iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 3. 2019
21:25 na ČT art

1 2 3 4 5

28 hlasů
53864
zhlédnutí

Barokní velmož

Biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna, zakladatel slávy barokní Moravy i účastník čarodějnických procesů.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Barokní velmož

  • 00:00:01 BAROKNÍ VELMOŽ
  • 00:00:16 -Biskup Karel byl přirovnáván
    ke světlému kameni,
  • 00:00:20 který se přiřítil
    ze Salcburku do Olomouce,
  • 00:00:24 aby osvětlil tuto zemi.
  • 00:00:27 Na konci 17. století
    byl biskup vnímán
  • 00:00:32 nejenom jako vrcholný představitel
    diecéze,
  • 00:00:36 nejenom jako vrchnost
    svých panství,
  • 00:00:39 svých měst a měšťanů,
    ale také jako otec vlasti,
  • 00:00:44 člověk, který má co do činění
    s Markrabstvím moravským.
  • 00:00:53 -Sepětí Kroměříže
    a olomouckého biskupství
  • 00:00:57 vzniklo ve 12. století,
    kdy biskup Jan Břichatý
  • 00:01:00 koupil osadu
    od knížete Oty Černého.
  • 00:01:04 Kroměříž patřila biskupům
  • 00:01:06 a časem se stala
    jejich sídelním městem.
  • 00:01:10 Ve druhé polovině 17. století
    Karel z Lichtensteinu-Castelcorna
  • 00:01:14 postavil na základech hradu
    zničeného za třicetileté války
  • 00:01:19 švédskými vojsky barokní palác.
  • 00:01:22 Stavbu vedl vídeňský císařský
    architekt Filiberto Lucchese.
  • 00:01:29 Po jeho smrti převzal dílo
    Giovanni Pietro Tencalla.
  • 00:01:37 Olomouckým biskupům,
    od roku 1777 arcibiskupům,
  • 00:01:42 zámek sloužil
    jako letní reprezentační sídlo.
  • 00:01:46 V roce 1998 byl komplex zámku
    a zahrad zapsán
  • 00:01:50 na seznam Světového kulturního
    a přírodního dědictví UNESCO.
  • 00:01:56 Velkolepost moravského díla
    biskupa Karla návštěvníky oslovuje.
  • 00:02:00 Baroko láká
    a přitahuje naši pozornost.
  • 00:02:07 Květná zahrada,
    barokní festival Hortus Magicus.
  • 00:02:11 Stále hledáme
    a můžeme nalézt svůj mýtus,
  • 00:02:15 svůj neskutečný vymyšlený příběh,
    báji,
  • 00:02:19 ve které člověk nabývá nové
    podstaty nad přirozenou proměnou.
  • 00:02:23 To byl motiv i biskupa Karla.
    Inspirovala ho antika.
  • 00:02:29 Publius Ovidius Naso
    a jeho Proměny.
  • 00:02:33 -Těla jak v podoby nové
    se změnila, vyprávět hodlám.
  • 00:02:38 Bohové mocní, vás prosím,
    vždyť vy jste strůjci těch proměn,
  • 00:02:41 přejte úmyslu mému
    a od prvopočátku světa
  • 00:02:46 postupně do našich dnů mou báseň
    veďte svou přízní.
  • 00:02:52 Uprostřed zemí a moří
    a mezi oblohou hvězdnou,
  • 00:02:57 kde hraničí světy,
    tam uprostřed všeho je místo,
  • 00:03:01 odkud cokoliv slyšet i vidět
    cokoliv možno,
  • 00:03:04 co se kdekoliv v nebi i v moři
    i na zemích děje.
  • 00:03:10 Bydlí zde pověst,
    jež za sídlo zvolila vrcholek hory.
  • 00:03:15 Dům její má tisíc vchodů
    a na tisíc otvorů v sobě.
  • 00:03:22 Všechno je zotevíráno,
    neb jediné dveře tu nejsou.
  • 00:03:26 Nikde tam není klidu
    a nikde žádného ticha.
  • 00:03:31 Sama pověst vše vidí a slyší,
    co na zemi, v moři,
  • 00:03:36 co se v oblacích děje,
    a pátrá po celém světě.
  • 00:03:50 -Příchod Karla
    z Lichtensteinu-Castelcorna
  • 00:03:54 znamenal pro Kroměříž
    a její obyvatele počátek nové doby.
  • 00:03:58 Energický a vzdělaný aristokrat
    měl čtyřicet let a velké plány.
  • 00:04:04 Bydlel na náměstí.
  • 00:04:06 Na dohled měl stavbu
    biskupského zámku.
  • 00:04:09 Karel potvrdil Kroměříži postavení
    hlavního sídelního města
  • 00:04:14 olomouckých biskupů a místa konání
    manských soudů a sněmů.
  • 00:04:20 Městu vtisk tvar a Kroměřížští
    ho časem považovali za svého.
  • 00:04:25 Dobře věděl, že vzhled a bohatství
    města je vizitkou svého pána.
  • 00:04:32 Pro kroměřížskou kapitulu nechal
    postavit kanovnické domy.
  • 00:04:41 Královská Olomouc byla sídlem
    instituce biskupství,
  • 00:04:44 duchovní správy celé Moravy.
  • 00:04:47 Již roku 1207 Přemysl Otakar I.
    přiznal olomoucké kapitule
  • 00:04:52 právo svobodné volby biskupa.
  • 00:04:55 Před jeho volbou kanovníci
    vždy sepsali volební kapitulaci,
  • 00:04:59 závaznou představu,
  • 00:05:02 kam má zvolený biskup směřovat
    úsilí při správě diecéze.
  • 00:05:05 Kapitula činná po staletí
    má i dnes stěžejní roli
  • 00:05:11 při správě a obnově
    církevního majetku.
  • 00:05:18 12. března 1664 proběhla
    v kapli svaté Anny
  • 00:05:22 tajná volba
    nového olomouckého biskupa.
  • 00:05:26 Patnáct kanovníků se rozhodovalo
    mezi dvěma kandidáty.
  • 00:05:29 Dveře kaple byly zavřeny.
  • 00:05:36 Každý kanovník napsal jméno
    svého kandidáta na lístek,
  • 00:05:39 který vložil
    do připraveného kalichu.
  • 00:05:43 Jan Vilém z Kolovrat
    dostal jeden hlas.
  • 00:05:46 Čtrnáct hlasů bylo pro Karla
    z Lichtensteinu-Castelcorna.
  • 00:05:52 Na závěr po volbě připsal
    nově zvolený biskup
  • 00:05:55 na zadní stranu volební kapitulace:
  • 00:05:58 Já, Karel,
    hrabě z Lichtensteinu,
  • 00:06:02 tohoto katedrálního kostela
    zvolený biskup,
  • 00:06:05 se zavazuji a slibuji,
  • 00:06:08 že tuto složenou přísahu
    horlivě a věrně dodržím.
  • 00:06:11 Věděl,
    že splnit slib nebude snadné.
  • 00:06:15 Znal špatný stav diecéze.
  • 00:06:17 K jeho předcházejícím povinnostem
  • 00:06:20 patřil týdenní pobyt
    v Olomouci v zimě i v létě.
  • 00:06:23 V srpnu téhož roku
    papež Alexandr VII.
  • 00:06:26 bulou potvrdil výsledek
    jeho volby.
  • 00:06:30 -Biskup Karel představuje
    skutečně osobnost,
  • 00:06:34 která naprosto a bez výhrad
    rezidenční povinnost dodržovala.
  • 00:06:39 Biskup Karel v podstatě
    během svého episkopátu
  • 00:06:43 neopustil diecézi.
  • 00:06:46 Bezprostředně po svém nástupu
    zahájil velkorysou obnovu
  • 00:06:51 duchovně-správního života
    na Moravě, všech sídel.
  • 00:06:56 -Včetně náročné přestavby
    olomouckého biskupského paláce,
  • 00:06:59 kterou začal rok po své volbě.
  • 00:07:02 Budoval sídlo
    odpovídající vysokým nárokům
  • 00:07:04 na reprezentaci vlastní
    i svěřeného úřadu.
  • 00:07:08 Architekt Tencalla pracoval
    na jeho vizi téměř dvacet let.
  • 00:07:15 -Biskup Karel byl typickým
    barokním velmožem své doby.
  • 00:07:19 Je srovnatelný svými aktivitami
    a svým důrazem na reprezentaci,
  • 00:07:24 svými uměleckými záležitostmi
    s biskupy a arcibiskupy
  • 00:07:29 v Salcburku, v Mohuči,
    Würtzburgu.
  • 00:07:32 -V Olomouci pracoval
    také malíř Carpoforo Tencalla,
  • 00:07:38 příbuzný architekta
    Giovanniho Pietra.
  • 00:07:42 V Markrabství moravském měl
    olomoucký biskup silné postavení.
  • 00:07:46 Byl duchovním správcem diecéze,
  • 00:07:49 byl lenním pánem
    a byl světským knížetem.
  • 00:07:53 Karel z Lichtensteinu-Castelcorna
    pocházel z hraběcího rodu,
  • 00:07:57 a tak titul knížete
    Svaté říše římské
  • 00:08:02 měl pro něj mimořádný
    osobní a politický význam.
  • 00:08:06 Lichtenstein. Světlý kámen.
  • 00:08:10 Slunce zářící nad Moravou.
  • 00:08:13 Tak velebilo jeho osobnost okolí
  • 00:08:16 a v tomto duchu
    se také biskup prezentoval.
  • 00:08:20 Kroměřížská Květná zahrada
    byla prvním dokončeným dílem.
  • 00:08:24 Byl to obraz barokního vnímání
    vztahu přírody a umění,
  • 00:08:28 vědy a víry.
  • 00:08:32 Jeho celoživotní chlouba
  • 00:08:34 vytvořená v nejvyšší úrovni
    zahradního mistrovství.
  • 00:08:39 -Celý svět podléhá
    neustálým proměnám.
  • 00:08:41 Původní představa byla přehledné,
    pravoúhlé renesanční zahrady
  • 00:08:46 s nízce střiženými ploty.
  • 00:08:50 V průběhu stavby
    se však biskupovi donesla zpráva
  • 00:08:54 o čerstvě dokončených královských
    zahradách ve Versailles.
  • 00:08:59 Biskup Karel s proměnou
    evropského vkusu
  • 00:09:02 chtěl proměnit i tuto zahradu.
  • 00:09:05 Nechal ty nízce střižené ploty
  • 00:09:08 zapěstovat do výše
    šesti až osmi metrů,
  • 00:09:12 a zcela tak změnil
    tu původní přehlednou koncepci
  • 00:09:17 v jakýsi labyrint,
    jakési theatrum mundie,
  • 00:09:22 kterým my procházíme,
    dýchá na nás určitý kontrast,
  • 00:09:26 kontrast na jedné straně geometrické
    a ryze perspektivní záležitosti
  • 00:09:31 spolu s magickými, hravými,
    pohádkovými kabinety,
  • 00:09:36 které se ukrývají uvnitř této tvrdé
    geometrizace světa a přírody.
  • 00:09:50 -Když jsem se na moře vydal
    a větrům svěřil své plachty,
  • 00:09:53 slyšte mě dále.
  • 00:09:55 Nic netrvá věčně
    zde na širém světě.
  • 00:09:59 Všechno je v pohybu stálém,
    vše mění se v nestálý útvar.
  • 00:10:03 Vždyť sám plynoucí čas
    jak říční proudy
  • 00:10:06 se valí dopředu stále a stále.
  • 00:10:09 Jak řeka se zastavit nedá,
  • 00:10:12 tak ani hodina kvapná
    jak vlna se za vlnou valí,
  • 00:10:15 jednu před sebou ženouc
    a druhou sama jsouc hnána.
  • 00:10:19 Zrovna tak utíká za časem čas
    a za nimi spějí stále období nová.
  • 00:10:25 Co bylo, to za sebou máme.
  • 00:10:29 To, co nebylo, vzniká
    a okamžik každý je nový.
  • 00:10:37 -Klíčovou inspirací
    pro Květnou zahradu
  • 00:10:40 byly příměstské vily
    římských kardinálů.
  • 00:10:44 Tyto barokní stavby
    stavěné na antický způsob
  • 00:10:49 obklopovaly rozsáhlé zahrady
  • 00:10:52 a mimo jiné sloužily
    jako galerie antického sochařství.
  • 00:10:56 Proto je nejdůležitější částí
    Květné zahrady kolonáda,
  • 00:11:01 kde nechal biskup zkopírovat
    či napodobit
  • 00:11:06 devadesát soch a bust
  • 00:11:09 těch nejvýznamnějších antických děl
    ze zmíněných sbírek.
  • 00:11:18 -Po Michaelu Mandíkovi,
    ve Vídni školenému sochaři,
  • 00:11:22 žádal biskup dokonalé dílo
    srovnatelné s římským uměním.
  • 00:11:26 Mandík byl zručný mistr.
  • 00:11:28 Přesto nebyl prelát
    zcela spokojen.
  • 00:11:31 Rozpory vyvrcholily
    Mandíkovým odchodem zpět do Vídně.
  • 00:11:35 Biskup Karel si byl vědom,
    že Olomouc po přesunu
  • 00:11:39 zemských desek do Brna
    již není hlavním městem Moravy.
  • 00:11:44 Opřel se o katolickou víru,
  • 00:11:48 o jediné povolené
    zemské náboženství.
  • 00:11:51 A Olomouc byla katolická.
  • 00:11:54 Sídlily zde mužské řády.
  • 00:11:57 Dominikáni, augustiniáni kanovníci,
    kartuziáni, františkáni,
  • 00:12:01 kapucíni, minorité i řády ženské,
    voršilky, klarisky, dominikánky.
  • 00:12:07 Město mělo čtyři farní kostely.
  • 00:12:13 Doba si žádala upevnění pozic
    nové katolické elity
  • 00:12:17 a rozvoj vztahů
    s Vídní a Římem.
  • 00:12:21 Byla zde jezuitská kolej
    s univerzitou.
  • 00:12:24 -Jsme v depozitáři
    Vlastivědného muzea v Olomouci.
  • 00:12:28 Původně to byla budova,
    kde univerzita olomoucká
  • 00:12:32 měla svou výuku,
    hlavní vyučovací prostory.
  • 00:12:37 V té době, v které se nacházíme
    s biskupem Karlem,
  • 00:12:43 už měla za sebou univerzita
    neuvěřitelných sto let.
  • 00:12:46 Byla založena roku 1573.
  • 00:12:49 Byla tu fakulta filozofická,
    fakulta teologická.
  • 00:12:54 -Karel z Lichtensteinu-Castelcorna
    byl patronem univerzity,
  • 00:12:59 která hrála v životě města
    významnou roli.
  • 00:13:03 Do jeho doby zde studovalo
    víc než osm tisíc žáků.
  • 00:13:07 Někteří z nich přímo ovlivnili
    biskupův život.
  • 00:13:10 Například Jindřich František Boblig
    z Edelstadtu,
  • 00:13:14 soudce činný
    v čarodějnických procesech.
  • 00:13:17 Kněz Lautner i malíř,
  • 00:13:19 magistr filozofie
    Martin Antonín Lublinský.
  • 00:13:26 -Byl to augustiniánský kanovník
    a děkan.
  • 00:13:29 Namaloval tento velký oltářní obraz
    Zasnoubení svaté Kateřiny.
  • 00:13:34 Jsou tu zdůrazněny předměty,
  • 00:13:37 které se k univerzitnímu vzdělání
    vážou.
  • 00:13:40 Lublinský tady oslavuje vzdělanost.
  • 00:13:44 Ta byla nakonec i jeho doménou.
  • 00:13:48 Byl takovým tvůrcem programů
    a rádcem biskupovým v tom,
  • 00:13:53 jaká témata se mají
    na uměleckých dílech
  • 00:13:56 nejen jeho objevit.
  • 00:13:59 -Rod biskupa Karla
    původně pocházel z Tyrolska.
  • 00:14:03 Roku 1499 dostal
    Pavel z Lichtensteinu
  • 00:14:08 lénem hrad Castelcorno,
  • 00:14:11 umístěný na skalním ostrohu
    poblíž italského města Rovereta.
  • 00:14:16 Přídomek Castelcorno rod odlišil
    od jiných rodů stejného jména.
  • 00:14:21 S knížecí rodinou
    panující v konstituční monarchii
  • 00:14:24 Lichtenštejnsko nejsou
    tedy Castelcornové nijak spřízněni.
  • 00:14:30 Na Moravě
    poznamenané třicetiletou válkou
  • 00:14:34 získali Lichtenstein-Castelcornové
    značné majetky.
  • 00:14:38 Strýc biskupa Karla,
    moravský zemský hejtman
  • 00:14:42 hrabě Kryštof Pavel,
    vlastnil panství a hrad Pernštejn.
  • 00:14:47 K rodovým majetkům patřil
    mimo jiné také Bludov,
  • 00:14:50 Telč či Slavonice.
  • 00:14:54 V Brně, hlavním městě Moravy,
    se konaly zemské sněmy.
  • 00:14:59 Pod katedrálním kostelem
    svatého Petra a Pavla
  • 00:15:02 olomoucké biskupství vlastnilo
    takzvaný biskupský dvůr.
  • 00:15:06 Byl místem jejich pobytu
  • 00:15:09 i okázalou prezentací
    bohatství a moci.
  • 00:15:14 Do Kroměříže
    Lichtenstein-Castelcorn
  • 00:15:17 soustředil správu panství.
  • 00:15:19 Sídlila zde kancelář, účtárna,
    stavební úřad,
  • 00:15:23 ale i kapela
    vedená Pavlem Josefem Vejvanovským,
  • 00:15:29 trubačem nejjasnějšího
    a nejdůstojnějšího knížete.
  • 00:15:33 Z ekonomické síly barokního velmože
    měli Kroměřížští užitek.
  • 00:15:38 Vždyť biskupství patřila
    desetina moravské půdy,
  • 00:15:42 hospodářské statky
    a také jedenáct měst,
  • 00:15:45 dvanáct městeček
    a necelé dvě stovky vesnic.
  • 00:15:50 Biskup byl hospodář a mocný,
    někdy až tvrdý muž.
  • 00:15:55 Zřídil si i vlastní vojenskou
    jednotku, biskupskou gardu.
  • 00:16:10 -Abychom pochopili
    působení biskupa Karla,
  • 00:16:13 musíme se také podívat na to,
  • 00:16:15 co dělal před svým příchodem
    do olomoucké diecéze,
  • 00:16:19 a tedy podívat se do Salcburku.
  • 00:16:21 -Salcburské knížectví
    bylo bohatým teritoriem
  • 00:16:25 Svaté říše římské.
  • 00:16:27 Arcibiskupové byli
    současně říšskými knížaty.
  • 00:16:31 V jejich osobě se kumulovala
    duchovní i světská moc.
  • 00:16:35 Alpská těžba soli
    přinesla prosperitu
  • 00:16:39 a odrazila se v názvu země
    i města.
  • 00:16:42 V horských údolích se těžila
    železná ruda, olovo, měď.
  • 00:16:48 -Se Salcburkem byl jeho život
    svázaný velmi úzce a velmi dlouho.
  • 00:16:54 Už jako jedenáctiletý chlapec
    tady Karel studoval.
  • 00:16:59 Když mu bylo 24 let,
    získal místo kapituláře,
  • 00:17:03 to znamená kanovníka,
  • 00:17:05 který měl právo se účastnit
    jednání kapituly,
  • 00:17:09 volit příštího arcibiskupa
    a tak dále.
  • 00:17:17 V roce 1654 byl dosavadní děkan
    Quidobald von Thun
  • 00:17:21 zvolen arcibiskupem,
  • 00:17:24 a tak se Karel
    stal děkanem místo něj.
  • 00:17:28 Příštích dalších deset let
  • 00:17:31 byl současně prezidentem
    dvorské komory, to znamená,
  • 00:17:35 že předsedal úřadu,
    který spravoval ekonomiku země.
  • 00:17:42 -Mladý hrabě patřil
    k intelektuální špičce.
  • 00:17:45 Po studiích v Salcburku, Sieně
    a patrně i v Římě
  • 00:17:48 získal v Ingolstadtu
    titul doktor obojího práva.
  • 00:17:55 Velkou inspirací pro Karlovo
    pozdější působení na Moravě
  • 00:17:57 byla předměstská vila,
    zámek Hellbrunn,
  • 00:18:00 místo určené zábavě a odpočinku.
  • 00:18:06 Průzračná voda byla jedním
    z hlavních prvků architektury
  • 00:18:09 arcibiskupského letohrádku.
  • 00:18:12 Její hravé využití ve vodním světě
    vedlo k čirému potěšení.
  • 00:18:17 Současně také nabízelo možnost
    zamyslet se nad během našeho světa.
  • 00:18:40 -Když Karel
    z Lichtenstein-Castelcorna
  • 00:18:42 nastoupil
    na olomoucký biskupský stolec,
  • 00:18:45 bylo potřeba obnovit všecko.
  • 00:18:49 Bylo potřeba obnovit budovy,
    bylo potřeba obnovit strukturu.
  • 00:18:52 Bylo potřeba obnovit disciplínu.
  • 00:18:55 A disciplína, to je jedno
    z velkých témat tehdejší doby.
  • 00:18:59 Biskup vydává nařízení
    pod názvem Monitorium
  • 00:19:04 neboli krátká instrukce
    pro děkany a faráře.
  • 00:19:08 Bylo potřeba nově rozdělit diecézi
    do děkanátů.
  • 00:19:15 Bylo potřeba uvést tu disciplínu
    i na úroveň farního kléru,
  • 00:19:18 takže máme předpisy o tom,
    jak se mají kněží oblékat.
  • 00:19:22 Máme předpisy o tom, jak staré
    mají být kuchařky na farách.
  • 00:19:27 Máme předpisy o tom,
  • 00:19:29 jak má vypadat kostel
    a jak má být udržován,
  • 00:19:32 jak má být čistý kostel
    a kostelní náčiní.
  • 00:19:38 -Jsme v plném baroku.
  • 00:19:41 My dnes žijeme na léta
    sice delší život než lidé tenkrát,
  • 00:19:44 ale jak kdosi hezky řekl,
    oni si dali smrt doprostřed života,
  • 00:19:49 a proto i když umřeli ve čtyřiceti
    nebo v šedesáti,
  • 00:19:53 tak měli celou věčnost
    před sebou.
  • 00:19:55 Počítali s celým duchovním světem.
  • 00:20:00 Pro baroko to znamenalo
    veliké vnitřní bohatství.
  • 00:20:08 -Otče náš,
    jenž jsi na nebesích,
  • 00:20:10 posvěť se jméno tvé,
    přijď království tvé.
  • 00:20:14 Buď vůle tvá jako v nebi,
    tak i na zemi.
  • 00:20:17 Chléb náš vezdejší dej nám dnes
    a odpusť nám naše viny,
  • 00:20:22 jako i my odpouštíme
    našim viníkům.
  • 00:20:25 A neuveď nás v pokušení,
    ale zbav nás od zlého.
  • 00:20:29 Amen.
  • 00:20:36 -Svatý kopeček u Olomouce.
  • 00:20:40 Místo Moravě zaslíbené.
  • 00:20:43 -Když řekneme Moravan, to neznamená,
    že mluví vždycky česky.
  • 00:20:47 A je vidět, že zrovna
    Karel Castelcorn se do Moravy,
  • 00:20:54 kterou duchovně spravoval,
    zamiloval.
  • 00:21:01 I když přišel odjinud,
    tak pro tento kraj,
  • 00:21:04 který mu byl svěřen,
  • 00:21:06 opravdu pracoval
    a nechal velice bohatý odkaz.
  • 00:21:10 -Na základech Švédy zničené
    premonstrátské kanonie
  • 00:21:15 Hradisko u Olomouce byla vybudována
    velkolepá stavba.
  • 00:21:18 Autorem barokní podoby
    klášterního Hradiska
  • 00:21:22 byl biskupův dvorní architekt
    Tencalla.
  • 00:21:28 -Biskup Karel měl velké štěstí,
    že ihned po příchodu na Moravu
  • 00:21:31 získal do svých služeb dva velmi
    významné císařské architekty
  • 00:21:35 Filiberta Luccheseho
    a Giovanniho Pietra Tencallu.
  • 00:21:39 Architekti pocházeli
    z malých vesnic
  • 00:21:42 oblasti Luganského jezera.
  • 00:21:45 S nimi do služeb biskupa přichází
    celá řada dalších umělců,
  • 00:21:50 štukatérů, malířů, kameníků.
  • 00:21:55 Biskup Karel tyto umělce samozřejmě
    usměrňoval do určité míry.
  • 00:21:59 Vyslovoval svá přání,
    ovlivňoval koncepci.
  • 00:22:05 Pro umělce z Ticina je příznačné,
  • 00:22:07 že po celý život zůstávali spjati
    se svým rodným krajem,
  • 00:22:12 takže se podle svých možností
    vracívali.
  • 00:22:15 Museli chodit pěšky,
  • 00:22:18 což byla velmi náročná cesta
    přes Alpy.
  • 00:22:25 -Roku 1670 měl biskup
    velkou příležitost
  • 00:22:27 ověřit si své schopnosti.
  • 00:22:30 Vyškov navštívila
    kolona 128 vozů a 450 osob.
  • 00:22:37 Císařovna Eleonora Magdalena
    jela provdat dceru,
  • 00:22:40 arcivévodkyni Eleonoru Marii,
    za polského krále.
  • 00:22:43 Doprovázela je
    i její mladší sestra Marie Anna.
  • 00:22:49 -Biskup Karel se na její návštěvu
    velmi dlouho připravoval.
  • 00:22:54 Slavnostní hostina
    byla velmi bohatá.
  • 00:22:57 Servírovalo se deset druhů paštik,
    sladkosti, zmrzliny, zákusky.
  • 00:23:03 Že se servírovaly mušle,
    které si biskup nechal
  • 00:23:08 v množství 500 kusů zaslat,
    bylo známkou dobrého hostitele,
  • 00:23:14 aby císařovně a jejímu dvoru
    nabídl něco na míru,
  • 00:23:19 něco,
    s čím bude velmi spokojena.
  • 00:23:25 -Císařská rodina a urozené panstvo
    se ubytovaly na zámku.
  • 00:23:28 Ostatní v měšťanských domech.
  • 00:23:31 Před večeří se císařovna s biskupem
    za přítomnosti obou šlechtičen
  • 00:23:36 dvě hodiny obveselovala
    hrou karet.
  • 00:23:41 Předvídavý biskup připravil
    pro mladé arcivévodkyně
  • 00:23:45 novou knihu
    o cizokrajných zvířatech.
  • 00:23:48 Zajistil dokonce
    i pravé pštrosí vejce.
  • 00:23:55 Druhý den po poledni
    pozorný hostitel
  • 00:23:58 viditelně spokojenou císařovnu
    a její dcery doprovodil
  • 00:24:03 na další cestu
    směrem do Prostějova.
  • 00:24:14 -Biskup chtěl uprostřed Moravy
    vytvořit jakýsi svět v malém.
  • 00:24:17 Proto sem přenesl kus Itálie.
  • 00:24:19 Pěstoval vzácné citrusové plody
    spolu s vinnou révou.
  • 00:24:24 Chtěl tady mít i kus Holandska,
  • 00:24:26 tehdy nesmírně populárního
    ve své produkci cibulovin.
  • 00:24:30 Chtěl tady mít i bizarní útvary,
  • 00:24:34 králičí kopec, pstruží bazény,
    voliéru.
  • 00:24:40 Docílil určitého
    fantastického souznění
  • 00:24:43 intenzivně obdělávaných částí
    spolu s divokými částmi
  • 00:24:48 s představou světa jako celku,
  • 00:24:51 který je přenesen
    na jedno místo v Kroměříži.
  • 00:24:57 -První desetiletí
    moravského působení
  • 00:25:00 strávil pracovitý říšský kníže
    a biskup Lichtenstein-Castelcorn
  • 00:25:03 z velké části na cestách
    po olomoucké diecézi.
  • 00:25:07 Po zkušenostech ze Salcburku věděl,
    že jeho přítomnost
  • 00:25:12 a osobní dohled je podstatně víc
    než jakýkoliv vydaný přípis.
  • 00:25:19 Rychlost jeho přejezdů limitovala
    především kvalita cest
  • 00:25:23 a s tím související možnost
    využití dopravních prostředků.
  • 00:25:28 Podstatné bylo počasí
    i charakter terénu.
  • 00:25:34 Karel po Moravě ročně ujel
    asi 1 300 kilometrů.
  • 00:25:38 Absolvoval třicet až padesát
    jednodenních i vícedenních přesunů.
  • 00:25:49 Hrad Mírov přestavěl
    na bastionovou pevnost
  • 00:25:54 a současně
    na své reprezentační letní sídlo
  • 00:25:57 s novostavbou kostela
    svaté Markéty.
  • 00:26:01 Současně sloužil hrad jako vězení.
  • 00:26:03 Vedle odsouzených světských osob
    zde za přečiny
  • 00:26:06 především proti katolické víře
    pykaly i osoby duchovní.
  • 00:26:11 Na mírovském panství biskup Karel
    až s padesáti hosty
  • 00:26:16 tradičně slavil masopust.
  • 00:26:19 Bylo samozřejmostí,
    že v okolních lesích
  • 00:26:23 se pro sezvanou šlechtu
    pořádaly časté lovy.
  • 00:26:32 V nedalekém maletínském lomu
    se těžil pískovec,
  • 00:26:35 kámen, který se v blocích
    na vozech a v zimě na saních
  • 00:26:39 přepravoval desítky kilometrů
    do Kroměříže.
  • 00:26:44 Z maletínského kamene byla
    vytvořena sochařská díla
  • 00:26:48 v Květné zahradě, na zámku
    a později i v biskupské Olomouci.
  • 00:26:53 Roku 1673 začal architekt Tencalla
    s dalšími mistry
  • 00:26:59 stavět kostel svatého Michala,
  • 00:27:02 který město dodal nádech
    italské inspirace.
  • 00:27:07 Rok 1673 byl pro biskupa důležitý
    ještě z jednoho důvodu.
  • 00:27:13 Podařilo se mu totiž uspokojit
  • 00:27:18 jeden z jeho hlubších
    osobních sběratelských zájmů.
  • 00:27:22 Pro olomoucký palác pořídil
    vynikající uměleckou sbírku,
  • 00:27:26 soubor 228 obrazů,
  • 00:27:29 které instaloval ve dvou nově
    zřízených sálech rezidence.
  • 00:27:33 Sobě i biskupství tak zajistil
    postavení mimořádné výjimečnosti.
  • 00:27:42 Jedním ze skvostů
    olomoucké sbírky
  • 00:27:46 je obraz Madona s rouškou
    od Sebastiana del Piomba.
  • 00:27:50 Zdánlivě idylické dílo
    v sobě skrývá předobraz
  • 00:27:55 oplakávání Kristova těla.
  • 00:27:58 Koupí sbírky si Karel,
    kníže Svaté říše římské,
  • 00:28:02 hrabě české kaple,
    hrabě z Lichtensteinu,
  • 00:28:07 svobodný pán z Castelcorna
    a pán na Schenně,
  • 00:28:11 naplnil vysoké ambice
  • 00:28:13 a dorovnal se
    nejvýznamnějším sběratelům doby.
  • 00:28:19 -Tizianův Apollo a Marsyas
    patří do závěru Tizianova života,
  • 00:28:22 kdy rozvinul svou, jak se říká,
    ultima maniera, poslední styl,
  • 00:28:27 který se vyznačoval
    děleným rukopisem,
  • 00:28:32 oddělenými tahy štětce,
    barevnými skvrnami
  • 00:28:36 a určitou nedokončeností,
    která byla ale záměrná.
  • 00:28:42 Rozhodně to není dílo nedokončené,
    je dokončené, ale v podobě,
  • 00:28:47 která dává najevo
    neuchopitelnost světa.
  • 00:28:53 Tizian pochopil něco,
  • 00:28:56 co chápali velmi dávno
    předsokratičtí filozofové,
  • 00:29:00 že totiž svět se nám nikdy nejeví
    takový, jaký je,
  • 00:29:06 že se nám vždycky jeví
    jenom částečně.
  • 00:29:11 Namalovat to, co uniká,
    dát najevo tomu, kdo se dívá,
  • 00:29:16 že svět není pochopitelný,
    zahlédnutelný,
  • 00:29:20 že vždycky z něj vidíme
    jenom něco,
  • 00:29:23 něco neurčitého, mlhavého,
  • 00:29:26 ale přesto máme velmi
    určitý citový dojem z toho díla,
  • 00:29:32 dojem hlubokého smyslu,
    nad kterým se zamýšlí král Midas,
  • 00:29:36 když pozoruje,
  • 00:29:38 jak Apollón nechá stahovat
    z kůže Marsya,
  • 00:29:42 který se provinil tím,
    že byl tak troufalý,
  • 00:29:46 že vyzval na hudební souboj toho,
    kdo patronoval všechno,
  • 00:29:50 co se týkalo hudby a poezie,
    boha Apollóna.
  • 00:29:58 -Přemožen k vítězi volal:
    Proč kůži z těla mi sdíráš?
  • 00:30:03 Běda, teď za flétnu pykám,
    jež, věru, mi nestála za to.
  • 00:30:07 Řvoucímu sedřena byla již kůže
    z celého těla,
  • 00:30:10 že byl samá jen rána.
  • 00:30:13 Krev odevšad řine se proudem,
    svaly jsou odkryty všecky
  • 00:30:17 a žíly vidět je holé,
    jak se míhavě chvějí.
  • 00:30:20 I útroby chvějí se nahé,
  • 00:30:24 že bys spočítat mu mohl
    mu ve hrudi průsvitné cévy.
  • 00:30:27 Faunové, lesní ta božstva,
    jež milují venkov,
  • 00:30:31 a nymfy,
    bratři Satyrové a Olympos,
  • 00:30:34 drahý i v tuto chvíli,
    plakali nad ním.
  • 00:30:38 Zvlhla ta úrodná zem
    a do sebe vtáhla,
  • 00:30:42 jak zvlhla, proudy kanoucích slz
    a vsála je v nejhlubší žíly.
  • 00:30:47 Ve vodu změnila je
    a vpustila k prostorám vzdušným.
  • 00:30:59 -Přitažlivý dvojportrét
    mladé francouzské princezny
  • 00:31:02 Henrietty Marie
    a anglického krále Karla I.
  • 00:31:06 od malíře Anthonise van Dycka
  • 00:31:08 ukazuje harmonii
    ve vztahu manželského páru.
  • 00:31:13 Van Dyckův obraz patří
    k nejlepším dílům rozsáhlé sbírky.
  • 00:31:18 -Jsme v Drážďanech
    v obrazárně starých mistrů.
  • 00:31:22 I sem zasahuje příběh sbírky
  • 00:31:26 olomouckého biskupa
    Karla z Lichtenstein-Castelcorna.
  • 00:31:29 Obraz Antonella da Messina
    Svatý Šebestián
  • 00:31:34 v sobě obsahuje
    několik velmi zajímavých příběhů.
  • 00:31:38 Svatý Šebestián sám
    jako by si ani nevšímal toho,
  • 00:31:44 že je proklán šípy.
  • 00:31:48 Stojí jako Apollón, vítěz,
  • 00:31:51 jako mučedníci vítězi
    nad smrtí jsou,
  • 00:31:54 jako by se už pohyboval
    v jiném světě.
  • 00:31:58 A to všechno, co se ho hmotně
    dotýká, jako by ani nebylo.
  • 00:32:04 Obraz má nádherné detaily.
  • 00:32:13 Antonello da Messina soustředil
    všechny kvality,
  • 00:32:17 kterých dosáhl za svůj život.
  • 00:32:20 Vyvolává pocit dokonalosti
    a posvátnosti.
  • 00:32:29 -Většina toho,
  • 00:32:31 co se v biskupství vypěstovalo
    nebo vyrobilo,
  • 00:32:35 se spotřebovala
    přímo v kraji samém.
  • 00:32:37 Úsilí biskupa Karla
    o maximální zisk
  • 00:32:40 však nesmělo dostat poddané
    do neřešitelné situace.
  • 00:32:44 Karel byl schopný ekonom.
  • 00:32:47 Uměl nastavit hladinu odvodů tak,
  • 00:32:49 aby to bylo ještě únosné,
    ještě možné.
  • 00:32:54 Hukvaldy byly centrem panství,
    nejvzdálenější rezidencí
  • 00:32:58 a baštou proti útokům
    na Moravu od východu.
  • 00:33:02 Opevnění pojalo 400 osob.
  • 00:33:05 Pověst nedobytnosti hradu,
  • 00:33:08 která byla posílena zkušenostmi
    z třicetileté války,
  • 00:33:12 trvala i za biskupa Karla.
  • 00:33:19 K návratu do Olomouce
    či Kroměříže
  • 00:33:22 bylo nutné ujet
    asi osmdesát kilometrů.
  • 00:33:25 Biskup proto po cestě z Hukvald
    přenocoval na svém dalším panství.
  • 00:33:34 Kroměřížské měšťany přinutil
    biskup vystavět atikové štíty,
  • 00:33:37 vylhaná poschodí,
  • 00:33:39 které výškově sjednotily fasády
    domů a vytvořily jednotné linie.
  • 00:33:44 Ulice a náměstí města se postupně
    staly kulisou stárnoucího,
  • 00:33:49 hektickým životem
    poznamenaného aristokrata.
  • 00:33:52 -Podobu tutéž nic nemívá dlouho.
  • 00:33:57 A příroda sama,
    věcí všech obnovitelka,
  • 00:34:01 se trvale mění a mění.
  • 00:34:03 Nic též ve světě celém,
    mně uvěřte, nepřijde nazmar.
  • 00:34:07 Vše jen mění svou tvář,
    neb zrodit se značí,
  • 00:34:12 že něco jiným začíná být,
    než bylo.
  • 00:34:16 A hynout znamená,
    jestli přestává býti to týmž.
  • 00:34:20 Ať sem se přenese ono,
    toto pak onam,
  • 00:34:23 přec podstata celku
    vždy zůstává tatáž.
  • 00:34:32 -Biskup Karel měl dohled
    nad péčí o duše svých katolíků.
  • 00:34:35 A víra v boha připouští
    existenci ďábla.
  • 00:34:39 Nejsou si rovni.
  • 00:34:42 Ďáblova moc plyne
    ze znalosti tajemné přírody,
  • 00:34:44 ale je omezena na to,
    co bůh dovolí.
  • 00:34:48 Roku 1678 byla ve Velkých Losinách
    zatčena žebračka,
  • 00:34:53 která se pokoušela
    z kostela odnést hostii.
  • 00:34:57 Začaly čarodějnické procesy.
  • 00:35:00 Hraběnka z Galle,
    rozená Žerotínová,
  • 00:35:05 povolala k případu
    olomouckého soudce Bobliga.
  • 00:35:08 Následovala další zatčení
    a odsouzení.
  • 00:35:11 Boblig byl mistr svého oboru.
  • 00:35:15 Využíval tehdy platné zákony
    a skutečnost,
  • 00:35:18 že na ďábla a čarodějnice
    věřili všichni.
  • 00:35:21 Byl tvrdý, bezohledný.
    Procesy šířily strach.
  • 00:35:25 Právo využíval
    k osobnímu prospěchu.
  • 00:35:28 Jeseníky podle Bobliga
    byly místem sabatů.
  • 00:35:33 Tajná shromáždění čarodějnic
    a ďábla se odehrávala
  • 00:35:36 na Petrových kamenech.
  • 00:35:39 Výpověďmi popisujícími tyto reje
    vynucenými z obžalovaných mučením
  • 00:35:44 si Boblig připravil možnost
    obžalovat kněze Lautnera.
  • 00:35:48 Toho mohl soudit
    pouze církevní tribunál,
  • 00:35:51 který listinou ustanovil
    biskup Karel.
  • 00:35:55 Soudce Boblig v inkvizičním
    procesním řízení vedl výslechy.
  • 00:36:01 Jak se jmenujete a jak jste stár?
  • 00:36:04 Jmenuji se Kryštof Alois Lautner
    a mám 58 roků.
  • 00:36:08 Kde jste obdržel
    svaté svěcení a kněžství?
  • 00:36:13 V Olomouci.
  • 00:36:15 Jak dlouho jste knězem?
  • 00:36:18 Dvacet čtyři let.
  • 00:36:20 Jste připraven si poslechnout,
  • 00:36:23 co tři losinské čarodějnice
    na vás přiznaly?
  • 00:36:26 Ano.
  • 00:36:29 Přiznáváte všechno to,
    co jste nyní slyšel?
  • 00:36:32 Nic nepřiznávám.
    Nemohu své svědomí zatížit.
  • 00:36:39 28. srpna 1680 zazněly první otázky
    a odpovědi v dlouhém procesu.
  • 00:36:48 Biskup Karel soud sledoval.
  • 00:36:51 Čarodějnické procesy patřily
    do světa, ve kterém žil.
  • 00:36:54 V jeho právní kompetenci
    bylo rozhodnutí
  • 00:36:58 o vydání obviněného
    šumperského děkana
  • 00:37:00 Kryštofa Aloise Lautnera
    inkvizičnímu tribunálu.
  • 00:37:05 Z pozice svého úřadu musel
    odsouhlasit Lautnerovo zatčení,
  • 00:37:10 použití tortury a odsouzení.
  • 00:37:13 Závěrečný rozsudek v procesu
    nad bývalým šumperským děkanem
  • 00:37:19 byl vydán až po pěti letech
    jeho utrpení.
  • 00:37:24 Bobligem označený
    zvlášť nebezpečný čaroděj
  • 00:37:28 byl odsouzen k degradaci
    a upálení na hranici.
  • 00:37:34 -Doba vždycky přinese
    jako kyvadlo hodin nějaké extrémy.
  • 00:37:39 Mnohé si neuměli vysvětlit.
    Přeceňovali působení zla.
  • 00:37:44 Někdy si těžko poradili
    s různými posedlostmi.
  • 00:37:49 I biskup Karel prožívá
    těžké chvíle, kdy musí zasahovat.
  • 00:37:53 Bylo to všecko z dnešního pohledu
    zneužití moci,
  • 00:37:58 proti které bylo tehdy
    velmi těžké se postavit.
  • 00:38:03 Něco zvládli, něco nezvládli,
  • 00:38:06 a tak bychom možná mohli
    i vyčítat biskupu Karlovi,
  • 00:38:11 že nebyl nějak silnější
    při ochraně svého děkana,
  • 00:38:18 ale z historického pohledu nemám
    odvahu mu vůbec nic vyčítat.
  • 00:38:26 -Před popravou Kryštof Alois
    Lautner napsal biskupovi dopis.
  • 00:38:33 -Před rokem jsem přiznal
    ze strachu před podstoupením
  • 00:38:36 dalších a větších muk
    zločin čarodějnictví.
  • 00:38:40 Prohlašuji, že jsem nikdy
    takový zločin nespáchal,
  • 00:38:45 kvůli kterému jsem byl odsouzen
    k smrti, a to tak strašné.
  • 00:38:50 S ohledem na spásu duše
    prosím vaši jasnost,
  • 00:38:54 aby neodmítla zmírnit
    tento rozsudek.
  • 00:38:59 -Velkou snahou biskupa
    Karla z Lichtenstein-Castelcorna
  • 00:39:04 byla snaha o čistotu víry,
    tedy snaha o jakousi ortodoxii.
  • 00:39:09 Čarodějnictví je tady vnímáno
    jako kacířství,
  • 00:39:13 hřích proti pravé, skutečné
    a jednotné katolické víře.
  • 00:39:19 A Lautner, jeho zločin
    je zločin hereze
  • 00:39:24 a zároveň zločin
    porušení církevní disciplíny.
  • 00:39:29 Možná ten proces musíme vnímat
    jako ten zdvižený prst
  • 00:39:33 biskupa všemu kléru diecéze proto,
  • 00:39:37 aby si dával pozor
    na dodržování církevních předpisů,
  • 00:39:44 které jsou po něm vyžadovány.
  • 00:39:48 -V posledním desetiletí
    prelátova života
  • 00:39:52 se charakter jeho moravské mise
    výrazně změnil.
  • 00:39:55 Cestoval málo.
  • 00:39:58 Z přechodných pobytů v Kroměříži
    se stal pobyt trvalý.
  • 00:40:02 Byl nemocný.
  • 00:40:04 Kvůli dně mu papež Innocenc XI.
    udělil dispens, výjimku ze zákona.
  • 00:40:10 V období půstu mohl neveřejně,
    aby nebudil pohoršení,
  • 00:40:14 požívat maso jehňat
    a jiných mláďat,
  • 00:40:17 mléčné výrobky a vejce.
  • 00:40:20 Karel svoje aktivity
    výrazně posunul jiným směrem.
  • 00:40:25 Obsah později vybudované knihovny
    a zajištění kapitálu na nákupy knih
  • 00:40:30 i plat knihovníka vydává svědectví
    o muži přemýšlivém, vzdělaném.
  • 00:40:37 Nakupoval celé soubory
    i jednotlivé tituly.
  • 00:40:41 Katalog měl
    patnáct tematických celků.
  • 00:40:45 Nebyl cestovatel, byl čtenář.
  • 00:40:49 Z knih čerpal představu světa
    okolo sebe.
  • 00:40:52 Založil piaristické gymnázium,
    kolej a zpěvácký seminář.
  • 00:40:58 Složil kapitál 26 000 zlatých
  • 00:41:01 pro výživu
    dvanácti kroměřížských piaristů.
  • 00:41:08 -Jsme ve Staré Vodě u Libavé,
  • 00:41:11 místě,
    které má velkou poutní tradici.
  • 00:41:14 K zázračnému prameni přicházívali
    poutníci už od 16. století
  • 00:41:19 a sbírali postupně peníze
    na vystavění důstojného kostela,
  • 00:41:25 který by byl zasvěcený svaté Anně,
    matce Panny Marie.
  • 00:41:29 Záměr se podařilo uskutečnit
    teprve olomouckému biskupovi,
  • 00:41:33 který požádal
    Giovanniho Pietra Tencallu,
  • 00:41:36 aby mu navrhl plány
    pro výstavbu kostela.
  • 00:41:41 -Součástí církevního areálu
    byla stavba piaristické koleje.
  • 00:41:46 Ve Staré Vodě studoval
  • 00:41:48 rektor Karlovy
    a později Vídeňské univerzity,
  • 00:41:52 astronom a matematik
    František Halaška
  • 00:41:56 i fyziolog a anatom
    Jan Evangelista Purkyně.
  • 00:41:59 Altwasser, Stará Voda
    byla 700 let německou vesnicí.
  • 00:42:05 Žití na Libavsku nebylo
  • 00:42:07 kvůli drsným přírodním podmínkám
    kraje nikdy snadné.
  • 00:42:11 Poutní místo a kolej,
    odkaz knížete Karla,
  • 00:42:16 dával Staré Vodě staletí
    punc vzdělanosti.
  • 00:42:19 Biskup věnoval kostelu
    všechny oltářní obrazy.
  • 00:42:23 Fresky vymaloval Giovanni Carlone.
  • 00:42:27 Patronací místa si biskup
    umocnil vlastní slávu.
  • 00:42:31 Zaplatil i hlavní oltářní obraz,
    který namaloval Říman Luigi Garzi.
  • 00:42:38 Obraz se nedochoval.
  • 00:42:41 Naštěstí piaristé již v 19. století
    nechali zhotovit jeho kopii.
  • 00:42:47 Zlom v životě vesnice nastal
    po druhé světové válce.
  • 00:42:52 Německé obyvatelstvo
    bylo vysídleno.
  • 00:42:55 Předtím z bývalé piaristické
    koleje odešel řád oblátů.
  • 00:43:02 Začala devastace.
  • 00:43:04 Stará Voda se stala
    součástí vojenského újezdu Libavá,
  • 00:43:08 výcvikového prostoru
    československé armády.
  • 00:43:12 Po okupaci Československa v roce
    1968 prostor zabrala Rudá armáda.
  • 00:43:19 Byla to doba zmaru.
  • 00:43:22 Ve Staré Vodě měla postavení
    122. raketová brigáda.
  • 00:43:27 Rakety mohly nést jaderné hlavice.
  • 00:43:31 Zdálo se,
  • 00:43:34 že bůh otec byl definitivně
    umlčen přesným výstřelem.
  • 00:43:46 Místo paměti knížete Karla
    nebude již nikdy oázou víry,
  • 00:43:50 práce a vzdělanosti.
  • 00:43:53 Přesto pomalu, postupně,
  • 00:43:55 s těžkou zátěží minulosti
    nabírá opatrně dech.
  • 00:44:03 -Tady vidíme zbytek kamene
    z průčelí piaristické koleje
  • 00:44:08 s nápisem, který říká,
    že všichni, kdo vstupují,
  • 00:44:11 mají být chráněni božím jménem.
  • 00:44:23 -Nacházíme se v sala terreně,
  • 00:44:26 s jejímž budováním se začalo
    v roce 1686,
  • 00:44:29 v posledním desetiletí
    biskupova života.
  • 00:44:32 Jde o barokní prostor,
    který propojuje budovu rezidence
  • 00:44:37 s okolní zahradou
    a jejím přírodním rámcem.
  • 00:44:41 V celkem pěti místnostech,
  • 00:44:44 což je ve svém rozsahu
    velmi ojedinělé,
  • 00:44:47 se můžeme setkat se sochařskou
    a malířskou výzdobou,
  • 00:44:50 která různým způsobem variuje
    motivy z přírodních mýtů a dějů.
  • 00:45:00 -Autorem ideového programu
    výzdoby saly terreny
  • 00:45:03 byl Martin Antonín Lublinský.
  • 00:45:05 Znovu tak jako v Květné zahradě
  • 00:45:09 bylo inspirací Ovidiovo dílo
    s hlavním motivem proměny.
  • 00:45:11 Lublinského kresby většinou
    až po jeho smrti v roce 1690
  • 00:45:16 převedli do kamene
    další v Kroměříži působící mistři.
  • 00:45:23 -Formálně unikátní
    je socha Narcise,
  • 00:45:26 kterou podle malíře Lublinského
    vytvořil sochař Fedele
  • 00:45:30 jako postavu mladíka,
  • 00:45:33 který se vzhlíží
    nikoliv ve studánce,
  • 00:45:36 ale ve skutečné studni,
    do které padá,
  • 00:45:39 a obrůstají ho květy narcisu.
  • 00:45:43 -Současná podoba maleb
    Paola Paganiho
  • 00:45:46 je odleskem původního stavu.
  • 00:45:48 Abychom pochopili původní
    barevnost saly terreny,
  • 00:45:53 musíme vidět jiné malby
    lombardského mistra.
  • 00:45:55 Třeba ty v kostele rodné Valsoldy.
  • 00:45:59 -Paolo Pagani
    byl vynikající malíř.
  • 00:46:02 Dokázal krásně překlenout
    rozsáhlé klenby,
  • 00:46:06 aniž by potřeboval rozčleňovat
    klenby pomocí štukové výzdoby.
  • 00:46:10 Hodně pracoval s barevností maleb.
  • 00:46:16 Kontrast je pro něj
    velmi příznačný.
  • 00:46:20 -Krajní místnosti
    kroměřížské saly terreny
  • 00:46:24 byly vytvořeny jako umělé jeskyně,
    grotty.
  • 00:46:27 Takzvaná hornická znázorňuje
    těžbu kovů v hlubinném dole,
  • 00:46:32 zřejmě odkaz na prvotní proces
    vedoucí k výrobě mincí.
  • 00:46:37 Právo ražby potvrdil a obnovil
    biskupství císař Rudolf II.
  • 00:46:42 Biskup Karel razí
    běžné stříbrné mince
  • 00:46:46 i hodnotné zlaté medaile
    se svým portrétem.
  • 00:46:50 Roku 1691 sepsal
    Karel z Lichtensteinu-Castelcorna
  • 00:46:55 darovací listinu.
  • 00:46:58 Z vlastního majetku biskupství
    věnoval nejen knihy a obrazy.
  • 00:47:02 Ale je skutečně dobře známo,
  • 00:47:06 že jsme se ujali
    všech biskupských rezidencí,
  • 00:47:09 zámků a jiných staveb
    při biskupství
  • 00:47:12 zcela zničených a neobyvatelných.
  • 00:47:15 A celou dobu naší vlády
    bez ohledu na slávu
  • 00:47:18 dílem s neobyčejnými náklady
    je opět vyzdvihli,
  • 00:47:22 většinu pak vystavěli od základů.
  • 00:47:26 Nyní nezbývá než pamatovat na to,
    aby jak to,
  • 00:47:30 co bylo nákladně získáno
    a vykonáno,
  • 00:47:33 bylo také po naší smrti zachováno,
  • 00:47:36 na věky při biskupství
    udrženo a předáváno.
  • 00:47:43 Balet v sale terreně
    kníže nikdy neviděl.
  • 00:47:47 Den před smrtí
    se na nosítkách nechal snést
  • 00:47:50 do ještě nedokončených prostor,
  • 00:47:53 aby se potěšil
    a zkontroloval probíhající práce.
  • 00:48:00 -Apollónova grotta
    představuje temnotu,
  • 00:48:03 temnotu vášně a smyslnosti,
  • 00:48:06 jak dokazují sochy faunů
    a bakchantek po stěnách.
  • 00:48:10 Do této temnoty vstupuje
    svým jasným duchem
  • 00:48:13 sluneční bůh Apollón
    a svým světlem temnotu zahání,
  • 00:48:18 jak dokazuje postava draka Titóna
    na klenbě místnosti.
  • 00:48:23 Jde o jednoznačnou aluzi
  • 00:48:27 na biskupovu aktivitu
    během jeho episkopátu.
  • 00:48:30 Biskup jako Apollón přináší slunce
    víry a vzdělanosti na Moravu
  • 00:48:36 a zahání herezi a nevzdělanost.
  • 00:48:40 -Karel z Lichtensteinu-Castelcorna
    zemřel v září roku 1695.
  • 00:48:46 Místem věčného odpočinku
  • 00:48:49 je krypta olomoucké katedrály
    svatého Václava.
  • 00:48:53 -Biskup Karel je pro mě
    člověkem hluboce věřícím.
  • 00:48:57 Bral velmi vážně své poslání,
  • 00:49:00 že skutečně mohl cítit
    hlubokou zodpovědnost za to,
  • 00:49:06 že řídí diecézi
    a že má zodpovědnost za lidi,
  • 00:49:11 kteří žijí
    v prostoru této diecéze.
  • 00:49:16 Současně je to člověk
    velmi praktický,
  • 00:49:20 velmi asi tvrdohlavý,
    velmi schopný.
  • 00:49:24 -Odkaz biskupa Karla
    je živý pořád.
  • 00:49:30 On obnovuje život.
  • 00:49:32 Pro některé je
    trochu přísnou autoritou,
  • 00:49:36 ale myslím,
    že velmi dobře zasadil
  • 00:49:40 svou určitou přísnost
    vedle jeho širokého rozhledu
  • 00:49:45 a jakéhosi barokního rozletu,
    že tomu dal svůj řád.
  • 00:49:50 Na tom mohl postavit dílo,
    které přetrvalo věky.
  • 00:50:03 -Podobu totéž nic nemívá dlouho.
  • 00:50:06 A příroda sama,
    věcí všech obnovitelka,
  • 00:50:09 se trvale mění a mění.
  • 00:50:12 Nic též ve světě celém,
    mně uvěřte, nepřijde nazmar.
  • 00:50:16 Vše jen mění svou tvář,
    neb zrodit se značí,
  • 00:50:20 že něco jiným začíná být,
    než bylo,
  • 00:50:23 a hynout znamená,
    jestli přestává býti to týmž.
  • 00:50:27 Ať sem se přenese ono,
    toto pak onam,
  • 00:50:31 přec podstata celku
    vždy zůstává táž.
  • 00:51:58 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2018

Související