iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 4. 2018
22:45 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
4065
zhlédnutí

Opera Národního divadla a Státní opera 134. sezona

Pohled do zákulisí naší první scény formou rozhovorů s divadelními tvůrci, kteří se často neklanějí ve světle reflektorů

49 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Opera Národního divadla a Státní opera 134. sezona

  • 00:00:20 -Kouzlo divadla spočívá
    v jeho neopakovatelnosti.
  • 00:00:23 A to se týká i divadelních sezón.
  • 00:00:26 -Některé jsou zvlášť náročné,
    některé přelomové, a některé běžné.
  • 00:00:33 -134. sezóna
    Opery Národního divadla
  • 00:00:36 patřila mezi ty náročnější.
  • 00:00:39 V Opeře se nejenom zpívalo
    a zkoušelo,
  • 00:00:42 ale například i trénovalo
    nebo stěhovalo.
  • 00:00:45 -Kromě toho už víc než rok
    probíhaly přípravy
  • 00:00:48 na rekonstrukci jedné ze scén
    Národního divadla,
  • 00:00:51 budovy Státní opery.
  • 00:00:54 -Vedení divadla čekal nelehký úkol.
    Připravit náhradní prostory.
  • 00:00:59 Jak pro umělce,
    tak pro celé zázemí Státní opery.
  • 00:01:08 V průběhu 150 let se v okolí budovy
    hodně změnilo.
  • 00:01:12 A to nejen zvenčí.
  • 00:01:16 -Jsou to popraskaný rozvody.
    Tady to místo vidí diváci.
  • 00:01:20 Vidí to i tamhle na rohu.
  • 00:01:22 -O závažnějším narušení statiky
    svědčil hlavně suterén budovy.
  • 00:01:29 -Ono bylo nejhezčí divadlo,
    teda vlastně to nesmím říkat.
  • 00:01:32 Bylo to, jedno z nejlépe udělaných
    divadel v Evropě.
  • 00:01:40 -2. července 2016 se hrálo
    ve Státní opeře naposled.
  • 00:01:54 -Atmosféra posledního představení
    byla nostalgická.
  • 00:01:58 Úspěch byl obrovský,
    a loučení těžké.
  • 00:02:20 -Prázdniny probíhaly
    v pracovní atmosféře.
  • 00:02:28 -Zatímco se operní správa,
    produkce a dramaturgie
  • 00:02:31 zabydlovaly v Themosu,
  • 00:02:34 v Karlíně se připravovalo
    první představení Státní opery.
  • 00:02:38 Věrné, ale i ty nové diváky,
    přivítal ředitel Národního divadla.
  • 00:02:42 -Vítám vás na prvním představení
    v této sezóně
  • 00:02:46 souboru Státní opery Praha,
    zde, v Hudebním divadle Karlíně.
  • 00:02:57 -V Hudobnom divadle Karlín
    máme niekoľko starších inscenácií
  • 00:03:01 z repertoáru Štátnej opery.
  • 00:03:03 V tejto sezóne sme derniérovali
    tri inscenácie,
  • 00:03:06 Nabucca, Rigoleta a Trubadúra.
  • 00:03:10 Ale diváci o tieto tituly neprídu,
    postupne sa budú v novom šate
  • 00:03:14 objavovať v repertoáru
    Štátnej opery.
  • 00:03:17 -Zbrusu novou podobu dostane
    v Karlíně opera Nabucco.
  • 00:03:21 Režisérem bude slavný José Cura.
  • 00:03:24 -Tento charismatický
    argentinský tenorista
  • 00:03:27 se seznámil se souborem
    Státní opery
  • 00:03:30 na společném uměleckém zájezdě
    v Japonsku v roce 2001.
  • 00:03:38 José Cura se naposledy představil
    divákům Státní opery
  • 00:03:41 v roce 2015 jako Othello.
  • 00:03:44 Tentokrát vymění operní kostým
    za režisérskou židli.
  • 00:03:48 Všichni se na práci s ním těší.
  • 00:03:53 BUBNOVÁNÍ
  • 00:03:59 -První operní premiéra
    byla naplánována na říjen 2016.
  • 00:04:04 Dvě pohádkové opery Carla Orffa
    Chytračku a Měsíc,
  • 00:04:07 režíroval Jiří Nekvasil.
  • 00:04:10 V hlavních rolích se představili
    Jana Sibera a Roman Janál.
  • 00:04:14 Chytračka byla inscenovaná
    jako klasická pohádka.
  • 00:04:17 Měsíc byl vtipnou parodií
    na estetiku bývalé NDR.
  • 00:04:22 -Díla spojuje vlastně doba vzniku.
    Ony vznikly velmi těsně po sobě.
  • 00:04:26 Měsíc měl premiéru v roce 1939,
    Chytračka v roce 1943.
  • 00:04:31 Co je dále spojuje,
    je skladatelův hudební jazyk,
  • 00:04:34 který v tom Měsíci rozvíjí to,
    co si rozvinul v Carmině Buraně.
  • 00:04:49 Orff se vydal tou cestou
    ve 20. století
  • 00:04:51 u artificiální hudby, která chtěla
    vrátit hudbu posluchači.
  • 00:04:56 Ne teda cestou,
    kterou šla II. vídeňská škola.
  • 00:04:59 Vlastně cestou, kterou,
    a jsou to skladatelé mnozí,
  • 00:05:01 kteří ve 20. letech
    pracují s jazzem.
  • 00:05:09 -Tady v historické budově,
    ve Zlaté kapličce,
  • 00:05:12 nikdy žádná nota
    od Carla Orffa nezazněla.
  • 00:05:16 Takže je to vlastně premiéra
    pro tuto divadelní budovu.
  • 00:05:25 -V čase Orffovy premiéry
    už v Themosu pracovala
  • 00:05:28 všechna oddělení opery naplno.
  • 00:05:30 -To sa musím priznať,
    že som velmi rada.
  • 00:05:33 Lebo keď som tu minulý rok chodila,
    bol priestor v dezolátnom stave.
  • 00:05:36 Toto posuneme.
    -Či tady budou dveře.
  • 00:05:40 -Podarilo sa nám ho
    veľmi rýchlo zabývať.
  • 00:05:43 Podarilo sa nám ho tak ako
    útulne zariadiť.
  • 00:05:45 Pomerne ľudia
    sa tu cítia veľmi dobre.
  • 00:05:47 Aj ľudia, ktorí boli desiatky rokov
    vo Štátnej opere, a sem prišli,
  • 00:05:52 tak za niekoľko mesiacov
    sa veľmi rýchlo zaklimatizovali.
  • 00:05:59 -Svou první premiéru
    měl soubor Státní opery
  • 00:06:02 v historické budově
    Národního divadla.
  • 00:06:15 -Verdiho Tosca byla první premiérou
    nového hudebního ředitele
  • 00:06:19 a dirigenta Andrease
    Sebastiana Weisera.
  • 00:06:23 -Nesmírně se na to těším.
  • 00:06:25 A jsem, jsem rád,
    že je to zrovna Tosca.
  • 00:06:28 Protože to je obrovská opera,
    kde člověk může ukázat hodně.
  • 00:06:33 -Mladý tenorista Peter Berger
    už v Národním divadle
  • 00:06:36 zpívá Alfreda v Traviatě,
    Pinkertona v Madame Butterfly
  • 00:06:40 a Prince v Rusalce.
  • 00:06:54 -No teda nepovažujem sa
    za speváka,
  • 00:06:56 ktorý by sa bezhlavo vrhal
    do ponúk.
  • 00:06:58 Stále si role opatrne
  • 00:07:01 ešte aj po konzultácii
    s mojim pedagógom vyberám.
  • 00:07:04 A záleží mi na tom,
    aby môj vývoj bol ovplyvnený
  • 00:07:08 kontinuálnymi ponukami,
  • 00:07:11 ktoré vlastne môjmu hlasu
    viac menej budú len prospešné.
  • 00:07:15 A nie, ktoré by mi mohli ublížiť.
  • 00:07:18 -Tosca patří mezi profilové role
  • 00:07:20 holandské sopranistky
    Barbary Haveman.
  • 00:07:23 -Tuto slavnou postavu
    nastudovala v Itálii.
  • 00:07:26 A hostuje s ní na mnoha scénách,
    včetně Vídeňské státní opery.
  • 00:07:50 -Režie se ujal francouzský režisér
    Arnauld Bernard.
  • 00:07:54 -Jeho inscenace se hrají v Tokiu,
    Helsinkách, Benátkách i v Praze.
  • 00:07:59 V roce 2006 nastudoval
    ve Státní opeře Traviatu,
  • 00:08:03 která je na repertoáru dodnes.
  • 00:08:06 -Současná inscenace Toscy
  • 00:08:09 v pojetí francouzského režiséra
    Arnaulda Bernarda
  • 00:08:12 je vlastně politickým thrillerem.
  • 00:08:14 Je to nesmírně pochmurné.
  • 00:08:17 Jsme v zajetí špiclů, biřiců,
    pronásledování.
  • 00:08:21 Tím hlavním tématem
    je politická moc a její zneužití.
  • 00:08:26 Čili téma i v dnešní době
    nesmírně silné a aktuální.
  • 00:08:49 -Vedení Národního divadla udělalo
    strašně důležité rozhodnutí.
  • 00:08:53 Že opravdu uzavřelo Státní operu
    se začátkem sezóny
  • 00:08:58 a přeorganizovalo celý provoz
    Národního divadla,
  • 00:09:01 a to všech souborů tak,
  • 00:09:03 abysme udrželi
    soubory Státní opery.
  • 00:09:08 Aby Státní opera měla kde hrát,
    kde zkoušet.
  • 00:09:11 A tohle rozhodnutí
    se v každém případě vyplatilo,
  • 00:09:14 protože my to vidíme zaprvé
    na návštěvnosti.
  • 00:09:16 Zadruhé to vidíme na tom,
    že ten plánovaný propad tržeb,
  • 00:09:20 protože když máte zavřené divadlo,
    tak nemůžete mít stejné tržby.
  • 00:09:24 Je v desítkách milionů nižší,
  • 00:09:26 než jsme předpokládali
    ve skeptickém scénáři.
  • 00:09:31 A je řádově o 90 milionů nižší,
  • 00:09:34 než bychom čekali do poslední
    chvíle a ten provoz neuzavřeli.
  • 00:09:54 -Naši předkové
    postavili toto divadlo
  • 00:09:57 za neuvěřitelných 20 měsíců.
  • 00:10:00 Postavili budovu,
    která je natolik vzácná a kvalitní,
  • 00:10:04 že byla vyhlášena
    kulturní památkou.
  • 00:10:07 My ji budeme rekonstruovat
    27 měsíců.
  • 00:10:10 Dostaneme divadlo do stavu,
  • 00:10:12 který bude mít úplně jinou
    technickou a technologickou úroveň.
  • 00:10:16 A děkuji těm všem,
    kteří se za to zasloužili.
  • 00:10:19 A teďka je řada na nás.
  • 00:10:21 A já věřím, že v květnu 2019
    se tady sejdeme
  • 00:10:24 v hojném počtu
    při předání budovy.
  • 00:10:27 Děkuju a pěkný večer.
  • 00:10:34 -Zatímco ve Státní opeře
    řádily buldozery,
  • 00:10:37 v souboru řádila
    chřipková epidemie.
  • 00:10:39 -A ve Stavovském divadle
    se připravoval Poprask v opeře.
  • 00:10:45 -Vo Stavovskom divadle máme
    každú sezónu jednu premiéru.
  • 00:10:48 Tento rok sme dali šancu
    Radimovi Vizvárymu,
  • 00:10:52 ktorý je mladý, veľmi talentovaný
    tanečný performer, choreograf.
  • 00:10:58 Pripravil vynikajúcu opernú
    buffu noble,
  • 00:11:02 ak sa to tak dá nazvať,
    Poprask v opeře.
  • 00:11:07 -Požadavky režiséra
    na účinkující byly náročné.
  • 00:11:11 Někteří operní sólisté museli
    dokonce začít brát lekce baletu.
  • 00:11:17 -Roman Hoza a Marek Gurbaľ
  • 00:11:19 ztvárnili roli Mammy Agaty
    bravurně.
  • 00:11:23 -Ale museli se o úspěch podělit
    s divadelní uklízečkou
  • 00:11:26 v podání populární
    Halky Třešňákové.
  • 00:11:56 -Čo mi robilo najväčší problém,
    tak snáď asi byť ženou.
  • 00:12:02 To znamená chôdza,
    pohyby, gesta, proste...
  • 00:12:08 Ženy to majú ťažké.
  • 00:12:20 -Členové souboru
    si s chutí vyzkoušeli,
  • 00:12:23 jaké je to být operním ředitelem,
    rekvizitářem nebo nápovědou.
  • 00:12:27 -To se ale netýkalo sbormistra,
    který si svou postavu zahrál sám.
  • 00:12:31 -Pan režisér Vizváry za mnou přišel
    asi tak tři čtvrtě roku předem,
  • 00:12:35 než jsme vůbec začali aranžovat.
  • 00:12:38 A říkal:
    Potřeboval bych tě na jevišti.
  • 00:12:42 Je to taková opera o tom,
    jak se dělá opera.
  • 00:12:44 A tak bych tam chtěl
    lidi z divadla.
  • 00:12:47 Prostě přijdeš,
    budeš tam se sborem,
  • 00:12:49 dáš jim nástup, odejdeš.
  • 00:12:51 Nznikla z toho šestiminutová
    choreografie pro sbor.
  • 00:12:55 Je to zábava.
    Je to super.
  • 00:12:57 -Martin Buchta
    vzal svou roli vážně.
  • 00:12:59 A před souborem
    se nenechal zahanbit.
  • 00:13:02 -To je snad poprvé v mým životě,
    co je můj šéf na jevišti.
  • 00:13:07 No, režisér Vizváry,
    prostě... to je... to je zlatíčko.
  • 00:13:10 Je prostě bezvadnej.
  • 00:13:12 Myslím, že to byla vzájemná jiskra,
    kdy ta přeskočila, a bylo to super.
  • 00:13:16 -Tohle je poprvé, kdy vidím
    u celého souboru entuziasmus.
  • 00:13:22 Vidím poprvé,
    jak to ty zpěváky baví.
  • 00:13:25 A což je... což je nevídaný.
    Nejenom zpěváky,
  • 00:13:27 Ale všechny ty složky
    v tom aparátu.
  • 00:13:32 A i kdyby se nepovedlo
    to představení,
  • 00:13:35 tak jsem šťastný za to,
    že v Opeře...
  • 00:13:42 se probudil tvůrčí duch
    a elán.
  • 00:13:46 -Inscenácia dodnes má veľký ohlas,
    má veľkú energiu,
  • 00:13:50 spontánne reakcie publika
    sú ohromné.
  • 00:13:53 Kritiky byli polarizované,
    ale to asi patrí do sveta opery.
  • 00:13:58 -Nadšení umělců zchladila
    odborná kritika,
  • 00:14:01 která inscenaci odsoudila
    v podstatě po všech stránkách.
  • 00:14:04 -Co na to umělecký ředitel opery,
    Petr Kofroň?
  • 00:14:07 -Mě to donutilo k tomu,
  • 00:14:09 že teďka skupuju po antikvariátech
    prvorepublikových,
  • 00:14:13 vlastně ještě dál, že jo,
    od moderní doby, kulturní časopisy.
  • 00:14:17 A teď jsem sehnal třeba
    Listy pro umění a kritiku, jo?
  • 00:14:20 Vilém Závada, 35 a tak dále.
  • 00:14:24 Tam teda v tý literatuře fakt
    jako kritika je na vysoké úrovni.
  • 00:14:30 Bohužel hudební,
    třeba tam píše Očerlík,
  • 00:14:35 o představení Národního divadla,
    Rusalka, Talich.
  • 00:14:40 My prostě vidíme Talicha
    jako pomalu poloboha.
  • 00:14:45 No oni mu tam mejou prdel
    za úplný kraviny. Jo?
  • 00:14:50 Že ta hudební kritika
    zřejmě nikdy nebyla
  • 00:14:54 v nějaký takový adekvátní úrovni
    jako ta literární.
  • 00:14:59 Takže mě to vlastně uklidňuje,
    že to bylo vždycky stejný.
  • 00:15:02 Nakonec jsem si teďka přečet
    v monografii o Oskaru Nedbalovi.
  • 00:15:07 No tomu teda taky to dali sežrat,
    že jo.
  • 00:15:09 -I letos se uskutečnilo
    několik koncertů.
  • 00:15:12 -Poloscénické uvedení Brittenovy
    Noemovy potopy,
  • 00:15:15 coby připomenutí 80. výročí
    spolupráce Kühnova dětského sboru
  • 00:15:19 s Národním divadlem.
  • 00:15:21 -Nebo málo hrané Faustovo prokletí
    Hectora Berlioze.
  • 00:15:29 Berliozova Fausta
    hudebně nastudoval
  • 00:15:32 Jaroslav Kyzlink.
  • 00:15:34 Od září 2016 hudební ředitel
    Opery Národního divadla.
  • 00:15:38 -Berliozovo Faustovo prokletí
  • 00:15:41 vlastně nemá přesně ukotvený
    ten dramatický žánr.
  • 00:15:45 A je to možná právě důvod,
    proč Opera Národního divadla,
  • 00:15:49 přestože její dramaturgové
    byli vždy velmi progresivní,
  • 00:15:53 myslím teď tu éru Odstrčilovu
    a Kovařovicovu.
  • 00:15:56 Tak proč vlastně nikdy na jevišti
    Národního divadla nebyla uvedena?
  • 00:16:02 -Jedním z důvodů,
  • 00:16:04 proč Fausta nevidíme na pódiích
    často, je jeho obrovské obsazení.
  • 00:16:08 -Na jevišti se sešlo
    víc než 200 účinkujících.
  • 00:16:13 -Operní sbor vznikl současně
    s Národním divadlem v roce 1881.
  • 00:16:18 -V čele sboru se vystřídala
    řada sbormistrů.
  • 00:16:21 Nejvýznamnější z nich
    byl Milan Malý.
  • 00:16:24 Který vedl sbor od roku 1956
    skoro 50 let.
  • 00:16:27 -Byl to sbormistr
    evropského renomé.
  • 00:16:30 Od roku 1968 působil také jako
    zástupce hlavního sbormistra
  • 00:16:36 na Wagnerově festivalu
    v Bayreuthu.
  • 00:16:39 -Současný šéf,
    sbormistr Pavel Vaněk,
  • 00:16:42 stojí v čele sboru od roku 2001.
  • 00:16:47 VANĚK:A dejte majzla
    na osminky a šestnáctinky.
  • 00:16:50 Kde jsou šestnáctinky.
  • 00:16:52 Trošku nás trápí momentálně
    počet členů sboru.
  • 00:16:56 Když si vezmu,
    že zhruba v letech 25 - 35
  • 00:17:00 disponoval sbor Národního divadla
    120 zpěváky...
  • 00:17:05 A pak už se to pomalu snižovalo,
    snižovalo, snižovalo...
  • 00:17:09 Až dnes je nás 60.
  • 00:17:12 Tak samozřejmě v případě,
    že se vyskytne
  • 00:17:16 nějaká obzvláště náročná premiéra,
    kde je velké obsazení orchestru...
  • 00:17:21 A my musíme samozřejmě
    tomu orchestru sekundovat,
  • 00:17:24 tak se to buď řeší výpomocí.
  • 00:17:26 To znamená,
    že najmeme externí zpěváky.
  • 00:17:29 Je to poměrně složitý proces.
  • 00:17:32 A nebo tak, jak jsme to udělali
    letošní sezónu,
  • 00:17:36 že nám vypomůže
    sbor Státní opery.
  • 00:17:38 Ale to samozřejmě je možné
    v tomto případě,
  • 00:17:41 kdy se Státní opera rekonstruuje,
    prochází rekonstrukcí.
  • 00:17:50 -Kromě sboru
    Opery Národního divadla
  • 00:17:53 a sboru Státní opery
  • 00:17:55 na koncertě účinkoval
    i Kühnův dětský sbor
  • 00:17:58 pod vedením profesora
    Jiřího Chvály.
  • 00:18:04 -Ale největší hvězdou večera
  • 00:18:06 byl světově proslulý tenorista
    Pavel Černoch.
  • 00:18:20 Patří tento Faust
    mezi oblíbené tenorové role?
  • 00:18:24 -Tento Berliozův Faust není úplně
    nejvděčnější role
  • 00:18:29 v porovnání s tím,
    jak je náročná pro tenoristu.
  • 00:18:32 Má dvě krásné árie.
  • 00:18:34 Ale ani jedna z těch árií
    není taková ta árie
  • 00:18:36 na velký potlesk,
    to, co my si vždycky přejeme.
  • 00:18:39 Že skončíme na vysokém tónu.
    A potom je frenetický potlesk.
  • 00:18:42 To se u Berlioze nekoná.
  • 00:18:59 -Soubor Státní opery zahájil
    řadu koncertů,
  • 00:19:02 kterými chce připomenout
    slavnou historii
  • 00:19:04 Nového německého divadla.
  • 00:19:06 Ten první se uskutečnil
    ve Fóru Karlín.
  • 00:19:12 -Program byl věnován
    slavným skladatelům
  • 00:19:15 padesátileté historie
    Německého divadla.
  • 00:19:18 Nechyběla díla Richarda Wagnera
  • 00:19:20 nebo dlouholetého šéfa
    Německé opery
  • 00:19:23 Alexandera Zemlinského.
  • 00:19:32 -Orchestr se nezměnil
    totiž i kvůli tomu,
  • 00:19:35 že máme obrovský smyčcový obsazení,
    normálně máme čtnáct primy.
  • 00:19:39 To normálně nikdy neexistuje
    pro nás jako odborný orchestr.
  • 00:19:44 Tak na to se fakt těšíme.
  • 00:20:06 -Já jsem s výsledky této sezóny
    nadmíru spokojen.
  • 00:20:10 To hlavní je,
    že se nám zvyšuje počet diváků,
  • 00:20:14 kteří chodí do divadla vůbec.
  • 00:20:16 A kteří chodí i na operu.
  • 00:20:18 Myslím si, že je to díky tomu,
    že se nám daří realizovat
  • 00:20:23 ve vysoké profesionální kvalitě
    různorodý repertoár.
  • 00:20:27 -Moderní hudba našla svůj prostor
    na Nové scéně,
  • 00:20:30 kde zazněla videoopera Three Tales
    amerického skladatele Steva Reicha.
  • 00:20:43 -Pro minimalismus je typické to,
  • 00:20:46 že vlastně nepotřebujete
    dopředu vědět moc.
  • 00:20:50 Důležité je jenom nemít předsudky.
    To znamená neočekávat nic.
  • 00:20:54 To znamená neočekávat,
    že teď přijde to hlavní téma,
  • 00:20:57 pak přijde povedení,
    pak repríza.
  • 00:21:00 Že přijde zpěvák a že to bude
    nějaká konkrétní postava,
  • 00:21:03 kterou musíte rozklíčovat,
    co to je, kdo to je.
  • 00:21:05 Ta hudba vás svým
    způsobem znásilní.
  • 00:21:08 Ona vás během prvních pěti minut
    vlastně vtáhne do svého světa.
  • 00:21:11 Ty reakce na minimalismus
    bývají většinou takové,
  • 00:21:15 že v první řadě vás
    samozřejmě překvapí příjemně
  • 00:21:18 ten tonální svět,
    který je jakoby konzonantní.
  • 00:21:21 Ten minimalistický přístup
    vás začne posléze nudit.
  • 00:21:26 Možná po chvíli se cítíte
    i jako být trošičku naštvaný.
  • 00:21:29 Čekáte nějaký vývoj,
  • 00:21:32 který je tak pozvolný,
    že je téměř neznatelný.
  • 00:21:34 A posléze vám vlastně nezbyde
    nic jinýho než rezignovat.
  • 00:21:37 A v tom okamžiku najednou začnete
  • 00:21:40 objevovat vlastně krásu
    Steva Reicha.
  • 00:21:42 Začněte objevovat detaily,
    které jsou v tom skryté.
  • 00:21:45 Ty poslední dvě noty
    by měly být spolu, jo?
  • 00:21:47 -Každý takt je na jiný počet dob.
  • 00:21:49 Nám nezbývá nic jinýho
    než počítat a počítat.
  • 00:21:54 -Ten děj je vlastně taky
    velice minimalistický.
  • 00:21:57 Jsou to tři krátké okamžiky
    v dějinách 20. století.
  • 00:22:02 JITKA SLAVÍKOVÁ:
    První příběh vypráví
  • 00:22:04 o obří německé vzducholodi
    Hindenburg,
  • 00:22:07 která se zřítila, vybuchla
    při přeletu Atlantického oceánu
  • 00:22:11 v roce 1937.
  • 00:22:13 Byla zničena na letišti
    v New Jersey.
  • 00:22:17 Druhý příběh vypráví
    o testech atomové bomby
  • 00:22:22 na tichomořském atolu Bikini.
  • 00:22:26 To bylo v letech 1946 až 54.
  • 00:22:30 A třetí příběh se zaměřil
    na klonovanou ovci Dolly
  • 00:22:34 ve Skotsku v roce 1997.
  • 00:22:42 -Pak dám rukou
    pokyn na začátek, jo?
  • 00:22:45 -Steve Reich jednou řekl:
  • 00:22:48 -"Vždy pracuji s ohledem
    na posluchače.
  • 00:22:51 Abyste rozuměli hudbě,
    musíte mít otevřené oči a srdce"
  • 00:23:06 -Chceli sme aj oživiť
    repertoárové tituly.
  • 00:23:09 Tak sme prišli s projektom
    svetových hviezd
  • 00:23:12 na javiskách
    Opery Národného divadla.
  • 00:23:15 A musím sa priznať,
    že som veľmi rada,
  • 00:23:18 že nám tento projekt vyšiel.
    že ohlas bol skutočne veľký.
  • 00:23:21 -V Národním divadle poprvé
    hostoval slavný tenorista
  • 00:23:25 Yusif Eivazov v inscenaci
    Giordanovy opery Andrea Chénier.
  • 00:23:35 Tento sympatický
    ázerbajdžánský tenorista,
  • 00:23:38 který exceluje
    na světových operních scénách,
  • 00:23:41 vystoupí v prosinci 2017
    jako Chénier v milánské La Scale.
  • 00:23:46 -Partnerkou v milánské inscenaci
    mu bude jeho manželka
  • 00:23:49 Anna Netrebko.
  • 00:23:51 -Dobrý večer.
  • 00:24:27 -O představení byl velký zájem.
  • 00:24:29 Mezi významnými hosty byl
    i ředitel milánské La Scaly
  • 00:24:33 Alexander Pereira.
  • 00:24:37 -Svého manžela přišla podpořit
    i Anna Netrebko.
  • 00:25:48 -Yusif Eivazov si tu získal
    aj nový fanklub
  • 00:25:51 tu v Čechách a v Prahe.
  • 00:25:53 A veľkou udalosťou bolo
    aj hosťovanie Piotra Beczalu
  • 00:25:57 v inscenácii Rusalka.
  • 00:25:59 Bol prvýkrát princom
    na javisku Národného divadla.
  • 00:26:30 -Praha dneska prvý raz
    naživo počúva
  • 00:26:33 jedného z najlepších tenorov
    na svete, Piotra Beczalu.
  • 00:26:39 Je to skutočne dojemné,
    ako tento poľský spevák
  • 00:26:43 s nádhernou češtinou
    interpretuje Dvořáka.
  • 00:26:46 Z môjho pohľadu
    je to o to radostnejšie,
  • 00:26:48 pretože pred 24 rokami
    Pioter chodil na hodiny spevu
  • 00:26:52 ku mne do Bratislavy.
  • 00:26:54 Takže sa poznáme veľmi dlho.
  • 00:26:56 A som veľmi rada,
    že dnes sú jeho partnermi
  • 00:26:59 tiež vynikajúci speváci.
  • 00:27:01 Jolanka Fogašová
    z Národného divadla z Bratislavy,
  • 00:27:05 Štefan Kocán, ktorý s ním spieva
    tiež v Amerike.
  • 00:27:08 A paní Burešová.
    Je to skvele obsadenie.
  • 00:27:12 A takisto dirigent Lukasz Borowicz,
    ktorý je partnerom Beczalu.
  • 00:27:18 -Běda!
  • 00:27:21 Běda!
  • 00:27:23 Běda!
  • 00:27:26 Tuto inscenáciu spievam
    už asi siedmy rok.
  • 00:27:28 O vodníkovi som premýšľal
    už veľmi dlho.
  • 00:27:30 Aj predtým
    ako som ho prvýkrát spieval.
  • 00:27:33 A samozrejme tie detaily sa menia
    možno s každým predstavením,
  • 00:27:36 s každým rokom, alebo s každou
    nejakou takou aj kratšou periódou.
  • 00:27:39 Niekde tie detaily v interpretácii
    samozrejme že variujú
  • 00:27:43 a sa rozvíjajú,
    menia sa pomaličky.
  • 00:27:53 -Během svého pěveckého života
  • 00:27:55 jsem se potkala s velkými
    Dvořákovskými rolemi.
  • 00:27:58 Na prvním místě byla Rusalka.
  • 00:28:00 Další velkou rolí byla v Ostravě
    Armida, což mě nesmírně potěšilo.
  • 00:28:04 Protože je to role náročná.
    A zase posouvá zpěváka dopředu.
  • 00:28:08 A myslím, že nejnáročnější
    Dvořákovskou rolí
  • 00:28:11 pro mě byla Marina
    v jeho Dimitriovi.
  • 00:28:15 Tu jsem měla možnost zpívat
    v Bostonu.
  • 00:28:18 Každá je úplně jiná.
  • 00:28:20 A své nároky na pěvce klade
    každá velmi osobitým způsobem.
  • 00:28:23 Marina je z nich nejdramatičtější,
    Rusalka naopak nejpěvečtější.
  • 00:28:28 A Armida má nejkrkolomnější text,
    jaký jsem kdy v životě zpívala.
  • 00:29:06 -Mezi významné hosty patřil
    i ukrajinský tenorista Dmytro Popov
  • 00:29:10 a ruská sopranistka
    Julia Novikova.
  • 00:29:14 Sympatické mladé umělce
    nespojuje jen vítězství
  • 00:29:17 ve slavné operní soutěži
    Plácida Dominga Operalia,
  • 00:29:21 ale i manželský svazek.
  • 00:29:23 V Praze spolu vystoupili mimo jiné
    i ve Verdiho Traviatě.
  • 00:30:32 -Je to ekonomicky postavený model
    tak, že pri tých hosťoch
  • 00:30:36 sú hostia čiastočne drahší,
    ale aj tržba je ďaleko vyššia.
  • 00:30:41 Takže to je model,
    ktorý je skutočne vyvážený
  • 00:30:44 vo vzťahu tržba kontra hosť.
  • 00:30:47 -A nebylo tomu jinak
    ani při narozeninové oslavě
  • 00:30:51 Štefana Margity.
  • 00:30:53 -Pozvání přijala
    i slavná sopranistka
  • 00:30:56 Eva-Maria Westbroek.
  • 00:31:12 -Špeciálne poďakovanie
    Štefanovi Margitovi, ktorý...
  • 00:31:15 -Mezi gratulanty,
  • 00:31:17 kteří přišli Štefanovi
    na koncert zazpívat,
  • 00:31:20 nechyběla ani Eva Urbanová,
    která už skoro čtvrt století
  • 00:31:24 patří mezi naše
    nejslavnější Libuše.
  • 00:31:46 -Za těch 22 let, co zpívám Libuši,
    se vystřídalo několik dirigentů.
  • 00:31:50 Samozřejmě toho pana Košlera
    jsem si neužila,
  • 00:31:52 na to jsem se nejvíc těšila.
  • 00:31:55 Ale výborně dirigoval Libuši
    Oliver Dohnányi.
  • 00:31:59 Nebo pan Kuchyňka, který to dělal,
    myslím, že dvě představení.
  • 00:32:03 A to byla, já říkám,
    taková ta stará dirigentská škola,
  • 00:32:06 jak se to možná dirigovalo
    za dob Marie Podvalové
  • 00:32:09 nebo prostě takový...
  • 00:32:12 Byl to úplně, jak se říká,
    jiný... jiný systém.
  • 00:32:15 Celé té hudební plochy.
  • 00:32:17 Pak tu byl pan Netopil,
    byl tu pan Chalupecký.
  • 00:32:21 No a teďka vlastně to diriguje
    Robert Jindra.
  • 00:32:24 Takhle by to asi nějak dirigoval
    Zdeněk Košler,
  • 00:32:28 jako to dělá Robert Jindra.
  • 00:32:41 Pro mě celoživotní největší vzor
    je Emma Destinová.
  • 00:32:44 Jenže tu jsem nikdy
    v životě neslyšela.
  • 00:32:46 Na to jsem moc mladá.
  • 00:32:49 Ale nejvíc mě oslovila
    Marie Podvalová.
  • 00:32:51 Protože ona měla
    neskutečné charisma.
  • 00:32:54 A dokázala tomu
    velice těžkému textu
  • 00:32:58 jako vdechnout takovou duši.
  • 00:33:01 O to se snažím také.
    Abych ty lidi přesvědčila.
  • 00:33:04 A abych je vtáhla do toho,
    co vlastně já jim říkám.
  • 00:33:08 Můj národ vezměte
  • 00:33:16 pod náruč svou...
  • 00:33:24 Česká operní tvorba má Libuši.
  • 00:33:27 To je pro mě prostě...
  • 00:33:31 To nemá žádný národ na světě,
    něco takového.
  • 00:33:33 Takový klenot, jako máme my.
  • 00:33:35 A pamatuji si, když jsem zpívala
    koncert se Cherl Millsem
  • 00:33:39 na Smetanově Litomyšli,
  • 00:33:41 tak když jsem zkoušela Proroctví,
    tak Cherl Mills vstal,
  • 00:33:47 dal si ruku na srdce
    a celý to Proroctví prostál.
  • 00:33:51 A pak za mnou přišel a řekl mi:
  • 00:33:53 Ježiš, vy máte teda dlouhou,
    ale krásnou českou hymnu.
  • 00:33:58 Můj drahý
  • 00:34:03 národ český
  • 00:34:08 neskoná.
  • 00:34:15 On neskoná!
  • 00:34:22 On pekla hrůzy
  • 00:34:30 slavně překoná!
  • 00:34:40 -Inscenace Libuše
    v režii Petra Novotného
  • 00:34:43 zazněla od své premiéry v roce 1995
    do derniéry celkem 63krát.
  • 00:34:48 -A Eva Urbanová se v titulní roli
    objevila v 55 představeních.
  • 00:34:56 -Vedle osvědčených
    klasických titulů
  • 00:35:00 dává divadlo prostor
    i zcela novým českým operám.
  • 00:35:04 -Jiří Kadeřábek pro Národní divadlo
    zkomponoval operu Žádný člověk.
  • 00:35:09 Mladé tvůrce zaujal příběh
    Stalinova pomníku,
  • 00:35:11 který stál v 50. letech
    na pražské Letné,
  • 00:35:14 a posléze byl zlikvidován.
  • 00:35:18 -To, co nás v tom zajímalo,
    byl i určitej přesah toho,
  • 00:35:21 jak se vyrovnáváme
    se svojí minulostí.
  • 00:35:23 S tím, že spousta věcí
    se pak zpětně vyhazuje do povětří.
  • 00:35:27 Tady vzniká jakoby nový trauma.
    Protože se část historie zamlčuje.
  • 00:35:32 Vlastně se tím vytváří
    určitý násilí i na naší paměti.
  • 00:35:47 -Je to 150 lidí,
    je to současná opera,
  • 00:35:50 tak to je takový...
    to je pro fajnšmekry trošku.
  • 00:35:53 Máme ten obrovský prostor.
  • 00:35:55 Vlastně z toho hlediště
    se stane krajina, v který hrajeme.
  • 00:36:04 -Ta koncepce spočívá v tom,
    že nahráváme orchestr a sbor.
  • 00:36:10 A tato nahrávka je potom
    reprodukována v rámci té inscenace.
  • 00:36:15 A doplňují ji pěvci.
  • 00:36:19 Pět sólistů a komorní soubor.
  • 00:36:21 -Libreto prvního dějství,
  • 00:36:24 které se věnuje tragickému osudu
    sochaře Otakara Švece,
  • 00:36:28 napsala Katharina Schmitt,
    závěrečnou část pak Lukáš Juřička.
  • 00:36:32 -Tak vlastně ta třetí část
    se odkloňuje už spíš jakoby
  • 00:36:35 do určitý vize budoucnosti,
    kde se vyskytuje
  • 00:36:38 takový nový plémě v podstatě
    buď nových pralidí nebo opic.
  • 00:36:44 A takové poměrně tajemný postavy,
    který reflektujou dějinnej vývoj
  • 00:36:51 spojenej právě
    s určitejma utopickejma vizema,
  • 00:36:54 s budováním těchhle velkejch soch,
    velkejch gest,
  • 00:36:57 který nějak potvrzujou
    určitou politiku.
  • 00:36:59 Ale zároveň se celý to téma přenáší
    do postkatastrofický perspektivy.
  • 00:37:07 -Náročnost Kadeřábkovy partitury
    ocenila i hudební kritička
  • 00:37:10 Helena Havlíková.
  • 00:37:14 -To bych teda nechtěla zpívat
    ani půl vteřiny.
  • 00:37:21 -Jaký život a perspektivy
    má soudobá hudba a její tvůrci?
  • 00:37:26 -Můj lidskej osud se skládá
    z očekávání...
  • 00:37:32 ...a zklamání.
  • 00:37:37 Celej život vždycky jsem si říkal:
  • 00:37:40 Po revoluci zahrajem tady
    Chachinta Chelsieho, to bude bomba.
  • 00:37:44 Lidi budou vidět,
    co je to soudobá hudba.
  • 00:37:46 My zahrajeme Josefa Berga,
    lidi budou vidět prostě Snění,
  • 00:37:50 geniální skladba.
  • 00:37:52 Vytáheme Rudolfa Komorouse,
    který už v 60. letech
  • 00:37:56 opravdu psal minimalistickou hudbu
    ovlivněnou indickou filozofií.
  • 00:38:02 No lidi budou paf!
  • 00:38:04 U nás, co kdo nezná, neslyšel,
    tak na to nejde.
  • 00:38:08 My vždycky jdeme s manželkou
    z premiéry a říkáme si:
  • 00:38:12 Co tak jako o tomhle píšou?
  • 00:38:14 Ono vždycky se trefíme,
    protože o tom napíšou,
  • 00:38:17 že co vyčuhuje
    z nivelizačního průměru,
  • 00:38:20 to je špatně.
  • 00:38:25 -Soudobá hudba může být
    interpretačně mnohdy náročnější
  • 00:38:28 než třeba italská hudba
    19. století.
  • 00:38:31 Jak se z tohoto pohledu
    jeví Kašlíkův Krakatit?
  • 00:38:35 -Je to těžké zpívání.
  • 00:38:37 Každá takováto moderní muzika
    je těžká.
  • 00:38:40 Jak na intonaci, tak na rytmus.
  • 00:38:44 Ale jsme muzikanti,
    zpíváme v Národním divadle,
  • 00:38:48 tak to musíme zvládnout.
  • 00:38:50 -V případě Krakatitu je to role,
  • 00:38:52 kterou jsem si
    ne od první noty oblíbil,
  • 00:38:55 ale musím říct, že posléze
    jsem si k ní našel svůj vztah.
  • 00:39:04 -Vás zajímá ta hudba
  • 00:39:06 -Režisérka Alice Nellis
    a kameraman Matěj Cibulka
  • 00:39:09 tvoří nejenom manželskou,
    ale i úspěšnou uměleckou dvojici.
  • 00:39:12 -Po několika filmech
    se společně pustili do opery.
  • 00:39:16 -Já jsem, když jsem poprvé
    šla dělat operu,
  • 00:39:18 tak jsem samozřejmě přemýšlela
    o tom, v čem to bude jiné.
  • 00:39:21 A jestli budou zpěváci protivní,
    a jestli budou mi říkat,
  • 00:39:26 jak můžou zpívat
    a nemůžou zpívat.
  • 00:39:28 A tohle jsou strašně prima lidi.
  • 00:39:31 Ti lidi, kteří zpívají v Krakatitu,
    byli ochotný zkusit cokoliv.
  • 00:39:36 A naopak přicházeli
    se spoustou nápadů.
  • 00:39:39 A strašně se mi líbila
    vlastně ta pracovitost.
  • 00:39:57 Zlatej závěs na varieté.
  • 00:39:59 -S paní režisérkou
    se mi spolupracuje výborně,
  • 00:40:03 protože je velice, bych řekl,
  • 00:40:09 ehm, no, umí jednat s lidmi.
  • 00:40:11 Což já neumím.
  • 00:40:15 A já se od ní spoustu věcí naučil.
  • 00:40:19 -Řekněte vzorec Krakatitu!
  • 00:40:25 -Ta inscenace má v sobě
    hodně projekcí,
  • 00:40:28 což je ovšem i součástí
    určitého inscenačního zadání.
  • 00:40:32 Protože Kašlík to nepsal
    čistě jako divadelní operu.
  • 00:40:36 Byla to také filmová opera.
  • 00:40:38 A je to opera, kde je 27
    rychle se střídajících prostředí.
  • 00:40:44 A vzhledem k tomu, že ten příběh
    není lineární,
  • 00:40:46 aby člověk si vystačil
    s nějakou abstrakcí,
  • 00:40:50 tak jsem považovala za nutné
    nějak ty prostředí představit.
  • 00:40:54 Protože jinak mám pocit,
    že by se v tom člověk hrozně zmátl.
  • 00:41:02 -Obsazení orchestru je netradiční.
  • 00:41:05 Je to taková kombinace
  • 00:41:07 neoklasického Stravinského
    orchestru a jazzového bigbandu.
  • 00:41:18 -Ke 100. výročí narození
    Václava Kašlíka
  • 00:41:21 inscenaci opery Krakatit
    zaznamenala i Česká televize.
  • 00:41:30 -Tato sezóna okrem rekonštrukcie,
    okrem sťahovania,
  • 00:41:34 okrem množstva premiér
    mala aj veľký zájazd do Japonska.
  • 00:41:39 Zájazd bol mimoriadne úspešný,
    boli sme s inscenáciou Norma
  • 00:41:43 a so staršou inscenáciou
    Kouzelná flétna.
  • 00:41:46 A mali sme aj niekoľko koncertov.
  • 00:41:49 -Se souborem Státní opery
    vystoupila v Japonsku
  • 00:41:52 i slavná Edita Gruberová.
  • 00:41:54 -Japonci milujú Editu Gruberovú.
  • 00:41:56 Takže všetky predstavenia
    boli vypredané.
  • 00:41:58 -Třiadvacet
    představení a koncertů
  • 00:42:01 v Japonsku a téměř 30 000 diváků.
  • 00:42:06 -A ja som veľmi rada,
    že ta spolupráca s Japonskom
  • 00:42:09 pokračuje.
  • 00:42:11 Že je veľký záujem o naše divadlo.
  • 00:42:13 A že kontinuálne
    pokračujeme v tej spolupráci.
  • 00:42:15 A sme radi, že sme dohodnutí
    na ďalšie turné na ďalších rokov.
  • 00:42:21 -První premiéru Státní opery
    v Hudebním divadle Karlín
  • 00:42:25 byla Offenbachova opereta
    Orfeus v Podsvětí,
  • 00:42:28 kterou upravili a režírovali
    bratři Cabani
  • 00:42:30 se svým osvědčeným týmem.
  • 00:42:33 -Scénu navrhl Šimon Caban,
    kostýmy Simona Rybáková,
  • 00:42:36 choreografem
    byl Jan Kodet.
  • 00:42:39 -Někdy pracujeme dohromady,
    někdy každý zvlášť.
  • 00:42:42 Ať už s bratrem
    nebo se Simonou Rybákovou,
  • 00:42:44 kostýmní výtvarnicí.
  • 00:42:46 Těch inscenací je spousta,
    ale žárnově je to opravdu různé.
  • 00:42:49 Teď je to tedy opereta
    pro Národní divadlo.
  • 00:42:52 Ale nás vždycky zajímá to téma
    a ta hudba.
  • 00:42:56 A samozřejmě ti spolupracovníci.
  • 00:42:58 A to musím říct, že i v případě
    této inscenace
  • 00:43:02 všichni zpěváci včetně dirigenta
    Jana Chalupeckého,
  • 00:43:05 choreografa Jana Kodeta,
    jsou skvělí.
  • 00:43:08 A zatím nás to všechny baví.
  • 00:43:15 -Takže já zpívám roli Eurydiky.
  • 00:43:17 Je to role takové mladé
    šťastné dívky,
  • 00:43:23 která se snaží ulovit nejlepšího
    a nejbohatšího chlapa,
  • 00:43:27 který se v jejím okolí pohybuje.
  • 00:43:29 Takže jak říká Šimon Caban,
    je to zlatokopka. A to mě baví.
  • 00:43:33 Protože zlatokopku
    jsem ještě nikdy nehrála.
  • 00:43:37 -V roli Eurydiky se představila
    také Lenka Pavlovič.
  • 00:43:42 -Myslím si, že Orfeus je prostě
    fontána melodií
  • 00:43:45 a krásnejch písniček,
    duet vtipných scének.
  • 00:43:48 Úžasná satira.
  • 00:43:50 Jestli 150 let stará nebo
    jako dneska, funguje pořád.
  • 00:44:03 -Jedným z najväčších projektov
    tejto sezóny alebo uplynulej sezóny
  • 00:44:08 bola inscenácia Richarda Wagnera
    Lohengrin.
  • 00:44:12 Pre mňa to bol jeden
    z najvýznamnejších projektov,
  • 00:44:16 ktoré sa tu udiali v Opere
    za posledné obdobie.
  • 00:44:20 Bolo to nie len titulom.
    Ale bolo to aj inscenačným tímom.
  • 00:44:24 -Režisérkou Lohengrina byla
    ředitelka bayreuthského festivalu
  • 00:44:28 Katharina Wagner,
    pravnučka slavného skladatele.
  • 00:44:31 -Jednalo se o rekonstrukci
    Bayreuthského Lohengrina
  • 00:44:34 z roku 1967, kterého režíroval
    její otec Wolfgang Wagner.
  • 00:45:03 -Dirigent Constantin Trinks
  • 00:45:05 nejenom nastudoval kompletní
    operní dílo Wagnera,
  • 00:45:07 ale ještě před dovršením
    své čtyřicítky
  • 00:45:10 se představil i v Beyreuthu.
  • 00:46:37 -Skvělou Elsou byla také
    Dana Burešová
  • 00:46:39 a Lohengrinem Aleš Briscein.
  • 00:46:42 -Roli Ortrudy
    se vedle Evy Urbanové,
  • 00:46:44 která tuto roli zpívala
    i v Metropolitní opeře,
  • 00:46:46 představila nová mladá tvář,
    Eliška Weissová.
  • 00:46:56 -Myslím si, že je to role,
    která bude jedna z mých životních.
  • 00:47:00 Protože se v této roli
    cítím úžasně.
  • 00:47:02 A myslím si,
    že mě posunula určitě hodně dál.
  • 00:47:07 Je to role,
    kterou člověk studuje celý život.
  • 00:47:16 -Lohengrin měl neuvěřitelný ohlas
    i v zahraničí.
  • 00:47:19 -Rozsáhlé články se objevily
    mimo jiné
  • 00:47:21 v deníku Frankfurter Allgemeine
    Zeitung, Opernglas
  • 00:47:25 a Neue Musik Zeitung.
  • 00:47:29 -Bolo to určite veľká udalosť
    pre Operu Národného divadla.
  • 00:47:34 Lebo po prvýkrát to bolo
    veľké spojenie Bayreuthu
  • 00:47:37 s Operou Národného divadla.
  • 00:47:39 Je istou satisfakciou
    aj samozrejme návštevnosť.
  • 00:47:44 Všetky predstavenia
    v uplynulej sezóne boli vypredané.
  • 00:47:48 A v budúcej sezóne už dnes viem,
  • 00:47:51 že máme vypredané
    všetky plánované predstavenia.
  • 00:48:08 -V červenci Státní opera
    balila kufry ještě jednou.
  • 00:48:12 -Tentokrát se vypravila
    na populární operní festival
  • 00:48:15 do Regensburgu,
    kde uvedla svou inscenaci Aidy.
  • 00:48:23 -V sezóně 2016/2017 připravila
    Opera Národního divadla
  • 00:48:28 a Státní opera devět premiér
    a sedm koncertů.
  • 00:48:32 -341 akcí v Praze
    navštívilo 208 443 diváků.
  • 00:48:42 LEGRÁCKY V ANGLIČTINĚ.
  • 00:48:55 LEGRÁCKY V NĚMČINĚ
  • 00:48:58 -To tam vůbec nemusíte dávat.
    Já nemám podepsanou smlouvu.
  • 00:49:02 -To jsem nehrála, to byl fakt.
  • 00:49:07 LEGRÁCKY V NĚMČINĚ
  • 00:49:11 -Vás by měl někdo točit
    za tou kamerou,
  • 00:49:14 to je taková fronta!
  • 00:49:16 Skryté titulky: Ivo Strnad
    Česká televize 2018

Související