Pavel Brázda - Umění mezi lidmi
- 00:00:19 -Asi zdola. Podařilo se.
-
00:00:29
Tak už se, prosím, nemračte,
ale jen račte, račte a račte! -
00:01:06
V mejch obrazech bejvá
něco až cirkusovýho, to je fakt, - 00:01:12 a ten lunapark byl pro mě příkladem
-
00:01:18
těma svejma Paláci hrůzy
nebo Paláci smíchu. - 00:01:26 Vlastně i já bych si přál,
-
00:01:28
aby to moje dílo byla taková
obdobná Země divů. - 00:01:41 ZVUK JEDOUCÍCH FORMULÍ
-
00:02:04
-Tady jsme mezi Pavlovými
závodníky. -
00:02:08
To je pro něj úplně klíčový bod
v jeho životě, v jeho umění. - 00:02:13 Pavel totiž se ponořil
-
00:02:15
do toho zábavného života
městského obyvatelstva v Brně. -
00:02:22
Miloval lunaparky, cirkusy, závody,
motocyklové, automobilové, -
00:02:29
a já si myslím, že vlastně
tam zčásti nacházel projevy -
00:02:35
tak trochu pokleslého
výtvarného proudu. -
00:02:45
-Pokleslost bejvá často velice
inspirativní, -
00:02:50
například u ranejch skladeb
Stravinskýho, -
00:02:56
který jsou pro mě něčím příkladným
a trvale oblíbeným, -
00:03:02
je použito původně lidovejch
šlágrů, -
00:03:07
nebo jiný tehdy současný takzvaně
pokleslý muziky k dílům, -
00:03:15
který jsou o to současnější
a novější. -
00:03:39
-Pavel říká: "Hledím vycházet
vstříc lidovému způsobu vnímání -
00:03:46
a je to strašně vidět,
když lidi reagujou například -
00:03:49
na jeho digitální tisky,
ty nový obrazy, že ten člověk, -
00:03:53
který by se jinak trochu bál
toho moderního současného umění, - 00:03:58 okamžitě cítí ten lidský obsah
-
00:04:03
a chápe, že tam je příběh,
že tam je humor, že tam je ironie. -
00:04:09
A tím pádem ten člověk nepotřebuje
další vysvětlení. -
00:04:18
-Tam jsou jedny teda z mejch
kořenů. -
00:04:21
-Toho hominismu.
On měl kořeny v hominismu. -
00:04:25
-Toho teda byť ne populistickýho
teda, -
00:04:27
jak jen možno populárního
zaměření. -
00:04:32
-Je to příklon k lidem, jo,
od toho formalismu, bych řekla, - 00:04:36 spíš k tomu lidskýmu fenoménu.
- 00:05:02 -Je to astronaut už současnější.
-
00:05:08
-A tady máš ještě tenhle, Pavle.
-Aha. -
00:05:11
-Jo, jo, jo.
-Ten mi připadá docela hezký. -
00:05:15
-Jo, jo. Tohleto je "Samota
s třema mouchama". -
00:05:23
Mouchy, abych se přiznal
a popravdě řekl, -
00:05:29
jsou vlastně taky současně já
a další dvě ženy. - 00:05:36 -To jsou věci!
-
00:05:48
-Já jsem městskej člověk.
Mě fascinuje kde co, -
00:05:52
nejenom krásný holky,
po kterých rád koukám, jo. -
00:05:57
Když je vidím zezadu, tak často
dochází k mírnýmu zklamání, -
00:06:01
ale někdy jsem opravdu naprosto
fascinovanej, jo. -
00:06:07
Tak mě tam zajímají třeba
i jejich ideální typy, - 00:06:13 v těch figurínách,
-
00:06:15
který jsou takovejma docela
pozoruhodnejma sochama -
00:06:21
vystavenýma v tom ideálním
prostředí těch výkladů. -
00:06:33
Koukám třeba na ten průvod
v těch dálnicích uprostřed města, -
00:06:40
tří auťáků vedle sebe,
průvod skoro nekonečnej. -
00:06:45
Koukám rád po těch podivuhodnejch
obludnejch umělejch zvířatech. -
00:06:53
Automobily, jejich karosérie
mě přitahujou -
00:06:57
a zajímají jako nejzdařilejší
a nejužitečnější abstraktní sochy. - 00:07:09 Prostě celá ta velkoměstská flóra,
-
00:07:14
která odpovídá mý původní zálibě
v pestrosti květin, - 00:07:22 a k tomu i ta fauna, jo,
-
00:07:25
jakou jsou všechny ty dopravní
prostředky. -
00:07:31
Vlastně je to taková nová
umělá příroda, -
00:07:36
kterou si lidi takto teda
v tom městským prostředí vytvořili. -
00:07:56
Analytická psychologie
Karla Gustava Junga -
00:08:00
přispívá k psychologickýmu založení
většiny mejch obrazů. - 00:08:07 Dál je tady Sartre, jo.
-
00:08:10
Sartre byl pro nás v těch začátcích
našich dost podstatný, - 00:08:18 podobně jako Camus,
-
00:08:22
protože vlastně ta naše orientace
původní - 00:08:26 byla spíš existencialistická.
- 00:08:30 -Tady je ten Haring - Deníky,
-
00:08:33
a samozřejmě ten Haring,
to bylo milý, - 00:08:36 ale bylo to prostě jen milý tím,
-
00:08:39
že někdo taky něco trošičku
podobnýho někde dělal. - 00:08:46 Vlastně především tím,
-
00:08:49
že to je zpravidla redukovaný
na linie a doprovodný plochy, - 00:08:54 že to bejvá hodně zjednodušený,
-
00:08:58
a konec konců taky tím,
že to bejvá srozumitelný. -
00:09:05
-On jde po takovejch jakoby
hlubokejch tématech, - 00:09:08 což v pop artu nebejvá tak častý,
-
00:09:11
a Keith Haring se taky hodně
zabejval věcma -
00:09:13
typu prostě lidskou sexualitou,
mimozemskejma civilizacema, -
00:09:17
různejma civilizačníma chorobama
a podobnýma věcma, - 00:09:21 nebo manipulací, sledování států,
-
00:09:23
prostě ovlivňování, mocenský
ovlivňování a tak. -
00:09:26
A to u toho Pavla Brázdy
vlastně vidím - 00:09:27 v některejch věcech hodně podobně.
-
00:09:30
Generačně vlastně by od sebe
určitě jako byli vzdálenější, -
00:09:34
ale zase o to víc mě to prostě
překvapuje - 00:09:39 a je mi to jako velmi sympatický.
-
00:09:40
Pavel Brázda má velmi jako
mladý myšlení, no. -
00:09:47
-Pop art byl pro mě docela
milým příjemným překvapením, -
00:09:53
ale vlastně mně jinak neměl co dát
po tý formální stránce. - 00:10:00 To vzniklo ze zcela mejch zdrojů,
-
00:10:03
dost dávno předtím, než se rozjel
pop art, jo. - 00:10:16 -Pop art, jak víme,
-
00:10:18
vzniká tak zhruba ke konci 50.let
v Americe -
00:10:21
jako reakce na vznešenost
a abstrahovanost - 00:10:27 toho abstraktního expresionismu.
-
00:10:29
A ti mladíci říkaj: "Na posvátné
půdě galerie - 00:10:32 máme ty krásně abstraktní plátna,
-
00:10:35
ale venku se toho teprve děje,
jako ten život právě po obchodech, -
00:10:42
na ulici, neony, auta, odpad,
všechno má svoji poetiku. -
00:10:50
A Pavel samozřejmě na to zjištění
přišel o těch tak 10-15 let dřív - 00:10:57 v tehdejším Československu.
-
00:11:06
Jeho ranější obrazy,
řekněme ze 40., 50., - 00:11:11 do poloviny 50. let,
-
00:11:13
tam je jeho takzvané mikroskopické
vidění, -
00:11:18
jeho Gulliverovské vidění člověka
dopodrobna, -
00:11:22
do posledního mikroskopického
detailu, - 00:11:25 protože vlastně to je člověk,
-
00:11:27
který nechce z toho obrazu
nic vynechávat. -
00:11:32
Ale postupem času ta figura,
ta postava, - 00:11:35 se zjednodušuje a stylizuje,
-
00:11:37
stává se něčím, řekněme jako
plastickým znakem. -
00:11:50
Spoustu z toho, co najdeme
u jeho pozdních obrazů, -
00:11:53
najdeme v detailním měřítku
u jeho starých obrazů. Proč? -
00:11:59
Protože pro Pavla neexistuje
nějaký ten lineární časový vývoj, - 00:12:04 že má ty etapy a pokračuje dále.
- 00:12:08 Jednou řekl strašně výmluvnou věc,
-
00:12:11
a sice, že jeho životní dílo,
to je v podstatě jeden celek, - 00:12:20 který nemá nic nesoučasného.
-
00:12:27
To znamená, Pavlova 40. léta
a Pavlova současnost, - 00:12:32 to je jedno a totéž.
-
00:12:58
-Jeden umělec, který Pavla, myslím,
inspiroval zdrojově, - 00:13:03 to je Jan Zrzavý,
-
00:13:06
který právě uplatňuje ty výrazné
barvy, výrazné tahy štětcem, -
00:13:12
ale řekl bych možná ještě hlubší,
zásadnější inspirační zdroj, - 00:13:17 to je Josef Čapek.
-
00:13:22
Tady máme v expozici Čapkův obraz
Chudá žena z roku 1917 -
00:13:31
a Čapkova genialita spočívá
jednoznačně v tom, -
00:13:36
že on má vhled do vnitřního života
člověka. -
00:13:43
-Z českejch malířů to skutečně
byl především Josef Čapek, - 00:13:49 kdo mě byli a zůstali blízký.
-
00:13:56
Taky jsme doma měli nějaký
Zrzavýho obrazy, -
00:14:00
který pak naši museli prodat,
aby měli bejt z čeho živí. - 00:14:05 Zrzavý mě taky přivedl k tomu,
-
00:14:08
abych se orientoval na to umění
starší, -
00:14:15
zejména teda na tu ranou renesanci,
která i jeho dobře poznamenala. - 00:14:26 Za rodinný příbuzenství s Čapkama
-
00:14:28
jsem se jaksi dlouho bezmála
styděl, - 00:14:34 až ostýchal, jo, přinejmenším.
-
00:14:38
Když mě někdo představoval
jako zvláštní atrakci, -
00:14:42
že jsem prasynovcem bratří Čapků,
tak bych se bejval hanbou propadl, -
00:14:48
protože takový jsem nebyl
dostatečně i známý sám sebou, -
00:14:55
v tom opravdu žádná moje zásluha
nebyla. -
00:15:00
Nicméně něco z tý Čapkovský tradice
ve mně zůstává, -
00:15:05
tak máma mně dávala číst
už od dětství jejich knížky, -
00:15:09
i to mě teda samozřejmě ovlivnilo
v mým způsobu cítění i myšlení. -
00:15:19
Tohle jsou ty předlohy,
tyhle ohromný štosy. - 00:15:24 Některý už mám barevně zpracovány,
-
00:15:27
jiný bych ještě rád barevně
zpracoval. - 00:15:32 Jsou to věci všeho možnýho druhu,
-
00:15:36
od bezdomovců až po šéfa
se sekretářkou v kanceláři. - 00:15:45 Taky náměty zcela civilní.
-
00:15:49
Z lunaparku pochází tahleta obluda,
tenhle z tamějších komediantů. -
00:15:56
K tomu přibejvají i skladby
složitější. - 00:16:08 Začínal jsem s tím na xeroxu,
-
00:16:11
tam jsem dělával dokonce
na barevnejch papírech, - 00:16:17 a když se objevily barevný tonery,
-
00:16:21
tak taky barevnými tonery
na barevnejch papírech. -
00:16:25
A když jsem objevil tady tento
zázračnej prostředek, -
00:16:29
tak jsem na něj potom samozřejmě
rád přešel a taky u něho zůstávám. -
00:16:39
-Pavel totiž od roku 2006 zhruba
vytváří své obrazy na počítači. -
00:16:47
Vytvoří klasickou lineární kresbu,
černobílou, -
00:16:51
nechá tu kresbu naskenovat
a ten obraz domaluje digitálně. -
00:17:00
Já vůbec nevím o tom, že v Čechách
nebo po světě -
00:17:05
by někdo v 90. letech
takhle pracoval, počítačově, - 00:17:13 digitálně, to prostě ne.
-
00:17:16
-Ahoj!
-Čau! -Ať to dobře jde. - 00:17:20 -Tak běž...
-
00:17:31
Haló!
-Ano? -
00:17:32
-Máš prachy? -Mám.
-Tak dobře. - 00:17:51 -To, co hodlám vystavit,
-
00:17:55
dám udělat tady v takových
miniaturách -
00:17:59
a z toho si pak předem,
ještě před tou výstavou, -
00:18:02
připravuju ty její budoucí
sestavy obrazů, -
00:18:08
tak, jak jsou potom na stěny
už jenom navěšený. -
00:18:14
Mám skutečně tu barevnost,
a to i prudký a čistý barvy, rád, - 00:18:21 a to už i v umění starým a dávným,
-
00:18:25
například v gotickejch nebo jinejch
miniaturách. - 00:18:31 Až po barevnost květin, jo,
-
00:18:35
vychází i můj zájem o barevnost
velkoměstskej - 00:18:40 a vůbec městskej flóry.
-
00:18:44
Vlastně jsem raději, když z mých
výstav přicházejí lidi potěšený, -
00:18:50
přinejmenším těma barvama,
a nikoliv poděšený. -
00:18:56
-V kanceláři mám tady tenhleten
obrázek, Příchod Andělky, -
00:19:02
a kdykoliv mám blbý ráno
nebo blbý období, -
00:19:07
tak se kouknu na Příchod Andělky
a už je zase dobře. -
00:19:12
Pro výstavy se to tiskne na plátno,
což jsou tady ty... -
00:19:21
-To jsou ukázky, jo.
-Jo? Kde to je normálně natažený, - 00:19:25 jako vytištěný na plátno
-
00:19:29
a napnutý na takzvaný zadní rámy,
nebo česky blind rámy. -
00:19:39
-Tady je ta Štěstěna,
která bejvá mou přítelkyní věrnou, - 00:19:47 i když vím, jak je vrtkavá.
- 00:19:50 Veze se na tý krávě, jo,
-
00:19:54
která je něčím podobným,
jako Nietzscheho velbloud, -
00:19:59
kterej nese lva, kterej se směje
a konečně i dítě, který si hraje. -
00:20:07
A tady vystřeluje to pravý
rozzářený oko, jo, -
00:20:12
zatímco to druhý zůstává
strnulejší. -
00:20:18
Tenhleten šašek je vlastně
ten původní -
00:20:23
a dokonce byl namalovanej
už v 50. letech. -
00:20:30
A k tomu přibejvají další variace
šaška, jiným způsobem zachycenýho -
00:20:40
a jinak, než tou jeho samotou
a líp obdařenýho. - 00:21:01 Já vím, že se dá teoreticky vzato
-
00:21:04
tisknout v neomezeným množství
exemplářů, -
00:21:08
ale to není něco, co by mělo
čím odradit její sběratele. -
00:21:18
Můžou ty věci tisknout bez podpisů
pro lidi, - 00:21:24 kterým záleží na tom obraze samým
-
00:21:29
a ne na tom, co v nich hledá
dost sběratelů, -
00:21:36
a sice buď aby měli něco,
co nikdo druhej mít nemůže, -
00:21:44
dál proto, aby investovali
do něčeho, co bude mít cenu, -
00:21:53
která závratně poroste,
jak se taky někdy stává, - 00:21:58 a jak se stane možná i po mý smrti.
- 00:22:29 -Tenhleten způsob vlastně tvorby
-
00:22:31
nebo zpřístupňování širší
veřejnosti - 00:22:33 nebo nějakým dokonce masám,
-
00:22:35
tak je zase jeden jako z dalších
rysů toho pop artu. -
00:22:38
Dělal to už zmiňovanej Keith Haring
úplně stejně. - 00:22:42 On když si otvíral svůj pop shop,
-
00:22:44
tak vlastně tam byly věci
za pár dolarů, nebo dokonce i míň, -
00:22:49
a samozřejmě prodával dál svoje
originály za statisíce. -
00:22:53
Takže jo, mně ta myšlenka přijde
jako sympatická. -
00:22:56
Ne každej má na to si koupit
samozřejmě originál -
00:22:59
a samozřejmě se ozývá
i celá řada kritiků, -
00:23:02
který prostě vlastně potom
pejorativně zesměšňujou to, - 00:23:05 že se to umění objevuje
-
00:23:06
třeba dejme tomu na předmětech
nějaký denní spotřeby -
00:23:09
nebo nějakejch jakoby doplňků,
dejme tomu. - 00:23:13 Mně přijde zajímavý,
-
00:23:15
že prostě si může patnáctiletej
kluk nebo holka -
00:23:17
koupit kus nějakýho umění,
byť reprodukovanýho, -
00:23:20
byť vytvořenýho nějakou digitální
technikou, - 00:23:24 ale je to furt to umění.
-
00:23:29
-Tam, kde to užití má nějakej
smysl, jo, -
00:23:33
například že v Respektu použili
mýho velkýho astronauta -
00:23:41
jako značky svý, jo,
a dost jinejch možností, -
00:23:47
tak to je naopak pro mě
velice příjemnou ctí a potěšením. - 00:23:53 A pokládám za naprosto úžasný,
-
00:23:55
když existujou automobily značky
Picasso. - 00:24:07 -Takže jeho digitální tisky ano.
-
00:24:09
Pro něj je to velmi účinný nástroj,
jak realizovat jeho přesvědčení, -
00:24:15
že: "Ať jsou moje obrazy
mezi lidmi." -
00:24:22
-No ne! No ne! No ne!
Co tady vidím? -
00:24:28
Hele, koukejte na to!
To je úžasný! -
00:24:44
To teda tomuhletomu překvapení
tleskám. To je naprosto úžasný! - 00:24:52 To bych bejval nečekal.
-
00:24:57
Dobrý! A ještě k tomu dobrej nápis:
AŤ JSOU OBRAZY MEZI LIDMA. -
00:25:04
No, to je přesně to,
co je mým vytouženým přáním, -
00:25:10
a co se tady takhle uskutečňuje,
poněvadž vystavovat v metru, -
00:25:16
to byla jedna z mejch dávnejch
ideálních představ, jo, -
00:25:23
a když vidím, že to možný je,
tak teda naprosto úžasný! - 00:25:32 No, úžasný!
-
00:25:35
Ať žijeme!
-Ať žijeme! -
00:25:40
Skryté titulky: Vlasta Malíková
Česká televize 2016