iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 2. 2021
20:05 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
3433
zhlédnutí

90’ ČT24

Dopady rozhodnutí Ústavního soudu o volebním zákonu

Interaktivní zpravodajský pořad ČT24

83 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

90′ ČT24

  • 00:00:09 Dobrý večer.
  • 00:00:10 Do Česka proudí od jihozápadu
    teplý vzduch.
  • 00:00:12 Teplota většinou neklesla pod nulu.
  • 00:00:14 Pohybovala se kolem tří stupňů.
  • 00:00:19 Na Sněžce bylo - 4 °C.
  • 00:00:22 Během středy teploty stoupaly.
  • 00:00:25 V českých nížinách se odpolední
    teploty dostaly nad 10 °C.
  • 00:00:30 Počasí v Česku začalo ovlivňovat
    odpoledne frontální rozhraní.
  • 00:00:34 K nadprůměrně vysokým
    teplotám začalo pršet.
  • 00:00:38 Voda plnila koryta řek.
  • 00:00:40 Hladiny řek stoupaly.
  • 00:00:45 Na Dyji, v Břeclavi a na Svratce
    byly zvýšené hladiny.
  • 00:00:52 Výstraha z toho důvodu
    platí do odvolání.
  • 00:00:54 Ojediněle může být překročen
    druhý stupeň povodňové aktivity.
  • 00:00:58 Především v povodí Nežárky.
  • 00:01:00 Ve čtvrtek se situace
    bude uklidňovat.
  • 00:01:08 V noci a zítra bude pršet místy.
  • 00:01:11 Občasný déšť nebo přeháňky
    se objeví na severu nebo
  • 00:01:14 severovýchodě Česka,
    nad 800 m bude sněžit.
  • 00:01:18 V polohách nad 1000 m napadne
    až pět cm nového sněhu.
  • 00:01:22 Čtvrtek bude další
    nadprůměrný den letošní zimy.
  • 00:01:26 Bude maximálně 10 °C, na jihu
    Moravy však až 12 °C.
  • 00:01:30 Čerstvý severozápadní vítr
    bude v nárazech až 70 km/h.
  • 00:01:35 Nejsilnější bude vítr
    ve druhé polovině noci.
  • 00:01:38 Ve čtvrtek ráno platí
    výstraha před silným větrem.
  • 00:01:43 Bude platit až do odpoledne.
  • 00:01:45 Odpoledne bude vítr postupně
    od západu slábnout.
  • 00:01:52 Následně budou teploty sice
    nižší, ale pořád budou vyšší,
  • 00:01:55 než bývá obvykle.
  • 00:01:58 Od severu přijde studený vzduch.
  • 00:02:00 Teplota spadne pod nulu a sněžit
    bude postupně i v nížinách.
  • 00:02:03 Letošní zima přinesla mnohem
    více sněhu než loňská.
  • 00:02:06 Vleky stojí.
  • 00:02:07 Soukromí provozovatelé mohou
    žádat kompenzace za uzavřené
  • 00:02:11 lyžařské areály.
  • 00:02:17 Řada starostů hovoří
    o diskriminaci.
  • 00:02:24 Krkonošská obec Strážné.
  • 00:02:26 Běžně tady žije 220 lidí.
  • 00:02:28 Země se ubytuje až desetkrát
    tolik turistů.
  • 00:02:31 Většina kvůli vlakům
    v lyžařském areálu.
  • 00:02:35 V této sezoně se ještě
    však nerozjely.
  • 00:02:37 Je to pro nás finančně
    velký problém.
  • 00:02:40 Příjmy z lyžařských areálů
    jsou součástí rozpočtu obce.
  • 00:02:43 Starosta říká, a že obecní rozpočet
    přijde kvůli tomu miliony korun.
  • 00:02:48 Strážné předpokládalo, že ztráty
    pokryje státní pomocí.
  • 00:02:54 Zjistilo, že oproti soukromým
    areálům nemá na kompenzace nárok.
  • 00:02:58 Obce a kraje mají vlastní rozpočty,
    které se vyjednávají se státem.
  • 00:03:07 Je to nespravedlivé
    a diskriminační.
  • 00:03:10 Starosta oslovil také
    Ministerstvo financí.
  • 00:03:14 To připomnělo, že si obec
    může vylepšit rozpočet,
  • 00:03:17 když zvýší poplatky za ubytování.
  • 00:03:19 S ohledem na to, že ubytovací
    služby jsou zatím zakázané,
  • 00:03:25 si myslí, že odpověď
    není adekvátní.
  • 00:03:28 Podobný problém řeší
    také Teplice nad Metují.
  • 00:03:31 Do zasněžení tamní
    sjezdovky investovalo město
  • 00:03:34 půl milionu korun.
  • 00:03:36 Také nedostane peníze od státu.
  • 00:03:38 Je zarážející, že jsou různé
    podmínky pro různé subjekty.
  • 00:03:44 Obce se shodují, že budou
    muset šetřit na investicích.
  • 00:03:50 Podíváme se do světa.
  • 00:03:52 Na Islandu pokračuje
    chladné počasí.
  • 00:03:54 Řeky na severovýchodě země
    jsou plné ledových ker.
  • 00:03:57 V minulém týdnu došlo
    k jejich uvolnění.
  • 00:04:00 Tuny ledu poničily
    monitorovací zařízení.
  • 00:04:03 V ohrožení je také visutý most,
  • 00:04:05 který tlak vody a ledu
    nemusí vydržet.
  • 00:04:09 Hladina vody stoupla o dva m.
  • 00:04:14 Včera bylo možné pozorovat
    na obloze ve státě Minnesota
  • 00:04:19 tzv. vedlejší Slunce.
  • 00:04:21 Vznikne ve chvíli,
    kdy se paprsky lávu.
  • 00:04:28 Teď už je čas na fotografie.
  • 00:04:32 Déšť namrzal.
  • 00:04:33 Vše bylo ráno obalené ledem.
  • 00:04:38 Řeky v podhůří se postupně
    plní vodou.
  • 00:04:40 Hodně vody má třeba
    Otava na Šumavě.
  • 00:04:43 Podívejme se na snímek z družice.
  • 00:04:46 V Česku bylo odpoledne zataženo.
  • 00:04:50 Od západu přecházet směrem
    na východ frontální systém.
  • 00:04:54 Do ČR proudil od jihozápadu
    teplý vzduch.
  • 00:04:56 V českých nížinách byla
    teplota nad 10 °C.
  • 00:05:02 Zítra nás čeká ještě
    nadprůměrně teplý.
  • 00:05:04 Potom co bude ochlazovat.
  • 00:05:06 Teploty v noci by měly
    klesnout na sedm až tři °C.
  • 00:05:10 Ani noc na zítřek nebude mrazivá.
  • 00:05:13 Na obloze bude většinou
    oblačno až zataženo.
  • 00:05:16 Hlavně na severu a severovýchodě
    místy s občasným deštěm
  • 00:05:19 nebo přeháňkami.
  • 00:05:20 Sněžit bude v nadmořských
    výškách nad 900 m.
  • 00:05:23 V noci bude zesilovat vítr.
  • 00:05:26 Ve druhé polovině noci a zítra
    po ránu bude nejsilnější.
  • 00:05:29 Během dne bude vítr
    postupně slábnout.
  • 00:05:32 Zítřejší teploty vystoupí
    na pět až 10 °C.
  • 00:05:35 Na jižní Moravě bude až 12 °C.
  • 00:05:38 Bude většinou oblačno až zataženo.
  • 00:05:40 Na severovýchodě s občasným
    deštěm anebo přeháňkami.
  • 00:05:44 Sníh by měl padat až v polohách
    nad 800 m.
  • 00:05:47 Během dne budou srážky ustávat.
  • 00:05:51 Oblaka se budou protrhávat
    místy na polojasno.
  • 00:05:54 Teplota v 1000 metrech na horách
    bude slabě nad nulou.
  • 00:05:57 Biometeorologická
    zátěž na stupni jedna.
  • 00:05:59 Rozptylové podmínky budou dobré.
  • 00:06:02 Tlak by měl silně až mírně stoupat.
  • 00:06:05 Co se týče východu slunce,
  • 00:06:07 tak by zítra mělo
    vycházet 7:29 hodin.
  • 00:06:14 V dalších dnech bude počasí
    ovlivňovat teplotní rozhraní.
  • 00:06:18 Oblaků bude na obloze hodně
    a teploty se budou lišit.
  • 00:06:21 V pátek maximální
    teploty tři až sedm °C.
  • 00:06:24 Po ránu teploty kolem nuly.
  • 00:06:26 Na obloze oblačno až zataženo.
  • 00:06:28 Zprvu na severu může být polojasno,
    spíš výjimečně s mlhami.
  • 00:06:32 Během dne od západu přibývání
    frontální oblačnosti s občasným
  • 00:06:35 deštěm nebo přeháňkami.
  • 00:06:37 V sobotu a v neděli
    se pravděpodobně srážky objeví
  • 00:06:40 na většině území.
  • 00:06:41 Na severu,
  • 00:06:42 severovýchodě budou v nadmořských
    výškách nad 900 m většinou sněhové.
  • 00:06:48 Teploty se budou lišit.
  • 00:06:51 Na severu bude chladněji.
  • 00:06:53 Teploty kolem nuly.
  • 00:06:56 Na jihu nebo jihovýchodě budou
    teploty o víkendu až sedm °C.
  • 00:07:01 Další ochlazování bude pokračovat
    na počátku příštího týdne.
  • 00:07:05 Do ČR přijde od severu
    studený vzduch.
  • 00:07:09 Teplota při vyjasnění může klesnout
    při sněhové pokrývce až na - 15 °C.
  • 00:07:16 Přes den bude kolem nuly.
  • 00:07:18 Sníh bude padat i v nížinách.
  • 00:07:21 V nížinách se ale zpočátku
    může objevit déšť se sněhem.
  • 00:07:26 Když se podíváme na záběry
    z družice,
  • 00:07:29 vidíme oblačnost postupující
    z Atlantiku přes západní Evropu
  • 00:07:33 poměrně rychle na východ.
  • 00:07:37 O počasí je to poslední informace.
  • 00:07:38 Hezký večer.
  • 00:07:50 Téma dne.
  • 00:07:51 Klíčové rozhodnutí Ústavního soudu,
  • 00:07:53 kterým osm měsíců před volbami
    zasáhl do volebních pravidel.
  • 00:07:57 Především do přepočítávání hlasů
    voličů na mandáty poslanců.
  • 00:08:01 Hlavní téma dnešní Devadesátky.
  • 00:08:03 Vítám vás.
  • 00:08:14 Rovnou připojím podrobnosti.
  • 00:08:16 Ústavní soud zrušil část volebního
    zákona z důvodu porušení rovnosti
  • 00:08:20 volebního práva.
  • 00:08:21 Soudci škrtali v §, které
    upravují výpočet mandátů v kraji.
  • 00:08:27 Zrušili klauzuli pro koalici
    stran a hnutí,
  • 00:08:29 která navyšovala hranici
    pro vstup do sněmovny.
  • 00:08:33 Podle premiéra Babiše se Ústavní
    soud snaží tímto rozhodnutím
  • 00:08:37 ovlivnit politickou situaci
    v zemi a otřásá důvěrou lidí
  • 00:08:41 v ústavní systém.
  • 00:08:42 Načasování tohoto rozhodnutí
    je podle něho nestandardní
  • 00:08:46 a účelové.
  • 00:08:47 Babiš ostře kritizoval především
    předsedu Ústavního soudu
  • 00:08:51 Pavla Rychetského.
  • 00:08:53 Ústavní soud při posuzování návrhu
    skupiny senátorů tedy použili jako
  • 00:09:02 základní kritérium ústavní
    princip rovnosti hlasů.
  • 00:09:09 Dospěl k závěru,
  • 00:09:11 že kombinace volebního dělitele
    Donta s nestejně velkými 14 kraji
  • 00:09:18 skutečně zasahuje výrazným způsobem
    do rovnosti volebních hlasů.
  • 00:09:26 Proto se rozhodl zrušit
    volební dělitel v zákoně.
  • 00:09:36 Současně zrušil v této věci
    tzv. načítací klauzuli pro koalice.
  • 00:09:49 Nezrušil rozdělení státu na volební
    kraje totožné s územně správním
  • 00:09:58 uspořádáním státu.
  • 00:10:01 Nezrušil pětiprocentní uzavírací
    klauzuli pro vstup do volebního
  • 00:10:09 klání respektive pro možnost
    získat ve volbách nějaké mandáty.
  • 00:10:14 Důvody, proč se tak rozhodl,
  • 00:10:17 vycházejí především
    z nezpochybnitelného ústavního
  • 00:10:22 příkazu zajistit
    rovné volební právo.
  • 00:10:26 Ústavní soud definitivně ztratil
    všechny zábrany a aktivně se stejně
  • 00:10:33 jako v roce 2009 snaží ovlivnit
    politickou situaci v naší zemi,
  • 00:10:40 což mu absolutně nepřísluší.
  • 00:10:43 Na rozdíl od pana Rychetského
    a ostatních ústavních soudců jsem
  • 00:10:46 byl zvolený ve svobodných
    demokratických volbách.
  • 00:10:51 Voličům skládám a budu
    skládat účty.
  • 00:10:54 Nesedím 18 let na jedné
    židli jako pan Rychetský.
  • 00:11:01 Celé týdny poslouchám od lidí,
  • 00:11:03 jak pan Rychetský lobbuje
    za zrušení části volebního zákona,
  • 00:11:07 který on sám v době opoziční
    smlouvy připravoval,
  • 00:11:13 obhajoval a prosazoval.
  • 00:11:16 Dnešní rozhodnutí Ústavního
    soudu je o to paradoxnější,
  • 00:11:20 protože ještě v roce 2006 přepočet
    mandátů pomocí Dontovy
  • 00:11:26 metody nezrušil.
  • 00:11:29 Naopak řekl, že tato část
    zákona není protiústavní.
  • 00:11:35 Za prvními hosty po telefonu.
  • 00:11:38 Za Elišku Wagnerovou, bývalou
    předsedkyní ústavního soudu.
  • 00:11:41 Dobrý večer.
  • 00:11:44 Naším hostem je také
    ústavní právník Marek Antoš
  • 00:11:46 z Univerzity Karlovy.
  • 00:11:50 Dobrý večer.
  • 00:11:51 Dobrý večer.
  • 00:11:52 Paní Vagnerová,
  • 00:11:53 rozhodl Ústavní soud o volebním
    zákonu jen a pouze
  • 00:11:57 z hlediska ústavnosti?
  • 00:11:59 Nebo to bylo politické rozhodnutí
    s cílem ovlivnit politickou situaci
  • 00:12:02 v zemi?
  • 00:12:07 Samozřejmě rozhodoval podle
    ústavy respektive podle principů
  • 00:12:11 vztahujících se k volebnímu
    právu do PS, poměrným principům,
  • 00:12:20 které ovládají poměrné zastoupení,
    podle kterých se volí do PS.
  • 00:12:28 Má to politické efekty.
  • 00:12:36 Ústavní právo má prostě
    politické efekty.
  • 00:12:40 Takže se laikům zvenčí může zdát,
  • 00:12:44 že to je politicky
    motivované rozhodnutí.
  • 00:12:48 Ale ve skutečnosti je to právní
    rozhodnutí,
  • 00:12:51 ke kterému dospěl soud na základě
    právních úvah, což shledá každý,
  • 00:12:56 kdo si přečte nález dnes vyhlášený.
  • 00:13:00 Rozumím.
  • 00:13:04 Na druhou stranu nesouhlasí
    s tímto nálezem nejen laici,
  • 00:13:07 ale také čtyři soudci,
  • 00:13:10 kteří vyjádřili tzv. disent
    neboli protichůdné stanovisko.
  • 00:13:14 Napsaly,
  • 00:13:15 že plenární většina zasáhla
    významně do procesu přípravy voleb
  • 00:13:19 jak na úrovni politických
    stran a hnutí,
  • 00:13:23 tak na úrovni volebních orgánů
    a vystavila občany v době nouzového
  • 00:13:26 stavu bezprecedentní nejistotě,
  • 00:13:29 jestli se podaří přijmout novou
    zákonnou úpravu pravidel pro volbu
  • 00:13:34 do dolní komory.
  • 00:13:39 Od tohoto rozhodnutí Ústavního
    soudu se proto zcela distancujeme.
  • 00:13:43 To napsali čtyři ústavní soudci.
  • 00:13:46 Opravdu se Ústavní soud nedopustil
    nedůvodného zásahů do voleb
  • 00:13:50 a potažmo do politiky?
  • 00:13:52 Ne.
  • 00:13:53 Já si to opravdu nemyslím.
  • 00:13:55 Opravdu ne.
  • 00:13:57 Pokud namítají, že zasáhl
    do průběhu voleb apod.,
  • 00:14:04 tak oni především nemohli vědět,
  • 00:14:08 že pan prezident
    vyhlásí volby tak brzy.
  • 00:14:12 To nebývalo zvykem.
  • 00:14:21 Na někoho to může činit dojem,
  • 00:14:23 že spíš hrad zasahoval
    do rozhodování Ústavního soudu.
  • 00:14:30 Už jen tím vyhlašováním
    voleb tak brzy.
  • 00:14:34 A tím, že bylo zamýšleno,
  • 00:14:36 že Ústavní soud nebude
    moci rozhodnout.
  • 00:14:47 Pane Antoši, co říkáte na vyjádření
    pana Babiše a jeho slovům,
  • 00:14:50 které směroval k Ústavnímu soudu.
  • 00:14:56 Ústavní soud ztratil zábrany,
  • 00:14:58 aktivně se snaží ovlivnit situaci
    v zemi, což mu nepřísluší.
  • 00:15:02 Klesá význam voleb,
    roste význam žalob.
  • 00:15:05 Atd.
  • 00:15:06 Jak to hodnotíte?
  • 00:15:09 Především je třeba říci,
  • 00:15:10 že Ústavní soud se dnešním
    rozhodnutím postavil za to,
  • 00:15:14 aby vzrostl význam voleb.
  • 00:15:16 To znamená, aby hlas každého
    voliče měl stejnou váhu.
  • 00:15:19 V tomto smyslu je výrok nesmyslný.
  • 00:15:23 Zároveň mě překvapuje
    ostrost slov předsedy vlády.
  • 00:15:30 Demokratický právní stát do určité
    míry stojí na loajalitě
  • 00:15:35 svých institucí.
  • 00:15:36 To znamená, že instituce
    jsou vůči sobě loajální,
  • 00:15:39 respektují svá rozhodnutí
    tam, kde mají kompetenci.
  • 00:15:42 Ústavní soud nepochybně rozhodl
    v rámci svých kompetencí.
  • 00:15:49 Musel rozhodnout o návrhu.
  • 00:15:50 Neudělal nic špatného.
  • 00:15:52 Podle mě je v rozporu
    s jakoukoliv kulturou,
  • 00:15:56 aby předseda vlády použil tato
    slova nebo dokonce útočil
  • 00:15:59 na jednotlivé soudce osobně.
  • 00:16:02 Bylo to 11 soudců, kteří
    hlasovali pro nález.
  • 00:16:07 Nebyl to pouze předseda
    Ústavního soudu.
  • 00:16:09 Z tohoto pohledu
    je to pro mě nemístné.
  • 00:16:12 Jak se díváte na to,
    paní Vagnerová,
  • 00:16:14 že toto rozhodnutí trvalo
    soudu více než tři roky?
  • 00:16:21 A nakonec soud rozhodl
    osm měsíců před volbami.
  • 00:16:24 Mimochodem v roce 2000 trvalo
    podobná rozhodnutí Ústavnímu soudu
  • 00:16:28 půl roku.
  • 00:16:33 Doba je skutečně
    dlouhá, to je pravda,
  • 00:16:35 ale není to nic neobvyklého.
  • 00:16:57 Vysvětluje se délka také
    i v tom nálezu samotném.
  • 00:17:12 Nejprve totiž byl podán jiný návrh,
  • 00:17:14 který napadal stejná ustanovení
    jako senátorský návrh.
  • 00:17:20 Tudíž se muselo
    počkat, až se vyřídí,
  • 00:17:23 aby se vůbec dalo jednat
    o senátorském návrhu.
  • 00:17:32 To trvalo asi půl roku.
  • 00:17:47 Potom se vysvětluje,
  • 00:17:49 že se podávaly návrhy na změnu
    volebního zákona tak,
  • 00:17:55 že se to mělo dotknout toho,
    co měl Ústavní soud posuzovat.
  • 00:18:02 Ano.
  • 00:18:05 Ústavní soud vlastně čekal na to,
  • 00:18:08 jestli parlament sám nově
    neupraví volební zákon.
  • 00:18:12 Ano.
  • 00:18:14 Návrhy byly dokonce zařazené
    na na programu několika schůzí.
  • 00:18:20 Jenže nikdy nebyly projednány.
  • 00:18:23 Rozumím tomu,
  • 00:18:24 že za stávající situace byl Ústavní
    soud zdrženlivý.
  • 00:18:32 Já osobně bych to nepovažovala
    za aktivismus.
  • 00:18:38 Řekla bych si, posoudíme
    to, dáme mantinely.
  • 00:18:45 A nechť jsou další návrhy
    přijímány s vědomím toho,
  • 00:18:50 jaké hranice budou vymezeny
    pro úpravu, která měla přijít.
  • 00:18:56 Jako ústavní soudkyně
    byste byla pro aktivní?
  • 00:18:58 Nečekala byste na parlament?
  • 00:19:04 Většina ústavních soudců byla
    vždy ve srovnání se mnou mnohem
  • 00:19:09 konzervativnější a zpravidla
    propagovala zdrženlivost.
  • 00:19:17 Dotaz divačky.
  • 00:19:37 Je pravda, že zazněl tento argument
    z úst předsedy Ústavního soudu.
  • 00:19:43 Já se připojuji k těm, kteří
    kritizují délku rozhodování.
  • 00:19:49 Ani ne tak kvůli délce
    samotné, ale kvůli tomu,
  • 00:19:51 že nám všem je jasné,
  • 00:19:54 že se volby do PS musí konat
    nejméně jednou za čtyři roky,
  • 00:19:59 pokud není PS rozpuštěna.
  • 00:20:04 To znamená, že když byl návrh
    podán roce 2017, bylo jasné,
  • 00:20:08 že pokud se nerozhodne
    v rozumném termínu,
  • 00:20:13 bude to kolidovat s termínem voleb.
  • 00:20:16 Časový prostor pro parlament,
    aby přijal případnou změnu,
  • 00:20:21 bude malý.
  • 00:20:25 Tady se nestavím za Ústavní soud.
  • 00:20:28 Návrh podle mě měl být rozhodnutý
    dříve.
  • 00:20:30 Potom by byla situace
    o něco klidnější.
  • 00:20:37 Pojďme upřesnit,
  • 00:20:38 jak rozdílně Ústavní soud před
    20 lety a dnes posuzovala
  • 00:20:43 tři pilíře volebního zákona.
  • 00:20:45 Počet volebních obvodů,
  • 00:20:46 metodu přepočítávání hlasů
    na mandáty a klauzuli pro vstup
  • 00:20:50 koalic do sněmovny.
  • 00:20:51 V roce 2001 odmítl navýšení počtu
    volebních krajů z osmi na 30.
  • 00:21:00 Kompromisem je 14.
  • 00:21:07 Potom i tady klauzule pro koalice.
  • 00:21:09 V roce 2001 ji Ústavní
    soud nezrušil.
  • 00:21:15 V nálezu uvedl, že to je stěží
    možné považovat za proti.
  • 00:21:18 Teď se ruší po 20 letech.
  • 00:21:32 Když se podíváme na to, co dnes
    Ústavní soud včera zrušil,
  • 00:21:35 tedy aditivní klauzuli, jsou
    to podle vás hlavní prvky,
  • 00:21:40 které v českém kontextu znamenaly,
  • 00:21:42 že hlasy voličů
    nemají stejnou váhu?
  • 00:21:47 Z jistého pohledu ano.
  • 00:21:48 Z pohledu konceptu,
    který přijal nález.
  • 00:21:56 Z jiného úhlu pohledu bychom mohli
    uvažovat také o počtu krajů.
  • 00:22:03 Ale Ústavní soud to ponechal
    stranou.
  • 00:22:08 Tyto organizační záležitosti
    týkající se počtu krajů se měnit
  • 00:22:13 nebudou kvůli příliš
    velkému zásahu.
  • 00:22:42 Z toho důvodu byly
    zrušeny pouze dva prvky.
  • 00:22:51 Vysvětlení mně připadá
    velmi plausibilnější.
  • 00:23:04 Se dvěma prvky je možné
    vytvořit systém,
  • 00:23:07 který bude fungovat efektivněji.
  • 00:23:11 Řezal Ústavní soud
    na správném místě,
  • 00:23:15 pokud chtěl odstranit
    nerovnost hlasů?
  • 00:23:19 Anebo měl mířit na volební kraje,
    kde se rozděluje méně mandátů?
  • 00:23:28 To posléze vede k tomu,
    že řada stran,
  • 00:23:31 které by bodoval i v jiných
    krajích, v některých nebodují.
  • 00:23:34 Pokud jde o poměrný volební systém,
    je nutné hodnotit ve svém úhrnu,
  • 00:23:41 jak vzájemně působí.
  • 00:23:47 Nemůžeme sledovat
    jednotlivou proměnou,
  • 00:23:50 tedy buď jen volební
    obvody, nebo jen klauzuli.
  • 00:24:06 Ústavní soud říká, že problémem
    není Dontova metoda, ale kombinace.
  • 00:24:11 Mohli bychom zrušit obojí.
  • 00:24:13 Ale vzhledem k tomu,
    že nezbývá tolik času,
  • 00:24:16 tak se bude rušit pouze
    metoda přepočítávání.
  • 00:24:19 Kraje zůstanou.
  • 00:24:25 Ostatní proměnné se musí
    přizpůsobit tomu,
  • 00:24:28 aby celkový výsledek byl poměrný.
  • 00:24:33 Připadá mi to jako celkem
    racionální postup.
  • 00:24:37 Omezuje zásah na to, co je zbytečné
    a přitom dokáže dosáhnout cíle.
  • 00:24:42 Výhodu navíc vidím v tom,
  • 00:24:46 že volební kraje jsou
    dnes vymezené tak,
  • 00:24:49 že jsou vázané na samosprávné
    kraje, tudíž jsou přirozené.
  • 00:24:53 Takže nevzniká podezření,
  • 00:24:55 že by někdo účelově
    kreslil hranice.
  • 00:25:01 Řešení soudu je podle mě dobré.
  • 00:25:04 Připomeneme slova soudce
    zpravodaje, který říkal,
  • 00:25:07 že mohli zrušit všechno,
    což by bylo asi nejsprávnější.
  • 00:25:10 Na druhou stranu existovalo
    mírnější řešení.
  • 00:25:15 Podívejme se,
  • 00:25:16 jak se měnil počet volebních
    okrsků pro sněmovní volby.
  • 00:25:19 Původní verze volebního
    zákona z roku 1995 zakotvila
  • 00:25:23 osm volebních krajů.
  • 00:25:24 Na tomto základě se rozdělovaly
    mandáty v předčasných volbách
  • 00:25:29 v roce 1998.
  • 00:25:32 Z nich vznikla opoziční smlouva
    a potom novela volebního zákona,
  • 00:25:36 která se snažila překreslit
    volební mapu Česka tím,
  • 00:25:40 že se vytvořil 35 volebních krajů
    při zachování počtu 200 poslanců.
  • 00:25:46 Tím by se zvýhodnily
    nejsilnější strany.
  • 00:25:49 Ústavní soud mimo jiné tuto
    změnu před 20 lety odmítl.
  • 00:25:54 Následná kompromisní varianta
    větších a menších stran
  • 00:25:58 se 14 volebními kraji kopíruje
    samosprávný rozhodnutí.
  • 00:26:02 Na ní se nic nemění ani dnešním
    zásahem Ústavního soudu.
  • 00:26:07 PS se opět zaplní po volbách.
  • 00:26:18 Dotaz diváka.
  • 00:26:20 To se nesmí stát.
  • 00:26:21 Poslanci a senátoři se prostě
    musí dohodnout.
  • 00:26:25 Senát v případě volebního
    zákona nelze přehlasovat.
  • 00:26:30 Obě komory se musí shodnout
    na stejném znění volebního zákona.
  • 00:26:35 Je to nezbytné k tomu,
  • 00:26:36 aby se volby mohly konat respektive
    aby bylo možné je vyhodnotit.
  • 00:26:40 Tím,
  • 00:26:40 že Ústavní soud zrušil ustanovení
    týkající se výpočtu mandátů
  • 00:26:44 pro jednotlivé strany a toho,
  • 00:26:46 kdo vůbec dostane mandát v rámci
    kandidátních listin,
  • 00:26:51 by volby dnes nebyli.
  • 00:27:00 Jan Filip na tiskové konferenci
    Ústavního soudu řekl,
  • 00:27:03 že teoreticky ve volebním zákoně
    nemusí být žádná formule.
  • 00:27:07 Přepočítat hlasy na mandáty
    umí každý účetní.
  • 00:27:10 Akceptujeme, že to je však
    hvězdná hodina zákonodárce.
  • 00:27:18 Je nutné, aby volební zákon
    obsahoval metodu přepočtu?
  • 00:27:26 Vyjádření soudce
    zpravodaje jsem slyšela.
  • 00:27:42 Pochopila jsem to tak,
    že to vztahuje k tomu,
  • 00:27:45 že není potřeba do zákona
    vehementně zasahovat a stačilo
  • 00:27:51 by řešení,
  • 00:27:52 že by se sečetly všechny hlasy
    na celostátní úrovni a následně
  • 00:27:58 se spočítalo, kolik % získal
    jaký volební subjekt.
  • 00:28:04 Teprve následně
    by se to přerozdělilo do krajů.
  • 00:28:15 Nemuselo by se nic vymýšlet.
  • 00:28:17 Tak, jak to navrhoval pan doc.
  • 00:28:19 Antoš.
  • 00:28:21 Ještě to rozebereme.
  • 00:28:24 Hrozí Česku ústavní krize,
  • 00:28:25 jak o tom psal mimo jiné
    prezident Miloš Zeman?
  • 00:28:31 Doufám, že nehrozí.
  • 00:28:34 Doufám, že parlament si bude
    vědom celé ústavní odpovědnosti.
  • 00:28:45 Doufám, že se omezí a nebude
    chtít něco měnit problematicky.
  • 00:28:58 Doufám, že se dohodnou, protože
    mají ústavní odpovědnost.
  • 00:29:03 Každý ústavní orgán má oprávnění,
    ale zároveň má také odpovědnost.
  • 00:29:09 Ústavní soud měl oprávnění
    rozhodnout a zároveň odpovědnost
  • 00:29:14 za to, že jeho rozhodnutí
    ctí a respektuje ústavní pořádek.
  • 00:29:24 Teď už je na parlamentu,
    aby naplnil to, co bylo zrušeno,
  • 00:29:31 novými pravidly.
  • 00:29:32 Ale není jich mnoho.
  • 00:29:35 Jsou vlastně dva problémy.
  • 00:29:39 Ano.
  • 00:29:40 A není to ani mnoho §.
  • 00:29:43 Děkuji vám.
  • 00:29:44 Hezký večer.
  • 00:29:46 Mějte se pěkně.
  • 00:29:47 Na shledanou.
  • 00:29:50 Připomeňme,
  • 00:29:51 že jedním ze tří sporných
    a měněných bodů je klauzule
  • 00:29:54 pro koalice.
  • 00:30:03 Zisk, kterého musí
    koalice dosáhnout,
  • 00:30:06 aby se dostali do sněmovny.
  • 00:30:08 Původní volební zákon z roku
    1995 stanovil pro dvoučlennou
  • 00:30:13 koalici sedm %,
  • 00:30:14 pro tříčlennou koalici devět
    % a pro vícečlennou 11 %.
  • 00:30:21 Následně se podmínky vyostřily.
  • 00:30:24 Dvě strany musely mít 10 %,
  • 00:30:27 tři strany v koalici 15 % a čtyři
    dokonce 20 %.
  • 00:30:30 Právě tuto část Ústavní
    soud před 20 lety nezrušil.
  • 00:30:37 Platila pro patery
    následující sněmovní volby.
  • 00:30:44 Teď už bude stačit koalicím
    stejný počet % jako každé straně.
  • 00:30:50 K naší debatě se připojuje
    politoložka z Masarykova ústavu
  • 00:30:55 vyšších studií Českého
    vysokého učení technického.
  • 00:30:59 Dobrý večer.
  • 00:31:01 Dobrý večer.
  • 00:31:05 Ústavní soud zrušil
    klauzuli pro koalice.
  • 00:31:08 Připomeňte okolnosti,
  • 00:31:10 za jakých se dostala do našich
    volebních pravidel?
  • 00:31:16 Je nutné říci,
  • 00:31:17 že se dostala do volebních pravidel
    v souvislosti s politickou situací.
  • 00:31:21 Tehdy byla namířena
    proti čtyřkoalici.
  • 00:31:25 Smyslem bylo zabránit
    jejímu možnému úspěchu.
  • 00:31:31 Motivace byla tedy politická.
  • 00:31:34 20 % patřila tehdy k nejvyšším
    možným klauzulím,
  • 00:31:39 které se objevovaly
    v demokratických systémech.
  • 00:31:44 Nejsem si jistá na druhou stranu,
  • 00:31:46 jestli ponechání pěti % pro koalice
    je naprosto ideální.
  • 00:31:55 Myslím si, že sedm
    %, devět %, 11 %,
  • 00:31:59 do jisté míry bránilo
    vytváření účelových koalic.
  • 00:32:03 Potom hrozí, že se dostane
    do sněmovny spousta malých stran,
  • 00:32:06 pokud by se koalice
    následně rozpadly.
  • 00:32:15 Kdyby čtyřkoalice získala
    19,5 %, tak by to znamenalo,
  • 00:32:20 že by tyto hlasy zmizely.
  • 00:32:28 Vrátila byste se k původnímu
    modelu?
  • 00:32:31 Sedm % pro koalici dvou stran,
  • 00:32:33 devět % pro koalici
    tří stran apod.?
  • 00:32:40 Možná by mi stačilo sedm
    % pro všechny koalice.
  • 00:32:45 To bych nechala na lidech, kteří
    se specializují na volební systémy.
  • 00:32:52 Záleží také na tom, jakým způsobem
    se přerozdělují mandáty apod.
  • 00:32:58 Jde o to, aby voliči neměli pocit,
  • 00:33:01 že jejich alternativa je výrazně
    omezená, protože mají obavu,
  • 00:33:05 že přijdou o své hlasy.
  • 00:33:08 A víme, že voliči se obávají
    stejně u pětiprocentní klauzule.
  • 00:33:13 Ta má význam v tom, aby nebyl
    parlament příliš roztříštěný.
  • 00:33:22 Pět % je v pořádku.
  • 00:33:24 Sedm % bych viděla jako běžnou za.
  • 00:33:27 Strach mají politici.
  • 00:33:28 Viděli jsme to u sjednané a posléze
    zrušené spolupráce starostů
  • 00:33:33 a nezávislých a KDU-ČSL.
  • 00:33:35 Vy byste zůstal u pěti
    % pro všechny?
  • 00:33:40 Ať jsou to samostatně kandidující
    volební subjekt nebo koalice.
  • 00:33:44 Nebo byste se vrátil k navyšování
    % pro koalice?
  • 00:33:49 Především chci říci, že úprava
    působila sice hrozivě,
  • 00:33:54 ale zároveň byla málo efekty.
  • 00:33:57 Ústavní soud v roce 1996 řekl,
  • 00:34:01 že záleží čistě na rozhodnutí
    politických stran,
  • 00:34:04 jestli vytvoří formální koalici
    a podrobí se vyšším hranicím anebo
  • 00:34:09 jestli vytvoří neformální koalici.
  • 00:34:17 Vždy tedy existoval
    způsob, jak to obejít,
  • 00:34:19 kdy kandidovala nějaká strana
    s podporou jiné strany apod.
  • 00:34:33 Mám pocit, že pokud existuje
    možnost kandidovat jako koalice,
  • 00:34:38 tak by úprava měla být nastavena,
    aby nesváděla k obcházení.
  • 00:34:45 Z toho vyplývá,
  • 00:34:46 že nějaká navýšena hranice
    pro koalice by existovat mohla.
  • 00:34:56 Sedm % pro koalice
    je docela rozumné.
  • 00:35:00 Zároveň musím říct,
    že Ústavní soud říká,
  • 00:35:04 že se nevyjadřuje k ničemu
    jinému než k podobě zákona.
  • 00:35:10 Nechává prostor parlamentu,
  • 00:35:11 aby tu věc zvážil a případně
    obnovil v přiměřené verzi.
  • 00:35:16 Podívejme se proti proudu času.
  • 00:35:18 Když se podíváme do právních dějin
    první republiky a právních dějin
  • 00:35:24 po roce 1989,
  • 00:35:27 jaká varianta přepočtu hlasů
    na mandáty nejvíce odpovídala
  • 00:35:32 principu poměrného zastoupení?
  • 00:35:34 Kdy to bylo relativně ideální?
  • 00:35:38 Každá doba měla svoje problémy.
  • 00:35:42 Problém prvorepublikové úpravy
    spočíval v tom, že byl určeno,
  • 00:35:48 kolik má kraj jakých zástupců
    a nerespektovala se tam rovnost
  • 00:35:54 volebního práva.
  • 00:36:01 Voliči v Sudetech měli o něco
    slabší hlas než voliči v oblastech,
  • 00:36:06 které byly většinově české.
  • 00:36:08 K tomu se asi vracet nechceme.
  • 00:36:11 Dnes se počet zástupců
    za jednotlivé kraje určuje podle
  • 00:36:15 toho, kolik je tam odevzdáno
    hlasů.To je vhodnější.
  • 00:36:21 Na druhou stranu tehdy systém
    obsahoval tři skrutinia.
  • 00:36:27 Snažil se vyhlazovat výsledky
    tak, aby byly poměrné.
  • 00:36:33 Ani tam nebyla uzavírací klauzule.
  • 00:36:38 Takže k tomu bych se nevracel.
  • 00:36:43 Období, které bych
    považoval za inspirativní,
  • 00:36:46 je období po roce 1990 až do změn,
    které vytvořila opoziční smlouva.
  • 00:36:55 Ale nemusíme se k tomu
    nutně vracet.
  • 00:36:59 Možností je obrovské množství.
  • 00:37:08 Nejde paní profesorko pouze
    o spravedlivé rozdělení hlasů
  • 00:37:11 na přepočet hlasů na mandáty.
  • 00:37:14 Z voleb by měla vzniknout
    akceschopná funkční vláda.
  • 00:37:22 Co podle vás má větší váhu?
  • 00:37:24 Funkční výsledek nebo co možná
    nejvíce proporční zastoupení?
  • 00:37:33 To je snaha řešit.
  • 00:37:49 V prvních svobodných volbách
    proběhly volby bez klauzule
  • 00:37:52 a výsledek byl 29 politických stran
    včetně tehdy existující Strany
  • 00:37:57 přátel piva.
  • 00:37:58 Potom se skutečně velmi obtížně
    hledá cesta, která by umožnila,
  • 00:38:04 aby parlament fungoval
    dobrým způsobem.
  • 00:38:08 Pokud se zamezí
    většímu % než pět %,
  • 00:38:14 tak to může ohrozit důvěru lidí
    ve volební systém a tím znemožnit
  • 00:38:21 novým subjektům prosadit se.
  • 00:38:23 Takže bývá hranice čtyři až pět %.
  • 00:38:26 V některých zemích to přizpůsobují
    ještě nějakým dalším mechanismem.
  • 00:38:30 Obzvlášť případě,
    jsou-li tam menšiny.
  • 00:38:41 Je to opravdu problematické.
  • 00:38:46 Vždy jde ale o princip
    rovnosti hlasů.
  • 00:38:48 Svůj hlas v Praze
    by měl mít stejnou váhu jako
  • 00:38:52 má hlas voliče v Karlových Varech.
  • 00:38:57 Poprosím vás o odpověď.
  • 00:39:01 Má pravdu premiér Babiš,
  • 00:39:02 který v tom ostrém vyjádření
    směrem k ústavnímu soudu řekl,
  • 00:39:06 že Ústavní soud
    otevřel cestu k tomu,
  • 00:39:09 že tuzemské vlády budou
    neakceschopné a vládnutí bude
  • 00:39:14 záviset na přeběhlících
    ve sněmovně?
  • 00:39:17 Paní profesorko?
  • 00:39:21 Myslím si, že nemá pravdu.
  • 00:39:25 Nemusím souhlasit s rozhodnutím
    Ústavního soudu,
  • 00:39:28 ale zpochybňování jeho
    autority je cesta do pekel.
  • 00:39:33 Pane docente, hrozí to teď?
  • 00:39:36 Otevřela se cesta k nestabilním
    vládám?
  • 00:39:42 ČR asi není místo, kde jsou
    stabilní vlády.
  • 00:39:49 Změna, ke které zavedlo Ústavní
    soud, to nijak nezhorší.
  • 00:39:54 Ale něco by se mohlo zlepšit.
  • 00:39:57 A teď stručně praktické provedení.
  • 00:40:00 Paní doktorka Wagnerová
    zmiňovala váš návrh,
  • 00:40:04 že by se nejdříve volební hlasy
    v celé ČR přepočítali na mandáty
  • 00:40:11 jednotlivým stranám.
  • 00:40:12 Teprve posléze by mandáty byly
    přidělovány do konkrétních krajů.
  • 00:40:18 Zajímá mě, jak by docházelo
    k přidělování do konkrétních krajů.
  • 00:40:22 Dá se to uskutečnit?
  • 00:40:25 Jsem vděčný, že návrh
    spojila se mnou.
  • 00:40:29 Chci ale říci, že zrovna
    neprosazuji toto řešení.
  • 00:40:33 Bylo to pouze jedno
    z možného řešení.
  • 00:40:37 Pan Kysela se o tom také
    zmiňovala spojoval to s vámi.
  • 00:40:40 To jsou laskaví.
  • 00:40:43 Bylo by to relativně snadné
    řešení pro schválení,
  • 00:40:46 protože by se toho mnoho nezměnilo.
  • 00:40:49 Bylo by možné zachovat řadu
    ustanovení volebního zákona.
  • 00:40:53 Takže je to jedna z možností.
  • 00:40:56 Akorát by se to celé otočil.
  • 00:41:03 Pokud to dnes funguje tak,
  • 00:41:04 takže nejprve rozdělí ty mandáty
    krajům podle počtu odevzdaných
  • 00:41:08 hlasů a následně stranám, tak máte
    bezvadné zastoupení krajů,
  • 00:41:14 ale už ne tak bezvadné
    zastoupení stran.
  • 00:41:18 Mohlo by se to otočit.
  • 00:41:20 Budete mít bezvadné
    zastoupení stran,
  • 00:41:23 ale o něco méně bezvadné
    zastoupení v krajích.
  • 00:41:34 Je tedy možné uvažovat
    i o jiných variantách.
  • 00:41:36 Dobře.
  • 00:41:37 Možná to probereme později.
  • 00:41:40 Děkuji.
  • 00:41:42 Hezký večer.
  • 00:41:43 Na shledanou.
  • 00:41:45 Premiér Babiš na tiskové konferenci
    při kritice Ústavního soudu
  • 00:41:49 naznačil,
  • 00:41:50 že má jeho předseda Pavel Rychetský
    politickou dohodu z hnutí
  • 00:41:53 Starostové a nezávislí
    o kandidatuře na prezidenta
  • 00:41:57 v roce 2023.
  • 00:41:59 Pavel Rychetský řekl,
  • 00:42:01 že na kandidaturu nepomýšlí
    a že premiérovy výroky
  • 00:42:04 jsou dehonestující.
  • 00:42:06 Pan Rychetský by se měl vyjádřit,
  • 00:42:08 jestli udělal politickou dohodu
    s hnutím Stan o kandidatuře
  • 00:42:13 na prezidenta v roce 2023.
  • 00:42:17 Hnutí ANO vyhrálo volby v roce
    2017 podle pravidel,
  • 00:42:23 které stanovily jiní.
  • 00:42:25 Naším cílem je vyhrát volby znovu.
  • 00:42:38 Paní profesorko,
    ztrácí premiér nervy?
  • 00:42:44 Asi trochu ano.
  • 00:42:46 Prostě se snaží udělat
    nějaké PR v tomto směru.
  • 00:42:51 Kandidatura pana Rychetského
    na prezidenta byla
  • 00:42:54 opakovaně odmítána.
  • 00:43:01 Nemyslím si, že by to tedy
    bylo jeho zájmem.
  • 00:43:06 Je to spíš snaha vypouštět
    dezinformaci než cokoliv,
  • 00:43:10 co by se mohl opírat.
  • 00:43:23 Je tady jediný problém,
    což je skutečnost, že podnět,
  • 00:43:27 aby se tím zabýval Ústavní
    soud, ležel hodně dlouho.
  • 00:43:33 Proto je problematické,
    že se o tom rozhodlo až teď.
  • 00:43:36 Na druhou stranu
    je tam minimalistická souprava,
  • 00:43:39 která by neměla činit
    odpovědné PS a Senátu přijmout
  • 00:43:47 kompromisní stanovisko.
  • 00:44:00 Musí se hnutí ANO obávat změny
    volebního systému v tom smyslu,
  • 00:44:05 že i kdyby bodovalo stejně
    jako v minulých volbách,
  • 00:44:08 získalo by méně mandátů?
  • 00:44:14 Přepočty ukazují, že by to bylo
    pravděpodobně možné.
  • 00:44:18 Ale nikdy to nefunguje absurdně.
  • 00:44:21 Politické strany se přizpůsobují
    pravidlům trochu delší dobu.
  • 00:44:26 Pravidlům se přizpůsobují voliči.
  • 00:44:38 Je možné, že volební systém
    by znevýhodnil velké strany,
  • 00:44:45 když volební systém byl přijímán,
    tak ODS a ČSSD se domnívali,
  • 00:44:52 že jim to pomůže
    jako velkým stranám.
  • 00:44:56 ČSSD ale rozhodně teď nepatří
    k velké strany a co se týče ODS,
  • 00:45:02 je to střední strana.
  • 00:45:06 Je otázkou,
  • 00:45:07 jaké budou volební preference
    pro hnutí ANO a může se zdát,
  • 00:45:11 že bude pro ně ku prospěchu.
  • 00:45:21 Ústavní právník Jan Wintr zmínil,
  • 00:45:24 že v roce 2017 by podle
    poměrného systému hnutí
  • 00:45:28 ANO získalo 63 mandátů.
  • 00:45:30 Při použití metody, která
    se používá teď, získalo 78 mandátů.
  • 00:45:44 To je citelný rozdíl.
  • 00:45:49 Bude záležet na tom,
  • 00:45:51 jak v daném momentě kdo ztratí
    anebo kdo nepřekročí
  • 00:45:56 pětiprocentní klauzuli.
  • 00:45:58 Tam se to potom různým
    způsobem dá přepočítat.
  • 00:46:02 Každopádně narovnání, které by mělo
    přijít po Ústavním soudu,
  • 00:46:07 by mělo méně zvýhodňovat
    velké politické strany.
  • 00:46:11 Mělo by být více poměrné
    a mělo by více odpovídat
  • 00:46:13 reálnému výsledku.
  • 00:46:18 Velké a silné politické
    strany nebudou znevýhodněny,
  • 00:46:24 ale dostanou se na roveň situaci,
    kterou mají malé politické strany.
  • 00:46:29 Je to spravedlivější.
  • 00:46:30 Tímto jste odpověděla
    na dotaz diváka Pavla.
  • 00:46:37 Varianta, že by parlamentem
    prošla varianta,
  • 00:46:44 která by nahrávala těm velkým
    stranám, je reálná?
  • 00:46:53 Co si o tom myslíte?
  • 00:46:57 Já bych to úplně nevyloučila.
  • 00:47:05 V tuto chvíli totiž nikdo neví,
  • 00:47:07 kdo bude v srpnu nebo září
    patřit mezi velké strany
  • 00:47:09 a jak dopadnou volby.
  • 00:47:12 Pokaždé, kdy se jedná
    o volebním systému,
  • 00:47:15 se všechny strany
    pečlivě připočítávají,
  • 00:47:20 jestli by to pro ně bylo
    výhodné anebo ne.
  • 00:47:23 Viděli jsme to také na snaze v době
    opoziční smlouvy změnit
  • 00:47:29 volební systém.
  • 00:47:30 Při komentářích se zapomíná
    na jednu věc.
  • 00:47:33 Původně byla myšlenka,
    že by byl většinový volební systém.
  • 00:47:38 Ale tenkrát vyžadoval,
    aby byla změna ústavy.
  • 00:47:42 Vyžadovala se kvalifikovaná
    většina ve sněmovně a v Senátu.
  • 00:47:46 Tehdy zemřel senátor Václav Benda.
  • 00:47:48 Byla snaha obejít do 35 volebními
    obvody.
  • 00:48:00 To bylo absurdní.
  • 00:48:13 Ústavní soud návrh zrušila
    kompromisem bylo 14 krajů.
  • 00:48:29 Shoda musí padnout i mezi
    sněmovnou a Senátem.
  • 00:48:33 To je určitě další role,
    která bude zásadní.
  • 00:48:38 Děkuji.
  • 00:48:42 Pěkný večer.
  • 00:48:43 Hezký večer všem.
  • 00:48:44 Prezident Miloš Zeman se v reakci
    na rozhodnutí Ústavního soudu
  • 00:48:47 omezil pouze na obsah dopisu,
    který před dvěma dny zaslal soudu.
  • 00:48:52 Hlava státu v něm varovala
    například před rizikem neřešitelnou
  • 00:48:56 ústavní krize v případě
    úprav volebního zákona.
  • 00:49:03 Návrh skupiny senátorů byl podán
    Ústavnímu soudu před více
  • 00:49:07 než třemi lety.
  • 00:49:21 Teď pohled do minulosti.
  • 00:49:23 V květnu roku 2004 prošla
    do závěrečného čtení vládní novela
  • 00:49:27 volebního zákona, jejímž cílem
    bylo posílení vlivu velkých stran.
  • 00:49:32 Podívejte se na tehdejší reportáž.
  • 00:49:35 V červnu roku 2002 budeme nejspíše
    volit do PS podle nového systému.
  • 00:49:43 Bez problémů prošla vládní
    novela volebního zákona.
  • 00:49:46 Pokud bude platit, tak budou
    silné strany ještě silnější.
  • 00:49:53 Změna volebního systému je jedním
    z bodů opoziční smlouvy.
  • 00:49:57 Při volbách do PS by se volilo
    ve 35 volebních krajích místo
  • 00:50:01 nynějších osmi.
  • 00:50:03 Vybíral by se maximálně
    šest poslanců.
  • 00:50:07 Bude těsnější vazba mezi
    voličem a poslancem.
  • 00:50:10 Nový systém by byl výhodný
    pro velké strany.
  • 00:50:15 Vítěz voleb by mohl sestavit vládu
    pouze s další politickou stranu.
  • 00:50:19 Lidovci a US to považují
    za účelové.
  • 00:50:28 Pokud by se na volby
    použil nový systém,
  • 00:50:30 ČSSD by získaly 103 křesel
    místo 74.
  • 00:50:34 ODS by si polepšila o 20 poslanců.
  • 00:50:46 Podívejte se na přehled.
  • 00:50:48 Menší strany budou
    muset vytvářet koalice.
  • 00:50:52 ODS a ČSSD na nás chystají past.
  • 00:50:58 Pan Kasal ví, že ti, kteří jsou
    teď, v ní mohou být poslední.
  • 00:51:04 A naopak.
  • 00:51:05 To je historie.
  • 00:51:07 Připojíme debatu komentátor.
  • 00:51:09 Komentátor reflexu Viliam Buchert.
  • 00:51:17 Dále komentátor Reflexu
    a šéfredaktor Respektu.
  • 00:51:21 Dobrý.
  • 00:51:24 Dobrý večer.
  • 00:51:26 Nasměroval Ústavní soud Česko
    k větší volební spravedlnosti anebo
  • 00:51:29 došlo k ohrožení volebního systému,
  • 00:51:33 jak psal prezidenta
    říkal pan premiér?
  • 00:51:37 Záleží na tom, jak se politické
    strany domluví.
  • 00:51:43 Každá strana se bude snažit
    vložit si tam ještě něco,
  • 00:51:47 o čem ani netušíme.
  • 00:51:51 Navíc návrh na změnu volebního
    zákona leží v PS a obsahuje
  • 00:51:55 de facto podobné věci.
  • 00:51:59 Zatím se ten zákon ale neprojednal.
  • 00:52:01 Jestli se posuneme ke krizi
    nebo ne, poznáme podle toho,
  • 00:52:06 jak se strany budou dohadovat.
  • 00:52:07 Petře, nezpůsobil Ústavní
    soud více škody než užitku?
  • 00:52:18 To nevíme.
  • 00:52:19 Může se to stát.
  • 00:52:27 Když sečteme disentní
    stanovisko ostatních soudců,
  • 00:52:32 tak jsou velmi znechucení,
    protože trvalo tři a půl roku,
  • 00:52:37 než došlo k nálezu.
  • 00:52:38 Sami se dostali k textu
    na poslední chvíli.
  • 00:52:44 Soudci Ústavního soudu píší,
  • 00:52:46 že to vrhá ponuré světlo
    na chování soudu.
  • 00:52:51 Ale jak říkal kolega Buchert,
    tak pokud se PS dohodne,
  • 00:52:56 můžeme mít dobrý anebo dokonce
    lepší volební systém než máme.
  • 00:53:01 Stejně tak to naopak může
    skončit velkým malérem.
  • 00:53:05 Pokud se politici pár měsíců
    před volbami domlouvají na tom,
  • 00:53:09 jakými pravidly se budou
    volby řídit, je to riskantní.
  • 00:53:13 A mohlo by to skončit
    nepříjemnou situací.
  • 00:53:18 Stanovisko, které jste zmiňoval,
    sepsali čtyři ústavní soudci.
  • 00:53:22 Pro rozhodnutí Ústavního
    soudu hlasovalo 11 soudců.
  • 00:53:27 Jak vy se díváte na načasování
    rozhodnutí Ústavního soudu?
  • 00:53:31 Tři a půl roku to leželo
    a teď se rozhodlo pár měsíců
  • 00:53:34 před volbami.
  • 00:53:37 Rozhodně to je nešťastné.
  • 00:53:40 To konstatovala asi většina
    odborníků na ústavní právo.
  • 00:53:46 Když si člověk přečte nález,
    tak je tam odůvodnění,
  • 00:53:50 proč to trvalo tak dlouho.
  • 00:53:57 Ústavní soud se totiž musel
    zabývat ještě jiným rozhodnutím.
  • 00:54:03 A zároveň se PS volební
    zákon neřešil.
  • 00:54:06 Čekalo se, jestli
    to vyřeší PS sama.
  • 00:54:10 Když Ústavní soud viděl,
    že se to neřeší a uvědomili si,
  • 00:54:14 že už nemohou déle
    čekat, tak rozhodli.
  • 00:54:20 Načasování tedy není šťastné,
  • 00:54:21 ale rolí Ústavního
    soudu je zhodnotit,
  • 00:54:23 jestli to je ústavní nebo není.
  • 00:54:25 Došli k závěru a nález vydali.
  • 00:54:30 Zmiňovali jsme ostrou
    reakci premiéra Babiše.
  • 00:54:33 Řekl,
  • 00:54:34 že Ústavní soud ztratil všechny
    zábrany a snaží se ovlivňovat
  • 00:54:37 politickou situaci v naší
    zemi, což mu nepřísluší.
  • 00:54:40 Ukazuje se,
  • 00:54:41 že republiku často řídí ústavní
    soudci a nikoliv volení
  • 00:54:44 zástupci lidu.
  • 00:54:45 To řekl Andrej Babiš.
  • 00:54:46 Skutečně Ústavní soud tímto
    rozhodnutím chrání ústavnost anebo
  • 00:54:51 vystupuji jako politický hráč?
  • 00:54:56 V tomto případě vystupuje Ústavní
    soud nejen jako politický hráč,
  • 00:55:01 ale také jako určité
    mocenské centrum.
  • 00:55:09 Na druhé straně to, o čem rozhodl,
  • 00:55:11 tedy o větší rovnosti
    při přepočítávání hlasů,
  • 00:55:16 je správné.
  • 00:55:23 Je pravda, že rozhodl pozdě a může
    to vyvolat komplikovanou situaci.
  • 00:55:29 To potom ovlivní volby.
  • 00:55:31 Pořád hrozí, že to může
    ovlivnit volby,
  • 00:55:36 takže pozdní rozhodnutí
    Ústavního soudu je špatné.
  • 00:55:42 Petře, rozhodnutí Ústavního soudu
    kritizovala také Marie Benešová.
  • 00:55:48 Řekla: co je za tím, kdo komu
    co zavázal a co komu kdo slíbil?
  • 00:55:56 Tak funguje život.
  • 00:56:00 Jsou to legitimní
    otázky nebo podezření,
  • 00:56:03 které by ministr spravedlnosti
    neměl říkat nahlas,
  • 00:56:06 protože to znevěrohodňuje justici?
  • 00:56:10 To je složitá věc.
  • 00:56:15 Ústavní soud bezpochyby
    je možné kritizovat,
  • 00:56:17 ale tímto způsobem útočit
    je za hranou korektnosti.
  • 00:56:26 Víme, že problémem je znovu
    zvolitelnost ústavních soudců.
  • 00:56:35 Vědí, že Senát je buď potvrdí
    ve funkci anebo ne.
  • 00:56:40 O tom se debatuje dlouho.
  • 00:56:50 Je tady velká shoda napříč
    ústavními právníky a politiky,
  • 00:56:53 aby se mandát ústavního
    soudce prodloužil na 10 let.
  • 00:56:57 To znamená, že tam bude dlouho.
  • 00:56:58 Na druhou stranu nebude
    moci být znovu zvolen.
  • 00:57:01 Když se bude rozhodovat,
    nebude přemýšlet o tom,
  • 00:57:04 jestli jeho názoru
    vyhovuje většině,
  • 00:57:07 která ho potvrdí ve funkci.
  • 00:57:10 Já se neodvažuji nikoho ze soudců
    nařknout z toho, že to dělá proto,
  • 00:57:14 aby mohl být znovu zvolen,
    nicméně toto riziko tady je.
  • 00:57:21 Mandát ústavního soudce je proto
    v mnoha zemích světa
  • 00:57:24 buď jednorázový nebudou životní.
  • 00:57:29 Marie Benešová popisuje něco,
  • 00:57:31 o čem se ví a co se obecně
    považuje za velký problém.
  • 00:57:36 Podle čeho jsou Čechách
    vybírání ústavní soudci?
  • 00:57:38 Navrhuje prezident,
    potvrzuje Senát.
  • 00:57:43 Aktuálně asi není
    možné mluvit o tom,
  • 00:57:46 že prezident republiky je konsenzus
    většinou Senátu.
  • 00:57:52 Jak to vnímáte vy?
  • 00:57:53 Myšleno slova Marie Benešové.
  • 00:57:56 Je to určitá rezignace?
  • 00:58:04 Představa, že by si ústavní
    soudci chtěli získat Senát,
  • 00:58:07 když ústavní soudce musí nominovat
    prezident, nedává logiku.
  • 00:58:21 Ministryně spravedlnosti
    naznačuje něco temného v pořadí,
  • 00:58:26 což je naprosto za hranou,
    skandální.
  • 00:58:30 Navíc od ministryně spravedlnosti.
  • 00:58:34 Obvinit ústavní soudce,
    že se nechali zkorumpovat?
  • 00:58:37 A ještě říkat, že to tak chodí?
  • 00:58:39 Ve vládě?
  • 00:58:42 Na ministru spravedlnosti?
  • 00:58:47 Vyjádření premiéra Babiše na adresu
    Ústavního soudu Pavla Rychetského
  • 00:58:53 v kombinaci s tímto výrokem
    ministryně spravedlnosti překročilo
  • 00:58:57 to, na co jsme zvyklí.
  • 00:58:59 A to jsme zvyklí už na pěknou
    hrůzu.
  • 00:59:03 Toto jsou významné
    ústavní instituce,
  • 00:59:07 které spolu mohou polemizovat,
    nemusí spolu souhlasit,
  • 00:59:10 ale neměly by překročit hranici
    dobrého vychování a vůbec
  • 00:59:15 zpochybňování principu
    fungování právního státu.
  • 00:59:18 Toto je možné říkat v hospodě,
  • 00:59:20 ale nesmí si to dovolit premiér
    nebo ministryně spravedlnosti.
  • 00:59:26 Pane Buchart, uskuteční
    se na podzim volby do PS?
  • 00:59:37 Já si myslím, že ano.
  • 00:59:38 Myslím, že nakonec dojde
    k nějakému kompromisu,
  • 00:59:42 protože už to naznačují
    mí kolegové.
  • 00:59:48 Ptali jste se, komu
    by to mohlo sloužit.
  • 01:00:00 Vznikly koalice,
    takže není problém,
  • 01:00:04 aby se dostaly do PS další strany.
  • 01:00:25 Miloš Zeman tvrdí, že Senát
    nepotřebujeme.
  • 01:00:29 Pan premiér Babiš
    říká něco podobného.
  • 01:00:37 Role Senátu teď strašně vzroste,
    protože PS se s ním musí domluvit.
  • 01:00:43 Nakonec se podle mě domluví
    a volby budou.
  • 01:00:52 Petře Kamberský,
  • 01:00:55 vznikem dvou koalic byla
    politická scéna přehlednější.
  • 01:01:01 Bude to teď platit?
  • 01:01:11 Nebo budou kandidovat
    i menší strany,
  • 01:01:15 protože se snadno dostanou do PS?
  • 01:01:23 Nevím.
  • 01:01:26 Nevíme, podle jakých volebních
    pravidel se bude volit.
  • 01:01:29 Nevíme, na čem se parlament usnese.
  • 01:01:33 Nevíme, jaké budou možnosti
    pro vytvoření koalice.
  • 01:01:38 Pokud se poslanci a senátoři
    domluví na nových pravidlech,
  • 01:01:44 můžeme vyvozovat důsledky pro malé
    strany a jejich koalice.
  • 01:01:51 Doufám, že volby budou
    a PS se domluví se Senátem.
  • 01:01:56 Já jsem nešťastný.
  • 01:01:57 Mám pocit, že země má teď trochu
    jiné starosti,
  • 01:02:00 než aby řešila volební zákon.
  • 01:02:04 Ale prostě se to stalo
    a musíme doufat,
  • 01:02:08 že naši ctihodní zákonodárci
    nás z toho vytáhnou.
  • 01:02:15 Josef Baxa komentoval dnešní
    rozhodnutí Ústavního soudu tak,
  • 01:02:20 že teď před parlamentem bude
    řešení, jak uskutečnit volby.
  • 01:02:34 Chuť vytvářet koalice u menších
    stran bude větší?
  • 01:02:38 Třeba varianta SPD + trikolora?
  • 01:02:50 Je to varianta?
  • 01:02:53 Nebo ČSSD + Zelení?
  • 01:02:58 Pro menší strany
    je to teď výhodnější.
  • 01:03:01 Navíc pokud jde o uskupení,
    která bojují o život.
  • 01:03:07 Dva bloky oznámili,
  • 01:03:10 že nehledě na tento verdikt
    a nehledě na matematiků
  • 01:03:14 chtějí pokračovat.
  • 01:03:15 Uvidíme.
  • 01:03:16 Může se stát cokoliv.
  • 01:03:18 Pokud budeme brát poslední volební
    model od společnosti Median,
  • 01:03:22 tak už jsou v takové úrovni,
  • 01:03:24 že by mohly aspirovat na vítězství
    ve volbách.
  • 01:03:31 Je důležité si připomenout,
  • 01:03:33 že jakákoliv změna volebního
    systému, která se kdy dělala,
  • 01:03:36 vždy dopadla jinak, než se čekalo.
  • 01:03:43 Souhlasím tedy s kolegou
    Kamberským,
  • 01:03:45 že vůbec netušíme na čem se strany
    dohodnou a jaký to bude mít efekt.
  • 01:03:51 Kdyby byl jeden volební
    obvod jako na Slovensku,
  • 01:03:55 tak to bude pomáhat takovým alfa
    samcům typu Andrej Babiš nebo
  • 01:04:00 Robert Fico.
  • 01:04:04 Všechny tyto detaily
    mohou mít význam.
  • 01:04:08 Když jsem se díval do nález
    Ústavního soudu, tak naznačení,
  • 01:04:12 jak by se to dalo
    jednoduše vyřešit, tam je.
  • 01:04:16 Něco jiného je čistá
    aritmetika něco jiného
  • 01:04:19 je politické vyjednávání.
  • 01:04:24 Uvidíme do léta a definitivně
    v říjnu po volbách.
  • 01:04:30 Děkuji.
  • 01:04:31 Petr Kamberský, Viliam
    Buchert, Erik Tabery.
  • 01:04:35 Děkuji.
  • 01:04:36 Hezký večer.
  • 01:04:37 Naším posledním hostem je Petr
    Mlsna, ústavní právo,
  • 01:04:41 člen katedry ústavního
    práva Právnické fakulty
  • 01:04:44 Univerzity Karlovy.
  • 01:04:46 Předseda Ústavu pro ochranu
    hospodářské soutěže.
  • 01:04:52 Zdravím vás.
  • 01:04:56 Dobrý večer.
  • 01:04:57 Dobrý večer.
  • 01:04:58 Jste rád,
  • 01:04:59 že nemáte na starosti volební
    agendu na Ministerstvu vnitra?
  • 01:05:03 Nebo litujete, že před vámi
    nestojí výzva doplnit to,
  • 01:05:06 co Ústavní soud zrušil?
  • 01:05:11 Vůbec kolegům na ministerstvu
    vnitra v současné době nezávidím,
  • 01:05:14 protože připravovat volby,
    aniž byste znali pravidla,
  • 01:05:18 podle kterých je máte
    připravit, je velmi obtížné.
  • 01:05:21 I z hlediska technického.
  • 01:05:26 Kdyby byl pouze
    jeden volební obvod,
  • 01:05:28 znamenalo by to vytisknout jeden
    lístek, kde bude 200 kandidátů.
  • 01:05:35 To by vyžadovalo
    složitou logistiku.
  • 01:05:45 Souhlasíte s tím,
  • 01:05:47 že klíčovým momentem je podání
    kandidátních listin?
  • 01:05:52 Jednoznačně.
  • 01:05:54 Když budou podávány kandidátní
    listiny nebo se bude blížit lhůta,
  • 01:05:57 tak už musí být zcela zřejmé,
  • 01:06:00 jakým způsobem se budou
    přepočítávat hlasy.
  • 01:06:03 V těchto okamžicích už se spouští
    ustavování okrskových
  • 01:06:07 volebních komisí.
  • 01:06:08 Musíte začít také školit členy
    okrskových volebních komisí,
  • 01:06:12 aby věděli, jak počítat hlasy.
  • 01:06:16 Pokud se někdo bude domnívat,
  • 01:06:18 že se to stihne 14 dní před
    volbami, je to naivní.
  • 01:06:22 Takže čas na změnu
    pravidel je do srpna.
  • 01:06:27 Stihne se to do srpna?
  • 01:06:28 Bude k tomu politická vůle a stihne
    se to legislativně technicky.
  • 01:06:32 Dá se to stihnout
    legislativně, technicky.
  • 01:06:39 Ani mentálně si nepřipouštím
    variantu,
  • 01:06:41 že by neexistovala volební pravidla
    že by alespoň k nějaké drobné
  • 01:06:45 konsenzuální dohodě nedošlo.
  • 01:06:49 I kdyby se to týkalo
    jen těchto voleb.
  • 01:06:52 Jinak by totiž hrozila
    ústavní krize.
  • 01:06:55 Jaké řešení byste navrhoval,
  • 01:06:58 abyste splnil požadavky Ústavního
    soudu a zároveň to stihl?
  • 01:07:06 Jaká je nejjednodušší varianta,
    aby se přepočetli hlasy na mandáty?
  • 01:07:13 Ústavní soud jasně řekl,
    že má být proporčnost váhy hlasů.
  • 01:07:22 Nabízí se vám v podstatě
    tři varianty.
  • 01:07:25 První variantou je ČR jako
    jeden volební obvod.
  • 01:07:29 Přerozdělujete potom
    mandáty v rámci republiky.
  • 01:07:32 Příkladem je slovenský model.
  • 01:07:34 Anebo necháte 14 krajů.
  • 01:07:36 To je regionálně zažité a je k tomu
    připravena volební infrastruktura.
  • 01:07:44 Mandátové číslo potom vytvoříte
    ze všech odevzdaných hlasů
  • 01:07:48 na úrovni republiky a vydělíte
    200 poslanci.
  • 01:07:53 Následně dostanete počet hlasů
    na jeden mandát a přerozdělíte
  • 01:07:58 to v jednotlivých krajích.
  • 01:07:59 Třetí variantou je, že ustavíte
    jiné, tzv. volební kraje.
  • 01:08:04 Tam bude stejný počet
    obyvatel a přirozená klauzule
  • 01:08:09 se vám snižuje.
  • 01:08:14 To by mohly být třeba staré
    kraje ze 60. let typu
  • 01:08:17 západočeský, severomoravský.
  • 01:08:19 To připadá na jeden kraji
    asi 1,5 milionů voličů.
  • 01:08:27 14 volebních krajů zrušeno nebylo.
  • 01:08:31 Jak je podle vás pravděpodobné,
    že když se otevře volební zákon,
  • 01:08:37 tak se tam doplní třeba
    korespondenční hlasování?
  • 01:08:42 Na korespondenčním hlasování
    ze zahraničí nebyla shoda
  • 01:08:46 ani v tomto volebním období.
  • 01:08:49 To by bylo skutečně dračí vejce,
    kdyby se to někdo snažil prosadit.
  • 01:08:59 Moc vám děkuji pane
    předsedo za váš čas.
  • 01:09:02 Hezký večer.
  • 01:09:03 Hezký večer.
  • 01:09:05 Na shledanou.
  • 01:09:06 Na závěr nabízím celé vyjádření
    premiéra Andreje Babiše na téma
  • 01:09:08 zrušení části volebního
    zákona ústavním.
  • 01:09:12 Jsem si vědom,
  • 01:09:13 že rozhodnutí soudu musím
    respektovat a není proti
  • 01:09:17 němu obrany.
  • 01:09:20 Soudu musí být jasné,
    že v nejtěžším období,
  • 01:09:25 kdy celá naše země trpí pandemií,
  • 01:09:30 otřásá důvěrou občanů
    v náš politický systém.
  • 01:09:35 Ústavní soud definitivně ztratil
    všechny zábrany a aktivně se stejně
  • 01:09:42 jako v roce 2009 snaží ovlivnit
    politickou situaci v naší zemi,
  • 01:09:49 což mu absolutně nepřísluší.
  • 01:09:53 Ukazuje se, že tuto republiku velmi
    často neřídí volení zástupci lidu,
  • 01:10:01 ale ústavní soudci.
  • 01:10:04 Klesá význam voleb,
    roste význam žalob.
  • 01:10:09 Přitom takto závažná
    změna volebního systému,
  • 01:10:14 který bez problémů funguje roky
    respektive více než 20 let,
  • 01:10:21 má být předmětem široké, důkladné
    a neuspěchané politické debaty.
  • 01:10:29 Nikoliv výsledkem jedné žaloby
    a jednoho soudního rozhodnutí.
  • 01:10:37 Nevěřil jsem,
  • 01:10:38 že je v ČR možné zneužít právní
    systém takovým způsobem,
  • 01:10:45 který bortí ústavní
    systém naší země.
  • 01:10:50 Nechápu, že teď, kdy začala volební
    kampaň a máme osm měsíců do voleb,
  • 01:10:58 někdo mění pravidla
    celé politické soutěže,
  • 01:11:03 se kterou Ústavní soud
    20 let neměl problém.
  • 01:11:11 Všichni víme, že měnit pravidla
    během hry je neobvyklé,
  • 01:11:15 nestandardní O to více šokující je,
  • 01:11:21 že tato stížnost ležela tři roky
    na Ústavním soudu a nikdo
  • 01:11:27 se jí nevěnoval.
  • 01:11:30 Nemuselo se to stát,
  • 01:11:31 kdyby k tomu rozhodnutí Ústavní
    soud přistoupil s dostatečným
  • 01:11:35 časovým předstihem,
  • 01:11:37 aby dal zákonodárcům při řešení
    takto komplikované a právně
  • 01:11:42 diskutabilní problematiky reálnou
    šanci na přijetí odpovědné
  • 01:11:48 a většinově konsenzuální
    právní úpravy.
  • 01:11:54 Ústavní soud ale rozhodl pozdě
    až po opakovaných urgencích.
  • 01:11:59 Až po vyhlášení termínu voleb.
  • 01:12:04 K přijetí navíc došlo silně
    nestandardním způsobem.
  • 01:12:09 Soudci dostali celý text
    nálezu až 21. ledna 2021.
  • 01:12:18 21. ledna 2021.
  • 01:12:22 K rozhodnutí došlo za pět dní.
  • 01:12:25 Soudci neměli dostatek
    času nález přečíst.
  • 01:12:30 To je uvedené ve stanovisku
    čtyř ústavních soudců.
  • 01:12:37 Navrhovatelka stále
    připomínala, že se krátí čas.
  • 01:12:42 Vrcholem arogance je také vydání
    stanoviska pouhých 19 hodin
  • 01:12:48 po přijetí s tím,
  • 01:12:51 že včera informovali
    ústavní soudci v televizi,
  • 01:12:54 že nechtějí kazit překvapení.
  • 01:12:58 Je to jasné.
  • 01:12:59 Pavel Rychetský evidentně není
    nestranný ústavní soudce.
  • 01:13:05 Opakovaně hodnotí aktivní politiky.
  • 01:13:08 Opakovaně mluví o tom, že některé
    strany by ve sněmovně neměly být.
  • 01:13:14 Snaží se aktivně
    ovlivňovat výsledky voleb.
  • 01:13:19 Všichni jsme viděli,
  • 01:13:21 že na mě útočí v médiích
    a ze své pozice neadekvátně
  • 01:13:25 vstupuje do veřejného prostoru.
  • 01:13:28 Stejně jako v případě
    žaloby pana prezidenta,
  • 01:13:31 která se týkala zákona
    o střetu zájmů,
  • 01:13:35 Ústavní soud rozhodl
    po třech letech.
  • 01:13:40 A byl to stejný ústavní soudce.
  • 01:13:44 Na rozdíl od pana Rychetského
    a ostatních ústavních soudců jsem
  • 01:13:48 byl zvolený ve svobodných,
    demokratických volbách.
  • 01:13:52 Voličům skládám účty.
  • 01:13:56 Nesedím 18 let na jedné
    židli jako pan Rychetský.
  • 01:14:00 Celé týdny poslouchám od lidí
    z právního prostředí o tom,
  • 01:14:04 jak Pavel Rychetský lobbuje
    za zrušení části volebního zákona,
  • 01:14:08 který on sám v období
    opoziční smlouvy připravoval,
  • 01:14:14 obhajoval, prosazoval.
  • 01:14:17 Dnešní rozhodnutí Ústavního
    soudu jde o to paradoxnější,
  • 01:14:22 protože ještě v roce 2006 přepočet
    mandátů pomocí Dontovy
  • 01:14:28 metody nezrušil.
  • 01:14:30 Naopak řekl, že tato část
    zákona není protiústavní.
  • 01:14:37 Zároveň to byl právě
    Pavel Rychetský,
  • 01:14:39 který v roce 2000 jako vicepremiér
    Zemanovy vlády tento zákon
  • 01:14:43 obhajoval před senátory.
  • 01:14:49 Pan Rychetský s touto
    změnou souhlasí.
  • 01:14:53 Sám ruší volební zákon, na kterém
    se sám podílel a který obhajoval.
  • 01:14:59 Popírá sám sebe.
  • 01:15:02 Z jeho chování lze usuzovat,
  • 01:15:04 že v roce 2000 sloužil
    jistým politickým zájmům.
  • 01:15:11 Teď slouží jiným.
  • 01:15:15 Při obhajobě reformy 23. června
    2000 řekl v Senátu:
  • 01:15:23 pokusím se stručně říct,
    co si myslím, že je demokracie.
  • 01:15:28 Demokracie je vláda většiny
    Je to vláda na čas.
  • 01:15:33 Dočasná vláda většiny.
  • 01:15:36 Je tady povinnost opakovaně dávat
    možnost vygenerovat tuto většinu.
  • 01:15:41 Samozřejmě, že demokracie
    je také ochrana menšiny.
  • 01:15:46 To neznamená, že musí menšina
    za každou cenu mít zastoupení.
  • 01:15:52 Ochrana menšiny znamená, že musí
    mít právo stát se příště většinou.
  • 01:16:00 Tento volební zákon
    to nikomu neubírá.
  • 01:16:03 Dále pan Rychetský řekl.
  • 01:16:06 20 procentní aditivní kvórum
    nemá žádnou zvláštní funkci,
  • 01:16:12 protože přecházíme na Dontův
    volební systém,
  • 01:16:15 kterým se volí v celé Evropě
    do Evropského parlamentu.
  • 01:16:21 Ten si generuje sám klauzuli.
  • 01:16:23 Nepotřebuje, aby mu zákon
    vojáků stanovil.
  • 01:16:30 Soudce zpravodaj Filip
    se dnes vyjádřil.
  • 01:16:35 Před pár lety Dontovu
    metodu obhajoval.
  • 01:16:39 Dnes popírá.
  • 01:16:44 Ústavní soud vlastně říká, vážení
    občané, dobře poslouchejte,
  • 01:16:50 že všechny volby do PS od roku
    2000, tedy
  • 01:16:57 v roce 2002, 2006, 2010, 2013,
    2017 probíhaly nespravedlivě.
  • 01:17:10 Ano.
  • 01:17:12 Patery volby byly nespravedlivé.
  • 01:17:16 A co si z toho má normální
    člověk odnést?
  • 01:17:20 Že poslední patery
    volby byly neplatné?
  • 01:17:24 Nespravedlivé?
  • 01:17:26 Neměly by se zrušit všechny zákony,
    které byly od roku 2002 přijaty?
  • 01:17:32 Je to obrovský hazard s důvěrou
    občanů v politický systém
  • 01:17:35 a politiku jako takovou.
  • 01:17:37 Navíc kandidátky se uzavírají
    40 dní před volbami.
  • 01:17:42 Což je někdy na konci srpna.
  • 01:17:45 Do té doby musí být přijat zákon,
  • 01:17:48 který by měl definovat
    volební systém.
  • 01:17:57 To nepovažuji za reálné, i když
    hnutí ANO udělá vše proto,
  • 01:18:02 aby se našla shoda.
  • 01:18:07 Jeden z nejdůležitějších
    zákonů v době pandemie.
  • 01:18:11 V situaci,
  • 01:18:12 kdy tedy máme největší ekonomickou
    a zdravotní krizi za poslední
  • 01:18:16 desítky let.
  • 01:18:18 To vypadá skoro nemožně.
  • 01:18:21 V roce 2000 Ústavní
    soud rozhodl o reformě.
  • 01:18:24 Půl roku po vstupu zákona
    v platnost, rok a půl před volbami.
  • 01:18:31 Proč tentokrát Ústavnímu soudu
    všechno trvalo tři roky?
  • 01:18:34 Načasování je jasným důkazem,
  • 01:18:37 že to je účelové
    politické rozhodnutí.
  • 01:18:42 Znovu opakuji.
  • 01:18:43 Načasování je jasný důkaz,
  • 01:18:45 že jde o účelové
    politické rozhodnutí.
  • 01:18:49 Ústavní soud svým
    rozhodnutím způsobí,
  • 01:18:52 že další vlády budou neakceschopné.
  • 01:18:56 Sněmovna bude nefunkční.
  • 01:18:59 Bude skoro nemožné
    sestavit vládní většinu.
  • 01:19:02 A budou vznikat vlády na základě
    přeběhlíků a kupčení s poslaneckými
  • 01:19:08 křesly, jak to známe z korupčního
    období naší polistopadové historie.
  • 01:19:16 Od roku 2021 se politický pat stane
    železným pravidlem.
  • 01:19:28 Česko se vydává cestou Itálie.
  • 01:19:31 Nová vláda každý rok.
  • 01:19:37 Toto rozhodnutí Ústavního soudu
    totálně oslaví příští vlády.
  • 01:19:41 Je to nezodpovědné.
  • 01:19:43 Po letech diskuze
    o neakceschopnosti českých vlád,
  • 01:19:47 které nejsou schopné přežít
    jedno jediné volební období,
  • 01:19:51 je to návrat k rozložení PS,
  • 01:19:55 ze které nevznikne
    žádná fungující vláda.
  • 01:19:58 Posilovat poměrné prvky
    volebního systému v situaci,
  • 01:20:02 kdy za 30 let dovládly pouze
    tři vlády, vláda Václava Klause,
  • 01:20:09 Václava Zemana a potom Sobotkova
    vláda, je velmi nezodpovědné.
  • 01:20:20 Strany se nedomluví,
  • 01:20:22 akorát to uvrhne zemi
    do politického chaosu.
  • 01:20:28 A na závěr.
  • 01:20:29 Pane Rychetský by se měl vyjádřit,
  • 01:20:32 zda udělal politickou dohodu
    s hnutím Stan o kandidatuře
  • 01:20:36 na prezidenta v roce 2023.
  • 01:20:41 Hnutí ANO volby vyhrálo v roce
    2017 podle pravidel,.
  • 01:20:49 Našim cílem je vyhrát volby znovu.
  • 01:20:52 Ať budou pravidla jakákoliv.
  • 01:20:53 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Mluvčí: Naděžda Zajíčková

Související