iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 1. 2019
19:50 na ČT2

1 2 3 4 5

22 hlasů
10548
zhlédnutí

Otevřená pevnost

Ke stým narozeninám Masarykovy univerzity zkoumá dokumentární film její vztah ke společnosti a její odolnost vůči vnějším silám v historii a současnosti.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Otevřená pevnost

  • 00:00:36 -Brno bylo během uplynulého století
  • 00:00:39 mnohokrát dějištěm tíživých bojů
    a kritických situací.
  • 00:00:43 I Masarykova univerzita v Brně
    musela během svých 100 let
  • 00:00:46 mnohokrát bojovat
    o svou existenci, podobu a smysl.
  • 00:00:52 I v době 100. výročí
    musí čelit tlakům
  • 00:00:55 ze strany společnosti procházející
    změnami a nejrůznějšími krizemi.
  • 00:01:01 Odolá pevnost Masarykovy univerzity
    těmto vnějším silám?
  • 00:01:33 -Na lavici je dovoleno
    mít pouze testový sešit,
  • 00:01:38 odpovědní formulář,
    instrukce pro uchazeče,
  • 00:01:42 černý popisovač,
    který jste obdrželi při prezenci,
  • 00:01:45 případně nápoj k občerstvení.
  • 00:01:52 -Univerzity obecně se nacházejí
    v takové dvojaké situaci.
  • 00:01:58 Na jedné straně je to prostor
    svobodného kritického myšlení,
  • 00:02:02 poměrně vysoké míry nezávislosti,
    na druhé straně je to továrna.
  • 00:02:06 Továrna na vzdělávání.
  • 00:02:08 A pakliže je ta instituce továrnou,
    tak je pochopitelné,
  • 00:02:13 že musí plnit určité
    výkonnostní ukazatele.
  • 00:02:16 Je otázka,
  • 00:02:18 zdali jsou ty výkonnostní
    ukazatele nastaveny správně.
  • 00:02:29 -Postavte se do prostoru,
    každý na svoje místo.
  • 00:02:36 Jedeme do kolíbky, chytneme holeně.
    Uvolníme.
  • 00:02:49 -Stát tady říká:
    Nekuř, nechlastej,
  • 00:02:54 protože jsi ještě mladej,
    nemáš 18.
  • 00:02:58 Protože já vím, že je to špatně.
    Ty to nevíš.
  • 00:03:01 Rodiče to neví, nikdo to neví.
    Já to vím.
  • 00:03:04 Protože jsem byl zvolenej,
    tudíž jsem pomazanej.
  • 00:03:08 Tak já to vím.
    Paternalismus se tomu říká!
  • 00:03:27 -Odkud dostává
    vlastně srdce energii?
  • 00:03:31 Srdce dokáže
    zmetabolizovat cokoliv.
  • 00:03:35 Pokud říkám,
    že dokáže zmetabolizovat cokoliv,
  • 00:03:38 tak srdce dospělého člověka
  • 00:03:40 bude metabolizovat preferenčně
    nenasycené volné mastné kyseliny.
  • 00:03:56 -Masarykova univerzita
    má okolo 30 000 studentů.
  • 00:04:00 Před pár lety
    jich bylo dokonce 40 000.
  • 00:04:04 K 5 fakultám po revoluci
    v roce 1989 přibyly 4 nové.
  • 00:04:10 Ročně na univerzitu
    přichází kolem 7 000 nováčků.
  • 00:04:14 Studenti si mohou vybrat
    ze stovek studijních oborů,
  • 00:04:17 které vyučuje 2 000 pedagogů.
  • 00:04:29 -Nakolik je dnes univerzita
    jakoby výrobnou otitulovaných lidí?
  • 00:04:37 -Je to skutečně problém v tom,
    že při těchto počtech
  • 00:04:42 není schopnost žádné univerzity
    ani žádného z konkrétních učitelů
  • 00:04:49 zabezpečit vysokou kvalitu všech.
    Takže se to velmi diverzifikuje.
  • 00:04:55 A vidíme pak tu skutečnou
    elitu studentů,
  • 00:04:58 kteří se pak uplatňují v zahraničí,
  • 00:05:01 ve špičkových funkcích
    ve státní správě, v soudnictví.
  • 00:05:04 Ale takový ten šedivý průměr
    se bohužel rozrůstá,
  • 00:05:09 ale s tím se nedá nic dělat,
  • 00:05:11 pokud jsme při těch počtech,
    při kterých jsme.
  • 00:05:17 -Je zároveň možné
  • 00:05:20 to čím dál větší kvantum studentů
    smysluplně ještě naučit?
  • 00:05:26 -Samozřejmě, že je.
    Pouze to vyžaduje,
  • 00:05:30 aby člověk nedal na 1. místo
    ekonomická kritéria.
  • 00:05:35 Tzn. co nejnižší časové
    nasazení pro tu výuku s tím,
  • 00:05:40 že více času zbude na výzkum.
  • 00:05:42 Což je něco,
    co je honorované navíc.
  • 00:05:45 Jenomže potom
    se tady ta naše existence
  • 00:05:48 může úplně minout smyslem.
  • 00:05:51 -A jak se pozná,
  • 00:05:52 že ještě dokážeme balancovat
    na hraně, a že už nejsme "za"?
  • 00:05:58 -Já myslím, že ne.
  • 00:06:00 V okamžiku, kdy si současné
    společnosti uvědomily,
  • 00:06:03 že jejich občané by měli mít
    právo na vysokoškolské vzdělání,
  • 00:06:09 a pokud ti studenti
    na to mají schopnosti,
  • 00:06:12 tak se počet studentů,
    nebo možnosti studia,
  • 00:06:16 se velmi rozšířily.
  • 00:06:18 Nastala tzv. masifikace
    vysokoškolského vzdělávání.
  • 00:06:22 Ale to je dobře.
  • 00:06:24 Protože čím vyšší podíl
    projde univerzitou,
  • 00:06:26 projde vysokou školou,
    tak tím větší je naděje,
  • 00:06:29 že budeme všichni kultivovaní.
  • 00:06:31 A to já považuji za ten základní
    princip toho, proč tady jsme.
  • 00:06:34 A vzhledem k tomu,
    že je velký zájem o studium,
  • 00:06:37 tak musíme ten zájem uspokojit,
  • 00:06:40 protože oni jsou naši klienti,
    a my se snažíme,
  • 00:06:43 abychom jejich zájmy naplnili.
  • 00:06:46 A to je právě součástí
    oné korporátní dimenze,
  • 00:06:49 že existují jisté mechanismy,
  • 00:06:52 které, pokud tady chceme žít,
    tak musíme naplnit.
  • 00:06:58 -A můžete zkusit definovat,
    co podle vás znamená vzdělanost?
  • 00:07:03 -V takovém tom jednoduchém vidění
  • 00:07:07 je to umění psaní a čtení,
    základů počítání.
  • 00:07:13 Ale vzdělanost ve skutečnosti
  • 00:07:15 je něco mnohem hlubšího,
    soustavnějšího.
  • 00:07:18 Je to cosi, co vám vlastně
    spoluurčuje váš pohled na svět.
  • 00:07:23 Celé vaše bytí.
  • 00:07:25 Jsou to cizí jazyky,
    jsou to znalosti z filozofie,
  • 00:07:29 z teologie, z přírodních věd.
  • 00:07:33 Pouze lidé, kteří jsou skutečně
    zaměřeni takhle široce,
  • 00:07:38 tak o nich se dá říci,
    že jsou vzdělaní.
  • 00:07:41 Kdo je zaměřený
    pouze úzce v jednom oboru,
  • 00:07:44 pro to existuje krásný název,
    říká se tomu fachidiotismus.
  • 00:07:57 -Masarykova univerzita
    byla založena v roce 1919.
  • 00:08:00 Po vzniku republiky.
  • 00:08:02 Na Moravě žili Češi
    a žili tady Němci.
  • 00:08:06 Oba tyto národy na Moravě
    se snažili o vybudování institucí,
  • 00:08:13 které by sloužily
    tomu kterému národu.
  • 00:08:17 Také Češi se snažili
    o vybudování univerzity.
  • 00:08:21 Myslím tím to, že 19. století
  • 00:08:24 je obdobím jara národů,
    jak se říká.
  • 00:08:29 Je to období,
    kdy národy vznikají,
  • 00:08:31 a snaží se o to,
    aby měly instituce,
  • 00:08:35 kde se buduje něco,
    čemu dnes říkáme národní identita.
  • 00:08:39 I proto univerzity
    jsou institucemi,
  • 00:08:42 které mají připomenout
    něco z minulosti,
  • 00:08:49 ale současně být také součástí
    národního programu přítomnosti.
  • 00:08:57 -Tomáš Garrigue Masaryk
    od 80. let 19. století
  • 00:09:01 prosazuje myšlenku,
  • 00:09:03 aby jediná tehdejší
    česká univerzita v Praze
  • 00:09:06 nutně dostala ke svému rozvoji
    českou konkurentku.
  • 00:09:10 V pamětní zakládací listině
    z roku 1919 se píše o tom,
  • 00:09:15 aby Masarykova univerzita
    žila, mohutněla a kvetla
  • 00:09:19 v ušlechtilém závodění
    se starší sestrou pražskou.
  • 00:09:28 -Prostě Masaryk to tak chtěl,
    tu univerzitu.
  • 00:09:31 -A nebylo mu blbý,
    aby se jmenovala po něm?
  • 00:09:39 -Stojíme před sochou
    Tomáše Garrigue Masaryka.
  • 00:09:43 Masarykova univerzita
    nese jeho jméno
  • 00:09:47 a nese ho správně a oprávněně.
  • 00:09:50 Protože Masaryk
    se zasloužil o tu univerzitu.
  • 00:09:55 Je dost zajímavé,
    že před vznikem univerzity
  • 00:09:59 nebylo úplně jasné,
    že univerzita vznikne v Brně.
  • 00:10:02 Bylo tady víc možností.
    Uvažovalo se např. o tom,
  • 00:10:06 že moravská univerzita
    vznikne třeba v Olomouci.
  • 00:10:10 Ale na konec se to místo
    ustálilo v Brně.
  • 00:10:15 Brno to tak říkajíc vybojovalo.
  • 00:10:18 A Masaryk byl jedním z těch
    bojovníků, kterým se to podařilo.
  • 00:10:52 -Masarykova univerzita ročně
    získává téměř 2 miliardy Kč
  • 00:10:55 na vědu a výzkum od státu
  • 00:10:58 a prostřednictvím grantů,
    o které výzkumníci soutěží.
  • 00:11:01 Uzavírá kontrakty
    s průmyslovými firmami.
  • 00:11:04 Pokračuje v komercionalizaci
    duševního vlastnictví
  • 00:11:07 a podporuje nadějné technologie
    s komerčním potenciálem.
  • 00:11:16 -Nestává se tím ta univerzita
    trošku takovou, dejme tomu,
  • 00:11:20 racionalizovanou továrnou,
  • 00:11:23 spíše než univerzitou
    s tím svobodným prostředím?
  • 00:11:28 -Svobodné prostředí univerzity,
  • 00:11:30 nebo jakéhokoliv výzkumu,
    je naprosto nutné.
  • 00:11:33 Z toho se prostě nedá ustoupit!
  • 00:11:35 Vždycky tam musí být jakási
    pojistka, jakési riziko úspěchu.
  • 00:11:42 Protože to je výzkum!
    To je věda.
  • 00:11:44 Zkoumat něco, co známe,
    o čem víme, jak dopadne,
  • 00:11:47 nemá velký smysl. Ve skutečné vědě,
    kde hledáme něco nového,
  • 00:11:51 riziko samozřejmě je,
    že to nenajdeme.
  • 00:11:56 Je důležité vytvořit atmosféru,
    atmosféru svobody.
  • 00:12:00 Ale současně je důležité
    vytvářet tlak na kvalitu,
  • 00:12:03 protože zdaleka ne všichni,
    kdo pracují na univerzitě,
  • 00:12:08 jsou natolik ambiciózní,
  • 00:12:10 aby sami sebe měřili pouze
    nejlepšími pracovišti na světě.
  • 00:12:17 -Chci se zeptat,
    jestli vlastně je ta univerzita
  • 00:12:19 pořád ještě svobodným prostředím.
  • 00:12:21 Když je vlastně závislá
    na těch všech možných institucích,
  • 00:12:24 které ji dávají peníze.
    Je to ještě svoboda bádání?
  • 00:12:29 -Svoboda bádání?
  • 00:12:31 Hodně to zjednoduším.
    Co je to svoboda?
  • 00:12:33 Svoboda je poznaná nutnost.
  • 00:12:35 Prostě potřebujeme peníze,
    tak si je musíme někde sehnat.
  • 00:12:38 Buďto si napíšeme grant,
    můžeme napsat o grant do USA,
  • 00:12:41 nebo do Británie, nebo do Česka.
    Když jsme dobří, můžeme ho dostat.
  • 00:12:46 Je vyloučené,
    že by se univerzita chovala,
  • 00:12:50 jakože nepatří do toho státu.
    Někdy to člověka hodně štve,
  • 00:12:54 že je na tom státu závislý,
    a že by potřebovala univerzita
  • 00:12:57 třeba o miliardu víc
    a nedostane to.
  • 00:13:00 Ale takový je život.
  • 00:13:02 Prostě se stále musí bojovat
    a stále se musí soutěžit o něco.
  • 00:13:05 A také v tom je ta svoboda.
  • 00:13:08 V přírodě se stále soutěží.
    Hlavně o život!
  • 00:13:13 -Jsme čím dál tím víc podřízení
    tomu zájmu společnosti a tomu,
  • 00:13:17 co se definuje
    jako nějaká strategie.
  • 00:13:19 Myslím si,
    že té akademické svobody ubývá.
  • 00:13:23 Už je mnohem větší tlak na to,
    aby ty výsledky byly praktické.
  • 00:13:26 Ale v každém případě jakási tvůrčí
    svoboda tady musí vždycky zůstat.
  • 00:13:30 My si na ni ale teď musíme vydělat.
    Čím dál tím víc.
  • 00:13:34 To znamená,
    tvůrčí svobodu mohou mít ti,
  • 00:13:36 kteří dokážou někoho přesvědčit,
    aby to financoval.
  • 00:13:40 Dokážou napsat zajímavé projekty,
    granty, najít sponzory,
  • 00:13:43 najít spolupráci s průmyslem.
  • 00:13:45 Vlastně my většinu peněz,
    za které žijeme,
  • 00:13:48 si dnes musíme
    nějakým způsobem vydělat.
  • 00:13:53 -Nemůže se ta univerzita
    tomu tlaku nějak ubránit?
  • 00:13:57 Já chápu,
    že to je globální logika.
  • 00:14:00 Že takhle fungují asi všechny
    univerzity, ale přece jenom.
  • 00:14:03 -Já si myslím,
    že bránit je silné slovo.
  • 00:14:06 Já bych řekla balancovat.
    Že je nutné to vybalancovat.
  • 00:14:09 Ona nemůže zůstat v konzervě.
  • 00:14:12 Nemůže zůstat taková,
    jaká byla před 100 lety.
  • 00:14:14 Takže určitě je důležité,
    aby reagovala na to, co je potřeba.
  • 00:14:18 Slyšela, jaké jsou zájmy,
    jaké jsou potřeby,
  • 00:14:21 ale vždycky by měla být schopna
    udržet si kontinuitu ve věcech,
  • 00:14:26 které považuje za důležité
    a v hodnotách, které vyznává.
  • 00:14:38 -Petře, máš nachystané řetězy?
    -Jeden.
  • 00:14:41 -Nemáš? Já ti musím otevřít...
  • 00:14:44 -Aula právnické fakulty
    je dějištěm univerzitních rituálů
  • 00:14:48 odkazujících na středověkou
    tradici univerzit.
  • 00:14:53 Svou roli v nich mají pedelové,
    kteří doprovázejí hodnostáře.
  • 00:14:57 Zpravidla se jedná
    o zaměstnance fakult,
  • 00:15:00 kteří nepatří
    mezi akademické pracovníky.
  • 00:15:05 -Počkej,
    já ti ještě otevřu ten další.
  • 00:15:09 -Prosím vás,
    co to je a k čemu to je?
  • 00:15:12 -Insignie.
    -A k čemu je to dobré?
  • 00:15:15 -K čemu je to dobré?
  • 00:15:17 -Odznak vedení fakulty.
  • 00:15:22 To dnes děkan bude přebírat,
    jako odznak své děkanské funkce.
  • 00:15:27 Insignie.
  • 00:15:29 A navíc je to to nevzácnější,
    na to se přísahá, na to se slibuje.
  • 00:15:35 To musí být.
  • 00:15:37 Navíc ty insignie
    jsou hrozně důležité,
  • 00:15:40 jsou inventarizované.
    Proto jsou tady zamčené.
  • 00:15:43 Mohu to ukázat.
    Insignie lékařské fakulty.
  • 00:15:49 Nesmí se ztratit.
  • 00:15:54 -Co se s vámi stane,
    když změníte ten šat
  • 00:15:57 a místo saka
    se převlečete do taláru?
  • 00:16:00 Mění se tím něco?
  • 00:16:02 -Dopadne na vás
    trošku tíha té minulosti.
  • 00:16:05 Začnete ji mnohem silněji vnímat.
  • 00:16:08 Ten divadelní kostým
    má velkou moc nad tou postavou.
  • 00:16:12 Tedy nad tím hercem.
  • 00:16:14 Myslím, že je to stejné,
    jako na divadle.
  • 00:16:16 Že když se herec převlékne
    za tu dramatickou postavu,
  • 00:16:19 tak ho to také trochu ovlivní.
  • 00:16:22 A u těch univerzitních
    kostýmů je to podobné.
  • 00:16:28 -Je to ten správný?
    -Je to dobře.
  • 00:16:31 -Má ještě univerzita
    ten původní smysl?
  • 00:16:34 Tady si oblékáme něco,
    co evokuje ty staré časy,
  • 00:16:36 třeba i středověké. Má univerzita
    s tím ještě něco společného?
  • 00:16:40 -Já si myslím, že právě by měla.
  • 00:16:42 Univerzita je od toho,
    aby to udržovala.
  • 00:16:45 Máme tzv. 3. roli univerzity,
    to je společenský dopad,
  • 00:16:48 a myslím, že společnost je od toho,
    aby udržovala tradice.
  • 00:16:51 Aby ukazovala,
    že je dobré jít směrem vpřed,
  • 00:16:53 ale že je dobré
    se držet i tradic,
  • 00:16:55 protože ty nám zaručují
  • 00:16:57 určitou kontinuitu v tom,
    jak se máme chovat.
  • 00:17:02 -Ta instituce potřebuje
    emoce ke svému fungování.
  • 00:17:05 Potřebuje identifikaci.
  • 00:17:07 Nemůže být založena jenom
    na čistě technické racionalitě.
  • 00:17:11 Prostě je to společenství lidí,
    a proto emoce jsou hrozně důležité.
  • 00:17:15 Při těch rituálech je prostor,
  • 00:17:17 kdy se ty emoce
    do jisté míry projeví.
  • 00:17:22 -A přijde vám univerzita
    jako důležitá věc?
  • 00:17:25 -Tak je to o vzdělání, ne?
    Tak to musí být důležitý.
  • 00:17:30 Přece nemůžeme být
    všichni jenom dělníci!
  • 00:17:34 -A kdyby ten rituál nebyl,
    stalo by se něco? Vadilo by to?
  • 00:17:39 -No, nepozvali by mě.
    Ale já už musím.
  • 00:17:59 -Ono se ještě pořád traduje,
  • 00:18:01 že ty univerzity
    jsou trošku takovým skanzenem.
  • 00:18:03 Takovým tím vesmírem sami pro sebe.
  • 00:18:06 Nicméně to platí
    jen do určité míry,
  • 00:18:08 protože se spousta
    těch univerzitních pracovišť
  • 00:18:11 snaží co nejvíce provázat
    se soukromým sektorem,
  • 00:18:14 se státním sektorem
    a spolupracovat.
  • 00:18:16 Aby se nestalo to,
  • 00:18:18 že univerzita si bude bádat
    nad výzkumy,
  • 00:18:21 které nejsou praktické,
  • 00:18:22 které nejsou společnosti
    nějak k užitku.
  • 00:18:25 Samozřejmě to může být
    problémem ve chvíli,
  • 00:18:27 kdy se tohle stane
    absolutním dogmatem,
  • 00:18:29 a univerzita si přestane hýčkat
    tu svoji unikátní atmosféru toho,
  • 00:18:33 kde se právě potkávají
    různé názory, směry, proudy,
  • 00:18:37 a stane se pouze nějakou
    prodlouženou rukou
  • 00:18:40 korporací a firem,
  • 00:18:42 které většinu těch věcí
    převádějí na řeč peněz a zisku.
  • 00:19:10 -Brno je v 19. století
    německým městem,
  • 00:19:13 v němž Němci mocensky dominují
  • 00:19:15 a ovládají radnici,
    průmysl i školství.
  • 00:19:18 S rozmachem průmyslu dochází
    i k růstu českého etnika
  • 00:19:22 a s tím i k soupeření v boji o moc.
  • 00:19:26 Brněnští Češi usilují
    o větší podíl na vládnutí
  • 00:19:29 a přicházejí s myšlenkou
    na založení 2. české univerzity
  • 00:19:33 s cílem posílit své postavení
    ve městě a v moravském regionu.
  • 00:19:40 -Ta vzájemná nevraživost
    a později i nenávist
  • 00:19:47 se projevovala s růstem něčeho,
    čemu říkáme nacionalismus.
  • 00:19:52 Brno je město, které má celou
    řadu pozitivní historie.
  • 00:19:58 A je zde bohužel i historie
    naplněná těmi národními sváry,
  • 00:20:04 nepřátelstvím
    a národním šovinizmem.
  • 00:20:12 -Přichází 2. světová válka.
  • 00:20:14 Obsazené Brno se stává
    protektorátem Německé říše.
  • 00:20:18 Masarykova univerzita
    je spolu s dalšími českými
  • 00:20:21 vysokými školami uzavřena.
    Německá správa obsazuje budovy.
  • 00:20:27 Na právnické fakultě
    se usídluje gestapo.
  • 00:20:30 V prostorách kolejí
    nacisté vykonávají popravy
  • 00:20:33 českých studentů, učitelů
    i brněnských občanů.
  • 00:20:41 Po osvobození Brna
    v roce 1945
  • 00:20:44 nastává revanš
    i na nevinných brněnských Němcích.
  • 00:20:48 Symbolem jejich vyhnání
    je "pochod smrti" do Pohořelic.
  • 00:21:20 -Já myslím, že univerzita
  • 00:21:22 byla samozřejmě završením
    toho českého emancipačního úsilí.
  • 00:21:26 Ale to neznamená,
    že by byla nějakou pevností
  • 00:21:29 českého nacionalismu
    v tom negativním slova smyslu.
  • 00:21:33 A považuji za přirozené,
  • 00:21:35 že z odstupu
    je to právě univerzita,
  • 00:21:38 lidé, kteří prošli univerzitou,
    nebo působí na univerzitě,
  • 00:21:41 kdo se pokoušejí dobrat nějakého
    méně černobílého obrazu minulosti.
  • 00:21:48 To je prostě povinností univerzity,
  • 00:21:50 aby se pokoušela
    o jisté zprostředkování.
  • 00:21:55 Možná i časem nějakého
    společného obrazu toho,
  • 00:21:58 co se dělo v minulosti.
  • 00:22:04 -Hanba, hanba!
  • 00:22:37 -Je ta univerzita
    dnes ještě k něčemu?
  • 00:22:39 Není to přežitek,
    který už není tak podstatný?
  • 00:22:42 -Myslím si, že to není přežitek
  • 00:22:44 a je vlastně na každém,
    jak si to studium udělá.
  • 00:22:46 Protože mně osobně připadá,
  • 00:22:49 že v dnešní době
    má skoro každý titul.
  • 00:22:51 Je to taková až samozřejmost.
    A že je potřeba dělat i něco navíc.
  • 00:22:55 Ne jen spoléhat se na to,
    že vyjdu školu,
  • 00:22:58 mám toho magistra, bakaláře
    a teď mě všichni zaměstnají.
  • 00:23:03 Takže si myslím,
    že to není přežitek,
  • 00:23:05 ale zároveň je potřeba
    k tomu dělat něco navíc.
  • 00:23:12 -A bez univerzity by to nešlo?
  • 00:23:14 -Šlo, ale hůř. Určitě.
    -Jak to?
  • 00:23:16 -Protože na tom pracovním trhu
    už není tolik nabídek pro lidi,
  • 00:23:20 kteří nemají vysokou školu.
  • 00:23:22 -Takže to berete
    jako takovou profesní nutnost?
  • 00:23:24 -Jo.
  • 00:23:26 -A co studujete
    a proč jste si to vybraly?
  • 00:23:29 -Já studuji medicínu,
    všeobecné lékařství.
  • 00:23:31 A vybrala jsem si to,
  • 00:23:33 protože si myslím,
    že mě to bude bavit.
  • 00:23:35 -Já studuju pajdák.
    Pedagogickou fakultu.
  • 00:23:38 To jsem si vybrala proto,
    že mám ráda děti,
  • 00:23:41 a také to mám tak trochu v rodině.
  • 00:23:45 -A jak vnímáte vzdělání?
  • 00:23:48 Jestli je to pro vás
    jako instrumentální,
  • 00:23:50 tzn., že vás to vzdělá
    k nějaké profesi.
  • 00:23:53 Že se pak uplatníte,
    budete mít peníze.
  • 00:23:55 -Já si asi nezakládám na tom,
  • 00:23:57 abych měla před jménem
    a za jménem 10 titulů.
  • 00:23:59 Jakože je to hezký,
    člověk z toho má radost,
  • 00:24:01 rodina z toho má radost.
  • 00:24:03 Ale tak nějak
    je to i nutnej nástroj.
  • 00:24:06 Třeba v té vědě,
    to bez vzdělání úplně nejde.
  • 00:24:09 Něco objevovat dál.
    A pro mě je hlavní motivace v tom,
  • 00:24:12 že jednou to,
    s čím my si tady vlastně hrajeme,
  • 00:24:14 může fakt někomu být dobrý.
  • 00:24:17 -Co to studium, jak ho v tom dobrém
    využít pro společnost,
  • 00:24:21 je to něco,
    nad čím vůbec přemýšlíte?
  • 00:24:24 -Tak určitě.
  • 00:24:26 To, co bych nechtěla dělat,
    to jsem tady zjistila.
  • 00:24:29 Na některých hodinách.
    Měli jsme různé přednášky
  • 00:24:32 se státním zástupcem,
    měli jsme tady různé bankéře.
  • 00:24:36 A naši profesoři,
    kteří jsou z praxe,
  • 00:24:38 povídají nám o různých praktikách,
    které se dějí.
  • 00:24:41 Tak určitě vím,
    že tomu bych se chtěla vyhnout.
  • 00:24:44 Jak budu někdy na takovém postu,
    že na to budu mít vliv.
  • 00:24:49 Tak tomu bych se ráda vyhla.
  • 00:24:51 -O čem mluvíte?
    Čemu byste se ráda vyhla?
  • 00:24:53 -Tak jsou to různé
    marketinkové tahy.
  • 00:24:55 Hlavně když jsme měli přednášky
  • 00:24:58 s některými politiky,
    tak takové přesmyčky.
  • 00:25:01 Jak uhýbat zákonům apod.,
    to se mně trochu vnitřně příčí.
  • 00:25:09 -K čemu byste vlastně
    to studium chtěl využít?
  • 00:25:12 -Studium bych chtěl využít
    ke své budoucí praxi ve výzkumu.
  • 00:25:17 Na základě výzkumu,
    na základě praktického výzkumu,
  • 00:25:20 vznikají nové vědomosti,
    které mohou být použity
  • 00:25:24 při výzkumu nových technologií,
  • 00:25:27 které obecně zlepšují
    náš život jako takový.
  • 00:25:31 -A to vás láká, tady tohle dělat?
    -Ano.
  • 00:25:33 -Proč?
  • 00:25:35 -Protože chci
    nějak pomoci té společnosti.
  • 00:25:37 Pomoct lidem okolo sebe.
  • 00:25:40 -Jak vás tady tohle napadlo?
  • 00:25:42 Protože byste také
    mohl starat sám o sebe
  • 00:25:44 a na společnost
    byste se mohl vykašlat.
  • 00:25:47 Co vás k tomu vede?
  • 00:25:49 -Samozřejmě. Ale co by potom
    tady po mně zůstalo?
  • 00:26:05 -Úspěch univerzity
    se měří získanými granty,
  • 00:26:09 zahraniční spoluprací,
    aplikovatelností vědeckých poznatků
  • 00:26:13 a vědeckým výkonem.
  • 00:26:16 Ten je hodnocen počtem
    a kvalitou publikací.
  • 00:26:19 Ročně autoři z Masarykovy
    univerzity
  • 00:26:22 publikují okolo 2 000
    vědeckých prací.
  • 00:26:25 Zároveň dosahují
    přes 30 000 citací svých článků.
  • 00:26:32 -Výkon?
    -Výkon.
  • 00:26:34 -Tak výkon je zásadní.
    Když ho nemáte,
  • 00:26:36 nemůžete si udržet viditelnost,
    pověst v Evropě.
  • 00:26:40 Nebudou tam přicházet lidi.
    Nebudou přicházet nabídky
  • 00:26:44 těch klíčových velkých projektů,
    které posouvají věci dál.
  • 00:26:47 To znamená,
    výkon je důležitý.
  • 00:26:49 Já myslím, že to není
    nějaká chladná, neosobní věc.
  • 00:26:52 Ten výkon nakonec odráží
    podle mé zkušenosti,
  • 00:26:57 že v instituci je nějaký duch.
  • 00:27:01 -Jak moc zažíváte
    při té práci tlak na výkon?
  • 00:27:05 Že člověk musí vykazovat.
  • 00:27:09 -Tak pokud si podáváte
    grantovou žádost,
  • 00:27:12 tak už předem tam musíte napsat,
  • 00:27:15 jaké očekáváte výsledky
    daného výzkumu.
  • 00:27:18 A zavážete se dopředu k tomu,
    že např. opublikujete 3 články
  • 00:27:23 v mezinárodních časopisech
    s impact faktorem,
  • 00:27:27 vydáte knihu,
  • 00:27:29 napíšete kapitolu do knihy,
    připravíte patentovou žádost apod.
  • 00:27:34 Další oblastí je,
    že v současné době jsou finance
  • 00:27:36 přerozdělovány právě
    na základě počtu publikací.
  • 00:27:42 Nehledí se tolik na kvalitu,
    ale spíše na kvantitu.
  • 00:27:45 Takže donedávna tady byla taková
    zvyklost publikovat co nejvíce
  • 00:27:50 třeba i nekvalitní výzkum,
    nebo méně kvalitní výzkum.
  • 00:27:54 Jenom, aby těch článků bylo hodně.
  • 00:27:58 -Jak moc se dnes hledí
  • 00:28:01 na využitelnost
    výsledků toho bádání
  • 00:28:05 a spolupráce s průmyslem?
  • 00:28:08 -Vedení univerzity
    tady ty spolupráce podporuje
  • 00:28:11 a rádo by vidělo,
    když by vznikaly nové firmy,
  • 00:28:14 když bychom dokázali s nimi
    navazovat prospěšné kontakty.
  • 00:28:18 K tomu bych řekl,
    že se to úplně moc neděje.
  • 00:28:21 A je to zase dané
    trochu historicky.
  • 00:28:23 Složení průmyslu,
    složení firem, jaké máme,
  • 00:28:27 jak moc ty firmy
    jsou skutečně inovativní.
  • 00:28:30 Tzn., jak moc hi-tech know-how
    potřebují z univerzit.
  • 00:28:35 A zároveň to,
    jak my na univerzitě
  • 00:28:38 jsme schopni produkovat
    relevantní výsledky.
  • 00:28:41 My docela dobře dokážeme
    přijít na něco, co je nové,
  • 00:28:45 co nikdo před tím nepopsal,
    ale to ještě neznamená,
  • 00:28:48 že dokážeme přijít na něco,
    co je nové a použitelné.
  • 00:29:08 -Na kolik se sama univerzita
    chová jako korporace?
  • 00:29:12 -Tak žijeme v korporátním světě,
    jsme omezováni rozpočtem,
  • 00:29:17 který nám dává ministerstvo,
    musíme ctít manažerské principy,
  • 00:29:22 musíme ctít některé prvky světa,
    ve kterém se pohybuje business,
  • 00:29:27 ve kterém se pohybují
    neziskové organizace,
  • 00:29:30 ve kterém se pohybují
    organizace i veřejné.
  • 00:29:34 Musíme se takhle chovat.
    Ano, tak to prostě je.
  • 00:29:51 -Vy se o to staráte,
    aby to dobře proběhlo, jo?
  • 00:29:54 -Ne, na to jsou děvčata určená.
    Já musím jenom zapnout klimatizaci
  • 00:29:59 a pak je sem v 10 hod sem pustit.
    A zavřít za nimi.
  • 00:30:04 Tady je hlavní pedel.
    Pojď sem!
  • 00:30:07 Ptají se tady chlapci,
    z jakého důvodu se to tady dělá,
  • 00:30:11 to oceňování a tak.
    Za co to dostávají?
  • 00:30:15 -Za své výsledky práce.
  • 00:30:19 Za výsledky práce.
    Ocenění za výborné výsledky.
  • 00:30:26 -Jaký je vlastně smysl
    takového oceňování?
  • 00:30:29 -No, je to jednak
    dát najevo vnějšku,
  • 00:30:31 že se tady něco děje,
    co my sami považujeme za důležité.
  • 00:30:34 A potom zevnitř.
    Dát minimálně signál,
  • 00:30:37 že se sleduje, co se děje,
    a že dokážeme ocenit někoho,
  • 00:30:41 kdo dělá něco navíc.
    Dělá něco zajímavého, něco dobrého.
  • 00:30:45 A to myslím,
    že je hrozně důležité.
  • 00:30:47 Že to opravdu pomáhá
    udržovat tu organizaci v celku.
  • 00:30:51 I před tím vnějškem
    i samu pro sebe.
  • 00:30:54 Ano, ten kdo tady něco dělá,
    toho si všímáme.
  • 00:30:56 A což znamená,
    že si všímáme všech!
  • 00:31:04 Spolupracovat dohromady,
    to je hrozně důležité.
  • 00:31:07 To není izolovaný subjekt,
    izolované katedry,
  • 00:31:10 izolované fakulty, izolovaní lidé.
    Ale působí to dohromady.
  • 00:31:13 Je to, teď to trochu přeženu,
    ale je to celý ten organizmus,
  • 00:31:17 který funguje,
    který se chová k vnějšku,
  • 00:31:19 ale chová se k těm
    jednotlivým částem dohromady.
  • 00:31:24 -Věda současnosti
    je tak diverzifikovaná,
  • 00:31:28 že vlastně jednotlivé disciplíny
    už dávno neexistují.
  • 00:31:34 A už nejméně 100 let
    jsme ve světě interdisciplín.
  • 00:31:40 Dokonce se někdy tvrdí,
    že největší objevy se udělaly,
  • 00:31:44 udělají a dělají
    právě v interdisciplínách.
  • 00:31:48 Ne v klasických oborech,
  • 00:31:50 ale vlastně v těch
    styčných plochách,
  • 00:31:53 kde se to setkává.
    Kde je možno něco zahlédnout.
  • 00:32:03 -Ty už jsi tady šplíchal?
    -Ještě ne
  • 00:32:05 Včera.
    -Bože dobrý!
  • 00:32:13 -Právě se snažíme
    tady uskupovat podle toho,
  • 00:32:19 že máme společněj zájem
    a máme tu nutnost něco dělat.
  • 00:32:24 Něco tvořit a něco přinášet.
    Nebo vůbec jinak přemýšlet.
  • 00:32:29 To je podle mě základ.
    Vůbec přemýšlet! Alespoň tak.
  • 00:32:34 A právě tomu by měla učit ta škola!
  • 00:32:36 Přemýšlet
    a vůbec si dokázat spojovat věci
  • 00:32:41 a dokázat o nich mluvit.
  • 00:32:47 -Já si myslím, že kreativita
  • 00:32:50 je strašně důležitou součástí
    vzdělávacího procesu.
  • 00:32:54 Protože jak říkají jisté výzkumy,
  • 00:32:57 jelikož my vůbec nevíme,
    co bude za 3 roky,
  • 00:33:00 tak my spíš musíme
    chystat lidi takový,
  • 00:33:04 aby byli schopni reagovat
    na tu neustále se měnící situaci.
  • 00:33:07 A ve chvíli, kdy půjdu z toho,
    co bylo platné v minulosti,
  • 00:33:11 tak z toho nemám
    jak vykousat tu budoucnost.
  • 00:33:15 Protože to už teď, třeba s ohledem
    na měnící se situaci,
  • 00:33:18 rozvoj technologií,
    prostě už neplatí.
  • 00:33:32 -V roce 1948 začíná
    40leté období komunismu.
  • 00:33:37 Mohou se rozvíjet jen ty obory,
  • 00:33:40 které neohrožují
    mocenskou ideologii.
  • 00:33:43 Masarykovo jméno
    je nadále nepřípustné
  • 00:33:46 a univerzita posléze nese jméno
    Jana Evangelisty Purkyně.
  • 00:33:52 Na dlouhá léta
    je uzavřena právnická fakulta,
  • 00:33:54 probíhají ideologické čistky,
  • 00:33:57 a po vstupu sovětských vojsk
    v roce 1968 období normalizace.
  • 00:34:03 Lidé univerzity hledají svou roli
    v totalitním systému.
  • 00:34:08 Nejedná se vždy jen o příběhy
    statečnosti a občanské odvahy.
  • 00:34:15 -Masarykova univerzita
    má ve své historii plno lidí,
  • 00:34:20 kteří byli upřímně
    přesvědčeni o tom,
  • 00:34:24 že komunismus je dobrá věc.
  • 00:34:27 A zejména podle
    toho sovětského vzoru,
  • 00:34:30 který ztělesňoval tuto ideologii,
  • 00:34:33 se má žít a se má
    budovat nějaký nový člověk.
  • 00:34:38 Nový typ vzdělanosti,
    nový typ vzdělání.
  • 00:34:42 A také nová univerzita.
  • 00:34:44 Tuhle kategorii lidí
    bych oddělil od 2. kategorie,
  • 00:34:49 která je problematičtější.
  • 00:34:51 To jsou lidé, kteří třeba
    nějak chtějí přežít v daném režimu,
  • 00:34:58 který jim není zrovna nakloněn,
  • 00:35:01 a to znamená,
    dělají nějaké ústupky.
  • 00:35:03 A potom je tady bohužel
    ještě 3. skupina lidí,
  • 00:35:07 a byli tady v historii univerzity,
    kteří jsou,
  • 00:35:13 jednoduše řečeno, prospěcháři.
    Je jim to zkrátka všechno jedno.
  • 00:35:19 Rezignovali zcela na to poslání
    intelektuála ve společnosti.
  • 00:35:32 -Stejně, jako československá
    společnost se i univerzita
  • 00:35:36 stává svobodnou po revolučních
    událostech roku 1989.
  • 00:35:41 Intenzivně se jich účastní
  • 00:35:43 velká část studentů
    i profesorského sboru.
  • 00:35:47 Centrem událostí
    je filozofická fakulta.
  • 00:35:50 Univerzita opět přijímá
    Masarykovo jméno a přichází éra,
  • 00:35:55 kdy se může svobodně rozvíjet.
  • 00:36:00 -Je pondělí, 15. ledna 1990.
  • 00:36:03 Před budovou rektorátu univerzity
    Jana Evangelisty Purkyně
  • 00:36:06 zastavuje Renault 21,
  • 00:36:09 ze kterého vystupuje prezident
    republiky, pan Václav Havel.
  • 00:36:14 -Ať žije prezident!
  • 00:36:17 -Jak jste mluvil o obzorech,
    tak úzký obzor je bezpečnější.
  • 00:36:25 -Úzký obzor je možná bezpečný,
    ale mně osobně to nestačí.
  • 00:36:31 Já chci mít co nejširší obzor,
    chci vědět, co se děje.
  • 00:36:34 Chci vědět věci!
    Proto tady hlavně jsem.
  • 00:36:38 -K čemu je to dobré vědět a znát?
  • 00:36:41 -Tak převážně se potom nenechám
    tak lehce manipulovat.
  • 00:36:44 Což vidím každý den, například.
    Můžu si sám ověřit věci.
  • 00:36:47 Můžu vědět,
    čemu věřit a čemu nevěřit.
  • 00:36:53 -Svoboda?
  • 00:36:55 Asi vzhledem k mým podmínkám,
  • 00:36:58 tak je to možnost
    svobodného pohybu.
  • 00:37:00 Ale i ve smyslu
    sociální mobility a další věci.
  • 00:37:05 Prostě svoboda je možnost
    změnit svůj životní stav.
  • 00:37:10 Životní status.
    To je ta svoboda a to je ten pohyb.
  • 00:37:14 Že se nenecháme jen táhnout věcmi,
  • 00:37:18 ale že je dovedeme
    i společně utvářet.
  • 00:37:33 -Mohu se vás zeptat,
    proč jste přišli?
  • 00:37:36 -Protože chceme
    vzpomenout na 17. listopad
  • 00:37:39 a hlavně na ty lidi,
    co bojovali za naši svobodu.
  • 00:37:43 -Proč vám to přijde důležité?
    -Určitě, hodně!
  • 00:37:46 -Ale proč?
  • 00:37:48 -Protože nechceme,
    aby se znovu stalo to,
  • 00:37:50 co se dělo před tím.
    My jsme to nezažili.
  • 00:37:52 A nechceme to ani zažít.
  • 00:37:55 -Proč jste přišli?
  • 00:37:57 -Protože nám není lhostejný,
    co se tady děje.
  • 00:38:00 A zajímá nás,
    co se tady bude dít dál.
  • 00:38:02 A také uctít památku té události.
  • 00:38:06 -Jak by ta společnost měla vypadat?
    -Asi být otevřená.
  • 00:38:12 A nebýt pod ochranou
    jednoho člověka,
  • 00:38:17 který vlastně ovládá jak média,
    tak politiku.
  • 00:38:25 -Je pro vás nějakým
    způsobem důležitá svoboda?
  • 00:38:28 Je to pro vás téma?
  • 00:38:30 -Určitě, ale je strašně těžký říct,
  • 00:38:33 co to ta svoboda je,
    a kde začíná a končí
  • 00:38:38 ta svoboda toho jednoho člověka.
  • 00:38:43 -Dává vám univerzita
    něco k tomu občanství,
  • 00:38:46 co vás víc nutí být občanem?
  • 00:38:52 -Mě to nutí víc přemýšlet o věcech.
  • 00:38:58 Takže jako uvědomovat
    si nějaký ty hodnoty,
  • 00:39:01 ale zatím ten názor
    nemám úplně utvořenej.
  • 00:39:05 Zatím se to všechno formuje.
  • 00:39:23 -Po revoluci se svobodné prostředí
    Masarykovy univerzity
  • 00:39:26 stalo líhní zásadních
    vědeckých výzkumů.
  • 00:39:29 Mezi pozoruhodné patří i zkoumání
  • 00:39:32 genetického přenosu
    traumat holokaustu,
  • 00:39:34 výzkum adolescence a občanství,
  • 00:39:37 zkoumání struktury virů
    a hledání metod léčby,
  • 00:39:40 nebo polární výzkum přírodovědců
    na vědecké stanici v Antarktidě.
  • 00:39:47 -Já mám třeba štěstí,
  • 00:39:49 tím, jak pracuju
    v těch polárních oblastech,
  • 00:39:51 tak se mi často stává, že objevuji
    nové druhy, popisuji nové druhy.
  • 00:39:54 To je úžasné dobrodružství.
    A vlastně mi vůbec nevadí
  • 00:39:57 dělat pro moji práci
    a pro univerzitu něco navíc.
  • 00:40:01 Protože mi univerzita
    vlastně splnila sen.
  • 00:40:04 Já jsem odmalička
    chtěla být paní učitelkou.
  • 00:40:07 Teď ten sen se mi splnil víc,
    jak na 110 %.
  • 00:40:10 Jsem lektorem na univerzitě
    a ještě mi moje univerzita
  • 00:40:14 umožní jet na expedici
    do Antarktidy
  • 00:40:17 a oškrabávat tam skalpelem tuleně.
    Tak já si myslím,
  • 00:40:21 že za takovéto štěstí trochu toho
    pracovního nasazení opravdu stojí.
  • 00:40:27 -Přináší vám to něco?
  • 00:40:29 Nebo je to takový
    jako nezbytný opruz,
  • 00:40:32 že na univerzitě prostě studenti
    jsou, a je potřeba je něco učit.
  • 00:40:35 -Spolupráce se studenty
    je rozhodně motivační.
  • 00:40:38 Jednak vás to nutí
    stále na sobě pracovat,
  • 00:40:41 protože se najde pořád velké
    množství zvídavých mladých lidí,
  • 00:40:45 kteří se ptají.
    A ne hned na to víte vždy odpověď.
  • 00:40:48 Takže musíte dál studovat.
    Rozšiřuje vám to obzory
  • 00:40:53 a při společné vědecké práci
    ti mladí vědci,
  • 00:40:57 kteří ještě nejsou ovlivnění
    fungováním daného systému,
  • 00:41:01 občas vymyslí dost neotřelá řešení,
    která často ukážou,
  • 00:41:07 že můžou směřovat
    k nějakému novému výsledku.
  • 00:41:10 Takže to je největší
    výhoda univerzity.
  • 00:41:12 Ta spolupráce napříč generacemi.
  • 00:41:18 -Jsem na to hrdý a cením si toho,
    že tady můžu bejt a pracovat.
  • 00:41:23 Protože cítím,
    že tohle to mi ta univerzit dává.
  • 00:41:27 To společenství lidí
    takhle definované.
  • 00:41:31 A od toho se potom
    odvíjí ty další věci.
  • 00:41:35 Jako k čemu je to?
    Abychom se tady setkávali,
  • 00:41:38 abychom si mohli vyměňovat
    názory a zkušenosti.
  • 00:41:42 Navzájem se obohacoval.
    Mělo to nějaký dopad
  • 00:41:46 i na lidi kolem nás, na společnost.
    Mohl by to být pocit,
  • 00:41:53 že v tom co dělám, co mě zajímá,
    mohu být nějak užitečný. Já nevím.
  • 00:42:11 -Pozornost!
  • 00:42:14 Pozornost!
  • 00:42:16 Pozornost!
  • 00:42:28 -Mě hlavně zaujala
    kniha Konráda Lismana.
  • 00:42:31 Velmi provokativní
    až sžíravá kniha,
  • 00:42:33 která ale získala velkou pozornost.
  • 00:42:36 A když by Lisman takto mluvil
    o Masarykově univerzitě,
  • 00:42:39 co byste na to říkal?
  • 00:42:45 -Vědění a vzdělání už nejsou cílem.
  • 00:42:48 Nýbrž prostředkem, který nevyžaduje
    žádné další reflexe,
  • 00:42:53 pokud se dá obhájit
    jen jako prostředek.
  • 00:42:57 Pro prosperující trhy,
    kvalifikace pro pracovní místo,
  • 00:43:01 mobilitu služeb,
    růst hospodářství.
  • 00:43:06 Už ne vzdělanec
    a už vůbec ne moudrý člověk
  • 00:43:09 není ve společnosti
    vědění myslitelný
  • 00:43:12 jako cíl permanentně
    vyžadované vědecké soutěže.
  • 00:43:15 Nýbrž je to jen mozek,
    který rozpozná
  • 00:43:18 industriální možnosti aplikace
    komplexního výzkumu rychleji
  • 00:43:23 než konkurence v Šanghaji.
  • 00:43:31 -Tak to je samozřejmě
    do jisté míry pravda.
  • 00:43:35 A mohli bychom hovořit o tom,
  • 00:43:37 jestli je to úplně špatně,
    že to takhle je.
  • 00:43:40 Protože když to takhle
    je v celém světě,
  • 00:43:43 tak my to nemůžeme změnit
    a musíme nějakým způsobem
  • 00:43:45 se také tak chovat. Určitě s tím
    člověk nemůže být spokojený,
  • 00:43:49 ale vůbec mě nenapadá,
    jak to dopadne.
  • 00:43:53 Posunulo se to někam,
    není to dobře, ale je to věc,
  • 00:43:56 která přináší výsledky,
    a z filozofického hlediska
  • 00:44:01 je to jistě velmi problematické.
  • 00:44:03 Ale lidé nechtějí filozofii,
  • 00:44:05 lidé chtějí jet
    na dovolenou k moři.
  • 00:44:07 Omlouvám se.
  • 00:44:13 Za tohle mě někdo zabije
    na univerzitě. Už se těším.
  • 00:44:21 KŘIK
  • 00:44:36 -Takže sejdete ze schodů dolů,
  • 00:44:38 předstoupíte před katedru
    s paní prorektorkou,
  • 00:44:41 kde bude nachystaný pedel
    s rektorátním žezlem.
  • 00:44:44 Přistoupíte k němu,
  • 00:44:46 přiložíte 2 prsty
    pravé ruky na toho lva
  • 00:44:48 a zřetelně a nahlas řeknete:
    Spondeo ac polliceor.
  • 00:44:53 Spondeo ac polliceor.
  • 00:44:57 Tak si to vyzkoušejte.
    -Spondeo ac polliceor.
  • 00:45:01 -Znamená to, zavazuji se a slibuji.
  • 00:45:04 Tak, jak jste to
    říkali na bakalářích,
  • 00:45:06 tak teď budete říkat to stejné,
    ale latinsky. Spondeo ac polliceor.
  • 00:45:10 Zřetelně a nahlas,
    protože je to veřejný slib,
  • 00:45:14 měli by to slyšet všichni v sále.
  • 00:45:18 -Co se hodí k takovému
    okamžiku za květiny?
  • 00:45:22 -Na promoci může být všechno.
  • 00:45:24 Ale aby nebyly moc
    obyčejný květiny.
  • 00:45:30 Musí být trochu slušný.
  • 00:45:32 Jednak velký musí být,
    velký květy a musí být čerstvý.
  • 00:45:37 To v první řadě.
    Já to musím kupovat ze dne na den,
  • 00:45:41 aby to bylo čerstvý,
    a aby si lidi nestěžovali.
  • 00:45:47 A potom se to musí uvázat tak,
    aby to bylo slavnostní.
  • 00:45:53 Aby to nebyla nějaká chuděrka.
  • 00:45:56 -Vážené diplomantky,
    vážení diplomanti, slíbíte tedy...
  • 00:46:12 že budete s neúnavnou pílí pěstovat
    a rozvíjet studium věcí lidských,
  • 00:46:16 ne pro nečistý zisk
    nebo marnou slávu, nýbrž pro to,
  • 00:46:20 aby se šířila pravda a její světlo,
    v němž spočívá blaho lidského rodu,
  • 00:46:26 zářilo stále jasněji.
  • 00:46:28 Zavazujete se k tomu a slibujete to
    na své dobré svědomí?
  • 00:46:35 -Spondeo ac polliceor.
  • 00:46:41 -Spondeo ac polliceor.
  • 00:46:51 -Spondeo ac polliceor.
  • 00:46:57 -Jestli těch studentů není moc?
  • 00:47:00 -Myslíte kvůli zaměstnání,
    že potom nebudou mít zaměstnání?
  • 00:47:07 On každej nejde na vedoucí místo.
    Každej se nedostane.
  • 00:47:17 Plno jich je prodavačů,
    plno jich sedí v pojišťovnách.
  • 00:47:23 A jinde,
    na takových bezvýznamných místech.
  • 00:47:27 Tak oni se musí nacpat všude,
    kde je místo.
  • 00:47:56 -Vy jste přísahala,
    že budete šířit světlo pravdy.
  • 00:47:59 Jak to budete dělat?
  • 00:48:01 -Světlo pravdy? Budu čestná.
    A světlo pravdy,
  • 00:48:05 no, asi se budu snažit
    nebýt dezinformovaná,
  • 00:48:10 všechno si ověřovat z více zdrojů.
  • 00:48:13 A co ještě?
  • 00:48:15 Tak když si myslím,
    že někdo šíří ty dezinformace,
  • 00:48:20 tak na to asi upozornit.
    To asi budu dělat.
  • 00:48:24 -Jsem asi tolerantnější.
    To rozhodně!
  • 00:48:27 Univerzita mně dala hodně.
  • 00:48:29 Dala mně i to,
    že jsem samostatnější a klidnější.
  • 00:48:33 Určitě. Možná že i teď
    díky tomu titulu,
  • 00:48:36 že teď alespoň
    nějakou jistotu mám.
  • 00:48:39 -Vy jste přísahala,
    že budete šířit světlo pravdy.
  • 00:48:42 Jak to budete dělat?
  • 00:48:44 -Mně záleží na hodně věcech.
    Možná je to vidět i na tom diplomu.
  • 00:48:48 Zkrátka studium
    pro mě bylo primární
  • 00:48:51 a teď uvidíme, co bude dál.
    Záleží mně prostě na tom,
  • 00:48:55 aby lidi bojovali za dobro,
    měli se rádi.
  • 00:48:59 A to je pro mě to světlo.
  • 00:49:01 -Získali jste tady
    nějaké morální zásady?
  • 00:49:04 A jaký?
  • 00:49:07 -Holky, máte čím přispět?
  • 00:49:11 -Tak určitě hlavně čestnost a...
  • 00:49:14 -Já jsem si to myslel.
    -Děkuju.
  • 00:49:18 -Pardon, můžeme se zeptat?
  • 00:49:20 Vy jste přísahala,
    že budete šířit světlo pravdy.
  • 00:49:23 Jak to budete dělat?
  • 00:49:25 -Cože?
    -No, to jsme slyšeli!
  • 00:49:29 -Žádný rozhovory!
  • 00:49:40 -Myslíte, že je to příští elita?
  • 00:49:43 -Jestli to bude elita, to já nevím.
    -A co to pro vás znamená, elita?
  • 00:49:51 Kdo je pro vás elita?
  • 00:49:54 -Elita?
  • 00:49:56 No, to jsou speciální lidi,
    kteří nekradou, nepodvádí,
  • 00:50:00 jsou chytří, dovedou udělat
    maximum pro lidi, ale rozumně.
  • 00:50:06 A dovedou se taky
    chovat podle toho.
  • 00:50:46 Skryté titulky M. C. Vrbská
    Česká televize Brno 2019

Související