iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 10. 2015
22:00 na ČT24

1 2 3 4 5

2 hlasy
3364
zhlédnutí

Události, komentáře

Koaliční roztržka kvůli hazardu — První uprchlíci v Drahonicích — Spor o sociální bydlení — Bělorusko po volbách — Nobelova cena za ekonomii

56 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události, komentáře

  • 00:00:00 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
  • 00:00:04 Koalice nefunguje dobře,
    nechal se dnes slyšet
  • 00:00:06 Andrej Babiš.
  • 00:00:08 Pokud se nepotáhne
    za jeden provaz, nemá to prý cenu.
  • 00:00:10 A navíc lidovci a sociální
    demokraté jsou podle Babiše
  • 00:00:12 zlobováni hazardem.
  • 00:00:15 Zeptáme se, jestli koalice
    přestává fungovat.
  • 00:00:17 Do Česka dnes přiletěly
    tři syrské rodiny
  • 00:00:22 s nemocnými dětmi,
    které se tu budou léčit.
  • 00:00:24 A v Česku dnes z tábora
    v Bělé pod Bezdězem převezli
  • 00:00:26 osmdesát cizinců
    do nově otevřeného
  • 00:00:30 uprchlického zařízení
    v Drahonicích.
  • 00:00:33 Zastavíme se u Nobelovy ceny
    za ekonomii.
  • 00:00:38 O muži, který zkoumal bohatství
    a chudobu, budeme mluvit
  • 00:00:40 s bývalým rektorem VŠE
    Richardem Hindlsem.
  • 00:01:02 Koaliční poslanci, lidovec
    Jan Bartošek
  • 00:01:05 a sociální demokrat Ladislav Šincl
    byli podle Andreje Babiše
  • 00:01:08 zlobbovaní hazardní lobby.
  • 00:01:11 Koalice podle něj
    moc dobře nefunguje.
  • 00:01:14 Ministr financí a předseda hnutí
    ANO o tom mluvil
  • 00:01:17 před večerním jednáním
    koaliční rady.
  • 00:01:20 Ta začala krátce poté, co se vláda
    shodla na zdanění hazardu.
  • 00:01:23 Za jeden automat mají podnikatelé
    odvádět 80 korun denně.
  • 00:01:38 Jan Bartošek, místopředseda PS.
  • 00:01:43 Jan Volný, poslanec.
  • 00:02:00 Jak byli poslanci zlobbováni
    hazardní lobby?
  • 00:02:05 Chci říci, že toto vyjádření
    nebylo v této etapě
  • 00:02:11 projednávání zákona úplně
    nejšťastnější.
  • 00:02:16 Je nebo není to pravda?
  • 00:02:24 Musíme to vzít v kontextu, které
    tomu předcházelo.
  • 00:02:30 Nejprve vyjádření včera Bělobrádka
    u pana Moravce.
  • 00:02:38 I mně se zdály některé kroky pana
    Bartoška, i když si ho vážím,
  • 00:02:46 v průběhu projednávání nejen mého
    zákona, ale i novely, divné.
  • 00:02:51 Co je na tom tedy nešťastné?
  • 00:02:59 Buď je to pravda a hazardní lobby
    si něco prosazuje ve sněmovně,
  • 00:03:04 ale co je nešťastného to říci?
  • 00:03:10 Nešťastné kroky bych popsal dva
    z mnohých.
  • 00:03:19 Pan Závodský, náměstek na min.
    financí, nominant KDU-ČSL,
  • 00:03:29 připravil zcela nový zákon, z
    kterého Bartošek vytáhl některé
  • 00:03:37 věci a podal je jako protinávrh k
    zákonu, což je nestandardní.
  • 00:03:44 Nebyly tam věci, které měly
    zásadně ten hazardní byznys omezit.
  • 00:03:51 Ale druhý postoj, kterému jsem
    nerozuměl, byly ty obstrukce,
  • 00:03:57 kdy nám kolega Kalousek dával ten
    večer za uši
  • 00:04:05 a kdy vyjádřil svou neúčast nad
    koaličním dohodnutým modelem,
  • 00:04:11 tedy těch 23, 28 a 110. A následně
    navrhl svůj,
  • 00:04:16 byť to bylo 2x na koaliční radě
    projednáno
  • 00:04:22 a všichni koaliční partneři strany
    a poslanci s tím byli srozuměni,
  • 00:04:28 byť to nebyla podoba mé novely, já
    jsem měl 25 jako celek,
  • 00:04:34 my jsme to přijali jako
    kompromisní návrh z koalice.
  • 00:04:36 A kde je to lobby?
  • 00:04:42 To není podstatné. Je divné,
    když jeden poslanec
  • 00:04:49 na základě svého rozhodnutí popírá
    koaličně dohodnutý model,
  • 00:04:54 aniž by to na koalici domluvil.
  • 00:04:58 Proč popíráte tento koaliční model?
  • 00:05:03 Je to proto, že to chtěl herní
    průmysl?
  • 00:05:12 Víte, co je zvláštní? Já jsem v
    situaci, abych se dnes hájil?
  • 00:05:21 Mně tohle připomíná velice blízko
    praktiky StB,
  • 00:05:27 že jen tak do prostoru hodíte
    obvinění na někoho,
  • 00:05:32 a dělej si s tím, člověče, co
    chceš.
  • 00:05:39 Vzal jste nějaký návrh, který v
    nějakém materiálu kdysi byl,
  • 00:05:47 a proti dohodnutému koaličnímu
    kompromisu jste navrhl něco
  • 00:05:53 vložit do zákona. Nejste tedy
    zlobbován?
  • 00:05:58 A v čem? Já jsem jen harmonizoval
    novelu.
  • 00:06:05 Pan poslanec Volný chce hazard jen
    zdanit.
  • 00:06:12 Má novela přináší harmonizaci s EU,
    adiktologické brzdy atd.
  • 00:06:20 Kdyby byl Babiš chlap, tak tu dnes
    sedí a řekne mi to do očí
  • 00:06:25 a neposílá mě konfrontovat s
    nějakým mouřenínem.
  • 00:06:35 Kdybychom mohli vést debatu věcně
    bez mouřenína.
  • 00:06:40 Zákon jste chtěl měnit k lepšímu?
  • 00:06:43 Jednoznačně.
  • 00:06:51 Jestliže chcete zlikvidovat hazard,
    zavádíte adiktologické brzdy.
  • 00:06:57 Čím prospívám hazardnímu průmyslu?
  • 00:07:04 Nějaký argument, kterým doložíte,
    že tito dva pánové
  • 00:07:09 byli zlobbováni hazardním
    průmyslem?
  • 00:07:16 Jen podotknu, toho mouřenína
    pozvala ČT,
  • 00:07:20 pozvala mě.
  • 00:07:29 Není to tak pravda, zvali jsme
    Babiše i Faltýnka,
  • 00:07:32 oni to na vás hodili.
  • 00:07:45 Tady se smíchaly dvě věci.
  • 00:07:51 Jednou je ten nový zákon,
    který musí projít notifikací.
  • 00:08:02 Musela by projít notifikací i
    novela pana Bartoška, to je jasné.
  • 00:08:08 Ale pak je další věc ta má novela,
    tam bylo 23, 28, 110.
  • 00:08:16 Kolega přišel, že to nepodpoří,
    pokud tam nebude 23, 28 a 80.
  • 00:08:21 A to je důkaz lobbingu?
  • 00:08:26 Je to snížení sazeb pro hazardní
    průmysl.
  • 00:08:30 Ať si to každý přebere sám.
  • 00:08:37 To je důkaz, že někdo přišel za
    Bartoškem a řekl mu,
  • 00:08:40 ať tam něco prosadí?
  • 00:08:46 Dnes před vládou to obhajovali.
  • 00:08:54 Stručně zareaguji. Mám tu materiál
    ministerstva financí,
  • 00:08:59 který jasně hovoří, že v případě
    enormního zdanění,
  • 00:09:06 bavíme se o poplatku 110 Kč,
    tak je to posudek min. financí,
  • 00:09:12 že při tom zdanění dojde k
    neefektivnímu zdanění,
  • 00:09:20 tedy se daně přesunou do oblasti,
    kde nedojde k výběru,
  • 00:09:27 peníze se nevyberou, podpoří se
    černý trh a podpora mafií.
  • 00:09:32 Proto jsem se ptal celou dobu
    Babiše, co je pravda,
  • 00:09:36 jestli jeho stanovisko nebo
    stanovisko min. financí.
  • 00:09:42 Jediné, co chci, je, abychom byli
    v souladu, nechci nahnat ČR
  • 00:09:48 do arbitráží. Pakliže mi to Babiš
    není schopen vysvětlit
  • 00:09:52 a pak mi řekne, že jsem
    zlobbovaný?
  • 00:09:58 Jeho nečinnost přispěla akorát k
    tomu, že za 2 roky byl zákon
  • 00:10:04 o hazardu odložen. Vůbec se
    nemyslí na lidi.
  • 00:10:09 Četl jste zprávu o stavu hazardu v
    ČR?
  • 00:10:17 Pak se ptám, jak je možné, že jste
    navrhli jen zdanění bez toho,
  • 00:10:21 abyste novelizovali i ochranu
    hráčů.
  • 00:10:29 Proč Babiš navrhuje něco, co je v
    rozporu s jeho vlastním materiálem?
  • 00:10:32 To není v rozporu.
  • 00:10:35 Bartošek si to teď vymyslel?
  • 00:10:40 Je tam, že přemrštěná výše zdanění
    může vést k přelivu
  • 00:10:44 do šedé ekonomiky.
  • 00:10:50 Nechci polemizovat s Babišem,
    jestli jeho návrh je správný.
  • 00:10:56 Ale koaliční rada na 2 sezeních za
    účasti 3 stran
  • 00:10:59 se dohodla na nějakém modelu.
  • 00:11:08 Pojďme debatu posunout trochu
    obecněji.
  • 00:11:14 Vy už jste to zmínil, nešťastné
    vyjádření Bělobrádka.
  • 00:11:18 Já chápu, že chce-li někdo řídit
    něco jako firmu,
  • 00:11:21 já neznám moc firem, kde by se
    jaksi demokracie udržovala,
  • 00:11:23 že by si náměstci nebo zaměstnanci
    odhlasovali, co má dělat šéf.
  • 00:11:26 Pokud jemu nevyhovuje demokracie
    a nechce být
  • 00:11:28 s demokratickými stranami
    v koalici, pak je na něm,
  • 00:11:31 aby zvážil, jestli mu to
    nevyhovuje a neodešel on.
  • 00:11:37 Tohle je nešťastné vyjádření
    Bělobrádk?
  • 00:11:41 Co je na tom nešťastného?
  • 00:11:47 Ta formulace, která tomu
    předcházela, že se ve sněmovně
  • 00:11:55 pohybuje Babiš nedemokraticky a
    chce bořit demokracii,
  • 00:12:02 což není pravda, kolegové z KDU
    dobře vědí, jak to tam je
  • 00:12:09 s obstrukcemi, sami diskutujeme v
    koalici, jak řešit
  • 00:12:12 nekonečné obstrukce.
  • 00:12:20 Jsme skoro jediný parlament v EU,
    který má tato pravidla,
  • 00:12:26 že jsou neomezené výstupy poslanců,
    obstrukce,
  • 00:12:29 že jsou dvouhodinové přestávky.
  • 00:12:37 Ale lze hlasováním omezit délku.
  • 00:12:43 Další, co se rozebíralo, pan
    kolega Fiala je zdatný politik
  • 00:12:54 a chytrý člověk, chytil se toho
    náramně, že nedáváme opoziční
  • 00:12:59 okénka, ale oni si je sami
    propásli obstrukcemi.
  • 00:13:12 Pan Mihula zařadil jako poslední
    bod pozemkový zákon,
  • 00:13:15 který vypadl z programu minule.
  • 00:13:21 Je to normální, že někdo navrhne
    změnu, sněmovna to musí schválit.
  • 00:13:24 Co je na tom špatného?
  • 00:13:31 Je to na místě, ve vládní koalici
    říkat koaličnímu partnerovi
  • 00:13:39 demokratickému partnerovi, jestli
    nechce demokracii, tak ať není?
  • 00:13:47 Plně stojím za vyjádřením našeho
    předsedy Bělobrádka.
  • 00:13:53 Skutečně se chová Babiš
    nedemokraticky?
  • 00:13:58 Domnívám se, že mu vadí
    demokratické zřízení.
  • 00:14:04 ANO přichází s návrhy, jak
    demokracii v parlamentu omezit.
  • 00:14:10 Když to přeženu, Babiš je ve své
    pozici strašně nešťastný,
  • 00:14:21 protože zjistil, že mu ve sněmovně
    ty oligarchické miliardy
  • 00:14:29 prostě nefungují. Díky bohu za to,
    že je sněmovna svobodná.
  • 00:14:37 A je svobodné, aby nepatrný zlomek
    poslanců
  • 00:14:43 měsíce blokoval projednávání
    zákona, který je potřeba?
  • 00:14:52 Toto jsme ale diskutovali, že není
    možné, aby menšina takto blokovala.
  • 00:14:55 Toto je věc, která nelze.
  • 00:15:02 Ale neznamená to, že vezmeme
    sněmovnu a osekáme její práva.
  • 00:15:09 My nepopodříme ANO v omezení
    demokracie v PS:
  • 00:15:15 Jste schopni spolu ještě vládnout v
    koalici?
  • 00:15:22 Ano, jsme schopni vládnout, je
    podepsaná koaliční smlouva.
  • 00:15:34 S hnutím, o kterém si myslíte,
    že chce omezit demokracii?
  • 00:15:42 My demokracii nedáme, ANO říká
    stále, že se učí, tak ať se učí.
  • 00:15:50 Měli jsme za sebou v neděli
    Moravce, výstup předsedy,
  • 00:15:56 přesto se 3 hodiny jednalo, až v
    Různém se to otevřelo,
  • 00:16:03 vyříkali jsme si to, perme si
    prádlo na koaličních radách.
  • 00:16:09 My jsme celou koaliční radu ale
    věcně jednali.
  • 00:16:17 A to znamená, že Babiš může křičet
    do světa o lidech,
  • 00:16:22 že jsou zlobbovaní jen proto, že
    se mu to nelíbí?
  • 00:16:24 Jen reakci.
  • 00:16:28 Může tak Babiš křičet?
  • 00:16:33 On to nekřičel, jen mimo řeč to
    řekl.
  • 00:16:39 Ale ta věta zazněla, může to tak
    dělat?
  • 00:16:43 Pokud má ten pocit, učitě může.
  • 00:16:48 Nebylo to ale nejšťastnější.
  • 00:16:57 Výstupem dnešní rady je, že se
    odkládá elektronická evidence tržeb
  • 00:17:02 pro řemeslníky, na tom jste se
    shodli?
  • 00:17:07 -Ano.
    -Ano.
  • 00:17:21 Odkládá se pro řemeslníky platnost
    EET, 2016 začne platit normálně,
  • 00:17:25 od roku 2018 pro řemeslníky?
  • 00:17:28 To jste optimista.
  • 00:17:32 To jsou právě ty obstrukce.
  • 00:17:36 Je to rok po druhé etapě.
  • 00:17:44 Vláda chce zřídit sociální bydlení.
  • 00:17:49 Postavit nebo nějak získat
    ho musí obce.
  • 00:17:51 Vládní představy
    představíme za chvíli.
  • 00:17:53 Běloruským prezidentem se stal
    Alexandr Lukašenko.
  • 00:17:57 Nikoho to nepřekvapilo.
    Přesto, mění se něco v Bělorusku?
  • 00:18:01 Bohatství a chudoba,
    jejich zkoumání a popisování
  • 00:18:04 přineslo Nobelovu cenu
    za ekonomii.
  • 00:18:07 Promluvíme si o tom v závěru.
  • 00:18:11 Teď hned si promluvíme
    o zásadních věcech migrační krize.
  • 00:18:14 Osobitě je zaznamenal
    Lukáš Dolanský.
  • 00:18:20 Do Česka dnes přiletěly tři syrské
    rodiny s nemocnými dětmi,
  • 00:18:24 které se tady budou léčit.
  • 00:18:26 Celkem jde o 16 lidí,
    kteří prošli bezpečnostní prověrkou
  • 00:18:29 a získají v Česku azyl.
  • 00:18:31 Syřané patří do skupiny
    čtyř stovek uprchlíků
  • 00:18:34 z táborů na Blízkém východě,
    které chce Česká republika přijmout
  • 00:18:37 v rámci přesídlovacího programu.
  • 00:18:40 Řešení syrského konfliktu
    mezitím hledal
  • 00:18:44 na zasedání ministrů zahraničí EU
    český ministr Lubomír Zaorálek.
  • 00:18:47 Toto zasedání pak přišlo
    se zajímavým postojem.
  • 00:18:51 Zatímco USA i Británie jasně říkají,
    že konflikt v Sýrii vyřeší
  • 00:18:55 jen odchod Asada:
  • 00:19:04 Kontinetální Evropa mluví jinak:
  • 00:19:08 V téhle chvíli je Asadův režim
    jedním z významných hráčů
  • 00:19:11 toho procesu. I když se v Asada
    nevkládá budoucnost,
  • 00:19:15 neznamená to, že jestliže nyní
    chceme jednat,
  • 00:19:19 můžeme z toho Asadův režim
    vyloučit.
  • 00:19:23 A téma uprchlíků ovládlo i letošní
    udělování soutěže Czech press foto.
  • 00:19:27 První cenu získala tato fotografie
    Jana Zátorského z Mafry.
  • 00:19:31 A to ze zářijových nepokojů
    v Maďarsku.
  • 00:19:40 Výrazný je ten pán,
    na kterém je asi 5 vrstev
  • 00:19:44 dalších lidí.
  • 00:19:50 Tady ty 2 lidi vytahávají
    cizí ruce z toho davu.
  • 00:19:53 Vzadu jsou vidět policisté,
    kteří je mlátili obušky,
  • 00:19:57 vytahávali z nich lidi
    a zatýkali.
  • 00:19:59 Druhý skončil snímek
    Martina Bandžáka
  • 00:20:03 ze série Noční vlakový transport
    běženců do Evropy,
  • 00:20:06 třetí je Radost těsně po připlutí
    člunu k řeckému břehu
  • 00:20:09 od Milana Jaroše.
  • 00:20:11 Čestné uznání pak dostal
    Stanislav Krupař
  • 00:20:15 za snímek ze série
    Před bránou do ráje.
  • 00:20:19 A v Česku dnes z tábora
    v Bělé pod Bezdězem
  • 00:20:23 převezli osmdesát cizinců
    do nově otevřeného
  • 00:20:26 uprchlického zařízení
    v Drahonicích.
  • 00:20:28 Nové zařízení je ale trochu
    eufemismus, protože se jedná
  • 00:20:31 o staré vězení.
    A to se vším všudy.
  • 00:20:33 Tedy s ostnatým drátem,
    vězeňským režimem
  • 00:20:36 a ochranou vězeňské služby.
  • 00:20:38 Ale ani to místním nestačí
    a chtějí další řadu drátů.
  • 00:20:41 S tím, aby se do vězení
    přiváželi běženci,
  • 00:20:45 nesouhlasily nejen okolní obce,
    ale ani kraj.
  • 00:20:48 Všichni by tady měli raději
    odsouzené vězně.
  • 00:20:52 Přesto, že to zařízení tady
    je a že s jeho zřízením
  • 00:20:55 nesouhlasíme, tak zase
    na druhou stranu si myslím,
  • 00:20:58 že ta bezpečnostní opatření,
    která tam jsou, jsou taková,
  • 00:21:02 že ti lidé nebudou mít běžnou
    možnost se dostat ven.
  • 00:21:06 A tak jediná otázka zní,
    proč je potřeba věznit migranty,
  • 00:21:10 kteří u nás stejně nechtějí být
    a navíc se nedopustili
  • 00:21:14 žádného trestného činu,
    jen přestupku.
  • 00:21:20 Ministři schválili koncepci
    sociálního bydlení.
  • 00:21:31 Starosta Lubence J. Chalupecký.
  • 00:21:36 Do vaší obce přijíždějí první
    uprchlíci.
  • 00:21:43 Je všecho v klidu? Zaznamenali jste
    odpor, kritiky?
  • 00:21:50 Zatím ne, myslím, že navážení
    proběhlo v klidu.
  • 00:21:59 Komentáře vašich občanů na otevření
    zařízení pro uprchlíky jsou jaké?
  • 00:22:07 Občané s tím nesouhlasí, rádi
    bychom, kdyby Drahonice
  • 00:22:13 nadále zůstaly věznicí. Byli tam
    vězni s nižším trestem,
  • 00:22:20 byli jsme na ně zvyklí, chodili
    pracovat do okolních továren
  • 00:22:23 i do obcí pomáhat s kalamitami.
  • 00:22:30 Ta věznice tam byla odjakživa.
  • 00:22:39 A argument pro to, že tam nemohou
    být uprchlíci, mnozí dočasně?
  • 00:22:46 Je tam strach z bezpečnosti,
    z nemocí, a také ta koncentrace.
  • 00:22:55 Od Dubence je to vzdáleno 4 km,
    od Bálkové 7 km,
  • 00:23:00 pro naši oblast je to velká
    koncentrace.
  • 00:23:06 Strach z bezpečnosti a nemocí,
    co konkrétně?
  • 00:23:14 Původně jsme nevěděli, jestli je
    tam pohyb volný.
  • 00:23:21 Mám možnost srovnávat, vím,
    jak to tam vypadalo,
  • 00:23:28 když tam byla věznice. Na plotu
    není ostnatý drát,
  • 00:23:33 postrádám kamerový systém, kolem
    věznice je tráva a rákosí,
  • 00:23:37 což je nepřehledné, mělo by se to
    upravit.
  • 00:23:41 Další nedostatky jsou tam.
  • 00:23:48 Ti lidé tam mají být za ostatným
    drátem a za zvýšeným plotem?
  • 00:23:53 Myslím, že ano, porušili zákony
    naší republiky,
  • 00:23:57 jsou tu neoprávněně, tak ano.
  • 00:24:03 Nějaké další požadavky na stát
    budete ještě mít?
  • 00:24:12 Určitě. Naším požadavkem je,
    aby byla pořádková jednotka
  • 00:24:18 v Podbořanech, to je naše obec s
    rozšířenou působností.
  • 00:24:24 Ta jednotka je přislíbena, že tam
    bude zajíždět,
  • 00:24:27 ale není tam definitivně.
  • 00:24:33 Pokud tam bude tábor, chceme tam
    pořádkovou jednotku.
  • 00:24:37 A další požadavky na stát?
  • 00:24:44 Předpokládáme, že v Podbořanech
    bude 10 policistů navíc.
  • 00:24:50 I když bychom rádi policejní
    stanici v Lubenci,
  • 00:24:56 tam byla zrušena. A další
    požadavky, pokusíme se už toho
  • 00:25:03 využít, když tam ten tábor máme, a
    pokusíme se získat nějaké peníze.
  • 00:25:08 Ministři schválili koncepci
    sociálního bydlení.
  • 00:25:11 Má sloužit jako základ
    pro budoucí zákon.
  • 00:25:14 Cílem je dostat lidi z ulic
    a drahých ubytoven
  • 00:25:16 do tří různých stupňů
    sociálních bytů.
  • 00:25:19 Kabinet chce, aby norma začala
    platit od roku 2017.
  • 00:25:28 Jsou tady obce schopné poskytnout
    např. důchodcům,
  • 00:25:32 kteří zůstanou sami
    ve větším bytě,
  • 00:25:37 nebo matkám samoživitelkám
    či dětem, které opustily
  • 00:25:40 dětské domovy adekvátní
    obecní bydlení
  • 00:25:45 se sníženým nájmem,
    ala těch obcí je minimum.
  • 00:25:48 Většina obcí privatizovala
    svůj majetek
  • 00:25:52 a tito lidé nemají
    kam se obrátit.
  • 00:25:57 Stát vynakládá asi 13. mld. ročně
    na 2 dávky na bydlení,
  • 00:26:02 což je obrovská suma,
    ale stát často platí
  • 00:26:06 předražené nájmy a ty peníze
    pak končí u soukromých majitelů
  • 00:26:10 a obce, kde se tak děje,
    na to nemají žádný vliv.
  • 00:26:22 Lenka Kohoutová, expertka na
    sociální politiku.
  • 00:26:32 Proč tato cesta k nejpotřebnějším s
    bydlením?
  • 00:26:41 Sociální koncepce je primárně
    zaměřena na seniory, postižené,
  • 00:26:46 běžné domácnosti s dětmi, které
    nemají dostatek peněz
  • 00:26:56 na běžné nájemní bydlení obdobně,
    jako je to dnes v SRN, Rakousku
  • 00:26:59 nebo Švýcarsku.
  • 00:27:04 Ale oni si ho mohou pořídit s
    podporou státu.
  • 00:27:10 Je to cesta, která se dnes
    odehrává běžně na obcích,
  • 00:27:17 např. v Ostravě, Brně a jinde, kde
    realizují obce soc. bydlení.
  • 00:27:23 Zaměřují se na tuto cílovou
    skupinu a poskytují občanům
  • 00:27:32 za snížené nájemné běžné nájemní
    byty, vycházíme tedy z praxe v ČR
  • 00:27:38 a snažíme se to orámovat a
    zajistit obcím dostatek peněz,
  • 00:27:43 aby mohly opravit svůj bytový fond,
    postavit byty
  • 00:27:50 nebo si najmout neziskovku, aby to
    za obec udělala.
  • 00:27:53 Je toto funkční řešení?
  • 00:28:00 Jen se pozastavím, slyšela jsem
    paní ministryni, jak říká,
  • 00:28:04 že města prodala byty, tak bych se
    chtěl zeptat,
  • 00:28:08 proč stát prodal byty OKD.
  • 00:28:12 Půjdeme k sociálnímu bydlení.
  • 00:28:19 Je to dobré řešení? Protože funguje.
    Je to ověřeno.
  • 00:28:23 Empiricky ověřeno to určitě není.
  • 00:28:27 To si to pan ředitel vymyslel?
  • 00:28:35 To by za tak krátkou dobu určitě
    nestihli, vycházejí z predikcí,
  • 00:28:41 které tu jsou roky. Shodneme se v
    několika věcech.
  • 00:28:49 1) to rozdělení, jak rozdělili
    kategorie bydlení, tam se shodneme,
  • 00:28:55 to bylo i z naší dílny. Ale
    neshodneme se na prioritách,
  • 00:29:02 na tom, jak k takovému bydlení asi
    budeme přistupovat,
  • 00:29:06 jak bydlení zajistíme soc. prací
    apod.
  • 00:29:12 A pak se neshodneme na tom, komu
    dáme prioritu v tom,
  • 00:29:15 že mu poskytneme bydlení.
  • 00:29:21 A třetí věc, na které se absolutně
    neshodneme, je to,
  • 00:29:26 že pokud obec nebude mít bytový
    fond soc. bydlení,
  • 00:29:34 tak že bude penalizována. Tam se
    domnívám, že to jde proti Ústavě.
  • 00:29:41 Není možné penalizovat obec za to,
    že nevytvoří fond soc. bydlení.
  • 00:29:46 To je poměrně zásadní.
  • 00:29:55 Vy budete nutit obce, samosprávu
    do toho, co má dělat?
  • 00:29:59 Připravujeme zákon, je to regulace.
  • 00:30:04 Pokud se zákon nedodržuje, musí
    přicházet sankce.
  • 00:30:10 Ale ty přichází až v nejhorších
    případech, tzn. obec nezajistí
  • 00:30:17 buď vlastními prostředky nebo
    běžně na trhu, může si najmout
  • 00:30:22 i soukromé vlastníky nebo
    neziskovky.
  • 00:30:26 A pak neplní svou funkci.
  • 00:30:30 Co když to někde prostě nepůjde?
  • 00:30:34 Nesežene, nemá, nevlastní, nemá
    peníze.
  • 00:30:37 To jsou případy, kdy sankce nebude.
  • 00:30:41 Je to v té koncepci popsáno.
  • 00:30:51 Pokud obec využije všechny zákonné
    prostředky pro splnění zákona,
  • 00:31:00 a stejně soc. bydlení nesežene,
    nemůže být penalizována.
  • 00:31:07 Pokud se to nepovede, vše selže,
    žádná penalizace nebude.
  • 00:31:14 A neřeknou si obce: "Tak co bychom
    se o to staraly?"
  • 00:31:20 Možnosti musí obec zkoušet,
    to je zřejmé.
  • 00:31:24 Navíc by se to netýkalo malých
    obcí.
  • 00:31:32 Doufám, že budeme moci se Svazem
    samospráv komunikovat,
  • 00:31:37 jak velké by obce měly být.
  • 00:31:43 Teď je prostor pro debatu, jak
    zákon nastavit.
  • 00:31:56 Tam jsou 2 kompetence, jedna pro
    místní rozvoj a min. práce.
  • 00:32:00 Svaz obcí se o tom nebude bavit.
  • 00:32:19 Paní ministryně Šlechtová s tím
    není komfortní.
  • 00:32:22 Takové gesce se MMR vzdalo.
  • 00:32:26 Pak je důležité říci, že ta
    koncepce nepočítá s tím,
  • 00:32:31 že když se člověk dostane do
    systému soc. bydlení,
  • 00:32:33 že se také bude muset snažit.
  • 00:32:39 Také nerozděluje zaviněnou a
    nezaviněnou hmotnou nouzi,
  • 00:32:45 všechny hází do jednoho pytle,
    to je špatně.
  • 00:32:52 Pak říká, že soc. dávky budeme
    podmiňovat prací.
  • 00:32:56 O tom před volbami mluvila ČSSD a
    další.
  • 00:33:04 Také to jasně neříká, které soc.
    bydlení jak a v jaké linii
  • 00:33:11 bude nutné spolupracovat se soc.
    pracovníky, aby se třeba ukázalo,
  • 00:33:22 že ta maminka samoživitelka není
    až tak samoživitelka,
  • 00:33:24 že tatínek pobírá plat.
  • 00:33:31 Je nutné mít už v té koncepci
    jednoznačně zakotvfeno,
  • 00:33:34 jak bude zákon vypadat.
  • 00:33:44 Pak už půjde rovnou koncepce do
    paragrafovaného znění.
  • 00:33:54 Proč se na ministerstvu omezuje
    snaha postarat se obcím samy o
  • 00:34:00 sebe a větší odpovědnosti jedince?
  • 00:34:06 Proč nerozlišujete zaviněnou a
    nezaviněnou nouzi atd.?
  • 00:34:10 Tady dochází k nepochopení.
  • 00:34:17 Koncepce říká, že v jednotlivých
    formách soc. bydlení
  • 00:34:25 je potřeba s lidmi spolupracovat
    a rozvinout soc. práci na obcích,
  • 00:34:33 která byla dříve poničena, vazba
    soc. pracovníků na obce už není.
  • 00:34:39 U soc. bytů, kam by měli přicházet
    lidé, kteří ještě nemají
  • 00:34:46 dostatečné kompetence bydlet sami,
    tak je to podmíněno
  • 00:34:51 kontaktem se soc. pracovníkem.
  • 00:34:59 Ten mu poradí, jak začít bydlet,
    jak si najít práci atd.
  • 00:35:07 Dá mu plán, který pokud nebude
    plněn, tak člověk v soc. bydlení
  • 00:35:10 nemůže zůstat.
  • 00:35:15 Takhle to tam úplně není.
  • 00:35:23 Je dobrý si to každý vyložit po
    svém, aby to bylo zajímavé.
  • 00:35:28 V těch 155 stránkách jsem toto
    nenašla.
  • 00:35:33 Je strašně důležité, abychom
    rozlišovali soc. bydlení
  • 00:35:41 jako tréninkový byt, abychom
    rozlišovali chráněném bydlení,
  • 00:35:43 běžné bydlení.
  • 00:35:47 To podle kategorizace sice jde,
  • 00:35:57 ale bavíme se, že se budou dávat
    peníze na novou výstavbu,
  • 00:36:01 ale ježíšimaria, to postavíme nová
    ghetta.
  • 00:36:10 U lidí s nezaviněnou nouzi, to lze.
  • 00:36:23 Ale nebudou zase doplatky na
    bydlení a nebude to stejné?
  • 00:36:30 Takhle to bude z evropských fondů,
    sloučí se doplatek na bydlení.
  • 00:36:35 Jediná změna bude, že oba
    příspěvky se budou testovat
  • 00:36:41 na majetek, to je správně, ale
    pořád tam není ta podmínka
  • 00:36:47 zaviněná, nezaviněná nouze,
    podmínka, že pokud chci dávky,
  • 00:36:51 musím pracovat aspoň ve veřejných
    pracech.
  • 00:37:00 A stejně tam nikde není, jak se
    budou financovat soc. pracovníci
  • 00:37:05 na obcích, to je strašně důležité,
    to je jednoznačný výkon
  • 00:37:08 státní správy.
  • 00:37:11 Toto tam bude?
  • 00:37:17 To tam už je, je tam podmínka
    vytvoření dotačního titulu.
  • 00:37:28 Všechny obce ČR 2. a 3. stupně
    se do něj přihlásily.
  • 00:37:32 Takže zájem obcí je.
  • 00:37:37 Na jak je dlouho dotační titul,
    pane řediteli?
  • 00:37:40 Předpokládám, že zůstane v zákoně
  • 00:37:47 a min. financí na něj dá dost
    peněz.
  • 00:37:51 Ano, jsme v zákoně, jsme u jádra
    problému.
  • 00:37:56 Vy s tím stagnujete, paragrafové
    znění bude nejdříve
  • 00:38:02 v 1. půli příštího roku a vy další
    vlády uvedete do problému
  • 00:38:07 soc. bydlení, to už nebude váš
    problém, to bude nové vlády.
  • 00:38:09 A to bude ten problém.
  • 00:38:11 Krátkou reakci prosím.
  • 00:38:22 Já nesouhlasím, soc. bydlení je
    oblast na 10, 20, 30 let,
  • 00:38:31 než se systém nastaví, není to na
    jedno funkční období.
  • 00:38:36 Je nutné zajistit dostatek peněz.
  • 00:38:42 Obce mají dostat dost peněz pro to,
    aby se rozhodly,
  • 00:38:45 kde soc. bydlení bude.
  • 00:38:52 Ale to lituji, že jste nás
    nepřizvali k jednání o koncepci,
  • 00:38:58 protože v pracovních skupinách
    nebyla zajištěna přítomnost
  • 00:39:02 parlamentních stran.
  • 00:39:09 Evropská unie pravděpodobně
    pozastaví sankce proti Bělorusku.
  • 00:39:14 České televizi to potvrdil
    ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.
  • 00:39:18 Brusel tak reaguje na vstřícné
    kroky staronového
  • 00:39:20 běloruského prezidenta
    Alexandra Lukašenka.
  • 00:39:24 Opozice ale označila volby
    za zfalšované a nedemokratické.
  • 00:39:27 Vyzývá k tomu,
    aby unie Lukašenkovi neustupovala.
  • 00:39:29 Hladké vítězství.
  • 00:39:31 Bez reálných soupeřů
    i velkých opozičních demonstrací.
  • 00:39:35 Jen co Alexandr Lukašenko
    v neděli odhlasoval,
  • 00:39:37 poslal do Bruselu jasný vzkaz.
  • 00:39:48 Lukašenko vstřícnost
    Západu potřebuje.
  • 00:39:51 Jeho státem ovládaná ekonomika
    ztrácí dech a tradiční sponzor
  • 00:39:54 Rusko s pomocí nespěchá.
  • 00:39:57 Běloruský prezident proto hledá
    přízeň na Západě.
  • 00:40:01 Loni získal body jako hostitel
    mírových jednání o Ukrajině.
  • 00:40:04 Letos propustil většinu
    politických vězňů.
  • 00:40:07 Během voleb nechal protestovat
    slabou opozici
  • 00:40:10 a zabránil viditelným represím.
  • 00:40:12 Za vstřícnost teď chce od Západu
    ústupky.
  • 00:40:15 Finanční úvěry
    i zrušení unijních sankcí.
  • 00:40:19 Ty Brusel zavedl před pěti lety
    po brutálním rozehnání
  • 00:40:22 opozičních demonstrací v Minsku.
  • 00:40:25 Běloruská opozice i občanská
    společnost ale
  • 00:40:29 před ústupky Lukašenkovi varují.
  • 00:40:41 EU musí o dalším osudu sankcí
    proti Bělorusku rozhodnout
  • 00:40:44 do konce října, kdy platnost
    současných omezení skončí.
  • 00:41:01 Rusista L. Dvořák dnes řekl,
  • 00:41:09 že hodně pozorovatelů běloruské
    volby komentuje tak,
  • 00:41:14 že tak lhostejné apatické volby
    ještě nezažili.
  • 00:41:16 Byly takové?
  • 00:41:20 Já jsem tam na místě nebyl,
  • 00:41:25 ale podle reakcí se s tím
    ztotožňuji.
  • 00:41:30 Je Bělorusům opravdu jedno, co
    bude?
  • 00:41:37 Ne jedno, ale velkým
    psychologickým tématem voleb
  • 00:41:40 bylo zachování míru a stability.
  • 00:41:46 Tak to prezentoval prezident
    Lukašenko a na tom postavil
  • 00:41:52 svou celou kampaň.
  • 00:41:59 Nestrašil lidi tím, co se děje na
    Ukrajině?
  • 00:42:07 Přesně tak, Ukrajina je pro velkou
    část Bělorusů strašákem.
  • 00:42:10 Všichni vědí, co se tam odehrává.
  • 00:42:17 Když se na to Bělorusové koukají,
    tak se jim to nelíbí.
  • 00:42:22 Zvítězil stejný nebo jiný
    Lukašenko?
  • 00:42:29 Už je 21 let u moci, takže se
    nějak mění, ale ne podstatně.
  • 00:42:41 Minimálně 2 předchozí prezidentská
    období je už ale stejný.
  • 00:42:52 Viděli jsme propuštění politických
    vězňů, gratulaci nositelce Nobelovy
  • 00:42:58 ceny za literaturu, opoziční
    demonstrace byly i během voleb.
  • 00:43:03 Není toto náznak změny režimu?
  • 00:43:11 Je o taktika, je to politik
    machiavellistického typu.
  • 00:43:17 Když je to výhodné, jedná měkčním
    způsobem.
  • 00:43:25 Když je potřeba tvrdší zacházení s
    oponenty, tak se s nimi tak
  • 00:43:32 zachází jako např. v prosinci 2010
    po předchozích prezidentských
  • 00:43:38 volbách, kdy byly demontrace
    opozice brutálně potlačeny.
  • 00:43:46 Lukašenko nyní potřebuje zlepšení
    vztahů se Západem, s EU.
  • 00:43:49 Proto dělá to, co EU vyhovuje.
  • 00:43:55 I když si myslím, že nikdy nepůjde
    na zpřetrhání,
  • 00:44:00 ale podstatné ochlazení a vzdálení
    se od Ruska.
  • 00:44:09 To je tedy taktika vůči Západu, teď
    je to tak výhodné.
  • 00:44:18 A Lukašenko doufá, že si EU řekne,
    ejhle, tam se děje něco jiného.
  • 00:44:29 Ano, když vezmeme v úvahu, jak se
    chová Putin a Rusko,
  • 00:44:34 na tomto pozadí Lukašenko a jeho
    režim a stabilita,
  • 00:44:40 o které si můžeme myslet cokoli,
    o její kvalitě,
  • 00:44:49 ale to, že Bělorusko nevyvolává
    žádné mezinárodní problémy
  • 00:44:55 a neděje se tam nic negativního,
    já myslím pro okolí, zahraničí,
  • 00:45:03 tak z praktického hlediska, z
    hlediska pragmatické politiky
  • 00:45:11 je pro EU Lukašenko teď tím menším
    zlem, pokud je vůbec ještě.
  • 00:45:15 Co vztah Lukašenko - Putin?
  • 00:45:27 Prosakují zprávy, že se snaží
    Lukašenko navázat vztahy s EU
  • 00:45:33 proto, že se Putina bojí, který
    zabral Krym, část Ukrajiny atd.
  • 00:45:45 Ruský režim je nyní nevyzpytatelný,
    ale toto nehrozí.
  • 00:45:49 Bezprostřední hrozba asi není.
  • 00:45:56 Ale přeci jen vztahy nejsou
    ideální mezi Ruskem a Běloruskem.
  • 00:46:03 To už je docela dávno, dá se to
    dokládat jako sňatek z rozumu.
  • 00:46:10 Opozice nepostavila vyloženě
    silného kandidáta, nesjednotila se.
  • 00:46:19 Nemohlo to být jinak? Silný
    kandidát či opozice?
  • 00:46:25 Samozřejmě, připomenu, že jen v
    roce 2001 opozice měla
  • 00:46:33 jednoho kandidáta, a tehdy dostal
    poměrně dost velké množství hlasů,
  • 00:46:39 už přesně nevím kolik, ale o hodně
    více než teď.
  • 00:46:50 Také se dá diskutovat o těchto
    číslech,
  • 00:46:56 jestli odpovídají skutečnosti a
    nakolik, to je jiná otázka.
  • 00:47:08 Ale jednotný kandidát je vždy
    silnější a dokáže počítat
  • 00:47:14 s větší podporou té části
    společnosti, které se Lukašenkova
  • 00:47:23 politika nezamlouvá. A ta část
    společnosti není sice většina,
  • 00:47:33 ale významná je. Třeba v hlavním
    městě Minsku všech protikandidátů
  • 00:47:37 bylo přes 20 % voličů, takže
    nespokojenost tam je,
  • 00:47:42 jen ti nespokojení nemají koho
    jednotně podpořit.
  • 00:47:45 A nyní další krátké zprávy.
  • 00:47:52 Úřad pro ochranu hospodářské
    soutěže prověřuje zakázku
  • 00:47:56 ministerstva dopravy
    na poradenství k tendru
  • 00:48:00 na mýtný systém.
  • 00:48:04 Otevřené výběrové řízení totiž loni
    ministr Dan Ťok zrušil.
  • 00:48:07 Teď svěřil zakázku spojenou
    s mýtem v neveřejném režimu
  • 00:48:11 poradenské společnosti Deloitte.
    A to až za 52 milionů korun.
  • 00:48:14 Tomu se říká:
    prostě transparentní.
  • 00:48:18 Vláda dnes projednávala
    komunistický návrh
  • 00:48:20 na snížení DPH u novin a časopisů.
    Nakonec rozhodla negativně.
  • 00:48:24 V těžké situaci ale přesto byl
    Andrej Babiš.
  • 00:48:26 Jako ministr a majitel
    několika deníků.
  • 00:48:31 Taky budete dnes řešit
    snížení DPH na tiskoviny,
  • 00:48:33 vy to podporujete?
  • 00:48:37 Ministerstvo financí má k tomu
    negativní stanovisko.
  • 00:48:39 A vy?
  • 00:48:40 Já jsem za ministerstvo financí,
    zatím ministr.
  • 00:48:43 Všimněte si,
    tady byla důležitá vazba:
  • 00:48:48 já jsem za ministerstvo financí
    a potom zatím ministr.
  • 00:48:51 Co to znamená to zatím?
  • 00:48:56 Je to světový trend.
  • 00:49:00 Instituce jako galerie
    nebo orchestry se snaží nalákat
  • 00:49:03 i méně řekněme tradiční publikum.
    A to formou, která mu je bližší.
  • 00:49:06 Stejně tak i česká Národní galerie.
  • 00:49:08 Pomocí digitálních triků
    vzala původní záběry
  • 00:49:10 z populárního filmu o Homolkových
    a přidala je k Barboře Hrzánové.
  • 00:49:16 Hlavní roli nakonec ale dostal
    obraz Josefa Čapka
  • 00:49:19 Umyvadlo z roku 1913.
  • 00:49:27 TLUČENÍ KLADIVEM
  • 00:49:39 No kruci fix,
    já už na vás tluču půl hodiny
  • 00:49:42 a vy furt nic!
  • 00:49:44 No to jsou rány,
    nevíte, kdo přitom má spát!
  • 00:49:46 -Nevím.
    -No já přeci, hergot, já!
  • 00:49:48 Člověče, vždyť byste zaspal
    takovou krásnou výstavu!
  • 00:49:55 Jéžišmarijá?
  • 00:49:56 Národní galerie,
    probudí ve vás zájem o umění.
  • 00:50:07 Nobelovu cenu za ekonomii
    získal Brit Angus Deaton.
  • 00:50:10 Za analýzu spotřeby, chudoby
    a blahobytu.
  • 00:50:14 Díky jeho výzkumům je podle švédské
    Královské akademie možné
  • 00:50:17 formulovat politiku,
    která by účinně bránila chudobě.
  • 00:50:22 Chceme-li vytvořit hospodářskou
    politiku, která podporuje
  • 00:50:25 blahobyt a snižuje chudobu,
    musíme nejprve porozumět
  • 00:50:29 individuální spotřebě.
  • 00:50:31 Právě k tomuto porozumění
    přispěl Deaton
  • 00:50:34 víc než kdokoli jiný.
  • 00:50:36 Jeho práce se točí
    kolem 3 hlavních otázek.
  • 00:50:39 Jak spotřebitelé rozdělují
    své výdaje mezi různé zboží,
  • 00:50:42 kolik příjmů společnosti
    se utratí a kolik uspoří
  • 00:50:45 a jak nejlépe analyzovat
    blahobyt a chudobu.
  • 00:50:49 Deaton se narodil v Edinburgu
    a působí na univerzitě v USA
  • 00:50:53 jako profesor ekonomie.
  • 00:50:57 Pozornost vzbudila jeho kniha
    Velký únik, zdraví, bohatství
  • 00:51:03 a původ nerovnosti, ve které
    naznačuje, že pomoc Západu
  • 00:51:07 slouží spíše k zahnání
    vlastního pocitu viny,
  • 00:51:09 než ke zlepšení situace
    v chudých zemích.
  • 00:51:13 Připouští ale, že život několika
    miliard lidí v Asii se zlepšil.
  • 00:51:16 Deaton se podílel také na výzkumu,
    kde se spolu s kolegy
  • 00:51:21 snažil dokázat, že pocit
    osobního štěstí
  • 00:51:24 se zvyšuje s velikostí platu.
  • 00:51:26 Od určité hranice je člověk
    sice spokojenější,
  • 00:51:28 ale pocit štěstí
    se už nelepší.
  • 00:51:32 Pocit štěstí v USA kulminuje
    na platové hranici
  • 00:51:35 75 000 USD ročně,
    což je asi 120 000 korun měsíčně.
  • 00:51:47 Exrektor VŠE v Praze.
  • 00:51:48 Dobrá volba?
  • 00:51:58 Myslím, že ano, protože témata,
    která otevírá nový nositel
  • 00:52:01 Nobelovy ceny, jsou lidská témata.
  • 00:52:09 Hovoří o vztahu makroekonomie a
    domácí spotřeby.
  • 00:52:16 Pro ilustraci, spotřeba domácností,
    co sníme, protopíme, projezdíme,
  • 00:52:19 tak u nás dělá 50 % HDP.
  • 00:52:26 Jsou země jako USA, které mají
    velmi volný systém a malou
  • 00:52:29 ingerenci státu, tam je ta
    spotřeba k 70 %.
  • 00:52:39 A on navíc, původně vzděláním
    ekonometr, on ty své úvahy
  • 00:52:42 prokládá daty, a to je vždy dobře.
  • 00:52:49 Spotřeba státu, to je další
    významný element HDP,
  • 00:52:52 aby to bylo všem jasné.
  • 00:52:58 Ale ty jeho výzkumy jsou skutečně
    zásadní zjištění?
  • 00:53:03 Zásadní vzorce, které popisují
    vznik chudoby?
  • 00:53:09 Neřekl bych, že jsou zásadní z
    hlediska konstrukce toho modelu,
  • 00:53:14 ale on otevírá otázky.
  • 00:53:22 Je nás dnes 7 mld., a 1/7 má tyto
    problémy, je to strašný počet.
  • 00:53:30 Ale on otevírá vztah mezi
    makroekonomií a těmi klíčovými
  • 00:53:37 prvky, které se podílejí na
    chudobě, ale i na blahobytu.
  • 00:53:42 On to staví na roveň a modeluje to.
  • 00:53:48 Jaké preference máme při nákupu
    zboží atd.
  • 00:53:57 Do výzkumu zapadá, jak dělíte své
    příjmy, jak spotřebováváte,
  • 00:54:00 jak spoříte atd.?
  • 00:54:05 Ano, souvisí to se statistikou,
    národním účetnictvím.
  • 00:54:08 To jsou velmi přitažlivá témata.
  • 00:54:15 Každý, kdo se dotkne takto
    ožehavých témat, chudoba, blahobyt,
  • 00:54:19 měl by argumentovat na modelech.
  • 00:54:24 On se je snaží interpretovat,
    hledat pro ně podporu.
  • 00:54:31 Tvoří různé situace, parceluje to
    na drobné.
  • 00:54:34 A teprve tam dělá své závěry.
  • 00:54:39 To je určitě cenné, prokládá to
    daty.
  • 00:54:46 A princip chudoby tedy je, že se
    chováme podle nějakých vzorců.
  • 00:54:51 To chování není úplně dobré?
  • 00:54:57 Chudoba není věc vzorců, ale
    dlouhodobého chování,
  • 00:55:03 politických rozhodnutí, je tam
    strašně důležitá věc vzdělání.
  • 00:55:11 On o vzdělání moc nemluví, drží se
    té ekonomicko-ekonometrické polohy.
  • 00:55:17 Ale např. nedostupnost vzdělání je
    klíčová.
  • 00:55:21 Nesnaží se ani analyzovat
    prapůvodní příčiny,
  • 00:55:24 spíše se snaží dávat řešení.
  • 00:55:33 O příčinách se ví mnoho, Afrika a
    země Střední Ameriky jsou chudé.
  • 00:55:38 Ale on se snaží dávat podporu,
    nechci říkat radu,
  • 00:55:43 ale podporu vládám, které o tom
    rozhodují.
  • 00:55:52 Proto ta úvaha jeho, že my bohatší,
    když dáváme chudým,
  • 00:55:55 tak si žehlíme vlastní alibi.
  • 00:56:03 Kdyby se aplikovalo to, co on ve
    svých pracích vyvozuje
  • 00:56:08 na základě faktických dat, tak by
    chudoba opravdu nebyla?
  • 00:56:14 Vzpomněl jsem si na Davos 2014,
  • 00:56:23 kde Bill Gates říkal, že do
    nějakých 50 let chudoba zmizí.
  • 00:56:29 Já si tím jist nejsem, nůžky se
    rozevírají.
  • 00:56:37 Davos sám je důkazem toho, že 2 %
    bohatých mají více majetku
  • 00:56:41 než zbytek světa, proto si tím
    jistý nejsem.
  • 00:56:50 I kdyby recepty byly,
  • 00:56:56 tak teprve musí přijít ti, kteří o
    politice rozhodují
  • 00:57:01 v celosvětovém měřítku, ti mohou
    věci měnit.
  • 00:57:05 On je jen jedním hráčem.
  • 00:57:08 Už se toto snažil někdo aplikovat?
  • 00:57:13 Jeho texty jsou poměrně mladé.
  • 00:57:19 Jeho kniha je z roku 2013. Víme,
    že politika má velmi dlouhé
  • 00:57:24 dodací lhůty.
  • 00:57:39 Jeho práce má ale váhu.
  • 00:57:42 To je vše, hezký večer.
  • 00:57:47 Skryté titulky:
    Lída Kassahunová a Tomáš Seidl

Související