iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 10. 2013
22:00 na ČT art

1 2 3 4 5

20 hlasů
7014
zhlédnutí

Od Tiziana po Warhola

O sběratelské vášni a pokladech Muzea umění Olomouc

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Od Tiziana po Warhola

  • 00:00:08 Muzeum umění v Olomouci
    se během dvaceti let proměnilo
  • 00:00:11 z regionální galerie na kulturní
    instituci evropského rozměru.
  • 00:00:16 Výstava od Tiziana po Warhola
    je výběrem ze 70 tisíc
  • 00:00:20 vlastních sbírkových předmětů
    a jednoho sta tisíc
  • 00:00:23 uměleckých předmětů
    Olomouckého arcibiskupství,
  • 00:00:27 které má muzeum v odborné správě.
  • 00:00:31 Propojením
    státních a církevních sbírek
  • 00:00:33 vznikl druhý největší fond
    výtvarného umění v České republice.
  • 00:00:40 Za vším jsou konkrétní lidé.
  • 00:00:42 Biskup Karel II.
    z Lichtenštejnu-Kastelkorna
  • 00:00:45 v roce 1691
    odkázal biskupství 1500 obrazů
  • 00:00:50 a položil základy sbírky.
  • 00:00:53 Tým profesora Pavla Zatloukala
    dovedl muzeum do dnešní podoby.
  • 00:00:59 Nejstarší stopy
    sbírání výtvarného umění,
  • 00:01:02 především obrazů
    jako estetických objektů
  • 00:01:05 můžeme v Olomouci datovat
    již do roku 1515,
  • 00:01:09 kdy byly pro olomouckou
    Katedrálu svatého Václava
  • 00:01:12 objednány deskové obrazy
    Lukáše Cranacha staršího.
  • 00:01:24 Motivy sbírání výtvarného umění
  • 00:01:26 nemusí spočívat
    jenom v estetické zálibě
  • 00:01:29 nebo v prestiži
    mít to nejlepší z nejlepšího,
  • 00:01:34 ale mohou být naprosto různorodé,
    jak o tom například svědčí
  • 00:01:38 i tady tento obraz,
    před kterým teď stojíme.
  • 00:01:41 Obraz Kristus pod křížem
    od Alessandra Aloriho.
  • 00:01:46 Na kajícné cestě do Itálie,
    pouti do Itálie
  • 00:01:51 ho přímo u Aloriho koupil
    jeden z olomouckých kanovníků
  • 00:01:55 v roce 1583.
    A tak tady vlastně stojíme
  • 00:01:59 před jedním z prvních obrazů,
    které dodnes patří -
  • 00:02:03 tedy téměř půl tisíciletí -
    do olomoucké sbírky starého umění.
  • 00:02:12 To nejpodstatnější
    z hlediska sběratelství,
  • 00:02:15 mecenátu, záliby v umění
  • 00:02:18 spočívá až
    v druhé polovině 17.století
  • 00:02:22 u Biskupa Karla II.
    z Lichtenštejnu-Kastelkorna.
  • 00:02:26 Nejenom sbírání
    obrazů, grafik, kreseb,
  • 00:02:30 vybudování rozsáhlé knihovny,
  • 00:02:33 vybudování sbírky mincí a medailí,
  • 00:02:35 založení hudebního archivu,
  • 00:02:38 ale také množství příkladů
    v naší zemi,
  • 00:02:42 které by s tím byly srovnatelné,
    není příliš mnoho.
  • 00:02:45 Karel IV.,
    rudolfinský dvůr v Praze,
  • 00:02:49 ale třeba také
    Lednicko-valtický areál.
  • 00:02:52 Všechno trochu jinak
    posunuté záležitosti,
  • 00:02:56 ale všechno záležitosti grandiózní.
  • 00:02:59 Olomouc je
    po třicetileté válce zničená.
  • 00:03:05 Tady se začíná nově budovat to,
  • 00:03:08 co Karel Lichtenštejn-Kastelerkon
    nabuduje
  • 00:03:13 ať už ze soukromého,
    svého majetku šlechtického,
  • 00:03:19 či z biskupských výnosů,
    to všecko potom odkazuje diecézi.
  • 00:03:28 Obnova a výstavba od základů
    byla biskupova idea,
  • 00:03:32 a tak v Olomouci a Kroměříži
  • 00:03:34 tento výjimečný muž,
    obdařený chatrným zdravím
  • 00:03:38 zcela ztělesnil mentalitu
    ctižádostivého, sebevědomého
  • 00:03:42 a nesmírně inteligentního
    suveréna barokní epochy.
  • 00:03:47 Rozhodujícím okamžikem
    se stal rok 1673,
  • 00:03:52 kdy se mu podařilo zakoupit
    jednu z nejvýznamnějších
  • 00:03:56 evropských sbírek, především
    italského renesančního malířství.
  • 00:04:02 Bylo to přes 200 obrazů a kreseb,
    které vytvořily to jádro,
  • 00:04:06 od kterého se později všechno
    v Olomouci, potažmo v Kroměříži
  • 00:04:11 z hlediska sběratelství umění
    odvíjelo.
  • 00:04:17 Obchodníci bratři Imstenreadové
    původně nabídli sbírku
  • 00:04:20 v roce 1670 do Vídně
    císaři Leopoldovi I.
  • 00:04:24 Neuspěli.
    O tři roky později obrazy koupil
  • 00:04:28 za 10 tisíc zlatých
    olomoucký biskup,
  • 00:04:31 a tím se zařadil
    k předním sběratelům v Evropě.
  • 00:04:35 Kolem splácení ale vznikl spor,
    který řešil až císař.
  • 00:04:39 Rozhodl ve prospěch obchodníků
  • 00:04:41 a biskup pak musel zaplatit hotově
    nejen zbytek částky,
  • 00:04:45 ale i odškodnění
    dalších 4 tisíce zlatých.
  • 00:04:52 Výstava přinesla to nejlepší
  • 00:04:54 ze sbírek Arcidiecézního muzea
    v Olomouci i v Kroměříži
  • 00:04:58 a jasně ukázala nadnárodní rozměr
    muzejního projektu.
  • 00:05:03 U nás spoustu věcí se nezničilo.
    To byl prostě neuvěřitelný zázrak.
  • 00:05:09 A ten zázrak
    je vidět i na té výstavě.
  • 00:05:12 To je cesta o evropské kultuře.
    Všechny ty impulzy,
  • 00:05:17 ty cestičky, které probíhají
    po těch stoletích
  • 00:05:23 mezi Olomoucí a Kroměříží.
  • 00:05:26 Pavlovi a jeho týmu se podařilo
    prostě udělat neuvěřitelnou věc.
  • 00:05:32 Mnohokrát se nám -
    a teď budu osobnější -
  • 00:05:35 i mně trošku třásla kolena,
    protože jsem si uvědomoval,
  • 00:05:38 že vstupujeme na cestu,
    která je velice dlouhá
  • 00:05:42 z hlediska minulosti a velice
    nejistá z hlediska budoucnosti.
  • 00:05:46 Byl to experiment.
  • 00:05:48 A řada lidí
    i třeba na ministerstvu kultury
  • 00:05:52 nad tím vrtěla povážlivě hlavou.
  • 00:05:55 V české povaze není příliš
    spojovat, ale spíše rozdělovat.
  • 00:05:59 S tím se přece setkáváme
    na každém kroku.
  • 00:06:02 Říká se tomu lidský faktor.
  • 00:06:04 Arcibiskup i já jsme jeden ročník.
  • 00:06:08 Matně si na sebe vzpomínáme,
    protože jsme chodili na vysokou
  • 00:06:11 školu vlastně do jedné budovy,
  • 00:06:14 byť on je teolog
    a já jsem umělecký historik.
  • 00:06:17 Já vím, že v muzeu se lidé nemodlí,
  • 00:06:20 ale jsem rád,
    že se našla i cesta k tomu muzeu,
  • 00:06:25 jak hledat takové prostředí,
    aby, i když to není chrám,
  • 00:06:29 aby tam přece byla atmosféra,
    ve které může člověk
  • 00:06:35 nejen obdivovat umělecké dílo
    nebo historicky staré dílo,
  • 00:06:41 ale ve kterém může vytvářet
    jakýsi svůj osobní vztah.
  • 00:06:46 Je cítit a vidět skutečně
    na všech těch uměleckých dílech,
  • 00:06:49 že to nejsou
    jenom nějaké pěkné obrázky
  • 00:06:52 nebo pěkné sochy
    zobrazující pěkné věci,
  • 00:06:55 ale že v každé z nich
    je vložen obrovský kus víry
  • 00:06:59 a i osobní pokory
    a srdce toho umělce,
  • 00:07:02 který právě to dané dílo vytvořil.
  • 00:07:05 Ke mně osobně nejvíc promlouvají
    právě ony mariánské sochy.
  • 00:07:08 Hlavně krásná Šternberská madona,
  • 00:07:12 ve které je obsaženo tolik citu
    a tolik dalších významů,
  • 00:07:16 že k člověku promlouvá
    jako otevřená kniha.
  • 00:07:20 Východní křesťané říkají,
    že krása je vtělená láska.
  • 00:07:26 I když jdeme k milostné soše,
    není to pro nás Bůh.
  • 00:07:31 Je to pořád lidský výtvor,
    který je prostředkem,
  • 00:07:39 nástrojem pro to,
    co člověk prožívá ve vztahu k Bohu.
  • 00:07:47 Tizianův obraz Apollo a Marsyas
    bývá naprosto právem řazen
  • 00:07:51 k vůbec nejvýznamnějším dílům
    starého umění
  • 00:07:55 nejen v českých zemích, ale
    v širokém celosvětovém kontextu.
  • 00:07:59 Je to pochopitelně
    díky jménu Tizian,
  • 00:08:03 který patří vůbec k těm
    nejvýznamnějším umělcům,
  • 00:08:07 kteří se kdy pohybovali
    po této planetě
  • 00:08:10 vedle Michelangela,
    Rubense, Picassa.
  • 00:08:22 Při sbírání a vystavování umění
    jde kromě estetické libosti
  • 00:08:27 také o prestiž mít to nejlepší
    a vyrovnat se nejlepším.
  • 00:08:36 Jsou zde ale i jemnější nuance -
  • 00:08:38 navazování kontinuity s antikou,
    křesťanstvím, současností.
  • 00:08:43 Jde o metaforické vyslovení něčeho,
  • 00:08:46 s čím se sběratel
    či mecenáš identifikuje,
  • 00:08:49 do čeho se promítá
    a co považuje za důležité.
  • 00:08:53 Je to dialog
    o smyslu kultury vůbec,
  • 00:08:56 o významu doteků
    současnosti a minulosti.
  • 00:09:02 Kroměřížský zámek,
    jehož dnešní raně barokní podoba
  • 00:09:06 vznikla opět za biskupa
    z Lichtenštejnu - Kastelkorna,
  • 00:09:09 byl pro olomoucké biskupy
    a později arcibiskupy místem
  • 00:09:13 určeným k vrcholné reprezentaci.
  • 00:09:20 Lichtenštejn,
    vzdělaný tvůrce ideových programů
  • 00:09:24 také propojil
    podzámeckou zahradu se zámkem
  • 00:09:27 a současně dal tento biskup,
    šlechtic a mecenáš
  • 00:09:31 svými rozsáhlými nákupy
    základ prakticky všem
  • 00:09:34 dnešním kroměřížským i olomouckým
    sbírkám starého umění.
  • 00:09:45 Podzámecká zahrada otevírá téma
    objevování a návratů k přírodě.
  • 00:09:55 Libosad, dnešní květná zahrada
  • 00:09:58 byl opět
    výsledkem biskupových představ
  • 00:10:01 o proměnách přírody a času.
  • 00:10:04 Ovidiovy Proměny
    stály za tím základním schématem
  • 00:10:10 a rozložením celé zahrady.
  • 00:10:13 Ta zahrada
    byla rozdělena na dvě části.
  • 00:10:16 Na část,
    která byla věnována Apollónovi,
  • 00:10:20 to znamená olomouckému biskupovi,
    který se rád stylizoval
  • 00:10:24 do role tohoto antického boha,
    a jeho sestry Venuše.
  • 00:10:32 Co stojí výše? Umění, nebo příroda?
  • 00:10:36 Tady tuto otázku
    si položil i Tizian.
  • 00:10:40 A tvrdil,
    že umění je více než příroda.
  • 00:10:43 Kdežto biskup
    z Lichtenštejna-Kastelkornu
  • 00:10:46 obě tyto základní složky
    dokázal postavit na roveň.
  • 00:10:52 Roku 1709 v Olomouci vypukl požár.
  • 00:10:55 Hořelo 3 dny.
    Bylo zničeno na 300 domů.
  • 00:10:59 A právě požár se stal pro měšťany
  • 00:11:01 podnětem
    k architektonickému scelení města.
  • 00:11:06 Domy byly opraveny
    do souvislé výškové fronty,
  • 00:11:10 vznikl soubor barokních kašen,
    byl obnoven orloj.
  • 00:11:15 Stěny náměstí se tak staly kulisami
  • 00:11:17 a vymezily
    jeviště barokního divadla,
  • 00:11:20 kterému vévodí
    Čestný sloup Nejsvětější trojice.
  • 00:11:30 Výstava od Tiziana po Warhola
  • 00:11:32 prezentuje v Olomouckém muzeu umění
    tři tématické celky.
  • 00:11:38 Sbírku výtvarného umění 19.století,
  • 00:11:42 sbírku moderního umění
  • 00:11:44 a třetím celkem
    je sbírka současného umění.
  • 00:11:52 Výtvarná kultura 19.století
  • 00:11:55 nebyla v Olomouci
    nikdy systematicky sbírána,
  • 00:11:58 přesto kolekce obsahuje
    řadu kvalitních děl
  • 00:12:01 ze státních, církevních
    i soukromých zdrojů,
  • 00:12:05 které má muzeum umění
    ve své správě.
  • 00:12:09 Zlomů, přechodů, period,
  • 00:12:13 stoupání a taky klesání
    z hlediska výtvarné kultury
  • 00:12:17 v Olomouci bylo samozřejmě hodně
    a zdaleka nesouvisely
  • 00:12:21 jenom s prostředím olomouckého
    biskupství nebo arcibiskupství.
  • 00:12:26 Zajímavě do toho vstupovala
    i měšťanská Olomouc,
  • 00:12:30 kde se kolem roku 1900
    začala formovat
  • 00:12:34 neobyčejně významná
    rodina Primavesi.
  • 00:12:38 Postupně se spřátelili se třemi,
    dá se říci, vídeňskými velikány,
  • 00:12:43 kteří měli ale hodně společného
    s českými zeměmi.
  • 00:12:47 Sochař Anton Hanak
    byl moravským rodákem
  • 00:12:49 stejně jako
    architekt Josef Hoffman.
  • 00:12:53 A kořeny rodičů Gustava Klimta
    zase spočívaly v Čechách.
  • 00:13:02 Ústředním tématem
    sběratelství této rodiny
  • 00:13:05 se totiž stala žena.
    A žena v širokém rozpětí
  • 00:13:09 od dívky až po femme fatale.
  • 00:13:15 Pro budování
    sbírky výtvarné kultury
  • 00:13:17 období let 1890 až 1947,
    tedy sbírky moderního umění
  • 00:13:24 měla rozhodující význam
    akviziční činnost v padesátých
  • 00:13:28 a šedesátých letech
    minulého století.
  • 00:13:36 Velikonoce Jana Preislera
  • 00:13:38 patří k významným ikonám
    českého symbolismu.
  • 00:13:45 Zajímavou částí
    sbírek moderního umění na výstavě
  • 00:13:49 je kolekce knih se zaměřením
    na avantgardní typografii.
  • 00:13:53 Kniha Michaila Larionowa
    obsahuje 11 reprodukcí,
  • 00:13:58 5 litografií
    a 5 tisků přes šablonu.
  • 00:14:04 Muzeum umění
    ji získalo v roce 2008.
  • 00:14:14 Na Fillově obrazu
    je patrný vliv kubismu,
  • 00:14:17 ale i holandské zátiší
    a krajinomalba 17.století.
  • 00:14:22 kterou se Filla při svém pobytu
    v Nizozemí zabýval.
  • 00:14:35 K vrcholům výstavy
    patří významný soubor
  • 00:14:38 z díla kubistického sochaře
    světového významu Otto Gutfreunda.
  • 00:14:47 My jsme měli štěstí koncem 80.let,
    kdy jsme narazili na rodinu
  • 00:14:53 prvorepublikového odlévače,
    slévače Gutfreundova díla
  • 00:14:57 a naskytla se nám
    úplně fantastická možnost
  • 00:15:00 postupně koupit celou řadu
    Gutfreundových věcí.
  • 00:15:04 Seznámení Otto Gutfreunda
    s Bohumilem Kubištou
  • 00:15:07 na studiích v Paříži v roce 1909
    bylo umělecky osudové.
  • 00:15:12 Byl to jeden ze základních impulzů,
  • 00:15:15 který vedl k využití
    formálních a myšlenkových
  • 00:15:18 kubistických postupů
    v sochařské tvorbě.
  • 00:15:22 Chyběla nám ale jeho klíčová socha,
  • 00:15:25 socha Úzkosti z roku 1911 až 1912.
  • 00:15:29 My jsme v roce 1996 začali
    intenzivně jednat s Národní galerií
  • 00:15:35 o tom, jestli
    bychom měli možnost pořídit
  • 00:15:38 právě z tohoto originálního
    sádrového odlitku ještě jeden
  • 00:15:42 takzvaně započitatelný legitimní
    odlitek, kterých je 6.
  • 00:15:47 To se nám podařilo.
  • 00:15:49 Picasso a Brague
    aplikují kubismus v malířství,
  • 00:15:53 Gutfreund je jeden z prvních,
  • 00:15:55 který se snaží
    princip aplikovat do sochařství.
  • 00:15:58 Sbírka moderního umění
    je zaměřena na českou tvorbu,
  • 00:16:02 ale v posledním desetiletí
    se ji podařilo rozšířit
  • 00:16:06 i o některé zahraniční autory.
  • 00:16:10 Jednou z významných kolekcí, které
    muzeum umění Olomouc spravuje,
  • 00:16:15 je kolekce německé expresionistické
    malby, grafiky a kresby.
  • 00:16:20 Heinrich Maria Davringhausen
    je osobností,
  • 00:16:23 která je právě takovou mezní.
  • 00:16:26 Dalo by se to spíš označit
    jako kuboexpresionismus.
  • 00:16:30 On právě novou metodou
    se snažil vyjádřit tendence,
  • 00:16:33 ke kterým umění přelomu století
    devatenáctého a dvacátého spělo.
  • 00:16:41 Poslední dvacetiletí Muzea umění
    Olomouc je dobou rozkvětu.
  • 00:16:46 Výstavní plocha se zvětšila proti
    386 metrům čtverečních
  • 00:16:52 z konce osmdesátých let minulého
    století asi devětkrát.
  • 00:16:57 3 tisíce návštěvníků
    přišlo za rok tehdy.
  • 00:17:01 V loňském roce jich bylo 226 tisíc.
  • 00:17:17 Úroveň výstavních objektů společně
    s řadou doprovodných programů
  • 00:17:22 dotváří celkový koncept
    přátelského, vstřícného muzea
  • 00:17:26 s vlídným personálem
    a kvalitním návštěvnickým servisem.
  • 00:17:34 Hana Wichterlová
    v podstatné většině svého díla
  • 00:17:38 se zabývá organickou sochou.
  • 00:17:42 Velký vliv na to samozřejmě
    měla její zahrada a ateliér
  • 00:17:47 na Újezdě v Praze,
    kde prakticky celý život tvořila.
  • 00:17:51 A také tato socha vždycky byla
  • 00:17:54 bezprostředně spojena
    s touto zahradou.
  • 00:17:57 Sochařství, pakliže se člověk
    tím má nějakým způsobem živit,
  • 00:18:01 tak do určité míry bylo závislé
    na veřejných zakázkách.
  • 00:18:04 A to ona programově
    celý život odmítala.
  • 00:18:07 Nechtěla sloužit,
    ale snažila se o to,
  • 00:18:11 aby její umění bylo čisté,
    jedinečné, autorské.
  • 00:18:16 Takzvané sochařské bilance
    v 60.letech dvacátého století,
  • 00:18:21 na kterých se podílel i tehdejší
    ředitel galerie Jaromír Lakosil,
  • 00:18:26 se snažily dostat umění z ateliérů
    do ulic a parků.
  • 00:18:32 Sbírka výtvarné kultury
    let 1948 až 2011,
  • 00:18:37 tedy sbírka umění současného
    navazuje na kontinuitu
  • 00:18:41 v dříve rozvíjených tématech
    sochařství, malby a kresby.
  • 00:18:45 Současně kurátoři akcentují
    nové výtvarné druhy či okruhy,
  • 00:18:50 jako je autorská kniha,
    akční umění,
  • 00:18:53 art brut nebo výtvarné práce,
  • 00:18:56 které nešlo dříve sbírat
    z ideologických důvodů.
  • 00:19:00 Obraz Věry Novákové z roku 1954,
  • 00:19:05 který se jmenuje Job,
  • 00:19:07 vzhledem k tématu
    a mimořádné autorčině schopnosti
  • 00:19:13 v uvozovkách "jakési nadčasové
    narativnosti výtvarné"
  • 00:19:18 je tato práce podle mého názoru
    až jakýmsi logem,
  • 00:19:24 které vyjadřuje
    tu hrůznou dobou padesátých let.
  • 00:20:01 Profesor Pavel Zatloukal
    v předmluvě katalogu výstavy
  • 00:20:05 Od Tiziana po Warhola
    napsal zdánlivě jednoduchou větu:
  • 00:20:09 A konečně některé z nás muzejní
    práce přes veškeré pochybnosti
  • 00:20:14 o vztahu tohoto světa k umění
    a opačně
  • 00:20:17 prostě baví natolik,
    že si bez ní a umění samotného
  • 00:20:22 nedovedeme svůj život představit.
  • 00:20:32 Autorská kniha Každá budova
    na Sunset Strip Edwarda Ruschy
  • 00:20:36 osahuje 51 listů
    skládaných do leporela.
  • 00:20:41 Od roku 2002
    patří ke špičkovým dílům
  • 00:20:44 mezinárodně uznávané
    olomoucké sbírky autorských knih,
  • 00:20:49 která se snaží -
    alespoň v tomto médiu -
  • 00:20:52 obsáhnout celý
    euroatlantický okruh.
  • 00:20:58 Mezi velmi zajímavé exponáty
    patří i autorská kniha Andy Warhola
  • 00:21:03 s originály sítotisku,
    která byla vydána
  • 00:21:06 při příležitosti výstavy
    v roce 1988.
  • 00:21:11 Jsou to knihy, které jsou často
    vytvářeny jedním autorem
  • 00:21:15 od konceptu, návrhu po realizaci.
  • 00:21:18 Nejpřesnější definici autorské
    knihy dal Guy Schraenen,
  • 00:21:22 velice známý sběratel, který řekl,
  • 00:21:24 že autorská kniha
    není kniha o umění,
  • 00:21:28 autorská kniha není umělecká kniha,
  • 00:21:31 ale autorská kniha
    je sama uměleckým dílem.
  • 00:21:51 Když jsme o všech
    těch možných souvislostech
  • 00:21:55 uvažovali
    po celá ta dvě desetiletí,
  • 00:21:58 tak jsme dospěli
    k celkem jednoduchému názoru,
  • 00:22:01 který však není
    úplně jednoduché naplňovat.
  • 00:22:04 My jsme si uvědomili, že není možné
    dnes zůstávat jenom u toho,
  • 00:22:09 čemu se většina podobných
    institucí v naší zemi věnuje,
  • 00:22:13 to znamená
    zůstávat v českém prostředí,
  • 00:22:16 nebo chcete-li také, jak se tomu
    někdy říká, v českém ghettu.
  • 00:22:22 Právě proto jsme před několika lety
  • 00:22:24 cílevědomě překročili
    hranice této země,
  • 00:22:28 přišli jsme s projektem
    Středoevropského fóra Olomouc
  • 00:22:31 a myslíme si, že ten projekt
    tady má svoje opodstatnění.
  • 00:22:36 A navíc máme určitý
    i mravní závazek k tomu,
  • 00:22:41 pokusit se na základě toho,
    co je v našich silách,
  • 00:22:46 odpovědět
    na jednu ze základních otázek,
  • 00:22:48 která se střední Evropy
    bytostně od 19.století
  • 00:22:53 a možná ještě
    ze starší doby dotýká.
  • 00:22:56 Existuje vůbec z hlediska
    kulturního střední Evropa
  • 00:23:00 jako nějaký fenomén,
    nebo to je jenom území,
  • 00:23:04 kudy proudí různé ideje ze západu
    na východ a opačným směrem?
  • 00:23:11 Výstava rekapituluje to podstatné,
    co se na Olomoucku a Kroměřížsku
  • 00:23:14 odehrávalo z hlediska
    sbírání a uměleckého mecenátu.
  • 00:23:19 Potkávají se zde různorodé proudy,
    u kterých se jednotícím prvkem
  • 00:23:23 stalo současné muzeum umění Olomouc
  • 00:23:26 jako správce
    státních i církevních sbírek.
  • 00:23:31 Od Tiziana po Warhola.
    Od starého po současné.
  • 00:23:36 Se všemi ambicemi, které
    ve sbírání umění byly v minulosti
  • 00:23:40 a jsou zde i dnes.
  • 00:23:43 Kdybych měl shrnout
    naše sběratelské úsilí
  • 00:23:46 za posledních více jak dvacet let,
  • 00:23:49 tak musím vypíchnout zásadní roli
    profesora Pavla Zatloukala,
  • 00:23:56 který měl mnohdy značnou odvahu
    dát nám pravomoce
  • 00:24:00 z hlediska sbírání
    a zároveň velmi pozorně naslouchal.
  • 00:24:08 Tvorba, naprosto jasná
    tvorba ideových programů.
  • 00:24:13 Zkrátka vytváření
    jakýchsi ambiciózních,
  • 00:24:17 možná i zčásti snílkovských cílů,
    které promýšlel
  • 00:24:22 a které se, troufám si říci,
    mu podařily uskutečnit.
  • 00:24:28 Já nevím, jakým způsobem
    se povedlo Pavlovi znovuzrodit,
  • 00:24:32 propojit moderní umění
    se starým uměním
  • 00:24:37 a dát dohromady
    celý ten mechanismus.
  • 00:24:40 To je skutečně zázrak.
  • 00:24:45 Olomoucké muzeum umění se vřadilo
    do dlouhé linie sběratelství,
  • 00:24:51 vystavování,
    mecenátu, výtvarného umění
  • 00:24:56 a vůbec výtvarné kultury.
  • 00:24:59 Počátek 16.století je datum,
    o které se může opřít
  • 00:25:03 asi málokterá instituce
    v naší zemi.
  • 00:25:07 A to je na jedné straně
    samozřejmě otázka prestižní,
  • 00:25:12 na druhé straně také velký závazek.
  • 00:25:15 Vydržet v tom
    a vůči té kvalitě starého umění,
  • 00:25:19 které se tady nahromadilo,
    vytvářet,
  • 00:25:22 nebo pokoušet se vytvářet
    i kvalitu novou.
  • 00:25:55 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2013

Související