iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 2. 2010
16:50 na ČT2

1 2 3 4 5

126 hlasů
12845
zhlédnutí

Přidej se

Medvědi na Slovensku I.

k ochraně přírody, prostředí a planety

14 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Přidej se

  • 00:00:12 Vzpomeňte si, co všechno viděl
    v tajze stopař Děrzu Uzala,
  • 00:00:16 průvodce slavného badatele Arseněva
    na Dálném východě.
  • 00:00:20 Zkušený geograf musel často
    překousnout stopařovy poznámky
  • 00:00:23 na svou malou pozorovací schopnost.
  • 00:00:26 "Oči máš, a přece nic nevidíš.
  • 00:00:30 A vskutku. Málokdo z nás
    rozliší v přírodě tolik,
  • 00:00:34 jako lidé, kteří s ní žijí."
  • 00:00:37 Z knihy Nikolaje Formozova
    Stopařova příručka.
  • 00:00:44 Na tento citát jsme si vzpomněli
    během natáčení
  • 00:00:48 v divoké přírodě Vysokých Tater,
  • 00:00:50 i když náš průvodce
    byl mnohem shovívavější
  • 00:00:54 než slavný sibiřský stopař.
  • 00:00:57 Sotva jsme mu stačili
    a nic jsme neviděli.
  • 00:01:03 Erik Baláž stopuje medvědy,
    studuje jejich život
  • 00:01:08 a s několika kamarády
    o nich natáčí film.
  • 00:01:15 Toto je medvědí strom,
  • 00:01:17 na kterém medvědi
    nechávají pachové značky.
  • 00:01:20 Kromě toho do něj dominantní samci
    často koušou.
  • 00:01:27 Například tady se zakousl.
    Jsou tu vidět otlačeniny zubů.
  • 00:01:31 Potom z něho vytrhl kus kůry.
    Ta kůra se tu odloupla.
  • 00:01:36 Následně ten medvěd,
    jak stojí na zadních nohách,
  • 00:01:39 tak se otočí hřbetem a otírá hlavu,
    krk a hřbet o kmen stromu.
  • 00:01:44 Lepí se tu kousky srsti.
  • 00:01:47 Je to pro medvědy
    velmi důležité místo,
  • 00:01:51 Všichni medvědi tudy procházejí
    a zjišťují,
  • 00:01:55 jací medvědi se pohybují v jejich
    území, a podle toho se orientují.
  • 00:02:00 Stopování medvědů vyžaduje znalosti
    a není bez rizika.
  • 00:02:05 Jak to všechno začalo?
  • 00:02:08 Do divoké přírody jsem začal chodit
    asi před patnácti lety
  • 00:02:12 jako šestnáctiletý a do této doby
    tam trávím spoustu času.
  • 00:02:17 Ze začátku jsem potkával medvědy
    jen občas.
  • 00:02:20 Řekněme pětkrát ročně.
    Byla to náhodná setkání.
  • 00:02:23 Ale když se to opakovalo,
    začali mě medvědi zajímat víc.
  • 00:02:28 Postupem času jsem zjistil,
    že mezi medvědy existují
  • 00:02:32 velmi složité sociální vztahy.
    Přestože to vypadá,
  • 00:02:36 že medvědi jsou samotářská zvířata,
    tak intenzivně spolu komunikují
  • 00:02:41 a mají mezi sebou spousty vztahů,
    které ovlivňují jejich život.
  • 00:02:47 Výzkumu medvědů jsem se začal
    věnovat na vysoké škole.
  • 00:02:51 Začala mě právě zajímat sociální
    struktura medvědí populace.
  • 00:02:56 To znamená, že jsem zjišťoval,
    kolik je na nějakém území
  • 00:02:59 třeba samců, samic,
    jaký je ten poměr pohlaví,
  • 00:03:02 jak často mají mláďata, kdy
    medvědice poprvé mají mláďata.
  • 00:03:07 Protože to je asi jedna
    z nejzajímavějších věcí,
  • 00:03:10 které se mi podařilo zjistit,
    že medvědice sice můžou otěhotnět
  • 00:03:15 nebo mít mláďata
    už ve věku přibližně čtyři roky,
  • 00:03:19 ale poznal jsem v Tiché a Koprové
    dolině několik medvědic,
  • 00:03:23 které měly poprvé mláďata
    až ve věku osmi, devíti let.
  • 00:03:28 To znamená, že celou tu dobu,
    kdy teoreticky mohly mít mláďata,
  • 00:03:32 byly pohlavně dospělé, tak mláďata
    z nějakých důvodů neměly.
  • 00:03:36 Je to jeden ze způsobů
    autoregulace populace.
  • 00:03:40 To znamená, že přestože medvědi
    nemají přirozené nepřátele,
  • 00:03:44 jejich populace
    se může regulovat sama,
  • 00:03:47 bez toho, aby třeba
    člověk musel medvědy střílet.
  • 00:03:50 Medvědi si sami na to
    vytvořili určité mechanismy.
  • 00:03:54 Když hustota populace dosáhne
    nějakého limitu,
  • 00:03:58 který odpovídá množství potravy,
    které se tom území nachází,
  • 00:04:02 tak vzroste v té populaci napětí
    a samice, které jsou tam doma,
  • 00:04:09 které jsou nejstarší,
    nejsilnější, dominantní,
  • 00:04:13 nedovolí ostatním samicím
    mít mláďata.
  • 00:04:16 Jak to dělají?
  • 00:04:19 To v podstatě asi nikdo neví,
    ale možností je několik.
  • 00:04:23 Existují případy u jiných druhů
    živočichů, například se to děje
  • 00:04:27 u vlčí smečky, kdy může být
    ve vlčí smečce více samic,
  • 00:04:30 ale jen jedna má mláďata.
    Anebo například v Tatrách
  • 00:04:33 v kolonii svišťů,
    kde taky může být víc samic,
  • 00:04:36 ale jen jedna samice má mláďata.
    A k tomu dochází takovým způsobem,
  • 00:04:40 že i když dojde k oplodnění
    dalších samic,
  • 00:04:44 tak ta dominantní samice,
    když to zjistí nějakým způsobem,
  • 00:04:47 tak atakuje ty ostatní samice,
    a ony jsou nuceny potratit
  • 00:04:51 v konečném důsledku.
    Takže teoreticky je možné,
  • 00:04:54 že ty medvědice mladé
    jsou sice oplodněny,
  • 00:04:58 ale stres jim nedovolí,
    aby se ty plody normálně vyvinuly.
  • 00:05:03 A jak se o to stará samec?
  • 00:05:05 Velcí, dominantní samci,
    kteří musí být podstatně větší
  • 00:05:11 než samice, pokud chtějí nad nimi
    nějakým způsobem dominovat,
  • 00:05:15 dokážou usmrcovat mláďata.
  • 00:05:18 Děje se to hlavně tehdy,
    když oni sami nejsou otci mláďat,
  • 00:05:22 nebo je to medvědice, s kterou
    se nesetkali, ale má mláďata.
  • 00:05:26 Tak velký samec se může pokusit
    ta mláďata usmrtit.
  • 00:05:29 Děje se to
    zejména v jarních měsících.
  • 00:05:32 Když té medvědici usmrtí mláďata,
  • 00:05:34 medvědice se může dostat do říje
    v tom samém roce,
  • 00:05:38 to znamená, že otcem nových mláďat
    se může stát on.
  • 00:05:42 Takže on zabije mláďata,
    která jsou někoho jiného,
  • 00:05:46 jen proto, aby mohl mít
    s tou medvědicí mláďata on.
  • 00:05:49 Ale je to zase jeden ze způsobů,
    kterým se ta populace
  • 00:05:54 reguluje sama. Měli jsme
    takový případ v roce 2006,
  • 00:05:58 kdy do Tiché doliny přišel
    nový mladý samec,
  • 00:06:03 ale poměrně velký.
    Měl kolem 300 kilogramů.
  • 00:06:06 A tento samec,
    pravděpodobně to byl on,
  • 00:06:09 ale možná i jiní samci,
    pozabíjeli skoro všechna mláďata,
  • 00:06:13 která v tom období tam byla.
  • 00:06:16 Podařilo se nám objevit
    jen tři mláďata, která přežila.
  • 00:06:20 Následující rok jsme ale našli
    až 24 mláďat
  • 00:06:23 nově narozených,
    která mělo 12 různých medvědic.
  • 00:06:27 Pravděpodobně je to tak,
  • 00:06:30 že když se ten medvěd pářil
    se samicí někdy v minulosti,
  • 00:06:33 tak potom její mláďata už nenapadá.
    A proto strategií samic je,
  • 00:06:37 že se snaží pářit
    se všemi velkými samci,
  • 00:06:42 s kterými se můžou potenciálně
    dostat do kontaktu,
  • 00:06:45 protože si tím zabezpečí
    bezpečnost mláďat v budoucnosti.
  • 00:06:49 Takže pravděpodobně
    když sem přišel ten velký samec,
  • 00:06:52 tak jednak on aktivně vyhledával
    samice, ale já si myslím,
  • 00:06:55 že i ty samice vyhledaly jeho,
    pářily se s ním jen proto,
  • 00:06:59 aby jejich mláďata v budoucnu
    byly bezpečnější.
  • 00:07:03 A skutečně se ukázalo, že úmrtnost
    mláďat v následujícím roce
  • 00:07:06 byla velmi nízká.
  • 00:07:09 Medvědice se mohou pářit
    s více samci během jedné říje,
  • 00:07:13 to znamená, že ti samci
    v podstatě nevědí,
  • 00:07:18 kdo je otcem, protože samice
    se mohla pářit s více samci.
  • 00:07:22 Teoreticky se může stát,
    že v jednom vrhu jsou mláďata,
  • 00:07:25 která mají různé otce.
  • 00:07:28 Natáčet film o medvědech,
    navíc ve vysokohorském terénu
  • 00:07:32 určitě není hračka.
  • 00:07:35 Ta myšlenka s filmem vznikla tak,
  • 00:07:38 že jsme narazili
    na několik problémů.
  • 00:07:41 Jeden problém byl, že Tichá a
    Koprová dolina je jedinečné území
  • 00:07:45 z hlediska přírodních hodnot.
  • 00:07:47 Navzdory tomu tu stále
    různé zájmové skupiny
  • 00:07:51 vyvíjejí aktivity,
    jak tohle území využít.
  • 00:07:54 Hlavně se teda jedná o těžbu dřeva.
  • 00:07:56 Zjistili jsme, že na to, abychom
    dokázali prosadit bezzásahovost
  • 00:08:01 v tomto území, potřebujeme získat
    co nejširší podporu veřejnosti.
  • 00:08:05 A film je jeden ze způsobů,
    jak ukázat lidem,
  • 00:08:08 že tu je skutečně
    něco mimořádně cenného,
  • 00:08:12 co stojí za to, aby bylo chráněno.
  • 00:08:14 Dalším důvodem byl právě medvěd,
  • 00:08:17 protože když jsem léta poslouchal
    ty zprávy v médiích o medvědech,
  • 00:08:23 že jsou to krvelačné bestie
    a chovají se nevyzpytatelně,
  • 00:08:28 tak jsem cítil,
    že to je v naprostém rozporu s tím,
  • 00:08:32 co se v přírodě normálně děje.
    A těch několik případů,
  • 00:08:36 které se stanou často
    za nějakých podivných okolností,
  • 00:08:39 je prezentováno, jako by to bylo
    standardní chování medvědů,
  • 00:08:43 což samozřejmě
    neodpovídalo realitě.
  • 00:08:46 Proto se snažíme přinést
    co nejreálnější obraz medvěda.
  • 00:08:50 To znamená, je to obraz medvěda,
    který tři měsíce v roku
  • 00:08:55 se pase na trávě
    a nedělá nic jiného, jen se pase,
  • 00:08:59 nebo spí. Člověk si málokdy
    umí představit medvěda,
  • 00:09:04 který chodí po louce
    a živí se květy rostlin.
  • 00:09:08 Ale takový je
    skutečný obraz medvěda,
  • 00:09:12 který jsme my v Tiché a Koprové
    dolině měli možnost vidět
  • 00:09:15 a chceme ho lidem ukázat.
    Ale je to taky obraz medvěda,
  • 00:09:19 nebo obraz medvědice s mláďaty,
    kteří si hrají na sněhovém poli,
  • 00:09:23 klouzají se, žijí si tam
    ten svůj bezstarostný život.
  • 00:09:27 Tento náš filmový projekt
    je jedinečný tím,
  • 00:09:31 že se snažíme filmovat zvířata
    skutečně v divoké přírodě.
  • 00:09:34 Hodně podobných filmů
    se dělá takovým způsobem,
  • 00:09:37 že se na to využívají zvířata
    chovaná v zajetí.
  • 00:09:40 Tato zvířata se přenesou
    někam do přírodního prostředí
  • 00:09:44 a tam se filmují. My se snažíme
    filmovat skutečná divoká zvířata.
  • 00:09:47 Nemáme tam ani jeden záběr
    zvířat chovaných v zajetí.
  • 00:09:51 Tím pádem je to celé
    mnohem náročnější.
  • 00:09:55 Musíme trávit stovky dní v terénu.
  • 00:10:00 Někdy čekáme na medvěda i několik
    dní, ale žádného medvěda nevidíme,
  • 00:10:04 jindy se nám může stát, že vidíme
    deset medvědů za jeden den,
  • 00:10:07 když máme štěstí. Vyžaduje to ale
    obrovskou fyzickou námahu,
  • 00:10:11 protože ta technika je těžká.
  • 00:10:15 Častokrát jdeme do terénu
    na několik dní,
  • 00:10:18 takže musím s sebou nést nejenom
    techniku, ale i věci na přespání
  • 00:10:22 a jídlo, případně vodu, takže
    někdy ten batoh váží až 35 kilo.
  • 00:10:27 V zimním období,
    když potřebujeme šlapat ve sněhu
  • 00:10:31 a máme víc oblečení,
    tak to může být až 40 kilo.
  • 00:10:35 Přespáváme pod takovým
    provizorním přístřeškem nějakým,
  • 00:10:40 abychom měli
    co největší kontakt s přírodou,
  • 00:10:44 abychom mohli rychle vyběhnout ven,
    vidět, mít přehled.
  • 00:10:48 Medvědy se snažíme pozorovat
    z nějakého vyvýšeného místa.
  • 00:10:52 Nejčastěji sedíme
    na nějakém hřebeni
  • 00:10:55 a pozorujeme svahy pod námi,
    nějaké údolí.
  • 00:10:58 Když uvidíme medvěda,
    přibližujeme se k němu shora dolů.
  • 00:11:02 Je to výhodné v tom,
  • 00:11:04 že v horách často fouká vítr
    zdola nahoru.
  • 00:11:07 Když se chceme dostat k medvědovi,
    tak jde především o to,
  • 00:11:11 aby nás medvěd neucítil.
  • 00:11:14 Medvěd je zvíře, které
    se spoléhá především na čich.
  • 00:11:17 I když člověka třeba zpozoruje,
    ale potom se přestaneme hýbat,
  • 00:11:23 tak medvěd se po chvíli uklidní
    a pase se dál.
  • 00:11:27 Ale když nás ucítí,
    tak uteče pryč.
  • 00:11:30 Takže je důležité sledovat
    především směr větru
  • 00:11:33 a podle toho se snažit
    k tomu zvířeti přiblížit.
  • 00:11:36 Většina lidí se medvědů bojí.
  • 00:11:39 Jsou to skutečně
    tak nebezpečná zvířata?
  • 00:11:44 Za většinu problémů,
    které mají lidi s medvědy,
  • 00:11:47 můžou lidi sami.
  • 00:11:49 Velmi často se například stává,
    že v turistických centrech,
  • 00:11:53 která se nacházejí
    v centrech areálů výskytu medvědů,
  • 00:11:56 nedodržují základní zásady
    nakládání z odpady.
  • 00:12:00 Velmi často se odpadky
    shromažďují někde za hotelem
  • 00:12:03 nebo na nějakých místech,
    kam se medvědi můžou dostat.
  • 00:12:07 Pro medvěda není nic lákavějšího,
  • 00:12:10 než dostat se
    k lehkému zdroji potravy.
  • 00:12:13 Většinou je to navíc potrava,
    která je vysoce kalorická,
  • 00:12:16 takže pro medvěda velmi lákavá.
    Tito medvědi se naučí
  • 00:12:21 chodit na potravu, přestanou být
    plaší, nebojí se lidí.
  • 00:12:26 Když lidé vidí,
    že medvědi tam chodí,
  • 00:12:30 tak začnou medvědy přikrmovat.
    Medvěd je pak ještě méně plachý
  • 00:12:36 a nakonec se zdržuje stále častěji
    v takovém turistickém centru.
  • 00:12:41 Výsledkem toho bývá obyčejně,
    že ten medvěd musí být zastřelen
  • 00:12:45 nebo odchycen a umístěn
    někam do zoologické zahrady.
  • 00:12:49 Je to v podstatě
    vždy problém člověka,
  • 00:12:53 protože kdyby člověk
    toho medvěda nepřikrmoval,
  • 00:12:55 kdyby ty odpadky nebyly
    někde volně vyhozené,
  • 00:12:58 tak medvěd nemá důvod
    se v tomto území zdržovat,
  • 00:13:01 nebude tam a tyto problémy
    by prakticky neexistovaly.
  • 00:13:06 Za medvědy se do Vysokých Tater
    vypravíme ještě příště
  • 00:13:10 a pokusíme se poodhalit příčiny
    jejich občasných střetů s člověkem.
  • 00:13:17 Přehánějí sdělovací prostředky
    případné riziko?
  • 00:13:22 Víte, jak se při setkání
    s medvědem chovat?
  • 00:13:26 Mají tato mohutná zvířata
    na Slovensku budoucnost?
  • 00:13:30 Je jejich ochrana dostatečná?
  • 00:13:35 Na to se pokusíme odpovědět
    v příštím pořadu Přidej se.
  • 00:13:55 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2010

Související