iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 6. 2014
17:20 na ČT2

1 2 3 4 5

6 hlasů
9858
zhlédnutí

Učitelé národa

Rumunsko, Srbsko

Třídílná série dokumentů o učitelích češtiny v zahraničí.

25 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Učitelé národa - Rumunsko, Srbsko

  • 00:00:12 V průběhu 19. století
    odcházely do světa
  • 00:00:15 celé rodiny z Čech a Moravy
    v touze po lepším živobytí.
  • 00:00:20 Češtinu dnes proto
    po více než sto letech
  • 00:00:24 zaslechneme nejen
    v rumunském Banátu,
  • 00:00:27 ale i v Jižní Americe
    nebo na břehu Černého moře.
  • 00:00:31 Potomci původních osadníků svůj
    mateřský jazyk často pozapomněli,
  • 00:00:36 ale vztah k zemi svých předků
    rozhodně neztratili.
  • 00:00:41 Mnozí z nich dokonce touží
    si češtinu osvěžit.
  • 00:00:46 Proto za nimi Ministerstvo školství
    České republiky
  • 00:00:50 každoročně vysílá učitele,
  • 00:00:53 kteří jim s úskalími rodné řeči
    pomáhají.
  • 00:01:15 V rumunském Banátu
    se děti našich krajanů
  • 00:01:18 až do čtvrté třídy učí český jazyk
    přímo ve škole.
  • 00:01:22 Najdeme zde proto
    hned dva české učitele.
  • 00:01:32 Ve Svaté Heleně
    působí Petr Skořepa
  • 00:01:36 a v nedalekém Eibentálu
    Kateřina Rohálová.
  • 00:01:43 Já jsem byla dva roky
    na mateřské dovolené
  • 00:01:47 a pak jsme s manželem přemýšleli,
    co dál.
  • 00:01:50 My jsme už měli zkušenost
    z předešlých let,
  • 00:01:53 kdy jsme byli v Banátu
    jako dobrovolníci,
  • 00:01:56 to bylo před pěti lety,
  • 00:01:58 takže jsme věděli o možnosti,
    že jsou tam vysíláni učitelé.
  • 00:02:02 No tak jsem zkusila konkurz.
  • 00:02:04 Do čtrnácti dnů
    mi přišlo vyrozumění,
  • 00:02:07 že vybrali mě a tím pádem
    jsme začali plánovat co a jak.
  • 00:02:11 Moje motivace byla asi taková,
  • 00:02:13 že se mi hrozně dobře učí
    na vesnici a s vesnickými dětmi,
  • 00:02:17 ty děti jsou za to hrozně vděčné.
  • 00:02:21 Princeznička...
  • 00:02:24 Princeznička na bále.
  • 00:02:30 Já jsem hodně cestoval,
    jezdil jsem do Ruska, na Ukrajinu,
  • 00:02:35 a mě tady přepadl
    takový zvláštní pocit,
  • 00:02:38 že když člověk jezdí ty lidi
    jenom jakoby očumovat,
  • 00:02:42 tak to není úplně ono,
    trošku jsem se za to začal stydět.
  • 00:02:47 A protože to Rumunsko
    mi bylo nejbližší,
  • 00:02:50 tak rok poté, co Ministerstvo
    ten projekt spustilo,
  • 00:02:54 jsem se tady už objevil.
  • 00:02:57 Támhle jsou holky.
    Dan ukazuje k poslední lípě.
  • 00:03:01 Kopřivová má zas nový šaty,
    vidíš to?
  • 00:03:04 Jé, a Vlasta je ostříhaná,
    ta má ránu!
  • 00:03:07 Štěpo, pokračuj.
  • 00:03:09 Ze střechy se zvedli holubi
    a zatleskali.
  • 00:03:13 Holubi se zvedli ze střechy
    a zatleskali.
  • 00:03:17 On má holub ručičky?
  • 00:03:20 -Zatleskali křídly.
    -Jasně.
  • 00:03:24 Když se holubi zvednou, tak to zní,
    jako když my tleskáme rukama.
  • 00:03:29 Je moc dobrej, učí nás češtinu.
  • 00:03:32 Umí toho o moc víc,
    než když jsme měli učitelku.
  • 00:03:36 Děláme s ním hodně věcí.
  • 00:03:41 Chodím do Svaté Heleny do školy,
    tady jsem se narodil.
  • 00:03:45 Ještě nevím,
    ale možná bych chtěl jít do Čech.
  • 00:03:50 A ještě mám doma hodně práce.
  • 00:03:53 To je Bréza, támhle je Flora
    a ta vzadu je Srnka.
  • 00:03:59 Máme sedm malinkejch prasátek
    a musím jim vyházet hnůj.
  • 00:04:20 Když se to vezme kolem a kolem,
  • 00:04:23 tak oni někdy kolem toho roku 1823
    až 1825 odcházeli proto,
  • 00:04:28 že tady dostali lepší podmínky
    pro život.
  • 00:04:32 Lidem se slibovaly výhody.
  • 00:04:38 Lidé museli nejprve lesy vykácet,
  • 00:04:43 postavit si domy a zorat pole.
  • 00:04:48 Nějakou dobu tady dokázali žít,
    ale v současné době je to tak,
  • 00:04:52 že lepší podmínky pro život
    jsou tam,
  • 00:04:55 to znamená, že odcházejí.
  • 00:04:57 Co se týká těch dětí,
  • 00:04:59 tak svého času jsem to viděl
    už dost černě,
  • 00:05:02 protože když jsem
    v tom roce 99 začínal,
  • 00:05:05 tak tady ve škole ve Svaté Heleně
    bylo kolem devadesáti dětí.
  • 00:05:09 Časem se to snižovalo, byla doba,
    kdy jsme jich měli kolem třiceti.
  • 00:05:14 V současné době jich je
    dvacet sedm
  • 00:05:16 a už několik let je to stabilní,
    takže to vypadá poměrně dobře.
  • 00:05:21 Mně se tu líbí
    a chtěla bych tu být a pracovat.
  • 00:05:27 Mně se líbí hory.
  • 00:05:32 Já nemám ráda moře
  • 00:05:37 nebo třeba město,
    to se mi taky nelíbí.
  • 00:05:41 Já mám ráda Svatou Helenu.
  • 00:05:53 My jsme se tady narodili.
  • 00:05:56 Naše babičky, dědečkové a rodiče
    tady žili odmalinka,
  • 00:06:01 tady jsme se narodili a vyrostli.
  • 00:06:04 Moc škol nemáme,
    máme těch osm tříd.
  • 00:06:09 Dřív to nebylo,
    že se šlo dál do školy.
  • 00:06:13 Teď už děti jdou dál a studujou.
  • 00:06:19 Máme dvě děti.
  • 00:06:22 Marta už je vdaná
    a Janička chodí do páté třídy.
  • 00:06:28 Jmenuju se Janička Kaftanová,
  • 00:06:31 mám jedenáct let
    a jsem v páté třídě.
  • 00:06:34 Mám učitelku Katku Rohálovou.
  • 00:06:37 Paní učitelka s nimi dělá hodně her
    a dělá jim kino.
  • 00:06:44 Celé září a říjen jsme si s dětmi
    na sebe zvykaly.
  • 00:06:48 Myslím si,
    že to bylo těžké pro ně,
  • 00:06:52 ale bylo to těžké i pro mě,
    než jsem to všechno pochopila.
  • 00:06:56 Mám ti pomoct?
    Tobě se třesou ručičky.
  • 00:06:59 Hele, takhle to dáme za ty palečky
    a takhle to tady zavážeme.
  • 00:07:04 Samozřejmě, já nejsem místní.
  • 00:07:07 Jsem učitel,
    který přišel z Prahy
  • 00:07:10 a ten postoj ke mně je tady jiný,
    to já cítím.
  • 00:07:14 Ze začátku si mě lidi
    hodně oťukávali.
  • 00:07:17 Musela jsem si najít cestu
    a nějaký způsob,
  • 00:07:20 jak s nimi komunikovat a vycházet,
    jak vůbec se jim otevřít,
  • 00:07:25 aby to, co já nabízím,
    bylo vyslyšeno a přijato.
  • 00:07:28 Já už mám tohle naštěstí za sebou,
    ale vím, že když přijde někdo nový,
  • 00:07:34 tak hodně dlouho trvá,
    než si ty děti získá,
  • 00:07:38 než se otevřou a jsou ochotny
    vyprávět nějaké svoje příhody,
  • 00:07:44 říct o svém zázemí doma,
    sdílet s učitelem tyhle věci.
  • 00:07:48 Je to hezký, že jsi to našla.
  • 00:07:52 Že se ta moje plešatost zvětšuje?
  • 00:07:57 Já si nepamatuju jiný český učitele
    než vás a Martu,
  • 00:08:02 kterou jsem měla v šestý třídě.
  • 00:08:05 Ty patříš ke generaci dětí,
  • 00:08:08 kterou jsem učil
    od první až do osmé třídy,
  • 00:08:12 jen s nějakými přestávkami.
  • 00:08:15 Učitelé málokdy uvidí výsledek
    své práce,
  • 00:08:19 ale na Sofince to člověk
    viděl hned.
  • 00:08:23 Myslím si, že to není pohádka.
  • 00:08:26 Já to ráda čtu i teď,
    i když jsem to četla mnohokrát.
  • 00:08:31 Já myslím, že si to mohou přečíst
    i dospělí lidé.
  • 00:08:37 Mně se hodně líbí Malý princ.
  • 00:08:40 Je to o přátelství,
  • 00:08:42 o tom, jak lidi mohou být dobří
    bez nějakého důvodu.
  • 00:09:04 ZPÍVAJÍ
  • 00:09:07 Matka,
    která všem porozumí,
  • 00:09:11 ona je s námi v každý čas...
  • 00:09:33 Tady vždycky měli
    velice pěkný vztah k hudbě,
  • 00:09:37 vždycky jsem tady měl
    nějaký hudební kroužek,
  • 00:09:41 zpívání,
    které se potom využije
  • 00:09:44 buď na různých lidových slavnostech
    nebo třeba i v kostele.
  • 00:09:48 S těmi dětmi se pracuje výborně.
  • 00:09:51 Učitel, který to dělá s chutí,
    což ještě pořád dělám,
  • 00:09:55 tak vám vždycky řekne,
    že děti jsou stejné všude na světě,
  • 00:09:59 že jde jenom o to, jakým způsobem
    se s nimi domluvit.
  • 00:10:05 ZPÍVAJÍ
  • 00:10:08 Povídala husa huse,
    že pojede v autobuse...
  • 00:10:23 Je spousta výzkumů, kterého
    povolání si Češi nejvíc váží.
  • 00:10:28 Učitelé dlouhodobě
    moc vysoký statut neužívají,
  • 00:10:32 ale tady je to jiné.
  • 00:10:38 Učitel je ve vesnici
    velká autorita.
  • 00:10:42 Učiteli se vyká,
    co řekne učitel, to má velkou váhu.
  • 00:10:47 Učitel má velký respekt jak u dětí
    tak i u rodičů.
  • 00:10:53 Pane učiteli,
    pojďte sem k nám.
  • 00:10:58 Začínáme nový školní rok 2013/2014.
  • 00:11:01 Ty menší bude pan učitel Skořepa
    učit češtinu
  • 00:11:05 a zpívat a malovat,
    jak jste zvyklé.
  • 00:11:09 Já nevím,
    asi bych měl říct něco patetického,
  • 00:11:12 jak jsme důležití,
  • 00:11:14 ale já to takhle nevnímám.
  • 00:11:16 Já mám rád Banát proto,
    protože je mnohonárodnostní
  • 00:11:20 a protože ti Češi jsou tu už skoro
    dvě stě let
  • 00:11:24 a našli si tady nějaké místo,
  • 00:11:27 stejně tak jako Němci,
    Ukrajinci, Poláci, Slováci.
  • 00:11:31 Já nevím, kolik různých národností
    tady je.
  • 00:11:35 Tohle mě těší,
  • 00:11:37 že přes tohle všechno
    si tady ten jazyk snaží udržet
  • 00:11:41 a že to není výraz
    nějakého nacionalismu.
  • 00:11:45 Z toho důvodu
    se mi tady žije dobře.
  • 00:11:48 Představuju si,
  • 00:11:50 že jednou bychom se takhle mohli
    v té Evropě dohodnout.
  • 00:12:11 Banát není jen Rumunsko.
  • 00:12:14 Stejným jménem bývá označována
    oblast v nedalekém Srbsku.
  • 00:12:19 Naši krajané sem postupně odešli
    z Rumunska
  • 00:12:23 za mírnějším podnebím.
  • 00:12:37 Nevystudoval jsem
    žádnou pedagogickou školu.
  • 00:12:40 Takovou souhrou náhod
  • 00:12:43 jsem se dostal do učitelské pozice
    už u nás,
  • 00:12:46 kde na gymnáziu dělám češtináře.
  • 00:12:49 Teď jsem na rok jako učitel
    u srbských krajanů.
  • 00:12:53 Bydlím v Češkom Selu,
    což je tady ta vesnička.
  • 00:12:57 Byl jsem tady už dvakrát ještě
    předtím, než jsem nastoupil,
  • 00:13:01 takže když jsem šel na ten konkurz,
  • 00:13:04 tak jsem mluvil o konkrétních
    věcech pro konkrétní komunitu,
  • 00:13:08 nebyla to jen vágní představa,
    že chci kdesi šířit češtinu.
  • 00:13:13 Kdo to ví? Hrozny.
  • 00:13:18 Děti mají češtinu tady v Kruščici
    dvakrát týdně po hodině,
  • 00:13:23 a to je hrozně málo na to, aby se
    staly zpátky bilingvními Čechy.
  • 00:13:28 Malé děti, co tady vidíte,
  • 00:13:31 v podstatě nejsou schopny říct
    jedinou českou větu,
  • 00:13:35 sem na ten kurz si chodí hrát.
  • 00:13:37 -Zmija.
    -Jak je česky zmije?
  • 00:13:40 -Had.
    -Had, ano.
  • 00:13:45 Někteří dávají pozor,
    těch je menšina.
  • 00:13:49 Ostatní se spíš snaží na sebe
    nějak upozornit.
  • 00:13:53 Sedni si a neřvi.
  • 00:13:57 Já se vás leknu,
    když budete takhle řvát.
  • 00:14:00 Co to má v ruce?
    Pila, tak jste vyhráli.
  • 00:14:15 Tady už přede mnou bylo
    už asi sedm učitelů,
  • 00:14:19 takže řada dětí už něco umí
    od nich,
  • 00:14:23 v tomhle smyslu je tady
    na co navazovat.
  • 00:14:27 Znáte lepící pásku, izolepu?
  • 00:14:29 Tak ji takhle připlácnu,
    a to je zalepit.
  • 00:14:36 Jednu věc s druhou
    přilepím k sobě.
  • 00:14:39 Výuka češtiny probíhá s mládeží
    a s dětmi,
  • 00:14:43 a to má smysl,
    ty výsledky se dostavují.
  • 00:14:48 Já chci,
    a já jsem ten, kdo má jíst.
  • 00:14:52 Když je to stejné, tak můžeme říct
    chci a infinitiv, čili jíst.
  • 00:14:57 Ještě zpátky sem.
  • 00:14:59 Teď všichni řekněte nějakou větu,
    kde je: Chci, abyste...
  • 00:15:07 Chci, abych dostala dopis.
  • 00:15:10 Hlavně se snažím to propojit s tím,
    co oni dělají,
  • 00:15:13 bez ohledu na přítomnost
    českého učitele.
  • 00:15:16 Dá se s nimi zpívat,
    dají se zpívat lidovky.
  • 00:15:20 V tom jsem navázal, ale zároveň
    jsem se trošku odklonil.
  • 00:15:24 Není smyslem učitele,
    který přijede z té naší dálky,
  • 00:15:28 aby je tady učil ještě víc
    folklórních písní.
  • 00:15:36 ZPÍVAJÍ
  • 00:15:38 Když se snáší noc na střechy
    Peterburgu,
  • 00:15:41 padá na mě žal.
  • 00:15:45 Zatoulaný pes
    nevzal si ani kůrku chleba,
  • 00:15:49 kterou jsem mu dal...
  • 00:15:51 Děti tady často musí pracovat.
  • 00:15:54 Tím myslím opravdu pracovat,
    ne že někdy doma utřou prach.
  • 00:15:58 Třeba jim na několik dní zůstane
    na krku celé hospodářství,
  • 00:16:03 když zrovna rodiče musí dělat
    něco jiného.
  • 00:16:09 Tady máme holuby,
    kočky, slepice...
  • 00:16:26 To byla od začátku jasná věc,
    že pojedeme celá rodina,
  • 00:16:31 protože mám tři malé děti
  • 00:16:35 a těm už víckrát nebude tolik,
    kolik jim je.
  • 00:16:39 Ztratit s nimi rok, to by byla síla
    nejvíc pro nejstaršího Štěpána,
  • 00:16:44 tomu je sedm a potřebuje tátu.
  • 00:16:49 Chodíme k potoku,
    chodíme podél něho
  • 00:16:52 a chodíme těma
    kravíma cestičkama.
  • 00:16:56 A co tam chodí dělat Bára?
  • 00:16:59 Bára by si nejradši užívala život.
  • 00:17:06 Štěpáne,
    nezapomněl jsi na něco?
  • 00:17:12 Díky, Bože,
    za dary jídla tvého,
  • 00:17:16 že ho můžem jíst,
    a ne jeden druhého.
  • 00:17:22 -Dobrou chuť.
    -Dobrou chuť.
  • 00:17:24 Říkali jsme si, že tady asi budeme
    nejmíň těm lidem vadit,
  • 00:17:29 protože když jsme třeba slyšeli,
    jaká je situace na Ukrajině
  • 00:17:33 nebo někde,
    kde je akutní nedostatek vody,
  • 00:17:36 a my tam naběhneme
    se třemi dětmi,
  • 00:17:39 musí se mýt, musí se prát,
  • 00:17:41 tak jsme si vybrali
    ten relativně největší blahobyt.
  • 00:17:45 Jinak ten život je pro mě tady
  • 00:17:48 takovou historickou sondou
    do minulosti,
  • 00:17:51 protože ta sousedská srdečnost,
    vzájemná pomoc, pospolitost,
  • 00:17:55 k tomu ty prašné silnice, zvířata,
    to je právě něco,
  • 00:18:00 co asi charakterizovalo ten venkov,
    než ho zničili komunisti.
  • 00:18:07 Tady se může všechno.
    Tady dítě odejde,
  • 00:18:11 ve vsi potká husu, kozu, krávu,
    a pak se vrátí,
  • 00:18:15 někdy kvůli tomu,
    že potkal ty zvířata,
  • 00:18:18 někdy naopak se zážitkem.
  • 00:18:20 Je to tu fajn.
  • 00:18:22 Klid tu je,
    je to přesně to, co jsme chtěli,
  • 00:18:26 aby ten život dostal
    žádoucí rytmus.
  • 00:18:28 To se, myslím, splnilo.
  • 00:18:30 Když na mě leze splín,
    že se něco nedaří,
  • 00:18:33 a nejsem zrovna člověk, který by
    chtěl propadnout alkoholu,
  • 00:18:37 tak třeba vyřezávám lžíce.
  • 00:18:40 Tuhle jsem vyřezal pro Barunku,
    ta je s princeznou.
  • 00:18:45 Tahle je pro lidi s dlouhým nosem.
  • 00:18:49 Když nos míří takhle,
    tak můžeš jíst.
  • 00:19:12 Zapojili jsme se do aktivit
    kostela, což je tu alfa a omega.
  • 00:19:17 To byla pro nás
    taky dost důležitá věc,
  • 00:19:20 stát se nějak součástí té komunity.
  • 00:19:23 Nedá se dost dobře rok bydlet
    na malé vesnici a nekomunikovat,
  • 00:19:28 být tam jako ten učitel,
  • 00:19:30 jakási cizí honorace,
    nebo jak to nazvat.
  • 00:19:33 Kolem kostela se všechno točí,
  • 00:19:35 ten tady postavili jejich předkové
    před sto lety, má letopočet 1900.
  • 00:19:40 Všechno vybavení je ze sbírek
    zdejších občanů.
  • 00:19:47 V tomto prostředí
  • 00:19:49 je poměrně snadné přijít
    se spoustou skvělých projektů,
  • 00:19:53 přinést to sem a tady to rozdat,
    vylít, nechat odtéct,
  • 00:19:58 nechat vyšumět
    a odejít s nepořízenou,
  • 00:20:01 takže před tím jsem se snažil
    uchránit,
  • 00:20:05 abych nerozjížděl
    příliš mnoho projektů
  • 00:20:08 a neangažoval příliš mnoho lidí
    bez skutečného zájmu.
  • 00:20:14 Jak dlouho se tady nehrálo divadlo?
  • 00:20:17 To já ti nemůžu říct.
  • 00:20:19 Nějaký tři čtyři roky,
    jestli ne víc.
  • 00:20:22 Lidi, se kterými jsem začal
    spolupracovat až já,
  • 00:20:26 jsou kluci českého původu,
    z českých rodin.
  • 00:20:29 Holky jsou většinou Srbky.
  • 00:20:34 Tahle mládež projevila zájem,
  • 00:20:36 že by chtěla zahrát divadlo
    na masopust.
  • 00:20:41 To mi bylo velice sympatické,
  • 00:20:43 protože když ten impuls vyjde
    od žáků,
  • 00:20:47 tak je vlastně půl práce hotovo.
  • 00:20:51 ZPÍVAJÍ
  • 00:20:58 Ani jsem nevěděl, jak má vlastně
    vypadat ten masopust.
  • 00:21:02 Myslel jsem si, že se v rámci
    průvodu něco zahraje venku,
  • 00:21:06 ale oni mě docela zaskočili,
  • 00:21:09 protože chtěli,
    aby to bylo tak na hodinu.
  • 00:21:12 Ale na hodinu, to už je divadlo,
    že jo, to už není scénka.
  • 00:21:16 Řekl jsem si,
    že je to možná pro mě výzva.
  • 00:21:19 Stanovit si cíl,
    který je předem dosažený,
  • 00:21:22 to je věc,
    která by mě ani nebavila,
  • 00:21:24 tak jsem si stanovil cíl,
    který vypadal spíš nedosažitelně
  • 00:21:28 a začali jsme za tím jít.
  • 00:21:30 Upřímně řečeno, věřil jsem tomu
    tak na deset procent,
  • 00:21:34 že to dotáhneme do konce.
  • 00:21:36 Sáhl jsem po Vrchlickém,
    po Noci na Karlštejně,
  • 00:21:39 a ty děti to ani neuměly vyslovit,
    ta slova a ty věty.
  • 00:21:43 Purkrabí mě poslal k panu Peškovi.
    Jsi to ty, tak si to vem.
  • 00:21:48 Vždyť jsem s ním zrovna mluvil,
    proč mi posílá dopis?
  • 00:21:52 Nechceš ho?
    Tak mu ho vrátím.
  • 00:21:56 Tu výslovnost jsme pilovali
    strašně dlouho,
  • 00:22:00 scénář jsem jim přeložil
    do srbštiny.
  • 00:22:03 Ti, co vůbec nerozuměli,
    si to přečetli,
  • 00:22:06 aby pochopili ten příběh.
  • 00:22:08 To byl pro mě příjemný impuls,
    že to fakt myslí vážně.
  • 00:22:12 No a nakonec ten výsledek myslím
    odpovídá přesně tomu,
  • 00:22:16 co jsme tomu věnovali.
  • 00:22:23 Děkuju vám, pane purkrabí,
    za pozdrav.
  • 00:22:29 Jedu přímo ze Salzburgu
  • 00:22:31 a rád bych se tu setkal
    s Jeho císařskou Milostí.
  • 00:22:35 Jestli chce pan král
    držet si vás od těla dál,
  • 00:22:39 kdo by mu to nedopřál,
    i vás má někdo rád.
  • 00:22:44 ZPÍVAJÍ
  • 00:23:03 Na zdejší poměry
    je to epochální úspěch.
  • 00:23:07 To neříkám proto,
    abych se vychloubal,
  • 00:23:10 ale neslyšel jsem
    žádnou jinou reakci
  • 00:23:13 od těch lidí,
    co se na to přišli podívat,
  • 00:23:16 a byl jich plný sál.
  • 00:23:23 Jak dlouho tady zůstanu?
  • 00:23:26 No, jsem už v podstatě rozhodnutý,
    že jenom rok.
  • 00:23:30 Český učitel je tady určitě
    na svém místě.
  • 00:23:33 Nemám teď už vůbec pochybnosti
    o tom,
  • 00:23:36 že by tahle práce
    právě v této komunitě měla smysl.
  • 00:23:40 To rozhodně má
    a odezva těch lidí je obrovská.
  • 00:23:44 To, že bych tady mohl zůstat
    dva roky nebo třeba pět,
  • 00:23:48 že bych tady mohl nějak kořenit,
    to je pravda,
  • 00:23:52 ale já nevím, jestli bych to
    dokázal dělat se stejným nadšením.
  • 00:23:56 Jestli se najde zase nějaký učitel,
    který do toho bude fanda,
  • 00:24:01 tak určitě tady má
    skvělou možnost,
  • 00:24:04 co tady ještě rozvinout a čím tady
    tomu českému živlu pomoct.
  • 00:24:26 Skryté titulky:
    Miloslava Čumpelíková

Související