iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 4. 2017
11:10 na ČT2

1 2 3 4 5

19 hlasů
19780
zhlédnutí

Slavné a krásné vily

První díl ze zamýšleného cyklu o krásných a slavných vilách v Čechách.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Slavné a krásné vily

  • 00:00:00 Titulky: Méhešová Iva,
    ČT 2016
  • 00:00:23 -Ten dům za námi byl realizován
    v r. 1933,
  • 00:00:27 takže má dnes 83 let od dokončení.
    To už je veterán.
  • 00:00:31 Představte si, že máte auto
    starý 83 let
  • 00:00:34 a chcete tím autem každý den
    jezdit do práce a na dovolenou.
  • 00:00:38 Co by vás to stálo za úsilí,
    to znamená obrovský sebeobětování.
  • 00:00:43 Není možný, aby ten dům splňoval
    komfort současného bydlení,
  • 00:00:47 stejně tak jako to starý auto
    nebude mít stejné vlastnosti,
  • 00:00:51 jako má to nový auto.
  • 00:00:53 Majitelé dělají všechno pro to,
    aby všechny prvky zůstaly původní
  • 00:00:57 a to má řadu důsledků,
    na které se ještě podíváme.
  • 00:01:05 Jsme v jedné residenční části
    Jablonce,
  • 00:01:08 ulice s krásnými stromy,
    které vyrostly za posledních 80 let
  • 00:01:12 a dům, kvůli kterému tady jsme,
    je nejmenší dům v ulici.
  • 00:01:16 Je udělaný tak,
    že je maximálně nenápadný.
  • 00:01:19 Za stromy jej téměř nevidíme.
  • 00:01:22 Jeden z důvodu, proč si jej člověk
    nevšímá je,
  • 00:01:25 že nevidíme téměř žádné
    okenní otvory.
  • 00:01:28 Jsou to jenom úzké střílny,
    které dovnitř přivádějí světlo.
  • 00:01:32 To co se děje uvnitř,
    odsud nemá šanci nikdo zjistit.
  • 00:01:36 Jedna z důležitých schopností
    architekta
  • 00:01:39 je správně umístit dům na terén.
  • 00:01:41 To bývá dost těžký
    a tady to bylo těžký hodně.
  • 00:01:44 Byl tady prudký svah,
    ale část se ho odkopala,
  • 00:01:47 a je tady taková masivní zeď,
  • 00:01:49 která se vyrovnává
    s tlakem toho svahu.
  • 00:01:52 Na něm je dům posazený
    a je trošku níž oproti ulici.
  • 00:01:56 Vy ho z ulice moc nevidíte.
  • 00:01:58 Připadá vám jako
    malý nenápadný domeček.
  • 00:02:01 Až na zahradě zjistíte,
    že je to velký dům,
  • 00:02:04 ale přitom tu zahradu
    krásně chrání.
  • 00:02:06 Dnes když se dělají věci,
    tak se snaží být obrovský
  • 00:02:10 a dělají se obrovský
    a tady je to obráceně.
  • 00:02:13 Snaží se být opravdu skromný
    do toho veřejného prostoru
  • 00:02:17 a je důležitý do toho soukromého.
  • 00:02:19 Funkcionalizmus si spousta lidí
    spojuje s funkčností a pravoúhlostí.
  • 00:02:24 Ono to vypadá, že je to nejlepší
    a nejužitečnější.
  • 00:02:27 A tady je to taky tak.
  • 00:02:29 Je to pravoúhlý kvádr
    a je tady několik výjimek,
  • 00:02:32 které z toho kvádru dělají
    něco jiného.
  • 00:02:34 Většinou jsou to čtvrt kruhy,
    nebo části kruhu.
  • 00:02:38 Vidíme v půdorysu ve sklepě část,
    která je ohnutá,
  • 00:02:41 a na střeše,
    v té obytné místnosti,
  • 00:02:43 v místě, kde toho potřebujete
    nejméně, tak to padá dolů.
  • 00:02:47 V plotě, kde plocha padá ke konci
    a už ji nepotřebujete,
  • 00:02:51 protože dole klesá terén, tak zase
    plot sjede dolů do oblouku.
  • 00:02:56 Těch věcí tady není tolik,
    ale jsou tady některý
  • 00:02:59 a pomáhají tomu, že najednou
    dojem je z toho úplně jiný.
  • 00:03:03 Odsud ze zahrady můžeme vidět
    celou koncepci toho domu.
  • 00:03:07 Je to třípodlažní dům,
    s velmi odlišnými podlažími.
  • 00:03:10 Přízemí je takový těžký zděný
    s malými okny, střílnami,
  • 00:03:14 kde je to technický zázemí.
  • 00:03:16 Potom následuje
    hlavní obytný patro,
  • 00:03:19 který je jediný
    na celou délku domu
  • 00:03:21 a to poslední soukromé
    ložnicové patro je menší.
  • 00:03:25 Potom máme prostor solária,
    kde se můžete slunit venku.
  • 00:03:29 Patra mají rozdílné velikosti.
  • 00:03:31 Jedno hodně velké, jedno menší
    a jedno úplně nejmenší.
  • 00:03:46 Vilu v dnešní Opletalově ulici
    si nechal postavit
  • 00:03:50 doktor Friedrich Schmelowský
    se svou manželkou Marií Adélou.
  • 00:03:54 Manželství bylo bezdětné
    a to je na vile vidět,
  • 00:03:57 protože nemá prostory,
    které by počítaly s tím,
  • 00:04:01 že by tady děti byly.
  • 00:04:03 Odešli z Jablonce v září 1945
    a další informace už o nich nemáme.
  • 00:04:07 Také je vidět, že důležitý byl
    ten vztah mezi domem a pozemkem.
  • 00:04:12 Kdy dům je situovaný
    na okraji pozemku tak,
  • 00:04:15 že brání zahradu
    vůči veřejnému prostoru
  • 00:04:18 a vytváří v ní intimní
    uzavřený svět.
  • 00:04:35 -Jablonec je městem velmi mladým,
    nicméně i velmi zajímavým.
  • 00:04:39 Je to typické dítě tak zvané
    gründerské éry.
  • 00:04:44 Můžeme říci, že během 50 let
    se z bezvýznamné podhorské vísky
  • 00:04:48 rozvinul v město téměř
    velkoměstských rozměrů.
  • 00:04:53 Za jeho dynamickým,
    téměř americkým rozvojem
  • 00:04:56 stojí sklářský a bižuterní průmysl,
    který je také důvodem,
  • 00:05:00 proč město vzniklo právě zde,
    v srdci Jizerských hor,
  • 00:05:05 díky blízkosti lesů,
    tedy dřeva,
  • 00:05:09 které je důležité
    pro sklářskou výrobu.
  • 00:05:12 Také existenci prudkých
    horských toků,
  • 00:05:16 které sloužily jako hnací síla
    místních strojů.
  • 00:05:30 Kostel Nejsvětějšího srdce Ježíšova
    z r. 1930 patří mezi nejvýznamnější
  • 00:05:35 meziválečné sakrální stavby
    na území České republiky.
  • 00:05:41 Do výstavby zasáhla válka
    a také finanční obtíže,
  • 00:05:46 které tuto stavby pronásledovaly
    po celou dobu jejího vznikání.
  • 00:05:51 K realizaci došlo až 1930
  • 00:05:54 a paradoxně k dokončení došlo
    až po dostavbě katolického kostela,
  • 00:06:00 který je secesní a vznikl
    v r. 1901 v Podhorské ulici.
  • 00:06:22 Jablonec můžeme označit
    za skutečně secesní město.
  • 00:06:26 To bylo i zaměření
    místního průmyslu,
  • 00:06:29 který musel rychle reagovat
    na módní proudy.
  • 00:06:33 Odrazilo se to také
    v architektonické podobě
  • 00:06:36 místních výstavních domů.
  • 00:06:38 Z valné většiny se zde objevují
    tzv. exportní domy,
  • 00:06:42 což je jablonecká specialita,
  • 00:06:44 kterou nenajdeme
    v žádném jiném městě
  • 00:06:47 a souvisí s rozvinutou
    bižuterní výrobou
  • 00:06:49 a kloubí v sobě funkci provozní,
    obchodní a obytnou.
  • 00:06:59 Pro jablonecké prostředí poměrně
    atypická funkcionalistická vila
  • 00:07:03 postavená
    pro Friedricha Schmelowského
  • 00:07:06 částečně souvisí s pozoruhodnou
    vilou postavenou
  • 00:07:10 pro bižuterního exportéra
    Jaroslava Háska.
  • 00:07:13 Ten oslovil architekta Lauterbacha,
    který je autorem i této vily.
  • 00:07:17 Protože byli manželé Háskovi
    i manželé Chmelowského přátelé,
  • 00:07:21 tak se na základě této rodinné
    vazby rozhodl Friedrich Schmelowský
  • 00:07:27 rovněž postavit si
    funkcionalistickou vilu.
  • 00:07:32 -Po pár schodech z ulice
    jsme vystoupili nahoru
  • 00:07:35 a vidíme, že zdánlivě
    dvoupodlažní dům je třípodlažní.
  • 00:07:39 Je usazený na svažujícím se terénu
    a před jeho hlavní hmotu
  • 00:07:43 je vystrčena tato malá část
    jako zádveří,
  • 00:07:46 kde za plnými dveřmi
    je malá místnost,
  • 00:07:48 ale přece dostává nějaké
    přirozené světlo.
  • 00:07:53 Plynule pokračuje do předsíně,
    kde se dům dělí na dvě části.
  • 00:08:01 Na servisní technickou
    a společenskou obytnou.
  • 00:08:04 Servisní technická obsahovala
    toaletu a pokoj pro služku
  • 00:08:10 a místo, kde se připravuje jídlo
    a zároveň skladuje.
  • 00:08:14 Zároveň narazíte
    na vertikální komunikaci,
  • 00:08:18 na schodiště,
    který vede do 2. patra
  • 00:08:21 a na schovaný schodiště,
    který vede dolů do sklepa.
  • 00:08:24 Hned při vstupu do domu se hned
    orientujete, víte, kam máte jít.
  • 00:08:28 Nehledáte složitě,
    kde se máte pohybovat.
  • 00:08:34 Vstoupíte do jídelny,
    do té společenské části,
  • 00:08:37 a najednou prostor se otvírá
    na celou šířku domu.
  • 00:08:41 Má pořád nějakou intimní výšku.
    Jídelna je místo, kde sedíte,
  • 00:08:45 tak nepotřebujete mít
    příliš vysoké stropy.
  • 00:08:49 Je to místo, který je na místo
    tím kontaktem servisním
  • 00:08:54 a tím opravdu společenským.
    Tady, kde se to jídlo připravuje,
  • 00:08:59 tak různé zvuky, pachy,
    můžete uzavřít.
  • 00:09:03 Tady vidíme úzké okno,
  • 00:09:06 které zprostředkovává kontakt
    mezi veřejným prostorem a jídelnou.
  • 00:09:11 Když se ocitneme ve společenské
    části, tak prostor se zvětšuje.
  • 00:09:17 My klesáme dolů,
    ale pořád máme intimní prostor,
  • 00:09:22 intimní měřítko.
    To je daný tím,
  • 00:09:24 že tady není žádný okenní otvor
    do veřejného prostoru.
  • 00:09:29 Vy máte krytá záda,
    cítíte se chráněně.
  • 00:09:32 To se ještě posílí tím,
  • 00:09:35 že když se ocitnete mezi jídelnou
    a obytnou částí,
  • 00:09:38 tak místo zábradlí je tady skříň,
  • 00:09:41 která je využívaná z obou stran
    a dělá pomyslnou zeď.
  • 00:09:45 V momentě, kdy tam byl závěs,
    tak jste mohli jídelnu uzavřít.
  • 00:09:49 Hlavní paráda se odehrává tady.
  • 00:09:52 Je tady prosklení na jihozápad,
    do toho nejlepšího místa.
  • 00:09:56 Tady se otvíráte k okolnímu světu
    a do zahrady,
  • 00:10:00 to jak vizuálně, tak i fyzicky.
  • 00:10:03 Můžete si otevřít dveře
    a ocitnete se na balkóně
  • 00:10:07 s nádherným točitým schodištěm
    a můžete sestoupit do zahrady.
  • 00:10:32 Dům má mimořádně subtilní
    ocelovou konstrukci
  • 00:10:38 a to se projevuje v návaznosti
    jednotlivých ocelových prvků.
  • 00:10:42 Když se člověk podívá,
    jak jsou udělaná okna,
  • 00:10:45 tak jsou v tenkých
    ocelových rámech.
  • 00:10:49 Tady vidíme druhý rám.
  • 00:10:51 Můžeme si otevřít jedno sklo,
    abychom se dostali k tomu druhému,
  • 00:10:55 který se dá takto vyčistit.
  • 00:10:57 Ale když máte subtilní prvky
    v českým prostředí,
  • 00:11:01 tak to znamená mimořádné přenosy
    tepla, tepelný mosty
  • 00:11:05 a kondenzace vlhkosti
    a podobné věci.
  • 00:11:07 Když se podíváme, jak je to tady
    řešený, tak vidíme,
  • 00:11:11 že je tady lišta,
    která kryje odkapávání
  • 00:11:14 a když tam nafouká voda od větru,
    tak aby odtekla tudy otvorem ven.
  • 00:11:18 Nějaká voda se dostane dovnitř,
  • 00:11:20 zkondenzuje vlhkost
    na vnitřní straně,
  • 00:11:23 tak je tady takový ocelový,
    taková vanička, takový profil,
  • 00:11:27 který dokáže absorbovat vodu
    a jednou za čas ji vytřete.
  • 00:11:31 Kuchyň je úzká a dlouhá
    a má dostatek světla od jihozápadu.
  • 00:11:37 Obsahuje řadu vestavěného nábytku.
    To je opravdu krásný,
  • 00:11:42 že ty věci nejsou dělaný dodatečně,
    ale jsou součástí původního návrhu.
  • 00:11:47 Mně udělalo radost, že je vidět,
    že nad věcmi se opravdu přemýšlelo
  • 00:11:53 a jsou hodně funkční.
  • 00:11:55 Když cokoliv děláte na kuchyňské
    lince a máte tady spoustu drobků,
  • 00:12:00 tak je smetete ke kraji
  • 00:12:03 a vytáhnete to jednou za čas ven
    a vynesete.
  • 00:12:56 Tady ta úzká vysoká skříň
    nemá takovou formu náhodou,
  • 00:13:00 protože uvnitř je žehlící prkno,
    to jste si vytáhli
  • 00:13:05 a přišli jste do vedlejší
    místnosti,
  • 00:13:08 což je spíš přípravna jídla,
    ale zároveň i žehlírna.
  • 00:13:12 Tady si vytáhnete dvě konzole,
    prkno si položíte a můžete žehlit.
  • 00:13:20 Stejně tak u spížní skříně
    si můžete vytáhnout desku,
  • 00:13:25 otevřete si skříň,
    vyndáte si nějaké věci,
  • 00:13:32 který si tady uložíte,
    nalijete a vrátíte zpět.
  • 00:13:47 Zatímco kuchyně je oddělena
    úplně, absolutně,
  • 00:13:52 tak jídelna částečně
    pomocí těžkého závěsu,
  • 00:13:56 který se po velmi subtilní
    kolejnici může pohybovat.
  • 00:14:08 Když chcete, tak si můžete
    aspoň vizuálně,
  • 00:14:11 ale já myslím, že i zvukově,
    oddělit dvě části od sebe.
  • 00:14:18 Nábytek je tady exkluzivní.
    Jsou tady věci z 20. let.
  • 00:14:24 Ty věci tady pořád jsou
    a jsou v jednom duchu.
  • 00:14:29 Souzní s tou vilou.
  • 00:14:31 Myslím, že architekt dobře věděl,
    proč je tehdy vybíral.
  • 00:14:35 Další věc je, že je tady patrná
    původní barevnost.
  • 00:14:39 To znamená, že ta věc není
    černobílá,
  • 00:14:42 jak by se zdálo z fotografií,
  • 00:14:44 ale že si tady vyhráli s barvami
    především v kovových prvcích.
  • 00:14:49 Všechny okna a dveře červený,
    ovšem zevnitř v jiné barvě.
  • 00:14:53 Žlutý v obytných místnostech,
    modrý tam, kde teče voda,
  • 00:14:56 takže v kuchyni a v koupelnách.
    Má to takový výrazný akcent.
  • 00:15:01 To taky se těžko zjišťuje
    a málokdy to bývá v tomhle slohu.
  • 00:15:09 Dobrý den, tak tady máme
    pana majitele.
  • 00:15:12 -Dobrý den.
    -Vy tady žijete od narození?
  • 00:15:15 -No od narození ne.
  • 00:15:16 Prvních 5 dnů jsem strávil
    o dva baráky dál,
  • 00:15:20 kde byla původní porodnice.
    Pak mě dovezli sem
  • 00:15:23 a od té doby kromě studia
    a roku vojny jsem tady.
  • 00:15:26 -V jakém byl tehdy stavu,
    pokud si na to vzpomínáte?
  • 00:15:31 -Byl částečně přestavěný,
    byly zde určitý úpravy,
  • 00:15:34 které už stavebník
    a původní majitel provedl.
  • 00:15:39 Tady ty dvě okna nad sebou
    a ty dvě v oblouku byly zazděný.
  • 00:15:45 Tenkrát asi bývaly i větší zimy
    a byla i jiná ekonomická situace.
  • 00:15:51 Od té doby, co jsem převzal
    správu tohoto domu,
  • 00:15:56 se snažím to vrátit
    do zcela původního stavu
  • 00:16:01 a odstraňuji i to, co udělal
    původní majitel doktor Schmelowský.
  • 00:16:11 -Proč se to snažíte dostat
    do původního stavu?
  • 00:16:15 -To vám asi neodpovím,
    to je hrozně těžký.
  • 00:16:18 Plno lidí si myslí,
    že nemůžu být normální,
  • 00:16:21 když takhle žiju, je to zatěžující,
    je to finančně nákladný,
  • 00:16:25 ale já jsem přesvědčený,
  • 00:16:27 že jsem povinen tohle dělat
    vůči rodičům, architektovi
  • 00:16:31 a ten barák si to zaslouží.
  • 00:16:41 -Řada těch věcí udržet v původním
    stavu znamená velký nepohodlí
  • 00:16:45 tohoto současného života.
    -Je to velký nepohodlí.
  • 00:16:49 -Zkuste nějaké věci vyjmenovat,
  • 00:16:51 ať si lidé udělají
    nějakou představu.
  • 00:16:53 -Je to funkcionalizmus, ale teplo,
    zima se v té době neřešila.
  • 00:16:58 Teď se musí řešit.
  • 00:17:00 V létě je tady horko,
    v zimě chladno.
  • 00:17:03 Já musím na zimu,
    jak jsou tady rolety,
  • 00:17:07 tak je spouštět, dávat polystyrén,
    a podobně se bránit zimě.
  • 00:17:12 V létě zase je tady veliký teplo.
    Když svítí slunce,
  • 00:17:17 je to jižní až jihozápadní strana,
    tak je tady až k 50 stupňům.
  • 00:17:23 V tomhle je to nevýhodný.
    Zase to prostředí to vynahradí.
  • 00:17:34 -Dům je relativně velký,
    už jsem to zmiňoval.
  • 00:17:37 Máte tady nějaké místo,
    kde trávíte nejvíce času,
  • 00:17:41 kde chcete být?
    -Tenhle dům je relativně velký,
  • 00:17:44 jak vidíte, není zeď
    mezi dvěma pokoji,
  • 00:17:47 Je to jeden velký prostor.
    Pak je tady kuchyň.
  • 00:17:51 Nahoře ložnice, koupelna,
    pokoj pro hosty.
  • 00:17:54 Že by tady každá osoba měla
    k dispozici pokoj,
  • 00:17:58 nebo 2 pokoje, to není.
  • 00:18:14 -Já si myslím, že takových lidí,
    jako jste vy,
  • 00:18:17 kteří by se tomu tak věnovali,
    se najde v republice jen minimum.
  • 00:18:22 Jak vidíte budoucnost toho domu?
  • 00:18:24 Nemyslím v následujících
    v pěti letech, ale za 50 let.
  • 00:18:28 -Za 50 let nevím.
  • 00:18:30 Já kalkuluji, že syn bude dělat to,
    co já.
  • 00:18:46 -Heinrich Lauterbach se narodil
    2. března 1893.
  • 00:18:50 Patřil mezi architekty
    narozený na konci století.
  • 00:18:54 To je většinou silná generace,
    která pak ve 20. a 30. letech
  • 00:18:58 po 1. světové válce se snažila
    o nové věci, o něco,
  • 00:19:02 co nebylo úplně běžný.
  • 00:19:04 Pro něho se stala důležitá výstava
    WuWa neboli Wohnung und werkraum,
  • 00:19:09 která byla věnovaná bydlení a práci,
    nebo pracovnímu prostředí,
  • 00:19:13 kterou organizoval
    německý Werkbund.
  • 00:19:16 U nás něco podobného bylo
    výstavba na Babě,
  • 00:19:19 případně nový dům v Brně.
  • 00:19:22 Úplně první byla ve Stuttgartu
    sídliště Weissenhof.
  • 00:19:25 Na té výstavě v r. 1929
    se byli podívat manželé Háskovi,
  • 00:19:29 a konkrétně dům a architekt
    Lauterbach je hodně zaujal
  • 00:19:33 a tu práci si u něho objednali.
  • 00:19:36 Pozvali ho do Jablonce
    a nechali si od něho navrhnout dům.
  • 00:19:40 U Háskových také bývali častými
    hosty manželé Schmelowští.
  • 00:19:44 Dobrý příklady přitahují,
    je to také zaujalo
  • 00:19:47 a rozhodli se od stejného
    architekta postavit také dům
  • 00:19:50 a díky tomu v Jablonci stojí
    dva nádherné domy
  • 00:19:54 od tohoto architekta.
  • 00:19:56 Schodiště tady zatáčí
    do prvého úhlu,
  • 00:19:58 proto ty stupně jsou tady širší,
    postupně se zužují.
  • 00:20:02 Vzdálenost zůstává stejná,
    tak zábradlí jde do křivky
  • 00:20:06 a úplně stejně to sleduje zábradlí,
    takže není rovný,
  • 00:20:09 aby vzdálenost mezi schodištěm
    a zábradlím byla pořád stejná.
  • 00:20:13 Vystupujeme poměrně po širokém
    schodišti do dalšího patra.
  • 00:20:17 Dům má 3 úrovně.
  • 00:20:19 Spodní úroveň je servisní
    a je propojena se zahradou.
  • 00:20:23 Přízemí je zase spojené
    s venkovní ulicí
  • 00:20:25 a je to opravdu společenská část.
  • 00:20:28 Teď vstupujeme do té nejintimnější,
    která je určena obyvatelům domu
  • 00:20:32 a ta obsahuje ložnici, jednotlivé
    pokoje, takovouto koupelnu,
  • 00:20:37 které se zdá větší,
    než by měla být.
  • 00:20:40 Dům je relativně úzký, ale ona je
    vykonzolovaná trochu ven.
  • 00:20:44 V koupelně a na toaletě
    je nejvíc vlhkosti,
  • 00:20:47 proto tam musí být nějaké okno,
    kterým ji vyvětráte.
  • 00:20:50 Tady je to vyřešeno pomocí
    dvou kruhových oken,
  • 00:20:54 které se dají vyklápět
    pomocí tohoto mechanizmu.
  • 00:20:57 Co je pěkný, ta vlhkost,
    která se tady usazuje,
  • 00:21:01 je opět tady v tom železným kanálku
  • 00:21:04 i tady v tomto kulatém tvaru
    je tady vytvořený
  • 00:21:07 a můžete ji z toho snadno dostat.
    Můžeme vystoupat až na terasu,
  • 00:21:12 která je součástí
    intimního konceptu,
  • 00:21:15 protože byla oddělitelná
    od okolí pomocí závěsu,
  • 00:21:19 takže to bylo venkovní solárium,
    kde jste se mohli opalovat
  • 00:21:23 a slunce svítilo jen seshora.
  • 00:21:25 Za tu dobu, co byl dům postaven,
    se tady situace změnila.
  • 00:21:29 Už tu není ten výhled
    do krásný přírodního okolí,
  • 00:21:32 ale do trochu jiného prostředí,
    který dnes vypadá takhle.
  • 00:21:39 Jsme ve 2. patře
    na společné chodbě,
  • 00:21:41 přišli jsme ze solária, nebo se sem
    dá vystoupat po těchto schodech
  • 00:21:46 a tady si můžeme vybrat
    z několika možností,
  • 00:21:49 buď do koupelny,
    nebo na toaletu,
  • 00:21:51 která je velmi blízko
    pokoje pro hosty,
  • 00:21:54 ale zároveň je napojena na ložnici.
    Stejně tak koupelna má 2 vstupy.
  • 00:21:59 Tohle je velmi funkční řešení,
  • 00:22:01 kde jednu místnost je možné
    použít ze dvou různých směrů.
  • 00:22:05 Můžete přijít rovnou z chodby,
    nebo ze soukromí ložnice.
  • 00:22:11 Častokrát v 2. patrech
    funkcionalistických domů
  • 00:22:15 místnosti jsou velmi malé.
    Tady to tak není.
  • 00:22:18 Opět jsme v místnosti,
    která je na celou šířku domu
  • 00:22:21 a před ložnicí je šatna.
  • 00:22:23 Tato skříňová stěna
    to není úplně celá zeď,
  • 00:22:26 ale po obou stranách ji můžete
    obejít a vstoupit do ložnice.
  • 00:22:31 Zase praktické řešení
    jednotlivých skříní
  • 00:22:33 a zase pod každou z nich
    je vysunovací prkénko,
  • 00:22:37 na kterém si můžete složit košili,
    nebo cokoliv a zase vrátit zpět.
  • 00:22:41 Stejně tak všechny šuplíku uvnitř
    jsou také vytahovací,
  • 00:22:45 takže nemusíte věci
    zastrkovat dovnitř.
  • 00:22:52 Ložnice je zase místnost
    na celou šířku
  • 00:22:55 nemá žádné okno
    do veřejného prostoru.
  • 00:22:58 Na rohu je kompletně uzavřena
    a takhle se otvírá do zahrady.
  • 00:23:04 Tady vidíme konstrukci stahovacích
    rolet zase do nádherné křivky.
  • 00:23:10 Tady nahoře se roleta narolovává
    a vy můžete to kompletně uzavřít
  • 00:23:16 a nemáte tady žádný přístup
    světla na noc a nikdo sem nevidí
  • 00:23:21 a jste tady v uzavřený
    dřevěný místnosti.
  • 00:23:25 Jsme pod domem na úrovni zahrady,
    nad námi je hlavní obytný prostor,
  • 00:23:30 který je ochlazovaný z pěti stran
  • 00:23:32 a tady je vidět fragment
    ocelový konstrukce,
  • 00:23:35 která jde až dolů na terén.
  • 00:23:37 Vidíme, že to jsou U-profily
    nýtované dohromady z malých prvků.
  • 00:23:41 Nic moc složitého.
    Za námi začíná suterén.
  • 00:23:44 Je vidět, že není pod celým
    půdorysem toho domu,
  • 00:23:48 ale jen v nějaký části.
  • 00:23:50 Malá okna prozrazují, že se za nimi
    nachází technické zázemí,
  • 00:23:54 prádelna, kotelna,
    místnost pro člověka,
  • 00:23:57 který se staral o zahradu
    a asi i o celý dům.
  • 00:24:00 Je vidět, že tady bylo myšleno
    na řadu technických detailů,
  • 00:24:04 jako na tato věc,
    která je možná těžko pochopitelná,
  • 00:24:07 ale tady jste nasadili dřevenou tyč
    a měli jste klepadlo na koberce.
  • 00:24:13 Všechny tyto prvky v domě
    jsou mimořádně subtilní,
  • 00:24:17 ale jestli něco představuje vrchol,
    tak je to toto schodiště,
  • 00:24:21 který je neseno jednou trubkou,
  • 00:24:23 která je spojena s touto
    vykonzolovanou částí domu
  • 00:24:27 a potom jsou tady L profily,
    na kterých jsou jednotlivý plechy,
  • 00:24:31 které by samy o sobě nestačily,
    protože jsou pružný
  • 00:24:34 a konzola je velká, tak jsou
    spojeny zábradlím do jednoho kusu,
  • 00:24:39 tak jsou dostatečně tuhý
    a jsou složený z malých částí
  • 00:24:42 svařených a sešroubovaných
    dohromady.
  • 00:24:45 Když začneme ze zahrady stoupat
  • 00:24:48 po tomto nádherným
    subtilním ocelovým schodišti,
  • 00:24:51 tak si všimneme,
    že jeho materiál není žádná náhoda,
  • 00:24:55 protože tyto sloupky za mnou
    prozrazují,
  • 00:24:57 že celý dům má ocelovou konstrukci,
  • 00:25:00 proto schodiště je k němu
    takhle připojený.
  • 00:25:03 Že to vlastně není dům,
    že je to zaoceánský parník,
  • 00:25:07 který nestojí v zahradě,
    ale přijel do přístavu.
  • 00:25:10 Člověk se tady může cítit
    jako kapitán zaoceánského parníku.
  • 00:25:14 Když se podívám na ten dům vzadu,
    tak je asi stejně starý,
  • 00:25:18 takže se snažím vžít do situace,
    jak to asi muselo vypadat,
  • 00:25:22 když sem tady ta věc připlula.
    Je vidět, že plní svoji roli.
  • 00:25:26 Tady je to vysoký třípodlažní dům,
    velmi štíhlý,
  • 00:25:29 který se snaží zabrat
    co nejméně ze zahrady,
  • 00:25:32 ale vytvořit soukromí pro to,
    aby byl člověk chráněný vůči okolí.

Související