iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 2. 2011
19:50 na ČT2

1 2 3 4 5

51 hlasů
13324
zhlédnutí

Na plovárně

Jaroslav Malina

Antropolog, archeolog a spisovatel

21 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Jaroslavem Malinou

  • 00:00:25 -Dobrý večer.
  • 00:00:27 Když se řekne antropologie,
    tak velká část nás laiků
  • 00:00:31 si nepředstaví vůbec nic.
  • 00:00:33 Menší část si představí vědce,
    který zkoumá nějakou
  • 00:00:37 právě vykopanou lebku.
  • 00:00:39 A úplně malá část si představí to,
    čím antropologie opravdu je -
  • 00:00:44 totiž vědu, která zkoumá
    člověka a lidstvo.
  • 00:00:48 A významného představitele
    tohoto vědního oboru
  • 00:00:51 dnes vítám NA PLOVÁRNĚ.
  • 00:00:53 Je jím pan profesor
    JAROSLAV MALINA, ředitel
  • 00:00:56 Ústavu antropologie
    Masarykovy univerzity.
  • 00:00:59 Dobrý večer.-Dobrý večer.
  • 00:01:01 -V čem všem by se měl antropolog
    vyznat? Ve všem...
  • 00:01:05 -Skoro ve všem, dalo by se říci,
    ale těch specializací v dnešní
  • 00:01:09 antropologii jsou desítky.
  • 00:01:13 Samozřejmě antropologové se
    specializují, ale v tom moderním
  • 00:01:17 pojetí by antropologie měla být
    zastřešující celostní disciplínou,
  • 00:01:23 která by měla poučovat o člověku,
    jak jste říkal v úvodu,
  • 00:01:29 od kolébky do hrobu.
  • 00:01:31 To je, pokud jde o náš individuální
    pobyt na tomto světě, tak o pobyt
  • 00:01:36 celého lidského rodu,
    od prvních lidských předků
  • 00:01:40 kdesi v jižní a východní Africe,
    až do současna.
  • 00:01:44 A snažit se i predikovat,
    jaké budou možnosti člověka
  • 00:01:48 a lidstva jak v té oblasti fyzické,
    biologické, tak v té oblasti
  • 00:01:53 kulturní a sociální.
  • 00:01:55 Člověk nemusí být ani vědec,
    ale sám na sobě vidí,
  • 00:01:59 že je kombinací fyzických možností,
    které mu jsou dány zrozením
  • 00:02:03 a genetickou výbavou.
  • 00:02:05 Pak tedy se proměňuje těmi
    kulturními a sociálními podmínkami.
  • 00:02:11 Lze říci, že čím jdeme více
    do minulosti, tak více se
  • 00:02:15 projevují fyzické, biologické
    složky člověka.
  • 00:02:19 A čím jdeme blíže k naší
    současnosti, tak více dominují
  • 00:02:24 ty složky kulturní a sociální.
  • 00:02:28 Je třeba říci, že tady ty dvě
    nebo tři linie nejdou paralelně
  • 00:02:32 vedle sebe, ale prolínají se.
  • 00:02:34 Protože jedna složka ovlivňuje
    druhou.
  • 00:02:40 Bez toho, že bychom vnímali
    obě tyto linie ve svém propojení,
  • 00:02:45 tak bychom se jistě o člověku
    dozvěděli jen půl pravdy.
  • 00:02:52 -Vy jste, pane profesore,
    zakladatelem experimentální
  • 00:02:55 archeologie, co si pod tím
    máme představit?
  • 00:03:01 -Experimentální archeologie
    a entropologie, to je obor,
  • 00:03:04 který si možná mnozí z diváků spojí
    se jmény, jako je Thor Heyerdahl,
  • 00:03:10 pokud bychom mluvili
    z mezinárodního hlediska.
  • 00:03:13 A ti naši?
    Patrně s Ing. Pavlem Pavlem.
  • 00:03:17 To jsou známí protagonisté
    tohoto směru.
  • 00:03:20 A my jsme s tím začínali
    už někdy v 70. letech
  • 00:03:24 minulého století a navázali jsme
    na tuhle linii. A znamená to,
  • 00:03:28 že se snažíme staré předměty
    a zlomky předmětů, které nacházíme
  • 00:03:32 v hrobech a na starých sídlištích,
    starých třeba 5 - 10 tisíc roků
  • 00:03:36 i více, se snažíme uvést svou
    vlastní činností do těch funkcí,
  • 00:03:42 o nichž si myslíme, že ty předměty
    takovou funkci měly.
  • 00:03:47 Potom se dozvídáme z jiných
    pramenů, třeba z etnografických
  • 00:03:51 paralel - protože existují ještě
    na světě etnika, která používají
  • 00:03:56 starou technologii,
    třeba kamenné nástroje.
  • 00:03:59 Konkrétně bych zůstal u nich.
  • 00:04:01 Dříve se třeba tvrdilo,
    že kamenná sekera, kterou používali
  • 00:04:05 první zemědělci před 7000 lety,
    když přišli do krajiny,
  • 00:04:09 která byla zalesněna, tak museli
    les vykácet.
  • 00:04:13 A k tomu tedy měli kamenné
    nástroje.
  • 00:04:15 Tak dříve se tvrdilo, a říkali to
    ti kabinetní archeologové,
  • 00:04:20 kteří byli obklopeni moderní
    technikou, že kámen je materiál,
  • 00:04:25 který toho moc nevydrží.
  • 00:04:28 nebo že takovou sekeru lze vyrobit
    za desítky dnů.
  • 00:04:33 Metaforicky se říkalo - s kamennou
    sekerou začínal děd a končil vnuk.
  • 00:04:37 Tím se chtělo říct,
    že to trvalo měsíce.
  • 00:04:40 Oni neměli žádný jiný materiál
    než zase třeba kost, křemenný
  • 00:04:44 písek na to obrábění toho kamene.
  • 00:04:48 A dále se říkalo, taková kamenná
    sekera nepřečkala několik málo
  • 00:04:53 pokácených stromů.
  • 00:04:55 Takže my jsme sami vyrobili takovou
    sekeru, za použití materiálů,
  • 00:05:00 které měli oni, to znamená
    pískovcové brusy.
  • 00:05:03 Provrt v té sekeře se dělal tak,
    že se uřízla větvička černého bezu,
  • 00:05:09 duše se vyšprtla, pak se zasadil
    ten vrták do luku, kterým se
  • 00:05:14 vrtělo, a při tom ten vrták byl
    posypáván vlhkým křemenným pískem.
  • 00:05:20 Ten písek se zatlačil do vrtáku,
    ten působil vlastně jako takový
  • 00:05:24 vidiový vrták. Dá se říct,
    že taková kamenná sekera,
  • 00:05:27 to je otázka několika desítek
    hodin, její výroba.
  • 00:05:31 A pak jsme tedy káceli stromy
    s takovým nástrojem.
  • 00:05:35 A použili jsme jednak ty naše
    experimentální, jednak ty staré
  • 00:05:39 7000 roků. A s jednou tou kamennou
    sekerou jsme pokáceli
  • 00:05:43 už asi kolem 500 stromů, vzrostlých
    smrků, borovic, jedlí i dubů.
  • 00:05:49 A ten nástroj je naprosto netknutý.
  • 00:05:54 Dalo by se s ním kácet
    dále a dále, přičemž nevíme,
  • 00:05:57 kolik stromů pokáceli
    před těmi 7000 lety.
  • 00:06:01 Takže se ukázalo, že naši předci
    pracovali naprosto efektivně,
  • 00:06:06 že používali nástroje,
    které jim velmi dobře sloužily.
  • 00:06:12 To byl jeden příklad.
  • 00:06:14 A druhý, který je možná ještě
    zajímavější, čepelové nástroje
  • 00:06:19 z pazourku obsidiánu, z rohovce,
    vymysleli lovci před 30 000 lety,
  • 00:06:24 ti - populárně řečeno -
    lovci mamutů.
  • 00:06:28 V Americe jsou experimentátoři,
    kteří napodobují výrobu
  • 00:06:32 těchto nástrojů.
  • 00:06:34 A jeden z nich měl podstoupit
    operaci trakčníku,
  • 00:06:39 možná populárně bych řekl
    slepého střeva,
  • 00:06:43 aby to bylo srozumitelné.
  • 00:06:45 A chtěl, aby to bylo uděláno
    replikami těch obsidiánových
  • 00:06:49 nástrojů, které používali
    ti lovci před těmi desítkami
  • 00:06:52 tisíci lety, nebo Aztékové
    z obsidiánu dělali rituální nože
  • 00:06:56 a dýky, jimiž otevírali hrudní koš
    a vyňali srdce.
  • 00:07:04 Lékaři se zdráhali, protože měli
    strach, že se třeba oddrolí kus
  • 00:07:08 toho nástroje. Ale ta operace
    byla provedena a zjistilo se,
  • 00:07:11 že tyto nástroje jsou mnohem
    efektivnější než skalpely,
  • 00:07:15 které používají normálně.
  • 00:07:17 Že to ostří je břitčí a že je
    naprosto rezistentní
  • 00:07:21 vůči přijímání jakýchkoli
    látek z okolí.
  • 00:07:25 A ten kolega šel dál a vymyslel
    firmu Azteknix, odvozeno tedy
  • 00:07:30 od toho názvu Aztéků.
  • 00:07:34 A začal produkovat tyto kamenné
    skalpely, které zasazoval
  • 00:07:37 samozřejmě už do těch ergonomických
    rukojetí, a nabízel to
  • 00:07:41 pro provádění nejjemnějších
    operací, mikrochirurgických,
  • 00:07:45 očí a srdce.
  • 00:07:47 Takže takovéhle výsledky přináší
    experimentální archeologie
  • 00:07:51 nebo antropologie.
  • 00:07:53 Já jsem zmínil Thorna Heyerdahla
    nebo Pavla Pavla - to jsou zase
  • 00:07:56 jiné věci - přeplavba na velmi
    jednoduchých plavidlech
  • 00:07:59 přes otevřené moře.
  • 00:08:01 Jiný britský historik
    Tin Severin napodobil plavbu,
  • 00:08:06 kterou měl vykonati údajně
    v 8. století z Irska
  • 00:08:10 na New Fanlandy Mnich Branden.
  • 00:08:14 Což byl člun, který byl vyrobený
    z dřevěné kostry, potažené
  • 00:08:18 vydělanými hovězími kůžemi.
    A opravdu ta plavba se...
  • 00:08:21 -Přeplul?
    -No, ta kůže se prostě zatáhla.
  • 00:08:24 A měli tam i moderní nástroje
    na tom člunu, třeba rýče
  • 00:08:29 nebo plastikové pytle.
  • 00:08:31 Ty plastikové pytle se nějak
    rozložily, pukly, rýče zrezavěly,
  • 00:08:35 kdežto ten člun a ta kůže se
    zatáhla a všechny ty staré věci
  • 00:08:39 obstály při té plavbě.
    Kdežto ty naše moderní nikoliv.
  • 00:08:43 Dá se koneckonců říci,
    co vlastně ta naše moderní
  • 00:08:47 technologie dělá?
  • 00:08:49 Snaží se některými těmi výrobky
    přiblížit přírodě.
  • 00:08:53 Podívejte se, jak dopadly ty
    endérácké košile
  • 00:08:56 nebo ty barexové boty!
  • 00:08:59 Nikdy se nevyrovnaly bavlněným
    košilkám nebo koženým botám.
  • 00:09:05 -Nezdá se vám, že my si člověka
    třeba doby kamenné představujeme
  • 00:09:09 daleko primitivnějšího,
    než ve skutečnosti byl?
  • 00:09:13 -Je to rozšířený dojem.
  • 00:09:15 A právě na těch několika
    příkladech, které jsme si uváděli
  • 00:09:19 z experimentální archeologie,
    je patrno, že tomu tak není.
  • 00:09:23 Pokud jde o intelekt a o schopnosti
    fyzické, tak od toho milionu let
  • 00:09:30 se člověk už tak moc neměnil.
  • 00:09:33 Spíše se mění jenom technologické
    kulisy kolem nás.
  • 00:09:38 -Víme něco o jejich povaze?
  • 00:09:41 -Tak jsou tady takové předěly.
  • 00:09:44 Vlastně je můžeme sledovat
    i v současnosti,
  • 00:09:47 třeba mezi naší kulturou
    a mezi východními kulturami.
  • 00:09:51 Třeba čínsko-japonskou.
  • 00:09:54 Tam se více dbá na rodinnou
    soudržnost, tím základním článkem
  • 00:10:00 společnosti je rodina.
    U nás je to naopak.
  • 00:10:03 U nás je individuum na prvém místě,
    a oni se na nás dívají
  • 00:10:07 tak, že my jsme sobečtí.
  • 00:10:10 -Což mají jistě pravdu.
    -Což mají asi pravdu.
  • 00:10:13 A zdá se, že právě v pravěkých
    a starověkých dobách tomu bylo
  • 00:10:17 obecně, že se více hledělo
    na skupinovou rodinnou soudržnost,
  • 00:10:23 monogamní rodina existovala
    odpradávna, to není žádný vynález
  • 00:10:28 třeba euro-americké civilizace,
    ta existovala už v pravěku
  • 00:10:32 zcela nepochybně.
  • 00:10:34 Ale držely spolu rodiny pohromadě,
    v takové té širší velkorodině.
  • 00:10:40 Dalo by se říci, že to bylo
    suplování toho, čemu my tady
  • 00:10:44 říkáme u nás sociální síť.
  • 00:10:47 Když bylo potřeba,
    tak si navzájem vypomohli.
  • 00:10:50 A vyzdvižení lidské individuality,
    to je myslím vynález
  • 00:10:54 až starých Řeků.
  • 00:10:57 Já jsem uváděl jeden případ řeckého
    filosofa Thaleta, který žil zhruba
  • 00:11:04 v 6. století.
  • 00:11:07 A jeho žák se ho otázal,
    co by chtěl za to,
  • 00:11:13 že ho vyučil těm novým
    myšlenkám a zkušenostem?
  • 00:11:22 A Thales mu odpověděl,
    že kdykoli se tě někdo bude ptát,
  • 00:11:27 kdo tě naučil tyto věci, neřekneš,
    že je máš sám ze sebe,
  • 00:11:33 ale vždycky povíš,
    že jsem tě je naučil já.
  • 00:11:39 -Řecké PR.
  • 00:11:41 -Od té doby asi Řekové vymysleli
    tento způsob.
  • 00:11:46 My vlastně vyrůstáme z řecké
    a římské civilizace
  • 00:11:51 a z židovského křesťanství.
  • 00:11:56 A tohle je myslím ten rys,
    který vznikl v 6. - 5. století,
  • 00:12:01 pak ještě v souvislosti
    se založením demokracie.
  • 00:12:05 Takže asi od těch dob je naše
    civilizace takhle vystavěna.
  • 00:12:08 Ale jiné civilizace mají jiné
    kulturní vzorce.
  • 00:12:12 A někdy dochází k nepochopení
    mezi kulturami.
  • 00:12:17 A právě antropologie, zvláště
    v tomto smyslu antropologie
  • 00:12:22 kulturní, učí o tom, jaké jsou
    kulturní vzorce, že není možné,
  • 00:12:28 abychom jinou kulturu měřili
    našimi kulturními vzorci.
  • 00:12:34 -Mě teda fascinuje v odborných
    knížkách, jak je tam vždycky
  • 00:12:38 nějaká teze, a já si říkám,
    propánakrále, jak se tohle
  • 00:12:42 dá zjistit? Např. dočetl jsem se,
    že u Neandrtálců převládal
  • 00:12:46 kanibalismus! Tam přece, když se
    něco najde, tak je to kost.
  • 00:12:51 Jak zjistíte, jestli ho sežral
    soused, a nebo zvíře?
  • 00:12:56 -V odborných nebo vědeckých knihách
    se takové teze nevyskytují.
  • 00:13:03 To asi je z nějaké populární
    knížky.
  • 00:13:06 -Bude to Wikipedie,
    nebo něco takového.
  • 00:13:09 Nebo vznik ras. Podle čeho se dá
    zjistit z kostí, jestli ten člověk
  • 00:13:15 byl černoch, nebo běloch?
  • 00:13:18 Otázka ras, to je věc, ke které se
    některé etapy antropologie
  • 00:13:25 nerady hlásí, z toho důvodu,
    že zejména za nacistického
  • 00:13:30 inferna byla antropologie
    takto zneužita.
  • 00:13:36 Kdy se mělo za to, že existují
    rasy, že to je dáno biologicky.
  • 00:13:41 A že je zjevná nerovnost
    mezi rasami.
  • 00:13:46 Přičemž tou rasou dominantní
    měla býti rasa árijská.
  • 00:13:51 Tato rasa měla mít všechny
    pozitivní stránky a měla ty ostatní
  • 00:13:56 rasy nějakým způsobem ovládnout
    nebo dokonce zlikvidovat.
  • 00:14:00 Já bych chtěl zdůraznit ten fakt,
    že to, co říká už náš antropolog
  • 00:14:07 Aleš Hrdlička, jeden z mála
    antropologů českého původu,
  • 00:14:11 který vstoupil do světové vědy,
    že lidstvo je po této stránce
  • 00:14:16 jednoho původu.
  • 00:14:19 Což je metafora, která říká to,
    že mezi lidmi nejsou
  • 00:14:22 žádné rozdíly. Ty jsou sociální
    nebo kulturní, ale vidíme přece
  • 00:14:28 na tom tavicím tyglíku americkém,
    jak je velmi prospěšné,
  • 00:14:34 když se mísí plemena africká
    a hispánská...
  • 00:14:44 -A že se vrátím k tomu problému,
    byl byste tedy rezervovaný
  • 00:14:47 k tomu říct, stalo se to
    tehdy a tehdy.
  • 00:14:50 Já jsem si říkal právě,
    podle čeho se dá usuzovat
  • 00:14:54 na vůbec nějaké období,
    kdy se to mohlo začít rozlišovat?
  • 00:15:00 -V tom bych byl velmi rezervovaný.
  • 00:15:02 Také čím jdeme hlouběji
    do minulosti, tím je nálezů
  • 00:15:06 stále méně a méně.
  • 00:15:08 A zejména kosterních nálezů
    z té starší doby kamenné,
  • 00:15:13 kdy docházelo k těmto procesům.
    Tam se jedná o desítky nálezů.
  • 00:15:20 A pokud jde o ty nejstarší naše
    předky, tak to jsou jednotlivosti.
  • 00:15:25 Každý nový nález nás může posunout.
    Také u antropologie nelze...
  • 00:15:30 Člověk se posunuje stále
    do minulosti - už se nacházíme
  • 00:15:34 někdy před třemi nebo více miliony
    lety, což nedávno ještě bylo
  • 00:15:39 kolem půl nebo jednoho milionu let.
  • 00:15:42 Takže každý nový nález
    nás posunuje, ale spíše směrem
  • 00:15:46 k počátku člověka.
  • 00:15:49 Ale otázky tohoto typu, to znamená,
    kdy vznikla jednotlivá plemena,
  • 00:15:57 ty už se vymykají možnostem nálezů,
    které máme k dispozici.
  • 00:16:03 -To ten Ötzi, to je mladoch...
    -Ötzi je mladoch.
  • 00:16:06 -Ten je 5000 let. Pro vás to musí
    být úžasně fascinující pohled,
  • 00:16:10 když je to zrovna z vašeho oboru?
  • 00:16:14 -Tak takových nálezů,
    jako je třeba Ötzi, je málo.
  • 00:16:18 V antropologii je jich jako
    takových těch největších svátků
  • 00:16:21 v roce, dalo by se říct,
    ale existují.
  • 00:16:25 Mumie zmrzlíků, jak bychom řekli
    o Ötzim, nebo lidí z bažin,
  • 00:16:31 které jsou třeba známé z Dánska
    nebo severských zemí.
  • 00:16:35 Z Altaje známe také podobné nálezy
    - tam zase pohřbívali
  • 00:16:39 ve vysokohorských mohylách
    kočovníci své zemřelé.
  • 00:16:44 Zachovali se tam nebožtíci
    s bohatým tetováním atd.
  • 00:16:49 Takže těch nálezů je více.
  • 00:16:52 Člověk, který se v antropologii
    pohybuje, tak jich také viděl
  • 00:17:00 na vlastní oči více, ale pohled
    na Ötziho je samozřejmě raritní.
  • 00:17:06 Je to ještě jaksi zajímavější
    o to, že ten jeho příběh
  • 00:17:11 byl docela dobře dešifrován.
  • 00:17:15 Víme, jaké měl boty, dokonce
    existují u nás odborníci,
  • 00:17:20 kteří napodobili formou
    experimentální archeologie
  • 00:17:24 tu obuv, kterou Ötzi měl,
    s tou vystýlkou.
  • 00:17:27 Pro ten terén, ve kterém se
    pohyboval, vysokohorský,
  • 00:17:30 ty boty tepelně
    velmi dobře sloužily.
  • 00:17:34 To byly takové ty boty,
    dneska se jim myslím říká Gore-tex,
  • 00:17:37 tak Ötzi měl takové botky.
  • 00:17:42 -Říkal jsem si, kdyby vymřelo
    lidstvo, a já bych zůstal
  • 00:17:45 poslední, teď by přišla nějaká jiná
    civilizace a teď se mě ptala
  • 00:17:50 na ty elementární věci:
    jak jsme dělali chleba,
  • 00:17:56 jak funguje elektřina, tak to by
    se mnou mohli začít od pazourku
  • 00:18:00 znovu, já bych jim neřekl nic.
  • 00:18:03 To vy byste si poradil,
    pane profesore, ne?
  • 00:18:07 -Díky té experimentální archeologii
    bych asi dokázal vykřesat ohýnek,
  • 00:18:12 najít ty správné rostliny...
  • 00:18:15 -Zpracovat je.
    -A nějakou chvíli asi přežít.
  • 00:18:19 Myslím si, že tady to ztvárnil
    v literární podobě Robert Merle
  • 00:18:24 v Malevilu, to je myslím situováno
    do doby po nějaké velké katastrofě
  • 00:18:31 válečné, jak lidé musí začínat
    málem od pazourku.
  • 00:18:37 Ale zdá se, že člověk má
    v sobě zakódováno, že se snaží
  • 00:18:44 přežít za všech okolností.
  • 00:18:48 Myslím si, že kdyby nastaly
    ty okolnosti, tak i ta naše
  • 00:18:54 společnost, která je nyní velmi
    hedonistická, až přespříliš,
  • 00:18:59 řekl bych, tak ta touha žít
    a přežít, tak by znovu lidi
  • 00:19:06 dovedla do té fáze, kdy by
    začínali vlastně od nuly.
  • 00:19:10 Ostatně byli jsme toho svědky
    v minulém století,
  • 00:19:13 po těch 2 obrovských válečných
    katastrofách, kdy třeba Německo
  • 00:19:18 bylo srovnáno se zemí.
  • 00:19:20 -To je pravda.
  • 00:19:21 -Samozřejmě tam byla pomoc
    od spojenců velká,
  • 00:19:24 ale jak v zázračně krátké době
    se dokázali zmátořit.
  • 00:19:31 A nebo z druhé strany, jak kulturní
    prostředí si dokázala vytvořit
  • 00:19:38 židovská komunita v Terezíně!
  • 00:19:41 Jaká tam vznikla, vlastně
    pod šibenicí, dalo by se říci
  • 00:19:45 metaforicky, jaká tam vznikla
    úžasná díla.
  • 00:19:48 A to nejen od renomovaných autorů,
    ale i třeba, jak se dokázaly
  • 00:19:54 projevit ty malé děti.
    To jsou neuvěřitelné věci.
  • 00:20:02 Takže se nedá říci, že když člověk
    má vše, na co si vzpomene,
  • 00:20:08 že to je ta nejlepší
    cesta životem.
  • 00:20:12 -Když se tak zabýváte lidstvem,
    máte pocit, že se za posledních
  • 00:20:16 2000 let zlepšilo?
  • 00:20:21 -Ne.-Že ne?-Je stejné.
  • 00:20:24 Mění se ta technologie a kulisy,
    o tom jsme už vlastně několikrát
  • 00:20:29 mluvili v souvislosti
    s těmi předchozími otázkami.
  • 00:20:34 Já si myslím, že nikoliv.
  • 00:20:37 -Nenašli bychom, pane profesore,
    něco, v čem jsme se zlepšili,
  • 00:20:41 abychom... Jednu věc, nějakou
    takovou, že bychom si řekli,
  • 00:20:47 to ale přece jenom jsme udělali
    pokrok za těch 2000 let?
  • 00:20:52 -Tak já si myslím, že asi
    demokracie je dobrý vynález,
  • 00:20:55 za to bychom měli býti
    Řekům vděčni.
  • 00:20:58 -Tak aspoň, že máme tu demokracii.
    -Ale to je pěkný. -To je hezký.
  • 00:21:04 -Není to úplně ideální,
    tak jak se to u nás provozuje,
  • 00:21:09 ale zaplaťpánbůh asi lepší než nic.
  • 00:21:12 Určitě lepší než to, co bylo.
    To teda určitě. -Určitě.
  • 00:21:14 -To teda určitě.
  • 00:21:16 Pane profesore, moc děkuji,
    že jste si udělal čas NA PLOVÁRNU.
  • 00:21:19 Díky.-Bylo mně potěšením.
    -Děkuji.
  • 00:21:21 Dnes byl naším hostem
    pan profesor JAROSLAV MALINA.
  • 00:21:26 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2011

Související