iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
21. 8. 2016
23:00 na ČT art

1 2 3 4 5

5 hlasů
11031
zhlédnutí

Pavel Brázda - Umění mezi lidmi

Portrét výrazného solitéra české výtvarné scény zaměřený na přesahy jeho díla do pop-artu, který byl natočen jako pocta k Brázdovým devadesátinám.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Pavel Brázda - Umění mezi lidmi

  • 00:00:19 -Asi zdola. Podařilo se.
  • 00:00:29 Tak už se, prosím, nemračte,
    ale jen račte, račte a račte!
  • 00:01:06 V mejch obrazech bejvá
    něco až cirkusovýho, to je fakt,
  • 00:01:12 a ten lunapark byl pro mě příkladem
  • 00:01:18 těma svejma Paláci hrůzy
    nebo Paláci smíchu.
  • 00:01:26 Vlastně i já bych si přál,
  • 00:01:28 aby to moje dílo byla taková
    obdobná Země divů.
  • 00:01:41 ZVUK JEDOUCÍCH FORMULÍ
  • 00:02:04 -Tady jsme mezi Pavlovými
    závodníky.
  • 00:02:08 To je pro něj úplně klíčový bod
    v jeho životě, v jeho umění.
  • 00:02:13 Pavel totiž se ponořil
  • 00:02:15 do toho zábavného života
    městského obyvatelstva v Brně.
  • 00:02:22 Miloval lunaparky, cirkusy, závody,
    motocyklové, automobilové,
  • 00:02:29 a já si myslím, že vlastně
    tam zčásti nacházel projevy
  • 00:02:35 tak trochu pokleslého
    výtvarného proudu.
  • 00:02:45 -Pokleslost bejvá často velice
    inspirativní,
  • 00:02:50 například u ranejch skladeb
    Stravinskýho,
  • 00:02:56 který jsou pro mě něčím příkladným
    a trvale oblíbeným,
  • 00:03:02 je použito původně lidovejch
    šlágrů,
  • 00:03:07 nebo jiný tehdy současný takzvaně
    pokleslý muziky k dílům,
  • 00:03:15 který jsou o to současnější
    a novější.
  • 00:03:39 -Pavel říká: "Hledím vycházet
    vstříc lidovému způsobu vnímání
  • 00:03:46 a je to strašně vidět,
    když lidi reagujou například
  • 00:03:49 na jeho digitální tisky,
    ty nový obrazy, že ten člověk,
  • 00:03:53 který by se jinak trochu bál
    toho moderního současného umění,
  • 00:03:58 okamžitě cítí ten lidský obsah
  • 00:04:03 a chápe, že tam je příběh,
    že tam je humor, že tam je ironie.
  • 00:04:09 A tím pádem ten člověk nepotřebuje
    další vysvětlení.
  • 00:04:18 -Tam jsou jedny teda z mejch
    kořenů.
  • 00:04:21 -Toho hominismu.
    On měl kořeny v hominismu.
  • 00:04:25 -Toho teda byť ne populistickýho
    teda,
  • 00:04:27 jak jen možno populárního
    zaměření.
  • 00:04:32 -Je to příklon k lidem, jo,
    od toho formalismu, bych řekla,
  • 00:04:36 spíš k tomu lidskýmu fenoménu.
  • 00:05:02 -Je to astronaut už současnější.
  • 00:05:08 -A tady máš ještě tenhle, Pavle.
    -Aha.
  • 00:05:11 -Jo, jo, jo.
    -Ten mi připadá docela hezký.
  • 00:05:15 -Jo, jo. Tohleto je "Samota
    s třema mouchama".
  • 00:05:23 Mouchy, abych se přiznal
    a popravdě řekl,
  • 00:05:29 jsou vlastně taky současně já
    a další dvě ženy.
  • 00:05:36 -To jsou věci!
  • 00:05:48 -Já jsem městskej člověk.
    Mě fascinuje kde co,
  • 00:05:52 nejenom krásný holky,
    po kterých rád koukám, jo.
  • 00:05:57 Když je vidím zezadu, tak často
    dochází k mírnýmu zklamání,
  • 00:06:01 ale někdy jsem opravdu naprosto
    fascinovanej, jo.
  • 00:06:07 Tak mě tam zajímají třeba
    i jejich ideální typy,
  • 00:06:13 v těch figurínách,
  • 00:06:15 který jsou takovejma docela
    pozoruhodnejma sochama
  • 00:06:21 vystavenýma v tom ideálním
    prostředí těch výkladů.
  • 00:06:33 Koukám třeba na ten průvod
    v těch dálnicích uprostřed města,
  • 00:06:40 tří auťáků vedle sebe,
    průvod skoro nekonečnej.
  • 00:06:45 Koukám rád po těch podivuhodnejch
    obludnejch umělejch zvířatech.
  • 00:06:53 Automobily, jejich karosérie
    mě přitahujou
  • 00:06:57 a zajímají jako nejzdařilejší
    a nejužitečnější abstraktní sochy.
  • 00:07:09 Prostě celá ta velkoměstská flóra,
  • 00:07:14 která odpovídá mý původní zálibě
    v pestrosti květin,
  • 00:07:22 a k tomu i ta fauna, jo,
  • 00:07:25 jakou jsou všechny ty dopravní
    prostředky.
  • 00:07:31 Vlastně je to taková nová
    umělá příroda,
  • 00:07:36 kterou si lidi takto teda
    v tom městským prostředí vytvořili.
  • 00:07:56 Analytická psychologie
    Karla Gustava Junga
  • 00:08:00 přispívá k psychologickýmu založení
    většiny mejch obrazů.
  • 00:08:07 Dál je tady Sartre, jo.
  • 00:08:10 Sartre byl pro nás v těch začátcích
    našich dost podstatný,
  • 00:08:18 podobně jako Camus,
  • 00:08:22 protože vlastně ta naše orientace
    původní
  • 00:08:26 byla spíš existencialistická.
  • 00:08:30 -Tady je ten Haring - Deníky,
  • 00:08:33 a samozřejmě ten Haring,
    to bylo milý,
  • 00:08:36 ale bylo to prostě jen milý tím,
  • 00:08:39 že někdo taky něco trošičku
    podobnýho někde dělal.
  • 00:08:46 Vlastně především tím,
  • 00:08:49 že to je zpravidla redukovaný
    na linie a doprovodný plochy,
  • 00:08:54 že to bejvá hodně zjednodušený,
  • 00:08:58 a konec konců taky tím,
    že to bejvá srozumitelný.
  • 00:09:05 -On jde po takovejch jakoby
    hlubokejch tématech,
  • 00:09:08 což v pop artu nebejvá tak častý,
  • 00:09:11 a Keith Haring se taky hodně
    zabejval věcma
  • 00:09:13 typu prostě lidskou sexualitou,
    mimozemskejma civilizacema,
  • 00:09:17 různejma civilizačníma chorobama
    a podobnýma věcma,
  • 00:09:21 nebo manipulací, sledování států,
  • 00:09:23 prostě ovlivňování, mocenský
    ovlivňování a tak.
  • 00:09:26 A to u toho Pavla Brázdy
    vlastně vidím
  • 00:09:27 v některejch věcech hodně podobně.
  • 00:09:30 Generačně vlastně by od sebe
    určitě jako byli vzdálenější,
  • 00:09:34 ale zase o to víc mě to prostě
    překvapuje
  • 00:09:39 a je mi to jako velmi sympatický.
  • 00:09:40 Pavel Brázda má velmi jako
    mladý myšlení, no.
  • 00:09:47 -Pop art byl pro mě docela
    milým příjemným překvapením,
  • 00:09:53 ale vlastně mně jinak neměl co dát
    po tý formální stránce.
  • 00:10:00 To vzniklo ze zcela mejch zdrojů,
  • 00:10:03 dost dávno předtím, než se rozjel
    pop art, jo.
  • 00:10:16 -Pop art, jak víme,
  • 00:10:18 vzniká tak zhruba ke konci 50.let
    v Americe
  • 00:10:21 jako reakce na vznešenost
    a abstrahovanost
  • 00:10:27 toho abstraktního expresionismu.
  • 00:10:29 A ti mladíci říkaj: "Na posvátné
    půdě galerie
  • 00:10:32 máme ty krásně abstraktní plátna,
  • 00:10:35 ale venku se toho teprve děje,
    jako ten život právě po obchodech,
  • 00:10:42 na ulici, neony, auta, odpad,
    všechno má svoji poetiku.
  • 00:10:50 A Pavel samozřejmě na to zjištění
    přišel o těch tak 10-15 let dřív
  • 00:10:57 v tehdejším Československu.
  • 00:11:06 Jeho ranější obrazy,
    řekněme ze 40., 50.,
  • 00:11:11 do poloviny 50. let,
  • 00:11:13 tam je jeho takzvané mikroskopické
    vidění,
  • 00:11:18 jeho Gulliverovské vidění člověka
    dopodrobna,
  • 00:11:22 do posledního mikroskopického
    detailu,
  • 00:11:25 protože vlastně to je člověk,
  • 00:11:27 který nechce z toho obrazu
    nic vynechávat.
  • 00:11:32 Ale postupem času ta figura,
    ta postava,
  • 00:11:35 se zjednodušuje a stylizuje,
  • 00:11:37 stává se něčím, řekněme jako
    plastickým znakem.
  • 00:11:50 Spoustu z toho, co najdeme
    u jeho pozdních obrazů,
  • 00:11:53 najdeme v detailním měřítku
    u jeho starých obrazů. Proč?
  • 00:11:59 Protože pro Pavla neexistuje
    nějaký ten lineární časový vývoj,
  • 00:12:04 že má ty etapy a pokračuje dále.
  • 00:12:08 Jednou řekl strašně výmluvnou věc,
  • 00:12:11 a sice, že jeho životní dílo,
    to je v podstatě jeden celek,
  • 00:12:20 který nemá nic nesoučasného.
  • 00:12:27 To znamená, Pavlova 40. léta
    a Pavlova současnost,
  • 00:12:32 to je jedno a totéž.
  • 00:12:58 -Jeden umělec, který Pavla, myslím,
    inspiroval zdrojově,
  • 00:13:03 to je Jan Zrzavý,
  • 00:13:06 který právě uplatňuje ty výrazné
    barvy, výrazné tahy štětcem,
  • 00:13:12 ale řekl bych možná ještě hlubší,
    zásadnější inspirační zdroj,
  • 00:13:17 to je Josef Čapek.
  • 00:13:22 Tady máme v expozici Čapkův obraz
    Chudá žena z roku 1917
  • 00:13:31 a Čapkova genialita spočívá
    jednoznačně v tom,
  • 00:13:36 že on má vhled do vnitřního života
    člověka.
  • 00:13:43 -Z českejch malířů to skutečně
    byl především Josef Čapek,
  • 00:13:49 kdo mě byli a zůstali blízký.
  • 00:13:56 Taky jsme doma měli nějaký
    Zrzavýho obrazy,
  • 00:14:00 který pak naši museli prodat,
    aby měli bejt z čeho živí.
  • 00:14:05 Zrzavý mě taky přivedl k tomu,
  • 00:14:08 abych se orientoval na to umění
    starší,
  • 00:14:15 zejména teda na tu ranou renesanci,
    která i jeho dobře poznamenala.
  • 00:14:26 Za rodinný příbuzenství s Čapkama
  • 00:14:28 jsem se jaksi dlouho bezmála
    styděl,
  • 00:14:34 až ostýchal, jo, přinejmenším.
  • 00:14:38 Když mě někdo představoval
    jako zvláštní atrakci,
  • 00:14:42 že jsem prasynovcem bratří Čapků,
    tak bych se bejval hanbou propadl,
  • 00:14:48 protože takový jsem nebyl
    dostatečně i známý sám sebou,
  • 00:14:55 v tom opravdu žádná moje zásluha
    nebyla.
  • 00:15:00 Nicméně něco z tý Čapkovský tradice
    ve mně zůstává,
  • 00:15:05 tak máma mně dávala číst
    už od dětství jejich knížky,
  • 00:15:09 i to mě teda samozřejmě ovlivnilo
    v mým způsobu cítění i myšlení.
  • 00:15:19 Tohle jsou ty předlohy,
    tyhle ohromný štosy.
  • 00:15:24 Některý už mám barevně zpracovány,
  • 00:15:27 jiný bych ještě rád barevně
    zpracoval.
  • 00:15:32 Jsou to věci všeho možnýho druhu,
  • 00:15:36 od bezdomovců až po šéfa
    se sekretářkou v kanceláři.
  • 00:15:45 Taky náměty zcela civilní.
  • 00:15:49 Z lunaparku pochází tahleta obluda,
    tenhle z tamějších komediantů.
  • 00:15:56 K tomu přibejvají i skladby
    složitější.
  • 00:16:08 Začínal jsem s tím na xeroxu,
  • 00:16:11 tam jsem dělával dokonce
    na barevnejch papírech,
  • 00:16:17 a když se objevily barevný tonery,
  • 00:16:21 tak taky barevnými tonery
    na barevnejch papírech.
  • 00:16:25 A když jsem objevil tady tento
    zázračnej prostředek,
  • 00:16:29 tak jsem na něj potom samozřejmě
    rád přešel a taky u něho zůstávám.
  • 00:16:39 -Pavel totiž od roku 2006 zhruba
    vytváří své obrazy na počítači.
  • 00:16:47 Vytvoří klasickou lineární kresbu,
    černobílou,
  • 00:16:51 nechá tu kresbu naskenovat
    a ten obraz domaluje digitálně.
  • 00:17:00 Já vůbec nevím o tom, že v Čechách
    nebo po světě
  • 00:17:05 by někdo v 90. letech
    takhle pracoval, počítačově,
  • 00:17:13 digitálně, to prostě ne.
  • 00:17:16 -Ahoj!
    -Čau! -Ať to dobře jde.
  • 00:17:20 -Tak běž...
  • 00:17:31 Haló!
    -Ano?
  • 00:17:32 -Máš prachy? -Mám.
    -Tak dobře.
  • 00:17:51 -To, co hodlám vystavit,
  • 00:17:55 dám udělat tady v takových
    miniaturách
  • 00:17:59 a z toho si pak předem,
    ještě před tou výstavou,
  • 00:18:02 připravuju ty její budoucí
    sestavy obrazů,
  • 00:18:08 tak, jak jsou potom na stěny
    už jenom navěšený.
  • 00:18:14 Mám skutečně tu barevnost,
    a to i prudký a čistý barvy, rád,
  • 00:18:21 a to už i v umění starým a dávným,
  • 00:18:25 například v gotickejch nebo jinejch
    miniaturách.
  • 00:18:31 Až po barevnost květin, jo,
  • 00:18:35 vychází i můj zájem o barevnost
    velkoměstskej
  • 00:18:40 a vůbec městskej flóry.
  • 00:18:44 Vlastně jsem raději, když z mých
    výstav přicházejí lidi potěšený,
  • 00:18:50 přinejmenším těma barvama,
    a nikoliv poděšený.
  • 00:18:56 -V kanceláři mám tady tenhleten
    obrázek, Příchod Andělky,
  • 00:19:02 a kdykoliv mám blbý ráno
    nebo blbý období,
  • 00:19:07 tak se kouknu na Příchod Andělky
    a už je zase dobře.
  • 00:19:12 Pro výstavy se to tiskne na plátno,
    což jsou tady ty...
  • 00:19:21 -To jsou ukázky, jo.
    -Jo? Kde to je normálně natažený,
  • 00:19:25 jako vytištěný na plátno
  • 00:19:29 a napnutý na takzvaný zadní rámy,
    nebo česky blind rámy.
  • 00:19:39 -Tady je ta Štěstěna,
    která bejvá mou přítelkyní věrnou,
  • 00:19:47 i když vím, jak je vrtkavá.
  • 00:19:50 Veze se na tý krávě, jo,
  • 00:19:54 která je něčím podobným,
    jako Nietzscheho velbloud,
  • 00:19:59 kterej nese lva, kterej se směje
    a konečně i dítě, který si hraje.
  • 00:20:07 A tady vystřeluje to pravý
    rozzářený oko, jo,
  • 00:20:12 zatímco to druhý zůstává
    strnulejší.
  • 00:20:18 Tenhleten šašek je vlastně
    ten původní
  • 00:20:23 a dokonce byl namalovanej
    už v 50. letech.
  • 00:20:30 A k tomu přibejvají další variace
    šaška, jiným způsobem zachycenýho
  • 00:20:40 a jinak, než tou jeho samotou
    a líp obdařenýho.
  • 00:21:01 Já vím, že se dá teoreticky vzato
  • 00:21:04 tisknout v neomezeným množství
    exemplářů,
  • 00:21:08 ale to není něco, co by mělo
    čím odradit její sběratele.
  • 00:21:18 Můžou ty věci tisknout bez podpisů
    pro lidi,
  • 00:21:24 kterým záleží na tom obraze samým
  • 00:21:29 a ne na tom, co v nich hledá
    dost sběratelů,
  • 00:21:36 a sice buď aby měli něco,
    co nikdo druhej mít nemůže,
  • 00:21:44 dál proto, aby investovali
    do něčeho, co bude mít cenu,
  • 00:21:53 která závratně poroste,
    jak se taky někdy stává,
  • 00:21:58 a jak se stane možná i po mý smrti.
  • 00:22:29 -Tenhleten způsob vlastně tvorby
  • 00:22:31 nebo zpřístupňování širší
    veřejnosti
  • 00:22:33 nebo nějakým dokonce masám,
  • 00:22:35 tak je zase jeden jako z dalších
    rysů toho pop artu.
  • 00:22:38 Dělal to už zmiňovanej Keith Haring
    úplně stejně.
  • 00:22:42 On když si otvíral svůj pop shop,
  • 00:22:44 tak vlastně tam byly věci
    za pár dolarů, nebo dokonce i míň,
  • 00:22:49 a samozřejmě prodával dál svoje
    originály za statisíce.
  • 00:22:53 Takže jo, mně ta myšlenka přijde
    jako sympatická.
  • 00:22:56 Ne každej má na to si koupit
    samozřejmě originál
  • 00:22:59 a samozřejmě se ozývá
    i celá řada kritiků,
  • 00:23:02 který prostě vlastně potom
    pejorativně zesměšňujou to,
  • 00:23:05 že se to umění objevuje
  • 00:23:06 třeba dejme tomu na předmětech
    nějaký denní spotřeby
  • 00:23:09 nebo nějakejch jakoby doplňků,
    dejme tomu.
  • 00:23:13 Mně přijde zajímavý,
  • 00:23:15 že prostě si může patnáctiletej
    kluk nebo holka
  • 00:23:17 koupit kus nějakýho umění,
    byť reprodukovanýho,
  • 00:23:20 byť vytvořenýho nějakou digitální
    technikou,
  • 00:23:24 ale je to furt to umění.
  • 00:23:29 -Tam, kde to užití má nějakej
    smysl, jo,
  • 00:23:33 například že v Respektu použili
    mýho velkýho astronauta
  • 00:23:41 jako značky svý, jo,
    a dost jinejch možností,
  • 00:23:47 tak to je naopak pro mě
    velice příjemnou ctí a potěšením.
  • 00:23:53 A pokládám za naprosto úžasný,
  • 00:23:55 když existujou automobily značky
    Picasso.
  • 00:24:07 -Takže jeho digitální tisky ano.
  • 00:24:09 Pro něj je to velmi účinný nástroj,
    jak realizovat jeho přesvědčení,
  • 00:24:15 že: "Ať jsou moje obrazy
    mezi lidmi."
  • 00:24:22 -No ne! No ne! No ne!
    Co tady vidím?
  • 00:24:28 Hele, koukejte na to!
    To je úžasný!
  • 00:24:44 To teda tomuhletomu překvapení
    tleskám. To je naprosto úžasný!
  • 00:24:52 To bych bejval nečekal.
  • 00:24:57 Dobrý! A ještě k tomu dobrej nápis:
    AŤ JSOU OBRAZY MEZI LIDMA.
  • 00:25:04 No, to je přesně to,
    co je mým vytouženým přáním,
  • 00:25:10 a co se tady takhle uskutečňuje,
    poněvadž vystavovat v metru,
  • 00:25:16 to byla jedna z mejch dávnejch
    ideálních představ, jo,
  • 00:25:23 a když vidím, že to možný je,
    tak teda naprosto úžasný!
  • 00:25:32 No, úžasný!
  • 00:25:35 Ať žijeme!
    -Ať žijeme!
  • 00:25:40 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2016

Související