iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 9. 2017
23:50 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
2375
zhlédnutí

Terra musica

Mezinárodní houslařská soutěž Praha

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Terra musica

  • 00:00:46 Housle mají duši,
    mají svoje charisma.
  • 00:00:50 Houslista se do houslí zamiluje,
    to je pro něho celoživotní partner.
  • 00:00:57 Musejí mít nějakou duši.
    Není to jenom kus dřeva.
  • 00:01:10 -Duši? Ne, nemyslím si.
  • 00:01:12 Duše houslí se probudí ve chvíli,
    kdy na ně hraje dobrý houslista.
  • 00:01:30 -Doufám, že mají duši.
    Tahle je ještě velmi čerstvá.
  • 00:01:36 Vždyť vznikly před týdnem.
  • 00:02:18 -Udělat dobrý housle je těžký.
  • 00:02:22 Houslařů je, aniž se to zdá, hodně
    a kultura houslí je prastará
  • 00:02:29 a je mnoho příkladů,
    jak mají vypadat dobrý housle.
  • 00:03:08 Je to jako závodní auto,
    který musí mít všechno perfektní:
  • 00:03:11 motor, brzdy, design...
  • 00:03:14 Když se něco zkazí,
    tak to prostě nejede.
  • 00:03:27 Koncept vymyslel už náš kolega,
    houslař Jaromír Jó,
  • 00:03:32 který bohužel zemřel před 2 lety.
  • 00:03:35 To byl houslař z Náchoda
    a on vymyslel koncept,
  • 00:03:39 že soutěž nebude anonymní,
  • 00:03:42 že všichni houslaři přijedou,
    že tam budou.
  • 00:03:45 A že budou na místě řezat
    houslovou hlavici.
  • 00:03:48 Takže z toho udělal
    úžasnou společenskou událost.
  • 00:04:10 -Já mám velkou zálibu
    v houslových hlavicích.
  • 00:04:13 Zkusím to lépe vysvětlit.
    Jsem velmi svázán s jejich výrobou,
  • 00:04:17 protože můj první kontakt
    s houslařstvím,
  • 00:04:20 moje první práce na houslích
    byla právě houslová hlavice.
  • 00:04:43 -Rozhodla jsem se přihlásit
    do této soutěže,
  • 00:04:44 protože se mi zdálo,
  • 00:04:46 že její organizace je zajímavá
    a velmi dobrá.
  • 00:04:49 Myšlenka výměny informací
    mezi účastníky
  • 00:04:52 se mi zdá zásadní
    pro každého houslaře.
  • 00:04:55 Moci zkoušet,
    vyměňovat si zkušenosti.
  • 00:04:58 A přijela jsem i kvůli porotě.
  • 00:05:01 Jsou tu 3 osobnosti,
    kterých si velice vážím
  • 00:05:03 a které velice obdivuju.
  • 00:05:05 Takže fakt,
    že to je právě tahle porota,
  • 00:05:08 pro mě byl dost zásadní.
  • 00:05:10 A také fakt, že jde v soutěži
    mimo jiné o řezbu hlavice,
  • 00:05:13 je velice zvláštní zkušenost.
  • 00:05:15 Zvnějšku to musí být moc hezké,
    vidět všechny,
  • 00:05:18 jak současně vyřezávají
    houslovou hlavici,
  • 00:05:20 a zároveň je to trochu legrační.
  • 00:05:39 -Každý ten rukopis, byť je dělaný
    podle modelu Stradivariho,
  • 00:05:42 třeba tohle je opravdu
    překrásná hlava,
  • 00:05:46 tak když vedle sebe dáte
    5 jinejch hlav od dalších mistrů,
  • 00:05:50 tak zjistíte, že se každá liší.
  • 00:05:53 Je to vizitka houslaře.
    Podívej, takhle to umím.
  • 00:05:57 Většinou když je nádherná hlava,
    tak jsou i hezký housle.
  • 00:06:00 To, že se tady dnes soutěží
    v řezbě houslařské hlavy,
  • 00:06:04 není náhoda, vyřezat krásnou hlavu
    je velkej kumšt.
  • 00:06:20 -V proporcích soutěže je podmínka,
  • 00:06:23 že model, se kterým soutěžíme,
    musí bejt Antonio Stradivari.
  • 00:06:28 Je strašně těžký tím,
    jak jsou housle trojrozměrný,
  • 00:06:34 dělat jen podle vobrázku,
    podle nějakýho plakátu.
  • 00:06:37 Když si vezmete hlavu,
    můžete ji vyfotit ze všech stran,
  • 00:06:40 ale stejně to nikdy
    nemůžete napodobit,
  • 00:06:44 jako když máte originál,
    což je strašně komplikovaný.
  • 00:06:48 Existují technologie,
  • 00:06:51 kdy si housle pravý
    můžeme dneska vodlejt,
  • 00:06:54 a mít housle sice sádrový,
    ale stradivárky doma.
  • 00:07:17 -Běžná soutěž je o tom,
    že pošlete housle do soutěže,
  • 00:07:21 můžete je přinést,
    ale stačí, když je pošlete poštou,
  • 00:07:26 a teď se nic neděje.
  • 00:07:29 Soutěž probíhá za zavřenými dveřmi
    a všichni jen čekají na výsledky.
  • 00:07:33 Pak je udělení cen
    a pak je maximálně nějaká výstava.
  • 00:07:37 Takže prostor pro bytí spolu,
    sdílení informací,
  • 00:07:44 utvoření si společenských vazeb
    je minimální.
  • 00:07:47 My naopak tuhle soutěž
    stavíme na tom,
  • 00:07:51 že maximalizujeme ten prostor.
  • 00:07:53 Všichni lidi jsou 4 dny
    intenzivně spolu,
  • 00:07:56 seznámí se, můžou sdílet všechno
    profesně i neprofesně.
  • 00:08:34 -Když jsem před lety
    držel v ruce první stradivárky,
  • 00:08:37 musím přiznat,
    že jsem se hodně chvěl.
  • 00:08:39 Dneska už housle,
    na které budu hrát,
  • 00:08:41 jsou pětadvacáté stradivárky,
    na které hraju.
  • 00:08:44 Já k tomu dneska nechovám
    pocit nervozity,
  • 00:08:47 ale obrovský respekt,
    protože ten pán dosáhl toho,
  • 00:08:51 že vytvořil tak vysokou laťku,
    ke které dnešní mistři houslaři,
  • 00:08:57 které tady vidíte při soutěži,
    vzhlížejí a je to pro ně inspirace,
  • 00:09:01 jak stavět současné
    mistrovské nástroje.
  • 00:09:05 Takže obrovský respekt ke kumštu,
    který vytvořil,
  • 00:09:08 a asi mu bylo shůry naděleno,
    že se dožil tak vysokýho věku.
  • 00:09:11 On celý život experimentoval,
    aby k tomu modelu došel.
  • 00:09:15 To nebylo tím,
    že se narodil Stradivari,
  • 00:09:17 najednou byl tak geniální
    a okamžitě všechno fungovalo.
  • 00:09:20 Jeho učitel se jmenoval
    Niccolo Amati
  • 00:09:24 a Stradivari chtěl docílit
    silnějšího zvuku,
  • 00:09:28 ale ve stejný kráse,
    jako stavěl jeho učitel.
  • 00:09:30 A to se mu naprosto povedlo
    v poslední čtvrtině jeho života.
  • 00:09:58 Co se týče starých nástrojů,
    je potřeba říct, že se musí,
  • 00:10:01 pokud se používají dnešní struny,
    dřív se používaly struny střívkové,
  • 00:10:05 tak se v této části mění krk.
  • 00:10:07 Udělá se tak zvaný klín neboli šift
    a původní hlava se na krk nasadí.
  • 00:10:13 Důvod je prostý.
  • 00:10:15 Dnešní struny jsou delší
    a mají větší tlak na vrchní desku,
  • 00:10:18 takže původní kratší krk
    by nestačil,
  • 00:10:21 ozývaly by vám se jiný tóny,
    takže se vyměňuje tato část.
  • 00:10:25 Nesmí se vyměnit
    všechno včetně hlavy,
  • 00:10:28 protože hlava je součást
    originality nástroje.
  • 00:10:31 Abysme zamotali divákům
    ještě víc hlavu,
  • 00:10:36 tak pod G strunou
    vede basový trámec, žebro.
  • 00:10:40 Ten basový trámec
    musí být dnes delší,
  • 00:10:43 protože tlak strun může být
    15-16 kilogramů podle toho,
  • 00:10:48 jaký struny používáte,
  • 00:10:50 což je daleko větší tlak
    než střívkové struny,
  • 00:10:52 který byly tenký,
    na který se lehce hrálo.
  • 00:10:55 Tím pádem basový trámec,
    to žebro, který to vypínalo,
  • 00:10:58 nemuselo být tak velké.
  • 00:11:00 Vrchní deska se sejme,
  • 00:11:02 nahradí se novým trámcem,
    housle mají životnost x staletí
  • 00:11:06 a my dodneška nevíme,
    jak dlouho housle vydrží,
  • 00:11:10 protože na ty nejstarší od mistrů,
  • 00:11:12 jako je Giovanni Paulo Maccini
    nebo Andrea Amati,
  • 00:11:15 nejstarší housle,
    na který jsem hrál,
  • 00:11:18 byly z roku 1538
    a na ty se pořád ještě hraje.
  • 00:12:16 -Říct, jako roli hraje hlava,
    to se nedá.
  • 00:12:22 Ono se to těžko měří.
  • 00:12:25 Zvuk kvalitní,
    kterej je dobrej, špatnej.
  • 00:12:28 To je hezký na houslích,
  • 00:12:33 že spoustu věcí sice dokážeme
    dopředu ovlivnit,
  • 00:12:37 ale na sto procent nedokáže
    stejně nikdo nikdy říct,
  • 00:12:39 jakej ten výsledek dopředu bude.
  • 00:12:57 -Toto je velmi malá soutěž.
    Je tu snad jen 40 soutěžících.
  • 00:13:01 Na většině jiných soutěží
    je mnoho a mnoho lidí.
  • 00:13:05 V Cremoně jich bývá přes 300.
  • 00:13:07 Dobré znamení je,
    že tu vidím mladé výrobce.
  • 00:13:10 Obecně jde úroveň stále výš.
  • 00:13:13 Už teď se mladí houslaři nachází
    na velmi vysoké úrovni.
  • 00:13:17 Před 10 minutami jsem držel v ruce
    nástroj studenta z Poznani,
  • 00:13:20 z poznaňské univerzity.
  • 00:13:22 Udělal teprve své páté housle
    a ty jsou zde na této soutěži
  • 00:13:25 a jsou to velmi dobré housle.
  • 00:13:27 Takže ano, je co se učit,
  • 00:13:30 ale už teď je úroveň velmi vysoká
    a je velmi příjemné být u toho.
  • 00:13:47 -Poprvé jsou vstoupila
    do houslařské dílny,
  • 00:13:50 abych si pronajala housle,
    protože jsem na ně začínala hrát,
  • 00:13:54 a hned jsem věděla,
    že to chci dělat.
  • 00:13:57 Začala jsem se tomu řemeslu
    učit o něco později.
  • 00:14:01 Byla to atmosféra v dílně,
    která mě nadchla pro tuto práci.
  • 00:14:15 -Houslařství bývalo
    mužskou disciplínou,
  • 00:14:18 ale to se mění.
  • 00:14:20 Mění se to rychle v poslední době.
  • 00:14:23 Já jsem to nepočítal, ale myslím,
    že máme asi 5 účastnic,
  • 00:14:28 který se ovšem umístily vepředu,
    ty holky jsou výborný.
  • 00:14:34 Já bych si myslel logickou úvahou,
    možná mě za to nebudou mít rády,
  • 00:14:40 že ta ženská na to nemá klid.
  • 00:14:44 Na houslařství se člověk musí
    soustředit, vypustit celej svět.
  • 00:14:48 To ty holky často nemůžou,
    když mají děti, domácnost.
  • 00:14:53 Ale ony se asi mění
    společenský role.
  • 00:14:57 Dneska už to tak není,
    že ženská je pořád u plotny.
  • 00:15:00 Takže už dělají i ty housle.
  • 00:15:04 -Nemyslím si,
    že je rozdíl mezi ženami a muži.
  • 00:15:07 Rozhodně nejsem první houslařka.
    Možná tady jich není moc,
  • 00:15:10 ale ve Francii je jich hodně,
    jsou mezinárodně uznávané
  • 00:15:14 a už přede mnou udělaly
    mnoho práce.
  • 00:15:16 Zmíním třeba Izabel Vilboa.
  • 00:15:18 V mé generaci, aspoň ve Francii,
    jsme půl na půl.
  • 00:15:22 Není to něco,
    co mě nějak moc trápí.
  • 00:15:24 Navíc v anonymních soutěžích
    se nepozná,
  • 00:15:27 jestli nástroj vyrobil
    muž nebo žena.
  • 00:15:39 -Myslím, že motivace žen a mužů
    pro houslařinu není odlišná.
  • 00:15:42 Je to vášeň k této práci.
    Vášeň k hudbě.
  • 00:15:45 Vášeň k manuální práci.
  • 00:15:47 Nevěřím, že jsou zásadně
    rozdílné důvody u muže a u ženy.
  • 00:15:52 Žen je čím dál tím více,
    což je pozitivní a krásné proto,
  • 00:15:56 že mohou přinést jiný názor,
    jiné vnímání
  • 00:15:59 a mohou obohatit naši práci.
  • 00:16:02 Ale způsob práce je stejný.
    Není to tak,
  • 00:16:04 že by muži a ženy pracovali
    zásadně jinak.
  • 00:16:07 Je to jen jiná citlivost,
    která může být užitečná,
  • 00:16:10 pokud ji my muži dokážeme ocenit.
  • 00:16:36 -Mají duši, samozřejmě.
    Je to takový malý kolíček,
  • 00:16:39 který se dává úplně na závěr,
    kdy už máte hotový lak
  • 00:16:43 a už plni očekávání
    do poslední chvíle nevíte,
  • 00:16:46 jak ten nástroj bude znít.
  • 00:16:49 Já jsem to dělal
    2 dny před soutěží,
  • 00:16:51 kdy jsem vkládal duši,
  • 00:16:54 takže jsem ani pořádně nevěděl,
    s čím jdu na trh.
  • 00:17:08 Myslím, že to je důležitý faktor
    mistrovských houslí,
  • 00:17:12 že by měly být stylové
    a měly by mít něco navíc
  • 00:17:15 než běžné nástroje tovární.
  • 00:17:18 To si myslím, že je ta duše.
  • 00:17:41 -Jak už jsem řekl,
  • 00:17:42 nejdůležitější věcí na houslích
    je zvuk,
  • 00:17:45 takže se nejdřív podíváme,
    co vytváří ten zajímavý zvuk.
  • 00:17:48 Velikost,
    proporce 2 rozdílných částí,
  • 00:17:51 jak velké jsou,
    zakulacení spodní části,
  • 00:17:54 kvalita dřeva,
    to je velmi zásadní.
  • 00:17:57 Všechny tyto aspekty
  • 00:17:58 jsou nejdůležitějšími věcmi
    k posuzování,
  • 00:18:01 protože to je krásná
    umělecká práce.
  • 00:18:04 Hledáme tvar, detaily,
    kvalitu laku,
  • 00:18:06 kvalitu houslové hlavy,
    jak je vyřezaná,
  • 00:18:09 jestli mají housle osobnost,
    zda jsou zajímavé i z dálky.
  • 00:18:13 Je spousta aspektů.
  • 00:18:15 Ale teď následuje
    další část soutěže.
  • 00:18:18 Musíme si ty housle
    také poslechnout.
  • 00:18:21 To proběhne dnes odpoledne
    v koncertním sále.
  • 00:18:23 Housle by neměly být
    jen krásné na pohled,
  • 00:18:27 ale měly by také krásně znít.
  • 00:18:41 -Jestli bude hrát,
  • 00:18:43 dá se částečně poznat tím,
    když ho promnu v prstech,
  • 00:18:46 protože první informace je váha,
  • 00:18:48 to znamená, je to vzdušný nástroj,
    to už mě zaujme,
  • 00:18:52 pak když ho otáčíte v ruce,
    tak nástroj trochu hraje, šustí.
  • 00:18:56 Je vidět, že není jakoby z vaty.
    Je v něm křehkost, vzdušnost.
  • 00:19:02 To jsou první informace,
    které mi napoví,
  • 00:19:05 že by mohl velice dobře hrát.
  • 00:19:08 To ostatní se uvidí v sále,
    to nemůžeme predikovat.
  • 00:19:21 -Když se houslaři
    chtějí účastnit soutěže,
  • 00:19:24 snaží se udělat
    ten nejlepší nástroj.
  • 00:19:26 Takže se budou snažit vybrat
    nejlepší dřevo, nejkrásnější dřevo,
  • 00:19:30 budou práci věnovat
    hodně pozornosti.
  • 00:19:33 Ale není možné zcela změnit
    styl své práce.
  • 00:19:36 To je osobní věc.
    Takže nástroj, který vytvoří doma,
  • 00:19:39 je podobný tomu,
    co budou předvádět na soutěži.
  • 00:19:42 Výrobky si budou velmi podobné,
    ale přece trochu jiné.
  • 00:20:19 -Před 15 lety světu vládl
    cremonský trend.
  • 00:20:23 Housle mají určitou vizáž, lak,
    určitým způsobem vypadají
  • 00:20:27 a celý svět se snaží přiblížit,
    a to už dnes neplatí.
  • 00:20:31 Takže jsem si tady ověřil,
  • 00:20:33 že i v té klasické záležitosti,
    jako jsou housle,
  • 00:20:36 existuje posun v trendech
    zpracování laku,
  • 00:20:39 určitého názorového výrazu.
  • 00:20:59 -Myslím si,
    že tón by měl být nosný.
  • 00:21:02 Pro houslistu je důležité,
    aby housle spouštěly,
  • 00:21:05 což znamená odpověď smyčce.
  • 00:21:08 Tón musí být silný,
    ale zároveň ne sprostý.
  • 00:21:12 Sál by měl být naplněn tónem,
    to je důležité.
  • 00:21:15 Neposlední věc je artikulace,
  • 00:21:17 aby při rychlých pasážích
    byl každý tón slyšet
  • 00:21:22 a byl srozumitelný.
  • 00:21:45 -Když jsou nástroje na svém místě
    a začíná soutěž,
  • 00:21:48 tak všichni jsou zvědaví,
    co to je za housle, jak vypadají.
  • 00:21:53 Velice často se stává,
  • 00:21:56 že svého favorita si člověk najde
    po velice krátké době,
  • 00:21:59 kdy se jen lehce rozhlídne
    a některé z nástrojů vás zaujmou.
  • 00:22:03 Není to tím,
    že by byly dokonale udělané,
  • 00:22:05 těch je jistě víc,
  • 00:22:08 na první pohled
    to člověk až tak nepozná,
  • 00:22:10 musí se k nástrojům vracet,
    aby je posoudil,
  • 00:22:12 ale z některých nástrojů
    energie tryská.
  • 00:22:15 Většinou se člověk nesplete.
    Když ten nástroj ne přímo vyhraje,
  • 00:22:19 bude mít rozhodně
    výborné umístění.
  • 00:22:23 Jsou to většinou nástroje,
  • 00:22:26 které když se podíváte
    na nástroje a na jeho autora,
  • 00:22:29 tak je to jeho portrét.
  • 00:22:46 -Jedna věc je Stradivariho
    kopírovat přesně.
  • 00:22:48 Dneska máme skenování 3D
    a různé rentgeny,
  • 00:22:53 stradivárky jsou změřené
    ze všech stran,
  • 00:22:56 takže můžete vytvořit
    identickou kopii,
  • 00:23:00 ale to neznamená,
    že máte vlastní styl.
  • 00:23:02 Vytvořil jste styl Stradivariho.
  • 00:23:04 Myslím si, že vytvořit si osobitý,
    vlastní styl,
  • 00:23:07 je to pravé mistrovství,
    to je to gró.
  • 00:23:16 -Nemyslím, že byl jiný
    vztah k houslařství,
  • 00:23:20 ať jde o ženu nebo muže.
  • 00:23:22 Jde o fascinaci zvukem,
    který housle vydávají,
  • 00:23:24 co přenášejí dál.
  • 00:23:26 Je to opravdu zvuk,
  • 00:23:29 díky kterému se neustále
    vyvíjíme a hledáme.
  • 00:23:32 Jako každý houslař
    se snažím vyrobit něco,
  • 00:23:35 co dobře funguje,
    ale má i něco navíc.
  • 00:23:37 Přitažlivý témbr.
  • 00:23:40 Včera řekl Patrik Roben,
    člen poroty, něco zajímavého.
  • 00:23:44 Že povaha houslaře
    je cítit z tónů houslí.
  • 00:23:48 Že povaha estetiky houslí
    a povaha houslaře
  • 00:23:52 nejsou zcela nezávislé.
  • 00:23:55 Neplatí to vždycky na sto procent,
  • 00:23:57 ale je to možná dobrý směr
    pro moji další práci.
  • 00:24:08 -Samozřejmě že housle mají duši.
    Rozhodně ano.
  • 00:24:12 Kromě jejich vlastní
    ještě mají kus duše každého z nás.
  • 00:24:15 Trávíme jejich vytvářením
    opravdu hodně času.
  • 00:24:18 Je v nich i náš pot
    při vyřezávání hlavy
  • 00:24:20 a spousta dalšího.
  • 00:24:22 Takže ano, myslím si,
    že mají duši.
  • 00:24:58 -Mám tajemství.
    Většinou se týkají laku.
  • 00:25:01 Laku a gruntu.
    To je povrchová úprava,
  • 00:25:05 to patří ke koloritu
    tohoto řemesla.
  • 00:25:09 Houslaři mají rádi svá tajemství.
  • 00:25:12 Jiní to zase kritizují,
    ti na to nadávají,
  • 00:25:15 že takhle brzdíme vývoj,
  • 00:25:18 a mně se zase zdá,
    že je to hezký.
  • 00:25:20 Kdyby nebylo žádný tajemství,
    tak všichni dělají všechno stejně
  • 00:25:22 a to není dobře.
  • 00:25:25 Skryté titulky: I. Marečková
    Česká televize 2017
  • 00:25:28 .a

Související