iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 1. 2015
21:40 na ČT art

1 2 3 4 5

69 hlasů
2523
zhlédnutí

U zavěšené knihy

Anne Applebaum — Egon Bondy

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

U zavěšené knihy

  • 00:00:26 -Dobrý večer.
  • 00:00:29 Po téměř 70 letech možná občas
    zaslechnete skřípavé zvuky.
  • 00:00:32 -Vrátky, táhla, řetězy, mříže,
  • 00:00:36 vítr hvízdá v drátech, štěkot
    vlčáků, jakoby se něco spouštělo.
  • 00:00:40 Anne Applebaumovou,
    autorku knihy Železná opona,
  • 00:00:43 jsme zastihli ve Varšavě.
  • 00:00:45 -Před oponou, za oponou?
    Kde stál Egon Bondy?
  • 00:00:48 V podzemí, kde jinde,
    jsme zachytili Martina Machovce,
  • 00:00:51 editora spisů muže,
    kterej střílel vostrejma.
  • 00:00:54 -V časech, když čeští spisovatelé
  • 00:00:56 buď šíleli ideologicky
    nebo hrůzou,
  • 00:00:59 případně skončili v lágru,
    na šibenici či v exilu.
  • 00:01:02 -Expresivní ouvertura
    si žádá zklidnění.
  • 00:01:05 Knihkupci tvrdí, že nejlepší knihy
    za poslední měsíc byly tyto:
  • 00:01:09 -Spanilomyslná paní Viera Foretová
  • 00:01:11 z knihkupectví Studentcentrum
    v Olomouci
  • 00:01:14 doporučuje knihu subtilní,
    Peter Pišťánek, Rukojmí.
  • 00:01:18 "Absurdní doba očima dítěte.
  • 00:01:19 Evokuje mi to spoustu příběhů
    z vlastního dětství v Bratislavě."
  • 00:01:25 -Jiří Svoboda
    z brněnského knihkupectví Academia
  • 00:01:28 vybízí k četbě knihy brutální.
    Kalevala:
  • 00:01:30 "Skvost světové literatury
  • 00:01:33 nejen pro všechny zájemce
    o severské země a mytologii.
  • 00:01:36 Epos všech eposů začíná stvořením
    světa a končí Kristovým narozením."
  • 00:01:41 -Poslední tip
    si necháme až na závěr.
  • 00:01:44 Kniha Anne Applebaumové Železná
    opona vyšla těsně před Vánocemi.
  • 00:01:48 Sedíme ve studiu
  • 00:01:50 s její překladatelkou
    Petruškou Šustrovou.
  • 00:01:53 Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:01:55 -Paní Šustrová,
    kdo je Anne Applebaumová?
  • 00:01:57 -Paní Applebaumová
    je historička a novinářka.
  • 00:02:01 Lze si všimnout
  • 00:02:03 jejích četných článků
    o současné politické situaci,
  • 00:02:09 která se zabývá východem.
    V Londýně má takový institut,
  • 00:02:12 ale zároveň žije i ve Varšavě,
    kde má zase manžela,
  • 00:02:15 bývalého ministra zahraničí Polska
    pana Sikorského.
  • 00:02:19 Má dva syny,
  • 00:02:21 mají tam venkovské sídlo,
    statek takový menší.
  • 00:02:24 A je to odbornice na území
  • 00:02:26 východního
    někdejšího polského státu,
  • 00:02:29 o kterém napsala knihu.
  • 00:02:32 Ta vyšla současně
    s Železnou oponou,
  • 00:02:35 ta se jmenuje
    Mezi východem a západem.
  • 00:02:38 A jsou to takové dějiny
    její cesty po tom území.
  • 00:02:45 A zabývá se, jak ona hezky říká,
  • 00:02:48 nikoli nějakou geografickou
    oblastí, ale dobou komunismu.
  • 00:02:52 -Mluvíte jako člověk,
  • 00:02:54 který ji nějak zná,
    asi možná i osobně.
  • 00:02:57 Jak jste se k ní dostala,
    k jejímu dílu?
  • 00:03:00 -Jak jste na ni přišla?
    -Její dílo.
  • 00:03:03 Mně nabídli překlad knihy Gulag,
    což mě samozřejmě zajímalo.
  • 00:03:06 A protože jsem shodou okolností
    jela na návštěvu do Washingtonu,
  • 00:03:10 a v té knize jsou motta.
  • 00:03:12 A ta motta jsou básničky
    nebo písničky,
  • 00:03:15 prostě nějaké citáty,
  • 00:03:17 jenomže ty jsou z ruštiny
    a polštiny.
  • 00:03:20 A protože paní Applebaum
  • 00:03:22 tenkrát pracovala
    ve Washingtonu v novinách,
  • 00:03:25 tak jsem jí napsala mail,
    jestli by mi nemohla pomoct
  • 00:03:28 a ona mi napsala,
    ať za ní přijdu do redakce.
  • 00:03:31 Já jsem potřebovala ty citace
    v polštině nebo v ruštině,
  • 00:03:35 protože překládat to přes angličtinu
    do češtiny je úplná blbost.
  • 00:03:38 Ona mi to dala,
    k jedné kapitole mi nedala.
  • 00:03:41 A já jsem říkala,
    ještě k téhle kapitole,
  • 00:03:44 strašně byla laskavá.
  • 00:03:47 A ona říká:
    "Víte co, to já jsem překládala
  • 00:03:49 v nějakém archivu
    v tom Gulagu rovnou.
  • 00:03:52 Tak určitě máte v češtině,
    taková propagandistická básnička.
  • 00:03:56 To si najdete něco podobného,
    stačí to téma."
  • 00:03:58 Což jsem pochopila,
    tak jsem to taky udělala.
  • 00:04:01 Takže ji znám.
    Ona teď byla v Praze na návštěvě
  • 00:04:04 propagovat své dvě knihy,
    které vyšly skoro najednou.
  • 00:04:07 Byla v Knihovně Václava Havla,
    byla samozřejmě v televizi,
  • 00:04:11 obrovský úspěch měla.
  • 00:04:13 Je to velice rozumná analytička,
    kterou berou politici velmi vážně.
  • 00:04:17 -Když se podíváte na Železnou oponu
    jako na knihu s velkým Ž,
  • 00:04:21 tak ona tedy projíždí tou oblastí,
    kterou jste řekla,
  • 00:04:25 symbolicky řečeno od Královce,
    Kaliningradu až po Oděsu.
  • 00:04:28 V čem je to nové
    pro českého čtenáře,
  • 00:04:31 ten její pohled?
  • 00:04:33 -V těch konkrétech.
  • 00:04:35 Protože dobrý historik,
    a ona je skvělá historička,
  • 00:04:39 nějaký názor na to dění má.
    Líbí se mu to, nelíbí se mu to.
  • 00:04:43 To se nevyznačuje tím,
    že furt píšete,
  • 00:04:45 ten je nějakej bolševik,
    že pořád něco hodnotí. Vůbec ne.
  • 00:04:49 Ale ten názor z toho cítíte,
    a ona se zabývá jak konkréty,
  • 00:04:52 tak jak to dělají
    ti nejlepší historici,
  • 00:04:55 tak paní Applebaumová
    používá různé vzpomínky.
  • 00:04:58 Takže tam je třeba v Železné oponě,
    když se ta komunistická moc
  • 00:05:02 nebo v podstatě
    rameno sovětské moci
  • 00:05:05 zprostředkované
    budapešťskými komunity,
  • 00:05:08 vyškolenými v Moskvě mimochodem,
    tak když se zmocňují rozhlasu,
  • 00:05:13 tak si zavolá ředitel rozhlasu
    moderátora a říká:
  • 00:05:16 "Vy jste včera říkal ve zprávách,
  • 00:05:19 že se blíží z východu
    studená fronta.
  • 00:05:24 Tak si pamatujte, že z východu
    přichází jen teplo a dobro."
  • 00:05:28 A to je ze vzpomínek
    toho hlasatele, který končí.
  • 00:05:32 Ale tenkrát to nebyla
    taková legrace jako dneska.
  • 00:05:35 Tak takové úlomky toho, co se dělo.
    Jména, místa, data,
  • 00:05:39 ale hlavně ty živé hlasy
    z té minulosti.
  • 00:05:42 My to známe, tady jsou instituce,
    které dělají vzpomínky pamětníků,
  • 00:05:47 ale tady jsou z těch vzpomínek
    pamětníků vybrané kousky,
  • 00:05:51 nad kterými se člověk
    opravdu musí zamyslet.
  • 00:05:54 Hlasatel, který nemůže říct
    studená fronta? Hm.
  • 00:06:00 -A je vlastně v tom jejím díle,
  • 00:06:02 vy jste překládala tři knihy,
    všechny tři, které tady vyšly,
  • 00:06:07 je v tom pro Čecha nějak cítit,
    že ona je Američanka původem?
  • 00:06:11 Ačkoli už má polské občanství,
  • 00:06:14 ačkoli už je vlastně
    obyvatelkou východní Evropy?
  • 00:06:17 -Paradoxně trochu je.
  • 00:06:19 Protože většina
    nebo velká část českých historiků
  • 00:06:23 nemá to, co má ona,
    a to znamená odstup.
  • 00:06:26 Prostě nemá ten sklon
    neustále hodnotit.
  • 00:06:32 Hodnotit,
  • 00:06:34 ten byl špatný, ten byl dobrý,
    ten byl takový, ten byl makový.
  • 00:06:38 Protože dobrý historik vnímá,
    že ty osudy jsou daleko složitější.
  • 00:06:43 Že samozřejmě jsou lidi,
    kteří jsou dejme tomu úplné zrůdy.
  • 00:06:47 Ale většina lidí,
    že tam je to složitější.
  • 00:06:50 Takže ona z toho odstupu
    vám to vyjmenuje,
  • 00:06:53 a zase netrpí tím, čím česká
    historiografie taky často trpí,
  • 00:06:57 takovým tím postpozitivismem.
    Že si to čtete a máte pocit,
  • 00:07:01 že čtete nějakou kroniku,
    a ne historické dílo.
  • 00:07:06 -Je to mrtvolné trošku.
  • 00:07:10 -Že se dovíte přesně,
    ve kterou minutu kde kdo byl,
  • 00:07:13 ale přečtete pět stránek
  • 00:07:15 a úplně vám z toho unikne,
    o co vlastně jde.
  • 00:07:18 Tak to se tam neděje,
  • 00:07:20 takže ten odstup
    je tam trochu vidět.
  • 00:07:23 Je tam vidět
    škola nejlepších historiků.
  • 00:07:25 Škola není jen ta škola,
    do které chodíte.
  • 00:07:28 Škola jsou taky vzory,
    které si vybíráte,
  • 00:07:31 lidi, s kterými mluvíte.
  • 00:07:33 A je tam vidět velký přesah,
    to tady umí málokdo.
  • 00:07:36 Ale pravda je, že takových
    historiků jako paní Applebaumová
  • 00:07:40 se rodí 10 za století.
  • 00:07:43 A bohužel statisticky
    tahle země moc nadějí nemá.
  • 00:07:47 -My jsme na začátku mluvili o tom,
  • 00:07:49 řekněme, že to byla určitá evokace,
    že se spouští železná opona znovu.
  • 00:07:54 Má paní Applebaumová,
    eventuálně vy,
  • 00:07:57 máte ten pocit nebo je to
    přece jen metaforické přehnání?
  • 00:08:01 -Určitě je to metaforické,
  • 00:08:05 protože nic se neopakuje,
    tak jak bylo.
  • 00:08:08 A železná opona nebyla jen místní,
    ale hlavně ideologická.
  • 00:08:12 A komunismus, který by se ohradil,
    opravdu není.
  • 00:08:15 Kdyby se dalo mluvit
    o železné oponě,
  • 00:08:17 v uvozovkách by se možná dalo.
  • 00:08:20 Ale to by byl v tom případě
    nějaký ruský imperialismus
  • 00:08:24 nebo ruská expanzivita
    nebo něco podobného.
  • 00:08:27 A je pravda, že se Západ
    té železné oponě brání, jak umí.
  • 00:08:32 -Děkujeme vám moc za rozhovor.
    -Děkujeme vám.-Děkuji za pozvání.
  • 00:08:36 -Vzhůru do Varšavy!
  • 00:08:38 Náš kolega Josef Pazderka
    tam natočil rozhovor. S kým?
  • 00:08:42 No s Anne Applebaumovou
  • 00:08:44 o její knize Železná opona,
    o níž jsme právě hovořili.
  • 00:13:49 -Josef Pazderka proslul také
  • 00:13:51 jako spoluautor a editor knihy
    Invaze 1968, ruský pohled.
  • 00:13:57 -Aneb jak se dívají Rusové
  • 00:13:59 na jedno z československých traumat
    a svoji úlohu v něm.
  • 00:14:03 Ne, všichni opravdu nejsou
    na té druhé straně barikády.
  • 00:14:07 -Vyslovili jsme jméno Egon Bondy.
  • 00:14:09 Setrváme-li
    u barikádového podobenství,
  • 00:14:12 stál po roce 1948 na jedné straně
  • 00:14:14 Egon Bondy, Ivo Vodseďálek,
    surrealisté a několik dalších.
  • 00:14:18 Proti všem.
  • 00:14:20 -Síla vyvzdorované svobody,
    sarkasmus, hořkost, hra o život.
  • 00:14:24 To všechno nás k Bondymu
    znovu přitahuje.
  • 00:14:27 A k jeho osobnímu editorovi
    Martinu Machovcovi.
  • 00:14:30 -Dobrý večer,
  • 00:14:32 jsme v podzemním antikvariátu
    v pražské Hybernské ulici
  • 00:14:36 a hovoříme s editorem
    básnického díla Egona Bondyho
  • 00:14:39 Martinem Machovcem.
  • 00:14:41 Dobrý večer.
    -Dobrý večer.-Dobrý večer.
  • 00:14:44 -Vydáváte po 20 letech
    znovu Bondyho básnické spisy. Proč?
  • 00:14:48 -Jednak proto,
    že to je těch 20 let, to jste řekl.
  • 00:14:53 A také proto, že těch 9 svazků,
    co jsme připravovali tehdy,
  • 00:14:57 tak se ukázalo během let,
    že trpí mnoha nedostatky.
  • 00:15:00 Tehdy to byl takový produkt
    našeho nadšenectví,
  • 00:15:04 dohnat konečně
    ty resty na desetiletí.
  • 00:15:06 A ty svazky bohužel často
    obsahují až příliš mnoho chyb.
  • 00:15:10 To je jedna věc. A potom další,
  • 00:15:13 vlastně pro autora to byly
    taky vlastně debuty tištěné.
  • 00:15:17 Takže on do toho zasahoval někdy,
  • 00:15:19 na to samozřejmě měl zcela právo,
    podle svého.
  • 00:15:22 Takže z některých sbírek
    třeba vyškrtal dva texty,
  • 00:15:26 z některých taky 20,
    podle svého subjektivního klíče.
  • 00:15:29 Takže to vlastně je
    takový obsáhlý výbor.
  • 00:15:32 Není to souborné dílo.
  • 00:15:34 -Dostal jste se k osobě
    Egona Bondyho, autora.
  • 00:15:37 Jak on vlastně sám se stavěl
    k archivování svého díla?
  • 00:15:41 Vy to děláte
    od nějakých 70. let už.
  • 00:15:43 -Já myslím,
    že ho to velice potěšilo,
  • 00:15:46 že tehdy jsem začal mít zájem
    nejen jeho texty,
  • 00:15:50 ale vůbec potom texty
    celého undergroundu shromažďovat.
  • 00:15:54 Já jsem měl trošku tu výhodu,
    že sám jsem tedy Chartu nepodepsal,
  • 00:15:58 takže jsem nebyl
    v centru pozornosti.
  • 00:16:01 Takže vlastně potom
    řada mých přátel,
  • 00:16:04 kteří byli daleko hlídanější,
    si zvykla ukládat u mě ve sklepě,
  • 00:16:08 tedy ve sklepě, v různých sklepech
    posléze, svoje samizdaty.
  • 00:16:12 Přirozeně jsem se k tomu dostal
    tím, že to bylo výhodné.
  • 00:16:18 -Jako editor máte jednu výhodu,
    přednost,
  • 00:16:21 já aspoň to tak chápu
    jako výhodu, přednost,
  • 00:16:24 že jste znal Bondyho osobně.
    Jaký byl Zbyněk Fischer?
  • 00:16:28 -Zbyněk Fischer, Egon Bondy byl...
  • 00:16:30 Já jsem se s ním seznámil vlastně
    přes svého otce Milana Machovce.
  • 00:16:35 Už někdy od 60. let,
  • 00:16:37 on vlastně studoval jako student
    na přelomu 50. a 60. let u něj.
  • 00:16:41 Tak se seznámili a on byl posléze
    jedním z rodinných přátel.
  • 00:16:45 Takže k nám docházel.
  • 00:16:47 A tak já jsem jako malý kluk,
    byla to taková demokratická rodina,
  • 00:16:52 takže já jsem se mohl účastnit,
  • 00:16:54 i když jsem třeba nerozuměl,
    různých debat, poslouchal jsem.
  • 00:16:58 A tehdy to pro mě byl Zbyněk,
    nikoli Egon Bondy,
  • 00:17:01 tak mi věnoval pozornost
    a bavil se se mnou, což mě zaujalo.
  • 00:17:05 Takže jsem se k němu takhle dostal.
  • 00:17:07 Já jsem mu tykal jako dítě,
    dítě všem tyká.
  • 00:17:11 A teprve někdy počátkem 70. let,
  • 00:17:13 když jsem se začal trochu starat
    o literaturu koncem devítiletky,
  • 00:17:18 tak mi taky podstrčil jednou
    jednu svou sbírku, tak nenápadně,
  • 00:17:22 byla to Ožralá Praha,
    zrovna vzpomínám.
  • 00:17:25 A tu jsem si přečetl
    a můj život se změnil.
  • 00:17:28 Protože jsem pochopil,
    že to je autentická literatura.
  • 00:17:31 A ne to, co nám na počátku
    normalizace ve škole říkali
  • 00:17:35 nejdřív tak, a potom tak,
    a potom zase jinak.
  • 00:17:38 Tak najednou pro mě
    to bylo otevření vlastně
  • 00:17:41 toho světa neoficiální kultury,
    neoficiální literatury.
  • 00:17:44 Za to vděčím Egonu Bondymu.
  • 00:17:46 -Váš otec byl filosof
  • 00:17:48 nebo působil jako filosof
    stejně jako Bondy.
  • 00:17:51 Čím je víc vlastně Bondy,
    dá se to říct?
  • 00:17:54 Filosof nebo literát?
  • 00:17:56 -Samozřejmě těžko,
    o tom budou pořád spory.
  • 00:17:59 On byl opravdu polymorfní tvůrce.
    Já osobně se domnívám,
  • 00:18:02 že to básnické dílo
    je nejvýznamnější.
  • 00:18:05 Ale ono to prostupuje.
  • 00:18:07 Právě teďka tahle edice,
    tedy ty tři svazky,
  • 00:18:10 pokud se podaří vydat ty další dva,
    tak to budou tři svazky,
  • 00:18:14 tak tohle dokazuje.
  • 00:18:16 On zcela záměrně
    v některých letech
  • 00:18:19 vtahoval filosofická témata
    do poezie
  • 00:18:22 a naopak některé filosofické texty
    nají skoro charakter beletrie.
  • 00:18:26 On záměrně směšoval žánry,
    v tom byl dědicem avantgardy,
  • 00:18:29 že prostě překračoval neustále
    ta úzká vymezení.
  • 00:18:32 -Po těch letech vašeho zájmu
    o dílo Egona Bondyho
  • 00:18:35 a teď vlastně završení
    jisté sféry jeho díla, završování,
  • 00:18:40 je pořád ještě ve vás
    fascinace tím dílem
  • 00:18:43 nebo už to berete spíš jako práci,
    jako povinnost?
  • 00:18:48 -To je otázka,
  • 00:18:51 kterou jsem si rozhodně několikrát
    kladl, když jsem na tom pracoval.
  • 00:18:55 Už ta práce trvá
    vlastně víc než dva roky.
  • 00:18:58 Protože si člověk uvědomí,
  • 00:19:01 když dělá korektury,
    tak dělá korektury.
  • 00:19:03 Ale když to potom musí číst
    znova a znova,
  • 00:19:06 tak si člověk třeba řekne,
    tak tohle třeba už mě neoslovuje.
  • 00:19:10 A já jsem si na řadě textů
    uvědomil,
  • 00:19:13 že třeba najednou
    teprve teď objevuji
  • 00:19:16 nějaké jejich rozměry,
    které jsem dřív neznal.
  • 00:19:19 A to dílo
    je skutečně velice bohaté.
  • 00:19:21 Jakmile člověk jednou má dojem,
    že k Bondymu našel klíč,
  • 00:19:25 tak se třeba vzápětí může zmýlit
    a zjistit, že to je úplně jinak.
  • 00:19:30 A to bych řekl, že právě teď
    ty svazky můžou toho být důkazem.
  • 00:19:34 Když to bude číst někdo od A do Z,
    což snad takoví lidi taky budou,
  • 00:19:38 tak si uvědomí, jak právě Bondy
    neustále experimentoval
  • 00:19:42 a měnil svoji poetiku
  • 00:19:44 nebo nějakým způsobem dál a dál
    využíval nové formy a nová témata.
  • 00:19:51 Takže myslím,
  • 00:19:53 že Bondy pořád ještě v tomto smyslu
    není úplně objeven a doceněn.
  • 00:19:58 -Vy se věnujete celý život
    podzemní literatuře, dá se říct.
  • 00:20:02 Dneska byste byl schopen
    nějak vymezit
  • 00:20:05 nebo existuje něco jako
    literatura podzemí
  • 00:20:07 a literatura establishmentu,
    literární establishment?
  • 00:20:11 -To je samozřejmě
    velice ožehavá otázka.
  • 00:20:16 Já si myslím,
    že takhle to škatulkovat nelze.
  • 00:20:19 Je prostě literatura
    dobrá nebo špatná.
  • 00:20:22 Ale jako hovoříme o literatuře,
    která vznikala ve vězení,
  • 00:20:26 jako hovoříme o literatuře menšin,
  • 00:20:28 tak v jistém smyslu máme jistě také
    právo hovořit o literatuře,
  • 00:20:32 která vznikala za podmínek
  • 00:20:34 třeba politickým tlakem
    marginalizovaných lidí,
  • 00:20:38 a to byl právě disent.
  • 00:20:39 Takže ta literatura,
    nebo ten underground,
  • 00:20:42 byla tím poznamenaná,
    tím životním pocitem.
  • 00:20:44 Já bych řekl,
    že asi tak nejbližší v tomto smyslu
  • 00:20:47 je to vymezení třeba těch menšin.
  • 00:20:50 Ona to byla takzvaná menšina
    v jistém slova smyslu.
  • 00:20:53 Takže něco
    jistě nás opravňuje k tomu,
  • 00:20:55 abychom takhle uvažovali,
    ale je to jenom taková podskupina.
  • 00:20:59 V každém případě vždycky to bude
    literatura dobrá a špatná.
  • 00:21:02 To prověří čas,
    jestli ta literatura obstojí.
  • 00:21:05 -Děkujeme.
    -Moc vám děkujeme za rozhovor.
  • 00:21:07 A hodně štěstí
    na cestě k Egonu Bondymu.
  • 00:21:11 -Martin Machovec
    v současné době dlí v Indii.
  • 00:21:14 Jeví se téměř jistým,
  • 00:21:16 že má s sebou
    Bondyho Indickou filosofii.
  • 00:21:19 -Nuže dobrá. Pokročme dále.
  • 00:21:21 Má mezi zelenými
    literatura zelenou?
  • 00:21:24 Jeden příklad za všechny
    nám představí Alibi.
  • 00:21:30 -V poslední době knížka Na útěku,
  • 00:21:32 kterou dal dohromady Luděk Navara
    a pan Kasáček.
  • 00:21:35 Příběh československého pilota
    Josefa Brykse,
  • 00:21:39 která v letech 2. světové války
    létal jako pilot RAF.
  • 00:21:42 Byl sestřelen a utekl několikrát
    z německého zajetí.
  • 00:21:46 Dožil se konce války,
  • 00:21:50 dokonce o něm Britové natočili film
    o jeho příběhu.
  • 00:21:53 A přitom tenhle člověk po roce 1948
    byl vyhozen z armády, uvězněn
  • 00:21:57 a zemřel vlastně na těžký infarkt
    v komunistickém kriminále.
  • 00:22:01 Takže příběh hrdiny,
    který novému režimu,
  • 00:22:04 který tady nastoupil k moci
    po únoru 1948, opravdu hodně vadil,
  • 00:22:08 a který ho nakonec
    zahubil, zavraždil.
  • 00:22:13 Jako malý chlapec
  • 00:22:15 určitě knížky Jaroslava Foglara
    a povídky Otakara Batličky,
  • 00:22:19 které mě vedly až k tomu,
  • 00:22:22 že jsem se stal členem
    Foglarova oddílu.
  • 00:22:24 Ale z té literatury vážnější,
    tak určitě Karel Čapek.
  • 00:22:28 Prakticky všechno, co napsal.
  • 00:22:29 Začínal jsem na Povídkách
    z jedné a z druhé kapsy.
  • 00:22:33 A potom vlastně
    všechny jeho cestopisy.
  • 00:22:35 Kdy Anglické listy mě doprovázely
    mojí cestou Británií až do Skotska,
  • 00:22:39 a kdy jsem s překvapením zjišťoval,
  • 00:22:41 že vlastně mnohé z toho
    co Karel Čapek popsal,
  • 00:22:44 se nezměnilo za celou tu dobu.
  • 00:22:46 A troufám si říci, že asi by to
    nikdo lépe než on nepopsal,
  • 00:22:50 to, co jsem já měl možnost
    vidět kolem sebe.
  • 00:22:56 Když se řekne Anne Applebaumová,
  • 00:22:59 tak samozřejmě člověku se okamžitě
    vybaví knížka Gulag,
  • 00:23:02 která u nás vyšla jako řekněme jedna
    ze stěžejních jejích prací,
  • 00:23:06 teď v poslední době
    je to Železná opona.
  • 00:23:08 A myslím si, že Gulag je knihou,
  • 00:23:11 která ovlivnila možná celou řadu
    moderních historiků.
  • 00:23:14 Protože jestliže
    jsme měli tady svědectví
  • 00:23:16 o stalinistických zločinech
  • 00:23:18 a o sovětských
    koncentračních táborech,
  • 00:23:21 tak do té doby to bylo především
    z pera Alexandra Solženicyna,
  • 00:23:24 ať už Souostroví Gulag
  • 00:23:27 nebo v literární podobě
    Jeden den Ivana Děnisoviče.
  • 00:23:30 Ale Applebaumová vlastně přinesla
    opravdu,
  • 00:23:33 nebo pokusila se napsat
    dějiny gulagu.
  • 00:23:35 I když samozřejmě to bylo ovlivněné,
    její možnosti, tím,
  • 00:23:38 že nemá přístup
    k archivním materiálům,
  • 00:23:41 které jsou na území Ruské federace,
    nebo jenom k jejich zlomku.
  • 00:23:44 Ale je to řekl bych brilantní popis
    vlastně vývoje táborového systému,
  • 00:23:48 popis státu ve státě.
  • 00:23:50 A já bych tam osobně jako velkou
    část toho přínosu zdůraznil to,
  • 00:23:54 že ona popisuje vlastně
    každodennost těch vězňů,
  • 00:23:57 jejich života, toho,
    jak se stravují, jak žijí.
  • 00:24:00 Popisuje, jak se vyvíjí
    vlastně celý ten systém
  • 00:24:03 včetně určité táborové řeči
    a dalších záležitostí.
  • 00:24:06 Takže to myslím,
    že je asi to nejdůležitější.
  • 00:24:09 -Na Františka Gellnera
    jsme vzpomněli loni v září,
  • 00:24:12 100 let po jeho zmizení,
    zničení, rozmetání.
  • 00:24:15 -Při ústupu rakouské armády
    v Haliči si sedl u silnice
  • 00:24:18 a odmítl jít dál.
    Víc nevíme.
  • 00:24:20 -Před 85 lety vyšlo kapesní,
    dle dobových znalostí kompletní
  • 00:24:24 vydání tohoto
    dodnes fascinujícího básníka.
  • 00:24:27 Všechny jeho tváře představuje
    nová edice jeho tvorby,
  • 00:24:31 doplněná digitálním videodiskem,
    mimo jiné s Gellnerovými rukopisy,
  • 00:24:36 korespondencí, různočtením
  • 00:24:38 a reprodukcemi
    jeho výtvarného díla.
  • 00:24:40 -ZAVĚŠENÁ KNIHA pro dnešek končí.
  • 00:24:43 Příště se spolu potkáme
    s Josefem Váchalem,
  • 00:24:46 a věříme, že i s vámi.
    -Na shledanou. -Na shledanou.
  • 00:24:51 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2015