iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 10. 2013
09:25 na ČT1

1 2 3 4 5

5 hlasů
21457
zhlédnutí

Žiješ jenom 2x

Milovník ocelového města

Pan Josef se vyučil kovářem a léta pracoval ve Vítkovických železárnách. Rád by se vrátil do míst, kde za mlada působil, a předal své letité praktické zkušenosti návštěvníkům ojedinělé industriální památky. Zvládne roli turistického průvodce v Dolní oblasti Vítkovic?

26 min | další Seriály »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Žiješ jenom 2x - Milovník ocelového města

  • 00:00:18 Dobrý den, přátelé.
  • 00:00:20 Jsem strašně rád, že se nám
    v našem pořadu daří objevovat lidi,
  • 00:00:24 kteří svými činy naprosto popírají
    svůj věk,
  • 00:00:27 a že ten náš pořad tady není
    zbytečně,
  • 00:00:29 a že někteří z vás
    už jste na to přišli.
  • 00:00:32 Na co? přece na to,
    že žijeme jenom dvakrát.
  • 00:00:36 Tím jsem to požďuchoval.
  • 00:00:39 Děda je ukecaný.
  • 00:00:40 Nechytat!
  • 00:00:43 Já se jenom podívám do programu,
    jestli ho nemůžu vyloučit z exkurze.
  • 00:00:53 Pan Josef má za sebou spoustu
    povolání.
  • 00:00:55 Byl kovářem ve Vítkovických
    železárnách,
  • 00:00:58 studoval práva v Praze
    a dodělal si postgraduál
  • 00:01:02 v oboru vynálezy a personalistika.
  • 00:01:04 Ovládá němčinu, ruštinu
    a trochu polštinu.
  • 00:01:08 Tak teda nevím, jestli mu budu
    vůbec rozumět.
  • 00:01:14 Protože jsemživýa nemůžu být doma,
    životní cesta se zkomplikovala,
  • 00:01:19 nechci říct, že mi začal nový život,
    ale od 60 let jsem v důchodu,
  • 00:01:26 takže v červnu to bude 9 let,
    co požívám důchod.
  • 00:01:30 Momentálně se nacházím asi 2 roky
    v tomto malém bytečku,
  • 00:01:35 jsem rozvedený, žiji s přítelkyní.
  • 00:01:38 Máme vztah hodně přátelský,
    takže já bydlím tady,
  • 00:01:42 ona bydlí u sebe, potkáváme se,
    máme společné zájmy.
  • 00:01:48 Josef je člověk velice humorný,
    vtipný a inteligentní.
  • 00:01:56 V každé situaci se dovede orientovat
    a na všechno má hned odpověď.
  • 00:02:01 Kam přijde, je ve společnosti
    oblíben a hned je kolem něho veselo.
  • 00:02:07 Má rád společnost.
  • 00:02:10 Přes léto zahrádka,
    bez té bych nebyl.
  • 00:02:13 Cítím, že když se tomu věnuji,
    to vše a pohyb mi dělá dobře.
  • 00:02:20 Se sousedy řešíme neřešitelné,
    jak to má být.
  • 00:02:23 Do přírody rád chodím na vycházky.
  • 00:02:26 To není turistika, ale někam zajet,
    projít to.
  • 00:02:33 Mám dvě děti, syna a dceru,
    synovi je 42 let, dceři 40 let
  • 00:02:39 a mám 3 vnuky.
    Víc už jich nebude.
  • 00:02:42 To vám potvrdí jak vnuci,
    tak moje děcka,
  • 00:02:46 že jsem oblíbeným dědečkem.
  • 00:02:50 Děda je hodný, milý, ukecaný.
  • 00:02:54 Kupuje nám hračky a různé sladkosti.
  • 00:02:57 A taky je s ním velká sranda.
  • 00:03:01 Oheň, výlet, hry, noční.
  • 00:03:05 Když už jsou větší,
    ti dva mají 13, Alenka má 8 let,
  • 00:03:10 chystáme se na Bečvu,
    ale už je vzpomínkově,
  • 00:03:14 protože to, co se prožívalo
    před 6-7 lety, už ve 13 letech nejde.
  • 00:03:20 Musí navštívit bájnou horu Radhošť.
  • 00:03:25 Vyučil jsem se kovářem na SOU
  • 00:03:31 a nastoupil jsem
    do Závodu 5-Strojírna.
  • 00:03:34 Od r. 1961, kdy jsem se vyučil,
    jsem dnes a denně jezdil do r. 1966
  • 00:03:40 kolem vysokých pecí
    dozadu do kovárny.
  • 00:03:44 Já mám takový sen, když si promítám
    celý svůj život,
  • 00:03:49 vrátit se do těch Vítkovic,
    dělat tam průvodce a říct
  • 00:03:53 tu historii a to, co jsem prožíval,
    když ty hutě byly funkční.
  • 00:04:19 Dolní oblast Vítkovic,
  • 00:04:21 kdysi známá jako ocelové srdce
    republiky,
  • 00:04:24 je dnes národní kulturní památkou
    a vyhledávanou turistickou atrakcí.
  • 00:04:29 Právě zde chce Josef začít
    svou průvodcovskou kariéru.
  • 00:04:32 Tady je Jakub, zdravím.
    Ahoj, Jakube.
  • 00:04:35 Profesionální průvodce Jakub Dvořák
  • 00:04:38 patří ve svém oboru
    ke skutečné špičce.
  • 00:04:41 V Dolní oblasti Vítkovic provází
    turisty již pěkných pár let
  • 00:04:45 a teď si vezme na starost
    i Josefovu přípravu.
  • 00:04:48 Jakube, co všechno musí umět?
  • 00:04:50 Primárně se bude muset naučit
    trasu, odkud se vychází,
  • 00:04:56 která místa mohou návštěvníci vidět,
  • 00:04:59 a zejména se musí naučit text.
  • 00:05:01 Text? Je hodně těžkej?
  • 00:05:03 Ne, není těžký, občas dělají
    problémy letopočty,
  • 00:05:06 ale to není tak podstatné
    jako spíš technologie.
  • 00:05:09 Pan Josef má zkušenosti,
    pracoval tady.
  • 00:05:12 -Jak je dlouhá trasa?
    -Vyjde přibližně na 1,5 hodiny.
  • 00:05:16 To je dlouho.
  • 00:05:19 Já se nachodil tolik kilometrů
    po této fabrice,
  • 00:05:21 že mi nějaká 1,5 hodina nevadí.
  • 00:05:23 A co turisti? Je jich tady hodně?
  • 00:05:25 Určitě, je to obrovská atrakce
    nejen ostravského regionu,
  • 00:05:28 ale i celé ČR,
    máme tady zahraniční hosty
  • 00:05:31 i z Anglie, Francie i ze zámoří.
  • 00:05:34 To je zajímá všechno tady.
  • 00:05:36 Jo, teď táhne industrial, ale nejdou
    jen za tím, za architekturou,
  • 00:05:43 ale i za kulturou, konají se tady
    koncerty, přednášky.
  • 00:05:45 Myslím, že to je výborná atrakce.
  • 00:05:48 -To bude zajímavé pro tebe, co?
    -To bude.
  • 00:05:51 Jakube, když jsou tady turisti,
    zvědaví, jsou otázky,
  • 00:05:55 na které neznáš odpověď?
  • 00:05:57 Stává se to někdy.
    Rád se nechám návštěvníky poučit.
  • 00:06:02 Myslím, že právě pan Josef
    má zkušenosti,
  • 00:06:05 může do toho poskytnout
    vlastní vhled,a to je pozitivní.
  • 00:06:12 Jak vyučení 3 roky, tak praxe,
    pak SPŠ.
  • 00:06:15 O výrobě surového železa a oceli,
    kromě nějakých diagramů a detailů,
  • 00:06:21 vím všechno.
  • 00:06:22 Já dám panu Josefovi materiály,
    průvodcovský text a něco navíc,
  • 00:06:27 aby si rozšířil rozhled
    do problematiky
  • 00:06:32 i co se týká historie a umění,
    kultury,
  • 00:06:35 protože pokud chce dělat průvodce,
  • 00:06:38 je třeba, aby průvodce uvedl
    návštěvníky
  • 00:06:40 do socio-kulturních vazeb
    a do souvislostí.
  • 00:06:43 Vyprávěl v kontextu.
  • 00:06:50 Tak a jdeme si prohlédnout
    prostory a trasu.
  • 00:06:54 Zde máme mapu
    celé Dolní oblasti Vítkovic,
  • 00:06:58 já vám ukážu trasu prohlídky.
  • 00:07:01 Ty začínají v bývalém plynojemu,
    v Gongu, kde se právě nacházíme.
  • 00:07:06 Tady na tomto místě začínají
    obvykle prohlídky,
  • 00:07:10 tzn., že sem na toto místo
    přivedete návštěvníky,
  • 00:07:13 pozdravíte je, seznámíte je
    s organizačními pokyny,
  • 00:07:17 s bezpečnostními pravidly,
    tedy že musí mít na trase helmy.
  • 00:07:25 Ukážu trasu, kterou si s návštěvníky
    projde a ukážu mu části pece,
  • 00:07:32 dále plynojemu a pokusím se mu dát
    nějaké cenné rady.
  • 00:07:40 A tyto záznamy?
  • 00:07:43 Příchod, odchod, příp. teplota,
    kolik rudy se zaváželo...
  • 00:07:49 Tady vidím datum 1.1. 1992.
  • 00:07:52 Nepřetržitý provoz do r. 1998.
  • 00:07:57 162 let nepřetržitého provozu
    od r. 1828 do r. 1998.
  • 00:08:05 Pan Josef je rozený rétor, řečník,
    takže si myslím,
  • 00:08:09 že s tím problém nebude mít.
  • 00:08:11 Pokud do toho vloží své zkušenosti
    a vzpomínky,
  • 00:08:15 bude to perfektní prohlídka
    a myslím si,
  • 00:08:17 že ho tu možná i zaměstnáme.
  • 00:08:20 Teď vcházíme do nitra vysoké pece,
    je to pro vás i pro návštěvníky
  • 00:08:25 jedinečná příležitost, protože nikde
    na světě není do vyhaslé
  • 00:08:30 bývalé vysoké pece vyřezán otvor
    a není to uzpůsobeno tak,
  • 00:08:34 aby se návštěvníci mohli podívat
    dovnitř.
  • 00:08:37 Je to svým způsobem rarita.
  • 00:08:40 Já si myslím, že si to troufám
    zvládnout
  • 00:08:44 a po 55 letech, co uplynula ta doba,
    to vidím, jako by to bylo nedávno.
  • 00:08:51 Průvodcovství nebo dělání
    takové činnosti,
  • 00:08:55 přednášet, sdělovat,
    být mezi lidmi, mě lákalo.
  • 00:09:02 My jsme pro vás jako překvapení
    přichystali seznámení
  • 00:09:05 se dvěma zásadními postavami
    dnešních Vítkovic.
  • 00:09:09 Jan Světlík je duchovním otcem
    proměny Dolní oblasti Vítkovic
  • 00:09:13 v zábavné a vzdělávací centrum.
  • 00:09:16 Architekt Josef Pleskot jeho nápady
    proměňuje ve skutečnost.
  • 00:09:20 Dobrý den, velice mě těší.
  • 00:09:23 Vy pokračujte, aby se mí pravnuci
    mohli podívat.
  • 00:09:29 Já jen obtahuji, co už strojaři
    přede mnou naprojektovali.
  • 00:09:33 Jaký je plán s konkrétními pecemi?
    Zakonzervovat
  • 00:09:38 a udělat z toho skanzen?
    Něco jako v Rožnově přes ty dřevěnky?
  • 00:09:45 Určitě to skanzen nebude,
  • 00:09:47 protože koncepce skanzenu
    tady byla před více než 10 lety
  • 00:09:51 a já jsem věděl, že ani skanzen,
    ani odstranění to být nemůže,
  • 00:09:55 že to bude muset být něco mezi tím.
  • 00:09:57 V zásadě taková klíčová koncepce je,
    že to je vzdělávací centrum.
  • 00:10:01 Tady, co vidíte tu vysokou pec,
    to by měla být Ostravská univerzita,
  • 00:10:05 koncentrovaný univerzitní kampus,
    který by měl využít tyto věci víc.
  • 00:10:11 Necháme ty skulptury, pan architekt
    Pleskot vymyslel systém,
  • 00:10:18 jak zachovat to genia loci
    a na druhé straně postavit
  • 00:10:22 novou, vzdělávací moderní budovu,
  • 00:10:24 aby ti vaši pravnuci a prapravnuci
    tady mohli studovat.
  • 00:10:28 Ta myšlenka vznikla kdy?
  • 00:10:33 Ta myšlenka vznikala hodně postupně,
    protože když pan Světlík v r. 2003-4
  • 00:10:38 začal uvažovat o tom,
    jak to přerodit,
  • 00:10:41 byly v hlavě všelijaké koncepce,
    jak dál postupovat.
  • 00:10:47 Postupně to dozrávalo,
    myslím že k r. 2008-9,
  • 00:10:52 kdy se začalo vážně uvažovat o tom,
  • 00:10:55 že by to měla být konverze
    industriálního prostředí
  • 00:10:59 do vzdělávacího.
  • 00:11:01 Měli jsme bonmot, říkali jsme,
    z modrých límečků bílé límečky.
  • 00:11:07 Pane Josef, já jsem strašně rád,
    že jste se rozhodl,
  • 00:11:10 že tady budete průvodcem,
  • 00:11:12 protože pamětníci
    jsou nejlepší průvodci,
  • 00:11:15 mají sice problém se vlézt
    do toho časového úseku,
  • 00:11:18 ale v zásadě jsou opravdu nejlepší.
  • 00:11:21 Dokáži to okořenit vzpomínkami.
  • 00:11:24 Já vám přeji, aby se vám to podařilo,
    ať to všechno nastudujete.
  • 00:11:29 Ať se vám to podaří.
  • 00:11:30 Jsem velice rád a přeju vám,
    ať se vám to zadaří.
  • 00:11:34 Já se připojuji.
  • 00:11:36 Mám mezi průvodci spoustu kamarádů,
    doufám, že i vy budete jedním z nich.
  • 00:11:42 Dolní oblast Vítkovic vidím,
    ve vzpomínkách se mi oživuje,
  • 00:11:47 jako když byla živá,
    kdy se tady odpichovalo,
  • 00:11:49 protože jsem nedaleko pracoval.
  • 00:11:51 Chodil jsem denně okolo.
  • 00:11:53 Na nočních směnách
    jsme tady viděli zář.
  • 00:11:56 Bylo to tenkrát takové fantastické,
    ale to jsme si neuvědomovali,
  • 00:11:59 protože to byla naše profese,
    takže nám to zevšednělo.
  • 00:12:04 Teď, když to vidím, myslím,
    že to muzeum musí být zachováno,
  • 00:12:09 a že to je fakt kulturní památka.
  • 00:12:11 Nám se to tak dříve nezdálo,
    ale je to fantastická věc.
  • 00:12:36 Učení je sice mnoho,
    ale sliby je třeba plnit.
  • 00:12:39 Tak šup s děckama na výlet,
    Radhošť čeká.
  • 00:12:42 Alespoň si Josef provětrá hlavu.
  • 00:13:22 Zkusíme si to učení nějak ulehčit.
  • 00:13:27 Zjistíme, jestli se dá naše paměť
    trochu vytrénovat.
  • 00:13:29 Na to je nejlepší Lenka Šnajdrová.
  • 00:13:33 Pokud si chcete zapamatovat
    nějaký sled informací,
  • 00:13:36 mohla bych doporučit využít techniky
    loci, slyšel jste o tom někdy?
  • 00:13:40 Locus je v latině místo,
    tzv. technika lokace.
  • 00:13:46 Je to technika, kdy si na známá
    místa ve svých představách
  • 00:13:53 uložíte to, co si chcete zapamatovat
    tak, abyste to tam měl popořadě.
  • 00:13:58 Budete stát v nějaké místnosti,
    ta místnost má dveře, okna,
  • 00:14:04 možná třeba obrazy, stůl, židle.
  • 00:14:10 Můžete si v duchu pověsit
    první letopočet na dveře.
  • 00:14:15 Když zavřete oči, abyste si
    představil,
  • 00:14:19 že na dveřích je třeba rok 1330.
  • 00:14:21 Trénink paměti je to,
    co v těch slovech slyšíte.
  • 00:14:25 Cvičení, nějaká činnost,
    která nám umožňuje něco se naučit
  • 00:14:29 a dělat to lépe, popř. v tom
    dosáhnout dokonalosti.
  • 00:14:32 Pokud se jedná o cvičení paměti,
    je to činnost, která zlepšuje,
  • 00:14:37 zdokonaluje naši paměť.
  • 00:14:39 Je to naprosto výborná věc,
    kterou já ráda používám.
  • 00:14:43 Základem jsou tři kameny.
  • 00:14:46 Úkolem je sestavit z kamenů tvar tak,
    aby ty čáry na sebe navazovaly.
  • 00:14:51 Všechny?
  • 00:14:52 Všechny ne, některé budou vyčnívat.
  • 00:14:56 Zkuste postavit tři,
    aby některé na sebe navazovaly.
  • 00:15:01 Já jsem udělal průmyslovku,
  • 00:15:05 ale chtěl jsem vždycky
    do humanitního oboru.
  • 00:15:09 Technické věci mi moc nejdou.
  • 00:15:12 Tady máte další, zkuste.
  • 00:15:15 Zase je potřeba kameny rozházet.
  • 00:15:17 Musíte stavět obrazec ze 4 kamenů.
  • 00:15:20 Metody trénování paměti jsou zvlášť
    pro seniory, pro lidi pracující,
  • 00:15:25 i pro děti, ale v určitém momentu
    se všechny metody setkávají.
  • 00:15:30 Těch her je celá řada,
    existuje spousta hlavolamů.
  • 00:15:36 Možná znáte tangram.
  • 00:15:40 Tady jsou kamínky a vaším úkolem
    je vkládat je tak,
  • 00:15:44 abyste vyplnil mezeru.
  • 00:15:46 Určitě bych poradila
    trénovat pozornost.
  • 00:15:50 Je velmi důležité,
    jak na věc zaměříme svoji pozornost,
  • 00:15:53 jak moc se soustředíme.
  • 00:15:55 Čím víc se soustředíme,
    tím lépe si informaci uložíme.
  • 00:16:00 Velmi dobré k pozornosti
    jsou různá puzzle.
  • 00:16:03 Není potřeba si kupovat,
    lze nastříhat.
  • 00:16:07 Ani jsem nevěděl, že těch metod
    na udržování, oživení paměti,
  • 00:16:12 je tolik.
  • 00:16:15 U pana Josefa bych určitě posílila
    ty věci, které mu nejdou.
  • 00:16:20 Bývá to problém u starších lidí,
    že dost často, když jim něco nejde,
  • 00:16:25 mají tendenci to odsunout
    a dělat věci,
  • 00:16:29 ve kterých jsou excelentní.
  • 00:16:31 Pan Josef je určitě v dobré kondici
  • 00:16:34 Pokud by potřeboval další rady,
    může jít do kurzu trénování paměti.
  • 00:16:38 Myslím si, že to dobře zvládne
    i sám.
  • 00:17:01 Pepík se nám učí,
    až se mu z hlavy kouří.
  • 00:17:04 Tak já ho vezmu na procházku.
    Za odměnu. Do rychlokovárny.
  • 00:17:15 (P. Spálený)Kdybych já byl kovářem
    a měl jeho sílu...
  • 00:17:21 Tady to poznávám.
  • 00:17:23 45 let, kdyžjsem se vyučil kovářem,
    dělal jsem sice ve strojírně,
  • 00:17:29 ale tohle byly moje stroje.
  • 00:17:31 Jak pece, kovací lis,
    tady se tenkrát dělaly,
  • 00:17:36 vykovávaly se zalomené hřídele.
  • 00:17:38 Ty šly nakonec haly,
    tam je vypnuli a vysoustružili.
  • 00:17:43 Byla to vítkovická
    světová jedinečnost.
  • 00:17:46 Nikdo na světě nedělal
    zalomené hřídele.
  • 00:17:49 Já vás určitě potěším,
  • 00:17:50 ty zalomené hřídele tady děláme
    dodneška, v tomhle oboru pokračujeme
  • 00:17:55 Na tomto lisu?
  • 00:17:56 I na tomto lisu, ale zároveň jsme
    pokročili s technologiemi,
  • 00:18:02 takže vám za chvilku vedle ukážu,
  • 00:18:03 jak vypadá moderní kování
    3. tisíciletí.
  • 00:18:09 Tady se chladil vercajk.(nářadí)
  • 00:18:12 Nádoba s vodou na chlazení vercajku.
  • 00:18:19 To je ona.
    Tím jsem to požduchoval.
  • 00:18:35 Tady vítejte ve 3. tisíciletí,
  • 00:18:37 zde je jedna z nejmodernějších
    kovacích linek ve střední Evropě.
  • 00:18:42 Jedná se o rychlokovací stroj
    SMX 800 se silou 18 MN,
  • 00:18:46 na kterém v dnešní době provádíme
    veškeré kovací operace
  • 00:18:50 pro ingoty do hmotnosti 8 tun.
  • 00:18:53 To zírám, protože mě nenapadlo,
    že je to tímto způsobem.
  • 00:19:02 Kovací hlavu měla ze 4 stran,
    to jsme se učili na průmyslovce,
  • 00:19:08 že to tak jednou bude.
    Nádhera.
  • 00:19:11 Nádhera!
  • 00:19:23 Jsem zvědav, jestli se Pepa popere
    s texty a přemůže trému a strach.
  • 00:19:30 Předpokládal jsem, že vzpomínky
    mě podpoří více,
  • 00:19:34 ale je to poměrně obsáhlá exkurze
    1,5 hodiny.
  • 00:19:37 Poskládal jsem si to ze studijních
    textů i vzpomínek, fotografií.
  • 00:19:43 Zejména mi pomohlo to,
    že jsem 2-3x areál proběhl.
  • 00:19:47 Musím to jen dopilovat.
  • 00:19:49 Trošku mám trému z toho,
    abych něco nevynechal nebo nebloudil.
  • 00:19:55 Myslím si, že to risknu.
  • 00:19:58 Pepíku, je tady premiéra.
    Jak se cítíš?
  • 00:20:01 Trošku jsem sevřený, ale neřekl
    bych, že to je taková tréma.
  • 00:20:06 Učil jsem se, seč síly daly,
    ale trošku se opírám o to,
  • 00:20:10 že jsem tady vyrostl,
    léta jsem tady pracoval.
  • 00:20:13 Mám oporu v člověku,
    co mi dělal mentora.
  • 00:20:17 Když bude nejhůř, odkážu na mentora.
  • 00:20:21 Co když vypadne text?
  • 00:20:24 Když budu v tom prostředí,
    když vypadne text,
  • 00:20:32 bude po ruce žlutá tabule
    s číslem a tam je text.
  • 00:20:39 A řeknu: Nyní se vracíme
    k pozici 21,
  • 00:20:43 a to je Pod pecí.
  • 00:20:47 A to přečteš a řekneš to, jo?
  • 00:20:49 To už je připravený, že jo?
  • 00:20:52 Jasně, jsou tam záchytné body,
    kdyby nastala prekérní situace.
  • 00:20:56 To mi řekl až potom,
    až jsem to prošel.
  • 00:20:58 Já jsem se to učil nazpaměť.
  • 00:21:00 O historii ale záchytné body nejsou,
    tak se podívám na obraz
  • 00:21:02 a řeknu: Bože, pomož.
  • 00:21:04 Co když bude nějaký turista
    šťouravý?
  • 00:21:07 Chytrej?
  • 00:21:09 Jak se k němu budeš chovat?
  • 00:21:11 Já mu řeknu, že za naší praxe
    to nebylo,
  • 00:21:14 ale pokrok se nedá zastavit,
    a že to může najít v těch knížkách.
  • 00:21:17 Aha.
  • 00:21:19 Tak kluci, oblíknout, ne?
  • 00:21:21 Výborně. Já ti předávám žezlo
    a veškeré průvodcovské insignie.
  • 00:21:31 Vážení návštěvníci, dovolte,
  • 00:21:33 abych vás jménem národní kulturní
    památky Dolní Vítkovice
  • 00:21:37 i jménem svým přivítal.
  • 00:21:43 Pojďte za mnou.
  • 00:21:44 Cestou vám řeknu organizační
    a bezpečnostní pokyny.
  • 00:21:48 Nerozptylujte se,
    nesundávejte helmu z hlavy,
  • 00:21:51 protože přece jen určitá rizika jsou,
    něco může spadnout,
  • 00:21:54 nebo se uhodíte, zavrávoráte.
  • 00:21:57 Budeme se přece jen pohybovat
    v určitých výškách.
  • 00:22:02 Nacházíme se v expozici Pod pecí,
    kde se soustřeďuje
  • 00:22:06 veškerá technická činnost
    a výroba surového železa.
  • 00:22:10 Tato vysoká pec je z r. 1911,
  • 00:22:13 ale historie předcházela
    až do r. 1809,
  • 00:22:17 kdy byly první pokusy
    v malé vesničce,
  • 00:22:19 kde byl dostatek surovin
    a prostředí,
  • 00:22:22 kde bylo vhodné vybudovat
    hutnický podnik.
  • 00:22:26 Můžu si na to sáhnout?
    Na to se dá sáhnout?
  • 00:22:34 Jak daleko to stříkalo?
  • 00:22:36 -Já bych řekl, tak 20 m.
    -20 metrů?
  • 00:22:39 Máš tady chlapa bez helmy.
  • 00:22:41 Já se jen podívám do programu,
    jestli ho nemůžu vyloučit z exkurze.
  • 00:22:46 Já si ji nasadím,
    to byla zkouška, Pepo, víš.
  • 00:22:53 Tady si můžeme sundat helmy, ne?
    Tady na nás nic nespadne.
  • 00:22:57 Tady uděláme výjimku,
    můžeme si ulevit.
  • 00:23:04 Nechytat!
  • 00:23:06 Ne. ne. To se musí zapnout.
  • 00:23:16 Tento skipový most nebo-livýtah
    zavážel do pece surovinu.
  • 00:23:20 My se dostaneme do pozice materiálu
    a jen do pece shora nakoukneme.
  • 00:23:26 Tam nás vyšoupneš do pece.
  • 00:23:29 Když budete hodní, nevyšoupnu.
  • 00:23:43 Toto je poslední místo,
    nejdůležitější.
  • 00:23:45 To je slibovaný vstup do pece,
    tím naše prohlídka končí.
  • 00:23:49 Děkuji vám za pozornost.
  • 00:23:51 Nyní se zase přesuneme na původní
    stanoviště do Gongu.
  • 00:23:55 Tam vám řeknu, co byste mohli
    kde získat,
  • 00:23:58 když chcete vědět něco více.
  • 00:24:01 Takže následujte mě.
  • 00:24:05 Myslel jsem, že děda bude horší,
    ale zmýlil jsem se.
  • 00:24:09 Byl v tom dobrej,
    dávám mu jedničku.
  • 00:24:12 Děda neměl trému.
  • 00:24:15 A že se toho nebál,
    taky mu dávám jedničku.
  • 00:24:19 A já úplně stejně jako ti dva.
  • 00:24:26 Kubo, zhodnoť výkon.
  • 00:24:30 Prohlídka par excellence.
  • 00:24:32 Jen bych mohl doporučit,
  • 00:24:35 kdyby ses naučil trošku lépe
    pracovat s hlasem.
  • 00:24:39 V některých prostorách ti nebylo
    úplně rozumět a nebylo tě slyšet.
  • 00:24:44 Trénovat před zrcadlem,
    protože máš zvučný hlas,
  • 00:24:48 jsi chlap jak hora,
    je třeba vylepšit práci s hlasem.
  • 00:24:53 Co se týká technologie
    a faktografické stránky,
  • 00:24:57 myslím, že to bylo perfektní.
  • 00:24:59 Svým vrstevníkům,
    kteří jsou v mém věku,
  • 00:25:02 teď je otázka, jak se kdo cítí,
    a jak kdo vypadá...
  • 00:25:06 Musí tam být mladistvý duch.
    Fyzická dispozice není to podstatné.
  • 00:25:16 Všechny tyhle akce,
  • 00:25:18 kdy se šílenec na stará kolena
    pouští do takových věcí,
  • 00:25:23 to je otázka mladistvé dušičky.
  • 00:25:25 Vlastně jsem zjistil,
    že musím pořád něco dělat.
  • 00:25:29 Nejlépe to, co mě zaujalo,
    a co mě těší a baví.
  • 00:25:37 A to je pro dnešek všechno.
  • 00:25:39 Jak vidíte, Pepa to zvládl
    na jedničku,
  • 00:25:41 třeba ho tady někdy potkáte.
  • 00:25:43 Vy se taky nebojte
    do něčeho takového pustit.
  • 00:25:46 Takže příště nashle.
  • 00:25:57 Skryté titulky: Milada Gajdová
    Česká televize, 2013

Související