iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 10. 2004
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

205 hlasů
30678
zhlédnutí

Letem českým světem

Filmové putování po místech zachycených v průběhu třech století

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Letem českým světem

  • 00:00:23 Ten náš fotografický projekt
    vycházel z knížky
  • 00:00:28 "Letem českým světem" ,
  • 00:00:30 kterou vydal Josef Vilímek
    v roce 1898.
  • 00:00:35 "Letem českým světem" , neboli
    půl tisíce fotografických
  • 00:00:38 pohledů z Čech, Moravy
    a Slezska.
  • 00:00:42 Byla to knížka krásných
    hlubotiskových obrázků,
  • 00:00:46 která byla v každé lepší české
    rodině a pravděpodobně vypadala
  • 00:00:52 o dost lépe než tenhle výtisk,
    který je pracovní
  • 00:00:57 a projel jsem s ním všechna
    fotografovaná místa.
  • 00:01:24 Jednou na návštěvě u mého
    kamaráda jsme si prohlíželi
  • 00:01:29 tuhle knížku
    "Letem českým světem"
  • 00:01:32 a rázem jsem věděl,
    že je to ta pravá kniha
  • 00:01:37 jako podklad pro záměr,
  • 00:01:40 kterým jsem se už zabýval
    od roku 1988,
  • 00:01:45 kdy jsem podle starých
    pohlednic fotografoval
  • 00:01:48 ta místa znovu,
    tak, jak vypadají.
  • 00:02:33 Tady pod Vyšehradem
    mi připadá zajímavá
  • 00:02:36 změna atmosféry toho místa,
    kdy ještě na fotce z roku 1890
  • 00:02:42 je krásně monumentální skála,
    která se zvedá z Vltavy
  • 00:02:47 Skoro jako na Mařákovi,
    který měl ale trochu záměrně
  • 00:02:52 přehnanou perspektivu.
  • 00:02:54 Dnes už je pata skály
    podříznutá nábřežím
  • 00:03:01 a je tam tunel,
    který nakonec dopadl dobře,
  • 00:03:04 protože přičiněním Umělecké
    besedy na něm udělali ty
  • 00:03:09 historizující portály.
  • 00:03:17 Věděl jsem, že takhle náročnou
    práci nemůžu dělat sám
  • 00:03:21 a proto jsem přizval kamarády
    Ivana, Danu a Zdeňka.
  • 00:03:29 Výsledkem jsou fotografie
    v publikaci, kterou jsem vydal
  • 00:03:35 "Letem českým světem
    1898-1998",
  • 00:03:39 kde jsou snímky pořízené
    s odstupem 100 let
  • 00:03:47 ze stejných stanovišť,
  • 00:03:48 za stejných technických
    a světelných podmínek.
  • 00:03:52 A ty nám umožňují posoudit,
    k jakým proměnám na těch
  • 00:03:56 místech došlo.
  • 00:03:58 Ať už je to město, krajina,
    nebo nějaké památky.
  • 00:04:27 Ty fotografie vypovídají také
    o proměně hodnot těch dvou dob,
  • 00:04:35 společností v těch dvou dobách,
    tudíž i o proměně naší.
  • 00:04:41 Není to jenom to, co je na těch
    fotografiích vidět,
  • 00:04:46 ale důležitý je i čas,
    ta rovina,
  • 00:04:48 která je obsažena mezi těmi
    fotografiemi.
  • 00:04:52 To, co na těch fotografiích
    vlastně není.
  • 00:05:20 Tady v Brožíkově síni na
    Staroměstské radnici v Praze
  • 00:05:24 se mi zdálo, že to bude velmi
    jednoduchý úkol.
  • 00:05:28 Přijdu, chytnu se krásně toho
    obrazu a hned mám záběr.
  • 00:05:32 Samozřejmě bylo všechno jinak,
    protože jsem si neuvědomil,
  • 00:05:36 že tato fotka je z roku 1898,
    kdy byl Brožíkův obraz
  • 00:05:42 čerstvě zakoupen a měli ho
    postavený na provizorním
  • 00:05:46 lešeníčku, zakrytém touhle
    záclonkou.
  • 00:05:50 A při Chocholově přestavbě
    roku 1910
  • 00:05:54 přišel ten obraz na střed
    místnosti,
  • 00:05:57 takže je to úplně jinak.
  • 00:05:59 Nakonec jsem si musel udělat
    takovou rekonstrukci,
  • 00:06:04 nakreslil jsem si, kde Chochol
    podvěsil ten nový strop,
  • 00:06:10 odstranil konzoli,
    použil starou galerii,
  • 00:06:16 jen z ní otloukl ozdoby.
  • 00:06:19 Dnes, kdy se po šesti až osmi
    letech vracíme na stejná místa
  • 00:06:26 a máme možnost sledovat tu
    proměnu, tak je překvapující,
  • 00:06:33 jak za tu dobu došlo
    k markantním proměnám.
  • 00:06:38 Skoro stejným, jako tehdy
    ty dvě fotografie pořízené
  • 00:06:44 sto let po sobě.
  • 00:06:49 Je to osm let, co jsme tu
    ve Velkých Karlovicích
  • 00:06:53 seděli čtyři fotografové.
  • 00:06:56 Byl s námi ještě kamarád
    Ivan Luterer.
  • 00:07:03 Je tady na té fotce.
    Není to tak dávno, co zemřel.
  • 00:07:06 A pro nás je to strašně těžké
    se na ta samá místa vracet.
  • 00:07:14 Plynoucí voda
    vodopádu v Bílé Strži
  • 00:07:24 ve mně silně vyvolává
    pocit času,
  • 00:07:28 který provázel naši práci
  • 00:07:30 a který jsme se snažili
    zastavit
  • 00:07:33 na těch snímcích,
    do určité míry marně.
  • 00:07:37 Plynoucího času,
    času,
  • 00:07:39 ve kterém se nám
    ztratil i Ivan.
  • 00:07:54 Celá naše práce byla zaměřena
    na sledování proměn,
  • 00:07:58 ke kterým došlo
    v průběhu 100 let.
  • 00:08:01 Snažili jsme se,
    aby ty snímky
  • 00:08:04 byly co nejvíce totožné
    ve všech aspektech.
  • 00:08:09 Pochopitelně nejdůležitějším
    aspektem je místo,
  • 00:08:12 ale druhým,
  • 00:08:13 který hraje ve
    fotografii zásadní roli,
  • 00:08:14 je světlo.
  • 00:08:16 Dnes díky možnostem natáčení
    tu nejsme v totožnou dobu.
  • 00:08:23 Světlo na Valdštejnské lodžii
    se nám promítlo úplně jinak.
  • 00:08:30 Doba, kdy sluníčko stojí na
    obloze ve správné výšce,
  • 00:08:37 určuje,
    jak se stín promítá
  • 00:08:39 a ovlivňuje to i vnímání
    celkového dojmu snímku.
  • 00:08:44 My tady navíc nejsme
    nejenom v tu dobu denní,
  • 00:08:48 my tu nejsme ani
    ve správnou dobu roční.
  • 00:08:52 Když jsme chtěli dodržet
    přesnou shodu snímku,
  • 00:08:56 fotografovalo se to v červnu.
  • 00:09:00 Já jsem dokonce vysledoval,
    že každý z fotografů
  • 00:09:04 byl jinak pečlivý
  • 00:09:06 a někteří měli rozhozené
    postavení standard.
  • 00:09:12 Takže někdo měl rozhozený
    přístroj
  • 00:09:15 a ačkoliv souhlasí
    místo i ohnisko,
  • 00:09:20 tak to nevycházelo,
    protože měl posunuté osy.
  • 00:09:28 To bylo u tohoto snímku taky.
  • 00:09:30 No, stačilo, když to měl málo
    natočené a už to úplně utíkalo.
  • 00:09:35 Třeba v případě
    Vyšehradského hřbitova
  • 00:09:38 jsem se s tím mořil,
    pořád jsem to nemohl napasovat,
  • 00:09:41 ačkoliv jsem věděl,
  • 00:09:42 že jsem na přesně
    stejném místě.
  • 00:09:44 Musel jsem tam jít znovu
    a napodobit chybu,
  • 00:09:47 kterou ten fotograf měl.
  • 00:09:58 Tahle je pořád stejná,
    ta musí dosednout tím hřbetem.
  • 00:10:03 Takže musíme jít níž
    po téhle cestě.
  • 00:10:07 My musíme jít dolů?
  • 00:10:10 Zkusme to, abychom viděli,
    kde se zatáčí tady ta řeka.
  • 00:10:22 Je to zarostlé.
  • 00:10:28 Ale možná bychom mohli
    jít i níž.
  • 00:10:32 My stojíme zhruba tam,
    kde jsou oni, podle mě.
  • 00:10:39 Co si myslíte?
    To si nejsem jistá.
  • 00:10:43 Myslíš, že je to z větší dálky?
  • 00:10:45 Určitě.
  • 00:10:48 Tenhle břeh zé strany,
    to máme tady,
  • 00:10:52 kde to padá prudce dolů.
  • 00:10:53 Jo, jo, to je pravda...
  • 00:10:54 My stojíme tady.
  • 00:10:56 A má to smysl dělat?
  • 00:11:00 No, nemá.
  • 00:11:01 Když jsem tady před lety byl,
    tak to už bylo zarostlé.
  • 00:11:08 A vím, že mě to strašně mrzelo,
    že to nejde udělat.
  • 00:11:29 Jak jsme s Ivanem zjistili,
    původní snímek
  • 00:11:33 Měšťanského pivovaru
    byl pořízen ze střechy.
  • 00:11:39 Museli jsme prolézt
    dámskými záchodky
  • 00:11:44 a vylézt oknem na střechu.
  • 00:11:52 Ta střecha je původní,
    ale kus byl asi zbouraný.
  • 00:11:58 Naštěstí se ale ten snímek
    dal pořídit z původního místa.
  • 00:12:05 Komín tu asi není žádný stejný,
    všechny jsou nové.
  • 00:12:12 A na věži bylo
    za deset minut tři.
  • 00:12:33 Já bych si dal
    jednu zelenou za šest.
  • 00:12:40 Vypadá úžasně jedovatě,
    určitě bude dobrá.
  • 00:12:46 A už to lítá...
  • 00:12:50 Děkujem.
  • 00:12:53 Tak fajn, dík!
  • 00:12:57 Tady se dějí strašné věci,
    je před bouřkou...
  • 00:13:00 Poděbrady.
    Tady je všechno jinak.
  • 00:13:05 Tenkrát bylo vedro,
  • 00:13:06 tady stála šestimetrová fronta
    na zmrzlinu.
  • 00:13:13 Jeden chlap mě nechtěl pustit
    a říkal:
  • 00:13:15 "To musíte stát zrovna
    tady na tom místě,
  • 00:13:17 kde je fronta na zmrzlinu,
    která musí stát kontinuálně?"
  • 00:13:21 A já říkal:
    "Jo, musím tady stát."
  • 00:13:23 A pohádali jsme se.
  • 00:13:25 Ale to je taková blbost.
  • 00:13:26 Támhle je zajímavý pomník,
    u kterého se vždycky píše,
  • 00:13:31 že je od Šnircha.
  • 00:13:32 Přitom hlavní práci na tom
    odvedl nějaký kovotepec Šorcht,
  • 00:13:38 který to udělal
    raritní technikou.
  • 00:13:42 Je to tepané z plechu.
  • 00:13:45 Ale nikdy se o něm
    nikde nepíše.
  • 00:13:48 Támhle chodil do internátu
    prezident Havel,
  • 00:13:52 tím je ten zámek významný.
  • 00:13:56 Jinak celkem vidíme,
    jak to tu vypadá.
  • 00:14:26 Pohled z Bílé věže
    na Velké náměstí
  • 00:14:29 v Hradci Králové
  • 00:14:31 je pro mě vždycky důležitý,
    protože jsem se tu narodil
  • 00:14:33 a mám k městu vztah.
  • 00:14:39 A také proto,
    že se mi zdá,
  • 00:14:40 že si úžasně poradilo
    s urbanismem.
  • 00:14:44 Staré město, na které se
    díváme,
  • 00:14:46 si nenechalo
    do vnitřní zástavby rozrůst
  • 00:14:51 tu novou včetně paneláků,
    které vidíme na obzoru.
  • 00:14:57 Když se podíváme na náměstí,
    tak na rozdíl od doby
  • 00:15:02 před pěti lety tu vidím -
    kromě obrovského množství aut -
  • 00:15:06 jednu proměnu.
  • 00:15:07 Prvek, který je dnes velice
    charakteristický -
  • 00:15:15 předzahrádky různých hospod.
  • 00:15:19 Svědčí to o tom, jak náměstí
    ztrácí svou původní funkčnost.
  • 00:15:26 O tom svědčí i ta původní
    fotografie.
  • 00:15:33 Tady se nechytnu vůbec ničeho,
    takže je to záběr do lesa.
  • 00:15:43 To je ten zadní...
    Tohle je ten přední...
  • 00:15:49 V podstatě stojíš správně.
  • 00:16:13 Jsme v Potštejně nad Orlicí.
  • 00:16:15 Tady je zajímavé,
    že tehdejší fotograf
  • 00:16:18 poslal do redakce
    netypický záběr Potštejna,
  • 00:16:22 který se úplně vzdal všech
    romantických dominant
  • 00:16:25 a udělal takovou idylku.
  • 00:16:27 Druhá zajímavá věc je,
    že do roku 1998 se z rybníčka
  • 00:16:33 stala úplná beznadějná skládka.
  • 00:16:39 A dnes vidíme zajímavý
    kontrast,
  • 00:16:42 kdy se majitel pozemku snaží
    o maximální udržení
  • 00:16:48 estetické kvality.
  • 00:16:51 Z jeho hlediska.
  • 00:16:55 Je to takový podivuhodný svět
    tohle všechno.
  • 00:17:02 Můžu se podívat?
  • 00:17:04 Tohle je přesně jak stojíme...
  • 00:17:07 Já tady žádný rybník nechci.
  • 00:17:08 Jestli mi vykácejí ty stromy,
    tak je všechny pozabíjím.
  • 00:17:12 A to jsou vaše stromy?
  • 00:17:14 Nejsou, ale kvůli nim
    jsem tady zůstala.
  • 00:17:16 Víte, jak jsou ty stromy
    krásné, když na ně svítí
  • 00:17:19 večerní sluníčko?
  • 00:17:27 Tenhle snímek vypadá jak
    měsíční krajina, což je hrozné,
  • 00:17:36 ale zároveň
    neuvěřitelně poutavé.
  • 00:17:41 Když člověk vidí
    ten starý snímek,
  • 00:17:43 na kterém je celé město,
    které úplně zmizelo.
  • 00:17:48 Tady jsme v druhém patře
    restaurace na Hněvíně,
  • 00:17:53 odkud jsme pořizovali
    ten záběr.
  • 00:17:56 A jsme rádi, že je tam krajina
    částečně vidět,
  • 00:18:01 protože ty stromy
    jsou tak vzrostlé,
  • 00:18:05 že je to taková Amerika.
  • 00:18:30 Dobrý den!
  • 00:18:33 Dobrý den!
  • 00:18:34 Vy jste tady načali debatu.
  • 00:18:37 Já se chtěl zeptat, jak to
    vidíte, jak se to tu dnes mění.
  • 00:18:44 Na fotce, kterou jsme dělali
    před osmi lety,
  • 00:18:49 jste tu ještě měli
    malinké túje
  • 00:18:53 a průhled do zahrádky.
  • 00:18:55 To je pan Pospíšil, hele...
  • 00:19:00 Jak tys to tady našel?
  • 00:19:02 Blbě.
  • 00:19:03 Podle té vodárny?
  • 00:19:07 Opačně.
  • 00:19:08 Často se to dělá tak,
    že jdeš na to místo,
  • 00:19:12 které je na fotce vidět,
    a koukáš se opačně.
  • 00:19:14 Kde je nějaký kopec,
    abys na to mohl vidět.
  • 00:19:18 Tohle je jeden a ještě byl
    jeden o kousek dál.
  • 00:19:38 Za šest let,
    co jsem tu byl naposledy,
  • 00:19:40 to tu neuvěřitelně zarostlo.
  • 00:19:44 Není tu vidět skoro vůbec nic
    z původního města.
  • 00:19:47 To bylo budováno plánovaně,
    zakládané na zelené louce.
  • 00:19:53 Typicky německé město Heida
    mělo v době pořízení prvního
  • 00:20:00 snímku před 100 lety
    3000 obyvatel,
  • 00:20:05 z toho 10 Čechů.
  • 00:20:08 Dnes má 12 500 obyvatel.
  • 00:20:13 Vidíme, jak zeleň zaplnila
    celý prostor
  • 00:20:19 a celé město se ve změti
    paneláků a domků
  • 00:20:24 neorganizovaně rozšířilo
    do celé krajiny
  • 00:20:30 a stejně jako změť stromů
    zaplnilo celý prostor obrazu.
  • 00:20:58 Před Husovým rodným domkem,
    který se fotil
  • 00:21:01 asi před sedmi lety,
  • 00:21:04 vznikly krásné nové
    monumentální schůdky.
  • 00:21:10 Hezké zábradlíčko s řetězy.
  • 00:21:14 Je to docela hezké.
  • 00:21:17 Každá doba
    zřejmě cítí potřebu
  • 00:21:19 Mistrovi něco ku památce
    přičiniti.
  • 00:21:25 Jinak docela bytelně
    vyasfaltovaný Husinec
  • 00:21:28 si v těchto místech udržuje
    zbytky starých dlažeb,
  • 00:21:35 což je docela příjemné.
  • 00:21:39 Husinec má pěknou starou náves
    a vůbec je to příjemné místo.
  • 00:22:10 Ten starý snímek je
    samozřejmě nádherný,
  • 00:22:14 protože tam stojí
    spousta těch lidiček
  • 00:22:18 a dívají se na fotografa,
    což je nádherné,
  • 00:22:26 stejně jako náměstí,
    kde je nějaký trh.
  • 00:22:32 Tohle je snímek pořízený
    před 100 lety
  • 00:22:36 a všichni ti lidé se zastavili
    a dívali se na fotografa.
  • 00:22:42 A dneska jste vy byli jediní,
    kdo se takhle zastavili
  • 00:22:47 a byli ochotní se dívat.
  • 00:22:49 Můžu?
  • 00:22:50 Zase nějaké století uplynulo...
  • 00:22:52 Mně je 53 let a pamatuji si,
    jak v šedesátém roce
  • 00:22:56 přijeli koně
    a přivezli to z hor se saněmi.
  • 00:23:00 Dnes už by sníh neměli.
  • 00:23:03 Ale už se to prostředí
    začíná lepšit.
  • 00:23:08 Když tady byly Tušimice,
    tam máte spad,
  • 00:23:15 sníh byl černý,
    když jsem sem přišel.
  • 00:24:00 Já se omlouvám,
    že jsem vás tu vlekla tím
  • 00:24:03 příšerným hlohovo-trnkovým
    křovím,
  • 00:24:07 které tu ještě víc
    za tu dobu vyrostlo.
  • 00:24:13 Je to pět až šest let,
    co jsme tu byli.
  • 00:24:19 V mých poznámkách je,
    že to je u dvou trnek.
  • 00:24:26 A tady je těch trnek tolik,
    že jsem to mohla těžko najít.
  • 00:24:31 Když jsme tu byli,
    hledali jsme nějaký
  • 00:24:32 původní komín.
  • 00:24:34 Myslím, že není jediný.
  • 00:24:40 Z Karla normálně crčí krev...
  • 00:24:43 Ze mě taky...
  • 00:24:47 Ukažte chlapi, jak vypadáte...
  • 00:24:51 No, super, ta vás zřídila!
  • 00:25:44 Tuhle kamenitou cestu jsme
    s Jardou vůbec nemohli najít.
  • 00:25:47 Zdeněk nakonec zjistil,
    že je to ona,
  • 00:25:59 že to zarostlo ještě víc.
  • 00:26:06 Ta kamenitá cesta musela
    být nádherná, když fungovala,
  • 00:26:12 vedla odněkud někam
    a nebyla tak ztracená jako teď.
  • 00:26:21 Když jsem si odskočila
    a seděla jsem na bobku,
  • 00:26:27 uvědomila jsem si,
    že by to mohlo být tady.
  • 00:26:34 Volala jsem Ivana a ten říká:
  • 00:26:37 "Ježišmarjá,
    my to celý den fotíme támhle!"
  • 00:26:41 Tak přiběhli sem
    a udělali jsme záběr
  • 00:26:45 sice úplně zarostlé cesty,
    ale bylo to správně odtud.
  • 00:26:58 Co bylo blbě?
  • 00:27:00 Bylo to dobře,
  • 00:27:01 jen jsem tě chtěl přivábit,
    abys přišla blíž.
  • 00:27:26 Teď konečně vidím,
    jak kdysi
  • 00:27:28 pan vinárník Josef Šťastný
    tu mohylu postavil,
  • 00:27:32 protože když jsem tu byl
    před šesti lety,
  • 00:27:37 bylo to celé zarostlé.
  • 00:27:40 Pro mě to byla ukázka zkázy
    a ztráty povědomí
  • 00:27:44 o kulturní historii.
  • 00:27:47 Teď je to hrozně
    potěšující dojem,
  • 00:27:52 že pro nás má historie
    nějaký význam.
  • 00:27:59 Ten lev je hrozně podobný
    tomu před Rudolfinem.
  • 00:28:04 Má dva ocasy,
    tohle je levá půlka
  • 00:28:09 rozdvojeného ocasu.
  • 00:28:10 A tady jsou rozlomená pouta.
  • 00:28:14 Dneska jsem speciálně z Lomnice
    přivezl pilu,
  • 00:28:17 protože jsem věděl,
    jak je to tu hrozné.
  • 00:28:45 Mě tu dojímá takový malý
    detail.
  • 00:28:48 Je to asi hloupé,
    že se sím tak vnucuji.
  • 00:28:50 Ale...
  • 00:28:51 Jak je tady po těch 100 letech
    stejný zářez na tom kameni.
  • 00:28:56 Když přijdete ještě za 100 let,
    pak to bude tak,
  • 00:29:01 jak to bylo postavené
    v roce 1540.
  • 00:29:05 A my tu budeme strašit...
  • 00:29:09 Já jsem se vám chtěla omluvit,
    protože tenkrát jsem dělala
  • 00:29:13 spoustu černobílých fotografií
    vás s dětmi
  • 00:29:17 a slíbila jsem je.
  • 00:29:19 Já jsem je neudělala.
  • 00:29:20 To tak bývá, když to člověk
    uloží do archivu a říká si:
  • 00:29:26 "Už jim to musím poslat!"
  • 00:29:28 Jenže přišla voda,
    my měli ateliér v Karlíně
  • 00:29:32 a všechno zmizelo pod vodou.
  • 00:29:36 Všechny náhledy a kontakty
    byly jedno těsto
  • 00:29:39 a ty okoralé negativy
    mám někde
  • 00:29:42 roztroušené po krabicích.
  • 00:29:44 Omlouvám se
    a až to najdu,
  • 00:29:47 pošlu vám aspoň
    okoralé zbytky fotek.
  • 00:30:18 Konečně jsme našli to místo.
    Dlouho jsme ho hledali.
  • 00:30:26 Pan režisér tvrdil,
    že po tisícileté vodě
  • 00:30:29 nezbyl jediný šutr na svém
    místě. Pak jsme našli ohyb,
  • 00:30:40 který odpovídá té fotce.
  • 00:30:43 A ty kameny,
    což mě strašně potěšilo,
  • 00:30:50 zůstaly na svém místě.
  • 00:30:52 A nejen velké, ale i ty malé.
  • 00:30:56 Tenhle velký, jak na něm stojí
    ten človíček, ten se nepohnul.
  • 00:31:08 Já jsem z toho byla nadšená
    u těch původních
  • 00:31:13 a teď mě to strašně potěšilo.
  • 00:31:34 Tohle je jedno z mála míst,
    kde se mi po několika
  • 00:31:39 marných pokusech podařilo
    dostat se sem v dobu,
  • 00:31:44 kdy to bylo foceno.
  • 00:31:45 Tedy v předjaří, kdy jsou jen
    drobně nakvetlé lístečky
  • 00:31:51 a ta doba je chycená přesně.
  • 00:31:55 Zdálo se mi, že je tu úžasně
    zachovaná atmosféra toho místa,
  • 00:32:03 téměř beze změny.
  • 00:32:07 Teď ve 2003 jsou tu
    docela smutné proměny.
  • 00:32:16 Z chaloupek,
    v roce 1997 ještě zachovalých,
  • 00:32:21 jsou dnes nějaká šílená
    otrokářská sídla.
  • 00:32:29 Líbily se mi tu původní texty
    z Vilímkovy publikace,
  • 00:32:35 kdy autor, pan Bernál,
    docela významný pisálek,
  • 00:32:42 tu šije do poměrů.
  • 00:32:46 Píše, kam až dosáhla lidská
    zhovadilost,
  • 00:32:51 když i zemský výbor nechává
    dolovati kámen
  • 00:32:54 na hoře Kunětické
  • 00:32:57 a bezohlednost podnikatelů jest
    docela... no...
  • 00:33:15 Nevím, jestli je z toho baráčku
    hezký výhled...
  • 00:33:18 Kdyby to k tomu pasovalo...
  • 00:33:22 Mohl bych kám mít takovou
    drobnou otázku?
  • 00:33:25 Dal byste mi ještě jeden
    Budvar?
  • 00:33:26 Asi jo...
  • 00:33:47 Původní místo toho krásného
    romantického snímku
  • 00:33:56 bylo asi v místech
    toho dvoupatrového činžáku.
  • 00:34:00 Paní Brabcová...
  • 00:34:04 Já vám řeknu, to je šok,
    když to člověk vidí.
  • 00:34:07 Z toho je poznat, že Žebrák
    byl opravdu vodní hrad.
  • 00:34:11 To jsou rozdíly.
  • 00:34:15 Tahle skála je teď tak
    zarostlá,
  • 00:34:17 že by to nikdo nepoznal.
  • 00:34:19 Mně se to líbí,
  • 00:34:21 ale když to srovnávám s tím,
    co tu máme dnes,
  • 00:34:23 řekla bych,
    že to tu je hezčí.
  • 00:34:25 Ale zase je hrozné,
    že to dokážeme tak zdevastovat,
  • 00:34:28 že tu za sto let nebude
    možná ani tohle.
  • 00:34:52 Už před pěti lety,
    když jsme přišli fotografovat
  • 00:34:57 tohle půvabné městečko
    Mladou Vožici,
  • 00:35:03 stála tu tahle vilka,
    která nám úplně zastínila
  • 00:35:10 půlku toho hezkého snímku
    z Vilímkovy knihy.
  • 00:35:18 Nebyly to ale jen domky,
    ale i zarostlé kopce.
  • 00:35:25 Dnes tu stojí nová vilka,
    nová venkovská zástavba,
  • 00:35:31 která zastínila pohled úplně.
  • 00:35:38 Tady zůstal kostel,
    zvonice je vidět,
  • 00:35:41 tyhle baráky zůstaly,
    škola, fara je vidět.
  • 00:35:44 Tohle by měla být zvonice,
    kostel. Je to všechno zarostlé.
  • 00:35:53 A vy tu bydlíte odmalička?
  • 00:35:55 Třicet let.
  • 00:35:56 Že to takhle perfektně znáte.
  • 00:35:57 Tenhle barák taky zůstal,
    ale zbytek nevím.
  • 00:36:04 Oni to všechno bagrovali.
  • 00:36:27 Na zvíkovském nádvoří
    je nejkrásnější kontrast
  • 00:36:33 mezi nádhernou romantičností
    původní Ekrtovy fotky
  • 00:36:39 a dnešní památkovou realitou.
  • 00:36:43 Netroufnu si komentovat,
    jestli je dobře nebo špatně.
  • 00:36:47 Určitě je dobře,
    že kníže Schwarzenberg
  • 00:36:51 už v první polovině 19.století
    tu věc zachránil z trosek
  • 00:36:57 Ať je to jakkoli,
    tak to nedokázalo setřít půvab
  • 00:37:03 jednoho z nejkrásnějších míst
    v Čechách. Podle mě.
  • 00:37:29 To je Boží Dar, místo,
    které se ani moc nezměnilo.
  • 00:37:34 Přibylo pár domečků,
    jako už i minule.
  • 00:37:39 Myslela jsem,
    že už se sem nevrátím.
  • 00:37:43 Nechtěla jsem,
    protože tu všude vidím Ivana,
  • 00:37:48 který tu stál za foťákem.
  • 00:37:54 Tady běhali koně a já říkala:
  • 00:37:57 "Ivane foť, ať jsou tam koně."
  • 00:38:01 A on říkal:
  • 00:38:03 "Tak tam nebudou."
  • 00:38:07 A tady je vzedmutá půda, kde
    seděl, a já ho fotila,
  • 00:38:15 jako na té staré fotce
    sedí ten chlapec.
  • 00:38:19 Tak si vzal čepici,
    jako ten kluk.
  • 00:38:21 Ale pak se nám to zdálo blbý,
    tak jsme tu fotku nepoužili.
  • 00:38:25 Ale je to pěkné,
    když tu ten kopeček zůstal.
  • 00:38:34 To je asi všechno
    o tomhle smutném místě.
  • 00:38:57 Tady je taková silnice udělaná.
    Tohleto...
  • 00:39:06 Procházeli jsme krajinami,
    které se více či méně změnily.
  • 00:39:12 V tuto chvíli se nacházíme
    v podzemí
  • 00:39:15 v jeskyních
    Sloupsko-Šošůvských,
  • 00:39:17 v síni "U tří velkých".
  • 00:39:19 I tady mi připomíná cesta,
    po které kráčím, silnici,
  • 00:39:23 která vede krajinou,
    kterou procházejí turisté.
  • 00:39:40 Nezlobte se,
    že vás otravuju před obědem.
  • 00:39:42 Nepamatujete,
    kde stál ten Rajský zámek,
  • 00:39:46 co tu byl někde
    v parku za plicním?
  • 00:39:50 Možná vypadáme obstarožně,
    ale my to nepamatujeme.
  • 00:39:58 Tady stával takový
    krásný zámek Ráj.
  • 00:40:03 To je jedno z míst,
    kde se fotografie
  • 00:40:07 nedala vůbec udělat.
  • 00:40:08 Zámek zanikl,
    byl zbořen v 80.letech
  • 00:40:11 jako součást nemocnice Karviná.
  • 00:40:18 Tak dobře,
    že tu vůbec nic nezbylo.
  • 00:40:21 Je tu úplně holý plac.
  • 00:40:24 Je tu přístaviště vrtulníků
    a tady jsou zbytky
  • 00:40:31 zámeckého parku, který dnes
    tvoří park nemocnice.
  • 00:40:36 Situace je tu složitá,
    protože Fryštát,
  • 00:40:38 jehož byl Ráj součástí,
    není Fryštát, ale Karviná.
  • 00:40:48 Sama Karviná zmizela pod zemí
    a jmenuje se tak celá
  • 00:40:54 aglomerace, jejíž hlavní částí
    je Fryštát.
  • 00:40:57 Takže nikdo neví, co je co.
  • 00:41:08 To jsou konce archivů.
  • 00:41:11 Tak vzhůru tudy...
  • 00:41:19 První by měl lézt Jarda,
    aby se přesvědčil,
  • 00:41:21 že skutečně to místo má.
  • 00:41:48 Na fotografii z konce
    19.století
  • 00:41:52 je vidět Vsetín
    jako městečko usazené
  • 00:41:55 v krásné malebné krajině.
  • 00:41:59 Dnes se změnila
    v krajinu industriální.
  • 00:42:04 V krajinu dneška.
  • 00:42:29 Jsem překvapená,
    že tu nestojí další dům.
  • 00:42:32 Myslela jsem,
    že to bude úplně zastavěné
  • 00:42:34 a že nic neuvidíme.
  • 00:42:36 Když jsme tu byli s Ivanem,
    bylo to úplně stejné.
  • 00:42:39 Je absurdní,
    že tu stojíme s kamerou.
  • 00:42:44 Ale je to stejně absurdní
    jako proměna toho města.
  • 00:42:51 Hlavně dálnice,
    která symbolicky protíná
  • 00:42:55 věž kostela.
  • 00:43:04 Josefe, podívej se do toho,
    že je to stejné.
  • 00:43:07 Já nevím.
  • 00:43:08 Na tu fotku se podívej
    a pak do toho,
  • 00:43:10 jestli je to dobře.
  • 00:43:12 Takovou zodpovědnou práci...
  • 00:43:19 Karle, upřímně řečeno,
    já v tom hledáčku
  • 00:43:21 nevidím vůbec nic.
  • 00:43:43 Při brodu přes řeku Olšavu
    vzniklo město Uherský Brod,
  • 00:43:48 které postupně přecházelo
    v obdělávanou krajinu.
  • 00:43:53 Dnes je celá zastavěná
    shlukem nejrůznějších budov.
  • 00:44:00 A obkroužená silničním
    obchvatem.
  • 00:44:10 Kdysi obdělávaná políčka
    se změnila v prázdná
  • 00:44:13 rumiště s ohništěm
    s absurdním posezením.
  • 00:44:18 Cestička,
    kterou se dalo projít,
  • 00:44:21 je dnes zarostlá.
  • 00:44:23 Symbolicky to dokládá,
    že do krajiny už se nechodí,
  • 00:44:26 ale jezdí.
  • 00:44:29 Pojď natočit tyhle kluky.
  • 00:44:31 Hele, támhle někomu vyrostl
    Nikon, na tom stromě.
  • 00:44:37 Ten je můj...
  • 00:44:38 Chcete vidět, jak to tady,
    kde bydlíte, dřív vypadalo?
  • 00:44:41 Před 100 lety...
    Co bys tam poznal?
  • 00:44:45 Já jenom tuto věž.
  • 00:44:47 A líbí se vám to víc
    na té fotografii,
  • 00:44:49 nebo jak to tu vypadá teď?
  • 00:44:52 Na té fotografii...
  • 00:45:08 Kostel sv.Jiří
    na Dolním náměstí v Opavě
  • 00:45:13 dostal v roce 1945
    při bombardování zásah
  • 00:45:17 a vyhořel.
  • 00:45:18 Levá strana jezuitské koleje
    má úplně změněný půdorys
  • 00:45:23 a zjednodušený štít.
  • 00:45:27 Proto ta změna
    na těch dvou fotografiích.
  • 00:45:30 Prostor náměstí se dnes změnil
    na dopravní tepnu a parkoviště.
  • 00:46:26 Pojďte sem ke mně se podívat!
  • 00:46:34 Tohle je fotografie
    ze stejného místa
  • 00:46:38 před 100 lety.
  • 00:46:40 Poznáváte vůbec,
    jak to tady vypadá?
  • 00:46:45 Tohle je Sýkorovo,
    to byl sirotčinec.
  • 00:46:48 To si postavili jako letní
    sídlo dva bratři kněží.
  • 00:46:53 Jeden byl prelát kapituly
    olomoucké, druhý byl na faře
  • 00:46:58 tady v Hranicích.
  • 00:46:59 Pak z toho byl sirotčinec.
  • 00:47:00 Oni nechali nějaké peníze.
  • 00:47:02 A teta mi vyprávěla,
    že za těmi děvčátky a kluky
  • 00:47:07 chodila jako děcko.
  • 00:47:09 To je stará fotka, podívej...
  • 00:47:19 Tohle je na Lhotu...
  • 00:47:24 To by mohla být obec,
    národní výbor.
  • 00:47:54 Zámek Uherčice je dělaný
    z místa,
  • 00:48:01 které zůstalo úplně stejné.
  • 00:48:05 Zůstaly stejné i ty záclony.
    Vlastně se nic nezměnilo.
  • 00:48:14 Tak co, kluci,
    dáte mi jednu mrkev?
  • 00:48:20 Vezměte si.
  • 00:48:21 Fakt můžu? Tuhle! Tu nejhezčí.
    Děkuju!
  • 00:48:43 Teď bude slunce prát...
  • 00:48:48 Přišlo mi smutné,
    že jsme sem šli
  • 00:48:50 takovou neudržovanou cestou
    a celé to místo je zarostlé.
  • 00:48:58 Jsme tu skoro ve stejnou dobu
    jako tehdy.
  • 00:49:02 Hodiny ukazují
    přibližně stejný čas.
  • 00:49:10 Škoda, že nic neukazovaly
    hodiny na staré fotce.
  • 00:49:15 Tam byly sluneční
    a nebylo to k přečtení.
  • 00:49:26 Teď je to lepší.
  • 00:49:27 Staré sluneční hodiny
    měly nápisy jako
  • 00:49:28 "Hodina běží, smrt se blíží."
  • 00:49:33 Na jedné mateřské škole
    to bolševik zabílil,
  • 00:49:36 protože "hodina běží",
    to by se jim líbilo,
  • 00:49:40 ale "smrt se blíží",
    to už ne.
  • 00:49:56 Rostlinky tu jsou jako minule,
    je tu míň vody.
  • 00:50:01 Sluníčko není.
  • 00:50:04 Na tom starém snímku
    není vidět voda vůbec.
  • 00:50:11 Vranovská přehrada úplně
    změnila vjem toho snímku,
  • 00:50:14 vjem prostoru.
  • 00:50:17 Jinak jsme se samozřejmě drželi
    světla a stínu na hradu
  • 00:50:23 a stráně, kde jsou
    kameny a křoviny.
  • 00:50:27 Na tom starém snímku
    je stráň hodně vyretušovaná.
  • 00:50:34 Ivan stál dvě hodiny na místě
    s rukou na spoušti.
  • 00:50:41 Čekal na ten správný okamžik.
    Já jsem se tu vedle válela.
  • 00:50:53 Je to tu úplně nádherné,
    to se nečeká.
  • 00:50:57 Už když jsem tu byl poprvé.
  • 00:50:59 Já jsem tu taky poprvé.
  • 00:51:03 Nejzajímavější je
    ten kopeček na vršku,
  • 00:51:07 tam je hájek pořád
    na stejném místě.
  • 00:51:11 Popovyrostl.
  • 00:51:14 A tady je dokonce ještě
    nějaký jiný.
  • 00:51:19 Městečko se rozšířilo dopředu
    a trochu zkazilo
  • 00:51:23 impozantní dojem,
    kdy to všechno roste z krajiny
  • 00:51:29 Ale asi to už růst nebude,
    protože udělali ochranné pásmo
  • 00:51:33 a je tam památková rezervace.
  • 00:51:38 To je asi dobré, no...
  • 00:52:13 K tomu není co říct.
  • 00:52:52 Situace u Palackého mostu
    vypadala velmi lákavě,
  • 00:52:57 že to bude jednoduchý úkol.
  • 00:52:59 Není tomu tak,
    protože z té staré situace
  • 00:53:02 se tam zachovala
  • 00:53:04 jen silueta toho nárožního
    domu, tenhle první blok,
  • 00:53:10 který tenkrát stál.
  • 00:53:12 Jinak je to dílo soudobého
    retušéra, který tam domaloval
  • 00:53:16 krásný smíchovský komínek
    a napodobil jakousi mlhu.
  • 00:53:26 Ve skutečnosti je to
    složitá situace.
  • 00:53:29 Most doznal mnoha změn,
    rozšiřoval se,
  • 00:53:34 dnes je úplně jinak.
    Spíš je zajímavé,
  • 00:53:37 co se s tím místem dělo.
  • 00:53:39 To předmostí dostalo zásah
    při americkém bombardování
  • 00:53:45 14.února 1945.
  • 00:53:50 Poškození soch nastartovalo
    rekonstrukci mostu
  • 00:53:56 a jeho rozšíření.
  • 00:54:15 Stojíme na rohu ulic
    Klimentské a Helmovy.
  • 00:54:21 Tu dvojici fotografoval
    Ivan Luterer a došel k tomu
  • 00:54:27 na základě srovnání starých
    podrobných map.
  • 00:54:31 S tím,
    že uliční čáry těch bloků,
  • 00:54:35 které tu tehdy stály,
    se neměnily.
  • 00:54:38 Ani hranice chodníku.
  • 00:54:43 Ta situace vznikla tak,
    že se zasypala vltavská ramena
  • 00:54:47 a postavilo se tu tohle.
  • 00:54:54 Našla jsem dopis ze dne
    26.prosince 1998,
  • 00:54:59 kde píše Jardovi:
  • 00:55:02 "Našel jsem velmi podrobný
    text, týkající se
  • 00:55:04 Helmových mlýnů, v kronice
    královské Prahy.
  • 00:55:08 Ve svazku prvním.
    Zajímavý údaj -
  • 00:55:13 v ohradě před mlýnem byla
    novější velkoměstská živnost,
  • 00:55:18 závod na prášení a čištění
    koberců. Už není zapotřebí."
  • 00:55:53 Dobré je, že ty dvojice fotek
    jsou už vytvořené.
  • 00:55:59 Teď už není nutné
    chodit na to místo s foťákem.
  • 00:56:02 Stačí se tam jen přijít
    podívat.
  • 00:56:07 Pokaždé to bude
    pro každého jiné
  • 00:56:10 a bude to to třetí srovnání.
  • 00:56:11 Vždycky nové přes ten posun,
    co čas udělal.
  • 00:56:40 Skryté titulky
    Janek Růžička

Související