iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 4. 2021
03:25 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
6787
zhlédnutí

Semafor Jiřího Suchého

Filmové ohlédnutí do minulosti legendárního divadla, které je tu s námi již přes 60 let.

9 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Semafor Jiřího Suchého

  • 00:00:01 ZPRAVODAJ KRÁTKÉHO FILMU
  • 00:00:06 ZPĚV
    -Pověste fangle na tingltangle,
  • 00:00:09 protože Jonáš, Jonáš už je tu.
  • 00:00:11 Veze vám horu bezvadnejch fórů
    a prvotřídních kupletů...
  • 00:00:28 -Dobrý večer, dámy a pánové,
    vy možná víte,
  • 00:00:33 že Semaforu v těchto dnech
    bude 30 let.
  • 00:00:37 Kdybychom chtěli být přesní,
    potom tedy 30. října 1959
  • 00:00:42 Ve Smečkách byla premiéra
    první hry Jiřího Suchého
  • 00:00:48 a Jiřího Šlitra Člověk z půdy.
  • 00:01:01 -Život je...
  • 00:01:06 Z REPRODUKTORU
    -Prosím?
  • 00:01:09 -Jitka.
  • 00:01:19 BZUČÁK
  • 00:01:22 -Prosím?
    -Křesadlová.
  • 00:01:31 -Ono to hrozně utíká.
  • 00:01:33 Když jsme vznikli,
    tak Jirka Šlitr odhadoval,
  • 00:01:36 že budeme existovat pět let,
    že jsme módní záležitost.
  • 00:01:40 Jan Werich nám dával 10.
    A najednou 30.
  • 00:01:43 Proč jsme vlastně vznikli?
  • 00:01:45 My jsme vznikli
    z takovýho generačního pocitu,
  • 00:01:48 abych tak řekl.
  • 00:01:50 Z odporu proti banalitě
    tehdejší taneční muziky,
  • 00:01:53 což byl jedinej zdroj zábavy.
  • 00:01:55 To jsme neproklamovali,
    to jsme jenom cítili.
  • 00:01:58 Ono je lepší mnohdy cítit
    a neproklamovat.
  • 00:02:04 -Jako vždycky, znáš to.
  • 00:02:06 Holky, neosahávejte to tolik,
    prosím vás.
  • 00:02:09 -Vždyť už tam sejra je, prosím tě.
  • 00:02:11 ZRYCHLENÝ HUDEBNÍ ZÁZNAM
  • 00:02:19 -To slovo ?semafor?
    znamenalo ?sedm malých forem?.
  • 00:02:23 My jsme skutečně hodlali
    provozovat sedm malých forem.
  • 00:02:26 Měli jsme na to
    zdatné spolupracovníky.
  • 00:02:29 Jan Švankmajer
    dělal divadlo masek.
  • 00:02:32 Ladislav Smoljak divadlo pro děti.
  • 00:02:35 Jiří Srnec svoje černý divadlo.
  • 00:02:38 My se Šlitrem jsme dělali
    muzikál a hudební komedii.
  • 00:02:42 Snažili jsme se o výstavy,
    o divadlo poezie.
  • 00:02:46 Nakonec ovšem veřejnost a publikum
    poctilo svým zájmem
  • 00:02:51 hlavně ten muzikál a naše snahy
    o hudební komedii.
  • 00:02:55 -To by nám nejlíp řekl Horníček.
    Kdepak je?
  • 00:03:04 -Já si jdu s tebou připít.
  • 00:03:10 -To se nedá vůbec srovnat, vůbec.
  • 00:03:12 To je, víš, takový ty domácí,
    co jsou trošku scvrklý...
  • 00:03:15 -Profil divadla
    se nám začal vyjasňovat,
  • 00:03:18 měli jsme za sebou několik
    úspěšných premiér,
  • 00:03:21 ve kterých hrály hvězdy
    jako Pilarová, Matuška, Štědrý
  • 00:03:25 a další.
  • 00:03:27 Ale taky rostly potíže.
  • 00:03:29 Ty vyvrcholily tím,
    že nám bylo odebráno,
  • 00:03:32 velmi elegantně samozřejmě,
    divadlo pod záminkou,
  • 00:03:35 že nám ho zušlechtí,
    ale zdevastovali ho
  • 00:03:38 a už nás tam do něj nepustili,
    takže jsme se rozjeli po Praze
  • 00:03:41 a hráli jsme tam, kde nás nechali.
  • 00:03:43 My jsme byli soubor,
    který měl 14 budov po Praze
  • 00:03:47 a ani jedna nebyla ovšem naše.
  • 00:03:49 A to vedlo ke krizi.
    Soubor se rozpadl.
  • 00:03:53 A tenkrát jsme se Šlitrem
    vsadili na vlastní síly,
  • 00:03:56 napsali jsme si hru pro nás dva
    a Šlitr se ocitl na jevišti.
  • 00:04:01 Hra se jmenovala
    Jonáš a tingl tangl.
  • 00:04:18 -Ty neznáš klasický díla,
    ale Veroniko, pověz...
  • 00:04:21 -To je Jitka Molavcová.
    -Hahaha!
  • 00:04:25 -Jitka Molavcová,
    moje nynější partnerka.
  • 00:04:28 Po odchodu Jiřího Šlitra
    se ujala týhle funkce.
  • 00:04:32 Podobně jako se Ferdinand Havlík
    stal skladatelem
  • 00:04:36 po Šlitrově smrti.
  • 00:04:38 Měl k tomu tak trochu puvoár,
    protože byl v Semaforu od začátku
  • 00:04:42 a aranžoval všechny
    Šlitrovy písničky tak,
  • 00:04:45 jak vstoupily ve známost.
  • 00:05:02 Jiří Šlitr byl právník,
    já jsem byl grafik,
  • 00:05:05 Matuška byl sklář.
  • 00:05:07 Pak přišla Urbánková,
    což byla ošetřovatelka.
  • 00:05:10 Prostě my jsme sázeli na neherce.
    Programově.
  • 00:05:13 A za tím účelem jsme dělali
    vždycky konkurzy,
  • 00:05:15 kde jsme ty nadšený, nadaný
    a někdy taky nenadaný amatéry
  • 00:05:20 shromažďovali a vybírali z nich.
  • 00:05:22 Miloš Forman
    o tom konečně natočil film.
  • 00:05:26 ZPĚV
    -Normálně šli jsme spolu městem,
  • 00:05:29 jak spoustu jiných kolem nás...
  • 00:05:35 -Tu naši tehdejší zálibu
    v amatérech
  • 00:05:38 jsme od těch dob
    trochu přehodnotili.
  • 00:05:41 Dneska dáváme šanci hlavně
    absolventům divadelních škol,
  • 00:05:44 ale nadaní amatéři mají u nás
    otevřený dveře dodnes.
  • 00:05:48 -Pro kariéru každého zpěváka
    je důležitý start.
  • 00:05:52 A když říkám,
    že můj start byl tady v Semaforu,
  • 00:05:55 pak jsem měl
    dobré startovací bloky
  • 00:05:58 a hlavně dobré startéry.
  • 00:06:00 Dostal jsem tu
    i několik dobrých rad,
  • 00:06:02 například abych to zpívání
    nebral tak smrtelně vážně.
  • 00:06:06 Tak jsem je poslechl
    a nakonec, jak víte, mě vyhodili.
  • 00:06:09 Jdu jim teda za to všechno
    poděkovat a popřát,
  • 00:06:12 aby ta atmosféra tady byla
    vždycky taková,
  • 00:06:16 jakou jsem tady v zákulisí
    v té partě zažil já.
  • 00:06:28 -Jiří Šlitr potom pracoval
    delší čas v zahraničí
  • 00:06:32 a já jsem tou dobou angažoval
    dva mladý nadaný hochy,
  • 00:06:35 Grossmanna a Šimka,
    kteří vystupovali
  • 00:06:38 támhle ve Sluníčku
    a byli moc dobrý.
  • 00:06:41 Ti si pak utvořili v Semaforu
    svou vlastní skupinu.
  • 00:06:45 Podobně jsem angažoval
    Josefa Dvořáka.
  • 00:06:48 Ten hrál v Kytici Polednici.
    Dobře ji hrál.
  • 00:06:52 A ten si taky udělal
    svou vlastní skupinu.
  • 00:06:55 Takže dneska jsou vlastně
    v divadle Semafor tři divadla
  • 00:06:59 pod jednou střechou.
  • 00:07:01 Každý si jde svou vlastní cestou
    už nezávisle na původní poetice,
  • 00:07:05 kterou jsme se Šlitrem
    Semaforu určili.
  • 00:07:24 Já jsem vždycky toužil po filmu.
    Chtěl jsem dělat film.
  • 00:07:27 Divadlo jsem začal dělat
    tak trochu z nouze,
  • 00:07:30 protože bylo dosažitelnější metou
    než film.
  • 00:07:33 Zajímavý ale je, že ve filmu
    se mi nikdy nedařilo tolik
  • 00:07:37 jako na divadle.
  • 00:07:40 Natočil jsem řadu filmů
    a žádnej se, abych tak řekl,
  • 00:07:44 nestrefil do mejch představ.
  • 00:07:46 ZPĚV:Celý svět se smál,
    vidím to jako dnes,
  • 00:07:52 na okně seděla kočka
    a venku štěkal pes.
  • 00:08:01 A ještě jednou!
    Na okně seděla kočka...
  • 00:08:04 -Těch 30 let usilujeme
    v Semaforu vlastně o jedno.
  • 00:08:08 O původní českej muzikál,
    kterej se liší
  • 00:08:11 od toho broadwayskýho tím,
    že na to máme míň peněz.
  • 00:08:15 Ale zase musíme vynaložit
    víc energie na nápady
  • 00:08:20 a na prezentování
    takový naší specifický poetiky.
  • 00:08:24 ZVONĚNÍ TELEFONU
  • 00:08:27 Jsme divadlem generačním,
    ale naštěstí musím konstatovat,
  • 00:08:32 že poslední dobou
    si k nám mládež nachází cestu
  • 00:08:37 čím dál tím víc.
  • 00:08:39 Haló?
  • 00:08:40 Jo, jo.
  • 00:08:42 Běžím, už běžím.
    Ať mi to kamarádi nesežerou.
  • 00:08:48 Jak asi bude vypadat ten Semafor
    za dalších 30 let?
  • 00:08:52 Už se sotva budeme držet na nohou,
    paměť nám bude vynechávat.
  • 00:08:57 Že bysme to potom přenechali
    těm mladejm? Ne!
  • 00:09:12 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2021

Související