iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 11. 2007
21:20 na ČT2

1 2 3 4 5

67 hlasů
3793
zhlédnutí

Třistatřicettři

Design

Zábavná literární revue

45 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Třistatřicettři

  • 00:00:07 Vy to tady nějak úplně nově
    zařizujete!
  • 00:00:11 Ano, to jsou plastové židle
    ala 60. léta 20. století.
  • 00:00:16 -A co vy máte?
    -To je zase bakelit,
  • 00:00:19 možná 50. léta -
    sovětský holicí strojek
  • 00:00:22 značky Sputnik.
    Na klíček! Na péro!
  • 00:00:26 -Na péro?
    -No.
  • 00:00:27 To je vynález!
  • 00:00:29 -Tady se to takhle natahuje.
    -To opravdu běží!
  • 00:00:32 A víte,
    co já zase mám?
  • 00:00:34 To jsou 60. léta,
    abychom nebyli šediví.
  • 00:00:38 -To je zase oděvní design.
    -Oděvní.
  • 00:00:40 Abych člověk zvonil,
    abych se lišil.
  • 00:00:43 A tohle jsou 90. léta -
    exkluzivní společenský časopis
  • 00:00:46 Raut.
    Už nevychází.
  • 00:00:50 Podívejte se,
    to jsou designové ikony!
  • 00:00:53 Karel Gott, trabant...
  • 00:00:55 Říkáte designové?
    To jsme zapomněli.
  • 00:00:57 -Literární revue 333 - listopad.
    -A číslo 99!
  • 00:01:02 -A teď to téma.
    -Ano, téma je design!
  • 00:01:04 A hned se podíváme,
    co tady k tomu ještě máme.
  • 00:01:07 Obklopili jsme se věcmi,
    jako je například toto autíčko.
  • 00:01:11 To je nějaký
    starý tranzistorák, ne?
  • 00:01:15 To se mýlíte.
    To je výrobek Tesla,
  • 00:01:17 velmi moderní -
    na opékání topinek.
  • 00:01:20 Topinkovač!
  • 00:01:23 A podívejte,
    to je předmět!
  • 00:01:25 -To bych neřekl, co je.
    -Vypadá to jako Ještěd.
  • 00:01:29 A je to na koření.
    To je vynikající.
  • 00:01:31 -Tohle!
    -To je naprostá současnost.
  • 00:01:34 -Nádherná láhev.
    -Jo.
  • 00:01:37 A tímhle vším
    se budeme dnes zabývat.
  • 00:01:40 Ovšem taky v knihách.
    TRŽIŠTĚ
  • 00:01:44 A nejdřív jedno výročí
    literárně-kritické.
  • 00:01:47 Tady na nás shlíží
    guru české literární kritiky
  • 00:01:51 F.X.Šalda.
  • 00:01:53 Sedmdesát let uplynulo
    od jeho smrti.
  • 00:01:56 Co by asi říkal
    dnešní literatuře?
  • 00:01:59 A teď vzpomínka na Jana Kopeckého,
    divadelního kritika.
  • 00:02:02 Tady mám jeho vzpomínky,
    když pracoval jako
  • 00:02:06 čerpač u vodních zdrojů
    v 70. letech,
  • 00:02:09 kdy byl odstaven od profese.
  • 00:02:12 To byl první předseda
    polistopadové
  • 00:02:15 Společnosti F.X.Šaldy.
  • 00:02:17 A na konec smutná zpráva -
    opustila nás
  • 00:02:21 spisovatelka Jarmila Loukotková.
    Tu jsme taky navštívili.
  • 00:02:24 To už je asi
    pět nebo šest let.
  • 00:02:27 Ano, na její chalupě
    v Jizerských horách.
  • 00:02:29 A vzpomínáte, s jakým nadhledem
    už tehdy mluvila o tom,
  • 00:02:33 že jednou se ta smrt
    dostaví?
  • 00:02:36 Ano.
    Ale když jsme to povídání s ní
  • 00:02:38 vysílali,
    tak tam to nebylo.
  • 00:02:40 -Tak to použijeme teď.
    -Tak jo.
  • 00:02:43 Oni si mě pozvali -
    byli dva hematologové, krvaři,
  • 00:02:49 ke slyšení.
  • 00:02:57 A teď okolo toho
    začali nějak kroužit.
  • 00:03:01 Já nejsme blbá,
    tak jsem se jich rovnou zeptala,
  • 00:03:07 jak začali:
    "Tohle onemocnění je zvláštní
  • 00:03:13 a že bude také potřeba
    zvláštní léčení."
  • 00:03:18 Načež já jim do toho skočila
    a říkám: "Je to CA?"
  • 00:03:26 Načež oni se na sebe
    mlčky oba podívali
  • 00:03:30 a mlčky oba řekli:
    "Ne!"
  • 00:03:34 Já jsem řekla: "Děkuju,
    je mi to naprosto jasný."
  • 00:03:39 Co je to CA?
    Rakovina. Cancer.
  • 00:03:43 Takže oni ti to zatloukli.
    Oni mi to zatloukli.
  • 00:03:46 Že přijde smrt -
    tak přijde.
  • 00:03:51 Je to svým způsobem
    vyvrcholení života,
  • 00:03:55 přirozené zakončení života
    a absolutně vůbec
  • 00:03:58 se jí už nebojím.
  • 00:04:01 NÁŠ HOST
  • 00:04:05 Ale vy toho hosta
    znáte daleko dýl než já.
  • 00:04:08 To je možný,
    my se známe dávno, dávno.
  • 00:04:10 Ještě z divadla před léty.
  • 00:04:12 -A co tam dělala?
    -Výtvarno.
  • 00:04:15 A jak se to tvoje povolání
    teď jmenuje?
  • 00:04:17 Oděvní výtvarnice se říkalo dřív.
    Teď módní návrhářka?
  • 00:04:23 Teď se tomu globálně říká
    designer.
  • 00:04:28 Jak to přišlo,
    že jsi se tímhle stala?
  • 00:04:32 Pomalu, pozvolna.
  • 00:04:36 Nejdřív jsem se zabývala
    látkou,
  • 00:04:40 z které by se dalo něco
    vyrobit.
  • 00:04:43 A protože tady dřív látky
    žádné slušné nebyly,
  • 00:04:46 tak jsem začala devastovat to,
    co bylo, co se dalo.
  • 00:04:49 Tím jsem se postupně dostala
    k barvení hedvábí
  • 00:04:53 a pak už to tak nějak
    šlo.
  • 00:04:57 A to dodnes drží tvůj styl.
    Hm.
  • 00:05:00 To ručně barvený hedvábí.
    To je takový podpis.
  • 00:05:03 A ty navrhuješ modely
    pro dvacetileté a mladší,
  • 00:05:07 nebo to jsou taky dámy
    vyššího věku nebo dokonce seniorky?
  • 00:05:15 Tak já mám to štěstí a tu radost,
    že jsem si dlouho vybírala
  • 00:05:21 pro koho budu něco dělat
    a vesměs mám
  • 00:05:25 samé příjemné klientky
    a říkám,
  • 00:05:28 že to, co já dělám,
    je od mládí až po stáří.
  • 00:05:33 Vlasta Chramostová vždycky říká,
    že to je její poslední rubáš,
  • 00:05:37 že už to má do rakve
    a neustále chodí.
  • 00:05:41 Každý si vybere něco jiného
    a každý tomu dá vlastní duši,
  • 00:05:47 takže ten model
    vypadá velmi podobně,
  • 00:05:51 ale tím jiným obsahem
    z toho stane úplně jiný tvar.
  • 00:05:57 A to je pro mne velmi zábavné
    a příjemné.
  • 00:06:00 A kdo u tebe šije
    kromě Vlasty Chramostové?
  • 00:06:03 Z těch lidí,
    které známe?
  • 00:06:06 Tak koho já má, což jsou moje
    srdeční záležitosti,
  • 00:06:09 tak to je Dagmar Pecková.
    To je nádherná osoba
  • 00:06:14 a strašně dobře se obléká.
  • 00:06:18 A v poslední době
    Ester Janečková.
  • 00:06:20 To je taky takové zlatíčko -
    pro mne je hrozně důležité,
  • 00:06:25 aby ta dáma,
    kterou obleču,
  • 00:06:29 mi byla i po srdci a po duši
    příjemná,
  • 00:06:33 protože pak se mi dobře
    pracuje.
  • 00:06:36 Ivanko, když za tebou přijde
    nějaká paní z ulice,
  • 00:06:39 jde kolem tvé galerie
    a chce od tebe něco ušít,
  • 00:06:44 tak jak to proběhne?
  • 00:06:46 Vždycky ty lidi pozoruju,
    jak se chovají,
  • 00:06:49 co se jim líbí, co mají rádi,
    kde pracují,
  • 00:06:52 co je jejich profese.
  • 00:06:55 Pak se snažím najít
    nějaký styl oděvu,
  • 00:06:58 který jim bude příjemný,
    protože je strašně důležité,
  • 00:07:03 i když mají na sobě solitér,
    model,
  • 00:07:07 aby to pořád bylo o nich,
    aby oni se v tom cítili dobře.
  • 00:07:11 A kde se berou ty předpoklady
    dopředu vidět,
  • 00:07:13 že budou nějaké barvy
    módní?
  • 00:07:16 Kde to vzniká?
  • 00:07:18 Jsou na to centra,
    která stanovují barevnice,
  • 00:07:21 protože třeba ta výroba běží
    dva roky dopředu,
  • 00:07:26 dva roky dopředu
    se vyrábějí látky...
  • 00:07:29 Takže to není žádná magie.
    A pak se s tím pracuje dál.
  • 00:07:34 Teď jsem si všiml,
    že v posledních modelech
  • 00:07:37 už nemáš takové abstraktní vzory,
    ale najednou se tam vyskytly
  • 00:07:41 skoro takové technicistní.
  • 00:07:44 Tak to je teď
    tvůj nový směr?
  • 00:07:48 Já už jsem trošku asi
    vyčerpala,
  • 00:07:51 co se s tím barvením a hedvábím
    dá udělat
  • 00:07:55 a teď jsem našla tiskaře,
    který je schopen
  • 00:07:58 přenést fotku na látku.
  • 00:08:02 Začalo to fotkama z Aljašky
    a když už to bylo rozjeté,
  • 00:08:06 tak jsme jednou jeli
    na Štěpánskou chatu
  • 00:08:10 a já jsem udělala z toho auta:
    "Jé, to je nádhera!"
  • 00:08:14 Tem dům byl obtažený lešením
    a ještě na něm nebyly
  • 00:08:19 žádné podlážky, žádné plachty.
  • 00:08:21 A volala jsem své grafičce
    a říkala jsem:
  • 00:08:25 "Radano, to musíš jet okamžitě
    vyfotit, to bude nádhera."
  • 00:08:30 ČTEME A DOPORUČUJEME
  • 00:08:36 -Ovšem při jídle se nečte!
    -Však také já nejím!
  • 00:08:39 Upozornění si zaslouží
    dvě knížky o filmu.
  • 00:08:44 Jedna je Miloše Fikejze
    Český film.
  • 00:08:47 Začíná se Marianem Labudou
    a končí Františkem Říhou.
  • 00:08:50 A pak Thompsonová, Bordwell
    Dějiny filmu - mohutná kniha.
  • 00:08:56 A zajímavé je,
    že film se tu sleduje
  • 00:08:59 nejen v oblasti umění,
    ale také vývoje technologií
  • 00:09:02 a i jako průmysl.
  • 00:09:04 Já bych se s vámi chtěl,
    ještě s plnou pusou,
  • 00:09:07 podělit o knížku Paula Jonsona
    Tvůrci.
  • 00:09:12 Už před časem mi udělala velkou
    radost kniha Intelektuálové
  • 00:09:15 a vidím, že je to zase něco,
    co mě zajímá
  • 00:09:19 a co je přesně vystiženo do toho,
    jak dnes myslíme nad literaturou.
  • 00:09:24 A teď dva návraty
    do dějin druhé světové války.
  • 00:09:28 Jedna se jmenuje
    Rozhovory s katem,
  • 00:09:31 napsal to polský novinář
    Kazimierz Moczarski,
  • 00:09:35 který byl sám v 50. letech
    vězněn
  • 00:09:38 a v komunistickém vězení
    se setkal s člověkem,
  • 00:09:41 který velel likvidaci
    varšavského ghetta.
  • 00:09:45 Je to výpověď toho esesáka.
  • 00:09:48 Druhá knížka se týká
    Josefa Mengeleho -
  • 00:09:51 Mengele - Anděl smrti.
  • 00:09:54 Kniha je postavená na autentických
    Mengeleho denících
  • 00:09:57 a také na výpovědích
    jeho syna,
  • 00:09:59 který se s ním setkal
    před jeho smrtí v Brazílii.
  • 00:10:03 Bohužel kniha je velmi poškozena
    naprosto lajdáckou
  • 00:10:06 grafickou úpravou.
  • 00:10:09 Mně se až letos
    dostala do ruky knížka,
  • 00:10:12 která vyšla loni
    a autor za ni loni
  • 00:10:15 dostal cenu za literaturu.
  • 00:10:18 Orhan Pamuk -
    Vzpomínky na město Istambul.
  • 00:10:22 Je to hledání současných
    kulturních kořenů Turecka
  • 00:10:26 a té vzájemnosti orientu a Evropy.
    To doporučuji.
  • 00:10:31 A já už jenom jednou větou:
    Miloslav Stingl -
  • 00:10:33 Sex v pěti dílech světa.
  • 00:10:36 Knížka známého cestovatele,
    jak mi sám řekl -
  • 00:10:38 je to postaveno pouze
    na teoretickém výzkumu.
  • 00:10:42 Zdeněk Němeček -
    New York: zamlženo.
  • 00:10:44 Román z 30. let,
    nové vydání v edici Česká knižnice.
  • 00:10:49 A poslední
    Marie Ruth Křížková
  • 00:10:52 Svědectví, které nemohlo být
    vysloveno.
  • 00:10:55 Myslím, že jsou to
    mimořádně dobré vzpomínky
  • 00:10:57 na dobu perzekuce
    po Chartě 77.
  • 00:11:02 Kdysi vyšla knížka,
    to byl takový projekt
  • 00:11:04 Zuzany Maléřové ve Viole
    Osudy hereček.
  • 00:11:08 A vyšla potom s fotografiemi
    Vado Bohdana taková knížka.
  • 00:11:12 A teď vychází další knížka,
    která se jmenuje
  • 00:11:14 Ticho v květu Violy.
    A ta se týká mužů - herců
  • 00:11:18 a jejich osudů.
    Moc pěkná knížka.
  • 00:11:22 To je všechno.
    Bylo toho dost.
  • 00:11:36 Nejdřív se zeptáme
    na název té knihy.
  • 00:11:38 Protože Země literatury
    implikuje takovou představu,
  • 00:11:42 že ta knížka je
    o území literatury,
  • 00:11:44 ale možná, že pan Lepape
    měl spíš na mysli
  • 00:11:48 tu zemi literatury -
    Francii.
  • 00:11:55 Titul knihy vymyslel nakladatel,
    autor nejsem já.
  • 00:11:59 Hledali jsme titul společně
    a on se mě zeptal,
  • 00:12:02 o čem moje kniha je.
  • 00:12:05 Tak jsem mu vysvětlil,
    že to je taková zvláštní pouť
  • 00:12:08 napříč deseti stoletími
    francouzské literatury,
  • 00:12:12 že jde o vztah literatury,
    jazyka a moci.
  • 00:12:19 A on si mé vysvětlení
    interpretoval tak,
  • 00:12:22 že Francie je zemí literatury,
    takže odtud ten název knihy.
  • 00:12:30 Velký význam se tam přisuzuje
    jazyku.
  • 00:12:33 To tak trošku
    připomíná české poměry,
  • 00:12:36 protože my známe ty boje -
    jazykové, pravopisné.
  • 00:12:39 Dokonce ještě v 90. letech
    se vedly
  • 00:12:42 jazykové, pravopisné boje
    v češtině.
  • 00:12:48 Ve Francii
    je to hodně podobné.
  • 00:12:52 O sebemenší reformě
    pravopisu
  • 00:12:54 se nekonečně debatuje
    i v parlamentu.
  • 00:12:57 Francie je země,
    kde je jazyk podřízen zákonu,
  • 00:13:00 kde se rozhoduje,
    jak má to které slovo vypadat.
  • 00:13:04 Taky jak má být
    používáno.
  • 00:13:07 Francouzi mají k jazyku
    velmi vášnivý vztah.
  • 00:13:16 Já z té knihy cítím
    takovou nostalgii za tím,
  • 00:13:19 že ta éra, kdy literatura
    byla tou církví nebo náboženstvím,
  • 00:13:25 že to pominulo.
    Cítím to správně?
  • 00:13:31 Ve skutečnosti to není nostalgie,
    je to konstatování,
  • 00:13:36 že francouzský literární život,
    takový, jak existoval,
  • 00:13:42 ten až téměř nábožný vztah
    Francouzů k jejich literatuře,
  • 00:13:46 je více méně na ústupu.
    Začíná mizet.
  • 00:13:50 To samozřejmě neznamená,
    že přesnou existovat
  • 00:13:53 knihy, autoři, čtenáři,
    ale už to nebude
  • 00:13:57 ten náboženský celek,
    ten vztah, ve kterém se setkávají
  • 00:14:01 knihy, autoři, čtenáři,
    instituce
  • 00:14:04 a jejich reprezentace
    ve společnosti.
  • 00:14:16 S potěšením jsem zaznamenal
    na jedné z posledních stránek
  • 00:14:20 jméno Milana Kundery.
  • 00:14:22 Jeho tam zmiňujete jako příklad
    těch literárních proměn.
  • 00:14:28 Mohl byste to rozvést?
  • 00:14:33 Z autorů žijících ve Francii
    je Kundera
  • 00:14:37 jedním z nejvíce překládaných
    a asi nejvlivnějších autorů.
  • 00:14:42 Jen málo francouzských spisovatelů
    je v cizině tak známých jako on.
  • 00:14:49 Já jsem vzal Kunderu
    jako příklad proto,
  • 00:14:53 že francouzská literatura
    se po jakémsi svém rozpadu
  • 00:14:56 může obohacovat
    i z jiných zdrojů.
  • 00:14:59 Nové světy prostě
    přicházejí odjinud.
  • 00:15:02 Buď od autorů,
    kteří francouzštinu vnímají
  • 00:15:05 jako rodný jazyk,
    což je případ i Milana Kundery,
  • 00:15:08 a nebo přicházejí z jiných zemí -
    z Afriky nebo z Antil.
  • 00:15:21 Ještě bychom se chtěli zeptat,
    jestli je ve Francii
  • 00:15:24 podobný pořad jako tento,
    pořad o literatuře,
  • 00:15:27 literární revue.
    Vysílá se každý měsíc.
  • 00:15:31 Ve Francii už neexistují
    specializované literární pořady.
  • 00:15:35 Jsou v televizi jen pořady
    zabývající se kulturou
  • 00:15:38 v tom nejširším slova smyslu.
    V nich se občas mluví o literatuře,
  • 00:15:43 ale vždycky je to ve vztahu
    k autorům nebo se mluví o knihách,
  • 00:15:47 které právě vyšly,
    o knihách politických
  • 00:15:51 nebo životopisech
    slavných a známých osobností.
  • 00:15:57 Televizní pořad, kde by se opravdu
    mluvilo o literatuře,
  • 00:16:00 prakticky neexistuje.
  • 00:16:03 Jste optimista aspoň trošku,
    že čtenáři budou číst
  • 00:16:08 a kniha nezmizí?
  • 00:16:15 Ale ano,
    autoři dál budou psát knihy
  • 00:16:20 a čtenáři je dál budou
    číst.
  • 00:16:22 Samozřejmě nevím, jestli médiem
    bude papír nebo jiná podoba.
  • 00:16:26 Myslím, že technologie
    není důležitá.
  • 00:16:29 Tedy literární díla a čtenáři
    nezmizí.
  • 00:16:33 Ale co podle mne zmizí
    je literatura
  • 00:16:37 jako společenský fenomén.
    Tak, jako jsme ho znali,
  • 00:16:41 tak, jako existoval
    minulých dejme tomu deset století.
  • 00:16:52 ENCYKLOPEDICKÉ HESLO
  • 00:16:56 Design - návrh, tvarování,
    navrhování.
  • 00:17:00 Proces, jehož cílem je vytvoření
    esteticky přitažlivého produktu,
  • 00:17:05 nebo samotný výsledek
    takového procesu.
  • 00:17:08 Tedy vzhled výrobku.
  • 00:17:11 Atika je pro tebe ještě živá věc
    nebo jsi to touto knížkou uzavřel?
  • 00:17:17 Je to vzpomínka
    na nějaké období,
  • 00:17:21 které bylo docela silné.
  • 00:17:24 A tím, jak jsme se po dvaceti
    letech sešli,
  • 00:17:27 tak jsme zjistili,
    že si pořád máme co říct
  • 00:17:29 a že jsme pořád kamarádi.
  • 00:17:32 Co stálo za tou potřebou
    dělat takové věci tehdy?
  • 00:17:38 To byla jediná možnost
    udělat si něco úplně sám,
  • 00:17:41 aby do toho nikdo
    nekecal.
  • 00:17:43 Když dělám pro někoho,
    pro nějakého klienta,
  • 00:17:46 tak on řekne:
    "Já bych to chtěl červený."
  • 00:17:49 A to už začíná. Řeknu:
    "Tak dobře, uděláme to červený."
  • 00:17:52 Támhle máš jednu ze svých věcí.
    To je z té doby?
  • 00:17:56 To je první věc,
    ta byla na první výstavě
  • 00:17:59 v roce 1987.
  • 00:18:01 A co to je?
    Pohovka?
  • 00:18:03 To je takový dvojset -
    dva až tři lidi si na to sednou
  • 00:18:05 a funguje to docela
    slušně.
  • 00:18:07 A zůstalo z toho něco dodneška?
    Co děláš dnes?
  • 00:18:10 Tady máš třeba rozdělanou...
    Ta už není úplně volná a svobodná.
  • 00:18:13 To bude bohatě očalouněné.
  • 00:18:16 Tady se to rozdvojí,
    tady bude otočný čep se stolkem
  • 00:18:22 a ta věc se takhle
    od sebe rozvine na kloubu.
  • 00:18:27 Je to proto, že když sedím sám,
    tak mi stačí tohle.
  • 00:18:33 A když mám jednání
    nebo obchodního partnera,
  • 00:18:36 tak si sedneme proti sobě.
  • 00:18:38 A to děláš
    na nějakou konkrétní objednávku?
  • 00:18:41 Ano.
  • 00:18:42 A kdo si dnes
    takové věci objednává?
  • 00:18:45 Většinou si to objednávají
    lidi,
  • 00:18:47 kteří mají cit
    a ty věci mají rádi.
  • 00:18:53 Co je pro tebe důležité?
  • 00:18:55 Aby byla ta forma
    nebo víc ten obsah?
  • 00:18:58 Všechno dohromady.
  • 00:19:00 Musí to úžasně vypadat,
    nebo aspoň v mých očích.
  • 00:19:04 A když si do toho sednu,
    tak si řeknu: "Hm!"
  • 00:19:08 To musí fungovat.
  • 00:19:10 Kdyby tam bylo něco,
    co nefunguje...
  • 00:19:12 A musí to fungovat dlouho.
  • 00:19:15 To je ten posun
    od těch prvotních věcí.
  • 00:19:18 To byla věc -
    šokovat, předvést se.
  • 00:19:21 Kdežto toto je věc,
    která by měla léta sloužit.
  • 00:19:26 A udělal jsi také něco,
    co se vyrábělo ve velkém?
  • 00:19:30 Ty děláš samé takové věci?
    No, samý takový.
  • 00:19:33 To by tě nelákalo?
    To by bylo zajímavé živobytí,
  • 00:19:38 ale když mě baví
    dělat tu první věc.
  • 00:19:42 Mě baví to vytvořit.
  • 00:19:44 A ve chvíli,
    kdy je ta věc vytvořená,
  • 00:19:47 dá se do ní sednout, dá se
    nafotografovat, tak já končím.
  • 00:19:53 Co tam ta zvláštní
    ovocná květina?
  • 00:19:56 To je stoleček,
    který se jmenuje Vyčůraná květinka.
  • 00:20:02 Když se to umeje,
    tak tam zůstane voda.
  • 00:20:04 Dá se to pokropit.
  • 00:20:07 Proto se to tak jmenuje,
    protože ta voda se takhle vypouští.
  • 00:20:21 My jsme si vás pozvali
    hlavně kvůli vaší knize.
  • 00:20:25 Husákovo 3+1,
    která souvisí s výstavou,
  • 00:20:27 která byla
    na vysoké škole UMPRUM.
  • 00:20:30 A která teď
    bude pokračovat v Brně.
  • 00:20:33 Kde se vzal ten nápad?
    Těch impulzů bylo víc.
  • 00:20:39 Mám pocit,
    že nejjasnějším detektorem,
  • 00:20:42 že může být něco zajímavé,
    nebo že se reaktivizuje
  • 00:20:44 téma 70. let,
    je současné umění nebo design,
  • 00:20:49 kde vidíte, že se objevují
    nějaké retronávraty
  • 00:20:53 nebo retroprvky.
  • 00:20:55 A právě u našich studentů jsme
    zjistili, že 70. léta
  • 00:20:57 najednou začínají být
    strašně živá,
  • 00:21:00 že se k nim
    v současném designu vracejí.
  • 00:21:02 A to pro nás byl signál,
    že nazrál okamžik,
  • 00:21:05 abychom se na tu dobu
    trochu věcněji
  • 00:21:09 a kritičtěji podívali.
    To byla jedna věc.
  • 00:21:13 Druhý impulz vzešlel
    od dvou našich studentů,
  • 00:21:22 kteří v Klatovech organizovali
    výstavu fotografie 70. let.
  • 00:21:28 A protože jsou našimi studenty,
    tak jsme chtěli vymyslet
  • 00:21:31 nějakou symetrickou výstavu,
    která by se zabývala
  • 00:21:34 designem 70. let.
  • 00:21:37 A dalším podnětem,
    a možná nejdůležitějším,
  • 00:21:42 bylo to,
    že velká většina z nás,
  • 00:21:45 kteří jsme na tom projektu
    ve výsledku pracovali,
  • 00:21:48 70. léta prožila jako děti,
    byla to doba našeho dětství,
  • 00:21:53 která je tradičně vnímaná
    jako podivná.
  • 00:21:57 Tak jsme se s ní
    chtěli nějak poprat.
  • 00:22:02 Na tom projektu ale ještě
    spolupracovali vaši studenti,
  • 00:22:06 to znamená lidé, kteří tu dobu
    možná vůbec nezažili.
  • 00:22:09 Myslím,
    že každý rok je cítit.
  • 00:22:11 Čím je člověk starší,
    tím to má politicky
  • 00:22:14 a propagandisticky zabarvené
    a uvědomuje si
  • 00:22:16 takovou podivnost té doby.
  • 00:22:20 Ale už u těch mladších studentů,
    zvlášť těch,
  • 00:22:22 kteří se narodili koncem 70. let
    nebo v 80. letech,
  • 00:22:25 tak už to byl spíš
    takový humorný návrat.
  • 00:22:29 Už to bylo zbavené
    těch politických souvislostí.
  • 00:22:33 Proč my jsme to spojovali
    s tím Husákem?
  • 00:22:37 Protože v 70. letech byla
    nejmasivnější paneláková výstavba.
  • 00:22:42 A proto se tam automaticky
    dostal,
  • 00:22:45 protože ta sídliště, architektura,
    urbanismus těch sídlišť
  • 00:22:49 je nějakým způsobem
    spjat s politikou a se sociologií.
  • 00:22:53 Vy jste také tu výstavu
    netradičně zakončili.
  • 00:22:59 Udělali jste tam
    rozprodej těch věcí.
  • 00:23:05 Je pravda,
    že paní ředitelka UMPRUM
  • 00:23:09 po naší tiskové konferenci říkala:
    "To je škoda, to nesmíte prodávat,
  • 00:23:14 my bychom to měli dávat
    do sbírek."
  • 00:23:16 Což byl pro nás
    hodně zajímavý impulz.
  • 00:23:19 Myslím si, že i téma do debaty,
    jestli takové předměty
  • 00:23:22 patří do muzeí
    a jestli by se měla založit
  • 00:23:25 sekce estetiky
    té průměrnosti a každodennosti.
  • 00:23:29 Něco, co je v etongrafických
    muzeích.
  • 00:23:33 Tak.
    Pane Šmíde, podívejte se.
  • 00:23:36 Myslíte, že i toto
    bychom mohli považovat za design?
  • 00:23:40 Design?
    Ale sbíhají se mi sliny.
  • 00:23:43 A proč?
    Protože to je hezky uděláno.
  • 00:23:46 Krásně to vypadá.
    Ale necháme mluvit knihy.
  • 00:23:49 "V každém muži se skrývá
    designér."
  • 00:23:51 Autor dodává:
    "Domníváme se však,
  • 00:23:53 že tato teorie
    se vztahuje i na ženy."
  • 00:23:56 A já tady mám knížku
    Design 21. století -
  • 00:23:59 Nové ikony designu,
    od masového designu k avantgardě.
  • 00:24:02 Když se na to podíváme,
    tak najednou vidím
  • 00:24:05 boty a předměty,
    které tady vypadají
  • 00:24:09 skoro jako sochy.
    Je to samý artefakt.
  • 00:24:12 Tak najednou od té praktičnosti,
    od té účelovosti a ekonomičnosti
  • 00:24:18 se najednou blížíme
    k jedinečnosti.
  • 00:24:21 A k umění.
  • 00:24:23 Ale potom si zase kladu otázku,
    že bych se měl posadit
  • 00:24:26 k takovémuto stolu,
    který je nádherný.
  • 00:24:30 -Zda-li si tam tu kávu dáte.
    -To by asi nešlo.
  • 00:24:36 Život, štěstí, překvapení.
  • 00:24:39 Co v té knize člověk najde,
    když si to koupí
  • 00:24:42 a řekne si: "Budu se informovat
    o Studiu Najbrt."
  • 00:24:48 Najde tam výběr z naší práce
    za posledních deset, dvanáct let.
  • 00:24:53 Najde tam kromě toho,
    tím je ta knížka snad trochu jiná,
  • 00:24:58 naše komentáře
    ke všem těm pracem,
  • 00:25:00 které tam představujeme.
  • 00:25:03 My jsme se snažili ty práce
    tam seřadit podle toho,
  • 00:25:07 jak se k sobě hodí stylově
    nebo tím naší záměrem,
  • 00:25:13 nebo jsou postaveny
    na humoru.
  • 00:25:17 Mixují se tam dohromady
    kulturní zakázky,
  • 00:25:22 které děláme,
    i s komerčními pracemi,
  • 00:25:25 nebo s novými vizuálními styly
    pro velké firmy.
  • 00:25:31 A co třeba Junák?
  • 00:25:34 To je přece organizace,
    která vzbuzovala chvílemi
  • 00:25:37 až výsměch svými kostýmy
    a trošku staromilectvím.
  • 00:25:43 A vy jste jim dali připravit
    úplně novou podobu.
  • 00:25:48 To je práce,
    kterou dělal Pavel Lev.
  • 00:25:53 Přišli za námi,
    že sice mají znak,
  • 00:25:55 který nechtějí zrušit,
    aby dál existoval,
  • 00:25:58 ale chtěli by vytvořit logo
    pro jejich
  • 00:26:00 moderní, současnou komunikaci
    s lidma.
  • 00:26:03 Protože přišli s tím,
    že říkali:
  • 00:26:06 "Nás lidi vidí
    jako takovou starosvětskou...
  • 00:26:10 S holí a v klobouku.
  • 00:26:13 Organizaci,
    kdy si někde u lesa stavíme stany
  • 00:26:16 a opékáme buřty
    a zpíváme písničky.
  • 00:26:18 A my se přitom zabýváme
    novými technologiemi, sportem
  • 00:26:21 a chceme nalákat současné
    děti a mladé lidi
  • 00:26:25 k nám do organizace.
    A pro to potřebujeme tento nástroj.
  • 00:26:30 -A tohle?
    -To je velká věc.
  • 00:26:32 To jsou manuály, které jsme udělali
    pro hlavní město Prahu.
  • 00:26:37 A logo,
    které jsme vytvořili.
  • 00:26:40 A tohle je už třeba
    na pražských kanálech.
  • 00:26:43 My jsme udělali vizualizaci,
    která je jako na kanálu,
  • 00:26:47 ale ve skutečnosti
    to ještě na kanálech není,
  • 00:26:50 ale už jsem to viděl
    v Jungmannově ulici
  • 00:26:52 vytesané v chodníku
    do kamene.
  • 00:26:55 To mi udělalo radost,
    že to logo žije.
  • 00:26:58 Vzniklo v roce 2002
    a město s tím pracuje pořád dál
  • 00:27:03 a my z toho máme radost,
    že se snad ukazuje,
  • 00:27:06 že to logo
    plní svoji funkci.
  • 00:27:09 A musel jste se
    i vy sám učit
  • 00:27:12 jak zmáhat
    ten odpor proti návrhům,
  • 00:27:15 které přesahují obzor těch lidí,
    se kterými jednáte?
  • 00:27:20 Musel jsem absolvovat
    mnoho diskusí,
  • 00:27:22 musel jsem to logo
    prezentovat zastupitelstvu,
  • 00:27:25 kromě rady města,
    odpovídat na otázky zastupitelů,
  • 00:27:30 ale to mi
    zas až tak nedělá problém,
  • 00:27:34 když tam jdu s něčím,
    za čím si stojím.
  • 00:27:37 Co tady ty knížky?
    Třeba ta fotografická.
  • 00:27:40 To je knížka,
    která je úplně bílá.
  • 00:27:43 Ta teprv bude.
    Tam něco bude.
  • 00:27:46 To se tak dělá,
    ale to vy asi víte,
  • 00:27:49 že když vzniká nová kniha,
    tak se udělá knihařská maketa.
  • 00:27:53 Lidi to mají rádi:
    "Jé, to by byl krásný deníček.
  • 00:27:58 Já si do toho budu psát!"
    Tak to musí vzniknout,
  • 00:28:01 aby se určité věci
    ověřily.
  • 00:28:04 Je to budoucí knížka,
    kterou připravujeme
  • 00:28:07 s Josefem Koudlekou,
    jeho fotografie.
  • 00:28:11 Toto je knížka,
    kterou Josef připravil v Paříži
  • 00:28:18 se svým vydavatelem.
  • 00:28:21 Ta knížka má
    devět jazykových mutací.
  • 00:28:26 Toto je varianta česká,
    která vyšla v Torstu,
  • 00:28:31 a já jsem pro ni dělal
    to typografické řešení,
  • 00:28:35 protože ty fotografie,
    které v ní jsou,
  • 00:28:38 jsou pro všechny ty edice
    shodné.
  • 00:28:41 Tato knížka se nám velice hodí
    do našeho dílu.
  • 00:28:45 Kavárny, restaurace, hotely,
    obchody.
  • 00:28:48 Co to všechno je?
  • 00:28:50 Toto je knížka designerského studia
    Mimolimit,
  • 00:28:54 se kterým hodně
    spolupracujeme.
  • 00:28:56 To už je druhá knížka,
    kterou jsme s nima udělali.
  • 00:29:00 Oni realizují interiéry,
    soukromé prostory, dělají hotely
  • 00:29:06 a kromě toho ještě dělají design -
    sklo, nábytek a takové věci.
  • 00:29:14 A je to jedna z našich aktivit
    v této oblasti.
  • 00:29:20 Děláme hodně knížky o designu
    a architektuře,
  • 00:29:23 vedle těch fotografických
    publikací.
  • 00:29:30 Mě, když se někdo zeptá,
    co dělám,
  • 00:29:33 a řeknu,
    že jsem grafický designer,
  • 00:29:36 tak ti lidi vlastně nevědí,
    co dělám.
  • 00:29:38 "Já dělám sklo!"
    Tak to je jasný.
  • 00:29:42 A oni většinou říkají:
    "Takže vy děláte něco s počítačem."
  • 00:29:45 A já jim horko těžko vysvětluji,
    že ten počítač
  • 00:29:48 je pro mě něco
    jako elektronická tužka.
  • 00:29:51 Dobře, ale vy nejste
    jenom grafický designér.
  • 00:29:54 Když děláte nějakou
    firemní identitu,
  • 00:29:57 tak tam už to není jenom písmo,
    ale je to široká škála...
  • 00:30:01 Organizátor vizuální informace.
    Jste organizátor komunikace,
  • 00:30:05 kterou zprostředkováváte lidem
    prostřednictvím vizuálního sdělení.
  • 00:30:11 Tak to bylo odnepaměti.
  • 00:30:13 Vy jste se podílel na novém vizuálu
    České televize.
  • 00:30:17 A tam jste také musel
    zápasit s tradicí.
  • 00:30:21 Odbory protestovaly
    proti změně loga těch stanic.
  • 00:30:25 Taky jste musel
    s nimi komunikovat o tom,
  • 00:30:29 jaké poselství bude televize
    v těch znělkách podávat.
  • 00:30:33 Jak to probíhalo?
    To ještě probíhá.
  • 00:30:37 My vedeme široký dialog.
  • 00:30:41 Připravujeme jednak systém
    vizuální identifikace
  • 00:30:45 jednotlivých kanálů
    Česká televize
  • 00:30:48 prostřednictvím
    hraných identů.
  • 00:30:51 Čili komplextní systém
    self promotion.
  • 00:30:55 To jsou třeba ty ruce.
  • 00:31:01 A potom kampaně pro upoutávání
    významných pořadů
  • 00:31:06 na jednotlivých kanálech
    a zároveň i grafickou výbavu
  • 00:31:10 celých pořadů.
  • 00:31:13 Například na zpravodajství
    jsou to Události,
  • 00:31:16 teď to budou
    Otázky Václava Moravce,
  • 00:31:20 Události, komentáře -
    vlastně všechny segmenty vysílání,
  • 00:31:24 které na těch kanálech
    jsou.
  • 00:31:27 Co to nakonec má za smysl?
  • 00:31:30 Já jsem dlouho zvažoval,
    jestli knižní grafik
  • 00:31:33 a člověk, který se zabývá
    typografií a grafickým designem,
  • 00:31:36 má vstoupit
    úplně do jiných vod.
  • 00:31:39 Ale pak jsem si vzpomněl
    na jednu věc.
  • 00:31:41 Vzpomněl jsem si na redakční rady,
    kde jsme pořád dokola
  • 00:31:45 v tom či onom hostinci
    debatovali o tom,
  • 00:31:48 jak zvýšit estetickou úroveň
    lidí,
  • 00:31:53 jak je naučit citu
    pro kvalitní typografii,
  • 00:31:59 jak vlastně jim zprostředkovat
    kvalitní design a typografii.
  • 00:32:06 A řekl jsem si, že ta televize
    je nejkrásnější platforma
  • 00:32:10 pro to, jak lidi
    esteticky a vizuálně vychovávat.
  • 00:32:15 Toto třeba do jisté míry
    dělali hodně
  • 00:32:18 v 60., v 70. letech v Holandsku.
    Já jsem v Holandsku
  • 00:32:23 tři roky pracovně působil,
    tak to je země,
  • 00:32:27 kde lidi vnímají design
    úplně přirozeným způsobem.
  • 00:32:31 Tam nikdo nediskutuje
    o nějakých soutěžích,
  • 00:32:34 značkách nebo vizuálním stylu
    té či oné firmy, instituce.
  • 00:32:41 Lidi vnímají tu věc komplexně,
    jako systém
  • 00:32:44 a jako nutnou potřebu
    pro to,
  • 00:32:47 aby jejich vizuální prostředí
    vypadalo dobře.
  • 00:32:49 Je to proces.
    Není to všechno hotové.
  • 00:32:53 A to mě právě na televizi baví,
    že tam je pořád co dělat.
  • 00:32:56 Takže já jsem se do té práce
    opravdu zamiloval,
  • 00:32:59 trávím tam téměř veškerý čas,
    na knížky mi zbývá čas
  • 00:33:04 už jenom po nocích.
    Ale udělal jste!
  • 00:33:07 Pojďme se podívat
    na některé.
  • 00:33:11 Atika. To je práce,
    která zahrnuje
  • 00:33:15 nějakou historickou etapu.
    To mě taky hrozně bavilo.
  • 00:33:19 Tu knížku
    jsem graficky upravoval.
  • 00:33:22 Je to knížka,
    která pojednává o vývoji
  • 00:33:25 a základních etapách
    skupiny Atika.
  • 00:33:29 Snažil jsem se, aby ta knížka
    měla vizuální charakter.
  • 00:33:36 Také já mám hrozně rád
    statistiky,
  • 00:33:39 tak jsem chtěl,
    aby tam bylo celé to dílo,
  • 00:33:42 což je v závěru té knihy,
    dokumentováno
  • 00:33:44 přehlednou vizuální strukturou,
    která čtenáři ukáže
  • 00:33:48 mnohost těch tvarů
    a zajímavost té práce.
  • 00:33:52 Teď ještě řekněte aspoň jednou
    větou ke každé z těchto tří knížek.
  • 00:33:59 Já mám to štěstí, že půlka
    mé rodiny jsou fotografové.
  • 00:34:06 Já jsem udělal řadu knih
    s mým tchánem Miroslavem Huckem,
  • 00:34:11 což je známý český fotograf.
  • 00:34:14 Tady je jeho monografie,
    kterou jsme opatřili
  • 00:34:17 typicky fotografickou
    obálkou.
  • 00:34:21 To je moje libůstka -
    dělat fotografické publikace
  • 00:34:25 s typografickou obálkou.
    Tady je jiná ukázka takové věci.
  • 00:34:31 A tady knížka mé manželky,
    také fotografky, Barbary Huckové,
  • 00:34:37 která má taky
    typografickou obálku.
  • 00:34:40 Oni se vždycky strašně rozčilují,
    že z toho není poznat,
  • 00:34:43 že to je fotografická knížka,
    ale já si myslím,
  • 00:34:46 že hrozně důležité je,
    co se v té knížce ukáže uvnitř.
  • 00:34:50 A ta obálka by měla toho diváka
    přitáhnout k tomu,
  • 00:34:54 aby tu knížku
    z toho pultu sejmul.
  • 00:34:58 A je nějaká oblast designu,
    které jste se ještě nedotkl,
  • 00:35:03 a která by vás
    lákala?
  • 00:35:05 Ano, je to vert design
    a interaktivní design.
  • 00:35:09 Ve smyslu opravdu využití
    těch nových médií,
  • 00:35:12 protože mě tohle hrozně
    láká.
  • 00:35:15 Já se teď v televizi učím
    ty věci,
  • 00:35:18 které souvisí
    s typografií v pohybu.
  • 00:35:24 A to mě na tom hrozně baví,
    že tam jsou nové inspirace.
  • 00:35:30 A to je věc, kterou bych rád
    někdy zkusil.
  • 00:35:34 Můžu vám nalít čaj?
    Děkuju.
  • 00:35:36 Tím bychom začali.
    Tady.
  • 00:35:39 -Ale já už budu klást otázku, ano?
    -Samozřejmě.
  • 00:35:42 Jak přišlo k odstartování
    této vaší edice
  • 00:35:45 věnované módnímu návrhářství?
    Jak bych ten obor nazval?
  • 00:35:48 Oděvnímu designu.
  • 00:35:50 Je to takový neplacený úrok
    za monografii Blanky Matragi,
  • 00:35:54 na které jsem s Blankou
    spolupracovala.
  • 00:35:57 Byla jsem dvakrát v Libanonu
    a za půl roku
  • 00:36:00 mě ředitelka
    nakladatelství Lidové noviny
  • 00:36:03 požádala, jestli bych nevytvořila
    synopsi na český oděvní design,
  • 00:36:07 abych si vybrala jmenný okruh,
    který by prezentoval
  • 00:36:10 oděvní české návrhářství.
  • 00:36:14 A teď ta první.
    Ta se jmenuje...
  • 00:36:17 Pořád před přehlídkou.
    Zvláštní název.
  • 00:36:21 Co si pod tím představit?
  • 00:36:33 No, takový ležérní.
  • 00:36:36 Spíš bych to viděla, že půjdeš,
    a bylo by to takový zavřený.
  • 00:36:41 Sedmá je...
  • 00:36:43 První půjdou tyhle šaty
    a druhý půjdou tyhle šaty.
  • 00:36:45 -Prohoďte se vy dvě.
    -Mně je to jedno.
  • 00:36:52 -Jakou máš velikost?
    -38.
  • 00:36:56 Když se nadýchneš,
    nemáš pocit, že ti to padá?
  • 00:36:59 To je dobré.
  • 00:37:10 Myslím, že když jí dají
    takhle sponky...
  • 00:37:14 Kdyby ses na sebe
    koukla do zrcadla.
  • 00:37:28 To, co držíte v ruce,
    není typická monografie.
  • 00:37:31 Je to spíš knižní portrét,
    výpravný katalog.
  • 00:37:35 A jsou tam dvě roviny -
    jedna je profesní,
  • 00:37:40 i ta privátní rovina,
    a potom tam je
  • 00:37:43 úžasná fotografická
    záležitost.
  • 00:37:45 Vy jste jim v těch knihách
    pomohla to portfólio vytvořit.
  • 00:37:50 Protože v obrazové části
    je historie každé té návrhářky.
  • 00:37:55 Je.
    A je to skutečně velmi čitelné
  • 00:37:59 a je to obdivuhodné
    ta jejich linie. Obou.
  • 00:38:02 Jak jste ten výběr
    udělala?
  • 00:38:05 Těch lidí by připadalo v úvahu
    i víc.
  • 00:38:08 Takže se to třeba muselo
    nějak zredukovat.
  • 00:38:11 Já jsem předložila nakladatelství
    klasickou synopsi
  • 00:38:14 a tu synopsi prověřila osoba
    naprosto prvotřídní a zkušená,
  • 00:38:18 docentka Ludmila Kybalová,
    která je odbornice
  • 00:38:21 na oděvní design
    a věhlastná kunshistorička.
  • 00:38:26 Takže my jsme k ní byly
    pozvány na čaj
  • 00:38:29 s paní ředitelkou a ona nám
    odsouhlasila jmenný okruh.
  • 00:38:32 Takže ten tucet by měl předvést
    jakousi docela širokou škálu
  • 00:38:36 i těch výtvarných projevů.
    Určitě.
  • 00:38:41 A shodou okolností
    třetí díl natáčím
  • 00:38:44 s nejmladší z toho tuctu,
    s 36letou Monikou Drápalovou,
  • 00:38:48 která už je spíš
    angažovaná ve Francii.
  • 00:38:52 A protože je teď na mateřské,
    tak předběhla své kolegyně
  • 00:38:56 a dali jsme jí
    třetí místo.
  • 00:39:00 Po listopadu
    sem jezdili lidé z ciziny
  • 00:39:03 a i předtím konstatovali,
    v jakých šedivých oděvech
  • 00:39:07 se tady chodí.
    Myslíte si, že celá ta vaše řada
  • 00:39:11 už v tomhle smyslu
    zachytí nějaký nový svět?
  • 00:39:17 Teď je to naprosto jiné
    a řekla bych,
  • 00:39:20 že autorská módní tvorba
    je u nás na vysoké úrovni.
  • 00:39:24 Ostatně to dokazuje také export,
    do kterých se jejich,
  • 00:39:29 byť malé kolekce,
    dostávají.
  • 00:39:31 Do zámoří.
    Nejen do Evropské unie.
  • 00:39:35 Za jak dlouho vyjdou
    ty plánované tituly?
  • 00:39:41 Počkáme na ekonomický dopad
    na začátku roku,
  • 00:39:44 až paní ředitelka spočítá,
    jak se to nakladatelství rentuje,
  • 00:39:48 a podle toho se odvine,
    jestli budou vycházet
  • 00:39:51 dva nebo tři svazky ročně.
    On je to malý textík
  • 00:39:54 oproti Blance Matragi,
    která měla 250 stran.
  • 00:39:58 Tohle je sto stránkové
    i s životopisy.
  • 00:40:01 Takže to textově
    není dlouhá záležitost,
  • 00:40:04 takže to by se určitě
    zvládlo.
  • 00:40:06 Tak vám držíme palce.
    Děkuju.
  • 00:40:11 Co to je za ty ďubky
    na té mapě Posázaví
  • 00:40:14 nebo tady na tom Hradecku,
    Pardubicku?
  • 00:40:16 To máte takové značení?
  • 00:40:20 Když jsem začala chodit
    po chatařích,
  • 00:40:22 tak abych si je zmapovala,
    tak jsem dostala sponzorský dar
  • 00:40:26 od Klubu českých turistů
    mapy České republiky
  • 00:40:29 a strávila víkend puntíkováním
    slovo "chata".
  • 00:40:33 Všechno, co tady vidíte,
    tak to jsou označené chaty.
  • 00:40:37 Ty oranžové jsou neprošlé
    a ty červené jsou prošlé.
  • 00:40:40 A proto jsme si vás pozvali,
    protože tady je knížka Chatařství.
  • 00:40:44 My tady o designu a toto je
    tak trošku antidesign, že?
  • 00:40:49 Ale vy to trošku oslavujete.
    Proč?
  • 00:40:52 Celé to začalo, že jsem měla pocit,
    že si toho nikdo nevšímá.
  • 00:40:55 Takže ten můj první vstup byl
    takové pozastavení:
  • 00:41:00 Jak to, že všichni vidíme,
    co se v těch chatách děje,
  • 00:41:03 ale všichni děláme,
    že to nevidíme.
  • 00:41:08 Takže jsem to začala zpracovávat,
    fotit.
  • 00:41:10 Takže v zásadě
    to člověk nemá vnímat
  • 00:41:12 jako přehlídku bizarnosti,
    ale jako docela složitou strukturu
  • 00:41:16 toho, co člověk v rámci své touhy
    po rekreaci nebo odpočinku
  • 00:41:21 je schopen vytvořit.
  • 00:41:26 V práci své touhy jednak po štěstí,
    protože ti lidé,
  • 00:41:29 kteří si staví ty chaty,
    tak si je staví jako místo,
  • 00:41:32 kde chtějí být šťastní.
  • 00:41:35 A pak v rámci své touhy po domě,
    po místě, kde stráví život.
  • 00:41:39 Počkejte, ale já jsem si to tady
    schválně nalistoval:
  • 00:41:42 "Může být člověk šťastný v chatě,
    která je z roury?"
  • 00:41:47 Asi pravděpodobně může.
  • 00:41:49 Zajímavé je,
    že když si to člověk prochází,
  • 00:41:51 tak v těch největších blázincích
    jsou ti lidé opravdu šťastní.
  • 00:41:56 Měla jste nějaké srovnání
    se zahraničím?
  • 00:41:59 Zda takový fenomén,
    jako je české chatařství,
  • 00:42:02 má nějakou podobu
    někde jinde?
  • 00:42:07 Právě jedním z impulzů,
    proč jsem to začala dělat,
  • 00:42:10 bylo i to,
    že moc nemá.
  • 00:42:13 Aspoň ne v takovém rozsahu
    a v takové tvořivosti.
  • 00:42:16 Čím víc člověk jezdil ven,
    tím si víc uvědomoval,
  • 00:42:20 že to chatařství,
    které je nám všem vlastní,
  • 00:42:24 tak že ve světě
    tak úplně samozřejmé není.
  • 00:42:28 Stejně i to
    ježdění na víkendy.
  • 00:42:31 Vaši "rourouni",
    které vidíme na vaší skládačce,
  • 00:42:34 ty ještě existují tam,
    kde jste to dělala?
  • 00:42:38 Ty pravděpodobně ještě existují.
    Zde je také nafocen Baťův Svit
  • 00:42:42 ve Zlíně - funkcionalistická
    nádherná architektura,
  • 00:42:48 na které za léta socialismu
    vyhřezla taková větrací potrubí,
  • 00:42:57 která jsme původně chtěla
    natřít
  • 00:43:00 coby sochy ve veřejném prostoru
    na místě.
  • 00:43:06 Nakonec z toho vznikl
    soubor fotografií
  • 00:43:08 nazvaný Rourouni.
    Vymyslela jsem na to slovo.
  • 00:43:11 Takže mi třeba
    chodí dopisy z Japonska a podobně,
  • 00:43:13 že nemohou najít ve slovníku,
    co to ti rourouni jsou.
  • 00:43:16 Vy jste jako Čapek!
    Robot!
  • 00:43:18 Rouroun.
    To je vynikající.
  • 00:43:20 Tak už je to v dějinách.
    No. A je to.
  • 00:43:24 ŠOTEK, HÁDANKA a DOBRÁ ZPRÁVA
  • 00:43:28 Když design a Vánoce,
    tak jsem si přinesl
  • 00:43:30 stařičké fotografie
    a na nich je nálada,
  • 00:43:35 která už dávno není.
  • 00:43:38 HÁDANKA
  • 00:43:40 Jsou to jako obvykle
    dvě přesmyčky,
  • 00:43:42 skrývající jména
    dvou českých spisovatelů.
  • 00:43:45 Jejich autorkou
    je Lenka Tršická:
  • 00:43:59 Správné odpovědi zasílejte
    do konce měsíce:
  • 00:44:15 Tři vylosovaní luštitelé
    dostanou knihu.
  • 00:44:19 A na konec DOBRÁ ZPRÁVA.
  • 00:44:21 A dobrá zpráva je,
    že příští díl naší revue
  • 00:44:24 se bude vysílat v sobotu
    22. prosince.
  • 00:44:27 A budeme v něm slavit,
    protože to bude už stý díl!
  • 00:44:32 S kým budeme slavit -
    to bude zatím pro vás tajemstvím.
  • 00:44:42 Skryté titulky
    Alena Fenclová