iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 1. 2016
22:15 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
806
zhlédnutí

Terra musica

Skladatel Jiří Teml — Monika Knoblochová a loutky — Jihočeská filharmonie s poctou Bohuslavu Martinů

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Terra musica

  • 00:00:17 Vítáme vás při sledování hudebního
    magazínu Terra Musica.
  • 00:00:21 Dnes jsme přijali pozvání
    cembalistky Moniky Knoblochové
  • 00:00:24 na premiéru netradičního ztvárnění
    tragédie o Faustovi.
  • 00:00:28 Jihočeská filharmonie ve spolupráci
    s Big Bandem Gustava Broma
  • 00:00:32 uvedla nové úpravy
  • 00:00:33 jazzem inspirovaných skladeb
    Bohuslava Martinů.
  • 00:00:36 Jiří Teml, dlouholetý dramaturg
    Českého rozhlasu,
  • 00:00:39 producent, skladatel a aranžér
  • 00:00:41 oslavil v plném tvůrčím nasazení
    osmdesáté narozeniny.
  • 00:00:53 Tak to je krása, že jste přišli.
    Že jo? Taky.
  • 00:00:57 Vždyť já tady vystupuju dneska.
    Tady.
  • 00:01:01 Víte, co se tady vlastně
    bude dít?
  • 00:01:03 Tady má Monika Knoblochová,
    to je taková cembalistka,
  • 00:01:05 ona tady má takový projekt,
    jmenuje se to Café créme.
  • 00:01:09 A představte si,
    že ona si vymyslela,
  • 00:01:11 že to bude o tom Faustovi.
  • 00:01:37 -Letos budeme pomalu
    finišovat,
  • 00:01:39 už 7. ročník hudebního
    salonu Café créme.
  • 00:01:42 Celá tato koncertní řada
    vlastně vznikla
  • 00:01:44 s ideou nedělat pouze
    čistě hudební koncerty,
  • 00:01:47 ale propojovat jednak žánry,
    ale také hudbu různých staletí,
  • 00:01:55 vlastně kombinovat,
    dělat zajímavé dramaturgie,
  • 00:01:57 které posluchači
  • 00:01:59 jen tak v hudebních sálech
    nepotkají.
  • 00:02:11 O, ty dnešní časy.
    Žádný spokojen zůstati nechce.
  • 00:02:15 Protož i ty, Fauste,
    také spokojený nebudeš...
  • 00:02:20 -Ráda jsem se od studijních dob
    pohybovala
  • 00:02:24 mezi světem barokní
    a úplně soudobé hudby.
  • 00:02:27 Tomu jsem se velmi
    věnovala.
  • 00:02:29 A čím víc jsem poznávala repertoár,
    čím víc jsem hrála
  • 00:02:32 a čím víc jsem se ale i zajímala
    o teoretické zdroje,
  • 00:02:37 prameny, knížky,
    tak mě napadaly nové souvislosti
  • 00:02:40 a z nich vznikaly
    nové dramaturgie.
  • 00:02:43 Které by mě bavily.
    Tak to vlastně vzniklo.
  • 00:03:07 -Tak jsem hledal,
    který ten Faust je zajímavý.
  • 00:03:10 A vlastně i ve spolupráci
    s Kateřinou.
  • 00:03:14 A vlastně nějakou dobu
    jsem se zabýval
  • 00:03:16 těmi starými loutkovými
    hrami,
  • 00:03:21 které jsou zaznamenány
    v nějakých knížkách.
  • 00:03:23 Které jsou jakoby strašně
    legrační.
  • 00:03:25 Ale zase mně přišlo,
    že by bylo dobrý
  • 00:03:27 to ještě zkombinovat
    s nějakým seriózním Faustem.
  • 00:03:30 A pak jsme našli úplně
    toho od Marowea,
  • 00:03:33 což je opravdu renesanční
    hra.
  • 00:03:37 A zkombinovali jsme tyhle ty
    dva texty.
  • 00:03:41 -To je dobrý, tak my tam musíme...
    -S tímhle by to taky fungovalo...
  • 00:03:48 -Spolupráce s Vítkem Bruknerem
    a Zuzanou Bruknerovou,
  • 00:03:51 kteří jsou členové souboru
    Buchty a Loutky
  • 00:03:54 vznikla jednak tak,
    že ten soubor znám,
  • 00:03:58 líbí se mi,
    jaká přestavení dělají,
  • 00:04:00 ale ještě ten spoj
    vedl přes dramaturgyni
  • 00:04:03 dnešního představení,
    Kateřinu Schwarzovou,
  • 00:04:06 která je také členkou
    tohoto souboru.
  • 00:04:08 A tím pádem se s nimi
    dobře zná a je to moje kamarádka,
  • 00:04:12 takže jsem využila toho,
    že jsem se k nim dostala blíž.
  • 00:04:24 Nejedná se už o koncept,
    je to hudební
  • 00:04:26 divadelní představení,
    kde hudba hraje důležitou roli,
  • 00:04:30 protože nám ji přímo
    k tomuto představení
  • 00:04:33 na míru zkomponoval
    známý český skladatel Jiří Teml,
  • 00:04:37 který v letošním roce
    oslaví 80. narozeniny.
  • 00:04:41 A který mě vlastně sám
    k tomuto nápadu
  • 00:04:44 inspiroval před několika lety,
    když říkal:
  • 00:04:46 Tobě by se hodilo sem
    do té řady loutkové divadélko.
  • 00:04:49 To by bylo tak fajn.
  • 00:04:51 A mě by bavilo k tomu
    napsat muziku.
  • 00:04:55 -Když tak vzpomenu zpátky,
    myslím si,
  • 00:04:58 že přeci jenom v tom
    našem rodě něco z toho kumštu bylo,
  • 00:05:04 protože, když se podíváte tady,
  • 00:05:06 tak můj tatínek vyřezal
    3 loutková divadla.
  • 00:05:08 Jedno dal Sokolu.
    A tady jsou žalostné zbytky.
  • 00:05:11 Tady je ten muzikant,
    to je ten čertík,
  • 00:05:14 které vyřezal, oblékl...
  • 00:05:19 -Tak, jak já mám ráda loutky,
    tak oni zase mají rádi hudbu.
  • 00:05:21 Takže jsme se vlastně
    spíš přetahovali o to,
  • 00:05:24 že já jsem říkala:
    "Ale to je divadlo.
  • 00:05:26 My k tomu hrajeme tu hudbu."
  • 00:05:28 "Ne, tam je důležitá
    ta hudba!"
  • 00:05:30 A čím Vítek chtěl víc hudby,
    tím líp.
  • 00:05:32 A byl hrozně nadšenej
    už při tom prvním kontaktu
  • 00:05:34 s hudbou Jiřího Temla,
    kdy jsem mu to nepřehrávala
  • 00:05:38 ani ne na cembalo,
    ale na klavír.
  • 00:05:41 Jsem to tak jako luštila
    z těch not.
  • 00:05:43 A on povídal: "To je úžasný.
    To je perfektní.
  • 00:05:45 To se mi hrozně líbí."
  • 00:05:46 -A to setkání bylo úplně
    perfektní,
  • 00:05:49 strašně příjemný strašně milý.
  • 00:05:55 -Mně nejde o to,
  • 00:05:57 abych dělala koncerty
    pro čím víc lidí, tím líp.
  • 00:05:59 Mně jede o skupinu lidí,
    kteří chodí pravidelně,
  • 00:06:01 ti se vždycky rozrostou
    o nějaké nově příchozí,
  • 00:06:04 které zajímá ten typ koncertu,
    který já dělám.
  • 00:06:07 A které baví ta různorodost
    dramaturgií.
  • 00:06:10 To prostředí by mělo, nebo doufám,
    že i je, příjemné.
  • 00:06:15 Mohou si vzít kávu,
  • 00:06:17 mohou si vzít skleničku vína
    na koncert.
  • 00:06:19 Po koncertě ještě míváme
    takové zastavení,
  • 00:06:23 které umožňuje třeba
    popovídat si o tom,
  • 00:06:26 co se na koncertě odehrálo.
    Možnost zastavit se trochu,
  • 00:06:29 mluvit mezi sebou,
    mluvit s interprety...
  • 00:06:32 K tomu patří trocha občerstvení,
  • 00:06:34 já ráda vařím,
    takže to také spadá na můj vrub.
  • 00:06:38 A vlastně proto vznikl ten název
    Hudební salon.
  • 00:06:44 -Necukej sebou!
    Času máme dosti, ne?
  • 00:07:18 -Jsem pyšná na to,
    že máme už letos 7. ročník
  • 00:07:20 a pevně doufám,
    že budeme dál pokračovat
  • 00:07:23 a taky doufám a přeju si,
    aby mě neopouštěla invence
  • 00:07:30 a aby ty dramaturgie
    byly zajímavé pro posluchače
  • 00:07:33 a aby zůstávaly stále stejně
    pestré.
  • 00:08:07 -Ke 125. výročí
    narození Bohuslava Martinů
  • 00:08:10 připravila Jihočeská filharmonie
    netradiční koncert.
  • 00:08:14 Ke spolupráci přizvala
  • 00:08:16 Big Band Gustava Broma
    a klavíristu Jana Simona.
  • 00:08:23 -Hledáme zajímavá témata,
    zajímavé náměty,
  • 00:08:26 různá spojení pro posluchače.
  • 00:08:29 A pan ředitel měl nápad spojit
    ty dva ansámbly dohromady.
  • 00:08:38 A přemýšleli jsme,
    jak to udělat.
  • 00:08:43 A vybrali jsme 3 z jeho
    patrně nejazzovějších skladeb -
  • 00:08:47 Jazzovou svitu...
    a Kuchyňskou revue.
  • 00:08:59 -Jihočeská filharmonie
    před mým nástupem
  • 00:09:02 žila tady v tom domě,
    ve kterém sedíme
  • 00:09:05 a moc nevybočovala,
    moc nevylézala.
  • 00:09:08 Takže se o ní příliš ani
    nevědělo.
  • 00:09:10 A to byl asi i důvod,
    proč bylo vypsáno
  • 00:09:13 výběrové řízení na ředitele,
    kterého jsem se zúčastnil.
  • 00:09:17 Mně to přišlo
    jako velmi zajímavý nápad.
  • 00:09:19 Já jsem sice celoživotně Pražák,
    ale Budějovice mám rád,
  • 00:09:21 můj děda tady byl
    první český starosta v roce 18.
  • 00:09:24 První, co jsme chtěli udělat,
    bylo změnit grafiku, upoutat.
  • 00:09:27 A oslovili jsme dobrého známého,
    Jiřího Votrubu, výtvarníka,
  • 00:09:30 který se pohybuje na hraně klasiky
    se svým výtvarnem.
  • 00:09:34 On pracuje
    s Národním divadlem,
  • 00:09:36 dělá pro festivaly v Japonsku,
    ve Francii, je hravý.
  • 00:09:38 Plakáty jsou samozřejmě
    výrazné.
  • 00:09:41 Ze začátku to budilo trochu
    rozruch,
  • 00:09:43 protože klasika je vnímaná
    jako něco takového akurátního.
  • 00:09:46 A my jsme sem přišli
    s takovou razancí.
  • 00:09:48 Už si lidé zvykli.
    A tím, jak je to všude vidět,
  • 00:09:51 tak si minimálně uvědomili,
    Budějovičáci,
  • 00:09:53 že tady je Filharmonie.
  • 00:09:57 Další snahou bylo samozřejmě
    rozšířit záběr.
  • 00:10:01 A to taky není nic originálního,
    to dělají
  • 00:10:04 všechny orchestry na světě,
    protože jsou si vědomy toho,
  • 00:10:06 že klasické publikum
  • 00:10:08 v podstatě vymírá, nebo se
    minimálně trošku omezuje.
  • 00:10:12 Takže aniž bychom ustupovali
    od kvality,
  • 00:10:15 protože si myslím,
    že ta kvalita musí zůstat,
  • 00:10:17 tak se snažíme hledat
    ten takzvaný crosover,
  • 00:10:19 přesahy do jiných žánrů,
    hledáme hlavně v oblasti,
  • 00:10:24 řekněme, jazzu, protože si myslím,
    že jazz
  • 00:10:26 je stejně menšinový žánr
    jako klasika,
  • 00:10:29 stejně kvalitní žánr,
  • 00:10:31 je na tom ještě hůř z hlediska
    diváků.
  • 00:10:33 Protože jestli na klasiku lidi
    jdou,
  • 00:10:35 protože vědí, že se to sluší,
  • 00:10:36 tak na jazz jdou lidi,
    kteří to mají rádi.
  • 00:10:43 SLOVENSKY
    Ten koncert bude mít v sobě
  • 00:10:45 takové tři polohy.
  • 00:10:49 Jednak je to věnované
    Bohuslavu Martinů,
  • 00:10:51 potom je to představa
    našeho Big Bandu
  • 00:10:53 ze vzdělaných mladých českých
    autorů,
  • 00:10:55 kteří jsou vlastně
    členové našeho orchestru.
  • 00:10:58 A potom je to pocta Gershwinovi,
    Rhapsody in Blue,
  • 00:11:01 což je už vlastně známá
    skladba.
  • 00:11:17 -Mně vlastně tento projekt
    nesmírně konvenuje i z toho důvodu,
  • 00:11:21 že moje rodinná hudební tradice
    se váže na tátu,
  • 00:11:24 který měl na začátku 70. let
    jazzový bigband,
  • 00:11:28 který se oficiálně jmenoval
    Orchestr činohry Národního divadla.
  • 00:11:31 A já jako dítě jsem trávil
    s bigbandem
  • 00:11:33 na klíně bubeníka Ládi Žižky
    strašně dlouhou dobu.
  • 00:11:37 A vlastně veškerá hudba,
    která osciluje jazzovými prvky,
  • 00:11:42 mě vždycky nesmírně inspirovala,
    vzrušovala...
  • 00:11:48 Je to trošku jiný přístup,
    svěžejší.
  • 00:11:53 Tyto skladby budeme hrát
    v rámci našeho B cyklu,
  • 00:11:57 který je trochu populárnější.
  • 00:12:00 A který díky panu řediteli
    získává na popularitě.
  • 00:12:04 Nejenom třeba tady v Budějovicích,
    ale i v Praze.
  • 00:12:19 -Sehnali jsme skvělého aranžéra,
    Tomáše Illeho,
  • 00:12:22 který se do toho vrhl,
    ona je to velká práce.
  • 00:12:25 A tři poměrně drobné skladby
    Martinů
  • 00:12:27 přepracoval pro
    Filharmonii a Big Band.
  • 00:12:30 -Uchopil jsem je tak,
    že jsem se nechal inspirovat
  • 00:12:35 úžasnou muzikou
    Bohuslava Martinů.
  • 00:12:36 A dělal jsem jenom řemeslo,
    de facto.
  • 00:12:39 Orchestroval jsem,
    instrumentoval jsem tyto skladby
  • 00:12:41 pro tenhle ten velmi zvláštní
    posaz, de facto dva orchestry.
  • 00:12:51 SLOVENSKY
    Je to velmi náročné
  • 00:12:53 z toho důvodu, že my jsme
    v podstatě jazzmani.
  • 00:12:55 A od nás víceméně
    to aranžmá vychází
  • 00:12:59 z klasického hraní
    symfonického orchestru.
  • 00:13:01 A to znamená, že naši hráči
    s tím mají trošku problém,
  • 00:13:04 tak se s tím musí
    nějakým způsobem popasovat.
  • 00:13:11 -K instrumentaci bylo nutno
    přistoupit
  • 00:13:14 z mnoha různých úhlů pohledu.
    Zaprvé to zadání.
  • 00:13:17 V podstatě tu mám dány
    instrumenty,
  • 00:13:20 které jsou v obsazení
    Jihočeské filharmonie
  • 00:13:24 a Big Bandu Gustava Broma.
  • 00:13:26 Takže to bylo nutno
    respektovat.
  • 00:13:30 Potom jsem se samozřejmě
    snažil podtrhnout
  • 00:13:32 hudební jazyk Bohuslava Martinů.
  • 00:13:35 To je vůbec při orchestraci
    a aranžmá velmi důležité -
  • 00:13:37 nezapomenout na to,
    že teď nekomponuju sám za sebe,
  • 00:13:42 potlačit své vlastní ego,
    což mi dá někdy strašnou fušku,
  • 00:13:45 ale komponovat, snažit se psát,
    ne komponovat, ale snažit se psát,
  • 00:13:49 orchestrovat jako ten daný autor,
    v tomto případě Bohuslav Martinů.
  • 00:13:55 -Český rozhlas k tomu
    přistoupil velmi vstřícně.
  • 00:13:57 Ten Big Bamd nám poskytnul,
    poskytnul nám přenosový vůz,
  • 00:14:00 který to natočí
    a bude se to vysílat na Vltavě
  • 00:14:02 a má to vyjít CD v Radioservisu.
  • 00:14:04 Takže je to jakýsi seriál
    věci.
  • 00:14:07 A má to souvislost ještě s tím,
    co tady leží přede mnou.
  • 00:14:10 A to je rozvíjející
    se spolupráce na pomezí
  • 00:14:12 takzvaného regionu Dunaj-Vltava.
  • 00:14:15 Horní Rakousko, Dolní Rakousko,
    Bavorsko,
  • 00:14:19 západní Čechy, my
    a Vysočina.
  • 00:14:21 A těhle 6 regionů má spolupracovat,
    má asi 60 milionů obyvatel,
  • 00:14:24 a vyměňovat kulturu.
  • 00:14:26 Čím můžete zaujmout někoho
    v cizině,
  • 00:14:28 čím můžete zaujmout
    v té šílené konkurenci,
  • 00:14:31 když jste
    malá Jihočeská filharmonie.
  • 00:14:34 Jedině tím, že jste
    originální.
  • 00:14:36 Takže se snažíme
    zase najít nějaké nové věci,
  • 00:14:39 které by mohly zaujmout
    i venku.
  • 00:14:41 Jestli se nám to podaří,
    já jsem tady necelé dva roky,
  • 00:14:43 tahle práce je práce
    na hodně dlouhý běh.
  • 00:14:47 To znamená, myslím,
    že výsledky se projevují
  • 00:14:49 spíše po 5 letech.
    Pokud se toho dožiju,
  • 00:14:52 tak za 5 let přijďte
    a já vám řeknu, jak jsme dopadli.
  • 00:15:21 -Hudebního skladatele
    Jiřího Temla
  • 00:15:23 jsem poznal v roce 1982
    v Karlových Varech.
  • 00:15:27 Bylo to na festivalu
    Mladé pódium.
  • 00:15:30 A on tehdy přecházel z Plzeňského
    rozhlasu do Rozhlasu v Praze.
  • 00:15:35 Už tehdy se na něm projevilo to,
    co je pro tohoto dramaturga,
  • 00:15:38 skladatele, producenta a aranžéra
    velmi typické.
  • 00:15:41 A je to zájem o okolní dění,
    zájem o hudební tvorbu
  • 00:15:45 jeho současníků i autorů,
  • 00:15:48 kteří jsou úplně na počátku
    své dráhy.
  • 00:16:01 Moje cesta k hudbě
    jako mému povolání
  • 00:16:03 byla velmi složitá a netypická.
    Já jsem si do své čtyřicítky
  • 00:16:10 vydělával na živobytí
    v oblasti ekonomické.
  • 00:16:12 Naše rodina nebyla hudebnická,
    ale hudbu tam měli všichni rádi.
  • 00:16:17 Otec byl krejčí,
    učil se ve Vídni.
  • 00:16:21 A pokud jsem zjistil
    z nějaké fotografie,
  • 00:16:24 tak ve Vídni byl členem nějakého
    tamburášského souboru.
  • 00:16:29 Můj bratr, starší o 15 let,
    byl velmi dobrý houslista.
  • 00:16:33 A bratr si vymohl od rodičů,
    aby mě dali učit na klavír.
  • 00:16:39 Takže jsem se ve svém rodišti
    ve Vimperku
  • 00:16:42 učil od místního regenschoriho.
    Ta idyla dlouho netrvala,
  • 00:16:45 protože mně rodiče poměrně brzo
    umřeli.
  • 00:16:48 Otec zemřel v mých 8 letech
    a matka v 9.
  • 00:16:52 A co se mnou?
    Tak dali mne do juvenátu,
  • 00:16:56 starali se tam o nás reventoristé,
    to byl misionářský řád.
  • 00:17:02 A tam se hudba velmi
    pěstovala.
  • 00:17:08 Jenomže ani tam to dlouho
    netrvalo,
  • 00:17:10 protože přišel únor 48,
    juvenát zavřeli,
  • 00:17:13 reventoristy rozpustili
    a já jsem se vrátil
  • 00:17:16 do svého rodiště, abych dokončil
    základní školní vzdělání.
  • 00:17:21 A pak jsem vystudoval obchodní
    školu,
  • 00:17:23 takže to je vzdělání,
  • 00:17:25 které odpovídá dnešní obchodní
    akademii.
  • 00:17:39 -Já Jiřího Temla znám
  • 00:17:41 asi ze dvou takových hlavních
    úhlů.
  • 00:17:43 Ten první je skladatel vážné hudby,
    který pochopil,
  • 00:17:50 že v tom dnešním
    koncertním provozu
  • 00:17:52 je potřeba zaujmout tou skladbou
    na první poslech.
  • 00:17:55 A to nejen publikum,
    ale také interprety.
  • 00:17:58 A to se mu daří,
    protože stále slyšíme,
  • 00:18:02 jak někde někdo premiéruje
    jeho skladbu,
  • 00:18:05 nebo ho vyzývají,
    aby napsal novou.
  • 00:18:08 Ty jeho skladby jsou vždycky
    perfektně napsané,
  • 00:18:11 mají v sobě vždycky
    nějakou hloubku,
  • 00:18:13 ale zároveň jsou dostatečně
    srozumitelné,
  • 00:18:15 aby to člověk hned napoprvé
    pobral.
  • 00:18:26 -Ten můj způsob komponování
    není vysloveně u klavíru,
  • 00:18:30 nejvíc skladeb zde v Praze
    vzniká při mé cestě
  • 00:18:35 z Modřan na Palackého náměstí,
    protože ta muzika
  • 00:18:40 se musí nejdřív promyslet
    jako tvar.
  • 00:18:43 Nepřišel jsem na to samozřejmě
    hned,
  • 00:18:45 ale když jsem se usilovně
    snažil u toho klavíru
  • 00:18:48 něco dodělat, tak ono to nešlo.
    A jakmile jsem vykročil,
  • 00:18:54 možná, že je to i v té mechanice
    té chůze a tak dále.
  • 00:18:58 A vždycky jsem vyřešil
    všechno.
  • 00:19:01 Ale teď, jak už mám potíže
    s nohama,
  • 00:19:03 tak už to musím vytvářet
    v té tramvaji.
  • 00:19:17 Mně to umožňuje vidět
    tu skladbu v tom celku.
  • 00:19:20 Já nejdřív namaluji
    takové ty obrysy v té tramvaji,
  • 00:19:24 no a pak už ty detaily
    doupravuji doma.
  • 00:19:38 -Poprvé jsem se s hudbou
    pana Temla setkal
  • 00:19:41 asi když mi bylo 10 nebo 11,
    nevím přesně,
  • 00:19:43 protože moje matka byla učitelka
    klavíru
  • 00:19:46 na základní umělecké škole
    a přinesla domů noty,
  • 00:19:48 které byly určeny studentům
    klavíru, dětem.
  • 00:19:52 A jmenovalo se to HUDBIČKA.
  • 00:19:57 Jubilejní věta Variace,
    vlastně k poctě Bohuslava Martinů,
  • 00:20:02 je taková zajímavá
    15minutová gradace, postupná.
  • 00:20:07 S různými takovými propady,
    náběhy,
  • 00:20:10 která uplatňuje velký symfonický
    aparát
  • 00:20:13 a uplatňuje typické prvky,
  • 00:20:16 které najdete v tvorbě Martinů,
    aniž by je kopírovala.
  • 00:20:19 To znamená s výjimkou
    jednoho akordického spoje,
  • 00:20:21 kterému se říká Martinů spoj
    nebo podle opery Julietin spoj,
  • 00:20:25 který zazní
    na začátku a na konci.
  • 00:20:28 Tam je všechno
    od pana autora vlastní.
  • 00:20:40 -Oni mně natočili takovou rapsodii,
    trošku gershwinovskou.
  • 00:20:45 Pochopitelně, protože já jsem musel
    kopírovat.
  • 00:20:49 Já jsem neměl školu a tak dále,
    kde byly různé předměty.
  • 00:20:52 Já jsem to musel honit po knížkách,
    deskách a tak dále.
  • 00:20:56 Ale Macourek říkal:
    "No, já už ti toho
  • 00:21:00 tak jako moc neřeknu,
    zkusím tady s mým kolegou,
  • 00:21:04 který je dramaturgem symfonické,
    vokální a komorní hudby,
  • 00:21:08 Jiřím Jarochem, jestli by se
    na tebe nepodíval."
  • 00:21:11 No a Janouch se na to podíval,
    a řekl:
  • 00:21:13 "Tak to spolu zkusíme."
  • 00:21:16 A skutečně, tenhle ten vzácnej
    člověk vzácných vlastností
  • 00:21:21 a velký skladatel se mně věnoval
    po dobu deseti let.
  • 00:21:25 A pak nastala další situace,
    převratná,
  • 00:21:29 že v Plzni najednou vznikla
    v rozhlase
  • 00:21:31 potřeba dramaturga Plzeňského
    rozhlasového orchestru.
  • 00:21:36 Samozřejmě jednali s řadou lidí,
    ale nakonec to zbylo na mě.
  • 00:21:41 No, to bylo něco,
  • 00:21:43 jako když vás hodí do vody
    a neumíte plavat.
  • 00:21:56 Já jsem se do té doby zabýval
    těmi skladateli,
  • 00:22:00 kteří se mi líbili.
  • 00:22:02 To znamená klasikové
    20. století.
  • 00:22:05 A teď najednou byl na stole
    veliký štos skladeb
  • 00:22:09 od starých českých mistrů
    až po nejnovější
  • 00:22:12 avantgardní skladby,
  • 00:22:15 kde se to hemžilo vlnovkami
    a obrazci a tak dále.
  • 00:22:19 A teď já jsem musel
    z těch skladeb vybírat,
  • 00:22:22 protože ten orchestr
    nebyl dobře obsazen.
  • 00:22:26 On to nebyl ani symfonický
    ani komorní orchestr.
  • 00:22:29 A tak já jsem musel pořád
    hledat věci,
  • 00:22:31 které pro to natáčení
    budou vyhovovat.
  • 00:22:36 -Čekal jsem na tebe,
  • 00:22:38 když v listí nachověly
    chomáčky ptáčnic.
  • 00:22:42 Načesal jsem ti ale jen
    tyhle bledé ritornely...
  • 00:22:48 -Tam jsem získal další
    spoustu vědomostí
  • 00:22:51 a praktických zkušeností.
  • 00:22:53 Samozřejmě už jsem tam komponoval
    pro lidi,
  • 00:22:56 které jsem znal
    jak z orchestrů,
  • 00:22:58 tak profesory konzervatoře
    a tak dále.
  • 00:23:01 No ale pak se stala
    další zajímavá věc,
  • 00:23:04 že zase vznikla potřeba
    dramaturga v Praze,
  • 00:23:08 protože umřel tehdejší dramaturg
    Jan Taussig.
  • 00:23:12 -Jiří Teml
    byl dlouholetý hudební dramaturg
  • 00:23:15 stanice Vltava.
  • 00:23:17 Čili ten, kdo se staral
    o natáčení nových skladeb.
  • 00:23:20 Takže chodil na koncerty,
    poslouchal interpretační výkony
  • 00:23:23 a chodily mu také partitury
    nebo nabídky od interpretů,
  • 00:23:27 že chtějí hrát skladbu
    nějakého komponisty.
  • 00:23:30 A tady on se ukázal
    jako přející kolega.
  • 00:23:34 Jako člověk, který chce
    vyhovět tomu skladateli.
  • 00:23:38 A pokud to jenom trošku
    bylo možné,
  • 00:23:41 nebyla to úplná bláznivina,
    tak se pokoušel,
  • 00:23:43 aby ten hudební snímek opravdu
    vznikl.
  • 00:24:05 -Po úplném odchodu z rozhlasu
    pracuji dodneška,
  • 00:24:08 stále mám nějaký
    kontakt s rozhlasem.
  • 00:24:11 A když je potřeba, tak vypomůžu
    v pořadech vážné hudby.
  • 00:24:18 Zejména v té oblasti soudobé hudby,
    protože tam jsem kdekoho
  • 00:24:22 znal z těch skladatelů,
  • 00:24:24 věděl jsem všechno
    o jeho díle a tak dál.
  • 00:24:31 Dnes v Litomyšli zazněla
    premiéra
  • 00:24:34 mojí druhé dětské opery
    Kocour v botách
  • 00:24:37 na libreto Jana Tůmy
    a Elišky Hrubé.
  • 00:24:42 Byl jsem nadšen tím provedením,
    protože Kuhnův dětský sbor,
  • 00:24:46 jak už jsem poznal na první opeře,
    je vynikající těleso.
  • 00:24:51 Mám z toho velkou radost.
  • 00:24:55 -Jeho skladatelský fortel
    je ohromně široký.
  • 00:24:58 Od dětských písniček
    přes varhaní sonáty,
  • 00:25:02 po symfonie, oratoria,
    dětskou operu - prostě všechno.
  • 00:25:07 Řekl bych, že tam je hodně velký
    důraz na hudební barvu.
  • 00:25:11 Že se drží určitých
    svých instrumentačních objevů,
  • 00:25:16 které kdysi už udělal
  • 00:25:18 a někdo by si řekl,
    že se opakuje, ale kdepak.
  • 00:25:21 On je to prostě podpis Jiřího Temla
    v té skladbě.
  • 00:25:24 Tam pořád cítíte takovou tu chuť
    vás udržet v pozornosti.
  • 00:25:28 A pobavit.
    Lepší slovo na to nemám.
  • 00:25:53 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2016

Související