iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 11. 2019
11:25 na ČT2

1 2 3 4 5

1 hlas
3752
zhlédnutí

Chcete mě?

I zvířata trpí depresemi — Na slovíčko s výtvarnicí — Nabídka koček z Kladna

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Chcete mě?

  • 00:00:00 Někde musí být ráj
    lidí zvířat a snů,
  • 00:00:08 někde daleko za duhou krásnou,
    vlídnou, malovanou.
  • 00:00:16 Někde musí být ráj...
  • 00:00:20 Dobrý den. Deprese u zvířat
    je natolik obsáhlé téma,
  • 00:00:24 že jsme se rozhodli věnovat mu
    prostor obou reportáží.
  • 00:00:27 V miniseriálu zavzpomíná Inka
    Delevová, malířka a ilustrátorka,
  • 00:00:32 na své setkání s jeleny v říji,
    a za nabídkou se vydáme za kočkami
  • 00:00:37 do domácího depozita
    Heleny Studecké do Kladna.
  • 00:00:41 Přeju vám tedy hezkou podívanou.
  • 00:00:51 *Deprese je závažná, až život
    ohrožující porucha psychiky.
  • 00:00:55 Ale mohou depresemi trpět
    i zvířata?
  • 00:00:58 Výzkumy naznačují, že ano.
  • 00:01:01 Hlavně ta, která přijdou do styku
    s člověkem,
  • 00:01:04 tedy domácí, hospodářská,
  • 00:01:07 ale i v zoologických zahradách
    a cirkusech.*
  • 00:01:09 -Deprese se projevují u zvířat,
  • 00:01:12 je to v podstatě dneska už dobře
    popsaná porucha,
  • 00:01:16 která se potom následně projevuje
    různými...
  • 00:01:19 nebo ta porucha má různé projevy.
    Může to být třeba nechuť k jídlu,
  • 00:01:25 může to být to, že vlastně zvířata
    se straní ostatních,
  • 00:01:31 ale jsou to i úplně typické
    projevy
  • 00:01:34 a my mluvíme o poruchách chování.
  • 00:01:36 Můžete se s tím potkat vlastně
    úplně všude,
  • 00:01:39 na statcích, to znamená
    u hospodářských zvířat,
  • 00:01:42 ale potkáte se s tím
    i u domácích mazlíčků
  • 00:01:45 při nedodržení jejich potřeb,
    nedodržení zásad welfare chovu
  • 00:01:51 a vlastně i nějaký znalosti
    etologie
  • 00:01:54 a určitě se s tím potkáte
    na dalších místech,
  • 00:01:59 typicky jsou to zájmové chovy
    nebo chovy zvířat v lidské péči.
  • 00:02:06 Takže potýkají se s tím
  • 00:02:09 i zoologické zahrady, cirkusy
    a podobně.
  • 00:02:11 -Hospodářská zvířata jsme zbavili
    úplně možnosti,
  • 00:02:14 aby se sama o sebe starala,
  • 00:02:17 takže se dá říct, že ona vlastně
    nemohou naplňovat
  • 00:02:21 svoje vlastní potřeby přirozené.
    A to se potom můžeme domnívat,
  • 00:02:27 že skutečně to vede k nějakým
    depresivním stavům,
  • 00:02:31 to znamená, že rozhodně ta zvířata
    neprožívají nějaké radostné pocity,
  • 00:02:35 ale naopak ty nepříjemné,
  • 00:02:37 a těch se snaží nějakým způsobem
    zbavit.
  • 00:02:39 Proto můžeme v těch velkochovech
    pozorovat mnohé atypické chování.
  • 00:02:44 Jsou to prostě různé stereotypie,
  • 00:02:47 kterými oni se snaží vlastně
    se vypořádat s tou nečinností,
  • 00:02:51 do které my jsme je vlastně uvrhli.
  • 00:02:53 -Ono je to vlastně tak,
    že kdyby byli v přírodě,
  • 00:02:56 tak ty deprese tam nebudou,
    na to nemají čas,
  • 00:02:59 kdežto my jsme je vlastně
    přemístili
  • 00:03:01 do nepřirozeného prostředí,
  • 00:03:04 a tudíž tam už můžou vznikat
    tyhle problémy.
  • 00:03:07 -Co bývá důvodem depresí?
    V podstatě cokoliv,
  • 00:03:12 co tomu zvířeti způsobuje
    pocit bezmoci nebo bolesti,
  • 00:03:18 v podstatě cokoliv,
  • 00:03:20 co mu neumožňuje projevovat
    jeho přirozený etogram.
  • 00:03:24 Etogram je soubor chování,
    které to zvíře projevuje,
  • 00:03:28 když má možnost žít v přirozených
    podmínkách.
  • 00:03:31 Ono to je takové složité slovo,
  • 00:03:33 ale dost často tam právě patří
    pocit bezpečí,
  • 00:03:36 patří tam možnost pečovat o sebe,
  • 00:03:39 o svoji srst, kvalitní krmení
    a spánek.
  • 00:03:42 -Co se týká syndromu vyhoření,
  • 00:03:45 obvykle se používá termín
    naučená bezmocnost,
  • 00:03:48 což je stav, do kterého toho koně
    nebo jiné zvíře uvedeme tím,
  • 00:03:52 že mu nedáme možnost rozhodovat
    o tom, co celý den dělá.
  • 00:03:56 Týká se to například koní,
  • 00:03:59 kterým je diktováno,
    jak mají chodit, kdy mají chodit,
  • 00:04:02 co mají dělat, jak mají dělat
    a v podstatě to,
  • 00:04:04 co to zvíře každý den by volně
    v přírodě dělalo,
  • 00:04:07 to znamená, že by se rozhodovalo,
    co bude žrát, s kým tam bude,
  • 00:04:11 jak to bude dělat a v podstatě
  • 00:04:13 mělo celý den naplněný nějakými
    smysluplnými aktivitami,
  • 00:04:18 tak vzniká jeden stav,
  • 00:04:21 kdy ten člověk diktuje tomu koni
    všechno, co má dělat,
  • 00:04:24 a nedá mu možnost volby,
  • 00:04:25 nedá mu možnost nějak se s tím
    popasovat.
  • 00:04:28 -Ami, pusinku už nedáš?
  • 00:04:30 Ami? Tak je šikovnej!
  • 00:04:34 -Ošetřovatel může na základě
    svých zkušeností rozpoznat,
  • 00:04:38 že s daným zvířetem nebude něco
    po psychické stránce v pořádku,
  • 00:04:43 ať už to, že je s ním v podstatě
    v dennodenním kontaktu,
  • 00:04:46 nemyšleno přímo na kontakt,
    ale že u nich pracuje, tak pozná,
  • 00:04:50 že třeba v té skupině sociální
    není něco v pořádku,
  • 00:04:55 že se tam něco děje,
    podle změny chování,
  • 00:05:00 ať už to zvíře se straní
    té skupiny,
  • 00:05:03 nebo se snaží někam schovávat,
  • 00:05:05 nebo i můžete vidět, že jiným
    způsobem se hlasově projevuje,
  • 00:05:10 což je taky důležité znát.
  • 00:05:13 -Vždycky záleží na tom,
    jak ten chov toho zvířete vypadá,
  • 00:05:17 jestli to zvíře chováme jenom
    pro vlastní obveselení
  • 00:05:20 v nějakém velmi omezeném prostoru
  • 00:05:23 a nevěnujeme se těm
    jeho biologickým potřebám,
  • 00:05:26 tak to může mít na psychiku
    toho zvířete velmi vážné dopady
  • 00:05:30 a z toho potom vznikají taková
    ta známá stereotypní chování,
  • 00:05:34 manéžové pohyby a tak dále.
    Pokud je to chovatel,
  • 00:05:38 kterej to zvíře má především
    pro to,
  • 00:05:41 aby choval to zvíře v zájmu druhu,
    tak potom, to tady vidíme,
  • 00:05:47 se ta zvířata mohou chovat
    i v zajetí tak jako v přírodě,
  • 00:05:51 to znamená jsou to kvalitně
    sestavené sociální skupiny,
  • 00:05:56 rodiny, hejna.
  • 00:05:59 -Pokud by se zvířecí psychologové
    tomu začali víc věnovat,
  • 00:06:03 tak by se zjistilo, že vlastně
    deprese a stresy u zvířat
  • 00:06:07 způsobují celou řadu nějakých
    poruch chování.
  • 00:06:12 U hospodářských zvířat jsou to
    poruchy chování,
  • 00:06:16 se kterými my se moc nepotkáme.
  • 00:06:18 Ta zvířata, která jsou chována
    na maso,
  • 00:06:21 žijí jenom velmi krátkou dobu,
  • 00:06:24 i zvířata z těch intenzivních chovů
    jsou ve své podstatě někde zavřená,
  • 00:06:30 a na to, jak se cítí, se jich
    nikdo moc neptá,
  • 00:06:34 protože tam je důležitá
    ta ekonomika,
  • 00:06:37 a dokud zvířata poskytují produkci,
  • 00:06:40 tak tam nikdo deprese
    příliš neřeší.
  • 00:06:44 -Klecové velkochovy z hlediska
    welfare zvířat
  • 00:06:47 jsou naprosto tím nejkrutějším
    způsobem chovu zvířat.
  • 00:06:51 Je potřeba si zkrátka uvědomit,
  • 00:06:53 že pokud chceme zvířata chovat
    pro náš užitek,
  • 00:06:57 tak bychom opravdu měli ctít
    jejich přirozené potřeby
  • 00:07:01 a snažit se, aby ten jejich život
    vlastně stál za to žít,
  • 00:07:05 aby to nebyla skutečně jenom
    celková frustrace každodenní,
  • 00:07:10 a je potřeba těm zvířatům
    dát možnost,
  • 00:07:14 aby měli vlastně kontrolu
    nad svým vlastním životem,
  • 00:07:17 aspoň částečně.
  • 00:07:18 Takže je opravdu nutné už upustit
    od těch nejhorších způsobů chovu.
  • 00:07:28 -Deprese je vlastně porucha
    psychiky.
  • 00:07:32 K té může docházet dlouhodobě,
    pokud ten pták nežije
  • 00:07:36 v nějakým tom přirozeným prostředí
    a způsobu života,
  • 00:07:40 pokud ho nutíme žít v klecích
    o samotě především
  • 00:07:45 a vlastně mu neumožníme tu jeho
    přirozenou potřebu být v hejnu,
  • 00:07:51 v páru a ve společnosti.
  • 00:07:53 A pokud se nám to povede nahradit
    člověkem a členy rodiny,
  • 00:07:57 tak ten pták může prožít opravdu
    veselý život,
  • 00:08:01 ale pokud strádá, tak tam se může
    propadat do takovejch těch stavů,
  • 00:08:06 že ztratí zájem o život,
    přestane být akční, trvale smutní
  • 00:08:12 a zároveň už se to odráží
    i na jeho zdravotní stránce,
  • 00:08:16 že on opravdu potom podléhá
    všem možným chorobám
  • 00:08:19 a začne se nám škubat.
  • 00:08:21 A dokáže se sebepoškozovat
    natolik, že se dokáže i zabít.
  • 00:08:25 -Třeba příklad typický jsou psi,
    protože jsou to sociální zvířata
  • 00:08:29 a potřebují k tomu, aby mohli
    v klidu spát to,
  • 00:08:32 aby mohli být k někomu přituleni,
    nebo aby s nimi někdo byl,
  • 00:08:35 protože jsou to smečková zvířata.
  • 00:08:37 A člověk, který odejde
    na 10-12 hodin denně do práce,
  • 00:08:40 vůbec nemluvím o tom, že ten
    pes 10-12 hodin denně nemočí,
  • 00:08:43 a jako veterinární lékař vím,
    co to znamená
  • 00:08:46 10-12 hodin denně nemočit,
    dost to bolí,
  • 00:08:48 a pak se vrátí, takže ten pes
    nejenom že se nemůže ani vymočit,
  • 00:08:53 ale on se ani pořádně nevyspí,
  • 00:08:55 protože je doma sám a pořád hlídá,
    co se kde děje.
  • 00:08:58 -U těch koní se setkáváme
    jak s pohybovými stereotypiemi,
  • 00:09:02 takže ti koně třeba přešlapují
    z nohy na nohu nebo obcházejí box,
  • 00:09:06 případně s takzvanými orálními
    stereotypiemi,
  • 00:09:10 které to zvíře dělá hubou,
  • 00:09:12 což v tomhle případě bude narážet
    nebo vycházet z toho,
  • 00:09:15 že ta zvířata krmíme nevhodným
    způsobem.
  • 00:09:19 To stereotypní chování
    není naučené chování,
  • 00:09:22 to znamená, nedá se odnaučit,
  • 00:09:24 a velmi pravděpodobně pokud již
    se vyvinulo u těch jedinců,
  • 00:09:28 tak už se jich nezbavíme.
    Je to velmi podobné napříč druhy,
  • 00:09:32 je to něco, co se v přírodě
    v podstatě nevyskytuje,
  • 00:09:35 a je to něco, co vlastně si
    ten jedinec vytváří.
  • 00:09:40 Vznikají fyziologické,
    neurofyziologické změny
  • 00:09:43 a už se s tím v podstatě
    nedá nic dělat.
  • 00:09:45 -Pokud se u některého zvířete
    v zoologické zahradě
  • 00:09:48 projeví deprese, v tomhle případě
    asi bychom to definovali
  • 00:09:53 jako změnu chování třeba i v tom,
    že odmítá potravu,
  • 00:09:58 tak je potřeba komplexně vyhodnotit
    ty příčiny,
  • 00:10:01 jestli se jedná pouze o zdravotní
    příčinu,
  • 00:10:04 nebo je to příčina právě,
    že se něco děje v té skupině,
  • 00:10:08 nějaká sociální změna,
  • 00:10:09 nebo je to naopak něco negativního
    v tom prostředí,
  • 00:10:12 ať už je to třeba i bohužel
    ze strany návštěvníků.
  • 00:10:15 V tom případě se musí zajistit
    nějaká náprava,
  • 00:10:19 ať v případě, že by ten jedinec
    nějakým způsobem strádal,
  • 00:10:23 že musí být ze zdravotních důvodů
    oddělen a izolován,
  • 00:10:27 tak může i psychicky strádat
    z toho, že je v té izolaci.
  • 00:10:29 V tom případě ten ošetřovatel
    hraje významnou roli,
  • 00:10:32 že v podstatě nahrazuje ten kontakt
    s tím vlastním druhem,
  • 00:10:37 nebo aspoň ho může nahradit
    třeba i nahrávkami zvukovými,
  • 00:10:41 které tam nechá v tom prostoru.
    Je spousta možností.
  • 00:10:44 Je to hodně individuální
    podle druhu zvířete,
  • 00:10:47 o kterém se budeme bavit.
  • 00:10:49 Určitě pro to, aby ta zvířata
    se i nenudila,
  • 00:10:52 slouží i forma tréninku.
    Otázka je ovšem jakého tréninku.
  • 00:10:57 Ten trénink je vždycky na bázi
    zcela dobrovolnosti toho zvířete
  • 00:11:01 a jedná se i právě o práci
    se zvířaty,
  • 00:11:06 která můžou být relativně
    nebezpečná.
  • 00:11:09 Proto u ošetřovatele ale
    ten kontakt slouží i k tomu,
  • 00:11:14 aby mohl i zdravotně zkontrolovat
    ten stav zvířat,
  • 00:11:17 popřípadě mu nahradit
    i ten kontakt, který mu chybí.
  • 00:11:23 -Cvičení tuleňů v zoologické
    zahradě nebo v cirkuse
  • 00:11:26 má velmi podobné rysy.
  • 00:11:30 Rozdíl je možná především v tom,
    že v zoologické zahradě
  • 00:11:33 je to vždycky motivováno
    právě tím enrichmentem,
  • 00:11:37 aby ta zvířata měla činnost,
    pohyb, aktivity,
  • 00:11:42 kdežto v tom cirkuse je to
    postavené na byznysu?
  • 00:11:45 já to zvíře cvičím proto,
    abych na tom vydělal.
  • 00:11:48 A to je ten obrovský rozdíl,
  • 00:11:50 protože často proto,
    abych na tom vydělal,
  • 00:11:52 tak nutím ta zvířata
    i do nepřirozených cviků,
  • 00:11:57 proto, abych měl co nejvíc
    atraktivní číslo,
  • 00:12:01 kdežto v zoologické zahradě
    se pouze podporují ty aktivity,
  • 00:12:05 které to zvíře přirozeně
    v přírodě projevuje.
  • 00:12:10 Přitom drezura v zoologické
    zahradě,
  • 00:12:13 kromě toho enrichmentu,
    o kterém jsme se zmínili,
  • 00:12:16 tak další velmi důležitá součást
    toho trénování je,
  • 00:12:21 aby ta zvířata se mohla ošetřovat
    bez toho,
  • 00:12:25 aby se třeba musela imobilizovat,
    uspávat,
  • 00:12:28 to znamená to, že se s těmi zvířaty
    pracuje umožňuje,
  • 00:12:31 že to zvíře vám ukáže dutinu
    ústní, oči, uši,
  • 00:12:35 že si nechá ošetřit packy,
  • 00:12:37 že si slon nechá třeba
    ošetřit kopyta.
  • 00:12:40 A to je všecko důležité
  • 00:12:42 a vlastně je to i něco,
    čím se brání tomu stresu,
  • 00:12:45 že to zvíře je na tu činnost
    zvyklé
  • 00:12:47 a nevyvolám tím u něj stres.
  • 00:12:48 -I v zoologických zahradách
  • 00:12:50 je v posledních desetiletích vidět
    velký posun
  • 00:12:54 vzhledem k depresím u zvířat,
  • 00:12:56 nebo alespoň v těch dobrých
    zoologických zahradách.
  • 00:13:00 Vidíme, že zvířata mají lepší
    výběhy, obohacené výběhy,
  • 00:13:04 ale nejenom to, že vlastně
    jejich ošetřovatelé, chovatelé
  • 00:13:08 se zamýšlejí nad tím, jak jim
    zpestřit ten denní režim.
  • 00:13:13 Schovávají jim potravu,
    vymýšlejí pro ně různé hry,
  • 00:13:19 dělají s nimi třeba i nějaká
    cvičení,
  • 00:13:22 právě proto, aby zvířata
    nepodléhala
  • 00:13:25 letargii a následným depresím
  • 00:13:28 a také samozřejmě potom
    poruchám chování.
  • 00:13:40 -Pokud teda bychom chtěli dopřát
    zvířatům
  • 00:13:44 rozumný život v rozumných
    podmínkách,
  • 00:13:46 tak je skutečně potřeba
    vytvářet poptávku,
  • 00:13:49 to znamená tam, kde je to možné,
    tak se ptát,
  • 00:13:53 jestli třeba nabízejí maso
    vysloveně z pastevních chovů.
  • 00:13:58 -Můžeme se podívat tady
    u toho kakadua bílýho,
  • 00:14:01 to je naše Josefínka,
  • 00:14:03 tak ta byla úplně bez peří,
    což je velice častý jev,
  • 00:14:07 kdy ti papoušci se otrhají.
    To je jediný, co můžou udělat.
  • 00:14:10 Jsou zavřený sami v kleci
    a jsou tam jenom oni sami
  • 00:14:14 a nikde nikdo, ticho, nuda,
    zoufalství,
  • 00:14:16 takže si začne trhat peří.
  • 00:14:18 Vlastně ten pták nemá být
    nikdy sám,
  • 00:14:21 nebo aspoň když nemáme
    na něj čas,
  • 00:14:23 tak je lepší ho držet v párech,
    ve skupinách.
  • 00:14:26 Dneska už ten papoušek
    je spokojenej,
  • 00:14:29 ale natolik si to poškodil,
    že ten pták už nikdy nezapeří.
  • 00:14:33 -Kdy je načase řešit problém
    s veterinářem?
  • 00:14:35 V podstatě ještě dřív, než nastane.
  • 00:14:38 Já apeluji na všechny majitele,
    co si pořizují zvíře,
  • 00:14:41 ať už je to kočka, pes, osmák,
    morče, králík,
  • 00:14:44 aby si o tom zvířeti něco přečetli,
    co to zvíře potřebuje,
  • 00:14:48 protože to zvíře se do toho stavu
    vůbec nemusí dostat v případě,
  • 00:14:51 že ten majitel něco ví
    o jeho základních potřebách,
  • 00:14:55 ví, co to zvíře potřebuje,
  • 00:14:56 co potřebuje v rámci mentální
    stimulace.
  • 00:14:59 Protože dneska je strašně moderní
    pořídit si psa, který poslouchá,
  • 00:15:03 který poslouchá na slovo,
    jenomže představte si,
  • 00:15:07 že byste se mohli vyčůrat
    jenom na povel,
  • 00:15:10 nebo mohli jíst jenom na povel.
  • 00:15:16 -Ten kůň musí mít po celý den
    nějakou smysluplnou aktivitu,
  • 00:15:20 ať už je to ta aktivita přirozená,
    které by se věnoval v přírodě,
  • 00:15:24 pokud by mu do toho člověk
    nezasahoval,
  • 00:15:26 anebo ať už je to aktivita,
    kterou do toho vnáší člověk,
  • 00:15:29 to znamená pracovní činnost,
  • 00:15:31 nebo já nevím, i pohyb v kolotoči
    a tak dál.
  • 00:15:33 Tak ten kůň by neměl mít
    mnoho prostoru pro nudu.
  • 00:15:37 Co se týká životních podmínek,
    když se podíváme tady kolem sebe,
  • 00:15:41 to je velmi pěkné prostředí
    pro chov koní.
  • 00:15:46 KŮŇ ŘEHTÁ
    Souhlasí!
  • 00:15:49 V podmínkách, které by člověk
    úplně nečekal,
  • 00:15:53 protože tady kolem jsou paneláky
  • 00:15:55 a přesto ti koně jsou drženi
    ve skupině
  • 00:15:57 a jsou využíváni pro tak náročné
    činnosti,
  • 00:16:00 jako je hiporehabilitace,
  • 00:16:02 to znamená práci s pohybovým
    aparátem především dětí,
  • 00:16:06 které trpí nějakými hendikepy.
  • 00:16:09 -Tady máme asi ten nejlepší
    příklad,
  • 00:16:11 jak má vypadat moderní zoologická
    zahrada,
  • 00:16:13 že to zvíře už ani není v kleci,
    ale v kleci je ten návštěvník.
  • 00:16:18 Ať už projíždí lvím safari
    ve svém vlastním autě,
  • 00:16:21 tak je vlastně uzavřený
  • 00:16:23 a okolo ve volném prostředí
    se pohybují lvi,
  • 00:16:26 pohybuje se tam rodina zdravá,
    se zdravými sociálními vazbami,
  • 00:16:32 a návštěvník je buď v tom autě
    uzavřen,
  • 00:16:35 anebo si vyjde na tady tu vyhlídku
  • 00:16:37 a kouká vlastně z klece
    na zvířata v přírodě.
  • 00:16:39 A to si myslím, že je budoucnost
    zoologických zahrad,
  • 00:16:42 aby poskytovaly doopravdy
    odpovídající prostor,
  • 00:16:46 odpovídající podmínky
    pro ta chovaná zvířata,
  • 00:16:48 tak, aby se smazával rozdíl
  • 00:16:51 mezi životem toho zvířete
    v přírodě a v péči člověka.
  • 00:16:58 -Kromě různých nakladatelství
    jsem malovala taky pro myslivce?
  • 00:17:03 ročenky, do časopisů a tak.
  • 00:17:06 A taky to souviselo s mojí
    láskou k přírodě.
  • 00:17:11 Já moc ráda chodím do přírody
  • 00:17:14 a moc ráda pozoruju zvířata
    a stromy a květiny a všecko,
  • 00:17:19 a tak když byla možnost,
    tak jsem vyjela mimo Prahu.
  • 00:17:23 Tehdy jsem byla v brdských lesích.
  • 00:17:25 Brdské lesy jsou nádherné,
    jsou blízko Prahy,
  • 00:17:29 no a žili tam tehdy ve velkých
    tlupách nebo stádech viržiňáci,
  • 00:17:36 viržinský jeleni.
  • 00:17:38 To je takový malebný zvíře,
    pocházející z Ameriky,
  • 00:17:42 jsou to menší jeleni.
  • 00:17:44 No ale tam byla vůbec
    spousta zvěře.
  • 00:17:46 Já si pamatuju, ještě jsem viděla
    naživo tetřeva hlušce,
  • 00:17:51 kteří teď už vlastně vidět
    skoro nejsou.
  • 00:17:54 Byly tam samozřejmě lišky
    a jeleni evropští a divočáci,
  • 00:18:01 ti jsou tam pořád, divočáci.
  • 00:18:03 No a já jsem tehdy hrozně toužila,
  • 00:18:07 ono to bylo na podzim,
    nějak v září,
  • 00:18:10 a já jsem toužila vidět
    boje jelenů zblízka.
  • 00:18:14 Tam chodili na jednu louku,
    takovej to byl svah mírnej,
  • 00:18:20 a na konci rostly jedle a modříny.
  • 00:18:24 Moc krásně to tam vonělo,
    louka byla taky nádherná,
  • 00:18:28 a já jsem si řekla, že se tam
    na ně zajdu podívat.
  • 00:18:33 Tedy víte co? Slyšela jsem
    troubení, výzvu jelena k souboji,
  • 00:18:39 jenže já jsem tehdy nevěděla,
  • 00:18:42 že ty viržinský jeleni, ty menší,
    takhle nevolají.
  • 00:18:47 Oni maj úplně jiný zvyky,
    jinej hlas,
  • 00:18:50 a jejich říje začíná taky
    až v listopadu.
  • 00:18:53 A tak jsem si říkala: "Tyhlety
    menší jeleni mi snad neublíží",
  • 00:18:59 i když se říká, že v říji
    může zabít i obyčejný srnec,
  • 00:19:06 protože jak je rozvášněnej,
    tak vůbec si nebere servítky.
  • 00:19:11 A tak jsem se jednou od táboráku
    k večeru už v soumraku vyplížila,
  • 00:19:17 slyšela jsem troubení
    a tak jsem běžela na tu louku.
  • 00:19:22 A už kus předtím jsem se plazila,
    aby mě neviděli,
  • 00:19:27 po zemi mezi travou,
    až jsem došla blízko.
  • 00:19:32 Tam už jsem slyšela,
    jak o sebe naráží paroží,
  • 00:19:36 tak jsem rozhrnula trávu
    a teď to leknutí!
  • 00:19:40 Oni to nebyli viržiňáci, to byli
    velcí jeleni evropští!
  • 00:19:46 To je obrovský zvíře,
  • 00:19:48 který může vážit až třeba 500 kilo,
    když se to povede.
  • 00:19:53 No a teď oni tam do sebe
    prostě naráželi a bojovali.
  • 00:19:59 A to už bylo pozdě, abych utekla,
    protože bych na sebe upozornila.
  • 00:20:05 Zřejmě šel vítr od nich ke mně,
    takže mě necítili,
  • 00:20:10 a dál se tam utkávali.
  • 00:20:13 No a já jsem je pozorovala
    a pozorovala,
  • 00:20:16 až nastal okamžik, kdy se něčeho
    lekli a teď, představte si,
  • 00:20:21 ten největší jelen zrovna
    skočil směrem ke mně.
  • 00:20:26 No, byla jsem vyděšená,
  • 00:20:28 takže jsem mimoděk zvedla ruce,
    si pamatuju,
  • 00:20:32 jako když se někdo vzdává.
  • 00:20:36 A ten jelen na poslední chvíli
    mě zaznamenal,
  • 00:20:40 ale už nestačil odskočit bokem
    a tak mě přeskočil.
  • 00:20:45 Takže já jsem viděla jelena
    zespoda.
  • 00:20:48 Bylo to strašně zábavný
    a unikátní,
  • 00:20:52 ale trošku i strašidelný,
    a ti ostatní jeleni,
  • 00:20:57 jeden odběhl do bažiny,
    ta byla takhle vpravo ode mě,
  • 00:21:01 a někam tam zmizel, běžel do lesa,
    a ty laně, který pozorovaly zápas,
  • 00:21:08 tak odběhly na druhou stranu
    do těch modřínů.
  • 00:21:11 No a já jsem se pak zvedla
    a pomalu jsem odcházela
  • 00:21:16 a ten zážitek mi zůstal dodneška.
  • 00:21:25 -Kočky z domácího depozita
    paní Heleny Studecké v Kladně
  • 00:21:29 hledají nové rodiny.
  • 00:21:31 Pomozte, prosím, pokud se
    na to cítíte!
  • 00:21:34 Dvouletý kastrovaný kocourek Mikeš
    je nádherný černý ďáblík.
  • 00:21:38 Je velmi dominantní.
  • 00:21:40 Mikeš je úžasný kamarád,
    ale je třeba ho respektovat.
  • 00:21:44 Zřejmě si nic dobrého nezažil
    a nerozumí si s jinými kočkami.
  • 00:21:48 Možná bude šťastnější v domečku,
    než v bytě, ale dál od silnice.
  • 00:21:54 Mourek Áda je fešák s bílými
    tlapičkami a bílým čumáčkem.
  • 00:21:58 Rád se mazlí a nechá se vzít
    i do náruče.
  • 00:22:02 Pokud se pro něj rozhodnete,
  • 00:22:04 získáte v něm skvělého čtyřnohého
    kamaráda.
  • 00:22:07 Ádovi jsou 2 roky a je kastrovaný.
  • 00:22:10 Šerynka je sice trochu nedůvěřivá,
    ale to jen zpočátku.
  • 00:22:14 Jakmile ji přesvědčíte,
    že to s ní myslíte dobře, je vaše.
  • 00:22:18 Ráda si hraje a její velikou
    zálibou je spaní v posteli.
  • 00:22:22 Šerynka je roční kočička.
  • 00:22:24 Asi by se jí líbilo žít v bytě,
    ale není to podmínkou,
  • 00:22:28 pokud jí u domečku umožníte
    kdykoliv přístup dovnitř.
  • 00:22:33 Moureček je čtyřletý kocourek.
    Má velmi hodnou a milou povahu.
  • 00:22:38 Rád se mazlí, a když ho chováte
    na klíně, přede jako kolovrátek.
  • 00:22:42 Moureček je kastrovaný.
    bude úžasným společníkem každému,
  • 00:22:47 kdo mu projeví svou lásku
    a bude o něj oddaně pečovat.
  • 00:22:50 Hodil by se i ke starším lidem.
  • 00:22:53 Betynka má krásnou želvovinovou
    srst
  • 00:22:55 s bílou náprsenkou a bílými
    ponožkami.
  • 00:22:58 Moc ráda se mazlí. Betynka je
    velká milovnice jídla
  • 00:23:02 a protože má trošku nadváhu,
    potřebovala by lehčí dietu.
  • 00:23:07 Betynce jsou 2 roky
    a je kastrovaná.
  • 00:23:09 Tom a Jerry jsou čtyřměsíční
    koťata.
  • 00:23:12 Kocourek Tom je umazlené mimino,
    je velmi roztomilý,
  • 00:23:17 zato kočička Jerry je pěkné kvítko.
  • 00:23:20 I když je stejně roztomilá
    jako její bratříček,
  • 00:23:23 šijí s ní všichni čerti,
  • 00:23:25 a i když se mazlí také ráda,
    v náruči moc dlouho nevydrží.
  • 00:23:29 Zvědavost jí prostě nedá,
    všechno musí prozkoumat.
  • 00:23:33 Pro koťata bychom rádi našli
    společný domov.
  • 00:23:36 Tříletého Matěje je pěkný kus.
  • 00:23:39 Je to pořádný kocour s mohutnější
    srstí,
  • 00:23:42 o kterou je potřeba čas od času
    pečovat.
  • 00:23:45 Hřebelcování má Matěj moc rád.
  • 00:23:48 Je to klidný a bezproblémový
    kocour,
  • 00:23:50 který by byl milým společníkem
    pro člověka,
  • 00:23:53 který žije sám a rozumí kočkám.
  • 00:23:56 Amálka je čtyřletá tříbarevná
    kočička.
  • 00:23:59 Byla odchycena v lese.
    Lidí se spíš bojí,
  • 00:24:03 ale v klidném domácím prostředí
    se rychle zadaptuje.
  • 00:24:07 Ideální do rodiny bez dětí.
  • 00:24:11 Pokud se vám některá z nabízených
    koček zalíbila,
  • 00:24:14 kontaktujte domácí depozitum
    Heleny Studecké na adrese:
  • 00:24:23 Schůzku si můžete domluvit
    na telefonním čísle:
  • 00:24:29 nebo prostřednictvím emailu.
  • 00:24:32 Pokud se rozhodnete podpořit
    kočky z depozita finančně,
  • 00:24:35 určitě uvítáte číslo účtu:
  • 00:24:44 Za jakoukoliv pomoc zvířatům
    v nouzi děkujeme!
  • 00:24:55 *Zveme vás na listopadovou
    umisťovací výstavu koček
  • 00:24:58 a povídání o psech.
  • 00:25:13 Uvidíte kočičky k adopci,
    charitativní krámky,
  • 00:25:16 akce pro děti a veterinární
    poradnu.
  • 00:25:19 Těšíme se na vás!
    A možná přijde i Mikuláš!*
  • 00:25:29 -Za týden se v dalším dílu
    našeho pořadu
  • 00:25:31 setkáte s medvědicí Maruškou
  • 00:25:33 a jejími medvědáři
    z českokrumlovského zámku.
  • 00:25:37 Určitě se podívejte,
    bude to stát za to!
  • 00:25:39 Mějte se moc hezky,
    těším se na shledanou.
  • 00:25:43 Skryté titulky: Barbora Valentová
    Česká televize 2019

Související