,
  • 00:18:51 tak mu ten film začne vadit,
    protože má prostě pocit,
  • 00:18:55 že se do té jeho pozice
    někdo staví.
  • 00:18:59 Ať je to jakkoli, tak nikdo
    nemůže upřít Vítu Klusákovi,
  • 00:19:03 že prostě vy jste schopni
    jako diváci rozpoznat,
  • 00:19:06 že tam je něco inscenováno,
    něčím je manipulováno,
  • 00:19:11 nějak je ten význam konstruován.
  • 00:19:13 Vy jako ten přihlížející divák
    jste součástí tvorby toho významu,
  • 00:19:19 že si to prostě uvědomujete,
    že není šance, banálně řečeno,
  • 00:19:22 není prostě šance,
  • 00:19:24 aby vás ten film zmanipuloval
    jako dobrá propaganda.
  • 00:19:27 -Tady byla ta křižovatka
    těch polních cest.
  • 00:19:30 Kříže přestěhovaný
    na druhé straně valu,
  • 00:19:32 tam jak končí cesta kolem školy.
  • 00:19:35 A ty lípy jsou jediné stromy,
    které...
  • 00:19:37 -My jsme před lety
    se spolu bavili
  • 00:19:39 právě o konci filmu
    Svět podle Daliborka,
  • 00:19:41 že jste vlastně
    hodně zvažovali dramaturgicky,
  • 00:19:44 jestli ten konec tam bude,
    s tím vaším vstupem, nebo ne.
  • 00:19:47 Zvažovali jste to
    podobným způsobem
  • 00:19:49 vlastně teď u filmu V síti,
    aniž bychom prozrazovali příliš?
  • 00:19:53 -Pochopitelně,
    taky i Bára se bála, přátelé,
  • 00:19:57 co viděli první verze,
    že dělám totéž,
  • 00:20:01 co jsem provedl
    v předchozím filmu,
  • 00:20:04 ale ono to
    v obou dvou těch případech,
  • 00:20:07 nemusíte mi to věřit, ono se
    to stalo dost velkou náhodou.
  • 00:20:11 Daliborkovi...
  • 00:20:13 Já jsem se totiž domníval,
  • 00:20:16 že ty jeho židovské předky
    se mi tam podaří dostat jinak.
  • 00:20:19 Já jsem tu maminku poprosil,
    aby to sama řekla,
  • 00:20:22 ale ona se na mě zlobila,
    protože Dalibor se nějak urazil,
  • 00:20:25 mně nezbylo než to říct.
  • 00:20:28 Teď v případě konce V síti,
    tak tam je situace,
  • 00:20:33 kdy, já nechci prozrazovat,
    ale ten muž nejdřív tvrdil,
  • 00:20:38 že dorazí na schůzku s jednou
    z našich dvanáctiletých slečen,
  • 00:20:42 náhle to zrušil.
  • 00:20:44 Já jsem řekl, tak jedeme za ním.
  • 00:20:47 To bylo takové gesto,
  • 00:20:49 tak když nejede on do Prahy
    na kafíčko s dvanáctkou,
  • 00:20:53 tak my si ho najdeme.
  • 00:20:56 -Nemáte někdy chuť vlastně,
    i když možná V síti to tak je,
  • 00:20:59 točit dobrou propagandu?
  • 00:21:02 Vlastně se postavit jako
    vyloženě za tu dobrou věc,
  • 00:21:05 vytáhnout ji na světlo boží
    a rozšířit ji?
  • 00:21:10 -Představuji si,
    že propaganda je,
  • 00:21:12 že to jako vytesá
    ten jeden jediný správný názor,
  • 00:21:18 ti lidé z toho odchází
    a říkají si,
  • 00:21:21 ty jo, to je šílené,
    prostě přestáváme jíst maso,
  • 00:21:25 už nikdy v životě si nekoupíme
    balenou vodu nebo já nevím.
  • 00:21:28 Znám takovéto dokumentární filmy,
    taky jsem jeden viděl.
  • 00:21:32 Měsíc jsem nejedl maso.
  • 00:21:34 Říkal jsem si,
    že už se ho v životě nedotknu.
  • 00:21:36 Je to sice skvělé,
    že někdo je takhle šikovný,
  • 00:21:39 že umí to nabít těmi emocemi,
    ale mě to nebaví, připadá mi,
  • 00:21:43 že to je hrozně málo,
  • 00:21:45 že to je taková jako reklama
    na správný život,
  • 00:21:49 že právě to brzy vyprchá.
  • 00:21:52 Když ten film zase
    je o určité pochybnosti,
  • 00:21:55 o tom,
    jestli tedy maso jíst nebo ne,
  • 00:21:58 tak se podle mě v tom divákovi,
    v tom příjemci toho sdělení,
  • 00:22:02 odehrává něco zajímavějšího,
  • 00:22:04 než že si odnáší jenom
    ten jeden správný úhel pohledu.
  • 00:22:07 -Přemýšlím, jak vlastně
    tvůrce v současné chvíli,
  • 00:22:10 kdy vlastně odpálil tuto bombu,
    jako jste udělali teď V síti,
  • 00:22:13 tak jak se vlastně může
    soustředit na něco nového,
  • 00:22:16 protože vy s tímto filmem
    budete žít
  • 00:22:18 ještě vlastně poměrně dlouho.
  • 00:22:20 -To je dobrá poznámka.
  • 00:22:22 No, já se zatím na nic nového
    nesoustředím, přiznám se,
  • 00:22:26 že sbírám síly
    na nějakou tu hranou věc.
  • 00:22:31 I proto, že to skýtá
    nějaké nové výzvy, možnosti,
  • 00:22:34 dělat to trochu jinak,
  • 00:22:37 že teď po tom V síti jsem
    trochu dokumentárně vyšťavený.
  • 00:22:43 Asi by bylo dobré zkusit
    něco jiného.
  • 00:22:47 To byl mimochodem důvod,
  • 00:22:49 proč jsem si
    s takovou velkou chutí
  • 00:22:51 střihl ten videoklip
    s Tomášem Klusem,
  • 00:22:53 protože to byl odpočinek
    od toho dokumentárního kontextu.
  • 00:22:58 -Budoucí režisér hraných filmů
    Vít Klusák. Děkujeme.
  • 00:23:01 -Já taky, na shledanou.
  • 00:23:07 -Stali se první
    českou hardcorovou kapelou,
  • 00:23:10 které vyšla deska
    u velkého vydavatelství.
  • 00:23:12 Odjeli americké turné,
    spoustu klíčových festivalů,
  • 00:23:16 sdíleli pódium s Iggy Popem,
    Prodigy nebo Ministry.
  • 00:23:19 Skupina Slut letos chystá novou
    desku a samozřejmě koncertuje.
  • 00:23:44 -To,
    co určuje současný zvuk Slutu,
  • 00:23:46 si myslím, že jsou vlastně
    možnosti lidské a aparátové.
  • 00:23:49 Nechceme zase hrát
    takový ten model,
  • 00:23:52 abychom hráli za každou cenu to,
    co sotva zahrajeme,
  • 00:23:55 abychom v tom měli
    taky trošku pohodlí.
  • 00:23:58 Takže klidně jednodušší věci,
  • 00:24:00 které budou mít v sobě
    víc atmosféry,
  • 00:24:02 budou víc hypnotické,
    ale myslím si,
  • 00:24:05 že třeba jedna deska
    bude takováto
  • 00:24:07 a druhá bude zase úplně jiná,
    my jsme to tak vždycky měli.
  • 00:24:19 -Diskografie kapely není velká.
  • 00:24:21 Ale pro český hardcore
    je zcela zásadní.
  • 00:24:24 Po debutovém EP,
    které si vydali sami,
  • 00:24:26 přišla první velká deska.
  • 00:24:28 Ta pod názvem Smell Me
    vychází na jaře 1996
  • 00:24:31 a svým hutným zvukem zažene
    zbytek české scény do kouta.
  • 00:24:50 -Já si myslím, že k tomu,
    co hrajeme, k tomu stylu,
  • 00:24:53 ta angličtina sedne
    trochu líp asi než čeština.
  • 00:24:56 Třeba opera ti nejlépe vyzní
    v italštině.
  • 00:24:58 Já si myslím furt,
  • 00:25:01 že rokenrol nebo bigbít
    vyzní líp v angličtině.
  • 00:25:03 -Jako je pravda určitě,
    že když skupiny zpívají česky,
  • 00:25:06 tak mají ten komerční úspěch
    určitě větší.
  • 00:25:19 -A potom nějak jsme dělali
    ještě jednu nahrávku, tam už byl,
  • 00:25:23 myslím, Jakub Živnůstka
    a Tomáš Otradovec,
  • 00:25:25 s tím jsme hráli
    takovou hezkou éru čtyř let asi,
  • 00:25:29 nebo pěti let,
    kdy jsme jezdili po fesťákách,
  • 00:25:32 lidé chodili na hardcore,
    hrála ještě Nirvana,
  • 00:25:34 Kurt Cobain byl živý.
  • 00:25:37 Nám bylo 24 let, takže
    prostě bylo všechno skvělé.
  • 00:25:53 -Druhé album vychází
    až po třech letech
  • 00:25:56 a dokonale odráží
    proměnu české hudební scény.
  • 00:25:59 Zájem velkého vydavatele
    je ten tam.
  • 00:26:01 Trhu opět dominuje pop
  • 00:26:04 a o klipu si kapela
    může nechat jen zdát.
  • 00:26:06 Takže nezbývá než návrat zpátky
    do undergroundu,
  • 00:26:09 kde to všechno původně začalo.
  • 00:26:21 -To zásadní, co dělá Slut Slutem,
  • 00:26:24 je, že Jakub zpívá
    a já hraji na kytaru,
  • 00:26:26 ve vší skromnosti to můžu říct.
  • 00:26:38 -Slut je švédsky konec.
  • 00:26:43 -A v angličtině?
    -To je běhna!
  • 00:26:48 -Nezávislý hudební publicista
    Honza Job Krejča, dobrý večer.
  • 00:26:52 -Dobrý večer.
  • 00:26:54 -Měl jste špunty v uších
    v Dejvické klubovně.
  • 00:26:56 Je to ještě potřeba?
  • 00:26:58 -Myslím si, že naposledy to bylo
    potřeba u Morehead v Edenu.
  • 00:27:02 Slut měli strašně pěkný zvuk,
    myslím si,
  • 00:27:04 že ten skutečný nářez přijde
    až s tím druhým basákem,
  • 00:27:07 což chystají na 4. 4. teď
    do Pragovky v rámci Kolben 7.
  • 00:27:12 -Jaký je vlastně současný zvuk
    i bez toho druhého basáka?
  • 00:27:15 -Je velice propracovaný,
    ty písničky mají takový face lift,
  • 00:27:19 je to udělané vlastně s tím,
    že jdou do malého klubu,
  • 00:27:23 oslovují vlastně
    znova ty lidi od začátku,
  • 00:27:25 tím pádem se musí trošku
    víc snažit, ale je pravda,
  • 00:27:28 že ta sestava
    taky trošičku expanduje,
  • 00:27:30 tím pádem se mění jakoby
    i ty jednotlivé proporce,
  • 00:27:33 kytara,
    jsou tam klávesy třeba teď nově,
  • 00:27:36 takže stává se z toho
    jakoby mnohem víc přístupná věc.
  • 00:27:40 -Jaké bylo vlastně publikum
    v Dejvické klubovně na Slut?
  • 00:27:43 -No, tak to publikum,
    to byli samozřejmě pamětníci.
  • 00:27:46 -Samozřejmě.
  • 00:27:48 -Nedá se jednoznačně říct,
    že by to bylo jako publikum Slut,
  • 00:27:52 spíš řekněme, že to jsou lidé,
  • 00:27:54 kteří chodí rádi
    do Dejvické klubovny.
  • 00:27:56 -Takže nebyl to jenom
    takový abiturientský večírek?
  • 00:27:59 -Dá se říct, že to bylo
    tak příjemně nadimenzováno,
  • 00:28:02 i vlastně zvukově pěkně uděláno,
    díky tomu, že to zvučil Michal,
  • 00:28:06 který má v současné době
    na starosti
  • 00:28:08 nahrávání právě té nové desky.
  • 00:28:10 Já si myslím, že to byla
    příjemná valentýnská oslava.
  • 00:28:14 -Jaká myslíte,
    že bude nová deska Slut?
  • 00:28:16 Ono přece jenom živé provedení
  • 00:28:18 a potom deska
    je dost odlišná disciplína.
  • 00:28:21 -Jsou to dvě odlišné disciplíny,
    rozhodně, ale Slut mají, myslím,
  • 00:28:25 dnes už tolik odehraných let
    a zkušeností za sebou,
  • 00:28:29 že jsou schopni přenést ten zvuk
    z desky vlastně i na živý koncert,
  • 00:28:33 což je poměrně patrné
    i z té ukázky,
  • 00:28:35 kterou jsme si tady pouštěli.
  • 00:28:37 Nové písničky vychází
    pravidelně vlastně na youtube,
  • 00:28:41 pokud nahrají písničku,
    objeví se okamžitě na youtube,
  • 00:28:44 takhle staví vlastně postupně
    celou tu desku
  • 00:28:47 před oči posluchače
    nebo před uši posluchače.
  • 00:28:50 Na konci bude
    ten finální produkt, vinyl.
  • 00:28:53 -Nebudeme dávat procentuální
    hodnocení jednoho koncertu,
  • 00:28:56 ale spíš index očekávání
    dalšího vývoje kariéry
  • 00:28:59 kapely Slut?
  • 00:29:01 -Pokud to budeme brát
    takhle, tak já si myslím,
  • 00:29:03 že kapela Slut má před sebou
    ještě pár hezkých let existence.
  • 00:29:07 Index očekávání bych nechal
    třeba na nějakých 70 procentech.
  • 00:29:10 -Honza Job Krejča, moc děkujeme.
    -Hezký večer.
  • 00:29:18 -Vysoká politika,
    ideály v přímém střetu
  • 00:29:21 s materiálním klidem
    a k tomu drony.
  • 00:29:23 Režisér Petr Zelenka přichází
    po pětileté pauze s Modelářem.
  • 00:29:27 Je to tak trochu jiný film
    než všechny jeho dosavadní.
  • 00:29:31 -Před pár měsícama
    jsem se vrátil do Čech.
  • 00:29:34 Chtěl bych pro vás pracovat.
  • 00:29:36 -Všimla jsem si vás,
    byl jste venku v autě.
  • 00:29:38 -Já jsem tam seděl.
    -Dvě hodiny jste tam seděl.
  • 00:29:41 -Na nový film Petra Zelenky
    jsem šel s velkým očekáváním,
  • 00:29:44 protože každý nový film Petra
    Zelenky je vlastně událostí.
  • 00:29:47 -Myslím,
    že to je v pravém slova smyslu
  • 00:29:49 žánr film Petra Zelenky
    a jeho přátel, že to je žánr,
  • 00:29:52 který právě mísí žánry
    jako komedii, jako drama.
  • 00:29:57 Mísí mystifikaci s realitou.
  • 00:30:02 -Jako chemik umím vyrobit
    různý věci.
  • 00:30:06 Taky lítám s dronem.
    Dokážu bejt hodně přesnej.
  • 00:30:10 -Herecké výkony
    obou představitelů
  • 00:30:13 jsou podle mého názoru
    naprosto špičkové.
  • 00:30:18 -Někdo po nás střílí?
  • 00:30:20 -Jiří Mádl hraje člověka,
    který se živí tím,
  • 00:30:23 že točí různé reklamy
    za použití dronů,
  • 00:30:27 Kryštof Hádek hraje kluka,
    takového idealistu,
  • 00:30:30 který se vlastně vrací z Izraele,
    chce měnit věci k lepšímu.
  • 00:30:41 -Máš všechny zuby?
  • 00:30:43 -Ten příběh je velmi aktuální,
  • 00:30:45 že to, co ho dělá moderním
    a aktuálním, je to,
  • 00:30:49 že je jako jeden z mála
    současných českých filmů
  • 00:30:52 opravdu zasazen do této doby.
  • 00:31:00 -Ten film chce být trošku
    i thrillerem,
  • 00:31:03 tam to pro mě trošku drhne.
  • 00:31:05 Když ten film uvidíte,
  • 00:31:08 tak ta postava Kryštofa Hádka
    vlastně získává informace
  • 00:31:11 strašně jednoduchým způsobem,
  • 00:31:13 on vlastně dostává
    různé překlady, dostává kontakty,
  • 00:31:16 připravuje nějaké svoje činy,
  • 00:31:18 takže vlastně to úplně
    jako neodpovídá realitě,
  • 00:31:21 což trošku zamrzí,
  • 00:31:23 protože ten film
    je řemeslně velmi dobrý,
  • 00:31:26 velmi dobře natočený.
  • 00:31:28 -Od pantáty vedou dráty!
  • 00:31:31 -Slib mi,
    že neuděláš žádnou blbost!
  • 00:31:34 -Definuj blbost.
  • 00:31:41 -Celkové hodnocení bych viděl
    na 65 procent.
  • 00:31:44 -Já dávám filmu Modelář
    Petra Zelenky 80 procent.
  • 00:31:52 -Indies, jedno z nejvýznamnějších
    českých hudebních vydavatelství,
  • 00:31:56 letos završí třetí dekádu
    působení v Česku.
  • 00:31:59 Oslavy proběhly v brněnském Sonu
    a pražském PopMuseu.
  • 00:32:03 Jaká budoucnost ale
    čeká největšího z malých,
  • 00:32:06 ale i další
    nezávislá vydavatelství
  • 00:32:09 na zásadně měnícím se
    hudebním trhu?
  • 00:32:23 -Když se řekne Indies,
    mně hned naskočí takové motto,
  • 00:32:29 a to je hudební vydavatelství,
  • 00:32:32 které nikdy nevydalo
    vyloženě špatnou desku.
  • 00:32:43 -Indies je vlastně zkratka,
    jako independent,
  • 00:32:46 jako independent music,
    profilovali jsme se tím,
  • 00:32:51 že jsme vydávali
    úplně neznámé kapely.
  • 00:32:53 První kapela,
    která se vydala v roce 1992,
  • 00:32:57 byla hradecká
    Meat - House Chicago I.R.A.
  • 00:33:12 -Meat - House Chicago I.R.A.:
    Steak.
  • 00:33:15 Mám pocit, že to byla taková
    jedna z jejich prvních desek.
  • 00:33:19 Ta vlastně byla dost zásadní,
    formativní záležitost.
  • 00:33:27 -Indies Records brněnští
    po celých těch 30 let
  • 00:33:32 pro mě byli velmi důležitou
    zásobárnou kvalitní muziky.
  • 00:33:36 20 let jsem pracoval
    v Českém rozhlase,
  • 00:33:39 jako dramaturg na Vltavě.
  • 00:33:41 Velmi často jsem právě
    sahal po jejich tvorbě,
  • 00:33:44 po jejich nahrávkách,
  • 00:33:46 protože nejlépe svým charakterem
    a svým zaměřením
  • 00:33:50 konvenovali s tím,
    co já jsem chtěl vysílat,
  • 00:33:53 co byl můj hudební názor,
    co jsem chtěl prezentovat.
  • 00:34:05 -Kdysi jsem v jednom rozhovoru
    pro brněnskou televizi řekl,
  • 00:34:09 že metal a dechovku
    bych nikdy nevydal.
  • 00:34:12 Za tím si tedy
    pořád stojím jakoby.
  • 00:34:15 Ale jinak si myslím, že je to
    od undergroundu k folkloru.
  • 00:34:21 -Indies si to očividně dělají
    po svém, už léta letoucí,
  • 00:34:26 30 let je úctyhodných, si myslím.
  • 00:34:30 -Až do tvého města,
    které jmenuje se Samota,
  • 00:34:33 přijede cirkus,
    a to jsem jenom já,
  • 00:34:35 postavím stan...
  • 00:34:37 -Ve studiu vítáme bratry v triku,
    Přemka Štěpánka z Indies Scope.
  • 00:34:41 Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:34:43 -A redaktora týdeníku Respekt
    Pavla Turka, dobrý večer.
  • 00:34:47 -Dobrý večer.
  • 00:34:49 -Pavle, možná,
    aby to neříkal Přemek,
  • 00:34:51 jak by se vyvíjela česká scéna
    hudební, kdyby nebylo Indies?
  • 00:34:56 -Ono je těžké představit si
  • 00:34:58 tu českou hudební scénu
    bez Indies,
  • 00:35:00 bylo by to takové fantazírování,
  • 00:35:02 ono by bylo možná důležitější
    zamyslet se nad tím,
  • 00:35:05 co Indies vneslo do té scény,
  • 00:35:07 nebo o jakou linii hudby tam
    vlastně to vydavatelství pečuje.
  • 00:35:13 To je zcela evidentní,
  • 00:35:15 že to vydavatelství má po celých
    těch 30 let na starosti cosi,
  • 00:35:19 co by se dalo popsat
    jako česká píseň,
  • 00:35:21 která má návaznosti dneska
    už i na scénu folklorní,
  • 00:35:25 na scénu alternativní
    a na scénu rockovou.
  • 00:35:28 Ale to zaměření na tu, řekněme,
    českost a častokrát i český jazyk
  • 00:35:33 je v tom dominantní.
  • 00:35:35 -Přemku, jak je možné,
    že vlastně Indies,
  • 00:35:37 jako nejvýznamnější
    nezávislé vydavatelství,
  • 00:35:40 vzniklo ne v Praze, ale v Brně?
  • 00:35:43 -Vzniklo v Brně proto,
    že se tam sešla parta lidí,
  • 00:35:46 kteří měli rádi muziku,
  • 00:35:48 kteří tu muziku měli rádi
    už před sametovou revolucí.
  • 00:35:53 Věnovali jí spoustu času.
  • 00:35:55 -Stojí za to připomenout,
    že to vydavatelství má v DNA to,
  • 00:35:59 že předtím bylo půjčovnou cédéček.
  • 00:36:01 Vzniklo vlastně z velkého hladu
    po hudbě,
  • 00:36:05 z obrovské nenasycenosti
    toho českého trhu
  • 00:36:09 nebo českého posluchače
    v roce 1990.
  • 00:36:13 A to, že jsou Indies z Brna,
    tak tam je důležitý faktor ten,
  • 00:36:18 že je blízko Vídeň.
  • 00:36:20 Ta půjčovna byla postavena
    na tom,
  • 00:36:22 že ti zakladatelé té půjčovny
    jezdili na takové velké výlety
  • 00:36:26 za nákupy, právě do Vídně,
  • 00:36:29 odkud vozili ta cédéčka
    a tu novou hudbu.
  • 00:36:32 Takže ty základy jsou vlastně
    i v té blízkosti těch metropolí.
  • 00:36:37 -Jestli můžu,
    tak tady možná jde o to říct,
  • 00:36:41 jak rychle,
  • 00:36:44 kdy se to transformovalo
    opravdu do vydavatelství,
  • 00:36:48 kdy se tomu začali věnovat,
    je až třeba rok 1996, 1997,
  • 00:36:51 tam jsou ty hodně silné tituly.
  • 00:36:54 -Přemku, dá se říct nějaký recept,
    jak je možné,
  • 00:36:57 že Indies vydrželo
    tři desetiletí,
  • 00:37:00 protože to se
    mnohým malým labelům nepovedlo.
  • 00:37:03 -Nejsem tak dlouho
    ve vydavatelství,
  • 00:37:05 ale zažil jsem
    spoustu vydavatelství,
  • 00:37:09 vždycky to ztroskotalo na tom,
    že v určité fázi oni si řekli,
  • 00:37:13 začali mít jakoby velké oči,
    nebo prostě velký projekt,
  • 00:37:17 to vlastně to vydavatelství
    stáhlo dolů.
  • 00:37:20 Tady pánové dokázali zachovat
    chladnou hlavu, si myslím, vždy.
  • 00:37:24 -Pavle, pokud se podíváme
    na ten katalog Indies
  • 00:37:26 zpátky za těch 30 let,
    vyvěrají tam nějaká jména,
  • 00:37:29 která jsou, řekněme,
    úplně charakteristická?
  • 00:37:32 -Jsou určitě jména,
  • 00:37:34 která jsou spojená
    neodmyslitelně s Indies.
  • 00:37:36 Pomohla si navzájem ta jména.
  • 00:37:38 Kolikrát ten daný interpret
    pomohl existenčně
  • 00:37:41 tomu vydavatelství,
    protože ho zachránil,
  • 00:37:44 což je třeba příklad
    Psích vojáků.
  • 00:37:46 Další jméno, které je silně
    spjato s vývojem Indies,
  • 00:37:49 jako přelomem 90. a nultých let,
    je třeba písničkářka Radůza,
  • 00:37:53 která je taky klíčový autor
    pro to vydavatelství.
  • 00:37:58 V desátých letech zase
    můžeme hovořit o kapele Květy,
  • 00:38:02 která je zase neodmyslitelně
    spjata s Indies.
  • 00:38:05 A ta linie zároveň,
    když si to postavíme za sebe,
  • 00:38:09 tak dává smysl v tom,
  • 00:38:11 že to všechno jsou písně
    postavené na silném textu,
  • 00:38:14 na písničkářství,
  • 00:38:16 na nějakém hledání autenticity
    a popsání života člověka
  • 00:38:21 v daný moment, v dané době.
  • 00:38:23 -Hodně velkým přelomem
    v tom fungování toho labelu
  • 00:38:27 bylo Bílé inferno, ke kterému
    asi dojde jako často řeč.
  • 00:38:30 -Iva Bittová.
  • 00:38:33 -Ale to byl tak zásadní projekt,
    do kterého vlastně,
  • 00:38:38 kdyby tam to dobře nedopadlo,
    tak to nedopadne vůbec.
  • 00:38:42 A pak vlastně
    hodně velká záchranná záchrana,
  • 00:38:46 když to řeknu takhle,
  • 00:38:50 bylo album O slunovratu
    Hradišťanu,
  • 00:38:54 které je vlastně
    nejúspěšnějším albem komerčně
  • 00:38:58 nebo v celé historii toho Indies.
  • 00:39:02 -Když se bavíme
    o komerčním úspěchu alb Indies,
  • 00:39:05 tak třeba kolik tisíc kusů
    se prodalo alba Hradišťanu?
  • 00:39:10 -Já nevím, třeba čtyřicet.
  • 00:39:13 -A to je pro české poměry
    v pořádku?
  • 00:39:15 -Pro poměry vydavatelství,
    jako je Indies, hodně.
  • 00:39:19 -Vedle Indies funguje
    na naší české, domácí scéně
  • 00:39:22 ještě mnoho dalších, často velmi
    úzce žánrově zaměřených labelů.
  • 00:39:27 -Tak ještě čekám, jestli
    nebudeme nad ránem zpívat.
  • 00:39:31 -V současnosti Polí5 čím dál víc
    funguje spíš jako takové družstvo,
  • 00:39:36 společenství, kde si každý
    zúčastněný rozdělí své funkce.
  • 00:39:40 A dohromady to vede
    k nějakému výsledku,
  • 00:39:42 konkrétně k tomu nosiči.
  • 00:39:45 Někdy platí studio, kapela,
    někdy to platím já.
  • 00:39:48 Je to složité,
    nedá se to říct jednoduše.
  • 00:39:56 -Cíle jsou pokračovat v tom,
    co dělám,
  • 00:39:59 protože i když kolikrát
    chci skončit,
  • 00:40:02 tak mi zase třeba někdo napíše,
    pošle mi nějakou super písničku,
  • 00:40:05 já mu opět můžu dát
    prostě nějaký prostředek pro to,
  • 00:40:08 jak to dostat trochu víc
    mezi lidi a do světa,
  • 00:40:11 ale že bych chtěl z toho udělat
    třeba mainstream label a tak,
  • 00:40:14 to vůbec ne.
  • 00:40:21 -Vedení labelu
    a starání se kolem
  • 00:40:23 rozhodně není
    lukrativní záležitost,
  • 00:40:28 spíš to živí mého ducha než tělo.
  • 00:40:42 -U některých těch menších
    vydavatelů vidím jako problém to,
  • 00:40:47 že u těch titulů
    chybí producentský dohled.
  • 00:40:50 Některé nahrávky trpí tím,
    že v podstatě to,
  • 00:40:52 co kapela přinese, to se vydá,
    když to tak řeknu.
  • 00:40:59 -Jednou nohou v pekle,
    druhou nohou v hrobě,
  • 00:41:02 obyčejnej chlap, obyčejnej chlap,
    když jdu s dětma do školy,
  • 00:41:06 jednou nohou v pekle,
    obyčejnej chlap.
  • 00:41:09 -Je samozřejmě
    spousta vydavatelství,
  • 00:41:11 to jsou jako nadšenci,
  • 00:41:14 vydávají něco z podobných důvodů
    jako my,
  • 00:41:17 že se jim to prostě líbí,
    mají nějaký záchvat,
  • 00:41:20 chtějí v tom utopit peníze.
  • 00:41:28 -Jiný plán nemám, prostě já žiji
    v přítomném okamžiku,
  • 00:41:31 to znamená, když mě něco osloví,
    věřím tomu, že to bude dobré,
  • 00:41:35 nebo respektive
    z mého pohledu dobré,
  • 00:41:37 nebo mi to vnitřně
    dává nějaký smysl,
  • 00:41:39 tak tu kapelu prostě vydám,
    dohodnu se s nimi a vydám to.
  • 00:41:42 Samozřejmě, že musí souhlasit
    s tím,
  • 00:41:44 že ten label má jednotný vizuál,
    takže v momentě,
  • 00:41:47 kdy by jim neseděl fakt,
    že to bude mít prostě šablonu,
  • 00:41:50 ten obal, tak si asi neplácneme.
  • 00:41:56 -Dosáhnout
    na nějaké státní peníze,
  • 00:41:58 k tomu je nutné napsat,
    předpokládám, grant, což...
  • 00:42:03 V tom nejsem zběhlý, sám rád píšu,
    nicméně je to spíš formální věc,
  • 00:42:07 takže je mi jasné,
    že je tam spousta zákonitostí,
  • 00:42:10 které je nutné dodržet.
  • 00:42:12 -Že bych měl potřebu přijímat
    nějaké dary z hůry
  • 00:42:17 na rozvoj nějaké popularity
    nebo něco takového, to fakt ne.
  • 00:42:25 -Myslím si, že pokud člověk
    nezvládne provozovat ten label,
  • 00:42:28 aniž by dostal nějaké granty
    nebo jakoukoli podporu,
  • 00:42:32 tak nemá vůbec asi smysl
    to jako dělat.
  • 00:42:37 -Pavle, proč zástupci
    těchto malých labelů
  • 00:42:41 víceméně tak okatě přehlíží
    tu možnost vnějšího financování
  • 00:42:44 pomocí grantů?
  • 00:42:46 -Ne všechny ty labely,
    které tady byly zmíněné,
  • 00:42:49 ale některé z nich
    do jisté míry vytvářejí
  • 00:42:51 takový samostatný ekosystém,
  • 00:42:54 který úplně není nebo nechce být
    v souladu, řekněme,
  • 00:42:58 s tržním prostředím
    nebo se zřízením toho,
  • 00:43:03 jak je veřejnými penězi
    podporovaná kultura,
  • 00:43:07 chtějí si vytvořit
    opravdu samostatný svět.
  • 00:43:11 -To se děje i u výtvarného umění,
    to se děje i v tanci,
  • 00:43:14 a přesto grantová politika tam
    u těchto druhů umění funguje.
  • 00:43:18 -Ale ono to i závisí na tom,
  • 00:43:20 jakou historii samy o sobě labely
    a vydavatelství mají na západě,
  • 00:43:25 jak byly tyto modely
    zasazeny do českého prostředí,
  • 00:43:29 protože ten postoj
    proti konzumu je přímo spjatý
  • 00:43:32 s fungováním těch komunit.
  • 00:43:35 Oni nechtějí ten vnější svět
    pustit častokrát k sobě,
  • 00:43:40 protože ji velmi striktně
    oddělují od toho,
  • 00:43:44 aby se stala zbožím.
  • 00:43:46 -My se bavíme vlastně
    o vydavatelstvích,
  • 00:43:48 která vydávají
    alternativní hudbu.
  • 00:43:50 Daří se těmto vydavatelstvím
    prorazit s jejich interprety
  • 00:43:54 do zahraničí?
  • 00:43:56 -Pokud trefí správný žánr,
    tak ano,
  • 00:44:00 v žánrových rovinách určitě,
    teď jde o to,
  • 00:44:03 co se jeví jako úspěch.
  • 00:44:05 -My jsme svědky prudké změny
    v hudebním byznysu
  • 00:44:08 a zároveň
    i v preferencích posluchačů.
  • 00:44:11 Tak jsme se šli zeptat, jak
    na to reagují majitelé labelů.
  • 00:44:24 -Hudba se vlastně neposlouchá
    tak,
  • 00:44:26 že by se poslouchalo album,
    ale už se poslouchají tracky,
  • 00:44:30 už se poslouchají singly,
  • 00:44:32 poslouchají se tracky
    skrze videa.
  • 00:44:34 Lidem to stačí.
  • 00:44:39 -V případě Spotify se častokrát
    hovoří o tom,
  • 00:44:42 že ty playlisty jsou z nějaké
    části už generované stroji.
  • 00:44:46 Nejen jakoby ta sestava
    těch playlistů...
  • 00:44:48 Ale často prostě hudba,
    kterou si lidé pouští k práci,
  • 00:44:52 nebo prostě
    nějaká příjemná hudbička,
  • 00:44:54 nějaká hudba v kavárně,
  • 00:44:56 jistým způsobem tam jakoby
    pro mě dochází
  • 00:44:58 k takové divné devalvaci
    té hudby.
  • 00:45:03 -Myslím si, že lidé jako
    nové věci moc neposlouchají.
  • 00:45:07 Nejsou zvídaví.
  • 00:45:10 Spíš jedou tak trošku
    ze setrvačnosti nebo na jména.
  • 00:45:13 Ale vlastní úsudek
    už trošku pokulhává.
  • 00:45:19 -Role vydavatelství,
    já ji vidím v tom, že,
  • 00:45:22 ano,
    můžeš si všechno udělat sám,
  • 00:45:24 ale v tuhle chvíli
    jsi na to všechno sám,
  • 00:45:27 tím pádem to nestíháš,
    nemůžeš dělat hudbu,
  • 00:45:30 soustředit se na hudbu,
    soustředit se na vizuály,
  • 00:45:33 na grafiku, ještě se starat
    o obchod a o výrobu, obaly,
  • 00:45:38 posílání.
  • 00:45:43 -Je čas opravit hodiny.
  • 00:45:46 Je čas slyšet je tikat na ruce.
  • 00:45:49 -Labely jsou pro takové kapely,
    jako je třeba kapela Hopes.
  • 00:45:53 Ti nejsou schopni si vydat nic.
  • 00:45:55 Je vás pět, každý dáte pár tisíc
    a vydáte si desku.
  • 00:46:01 To bychom si nedali, kámo...
  • 00:46:03 Tak pro takovéto lidi
    jsou labely.
  • 00:46:08 Vydávat dvanáctipalcové vinyly,
    což je klasický formát,
  • 00:46:11 samozřejmě digitál,
  • 00:46:14 a teď poslední tři releasy
    mají zároveň kazetu,
  • 00:46:17 což je takový vtipný artefakt
    spíš.
  • 00:46:21 To je pro lidi, jako jsem já,
    kteří dole balí desky ve sklepě,
  • 00:46:24 u toho jim jede kazeťák,
    kde máš 400 kazet z roku 1995,
  • 00:46:27 znova objevuješ věci,
    který jsi poslouchal v té době.
  • 00:46:30 Tak pro tyto lidi to je,
    nebo pro lidi,
  • 00:46:33 kteří mají hodně staré auto
    a mají tam třeba kazeťák v tom.
  • 00:46:36 -Kazety jsou vinyl pro chudé.
  • 00:46:39 Spousta labelů vydává čistě
    jenom na kazetách,
  • 00:46:42 třeba v kytarové scéně
    to podle mě nikdy neumřelo.
  • 00:46:45 -Na kazetu se dá prostě
    poslat nějaký bláznivý projekt,
  • 00:46:48 na kterém je zbytečné utratit
    40 litrů,
  • 00:46:51 které by člověk dal
    za vinyl nebo něco takového.
  • 00:46:57 -Já bych se tedy trošku ohradil,
    že kazeta je vinyl pro chudé,
  • 00:47:00 to si myslím, že je devalvace,
    nicméně co vy na to?
  • 00:47:03 -Myslím si, že nebýt kazety,
  • 00:47:05 nevznikly by doma dělané
    kompilace, nevznikly by mixtapy,
  • 00:47:09 nebýt kazety,
    neměli bychom walkmana,
  • 00:47:12 nezačali bychom chodit ven
    s hudbou na uších.
  • 00:47:15 Takže kazeta změnila náš život
    s hudbou,
  • 00:47:20 stejně tak jako předtím vinyl
    měnil život s hudbou
  • 00:47:24 a stejně tak jako digitalizace
    mění život s hudbou.
  • 00:47:27 -Díky, Pavle.
  • 00:47:30 -No, takže vlastně
    je to prostě vzpomínková věc.
  • 00:47:34 Z mého pohledu,
    neslyšel jsem jediný argument,
  • 00:47:37 kromě sentimentality,
    který by opravňoval k tomu,
  • 00:47:41 aby se kazeta vrátila
    z dlouhodobého hlediska.
  • 00:47:45 U toho vinylu to máme,
    tam je prostě nějaký zvuk,
  • 00:47:49 který je prý lepší než z cédéčka,
    je tam velký vizuál,
  • 00:47:53 je tam spousta věcí.
  • 00:47:55 Ale u té kazety,
    prostě tam je ta vzpomínka.
  • 00:47:58 -Zazněla tam
    jedna zásadní role labelu,
  • 00:48:00 a to je, řekněme, ta kurátorská,
    to,
  • 00:48:03 že v tom obrovském množství hudby,
    které se na nás valí,
  • 00:48:08 tak ten label je jeden
    z těch záchranných ostrůvků,
  • 00:48:11 který nás muže nasměrovat.
  • 00:48:13 Platí to opravdu?
  • 00:48:15 -Platí to stoprocentně,
  • 00:48:17 protože Indies je label
    nebo vydavatelství,
  • 00:48:19 které vzniklo v době
    nedostatku informací.
  • 00:48:22 Snažilo se propašovat a dostat
    na světlo některé informace
  • 00:48:26 a nějakou hudbu.
  • 00:48:28 Dneska se ta role otáčí
    zcela diametrálně,
  • 00:48:31 ta role toho labelu
    je vlastně v tom zužování,
  • 00:48:35 ne v tom nasvicování.
  • 00:48:37 -Pavle, v příspěvku Ondřej Ježek
    zmínil vlastně takovou
  • 00:48:40 tu původní roli labelu,
    to znamená to,
  • 00:48:43 že se postará o ty věci,
    natočení, grafika,
  • 00:48:45 distribuce a tak podobně.
  • 00:48:48 Je to ale ještě pořád
    relevantní pro většinu labelů?
  • 00:48:50 Nebo se opravdu zaměřují na to,
  • 00:48:52 že prostě vytvoří jenom
    takový bezpečný ostrůvek?
  • 00:48:55 -Ten kompletní servis,
    o kterém se třeba bavíme,
  • 00:48:58 tak ten odpovídá
    velkým vydavatelstvím,
  • 00:49:00 na té malé úrovni se to dělá
    v rámci mezilidských vztahů,
  • 00:49:04 tam prostě někdo umí fotit,
    někdo to umí natočit,
  • 00:49:07 někoho baví dělat faktury
    a posílat to poštou třeba.
  • 00:49:12 -Přemku?
  • 00:49:14 -Někoho baví faktury
    posílat poštou...
  • 00:49:19 -Tak třeba někdo takový existuje.
  • 00:49:21 -Existují umělci,
  • 00:49:23 kteří se chtějí soustředit
    na tu hudbu,
  • 00:49:26 nechtějí se soustředit
    na to okolo.
  • 00:49:28 Od toho pak jsme tady
    prostě my, nejenom label,
  • 00:49:32 je tady člověk, který
    dělá booking, je tady člověk,
  • 00:49:36 který dělá grafiku a tak dále.
  • 00:49:38 -Management.
  • 00:49:40 -Management, samozřejmě.
  • 00:49:42 U určitých umělců
    poskytujete kompletní servis,
  • 00:49:44 děláte takový polštář,
    u určitých naopak,
  • 00:49:47 i kdybyste o tom
    si s ním chtěli popovídat,
  • 00:49:51 tak ten člověk
    má jasnou představu,
  • 00:49:54 co chce, a tak to je.
  • 00:49:56 -Pro valnou dobu fungování
    hudebního průmyslu
  • 00:49:59 nebo hudebního byznysu bylo to,
    že něco vyšlo,
  • 00:50:02 ať to byla deska,
    hlavně především cédéčko,
  • 00:50:04 bylo to hlavní,
  • 00:50:07 že celý ten hudební průmysl
    se točil kolem toho,
  • 00:50:09 že vyšel kompakt,
    ten pak přinášel jakési zisky.
  • 00:50:13 Dneska to, že se něco vydá,
    je záminka pro to,
  • 00:50:16 aby se děly další věci,
    aby se třeba jelo na koncert
  • 00:50:20 nebo aby se kolem
    toho dělala kampaň,
  • 00:50:23 aby se natočil klip.
  • 00:50:25 -Tvým cílem je, aby kapela hrála,
  • 00:50:27 protože to vlastně přináší
    ty fanoušky,
  • 00:50:29 kteří to poslouchají a tak dále,
    čili to je vlastně ten cíl.
  • 00:50:32 Co když teď nastane léto,
    kdy nebudou moct hrát,
  • 00:50:36 kdy bude zákaz
    nějakého shromažďování,
  • 00:50:39 kdy se zakážou festivaly,
  • 00:50:41 protože prostě tady
    máme nějaký vir...
  • 00:50:43 Když vlastně ta kapela
    nemůže za těmi fanoušky
  • 00:50:46 nebo oni za ní, jakoby osobně.
  • 00:50:49 To mě vlastně napadá teď aktuálně,
  • 00:50:51 protože v současné době
    to řeší spousta festivalů.
  • 00:50:54 -Tak to jsme, Přemku,
    skončili tedy dost aktuálně,
  • 00:50:57 uvidíme,
    jaká preventivní opatření
  • 00:50:59 si z toho vezmou i labely,
    nejenom festivaly.
  • 00:51:01 Děkujeme, že jste přišli.
  • 00:51:03 Přemysl Štěpánek, Pavel Turek.
    Díky.
  • 00:51:05 -Děkuji za pozvání.
    -Já taky, na shledanou.
  • 00:51:12 -A to je pro dnešek všechno.
  • 00:51:14 Za týden v ArtZóně přivítáme
    čelního představitele
  • 00:51:17 mimického divadla
    Radima Vizváryho
  • 00:51:19 a ve Fenoménu se budeme věnovat
    novým metodám výuky
  • 00:51:22 uměleckých předmětů na základních
    a středních školách.
  • 00:51:26 Na webu ČT art
    si pak můžete přečíst
  • 00:51:28 kulturní tipy Milana Caise
    nebo rozhovor s Margo,
  • 00:51:31 která minulý týden
    získala cenu Vinyla
  • 00:51:34 za svou debutovou desku
    s názvem
  • 00:51:36 First I thought
    everyone is staring at me
  • 00:51:39 but then I realized nobody cared,
  • 00:51:41 all the creatures I met
    sitting on the back seat
  • 00:51:43 and how to deal with
    what I've learnt.
  • 00:51:46 Další televizní ArtZóna v úterý
    v 20:20 hodin na ČT art.
  • 00:51:52 Skryté titulky: Petra Kinclová
    Česká televize, 2020

Související