iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 9. 2018
21:05 na ČT2

1 2 3 4 5

48 hlasů
104925
zhlédnutí

Boleslav První

Technologie moci na úsvitu českých dějin. Bratrovrah a budovatel státu Boleslav I. v dokumentu režiséra Davida Slabého.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Boleslav První

  • 00:00:02 ZVONY
  • 00:00:08 HUDBA
    ZPĚV
  • 00:00:25 -Tak tuhle koledu
    "Good King Wenceslas"
  • 00:00:28 jsem doma slýchával odmala.
  • 00:00:31 Anglické Vánoce si bez písničky
    o dobrém králi Václavovi
  • 00:00:35 neumím vůbec představit.
  • 00:00:39 Jmenuji se Adrien T. Bell.
  • 00:00:41 Narodil jsem se
    v Newcastlu v Anglii.
  • 00:00:44 Sloužil jsem
    u britského námořnictva
  • 00:00:47 a po pár letech se rozhodl
    změnit zemi i profesi.
  • 00:00:51 Od 90. let žiji v Praze
    a živím se hudbou.
  • 00:00:54 Vzal jsem si Češku.
    Mám tři děti.
  • 00:01:00 Až tady v Čechách jsem
    se dozvěděl,
  • 00:01:02 že hrdina naší vánoční koledy
    pochází od vás.
  • 00:01:06 Rozhodl jsem se zjistit
    víc o době,
  • 00:01:09 ve které žil tento dobrý král,
    který král vlastně nebyl.
  • 00:01:16 O jeho bratru Boleslavovi,
  • 00:01:19 o kterém jsem neslyšel
    nikdy nic dobrého.
  • 00:01:23 O době,
    kdy začínal vznikat stát,
  • 00:01:26 který se před šestadvaceti lety
    stal i mým domovem.
  • 00:01:40 Na začátku byla vražda.
  • 00:01:43 Nic víc jsem nevěděl.
    Bratr zabil bratra.
  • 00:01:48 Ale proč?
    Co se stalo ve Staré Boleslavi?
  • 00:01:52 Nezbývalo,
    než vyrazit na místo činu.
  • 00:01:55 A tam jsem se dozvěděl
    hned několik možností.
  • 00:02:12 -Vstupují do hry motivy,
    řekněme, zápasu křesťanství
  • 00:02:18 ještě s těmi relikty pohanství,
    které tady samozřejmě přetrvávaly,
  • 00:02:23 i když ten pojem pohanství
    je trošku nekorektní.
  • 00:02:32 -Toto je typický pohled legend.
  • 00:02:35 Je to tedy motiv hagiografický,
    nebo motiv sakrální,
  • 00:02:38 který má zdůraznit
    přednosti světce,
  • 00:02:41 zdůraznit jeho dokonalost.
  • 00:02:43 Protože legendy byly v podstatě
    spisy, které sloužily k oslavě.
  • 00:02:48 K oslavě mučednictví,
    k oslavě mučednické slávy.
  • 00:02:52 Měly ukazovat smrtelníkům,
    že pro Kristovu víru
  • 00:02:57 je možno trpět.
  • 00:02:59 Že i za tuto víru někteří vyvolení
    jedinci položili své životy.
  • 00:03:12 -Dále to mohly být politické
    motivy, ať v orientaci na Bavorsko,
  • 00:03:16 nebo na vzestupu
    jsoucí otonské Sasko.
  • 00:03:21 Ale co se nám zdá takové nosné,
    to jest, že zde byl jakýsi spor,
  • 00:03:27 který mohl vyvřít právě zde,
  • 00:03:30 o koncepci budoucího
    českého státu.
  • 00:03:37 Zase to je úvaha,
    která má jisté indicie
  • 00:03:40 a má jisté oprávnění,
    ale zase nevysvětluje vše.
  • 00:04:00 -Prameny nám naznačují,
    že Václav nezavítal
  • 00:04:03 na Starou Boleslav náhodou.
  • 00:04:05 Měly se tam slavit křtiny,
    nebo snad narození - tam ta situace
  • 00:04:10 může být vykládána obojakým
    způsobem - Boleslavova syna.
  • 00:04:17 Pak lze předpokládat,
    že se tato hostina,
  • 00:04:21 tato sláva protáhla celou noc.
  • 00:04:24 A nad ránem už byli oba aktéři,
    tedy jak Václav, tak Boleslav byli,
  • 00:04:30 nebo mohli být, pod vlivem
    různých opojných nápojů.
  • 00:04:36 -Došlo k jakési nejdříve patrně
    slovní přestřelce,
  • 00:04:40 která přerostla
    v jakýsi násilný útok na Václava,
  • 00:04:44 který on měl odrazit.
  • 00:04:46 Přímo snad Boleslav
    se na Václava sápal.
  • 00:04:53 -A pakliže se to takto odehrálo,
    tak najednou Boleslavovi družiníci,
  • 00:04:58 kteří samozřejmě museli být
    někde poblíž, když viděli,
  • 00:05:02 že jejich pán je v nebezpečí,
    mohli toto pochopit jako útok
  • 00:05:06 na svého pána, a proto zaútočili
    na útočníka, tedy knížete Václava.
  • 00:05:11 Pak by se nejednalo
    o úkladnou vraždu,
  • 00:05:14 ale jednalo by se vlastně
    o nešťastnou náhodu.
  • 00:05:24 -Spiknutí, nebo nešťastná náhoda?
    Výsledek je stejný.
  • 00:05:29 Na zemi leží mrtvý Václav
    a před jeho vrahy otázka: Co dál?
  • 00:05:38 -Záhy po té staroboleslavské vraždě
  • 00:05:42 se měl Boleslav a jeho družiníci
    vydat na Hrad pražský,
  • 00:05:45 nebo do Prahy,
    a měli začít vraždit
  • 00:05:47 Václavovy přátele a příznivce.
  • 00:05:50 To znamená,
    opravdu tady došlo k jakési,
  • 00:05:52 můžeme tomu trošku říct,
    mafiánské likvidaci
  • 00:05:55 jiné skupiny mafie,
    která v tom státě byla?
  • 00:05:58 Nebo v tom Českém knížectví byla?
  • 00:06:01 -A k vraždění také došlo na Budči,
    s čímž možná souvisí
  • 00:06:06 unikátní objev hromadného hrobu.
  • 00:06:29 -Tohle místo je jeden z důvodů,
    proč jsme přijeli na Budeč.
  • 00:06:33 Nacházíme se asi 150 metrů
    před hradbami Budče.
  • 00:06:37 Je to místo největšího masového
    raně středověkého hrobu,
  • 00:06:41 který je dodneška znám.
  • 00:06:58 Bylo známo už dlouhou dobu,
    že v těsné blízkosti toho hradiště
  • 00:07:02 se tam vyorávají lidské kosti.
  • 00:07:04 Tzn., byla tam velmi silná indicie,
    že tam existovalo nějaké
  • 00:07:08 raně středověké pohřebiště,
    které s Budčí souviselo.
  • 00:07:11 Z tohoto důvodu začal probíhat
    záchranný archeologický výzkum,
  • 00:07:14 který se nakonec protáhl
    na asi sedm nebo osm sezon.
  • 00:07:25 Na tomhle místě bylo pohřbeno
    něco okolo šedesáti mužů,
  • 00:07:29 kteří zahynuli
    v nějakém krvavém konfliktu.
  • 00:07:32 Ale skutečně byli spíš
    zmasakrováni.
  • 00:07:46 -A jak vlastně umřeli?
  • 00:07:48 -Máme tady několik
    násilných zásahů,
  • 00:07:51 které se v těch kostech objevují.
  • 00:07:55 Já vám tady můžu ukázat
    třeba dekapitaci.
  • 00:07:57 Tady máme dolní čelist,
    kde na těch dolních úhlech
  • 00:08:01 vidíte záseky,
    zřejmě po nějaké zbrani.
  • 00:08:04 A protože se to nachází
    na dolní čelisti,
  • 00:08:07 tak se domníváme,
    že to souvisí s dekapitací.
  • 00:08:13 Takto poškozených dolních čelistí
    máme v tom souboru patnáct.
  • 00:08:16 Takže minimálně patnáct jedinců
    bylo dekapitovaných.
  • 00:08:19 -Tak ostrý meč.
    -Ano, ano.
  • 00:08:22 A potom se dekapitace
    může ještě projevit na lebkách.
  • 00:08:25 A tady je vidět,
    že má poranění v oblasti
  • 00:08:29 kosti týlní a kosti spánkové.
  • 00:08:32 Tady je zrovna vidět,
    že má na té kosti spánkové
  • 00:08:35 seseknutý bradavkový výběžek.
  • 00:08:38 Na kostech bylo nalezeno
    skoro přes šedesát zásahů
  • 00:08:42 sečných ran.
  • 00:08:44 A pak se tam našly i další bodné
    rány a nějaké depresní zlomeniny.
  • 00:08:48 Já vám tady můžu ukázat
    bodnou ránu.
  • 00:08:51 Když to tady takhle přiložíme,
    tak tady je vidět ta bodná rána.
  • 00:08:58 Ta místa, jak je to teď zlomené,
    tak tam byly lineární praskliny,
  • 00:09:02 díky nimž se lebka postupně
    celá rozpadla.
  • 00:09:06 -Ale my nevíme, co to bylo.
    -Nevíme.
  • 00:09:09 Řekla bych, že to mohlo být
    nějaké kopí nebo nějaká zbraň
  • 00:09:12 tohohle typu, protože to úplně
    tu lebku prorazilo.
  • 00:09:29 -Ti muži rozhodně nebyli nějací
    pražští intelektuálové,
  • 00:09:33 ale byli to na svoji dobu
    nesmírně mohutní muži.
  • 00:09:37 Měli nadprůměrnou výšku.
    A analýzy ukazují na to,
  • 00:09:41 že měli velice vyvinutou
    muskulaturu.
  • 00:09:45 Byli to prostě svalnatí muži.
  • 00:09:47 A současně ještě další analýzy
    ukázaly, že oni sami už měli
  • 00:09:52 nějaké zkušenosti v bitvách.
  • 00:09:55 Protože na těch lebkách,
    nebo na těch kostech
  • 00:09:57 je řada zranění,
    která už byla zhojená.
  • 00:10:00 -Tahle rána je zajímavá tím,
    že se objevuje na pažní kosti.
  • 00:10:05 Tam se objevují
    třeba obranná zranění.
  • 00:10:07 Když se ti muži
    nebo ti bojovníci brání,
  • 00:10:10 tak dost často mají zranění
    právě na kostech horních končetin,
  • 00:10:14 protože se brání rukama
    a vykrývají rány nepřítele.
  • 00:10:17 Ale v tomhle souboru
    je těch ran velmi málo.
  • 00:10:21 Tenhle exemplář je jediný příklad.
  • 00:10:23 Dá se z toho vyvodit,
    že asi neměli moc šanci se bránit.
  • 00:10:26 Možná, když budu fabulovat,
    tak třeba byli svázaní.
  • 00:10:30 Všechny ostatní zásahy
    se většinou koncentrují na lebkách
  • 00:10:34 a dost často asi souvisí
    s tou dekapitací.
  • 00:10:38 Nebo s tím,
    že je asi opravdu zaskočili
  • 00:10:41 nepřipravené a zmasakrovali je.
  • 00:10:50 -Takže tohle byla
    Boleslavova práce?
  • 00:10:53 -Na těch kostech není napsáno,
    kdy k té události došlo.
  • 00:10:56 My, jako archeologové,
    máme samozřejmě nějaké prostředky,
  • 00:11:00 jak se k tomu datování,
    k té události dostat.
  • 00:11:02 Ale byla tady nalezena
    také jedna ženská lebka.
  • 00:11:05 A u té lebky byly nalezeny šperky.
  • 00:11:07 Esovité záušnice,
    které jsme schopni
  • 00:11:10 víceméně nějak datovat.
  • 00:11:12 A celé to svědčí o tom,
    že se pohybujeme někde v době
  • 00:11:15 okolo poloviny 10. století.
  • 00:11:18 Což potom už nabízí tu variantu,
    když se podíváme
  • 00:11:21 do písemných pramenů,
    které máme k dispozici,
  • 00:11:24 tak jakou krizovou událost
    z téhle doby máme.
  • 00:11:28 Máme tu staroboleslavskou vraždu
    a v písemných pramenech,
  • 00:11:31 v českých legendách
    všechny důležité legendy
  • 00:11:35 10. století zmiňují to, že první,
    co Boleslav udělal, bylo to,
  • 00:11:38 že se vydal do Prahy a jal se
    vraždit Václavovy přívržence.
  • 00:11:42 Vyvraždí je.
  • 00:11:44 A teď 15 km za Prahou mají
    další velké hradiště,
  • 00:11:48 kde sídlí Václavovi přívrženci.
  • 00:11:51 Tato posádka představovala
    potenciální ohrožení
  • 00:11:55 Boleslavovy vlády.
  • 00:12:05 -V tuto chvíli se hlavní postavou
    stává Boleslav.
  • 00:12:09 Ale mě teď zajímá,
    kdo byli muži kolem knížete,
  • 00:12:13 kteří pro něho umírali i zabíjeli?
    Jaké zbraně používali?
  • 00:12:25 -Typická výzbroj jízdního
    těžkooděnce se skládala z meče.
  • 00:12:30 Podobné meče byly nalezeny
    na našem území přímo.
  • 00:12:33 Takové nějaké meče doopravdy mohli
    Boleslavovi bojovníci používat.
  • 00:12:48 Další nenahraditelnou zbraní
    těžkého jezdce bylo kopí.
  • 00:12:52 Jízdní kopí bývala zpravidla
    kolem 3 až někdy 4 metrů dlouhá.
  • 00:12:57 Sloužila především k jízdní zteči.
  • 00:13:00 To znamená,
    že bojovníci je zpravidla nevrhali,
  • 00:13:03 ale útočili s nimi přímo
    na oddíly nepřítele.
  • 00:13:13 Dalšími součástmi výzbroje
    byla zbroj obranná,
  • 00:13:16 která patřila mezi nejluxusnější
    a nejnáročnější zbroj
  • 00:13:21 tehdejší doby.
  • 00:13:23 Její výroba byla především
    velice časově náročná.
  • 00:13:27 A také ta zbroj byla drahá.
  • 00:13:35 -Výzbroj tehdejšího bojovníka
    tedy nepatřila k nejlevnějším.
  • 00:13:40 Kolik si jich mohl vůbec
    Boleslav dovolit?
  • 00:13:43 A kdo tito muži vlastně byli?
  • 00:13:47 -Tady se zdá,
    že cesta ke knížecí družině,
  • 00:13:50 respektive knížecí družina
    nebyla složena z urozených.
  • 00:13:54 Nebo možná byla složena
    z urozených pouze zčásti.
  • 00:13:58 Např. to mohli být mladší synové
    velmožů, kteří třeba nemohli dědit
  • 00:14:02 přímo postavení
    v tom příslušném rodě,
  • 00:14:05 a tak hledali své štěstí
    ve službách.
  • 00:14:07 Čili nechyběla jim urozenost,
    chyběly jen mocenské prostředky.
  • 00:14:11 Nebo prostředky obecně.
  • 00:14:19 -Není vyloučeno,
    že část těch družiníků
  • 00:14:22 byli skutečně zkušení válečníci.
  • 00:14:24 Víme zase z doby 921,
    když byla zavražděna Ludmila,
  • 00:14:28 že tam vystupují ti dva pánové
    jménem Tuna a Gomon,
  • 00:14:32 což jsou zřejmě vikingská jména.
  • 00:14:35 Zřejmě nějaká část,
    neříkám velká,
  • 00:14:37 ale někteří z těch Vikingů,
    nebo z těch severských obávaných
  • 00:14:41 bojovníků, tady působili.
  • 00:14:44 To se teď zřejmě potvrzuje
    i v polských poměrech.
  • 00:14:55 -Není vyloučeno,
    že v té přemyslovské družině
  • 00:14:58 měli určitý podíl v 10. století
    i Maďaři.
  • 00:15:01 Protože na českých hradištích
    tehdejší doby nacházíme
  • 00:15:06 poměrně velkou koncentraci nálezů
    staromaďarských jednotek.
  • 00:15:10 Mnohdy bylo výhodné,
    když část jejich bojovníků
  • 00:15:14 pocházela z jiného
    kulturního prostředí.
  • 00:15:17 Neměla vazby na místní klany,
    rody, takže kníže je mohl použít
  • 00:15:22 např. i při různých akcích
    proti samotným Čechům.
  • 00:15:53 -Jak početná byla
    tato knížecí družina,
  • 00:15:55 bohužel nedokážeme odhadnout.
  • 00:15:57 Ale v zásadě mohla čítat desítky,
    nejvýše stovky jezdců.
  • 00:16:01 Ale více asi než několik stovek
    to patrně nebylo.
  • 00:16:14 -Výborně.
    -Bezvadný.
  • 00:16:22 Po vraždě Václava Boleslav
    a jeho muži začali vraždit
  • 00:16:26 na Pražském hradě.
  • 00:16:28 Jako cizince mě zajímalo,
    proč byl zrovna Pražský hrad
  • 00:16:32 tak důležitý?
    -Praha má specifickou polohu.
  • 00:16:36 Ta Praha musela být pro každého,
    kdo opanoval pražskou kotlinu,
  • 00:16:41 strašně důležitým bodem.
  • 00:16:46 Ona je strategicky
    naprosto mimořádnou lokalitou.
  • 00:16:48 Je na křižovatce těch cest,
    ale i ta terénní konfigurace
  • 00:16:52 umožňuje kontrolu celé kotliny
    z hradčanského ostrohu.
  • 00:16:56 A vlastně tím ovládáte celé Čechy.
  • 00:17:06 -Pražský hrad v době Boleslava I.
    měl podobu typického
  • 00:17:10 raně středověkého
    nebo staroslovanského hradiště.
  • 00:17:14 To znamená, že měl opevnění,
    které bylo dřevohlinitým náspem.
  • 00:17:19 V obyčejné řeči valem.
  • 00:17:21 A na čelní straně obrácené
    k nepříteli to bylo obloženo
  • 00:17:25 kameny, takže to vypadalo jako zeď
    nebo jako kamenná hradba.
  • 00:17:28 Taková velice hezká ukázka
    je tamhle úplně vzadu.
  • 00:17:32 S tím, že to je ovšem hradba
    trošku starší.
  • 00:17:34 Ta je z doby knížete Spytihněva I.
  • 00:17:37 A do období Boleslava I.
    by náležel tady zbytek
  • 00:17:40 té obkladové čelní kamenné plenty
    a ten násyp za tím.
  • 00:17:43 A aby se ta dřevohlinitá hradba
    nerozjížděla, nerozsypávala,
  • 00:17:48 tak byla uvnitř zpevněná
    dřevěnou konstrukcí,
  • 00:17:51 jejíž krásná ukázka je vidět
    ve staré sondě z roku 1929.
  • 00:17:55 Ale ta je o něco mladší
    než Boleslav.
  • 00:17:58 Nicméně takhle přesně v této době
    vypadalo opevnění Pražského hradu.
  • 00:18:03 To, co vidíme v těchto místech,
    je asi jedno z mála míst,
  • 00:18:07 kde si skutečně můžeme autenticky
    sáhnout na něco,
  • 00:18:10 co je z doby Boleslava I.
  • 00:18:15 -Praha je zajímavá tím,
    že je to jedna z mála lokalit,
  • 00:18:19 i možná v měřítku středoevropském,
    kde je opevněno i podhradí.
  • 00:18:24 To znamená, že to byl na místní,
    nebo evropské,
  • 00:18:28 středoevropské poměry
    asi nevídaný celek.
  • 00:18:32 -A jak mohly vypadat další budovy?
  • 00:18:35 -Co známe z archeologických
    výzkumů,
  • 00:18:39 tak zástava byla prakticky
    pouze dřevěná.
  • 00:18:42 Byly to jednoduché dřevěné sruby
  • 00:18:45 tak o rozměrech 4 x 5,
    5 x 5 metrů maximálně.
  • 00:18:48 V těch bydleli všichni obyvatelé,
    patrně i knížecí rodina.
  • 00:18:52 A jediné kamenné stavby
    z doby Boleslava I.
  • 00:18:55 na Pražském hradě
    byly nejstarší kostely.
  • 00:18:57 Takže kostel Panny Marie,
    bazilika svatého Jiří
  • 00:19:00 a svatováclavská rotunda.
  • 00:19:02 Nebo svatovítská rotunda,
    abych byl přesný.
  • 00:19:10 Držba Pražského hradu
    Přemyslovci měla kromě
  • 00:19:13 praktického významu patrně
    i nějaký symbolický.
  • 00:19:16 Zřejmě tam byla
    i nějaká hodně stará tradice,
  • 00:19:20 která souvisí jednak
    s tím nastolovacím obřadem
  • 00:19:22 přemyslovských knížat.
  • 00:19:26 Čili nejenom že byli někde zvoleni,
    ale po tom zvolení museli být
  • 00:19:30 posazeni na ten kámen,
    který byl někde uprostřed hradu.
  • 00:19:33 Kolem holdoval lid a předáci.
  • 00:19:35 A když se tohle nestalo,
    tak ten kníže nebyl považován
  • 00:19:38 za právoplatného.
  • 00:19:40 Tenhle obřad se udržel
    velice dlouho.
  • 00:19:42 Poslední zprávu o tom kameni
    máme až z poloviny 12. století,
  • 00:19:46 kdy pak bohužel mizí
    někde v propadlišti dějin.
  • 00:19:51 -Boleslav,
    obklopen svými bojovníky,
  • 00:19:54 tedy opanoval Pražský hrad.
  • 00:19:56 Znamenalo to,
    že už byl vládcem celých Čech?
  • 00:20:02 -V tom roce 936 se Boleslav,
    zřejmě jako jeden z prvních kroků
  • 00:20:07 své samostatné vlády,
    odhodlal zlikvidovat jednoho,
  • 00:20:10 jak říkají prameny,
    "vicina subregula".
  • 00:20:13 Ten pojem "vicinus subregulus",
    čili "sousední podkrálíček",
  • 00:20:17 to je termín, který použil Widukind
    ve své "Saské kronice".
  • 00:20:21 Tento první krok můžeme označit
    asi jako jeden z prvních kroků
  • 00:20:24 na cestě k sjednocení Čech.
  • 00:20:27 K likvidaci těch jednotlivých
    regionálních knížectví.
  • 00:20:35 -To, co ovládali Přemyslovci pevně,
    to je velmi důležité říct,
  • 00:20:39 tzn. jako území,
    které ovládali exkluzivně,
  • 00:20:42 kde byli skutečně vládci,
    tak to bylo území
  • 00:20:45 dnešních středních Čech.
  • 00:20:47 Neliší se to nijak moc výrazně
    od dnešního Středočeského kraje.
  • 00:20:52 Ten tradiční výklad,
    uznávaný v současnosti,
  • 00:20:56 většinou počítá nejvíce
    s užitím násilí.
  • 00:20:59 Ale podle mého názoru
    ta politická strategie
  • 00:21:04 by musela být mnohem složitější.
    Já si neumím představit,
  • 00:21:08 když Boleslav zlikviduje jednoho
    knížete, zmasakruje jeho družinu
  • 00:21:14 a dozví se to ostatní,
    tak že by jenom čekali na to,
  • 00:21:18 až ten Boleslav přijde k nim,
    tak přijdou na řadu oni
  • 00:21:22 a nastane nějaká další krvavá řež.
  • 00:21:26 Určitě tady hrála velmi důležitou
    úlohu nějaká politika.
  • 00:21:30 Můžeme třeba klidně říct
    i sňatková politika,
  • 00:21:33 nebo vůbec politické dojednávání,
    které nakonec v důsledku vedlo
  • 00:21:37 ke sjednocení toho území.
  • 00:21:46 -Jak to ale vypadalo za hranicemi
    Boleslavovy země?
  • 00:21:49 Nechápal jsem, že jeho sousedé
    ho nechali jen tak být.
  • 00:21:54 To jsem se vydal zjistit
    do Regensburgu,
  • 00:21:56 tedy do Řezna,
    česky řečeno.
  • 00:22:03 -Václav měl vztah se saským králem
    Jindřichem Ptáčníkem,
  • 00:22:07 Boleslav byl orientován
    spíše na Bavorsko.
  • 00:22:11 Ve chvíli, kdy Boleslav nastoupil
    na knížecí stolec,
  • 00:22:14 tak samozřejmě musel
    co nejrychleji najít někoho
  • 00:22:18 za hranicemi Čech,
    v kom by mohl mít
  • 00:22:20 nějakého spojence.
  • 00:22:22 Mezitím se ale situace změnila
    přímo v samotném Bavorsku.
  • 00:22:25 Neboť bavorským vévodou
    se stal bratr
  • 00:22:28 krále Oty I. Jindřich.
    To znamená,
  • 00:22:31 že nyní byl Boleslav sevřen
    ze dvou stran.
  • 00:22:35 Na severu to bylo Sasko,
    které po smrti knížete Václava
  • 00:22:39 bylo vůči Boleslavovi
    nepřátelsky naladěno,
  • 00:22:43 z jihu, z tradičně přátelského
    spojeneckého Bavorska,
  • 00:22:47 se nyní vládlo prostřednictvím
    Jindřicha.
  • 00:22:50 Takže Boleslavova situace byla
    mimořádně složitá.
  • 00:22:53 A právě tady stojíme v podzemí
    před hrobkou bavorského vévody
  • 00:22:58 Jindřicha I., který vládl v době
    Boleslavově na začátku jeho vlády.
  • 00:23:04 Ba dokonce Jindřich I.
    se zúčastnil bitvy na řece Lechu.
  • 00:23:09 V této bitvě na řece Lechu
    Jindřich I. padl.
  • 00:23:14 Obecně tedy shrnuto,
    zatímco na východ
  • 00:23:17 od českých hranic
    v někdejší Panonii,
  • 00:23:21 kterou ovládali Maďaři,
    panoval spíše ne snad chaos,
  • 00:23:26 ale řekněme, chyběla tam silná
    cílená centralizovaná dynastie.
  • 00:23:32 Na severu, tzn. na sever
    od českých hranic měl čas
  • 00:23:36 Piastovců teprve přijít,
    tak kníže Boleslav začal sehrávat
  • 00:23:41 velmi důležitou úlohy pro Sasy,
    tzn. pro Otu I. Velikého
  • 00:23:46 i pro bavorské vévody,
    jakéhosi okna,
  • 00:23:50 nebo dveří směrem
    na slovanský východ.
  • 00:23:55 -Boleslav dosáhl svého.
  • 00:23:57 Ovládl území,
    o kterém se jeho bratrovi
  • 00:24:00 mohlo jenom zdát.
  • 00:24:02 To s sebou přinášelo
    i velmi pozitivní stránky.
  • 00:24:05 Mám na mysli obchod.
  • 00:24:07 -Nejdřív papír,
    na to si dejte igelit.
  • 00:24:10 Bude to všechno?
    Budete chtít tašku?
  • 00:24:13 -Těch způsobů, jak panovník mohl
    těžit z toho obchodu, je několik.
  • 00:24:17 Zaprvé je to vybírání daní
    přímo na tom tržišti.
  • 00:24:20 Druhá věc je vybírání různých cel
    a mýt z obchodních stezek.
  • 00:24:25 To znamená z nějakých
    klíčových momentů
  • 00:24:27 při vstupu na území,
    nebo přes nějaké výraznější
  • 00:24:30 geografické překážky.
    Čili to jsou cla a mýta.
  • 00:24:33 -A byl rozdíl mezi domácím
    a mezinárodním obchodem?
  • 00:24:38 -Samozřejmě byl velký rozdíl.
  • 00:24:41 Mezinárodní trhy,
    tam už se pohybovalo zboží,
  • 00:24:44 jehož význam nespočíval v tom,
    že by zajišťovali něčí obživu,
  • 00:24:48 ale směňovalo se tam zboží,
    které mohlo sloužit prestiži.
  • 00:24:52 Nebo mohlo sloužit
    dalšímu překupování
  • 00:24:55 na jiné zahraniční trhy.
  • 00:24:58 Klasicky třeba otroci,
    jejichž hodnota na domácím území
  • 00:25:01 byla jiná než na místech,
    kam byli nakonec transportováni
  • 00:25:05 na ty koncové trhy.
  • 00:25:07 O tom ostatně máme jeden
    zajímavý pramen z 10. století.
  • 00:25:15 -Co se týče země "Buislava",
    tedy její délka od města Frága
  • 00:25:19 až do města Krakúa,
    obnáší cestu tří týdnů.
  • 00:25:22 A ona sousedí po délce
    se zeměmi Maďarů.
  • 00:25:26 A město Frága je postaveno
    z kamene a vápna.
  • 00:25:30 Je nejbohatší z měst zbožím.
  • 00:25:33 Přicházejí sem z města Krakúa
    Rusové a Slované se zbožím.
  • 00:25:38 A přicházejí k nim ze zemí Maďarů
    muslimové, židé a Maďaři rovněž
  • 00:25:43 se zbožím a obchodnickým závažím.
  • 00:25:46 A vyvážejí od nich otroky,
    cín a různé druhy kožešin.
  • 00:25:51 Jejich země jsou nejlepší
    ze zemí lidí severu
  • 00:25:54 a nejlépe zásobované živobytím.
  • 00:26:00 -Někdy kolem roku 962,
    nebo krátce poté,
  • 00:26:03 do Čech vstupuje diplomat
    a obchodník současně,
  • 00:26:07 pocházející z kordovského
    Chalifátu,
  • 00:26:10 čili z území dnešního Španělska,
    jehož jméno zní Ibráhím Ibn Jákúb.
  • 00:26:17 -V zemi Búliama se vyrábí
    velmi lehké šátečky z jemné tkaniny
  • 00:26:21 na způsob síťky,
    které se k ničemu nehodí.
  • 00:26:24 Jejich cena u nich v každou dobu
    činí 10 šátků za 1 kinšár
  • 00:26:29 a pomocí nich kupují a prodávají.
  • 00:26:32 Za 1 kinšár se u nich prodává
    tolik pšenice,
  • 00:26:36 co vystačí jednomu člověku
    na jeden měsíc.
  • 00:26:40 A prodává se u nich
    za 1 kinšár 10 slepic.
  • 00:26:45 -Mluví o Kinšáru.
  • 00:26:47 Kinšár, což je nějaká mince,
    ale není úplně jasné,
  • 00:26:50 jestli se jedná už o minci domácí,
    raženou Boleslavem I.,
  • 00:26:54 anebo o nějaké jiné mince,
    které fungovaly jako platidlo
  • 00:26:58 v tom českém prostředí.
  • 00:27:01 Ten obchod probíhal na tržištích,
    což byla velice důležitá instituce.
  • 00:27:06 Ale zároveň to muselo být
    také místo,
  • 00:27:09 které bylo vyčleněno
    z ostatního osídlení.
  • 00:27:12 Z jednoho prostého důvodu -
    aby na něm mohla být uplatňována
  • 00:27:17 speciální právní ochrana.
  • 00:27:20 To znamená, jakékoli krádeže,
    jakékoli ublížení se trestá
  • 00:27:25 úplně jiným způsobem,
    samozřejmě mnohem přísnějším.
  • 00:27:29 A zájem byl jednoduchý.
    Zájem byl ten,
  • 00:27:33 aby trh byl nerušen,
    aby tam volně probíhal obchod.
  • 00:27:37 Ochranu trhu přebíral
    přímo panovník.
  • 00:27:40 Protože panovník koneckonců
    z těch trhů vybíral daně.
  • 00:27:47 -Vypadá to,
    že Boleslav byl dítě štěstěny.
  • 00:27:50 Mezinárodní obchod mu přinášel
    neskutečné bohatství.
  • 00:27:54 Nemůže být pochyb o tom,
    na co tyto peníze využil.
  • 00:28:00 -Boleslav I. se nespokojil
    s centralizací české kotliny
  • 00:28:04 pod pražský stolec,
    ale jeho expanze
  • 00:28:07 evidentně pokračovala dále.
    Tu první zprávu,
  • 00:28:10 kterou k tomu máme,
    je známá zpráva
  • 00:28:12 Ibráhíma Ibn Jakúbá,
    který nám říká,
  • 00:28:15 že Boleslav vládne dvěma
    významným městům,
  • 00:28:17 a to je Praze a městu Krakova,
    které jsou od sebe vzdáleny
  • 00:28:21 tři týdny chůze.
    -Kam až to mohl kontrolovat?
  • 00:28:25 -Zřejmě až k hranicím
    s Kyjevskou Rusí,
  • 00:28:28 tedy někam za červínské hrady.
  • 00:28:32 Zhruba,
    jak je dnešní polský Přemyšl.
  • 00:28:38 -V raném středověku bylo
    asi mnohem podstatnější,
  • 00:28:41 než ovládat území jako celek,
    ovládat důležité klíčové body,
  • 00:28:45 které v tomhle případy
    byly navlečeny zřejmě
  • 00:28:49 na významné obchodní cestě,
    která směřovala
  • 00:28:51 ze západu na východ.
  • 00:28:54 -Sahala od Cordoby přes Pyreneje,
    přes Francii, přes Porýní,
  • 00:28:59 Řezno podél Dunaje.
  • 00:29:02 A vedla až někam na Volhu
    k Chazaru.
  • 00:29:05 Ta byla přeťata Maďary
    a někde v oblasti Řezna
  • 00:29:09 byla přehoupnuta na Prahu
    a potom na Wroclaw, Krakov.
  • 00:29:18 Obcházela to nebezpečné území,
    ovládané tedy starými Maďary.
  • 00:29:23 -Ovládnutí téhle té obchodní
    magistrály bylo samozřejmě
  • 00:29:26 klíčovým předpokladem
    pro uchopení moci.
  • 00:29:29 Po té magistrále,
    když to takhle řekneme
  • 00:29:32 moderním termínem,
    putovalo obrovské bohatství.
  • 00:29:35 -Takže ten veškerý obchod,
    který po této magistrále plynul,
  • 00:29:40 vlastně měli pod kontrolou
    Boleslavové.
  • 00:29:49 -Úspěšný vládce,
    nebo bratrovrah?
  • 00:29:52 Je vůbec možné zjistit,
    jaký Boleslav skutečně byl?
  • 00:29:57 Kosmas uvádí jednu historku
    z Boleslavova mládí,
  • 00:30:01 která by mi mohla
    na moji otázku odpovědět.
  • 00:30:07 -"Tak se stalo, že si usmyslil
    založit hrad po způsobu římském.
  • 00:30:11 Ihned svolal přední muže z lidu
    a dovedl je do lesa u řeky Labe,
  • 00:30:16 řka: 'Zde chci a káži,
    abyste mi po římském způsobu
  • 00:30:20 z kamene vystavěli hradní zeď,
    velmi vysokou dokola.'
  • 00:30:25 K tomu oni odpověděli:
    'My ti odříkáme,
  • 00:30:29 protože ani neumíme,
    ani nechceme učiniti, co nařizuješ.
  • 00:30:33 Vždyť ani naši otcové
    nic takového dříve nečinili.'
  • 00:30:38 A tu nastala podívaná
    pamětihodná nad drzostí
  • 00:30:41 smělého knížete.
  • 00:30:44 Chytil jednoho za kštici a usekl mu
    hlavu jako chabou makovici.
  • 00:30:49 A řekl: 'Tak to chci. Učiním tak,
    plať namísto rozumu vůle."
  • 00:30:57 -"Plať namísto rozumu vůle"?
  • 00:31:00 Je to historka o sebevědomém
    teenagerovi,
  • 00:31:03 který už odmala věděl, co chce?
  • 00:31:06 Je možné vůbec brát
    Kosmovu historku jako pravdivou?
  • 00:31:10 Nezbývá,
    než se vrátit na Starou Boleslav.
  • 00:31:17 Na co koukáme tady?
    -Co si myslíte, že to je?
  • 00:31:20 -Vypadá to jako malta.
    -Je to malta, ano.
  • 00:31:24 A vy jste četl Kosmovu kroniku,
    je tam něco,
  • 00:31:28 co vás tam zaujalo, překvapilo?
    -No ta kamenná zeď.
  • 00:31:33 -Kamenná zeď,
    o které píše Kosmas,
  • 00:31:37 že ji postavil kníže Boleslav
    ve Staré Boleslavi.
  • 00:31:40 Tímto způsobem tady založil
    tenhle přemyslovský hrad.
  • 00:31:45 Tato architektura se v našem
    prostředí nikde nevyskytovala
  • 00:31:49 ještě několik dlouhých
    desetiletí poté.
  • 00:31:53 A kamenná zeď na maltu nestála.
  • 00:31:56 My stojíme na tom místě,
    kde ta kamenná zeď
  • 00:32:00 podle všech předpokladů měla stát.
  • 00:32:03 Tady je prostor,
    kde se nám podařilo položit
  • 00:32:07 celkem tři sondy,
    v 90. letech i v roce 2000.
  • 00:32:11 A podařilo se nám
    pozůstatky této zdi najít.
  • 00:32:15 Tohle je jeden z důkazů o tom,
    že kamenná zeď na maltu
  • 00:32:19 ve Staré Boleslavi opravdu stála.
  • 00:32:28 Kde vlastně se vzala inspirace
    pro takovouhle stavbu,
  • 00:32:32 která v té Boleslavi
    snad někdy na začátku
  • 00:32:36 2. třetiny 10. století stála?
  • 00:32:39 Nejbližší lokalita,
    kde tehdy stála obrovská
  • 00:32:42 kamenná zeď, a kterou Přemyslovci
    jeden za druhým velice často
  • 00:32:46 navštěvovali, je?
    Víte to?
  • 00:32:49 -Nevím.
    -Řezno.
  • 00:32:51 -Řezno.
    -Byli tam každou chvíli.
  • 00:32:54 A tam v té době stála
    římská mohutná zeď.
  • 00:32:58 Po roce 930 k této hradbě,
    která musela nějakým způsobem
  • 00:33:03 fungovat,
    přistavěli další opevnění.
  • 00:33:06 Což pro nás je doklad toho,
    že v době,
  • 00:33:10 kdy tam mohl být Boleslav,
    taková zeď stála.
  • 00:33:14 A on měl tu možnost podívat se,
    jaké konstrukce je možné stavět.
  • 00:33:19 -Dobrá, zeď tady stála.
  • 00:33:21 To by hrálo ve prospěch
    Kosmovy historky.
  • 00:33:25 Ale co zbytek příběhu
    a povaha našeho hrdiny?
  • 00:33:32 -Kosmos beze zbytku převzal obraz
    Boleslava jako obraz tyrana.
  • 00:33:37 Obraz ukrutníka, obraz člověka,
    který nedbá na žádné zásady,
  • 00:33:41 ani v křesťanské,
    ani v zemské tradici.
  • 00:33:45 A Kosmas zemské tradice vzýval
    takřka v každé z kapitol
  • 00:33:48 svého díla.
  • 00:33:52 Kosmův příběh se neobrací
    ke stavbě hradby
  • 00:33:55 ve Staré Boleslavi,
    ale obrací se proti znevažování
  • 00:33:58 těchto zemských pořádků.
  • 00:34:00 A protože v Kosmově optice
    Boleslav I. byl tím tyranem,
  • 00:34:04 no tak nutně jako tyran musel
    tyto zemské pořádky porušovat.
  • 00:34:08 Jinými slovy, Kosmovi nešlo vůbec
    o hradbu ve Staré Boleslavi.
  • 00:34:12 Šlo mu o kritiku knížete Boleslava,
    který byl poskvrněn
  • 00:34:15 Kainovým znamením již tím,
    že zavraždil,
  • 00:34:18 nebo zabil
    svého staršího bratra Václava.
  • 00:34:23 ZVONY
  • 00:34:30 -Takže jaký skutečně byl Boleslav,
    se nikdy nedozvíme.
  • 00:34:34 Jeho obraz už na samém začátku
    stanovily svatováclavské legendy.
  • 00:34:39 A další století ho jenom přejímala.
  • 00:34:42 Ale kdo byli lidé,
    kterým byly tyto legendy určeny?
  • 00:34:46 Jak vypadalo v Čechách křesťanství
    v době knížete Boleslava?
  • 00:34:51 -Určitě se jednalo o záležitost
    úzkých elit.
  • 00:34:54 Protože křesťanství
    bylo u nás zaváděno shora.
  • 00:34:58 Takže samozřejmě vládcové
    rodícího se státu,
  • 00:35:01 v čele s knížetem měli zájem,
  • 00:35:03 aby společnost byla
    christianizována.
  • 00:35:05 Ale šlo o proces velice dlouhodobý
    a velice pomalý.
  • 00:35:08 Bylo také málo center,
    ze kterých by ta christianizace
  • 00:35:11 mohla probíhat. Není divu,
    že s rostoucí vzdáleností
  • 00:35:14 od těch center obyvatelé země
    asi dost málo věděli,
  • 00:35:17 co se od nich vlastně chce.
  • 00:35:24 Navíc velice neradi opouštěli
    to staré náboženství.
  • 00:35:27 Protože se obávali,
    že naruší stabilitu světa,
  • 00:35:30 který ti staří bohové zachovávají.
  • 00:35:33 Že např. přestane fungovat příroda,
    že nebude úroda,
  • 00:35:36 že se nebudou rodit mláďata
    hospodářských zvířat,
  • 00:35:39 takže vlastně umřou hlady.
  • 00:35:42 -Ve jménu Otce i Syna
    i Ducha svatého. -Amen.
  • 00:35:58 -Jsme na Levém Hradci
    v kostele sv. Klimenta.
  • 00:36:02 Levý Hradec byl docela
    určitě jednou z nejvýznamnějších
  • 00:36:05 lokalit raného přemyslovského
    malého středočeského státu.
  • 00:36:09 Což dosvědčuje skutečnost,
    že když byl Bořivoj,
  • 00:36:13 první historické české kníže,
    na Moravě pokřtěn,
  • 00:36:16 na dvoře knížete Svatopluka
    a rukou arcibiskupa Metoděje,
  • 00:36:21 tak se vracel do Čech
    s posláním christianizovat.
  • 00:36:33 Na Levém Hradci byl tehdy založen
    kostel svatého Klimenta.
  • 00:36:37 Byl to první chrám na území Čech
    a od něj se odvíjí křesťanství.
  • 00:36:54 -Já mám pocit, že ten kostel
    nad námi není ten původní.
  • 00:36:58 -To máte úplně správný pocit,
    protože ten kostel je
  • 00:37:02 od 13. do 17. století budován.
  • 00:37:04 My jsme se teď snažili vejít
    do podzemí toho kostela
  • 00:37:09 a jsme v lodi zaniklé rotundy.
  • 00:37:12 Nejdříve se věřilo,
    že byla vybudována
  • 00:37:16 právě v 9. století.
    Věřilo se, že to je ten kostel,
  • 00:37:20 který vybudoval Bořivoj,
    když se vrátil z Velké Moravy.
  • 00:37:24 Ale potom se ukázalo,
    že v apsidě tohoto kostela
  • 00:37:29 je použit tzv. "lapis primarius".
  • 00:37:32 To je kámen,
    do kterého biskup vyryje kříž.
  • 00:37:36 Tenhle kámen se ovšem
    do základů kostelů dával
  • 00:37:39 nejdříve na začátku 10. století.
  • 00:37:42 A to v nejpokročilejších
    krajích Evropy.
  • 00:37:45 Ale to vůbec nevylučuje,
    že na tomto místě stál ještě jiný,
  • 00:37:49 pravděpodobně dřevěný
    primitivní kostel,
  • 00:37:52 který vznikl právě
    v tom 9. století.
  • 00:37:55 Ale bohužel se z něj nezachovalo
    vůbec nic.
  • 00:38:01 -Takže křesťanství v Čechách začalo
    s Boleslavovým dědečkem Bořivojem.
  • 00:38:06 Bylo už v době jeho vnuka dál?
  • 00:38:09 -Máme velmi málo
    písemných pramenů k tomu,
  • 00:38:12 jakým způsobem
    se snažil Boleslav I.
  • 00:38:15 tu svoji sakrální legitimaci,
    která byla spojena s rozvojem
  • 00:38:19 církevních institucí,
    zajistit.
  • 00:38:21 Např. jednou z důležitých zpráv,
    které s kostmi můžeme čerpat,
  • 00:38:25 je to, že Boleslav měl založit
    dvacet kostelů
  • 00:38:28 na významných hradech.
  • 00:38:30 To byl jeden z prvních
    předpokladů pro to,
  • 00:38:34 zajistit nějakou stabilitu
    církevním institucím.
  • 00:38:37 Musíme si uvědomit,
    že v raně středověkých
  • 00:38:41 státních útvarech,
    nebo v politických útvarech
  • 00:38:44 ta politická a sakrální moc
    šla ruku v ruce.
  • 00:38:47 To se velmi dobře ukazuje
    právě na tom českém příkladu.
  • 00:38:51 Nakonec slovo kostel
    je odvozeno od latinského castelum,
  • 00:38:54 což je pevnost.
  • 00:39:02 -Klášter svatého Jimrama v Řezně
    má s českým prostředím,
  • 00:39:06 a konkrétně i s Prahou 10. století
    víc společného,
  • 00:39:10 než by se mohlo zdát.
    Mnohé naznačuje,
  • 00:39:14 alespoň nejstarší
    svatováclavské legendy naznačují,
  • 00:39:18 že vzdělanci,
    kteří přicházeli do Čech,
  • 00:39:22 prošli jakýmsi školením
    právě zde, v tomto klášteře.
  • 00:39:29 -Boleslav se samozřejmě snažil,
    aby měl církevní organizaci
  • 00:39:33 dobudovánu definitivně,
    včetně jejího vrcholu.
  • 00:39:36 Čili chtěl se odpojit
    v dlouhodobém plánu od Řezna,
  • 00:39:40 které bylo sice asi velice
    nadšeným misionářem,
  • 00:39:44 nicméně bylo misionářem
    z druhé strany.
  • 00:39:47 Aby byl český stát samostatný,
    aby byl opravdu emancipován,
  • 00:39:52 pokud možno,
    od všech bezprostředních vlivů,
  • 00:39:55 které by k nám směřovaly z říše,
    tak bylo důležité,
  • 00:39:58 aby i církevní organizace získala
    domácí vrchol.
  • 00:40:05 -Především ale v tomto klášteře
    působil a patrně i získal vzdělání
  • 00:40:10 mnich Kristián,
    autor snad nejslavnější
  • 00:40:14 svatováclavské legendy o životě
    a umučení svatého Václava
  • 00:40:19 a báby jeho, svaté Ludmily.
  • 00:40:22 A tento Kristián podle všeho nebyl
    nikým jiným než oním Strachkvasem,
  • 00:40:27 synem Boleslava I.,
    který se narodil,
  • 00:40:30 nebo byl pokřtěn
    za oněch strašlivých událostí
  • 00:40:34 na Staré Boleslavi
    28. září roku 935.
  • 00:40:45 -V 60. letech 10. století,
    kdy vzniká jedna z nejzákladnějších
  • 00:40:50 kronik, které vyprávějí o Čechách
    10. století korvejského mnicha
  • 00:40:55 Widukinda, se hovoří o tom,
    že z Prahy se začíná šířit
  • 00:40:59 jakási zvěst o tom,
    že je tam nějaký nový světec.
  • 00:41:02 Je to docela určitě informace
    o tom, že se schyluje
  • 00:41:05 k založeni biskupství.
  • 00:41:07 Je to ta poslední fáze,
    kterou ještě režíruje Boleslav I.
  • 00:41:10 A toho světce,
    kterého potřebuje pro to nové
  • 00:41:13 biskupství, se samozřejmě snaží
    předvést jako svého bratra Václava.
  • 00:41:24 -A jaký byl osud Kristiána?
  • 00:41:27 -Na tu otázku se dá odpovědět
    jenom velmi ztěží.
  • 00:41:31 Nebo jenom velmi přibližně.
    Nejspíš se vrátil do Čech.
  • 00:41:35 Ale zdá se,
    že měl potřebu spojit svůj život
  • 00:41:38 spíše s mnišským prostředím.
  • 00:41:41 To znamená,
    neměl asi nějaké vyšší ambice.
  • 00:41:45 Na straně druhé o Kristiánovi víme,
    že jej za svého nástupce
  • 00:41:49 měl označit
    druhý pražský biskup Vojtěch.
  • 00:41:53 A dokonce víme,
    že Kristián po jistém zdráhání
  • 00:41:56 tuto nabídku přijal.
  • 00:41:59 Nicméně byl asi raněn mrtvicí,
    nebo zkrátka postihla jej
  • 00:42:04 nějaká nevolnost během svěcení,
    což jej diskvalifikovalo.
  • 00:42:08 A biskupského úřadu
    se tak nikdy neujal.
  • 00:42:11 To nás ale přivádí k takové možná
    odvážné hypotéze,
  • 00:42:16 zda Boleslav I.,
    když pomýšlel na povýšení Prahy
  • 00:42:20 na sídlo biskupa,
    zda náhodou při tom neuvažoval
  • 00:42:24 také o určité roli
    svého syna Kristiána
  • 00:42:28 udělat pražským biskupem.
  • 00:42:31 Ale tato otázka opravdu zůstává
    jenom v takové hypotetické rovině.
  • 00:42:42 -Prosíme Tě,
    dej i nám dnes potřebné
  • 00:42:45 vůdčí osobnosti všude,
    kde chybí.
  • 00:42:48 Dej všem dětem otce,
    matku a spořádaný domov.
  • 00:42:53 A veď nás, abychom žili
    ve vzájemném porozumění
  • 00:42:57 a každý na svém místě,
    po vzoru svatého knížete Václava
  • 00:43:01 zodpovědně konali svůj úkol.
  • 00:43:09 -To, co se pak odehrálo
    v 70. letech 10. století,
  • 00:43:12 už za vlády Boleslava II.,
    tzn. ty poslední kroky k zřízení
  • 00:43:16 Pražského biskupství,
    že už bylo jenom dovršením díla,
  • 00:43:20 které zahájil a dlouhodobě
    provozoval Boleslav I.
  • 00:43:32 -Boleslav umírá v roce 972.
  • 00:43:35 O tom,
    kde je pohřbený jeho svatý bratr,
  • 00:43:39 není moc pochyb.
  • 00:43:43 Ví se ale,
    kde leží bratrovrah?
  • 00:43:53 -Když se snaží historici
    a archeologové nalézt
  • 00:43:56 nějaké stopy po Boleslavu I.,
    tak zjišťují,
  • 00:44:00 že těch stop je velice málo.
  • 00:44:02 Např. vůbec není známo,
    kde byl pohřben.
  • 00:44:05 Nebo, lépe řečeno,
    existuje několik teorií,
  • 00:44:08 kde bychom ho mohli hledat.
  • 00:44:10 A jedna z těch teorií hovoří
    o hrobu knížete K1,
  • 00:44:14 který byl nalezen při výzkumu
    Kamila Hilberta
  • 00:44:17 pod Svatovítskou katedrálou.
  • 00:44:19 Šlo určitě o člověka,
    který patří ke knížecí rodině,
  • 00:44:23 k nejvyšším vrstvám
    české společnosti.
  • 00:44:37 -Nacházíme se v podzemí
    Svatovítské katedrály,
  • 00:44:40 konkrétně
    pod svatováclavskou kaplí.
  • 00:44:43 Je vidět,
    že to je takové velice nepřehledné.
  • 00:44:46 Ale je tady jižní apsida
    původní rotundy,
  • 00:44:49 kterou tady nechal postavit
    kníže svatý Václav.
  • 00:44:52 On pak v té apsidě byl pohřben.
    To je ta změť těch zdiv tam vzadu.
  • 00:44:56 A v prostoru před nimi
    byly objeveny dva hroby.
  • 00:44:59 Jeden mužský s dýkou -
    a ten se spojuje s Boleslavem I.
  • 00:45:08 Vedle byl ještě jeden hrob,
    který byl označen jako K2,
  • 00:45:11 tedy kníže 2.
    Zůstala z něj jenom noha,
  • 00:45:13 čili si s ním tady nevěděli
    moc rady.
  • 00:45:17 Identifikace ostatků prodělala
    několik zase zákrut
  • 00:45:21 a takových různých
    interpretačních modelů.
  • 00:45:24 Úplně s první konkrétní
    interpretací
  • 00:45:27 přišel antropolog Emanuel Vlček,
    který je ztotožnil s ostatky
  • 00:45:31 knížete Bořivoje I.
    Tato interpretace je odmítnuta.
  • 00:45:35 Pak kolega Michal Lutovský
    přišel v 90. letech s interpretací,
  • 00:45:40 že by to mohl být hrob
    právě Boleslava I.
  • 00:45:43 Což by docela odpovídalo.
  • 00:45:46 Boleslav I. mohl být pohřben
    v budějovické bazilice,
  • 00:45:50 nebo v rotundě.
  • 00:45:52 V budějovické bazilice
    tyto zprávy nejsou,
  • 00:45:54 čili to směřovalo
    ke svatovítské rotundě.
  • 00:45:57 -Mělo by logiku,
    aby to byl hrob Boleslava I.
  • 00:46:00 Protože docela určitě Boleslav I.
    během své vlády dával najevo,
  • 00:46:04 že ta jeho neblahá role
    v začátcích státu
  • 00:46:08 není to nejvýznamnější,
    co by chtěl sdělovat.
  • 00:46:11 On je křesťan.
    On uctívá svého bratra,
  • 00:46:14 kterého sice pomohl zabít,
    zavraždit, ale je křesťan
  • 00:46:19 a uznává jej jako světce
    a uznává svoji vinu.
  • 00:46:31 Byla vyslovena hypotéza,
    že by bylo docela logické,
  • 00:46:35 aby se nechal pohřbít
    na přístupu k hrobu sv. Václava,
  • 00:46:39 kterého tím vlastně oslavuje,
    nebo koří se mu.
  • 00:46:43 A zároveň ten,
    kdo by se přišel poklonit
  • 00:46:47 světci Václavovi,
    tak by šel přes jeho hrob.
  • 00:46:51 Což je ve středověku znakem
    naprosté pokory.
  • 00:46:55 Ten, kdo se nechá pohřbít tak,
    aby po něm chodili jiní věřící,
  • 00:46:59 tak dává najevo svoji humanitas,
    svoji maximální pokoru.
  • 00:47:09 -Je 4. 8.
  • 00:47:14 A 4. 8. 1306
    vymřeli Přemyslovci po meči.
  • 00:47:21 A ta dnešní mše svatá
    je z toho důvodu obětovaná
  • 00:47:25 za všechny zemřelé
    z rodu Přemyslovců.
  • 00:47:39 -Co se s těmi ostatky dělo?
  • 00:47:42 -Po výzkumu v roce 1911
    ony překvapivě zůstaly
  • 00:47:45 tady na místě.
  • 00:47:47 A tuším od roku 1973, nebo 1974,
    až do roku 2017 spočívaly
  • 00:47:51 v depozitáři na Pražském hradě.
  • 00:47:54 A teprve v letošním roce
    byly zase vráceny zpátky,
  • 00:47:58 protože to je asi důstojné
    našich panovníků.
  • 00:48:06 Ideální by bylo vrátit to
    do té původní hrobové jámy,
  • 00:48:10 která zůstala zachovaná,
    ale to by znamenalo ji poškodit.
  • 00:48:13 Takže byl vytvořen tento sarkofág,
    v něm je olověná schránka
  • 00:48:17 jak s pozůstatky knížete K1,
    tak knížete K2,
  • 00:48:21 čili zřejmě tady odpočívá
    Boleslav I. se svojí manželkou.
  • 00:48:25 Nevíme bohužel kterou.
  • 00:48:28 -Na čí hrob se tedy dívám?
  • 00:48:31 Leží tady tyran a bratrovrah,
    nebo zakladatel českého státu?
  • 00:48:43 -Boleslav I. byl pravděpodobně
    tím hlavním mužem,
  • 00:48:47 který opravdu rozběhl proces
    budování českého státu.
  • 00:48:50 I když nevládl krátkou dobu,
    od roku 935 do roku 972,
  • 00:48:54 tak přece jen to není dost na to,
    aby mohl projít všemi úskalími,
  • 00:48:59 která s budováním
    českého státu souvisejí.
  • 00:49:03 Ale položil pevné základy
    toho státu, to je evidentní.
  • 00:49:11 -Spíše než tvůrce státu
    bych jej označil za spolutvůrce,
  • 00:49:16 nebo zakladatele
    politického systému,
  • 00:49:20 který vlastně položil základy
    Čech knížecích.
  • 00:49:23 Což byl politický systém,
    který v nezměněné podobě,
  • 00:49:27 nebo jen v mírně změněné podobě,
    trval až do 13. století.
  • 00:49:31 V tomto smyslu jej můžeme označit
    za velmi úspěšného.
  • 00:49:39 -Ano,
    Boleslava nazýváme tvůrcem státu.
  • 00:49:42 To ovšem myslíme obrazně,
    abychom to vztáhli
  • 00:49:45 k něčemu konkrétnímu
    a lépe představitelnému.
  • 00:49:49 On byl jeden z těch důležitých bodů
    na cestě k české státnosti.
  • 00:49:54 Přispěl k tomu velice výrazně.
  • 00:49:57 Přispěli k tomu ale nemenší měrou
    i ostatní Přemyslovci.
  • 00:50:02 Ale nejen oni.
  • 00:50:04 Oni měli své okolí,
    oni měli své rádce atd.
  • 00:50:08 Byla to v podstatě,
    když to trošku přeženu,
  • 00:50:11 kolektivní záležitost.
  • 00:50:15 -No a já se díky anglické koledě
    dozvěděl víc
  • 00:50:18 o vzniku českého státu.
  • 00:50:21 Je to důležité?
    Pro mě ano.
  • 00:50:24 Nemůžu úplně chápat dnešek,
    když neznám začátek.
  • 00:50:28 A já ho chápat chci.
    Žiju tady a jsem tady doma.
  • 00:50:33 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2018

Související